Koirien älykkyys

Telkassa oli juttu kerran eläinten älykkyydestä. Saksassa oli joku eläinten tutkimus laitos jossa tehtiin testi.
Koiralle annettiin vaihtoehdot ruutu ja kolmio. Kolmiota painamalla sai ruokaa. Kaikki oppivat painamaan kolmiota.
Mutta kun kolmio vaihdettiin ympyräksi niin tyhmät menivät sekaisin. Älykkäät ymmärsivät että neliöstä ei tule ruokaa joten ympyrän takaa sitä löytyy.
-
Onkohan koiria jalostettu koskaan älykkyyden perusteella?

15

225

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Eipä taida olla :D

      Jos tuloksia haluttaisiin sillä saralla,niin ensin pitäisi tehdä pitkänlinjan projekti eli tutkia,onko ja missä määrin ko.ominaisuus periytyvää.Ja tietty määrittää tarkalleen,mitä se älykkyys on.
      Luonnehan pitkälti on,mutta siinäkin on eroavaisuuksia miten eri osa-alueet saattaa periytyä.

      • canis.familiaris

        Minusta jo koetilanne vattii tietynlaisen ja luontoisen koiran. Joku ei varmasti syty sellaisessa tilanteessa, vaikka olisi miten "potentiaalinen" äly.


    • canis.familiaris

      Voi olla aika vaikeaa jalostaa yksitäistä yksilöä, joka (äly)ei vielä semmoisenaan edes periydy. Älykkyyteen (mitä se kenellekkin on) vaaditaan hyvin motivoitunutta koiraa, joka elää juuri oikeassa ympäristössä. Älykyys fokusoidaan yleensä hyötykäytössä tehtävään. (hyvä jossain)

      "Mutta kun kolmio vaihdettiin ympyräksi niin tyhmät menivät sekaisin"..Tästä olen hieman erimieltä. Ei ihan voi vetää nopeaa johtopäätöstä tuosta, koska siihen vaikuttaa muutkin seikat. Tälläinen "tyhmä" koira voisi ja todennäköisesti peittoaakin "viisaan" koiran monessa muussa.

      Sen olen huomannut useastikkin, että tuollainen "välkky" koira (ihmisen silmissä) on jossain hyöty käytössä ihan kädetön ja pärjää nippelinapeli jutuissa. Suo siellä vetelä täällä jne..mistä näitä tietää.

      • "Älykkyys..." Siinäpä se onkin,että minusta on sekoitettu näissä "älykkyysjutussa" pikemmin jalostettu koulutettavuus ja viettitoimintakin jossain muodoin,kuin varsinainen luonnollinen älykkyys.
        Mutta tosiaan,pitäis määrittää tarkoin,mitä on,ennenkuin voidaan miettiä jalostamista tai jalostettavuutta.


    • canis.familiaris

      Koira ja lapsi eivät usko silmiään

      Koirien ja pikkulasten ajattelussa on yhteisiä piirteitä, joita ei ole susilla.

      Jean Piaget'n klassikkokokeessa kymmenkuinen lapsi näkee, kuinka lelu laitetaan kerta toisensa jälkeen laatikkoon A. Kun lelu sitten laitetaan laatikkoon B, lapsi etsii sitä edelleen A:sta, vaikka on nähnyt omin silmin, että se on nyt pantu toiseen paikkaan.

      Uudessa Budapestin yliopiston ja Max Planck -instituutin koesarjassa koirat toimivat samalla tavalla. Ihmisten kasvattamat sudet sen sijaan etsivät esineen sieltä, minne näkivät ihmisen sen viimeksi laittaneen.

      Tutkijat arvelivat, että koirille ja ihmislapsille koesarja oli sosiaalinen oppimistapahtuma.

      Koirien ja ihmislasten välillä ilmeni sellainen ero, että lapsille ei ollut merkitystä vaikka piilottaja vaihtui. Koirilla ihmisen vaihtuminen nollasi oppimisen.

