Keltaisten varoitus vilkkujen käyttö,,,,,,,,,

Vanhempi majakka mie

Nyt kun tuo liikenne maanteillämme ja yleensäkin missä vain,on hyvin koulutettujen ja kaiken ymmärtävien henkilöiden ja erinomaisten lainlaatijoiden mukaisesti alkanut sujua päin p,,,,,tä, niin olisikohan liikaa toivottu, että noiden eräiden työkoneiden ym vehkeiden keltaisten varoitus majakoiden turhaan käyttöön puututtaisiin vihdoinkin ripein ottein.
Nimittäin tuo turha vilkuttaminen on heikentänyt vuosi vuodelta mainittujen majakoiden
uskottavuutta tositilanteessa.
Olen kuullut liian usein pysäyttämieni vastaan tulijoiden kommentin, että "mistä minä tiedän mitä sieltä on tulossa, kun jokaisen pyöräkuormaajan, traktorin tai muun työkoneen katolla välkkyy majakat"
On ymmärrettävää, että "asiakas" on osittain oikeassa, ei ole mukavaa eikä rakentavaa
mennä pysäkille, ja havaita että työkonehan sieltä tuleekin eikä mikään kuljetus.
etuauton varoitus taulua harvempi viitsii lukea, tai ei kerkii lukea.
Paras tapaus vilkkujen, miestäni turhasta käytöstä on ollut se, kun kaivin kone oli pellolla etäällä tiestä, ojan kaivussa ja majakat roihuaa katolla kuin suurta vaaraa lupaillen.
Ei vastannut kaivurin komentaja Laa puhelimeni kyselyyn, mutta kuitenkin majakat sammuivat aika pian kyselyn jälkeen.
Liikennöin muutaman päivän päästä samalla seudulla, niin kas kummaa, majakat olivat taas herännet eloon.käsittämätöntä touhua
Toinen hupaisa majakoiden turha käyttö lienee kaupungin puisto alueella, samanlaisessa ojan kaivussa ?
Räikeintä kuitenkin on se,kun hautuumaalla kaivuri kaivoi vainajalle hautaa,niin majakat kai varoittivat eläviä kuolleista.
En puhunut mitään kaivajalle, koska asia ei minulle kuulu.
Kuitenkin tällä kirjoituksella haluaisin "kohentaa hiillosta" omalta osaltani, koska noiden vilkkujen tarkoitus ei ole esitellä itseään ja omistajaansa, vaan varoittaa tulevasta vaarasta, minun vilkulla ja majakoilla olis tarkoitus herättää huomio tulevasta leveästä tai muusta huomioon otettavasta seikasta, jossa voi olla jopa henki kyseessä.
Katolla olevasta taulusta voi kyllä lukea, mitä on tulossa.
Taka-auton taulusta mitä menossa.
"koetan olla kohtelias, sitä toivon sinultakin"

11

1179

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • m

      Mitenkähän olisi luvallista, jos ostaisi vanhan ambulanssin, ja laittaisi sinisten vilkkujen paikalle oranssit vilkut..?

    • Timo-pek

      Mitäs sitten kun käy jotain? Ja se majakka ei ollut nyt päällä. kyllä mä laitan välittömästi vilkun pyörimään kun vähääkään työltä homma haiskahtaa. VAIKKA siellä hautuumaalla. Kyllä sinne koneen taakse AINA joku löytää selityksellä, nokun mie tosta ajattelin oikaista jne jne vanhuksia/lapsia/ ja muita ajattelemattomia. Onpahan ainakin jotenkin varoitettu ja pieni oikeusturva matkassa. Mutta järki noidenkin käytössä tottakai.

      • Anonyymi

        Thumbs up!


    • leikkikäähengellänne

      Majakkaa tulee aina käyttää mikäli tukit tietä ajoneuvolla tai olet ajamassa poiketen liikenteestä. Miksi ihmeessä esim huomiovaatteet olisivat pakollisia työmaamiehillä vai meinasitteko että autollekkin puetaan heijastinliivit?

    • Anonyymi

      Ja nykyisin on vieläpä katto täynnä mitälie strobovaloja, päänsärkyä tulee. Ja annas olla sinivilkkujen kanssa , onnettomuuspaikalla saattaa olla kymmenenkin autoa täysi valoshow päällä, luulisi pysähtyneen ajokin näkyvän parillakin sinivilkulla.

    • Anonyymi

      Itse olen oppinut, että vilkkuvaloja käyteään vain poikkeustilanteessa, jos ei ilman selvitä, mutta kuljettajia on tietysti moneen lähtöön. Voihan se osan mielestä olla aluksi hienoakin saada käyttää valoja, siinä alkaa vaan miettiä, onko kuljettaja kykyjensä ylärajoilla, jos tämä kauan jatkuu.

