Bakteerivaginoosi

kyllästynyt*

Olen nuori 23v tyttö ja kärsinyt kauan kaikista emättimen tulehduksista..
ennen menkkoja kutiaa kauheesti ja pari pv sen jälkeen.
ja muutenki esim kävellessä, tuntuu että limakalvot kutisee..
En nyt pyydä mitää pesuohjeita..yms ne on aika itsestää selvää,että ei sappualla yms.
mut olin just papassa ja siinä ei näkyny mtn.
Mutta oireet ovat: polttetlu alapäässä, kutina, paha haju..kuivuus seksissä..
kerran yks gyne sano että on clue solut koholla ja oon saanu lukemattomia repeptejä mut mistää ei tunnu olevan kun hetkellinen apu..
Kysymys kuulukin näkyykö papassa muka bakteeritulehdukset?

67

33108

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Toivoton

      Hei!

      Olen aivan samanlaisessa tilanteessa! Onko sinulla sellaista pissatulehduksen tunnetta ja välillä niin runsasta valkovuotoa että voisi tamppoonin laittaa (en nyt tarkoita mitään kiihottumista :D ) itse olen vasta 16v.

      itse kävin antamassa pissanäytteen ja klamydia näytteen sekä papakokeessa kävin ja otettiin siinä samalla vaikka mitä muita näytteitäkin ja kaikki oli negatiivisia!
      En ymmärrä mikä oikein on vikana! :(

      • Toivoton

        Lisään vielä että olen jo alottanut seksielmän ja minulla on siis samoja oireita kuin sinulla! :)


      • reseptittä saa

        Hiivatulehdukselta vaikuttaa. Lukekaa nuo ruokailuohjeet ja kokeilkaa niitä puikkoja.


      • Anonyymi

        Kyseinen lääke (Flagyl) on reseptilääke ja edellyttää siis tilatessa reseptiä.

        Tehokas lääke bakteerivaginoosiin ja reseptin saa vaikkapa terv eyskeskuslääkäriltä eikä maksa paljon apteekissa.


    • Näin paranee

      Juo piimää, sitruunavettä, omenaviinietikkaa veteen sekoitettuna, valkosipulia, tuoretta inkivääriä, käytä kurkumaa ruoanlaitossa, merisuolaa ja ruusuolaa. Eiköhön noilla ala jo päästä pitkälle.

      Jätä pullat, valkoiset jauhot, sokerit, ym hötöt, huonot rasvat ja lisäaineet. Korvaa ne oliivi- ja rypsiöljyllä, gluteenittomalla leivällä.

      Ei sokerilimsoja yms, vaan raikkaita sokeroimattomia mehuja, kivennäisvettä.

    • Kannattaa

      Niin ja ne maitohappobakteerit tabletteina ja hiivatulehduksiin ym hajuihin saa puikkoja apteekista ilman reseptiä. Oletteko kokeilleet sitä Fluconazolia, vai mikä sen sisäisesti otettavan hiivatabletin nimi oli, apteekissa tietävät.

      Ja hei, ei raffinoitua roskaruokaa, siis EI chipsejä yms kovia rasvoja.

      Sitruunamehua veteen ja sitä , muutenkin terveellistä ravintoa, paljon tuoreita vihanneksia, marjoja ja hedelmiä. Hoitakaa itseänne. Tupakat pois.

    • viestiketjun aloitta

      Nim toivoton**
      joo ittelläni on välillä sellasia päiviä ku saa käydä pissalla iha parin tunnin välein!!
      ei muuta pissataudin oireilua mut just paineen tunne ja on just hätä..:P
      Mut siis mitenkä näkyykö MUKA se bakteeritulehdus papassa?

      Hiiva ainaki sen lääkärin mukaan näky siin. vaikka itekki oon aina epäillyt sitä, kun oireet onniin samanlaiset, mut jos se lääkäri todennut ettei sitä oo...
      valkovuotoa jää yleensä alushousuihin joka on kokkareista ja kellertävää..

      • Toivoton

        En tiedä näkyykö, mutta eikös se pitäs näkyä ihan vaikka emättimen limakalvojen pinnan poikkeaavuusesta tai jostain?


      • ...........

        kyllä myös tulehdukset pitäs mun tietääkseni näkyä papassa. Googleta papa ja katso mitä siellä kerrotaan..en muista enää ihan tarkkaan


    • viestiketjun aloitta

      Toivoton toi oli kyllä mulle ihan uusi asia..
      mulla on tosi pieniä näppyjä limakalvoalueella. ei niitä kuulma voi ees näppylöiks kutsua, mut sellasia vaarattomia silmillä havaittavia ni ykst gyne sano et ne johtuu valkovuodosta!?..