      • isoisoäiti

        Minä teen juuri kävelemään oppineilla pennuilla testiä niiden"älyllyydestä"Sellaisen kukkaalustan kanssa missä on kahdella sivulla peili."Viisaampi" hetken katsoo kuvaansa ja länttää kuonon kiinni siihen sitten se vähän miettii ja katsoo takapuolelle.
        Tyhmempikin länttää kuononsa peiliin ja sitten pakittaa pois,ei kiinnosta enempää


      • canis.familiaris
        isoisoäiti kirjoitti:

        Minä teen juuri kävelemään oppineilla pennuilla testiä niiden"älyllyydestä"Sellaisen kukkaalustan kanssa missä on kahdella sivulla peili."Viisaampi" hetken katsoo kuvaansa ja länttää kuonon kiinni siihen sitten se vähän miettii ja katsoo takapuolelle.
        Tyhmempikin länttää kuononsa peiliin ja sitten pakittaa pois,ei kiinnosta enempää

        Juu tuo on se klassinen tapa, kun testataan "suuntaa" antavaa pennusta. Eli jos koira peilin edessä siirtyy katsomaan pelin taakse kertoo se koirasta jo jotain vs sellainen, joka jää sen eteen pelkästään härkkimään. Yleensä tuo viisaampi (ensimmäinen) viihdyttää (leikkii) vielä itseään tuon "ratkaisun" jälkeen.


      • kokeilu opettaa
        canis.familiaris kirjoitti:

        Juu tuo on se klassinen tapa, kun testataan "suuntaa" antavaa pennusta. Eli jos koira peilin edessä siirtyy katsomaan pelin taakse kertoo se koirasta jo jotain vs sellainen, joka jää sen eteen pelkästään härkkimään. Yleensä tuo viisaampi (ensimmäinen) viihdyttää (leikkii) vielä itseään tuon "ratkaisun" jälkeen.

        Toinen koira oppii erittäin paljon apinoimalla toista koiraa jos ei muuten niin lievän mustasukkaisuuden ryydittämänä.


      • canis.familiaris
        kokeilu opettaa kirjoitti:

        Toinen koira oppii erittäin paljon apinoimalla toista koiraa jos ei muuten niin lievän mustasukkaisuuden ryydittämänä.

        Jeps. Jos samoista lähtökohdista on kaksi tai useampi koira, niin kilpailuasetelma on hyväksi ja sellaiseksi se kannattaa tehdä. Samalta viivalta lähdetään ja tasapuolisella kohtelulla, niin siitä se lähtee...keskeinen kilpailu nopeuttaa monta asiaa.


      • isoisoäiti
        canis.familiaris kirjoitti:

        Jeps. Jos samoista lähtökohdista on kaksi tai useampi koira, niin kilpailuasetelma on hyväksi ja sellaiseksi se kannattaa tehdä. Samalta viivalta lähdetään ja tasapuolisella kohtelulla, niin siitä se lähtee...keskeinen kilpailu nopeuttaa monta asiaa.

        Jos on hyvätapainen aikuinen koira, kyllä pennun kanssa pääsee helpommalla,pikkunen katsoo oudossa tilanteessa vanhemman mallin.Esm. haukutaanko tässä tilanteessa,lähdetäänkö karkuun vai ollaan paikallaan.Tuo aikaisemmin puhuttu ruokailu on kanssa niitä tilanteita kun pentu äkkiä oppii ymmärtämään mikä on hänen eväs,kun aikuisetkaan ei hypi toisten kupilla.Tietysti on pentuja jotka on omatahtoisempia ja haluaa poiketa opituista tavoista,mutta kyllä isommat äkkiä korjaa sellaiset ruotuun.

        En silti tarkoita että pennun koulutuksen voi jättää toisten apinoimiseksi, kyllä se on opittava toimimaan myös ilman kaveria ihmisen kanssa


      • canis.familiaris
        isoisoäiti kirjoitti:

        Jos on hyvätapainen aikuinen koira, kyllä pennun kanssa pääsee helpommalla,pikkunen katsoo oudossa tilanteessa vanhemman mallin.Esm. haukutaanko tässä tilanteessa,lähdetäänkö karkuun vai ollaan paikallaan.Tuo aikaisemmin puhuttu ruokailu on kanssa niitä tilanteita kun pentu äkkiä oppii ymmärtämään mikä on hänen eväs,kun aikuisetkaan ei hypi toisten kupilla.Tietysti on pentuja jotka on omatahtoisempia ja haluaa poiketa opituista tavoista,mutta kyllä isommat äkkiä korjaa sellaiset ruotuun.

