Olen 48 vuotias perusterve nainen (ainakin tähän asti ollut) ja vaihdevuodet tieten pukkaa päälle... vuotohäiriöitä ollut parisen vuotta. Nyt viimeisten kuukausien aikana minulle on tullut aivan sietämätön käsien kuumotus. Myös jalkateriä kuumottaa joskus,mutta pääasiassa käsiä. Tunne on ihan polttava vaikka käsiä kokeiltaessa ne ovat joko ihan normaalin tuntuiset tai vain hieman lämpimät. Ulos mentäessä tunne menee ohi ja kädet on ihan normaalin tuntuiset, mutta taas sisälle tai lämpimään mentäessä polte palaa takaisin. 30 asteen pakkasilla en kärsinyt... Pelolla odotan kesän 30 asteen helteitä..:-))
Onko kellään vastaavaa? Toisaalta tuntuu, että tämmöisen vaivan takia ei lekuriin viitsi mennä mutta kun joku vakavamman vaihtoehdon mahdollisuus on hiipinyt pikkuhiljaa mieleen...:-(
Mielestäni nämä ei ole niitä perinteisiä kuumia aaltoja, joista aina kerrotaan, että ne nousee rintamuksista kohti kasvoja ja hups,,, kohta hiki valuu. Ei näin, päinvastoin en juurikaan hikoile.
Kertokaa, jos on kohtalotovereita ja jos olet löytänyt apua vaivaan!
Kuumottaa niin vietäväsi!
9
7864
Vastaukset
- Polttelee
En osaa sanoa mikä auttaisi heti, mutta kylmä on hyvä ensiapu.
Olen itse joskus, vuosia sitten, kysellyt täällä näistä poikkeavista kuumotusoireista. Nimittäin minulla vaihdevuosi kuumotukset alkoivat reisistä ja välillä koko lantion alueelta. Öisin reidet aivan "paloivat", sitten seurasi hikikohtauksia. Minulla ei vieläkään ole klassisia kuumotus oireita, vaan minulla kuumenevat kasvot, niska ja koko pää niin, että hiuksetkin kastuvat. Joskus myös käsivarret kuumottavat. Ilmeisesti nämä ovat kovin vaihtelevia oireita. Kylmä auttaa niihin aina. - talven nainen
eikö hormonikorvauslääkkeistä olísi apua? kannattaisi kysyä lekurilta,mie ainakin soitan heti enkä alkaisi kärsimään,t samoja vuosilukuja
- einiinhelppoa
Se soittaminen lääkärille on helppoa, mutta kokonaan eri luku on se, sopivatko hormonit. Älä tuudittaudu siihin, että apu löytyy naps vaan.
- sadu64
Minulla vv-oireet alkoivat paniikkikohtauksilla. En vain silloin nelisen vuotta sitten tajunnut, että kyse oli esivaihdevuosista. Täytän kohta 48 ja vv-oireita on ollut jos jonkinlaisia. Paniikkikohtaukset katosivat mutta tilalle tuli juuri kämmenien ja jalkaterien kuumotus ja hikoilu. Mieliala menee vuoristorataa,unettomuus vaivaa ja kuukautiset tulevat ja menevät miten sattuu. Vuoto on myös nykyään erittäin niukkaa. Lisäksi on ollut limakalvot kuivina niin ylä- kuin alapäässä. Suun ja nenän limakalvojen kuivuminen ja polttelu on ollut todella epämiellytävä tunne. Hiki haiskahtaa pahalle. Nyt sitten menin kovien alavatsakipujen vuoksi gynelle, jossa löytyikin sitten molemmissa munasarjoissa kystat ja nestetäyteiset munanjohtimet. Nyt sitten odotellaan leikkaukseen pääsyä. Mutta minulla tuohon kuumotukseen auttoi kyllä Menohop-niminen luontaistuote. Yllättäen myös gyne sanoi, että se on auttanut kyllä joitain naisia. Yllättävää sinänsä, koska yleensä gynet eivät suosittele mitään luontaistuotteita.
- vaihtaritko
Olen 52v nainen ja viime aikoina on alkanuat öisin vaivaava kuuma olo. En välttämättä hikoile,mutta on tukalan kuuma. Öisin ainakin minulla kädet(kämmenet) tuntuvat kuumilta,tekisi mieli upottaa kylmään veteen. Ajattelin juuri,että jos talvellakin kuumottaa,niin mitä on kesällä helteillä.
- Kuumotus56
Olen 56-vuotias ja kuumottaa. Päivin ja öin sama ongelma. Pari vuotta sitten loppui hikoilu, mutta nyt se vaivaa taas. Kuumotuskohtauksen aikana kasvot ja koko kroppa, hiukset ja vaatteet tulevat likomäriksi.
- lämmintä on
olipa kiva kesä, kun ei ollut pitkiä helteitä, ja syksy ihanaa kun viilenee, tätä se on tässä iässä, ei paljon etelänmatkat kiinnosta..
- Positivo
Ennen varsinaisia kuumia aaltoja, oli vaihe, jolloin kuumenin kasvoista. Posket poltti eikä siihen tarvittu kuin lattialle kumartuminen, pieni innostuminen tai hämmennys ja olin ihan punainen. Siis punastuin samaan tapaan kuin joskus nuorena kun oikein hämmennyin. Mutta se vaihe ei kestänyt kauaa. Sen niinkuin kaikkien muidenkin vaihtarioireiden kanssa on ollut sama juttu, aluksi tuntuu, että kuinkahan tämän kanssa oppii elämään, mutta oireiden voimakkuus vaihtelee koko ajan eikä kahta samanlaista päivää ole. Siinä ne menee sivussa kun elämä täyttyy muista mukavammista asioista.
- kilout
Joo , olen huomannut saman. Tänä kesänä alkoi yöhikoilut ja heräämiset parin tunnin välein. Päivisin naamaa punotti ja hikiaallot kuumensi kehon. Ajattelin ensin että mitenkä näitä ikinä kestää , vaan huomasin saman että oireiden voimakkuus tosiaan vaihtelee ja kahta samanlaista päivää ei ole. Toisina päivinä jopa ihan ok fiilis ja oireet menee ikäänkuin huomaamatta siinä sivussa kun puuhastelee. Sitten on taas päiviä jolloin ei kestä yhtään mitään ja kaikki oireet ihan kuin kaksinkertasina päällä. Jotain hyvää luontaistuotetta olen ajatellut kokeilla , joten vinkkejä otetaan kiitollisuudella vastaan :)
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 723063
- 552725
Kuoleman pelko katosi
Olen pelännyt koko elämän ajan kuolemaa mutta yhtäkkiä kun hindut paljastivat totuuksia uskonnoista noin aloin yhtäkkiä4322335- 792188
- 951996
- 571929
- 121576
Kuhmolainen on selvästi kepun lehti
Kuhmolaise etukannessa oli Kuva kun Jaskalle annettiin karhu patsas.mutta kukmolaislehti oli niin kepulainen että Jaskan171537Ei mun tunteet
ole mihinkään kadonnut. Enkä mä sua inhoa tai ole kyllästynyt. Mä ymmärsin, ettet ole kiinnostunut minusta, ainakaan sil301380Mitä nämä palautteet palstalla ovat?
Joku uusi toimintatapa rohkaista kirjoittajia vai mistä on kyse?301351