    • jokuvain

      papassa näkyy tulehdukset itselläni vasta todettiin epäspesifinen emätintulehdus ja sain siihen reseptin. Olen ennenkin samat lääkkeet saanu auttavat hetkeksi ja taas se alkaa.. Ja yhdyntä on aika suuri altistava tekiä tälle bakteeri kannan lisääntymiselle.. :( valitettava totuus..

    • ärsyyntynyt

      Jos saisin käyttää vain yhtä sanaa kuvaamaan tätä ongelmaa, sanoisin että VITUTTAA.

      Oikeasti.

      Vihaan näitä oireita, kun tuntuu ikävältä ja epämiellyttävältä, kutisee, runsasta valkovuotoa, polttelee, kirvelee, tuntuu painetta, joskus iltaisin melkein itkettää kun sattuu. Vuoroin tuntuu virtsikseltä, vuoroin hiivalta. Parisuhde kärsii, kun yhdyntä aiheuttaa oireita. Välillä lääkärit toteavat ihan jonkun emätin- tai virtsatientulehduksen ja määräävät lääkkeet, välillä on vaan lievää sekaflooraa. Eikä sinne lääkäriinkään jaksa soitella joka toinen päivä.

      Googlettamalla tuntuu löytyvän paljon kohtalontovereita ja jos jonkinmoisia luontaistuotteita ja neuvoja. Syö jugurttia, älä missään tapauksessa syö jugurttia, virtsaa usein, virtsaa harvoin, happamuus estää bakteerin kasvua, happamuus aiheuttaa hiivaa etcetc. Osa neuvoista on hyvin ristiriitaisia ja osa vaikuttaa kaupallisilta. Mitään oikeaa tutkimusta ei löydy. En halua tuhlata rahojani huuhaahömppään, mutta mitä vaihtoehtoja on? Masentavaa.

      Yritän parhaani mukaan välttää sokereita, valkoisia jauhoja ja alkoholia, sillä niistä koen saavani oireita. Välttely on silti varsinki jauhojen ja sokereiden kohdalla välillä tosi vaikeaa. Ja vaikka onnistuisinkin, seksin jälkeen tuntuu silti inhottavalta! Huuhtelen huolellisesti, ilman saippuaa joka kerta seksin jälkeen. Olen miettinyt, josko poikaystävänikin pitäisi ryhtyä dieetille, jos kyseessä on sperman aiheuttama ärsytys.

      Yritän muistaa juoda paljon vettä, sillä se huuhtelee virtsateitä. Käytän kerran päivässä karpalokapseleita, tällä hetkellä Urisan Probifortea. En voi sietää karpaloiden makua (karpalomehuissahan on maun vuoksi paljon sokeria, joka ruokkii bakteereita), ja tämä kapseli on helppo niellä. Ymmärtääkseni suomalainen tuote ja oman tutkimuksen perusteella vaikuttaa laadukkaimmalta sisällöltään. Plussana vielä sisältää runsaasti maitohappobakteereita, jotka kuulemma tasapainottavat bakteerikantoja. Miinuksena hinta, mutta saman yrityksen halvemmat Urisan-tabletit eivät sisällä maitohappoa ja ovat inhottavan jauhoisia ja vaikeita niellä, joten tabletteja tuli syötyä harvoin. Vaihdoin juuri siis Urisanista Urisan probiforteen, ja toivon probiforten auttavan. Mietin myös, pitäisikö syödä erikseen maitohappobakteereita.

      Kaikki tämä pähkäileminen on uuvuttavaa ja turhauttavaa, kun oireet eivät siltikään lopu. Jos taukoavat hetkeksi, niin aivan varmasti alkavat uudestaan juuri kun ehdin iloita. En jaksaisi edes miettiä koko asiaa. Voi kun oireet loppuisi ja saisin syödä huolettomasti ja tuntea oloni hyväksi!

      • Turhautunutnuorinainenjo

        Minulla on juuri saa oireilua ja totta kyllä vituttaa... Vasta todettiin emätintulehdus ja sain lääkkeet mutta meni muutama päivä kun taas alkoi tulla oireita kuten kirvelyä ja kipua, runsas valkovuoto ja paha haju. Todella turhauttavaa kun oireet vain uusiutuu. Parisuhde kärsii myös tämän takia kun ei miestä haluta jos alapää haisee "kalamaiselle" Ja lääkityksenkään aikana ei oikein pysty seksiä harrastamaan, vai voiko? Ja tosiaan en millään jaksaisi koko ajan lääkärissäkään rampata. Jos olisi apuja tähän vaivaan muuta kun syömisvinkkejä ja pesuvinkkejä, esim. auttaako jotkut voiteet pH-tasapainon säilyttämiseen tai onko intiimialueelle jonkinnäköistä puhdistavaa voidetta/saippuaa joka ei kuitenkaan aiheuttaisi kuivuutta?