    • Anonyymi

      Tiesittekö muuten, että nykyisissä led-majakoissa on mahdollista valita erilaisia vilkkumoodeja?
      Kalliimmanluokan auton levyisissä littanoissa lediroboissa ainakin on virta- ja maa-piuhan lisäksi yksi johto, jota sopivasti käyttäen kuski voi halutessaan vaihtaa vilkutustyyliä.
      Omassa autossa on katolla kunnon led-vilkku ja valoraudan parkit saa vilkkumaan erillisestä napista.
      Lavan lipassa on taaksepäin suunnatut ropot molemmissa nurkisa.
      Karjarautaan lisäpitkien ja sumareitten väliin laitoin vielä omat ropot, niin henkilö- ja pakettiatonkuljettaja hoksaavat peilistä, että ropot on päällä.
      Takana on takalyhtyjen ja runkopalkin välissä ropot.
      Kärrissä on akut, joilla saa kärrin ropot vilkkumaan ja parkit päälle, kun jätän ruodon kadunlaitaan kasetoinnin jälkeen.
      Ajovalotkin pystyisi ohjelmoimaan vilkkutoiminton ja olen ajatellut, että ensisyksynä, kun illat hämärtää, niin käytän autoa ohjelmoitavan näiltäosin.
      Käytän autoa joka tiistai ja perjantai pesusa, jotta valot pysyy hyvänä eikä ala menee sumeaksi.
      Se on ihan erijuttu menne montulle lastaamaan omalla konheella, kun on kalustosa jo alkuunsa huomioitu näitä turvallisuus seikkoja, jotka vaikuttaa esimerkiksi siihen miten urakoitsijat urakan kilpailutuksessa pärjää.

    • Anonyymi

      On muuten erikivaa tehdä hommia päällystetyömaalla, kun autossa on kunnon majakat.
      Yö aikaan etenkin, kun näkyvyys heikkoa, niin mulla on sivupeilien koppaan upotetut pienet hiton kirkkast keltaset ropot, jotta auton ääriulottumat havaitaan.
      Pysyy meinaan peilin rivat ehyenä, kun ei toinen kasettipelillään sohase liika likeltä.

    • Anonyymi

      oletko jotenkin tressaantunut vilkkuvista valoista

      ja nekö sinua tänään närästää

      ei huolta ystäväni AA-linikka auttaa

      ota yhteyttä.. etsitää sinulle oikeat lääkkeet

      niin marssilaiset eivät kiusaa sinua

      • Anonyymi

        En ole stressaantunut.
        Kyrpä kovana sykkien katselen kaikenlaisia ledi-/vilkkuvaloja.
        Serkkupoika on pelastuslaitoksella hommissa, niin hän kertoi, että välillä kesken työvuoron on pakko vetää lapaan oikein kunnolla, kun valot vilkkuu niin IHAANASTI!


    • Anonyymi

      Työturvallisuuslaki sanoo asiasta oman mielipiteensä. Myös vakuutusyhtiöt ovat kiinnostuneita varoitusvilkun käytöstä onnettomuuden tapahduttua.
      Itse koen täältä katsomon yläritsiltä, että kellään en ole vielä liikaa vilkkuvaloja nähnyt.
      Erikoiskuljetuksissa näin vastaantulijan kannalta vähintään yhtä tärkeitä kuin keltaiset majakat ovat etuautojen riittävät etäisyydet eteenpäin kuljetuksen edellä ja tarpeeksi leveällä palikalla kuudenkympin nopeusrajoitus. Vatuttaa syöksyä karkuun viime tipassa jonkun homekoulun alta kesämökin pistoon. Saa sinne ainakin hytän suojaan - ja ittensä.

      Tuo valorakentajan kommentti on hyvä. Nuoret ymmärtävät asian tärkeyden.
      Me seniorit suunnistetaan otsalampun valossa ja häikäistytään kynttilänliekistä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tykkään sinusta tosi tosi paljon

      Siksi en pysty sisäistämään sitä, että se ei ole molemminpuolista. Sattuu liikaa. En osaa käsitellä sitä tunnetta, koska
      Ikävä
      54
      3683
    2. Mikä sai sut ihastumaan

      Mitä tapahtui?
      Ikävä
      166
      2297
    3. Kaupan kassalla kannataa olla kylmä käytös

      https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000010488540.html "19-vuotias Minja ja 59-vuotias Anne työskentelevät sillä todelli
      Sinkut
      212
      2009
    4. Mitä tehdä asialle?

      Jos laitan deitti-ilmon "40-vuotias nainen etsii seuraa" niin ketään ei kiinnosta (korkeintaan paria runkkaripenaa joill
      Sinkut
      139
      1884
    5. Mitä helvettiä pakolaisille pitäisi tehdä RAJALLA?

      Jos Venäjä työntää rajalle pakolaisia ja tekee Suomelle selväksi että heidän puolelleen ei ole pakolaisilla asiaa - mitä
      Maailman menoa
      398
      1306
    6. 80
      1215
    7. Hyvää heinäkuuta

      Hyvää huomenta ihanaa. 🦗🌾☔🤗🌻❤️
      Ikävä
      235
      1135
    8. Ethän syytä itseäsi

      siitä miten asia menivät. Mä en antanut sulle tilaisuutta.
      Ikävä
      135
      1104
    9. Olen pahoillani mies

      Olen surullinen puolestasi, ettet saanut kaipaamaasi naista. Yrititkö lopulta edes? Teistä olisi tullut hyvä pari
      Ikävä
      55
      1030
    10. Olet mies varmasti peto

      Makkarin puolella. 🤤
      Ikävä
      74
      980
    Aihe