        En silti tarkoita että pennun koulutuksen voi jättää toisten apinoimiseksi, kyllä se on opittava toimimaan myös ilman kaveria ihmisen kanssa

        Jep. Totta turiset. Tämä hyvin koulutettu ensimmäinen "kantakoira" on se avaintekijä, johon kannattaa aina satsata.Pääsee sitten toisessa keskittymään paljon paremmin tärkeisiin asioihin..Mikään ei voi olla rasittavampaa, kun kesken otat toisen, joka apinoi tyhmyyttää toiselta...käsissä on tuplakupla.


      • tavannut kasvattaa
        canis.familiaris kirjoitti:

        Jep. Totta turiset. Tämä hyvin koulutettu ensimmäinen "kantakoira" on se avaintekijä, johon kannattaa aina satsata.Pääsee sitten toisessa keskittymään paljon paremmin tärkeisiin asioihin..Mikään ei voi olla rasittavampaa, kun kesken otat toisen, joka apinoi tyhmyyttää toiselta...käsissä on tuplakupla.

        Hyvin sen huomaakin jos ensimmäinen koira on hyvin kasvatettu niin pentu ei myöskään ole kovin riehakas koska sille kaiken aikaa läpiajetaan tapoja jotka on jo vanhemmalla koiralla itsestään selvyyksiä. Eli pentu on jo "joutunut ruotuun".


    • Lyhyestä virsikaunis

      >Onkohan koiria jalostettu koskaan älykkyyden perusteella?
      On.

      • Tahtoo sen

        Milloin? Rotu?


      • canis.familiaris
        Tahtoo sen kirjoitti:

        Milloin? Rotu?

        Mikähän sellainen rotu voisi olla? ..Koiran aistien käyttöä ja kykyä työskennellä ja hyödyntää niitä ihmisen näkökulmasta on jalostettavissa oleva asia, Ja vastaavaa, joka perustuu ja jonkin koiran omaan vaistoon tai hyödynnettävään ominaisuuteen. (paimen, vartio, suojelu opas, jne) Tästä hyötyy koira ja ihminen. Eli sotketaanko tässä nyt koiran hyvä yhteistyökyky ihmisen kanssa...en kyllä usko ihan heti, että älyä voi jalostaa perityttävästi, koska se vaatii muutakin kuin vain syntymisen.

        "Tyhmästäkin" koirasta saa käyttökelpoisen oikeassa ympäristössä ja sama toisin päin.

        Tässä taas sama esimerkki "viisaasta" koirasta ja sen jalostamisesta. (vai tietoisesta pyrkimyksestä johonkin päämäärään jonkun aistin ja käytösominaisuuden avulla? )

        http://fi.wikipedia.org/wiki/Sulimovinkoira


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      127
      1316
    2. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      100
      1003
    3. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      89
      944
    4. Nostetaanpas kissa pöydälle: Onko Kuhmossa työpaikkakiusaamista?

      Kuka uskaltaa puhua? Vai uskaltaako kukaan? Naisvaltaisella alalla on kuulemma Kuhmossa ruma tilanne. Mitä aikuiset ede
      Kuhmo
      25
      917
    5. Tuleeko Martinasta rouva Muhis

      Saako vihdoinkin ne haaveilemansa prinsessa häät Hajjin entinen Muhammad kanssa, 😂 yhteistä heillä on se, että molemmat
      Kotimaiset julkkisjuorut
      298
      798
    6. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      95
      758
    7. Miten näytät / näytit ihastumisesi hänelle?

      Toimiko, miten hän vastasi? vinkki5
      Ikävä
      34
      658
    8. Ei enää kauaa rakkaani

      Ensin minun pitää saatella narsistit oikeuden eteen ❤️
      Ikävä
      109
      656
    9. Oletko miettinyt sitä

      Että jos meidän persoonat ei sovi yhtään yhteen ;) No onneksi kumpikin on fiksu eikä halua toiselle mitään pahaa.
      Ikävä
      55
      613
    10. Eipä oo näkyny montakkasn etelänvetelää vielä kylällä.

      Liekkö tuo pensanhinta vetelille liian kallista, kun ovat jeäneet kesäksi kottiinsa vetelehtimmään. Pärjätään iliman vet
      Suomussalmi
      140
      599
    Aihe