      • kunhan mietiskelen
        Turhautunutnuorinainenjo kirjoitti:

        Minulla on juuri saa oireilua ja totta kyllä vituttaa... Vasta todettiin emätintulehdus ja sain lääkkeet mutta meni muutama päivä kun taas alkoi tulla oireita kuten kirvelyä ja kipua, runsas valkovuoto ja paha haju. Todella turhauttavaa kun oireet vain uusiutuu. Parisuhde kärsii myös tämän takia kun ei miestä haluta jos alapää haisee "kalamaiselle" Ja lääkityksenkään aikana ei oikein pysty seksiä harrastamaan, vai voiko? Ja tosiaan en millään jaksaisi koko ajan lääkärissäkään rampata. Jos olisi apuja tähän vaivaan muuta kun syömisvinkkejä ja pesuvinkkejä, esim. auttaako jotkut voiteet pH-tasapainon säilyttämiseen tai onko intiimialueelle jonkinnäköistä puhdistavaa voidetta/saippuaa joka ei kuitenkaan aiheuttaisi kuivuutta?

        Osaako kukaan sanoa auttaako rsfu:n intiimialueen after shave geeli pitämään pH-tasapainon paremmin hallussa?


    • viestiketjun aloitta

      Oon miettiny aiheuttaako joku sukupuolitauti tollasia oireit.a. mitä ei olisi koskaa tutkittu..
      iteltä on otettu vaa klamydia ja tippuri
      mut herpes, kondyloma, kuppa. :D
      on kattomatta....

    • Jokuvain

      Sokerit ja seksi on sellasia tekijöitä mitkä altistaa melko helposti hiivalle ja sekabakteereille.. Ja toki olen kuullut tai no netistä lukenut että jotkut ovat olleet allergisia miehensä spermalle(sillä kuulemma samanlaisia oireita). Kupasta ym en tiedä mutta kondyloomalla ei pitäisi olla mitään muuta oireita kuin kutinaa ja "rakkuloita" alapäässä. Kannattaa koittaa elää normaalisti ja syödä monipuolisesti.. Ja stressi muuten kans altistaa hiivalle yms. :( Toivottavasti löydät jotain apua :)

      • Anonyymi

        Omistan Kondylooma diagnoosin ja gyne sano et jollain se aiheuttaa toistuvia bakteeri vaginooseja eli suosittelen testaa kondyloomaa jos terveys keskus ei ota tosissaan nii yksityiselle meinaa tosi ikäviä vaivoja molemmat oon tosi avuton itekki sen suhtee miten pääsen eroo näist mut näyttää silt et helpoin vaihtoehto ois vaa unohtaa koko seksielämä ja tappaa ittensä ...


    • Toivoton

      Mulle se gyne sano että ei ole mitään poikkeavuuksia limakalvoillakaan (rritysen punottavat yms) en sitte tiiää..mulla auttanu nyt kun olen lopettanut limun/mehun juonnin ja siiryin kivennäisveteen ja ihan tavalliseen veteen. Jotenkin myös kun elämän henkinen laatu on parantunut niin oireetkin on vähentyny. Että liekkö ollut vaan psyykkisä juttuja! :Dd

      mutta kyllä pissalla saa käydä hyvin usein ja seksin jälkeen saattaa olla tosi hankalaa tuon alapään kanssa! :/

    • viestiketjun aloitta

      mulla on samanlaisia oireita ku sulla ja must alapää haisee ihan älyttömän pahalla välillä, juurikin sellanen kalan haju, ni en ymmärrä miksi sitten papa on "puhdas"

    • Eräs estotapa

      Jos seksi aiheuttaa ongelmia tulehdusten ym. muodossa, siihen on yksinkertainen apu - käytetään kondomia. Silloin miehen eritteet ja siemensyöksy ei pääse emättimeen sekoittamaan omaa bakteeristoa ja pH:ta.

    • viestiketjun aloitta

      entä voimakas kalamainen pissanhaju, sama kuin miehelläni on pissanhaju muuttunut vahvemmaksi..
      Siltikin papa luokkaa 1!
      Klamydia, tippuri on katottu kummaltaki monesti!

      • samavaivainen

        Just valitin kans miehelleni miten tuntuu että alapään vuoto haisee ihan pissalle, ei niinkään sille "kuuluisalle" kalalle. Ehkä jopa joku ammoniakki vois olla lähimpänä hajultaan. En todellakaan käsitä, että mitä tämä voisi olla.. Papa ok, ei sukupuolitauteja, tuskin virtsatietulehduksestakaan tai hiivasta kyse (ei oo nyt testattu mutta on ollu molemmat aikaisemmin eikä nyt samoja oireita). Sytolyysi mulla on papasta todettu ja sen pitäis olla ihan harmiton oire, ei edes mikään sairaus eikä siihen siis oo hoitoa (aiheuttaa hapanta vuotoa -> kirvelyä, kutinaa). En sitten tiedä, et onko tää nyt sitä vai bakteerivaginoosi... Oon käyttäny maitohappobakteereja tabletteina suoraan tonne alakertaan mut ei oo merkittävää apua ollu. Tuun kohta hulluks ja lääkäriin en suoraan sanottuna jaksa/viitsi enää mennä rahojani tuhlaamaan, kun ei sielläkään tule yhtään sen viisaammaksi (nähty ja koettu). Syön ehkä liikaa sokeria ja juon liian vähän, niihin koitan tehdä muutosta parhaillaan... Muuta en keksi!


    • jokuvain

      Juotteko tarpeeksi vettä? Ihmisenhän pitäisi juoda vettä ainakin 1,5litraa päivässä. Itselläni ainaki jos unohtuu veden juonti niin alkaa pissa haisemaan..

    • Sama vaiva..

      Mulla jatkunu kanssa jo pidempään samat vaivat. Eniten itselläni aiheuttaa pissatulehduksen kaltaisia oireita, jotka ovat todella, todella rasittavia. Kokeissa ei kuitenkaan löydy kun tätä bakteerikannan häiriötä. Tota bakteerivaginoosia hoidettiin muutamalla antibioottikuurilla, mutta sitten lääkäri ei sitä enää määrännyt, kun ei auttanut ja tauti ei kuulemma ole kuitenkaan vaarallinen..miestäni eivät suostuneet lääkitsemään..

      Turhauttavaa elää tällaisen vaivan kanssa, kun tuntuu että mitään ei voi suunnitella, aina pissattaa, ketuttaa ja usein on myös kutinaa, kirvelyä ja alavatsakipua. Maitohappobakteerit ja muut itsehoitotuotteet eivät tunnu auttavan. Lääkärissäkään en jaksa juosta, kun kaikki mahdollinen on tutkittu, mitään ei löydy ja oireet senkun jatkuvat.

      Turhauttaa, ettei viitsi harrastaa seksiä oireiden siitä vain pahentuessa. Miehelle tätä on turha selittää, vaikka väittääkin ymmärtävänsä. Onneksi en näköjään sentään ole yksin ongelmani kanssa..

    • XXXYYY

      Kokeile apteekista ilman reseptiä saatavia femiflor nimisiä suun kautta otettavia kapseleita. Ne tasapainottavat emättimen luonnollista bakteerikantaa ja auttoivat mun samanlaisiin oireisiin.
      Emätin saattaa reakoida seksissä miehen eritteisiin, jotka muuttavat emättimen omaa bakteerikantaa ja aiheuttavat oireet. Samanlaisia bakteerikanta muutoksia saattavat aiheuttaa jotkin ruokavaliot.
      Et häviä paljon rahaa jos käyt ostamassa laatikon noita kapseleita ja kokeilet.
      Suosittelisin myös ehkä samalla pesunesteeksi lactacyd pesunestettä, joka myös sisältää maitohappoa, joka rauhoittaa ja tasapainottaa PH:ta. Tän saa sieltä apteekista myös.
      Pahitteeksi ei varmaan olis napata mukaan yksi suun kautta otettava hiivatulehduksen hoitoon tarkoitettu kapseli nimeltään Diflucan myös sieltä apteekista. :)
      Näillä oon ite selvinnyt ja olo on paljon miellyttävämpi. ja apua tulee nopeasti muutamassa päivässä.
      Mitään emättimeen sisäisesti laitettavia puikkoja ja geelejä en voi suositella, koska oma kokemus niistä on vaan limainen ja sottaava.
      Toivottavasti löydät hyvän avun. Tsemppiä! :)

    • hapetontila

      Olen käynyt samat jutut läpi, eli papa-kokeissa noi flue-bakteerit.Söin antibioottikuurin, joka oli tarkoitettu hapettomassa tilassa eläville bakteereille.Ulosteperäisten bakteerien aiheuttamaa tod.näköisesti. Kannattaa olla varovainen ja pitää ala-/yläkerran asiat erillään.

    • Joo, tuttua on..

      Huomenta!!!

      Mulla ollut kaksi viikkoa nyt epämääräisiä oireita alapäässä. Häiritsevin on ehkä kirvely ja outo "poltteen tunne" virtsarakon suulla..Sellainen "paine". Hieman lisääntynyttä valkovuotoa. ..Siis normaalia runsaamapaa. Välillä tuntuu että tekis mieli irvistää kun se polte on niin ikävän tuntuista. Virtsassa ei kasvua..Puhdas näyte. Hiivalääkkeenkin olen kahdesti ottanut. Mikä mättää?? emätintulehdus??
      Yhtään ei tee mieli sekstailla kun alapäässä kirveltää kokoajan. Mies alkaa olla kireenä.. :-(

      • Joo, tuttua on..

        "hapentontila" nimimerkki: Minkä nimisen antibioottikuurin söit? Mulla tuolla kaapissa ylimääräinen dalacin kuuri, määrätty muihin vaivoihin, mutta en tarvinutkaan sitä. Nyt lueskelin netistä että käytetään myös emätintulehdukseen. Mietin vain että pitäisköhän aloittaa....


      • hapetontila
        Joo, tuttua on.. kirjoitti:

        "hapentontila" nimimerkki: Minkä nimisen antibioottikuurin söit? Mulla tuolla kaapissa ylimääräinen dalacin kuuri, määrätty muihin vaivoihin, mutta en tarvinutkaan sitä. Nyt lueskelin netistä että käytetään myös emätintulehdukseen. Mietin vain että pitäisköhän aloittaa....

        Flagyl taisi olla se kuuri, on siis anaerobisille bakteereille tarkoitettu.


    • piipaa..

      Mulla lähti flagyl-kuurilla.. ensin 5 päivää, ei menny ja sit 10 päivää. Inhottava lääke... paha maku suussa, vatsa kipeä ym. Mut oli toi emätintulehduskin inhottava.. ei haitannu seksiä, mutta semmosta kirvelyä ja vaikeutta pissatessa ja sit kipua ylempänä.. kohdussa ja munasarjoissa.. ja vetistä vuotoa.. Ja jotenkin semmonen hassu tunne että ois pieniä ilmakuplia tullu... No onneksi nyt ohi koko kauheus.

      • hapetontila

        Niinpä, eikä myöskän sovi alkoholin kanssa, mutta tehokas tuntuu olevan.Soveltuu myös muihin hoitoihin ktn. hammasjuurihoidot.Painovirhe noissa bakteereiss, taisi olla glue-nimisiä ne emätinbakteerit.
        Omassa tapauksessa lopullinen rauhoittuminen tapahtui vasta kohdunpoiston jälkeen.Siihen loppui roinan eritys, kivut ym..


    • jotainvialla?

      Olen 14-vuotias tyttö ja ensimmäiset kuukautiseni loppuivat n.4 pvä sitten ja kestivät noin viikon. Sen jälkeen minulla on ollut kirvelyä ja poltteen tunnetta alapäässä, sekä pyyhkiessä ja pikkareissa on tympeää hajua, hieman kalamaista ja välillä rusehtavaa vuotoa. Tuntuu myös että olisi koko ajan tarve virtsata. Mitä mahtaa olla ja mikä auttaisi? Paraneeko itsestään? Äidilleni en ole vielä sanonut mitään. Kiitos avusta!(:

    • kapselipipari

      gynegologini suositteli mulle bakteerivagioosin hoitokuurin jälkeen että menkkojen jälkeen käytän maitohappokapseita,tai puikkja aina menkkojen jälkeen ,viikon tai 2 .mulla aika ajoin tullut emättimen ph epätasapainon takia vagiooseja ,joillakin on taipumusta siihen ja hormonivaihtelut,pillerit ym saattavat aiheuttaa ph muutoksia.

    • apuakiitos

      Oireet alkoivat viikonloppuna, onko liian myöhäistä mennä lääkärille seuraavana viikonloppuna, kun aikaisemmin ei mahdollista? Ja voiko maidon juonti auttaa asiaa, kun jostain luin?

      • Lääkäriin vaan

        Maidon juonti tai juomattomuus ei vaikuta mitenkään emättimen pH-tasapainoon. Oikea emättimen pH auttaa torjumaan bakteereita, mutta ei paranna tulehdusta. Tulehdus on ensin parannettava antibiooteilla, jatkohoito voi olla maitohappobakteereilla (eri asia kuin maito). Itsekin käytän ajoittain Lactal Balans geeliä emättimeen.

        Jos on emätintulehdus, se vaan pahenee kunnes saadaan reseptilääkitys. Sen takia viivästys voi pahentaa tilannetta ja hoito pitkittyy, mahdollisesti myös vaikeutuu.


    • apuakiitos

      Mutta ehtiikö pahentua huomattavasti viikossa??

    • MULTI-GYN
    • lääkärille

      kun oireet on olemassa,menkää lääkäriin.ei enää auta käsikauppatuotteet kun oireet ovat ja se vaatii oikean hoitokuurin.poppakonstiti ei auta eikä piimäkään

    • N. ja "Vagner"

      Yks yli 40 tässä. Nuorempana ei juuri hiivaa, tms. Nyt kuplii, kutisee alvariinsa, epäilen että kaverillanikin on jotain joka tarttuu uudelleen, kun hoito tepsii, mutta ylläriylläri, seur. Ma on taas kutka. Ei kenenkää limakalvot aina kestä lääkityksiä.
      Päätin jättää seksin pois, seurailen tilannetta... Jos pysyy kunnossa, kysynpä ukolta, onkohan hänellä hiiva...
      Johan nainen saa pistää lääkkeisiin rahaa näin ihan tolkuttomasti.

    • Martinique

      Uuden kumppanin kanssa saan joka yhdynnässä saman tulehduksen. Yhtään ei kutita tai kirvele, mutta vuodon haju muuttuu hirveäksi. Tätä ei ole ollut muiden kumppanien kanssa ikinä. Flagyl auttaa, mutta on tosi kallista syödä sitä. Onko mitään, millä mies voisi itsensä hoitaa, koska kondomin kanssa on niin ärsyttävä olla, kun sillä menee paikat rikki. Onko tää siis joku ph-juttu tai bakteerivagioosi tms.?

    • Tautipesäke

      Minulta löytyi, papassa... ja myoomat ultralla kohdussa. siippa on sitä mieltä, että olen saanut vaginoosin jostain "muualta", eli että kys. on sukupuolitauti, oli eilen kerrottuani puhehaluton.
      taitaa suhde kaatua tähän, vaikken itse tiedä mistä olisin moisen voinut saada- kun en o hyppinyt muissa.. eikä lekuri sanonut sp-taudiksi.
      Olen yli 40, ja elän pikkupaikkakunnalla.

      Voi voi sentään. Pitänee koittaa vielä vkl puhua, mutten usko asiaa auttavan. Jo sana myoomat sai ukolta tuikeita ilmeitä. myoomathan on lihaskasvaimia, eikä mitään "sellasta". Onko muilla yhtä puhekyvyttömiä miehiä, jotka käsittää selkeestä kertomisesta huolimatta asiat "omalla tavallaan"?
      Ja voiko oikeesti olla sp-tauti, se vaginoosi?olen yli 40, vaikuttaako vaginoosin saantiin? Kun ei koskaa ole ollut aiemmin!
      Sain keinotekoisesta progesteronista reseptin, ja hoidon siihen vaginoosiin... Mitä hyötyä progesteronijäljitelmästä on? käsittääkseni miulle tulee raskaaksituloriski.
      Ja sanoin lekurille, että lapset on jo aik... Ei kiehdo mitenkään.

      • Selitä ukollesi

        Ei ole sp-tauti. Minulle gynekologi selitti että yleisin tartuntalähde bakteeritartuntaan on oma "tehokas bakteerilähde" muutaman sentin taaempana emättimen aukosta. Yleensä ne bakteerit livahtaa sieltä ja jos emättimen pH on väärä, se ei pysty torjumaan ulkoisia bakteereita. Miehen siemennestekin sekoittaa pH:ta, maitohappohoito auttaa asiaan.


    • .-.-.-.

      Jaa, miehellä on tieto, että on sp tauti. oli ns. vaikee vkl, mies ei meinannut käsittää vaikka näytin ja luin ääneern sivustolta, jossa asiasta.
      Ensimmäinen tällainen tulehdus elon aikana, yli nelikymppisellä.
      Miten minä saan miehelle kaaliin, että hoidon jälkeen olen terve, mutta kun...
      Pelkään uutta tautia.
      Miehen huusholli kun on... Oikee likapesä. Ei tietystikään ole kummoinen vaiva jonkun siivota paikkaa, roskainen/likainen petikin... Joskus yli 2 v. sitten pessyt lattiatkin!
      Mutta näistä kun mitään puheeksi ottaa, mies ei ota mitää onkeensa.
      Ei, ja sitten kääntää jonkin muun sp-taudiksi- että onks muuta kuin lopettaa suhde... ei ole tuore suhde, ja kokoajan mies ollut hyvin samantyyppinen.

      • Kannattaako mokoma

        Taitaa odottaa sinusta ilmaista siivoojaa.


      • bvbvbv
        Kannattaako mokoma kirjoitti:

        Taitaa odottaa sinusta ilmaista siivoojaa.

        Olenhan tuota, mutta ammatilta sotkunpoistaja... sitäkin suuremmin kuvottaa, kun tuli tuo ----tulehdus. Kiva joo haista märännelle kalalle kohteissa, joissa töissä!
        Hoito näkyy tepsivän, kauheeta roinaa tullut ulos, aika paha taisi olla...

        Päätin, etten moisen kans petiin mene pieneen aikaan, ja kun sitten meen, kysyn maksaako lääkkeet, jos vielä siihen liittyen tulee- palkat kun hupenee muutenkin laskuihin ja eloon jo.
        Ja vielä pitää sp-tautina. Me emme asu yhdessä, joka vkl on kyl oltu... tiiviisti. En suoraan voi todistaa, etten olisi muuallakin voinut... Mutta, kun en vaan ole.


    • nn32

      Miehelle täytyy antaa myös kuuri! näin sanoi mulle gyne.Niin kuin muutamat tuossa ylempänä ovat viitanneet, terveellinen ruokavalio on avainsana vaivan ehkäisyssä. Eli runsaasti, kasviksia, hedelmiä, sitruunamehua, piimää ja aina vesipullo laukussa mukana. Jos vähänkin alkaa kutista, vettä pullosta huiviin heti.
      Itse kärsin em oireista kuusi vuotta ja elämäni oli yhtä helvettiä:haju oli kaikista nöyryyttävin oire. Sain osakseni halveksuntaa ja huorittelua. Em vuosien aikana elin lähestulkoon selibaatissa- tuskinpa haisevalla ja kipuilevalla alapäällä olisi mitään seksuaalista aktiviteettia voinut harrastaa. Söin useita antib kuureja ja maksoin niistä ja yksityisen gynen vastaanotosta mansikoita....

      Sitten löysin kuinkas ollakaan netistä artikkelin, jossa väitettiin että foolihapon puute aiheuttaa toistuvia emätintulehduksia. Marssin lähimpään markettiin ja ostin purkin b-vitamiinia. "yliannostin"tabletteja eli otin kolme tabua päivässä, jotta saisin artikkelissa mainitun määrän foolihappoa. Oireet katosivat kuin seinään viikossa. Oma näkemykseni on että taustalla oli pitkään jatkunut e- pillereiden käyttö, ne kun tunnetusti kuivattavat ja ohentavat limakalvoja sekä aiheuttava kroonisen b-vitamiinien puutostilan. Käytän siis nykyisin säännöllisesti b- vitamiinia, omega3-kapseleita sekä maitohappobakteereja sekä suun kautta että paikallisesti estämään tulehduksia. Vinkkinä muuten että näitä suun kautta käytettäviä voi myös laittaa sinne alkertaan, ovat aivan yhtä tehokkaita kun naisille kalliilla hinnalla brändätyt tuotteet......... ja kuukautisten aikana kannattaa käyttää kuukuppia, ei kuivata limakalvoja, eikä altista tulehduksille. Saa tilattua verkkokaupasta kun googlettaa. Hinta n 30€

    • Parantua voi!!!

      Jos yhtään lohduttaa, niin vaivat saattavat helpottua ajan kuluessa - hoidon avulla tai hoidosta huolimatta. Itse kärsin vuosikausia hiivoista ja bakteerivagiooseista. Oireet vaihtelivat kuukautiskierron mukaan, eli usein lääkärillä käydessä kaikki oli ok. Mutta kuukautiskierron lopulla emätin oli täynnä hiivakökköä ja limakalvot herkästi rikkoontuvat. Eli ilmeisesti oli jotakin hormonipitoisuuksista riippuvaa bakteeritasapainon vaihtelua.

      Erosta taitaa olla nyt nelisen vuotta, ja kummasti oireet ovat helpottaneet sen jälkeen. Ettei vain kuitenkin exän elin ylläpitänyt tulehduksiani? Pari kertaa (eli harvoin) sen jälkeen hoitanut hiivaa. Limakalvot ovat nyt ehjät, tulehduksia ei ole. Viimeisestä antibioottikuurista on 10 vuotta, ja antibiootteja syön vain äärimmäisestä pakosta. Ne tappavat hyödylliset bakteerit, ja normaalin terveen bakteerikannan kehittyminen voi sen jälkeen olla mahdotonta.

      Pidän tiukasti kiinni nykyisestä "tasapainotilastani". Millään hiivadieetillä en ole. Herkkujakin syön. Vältän siteitä ja tamponeja (käytän kuukuppia), vältän "epämääräisiä" pesuaineita (olen allerginen -> en tahdo limakalvo-oireiden aktivoituvat kemiallisten aineiden vuoksi). Antibiooteille ei ole onneksi tarvettakaan nyt (tuhoavat hyvät mikrobit ja antavat sijaa pahoille).

      Jotkut suosittelevat kondomia vakisuhteessakin, kun on tulehdusoireita. Itselläni ainakin myös kondomi ärsytti limakalvoja, kun oireilua oli. Ja rikkonaisella iholla tai limakalvolla erialaiset ärsyttävät aineet laukaisevat herkästi allergioita, kokemusta on siitäkin. Nyt "tasapainotilassa" kondominkäyttökin tuntuu taas mukavalta, ei kirvele.

      Joitain vuosia sitten törmäsin netissä juttuun, jossa väitettiin hyvin suurien C-vitamiiniannosten tappavan hiivoja. Yhtenä kesänä kokeilin sitä, ja tykkäsin. Maitohappobakteereita en itse enää käytä, ainakin itselläni niistä tuntuu olevan enemmän haittaa kuin hyötyä.

      http://terveyshymy.fi/artikkelit/seka-hiivatulehdus-etta-virtsatieinfektio-paranivat

    • likallkk

      syy kaikkiin teijän alapää ongelmiinne on seksi tuntemattoman partnerin kanssa, tai poikaystävän joka käy välillä salaa vieraissa, huorissa, tai ei peseydy huolellisesti. Saatte itteenne kaikki ne bakut mitä ne kantaa alapäässään,HYI!!!!

      • Turhaa syyttelyä

        Partnerin ei edes tarvitse käydä vieraissa kun levittää bakteereita. Ei se "oma mieskään" ole täysin puhdas. Ylivoimaisesti suurin riski bakteerivaginoosiin on omat ulosteet jotka voivat päästä emättimeen vaikkapa väärällä pyyhkimistavalla tai jos tulee pyyhittyä huonosti.


    • Deetä_kehiin!

      Luin juuri vanhasta (13/2009) Kuntoplussasta, että D-vitamiinin puute voi johtaa emätintulehdukseen, koska silloin hyvät maitohappobakteerit häviävät. Eli kaikkien tulehduskierteessä olevien kannattaa syödä maksimiannos D-vitamiinia!

      Omalla kohdallani olen miettinyt, mikä tulehduskierteen katkaisi, ja saattaa olla, että suuriannoksiselle D-vitamiinilla on ollut vaikutusta siihenkin. (Lisäsin annoksen vähän aikaa sitten 50 mikrogrammasta 100 mikrogrammaan päivässä).

    • käkenä äimän

      Minulla suuri D-vitamiiniannos aiheutti sekatulehduksen. Tosin olin saanut antibioottilkuurin juuri ennen poskariin. Niin ja alkoi ylimääräinen vuoto ja limakalvo liian paksu. siis oli lisätty D-vitamiinia puolen vuoden aikana 25:stä 50:een ja 75 ja lopulta 100 mikrogrammaa.
      Puolessa vuodessa kasvoi limakalvo liian paksuksi (16 mm) vaikka oli kaavittu kesällä. Juuri D-vitamiinilisäyksen aikana.

    • haisuli1

      Mulla jatkunut jo yli puolivuotta tälläiset oireet: valkovuoto haisee ja alavatsassa tuntuu painetta ja välillä pientä kipua. Oireet ei oo pahentunu. Kaks kertaa lactalia käyttäny, ei oo auttanut. Otin itsehoitona hiivatulehdukseen lääkkeen eikä auttanut. Haju tulee vaatteiden läpi ja ei huvita seksiä harrastaa poikaystävän kanssa juurikin tämän hajun takia. Alusvaatteet likaantuu valkovuodosta. Riippuen kuukautiskierrosta myös valkovuoto vaihtelee, normaalisti väritöntä mutta jossain vaiheessa kiertoa paksua ja valkoista.
      En ole ruokailutottumuksia vaihtanut. Kuukautiskierto ennen näitä vaivoja ollut säännöllinen kellon tarkkuudella nyt yli puolivuotta välillä sen 28 päivää mitä ennenkin oireita ollut ja usein jopa 35 päivää nykyään. Välillä (harvoin) alapäätä polttelee mutta kutinaa ja kirvelyä ei ole... KLAMYDIAA EI OLE (olen testin tehnyt) ja miehellä ei mitään oireita.. Onko mitään mitä voisi kokeilla vielä itsehoitona vai tarviiko lähtee sinne lekuriin?

      • Lääkäriin vaan

        Lactal ja hiivalääkkeet eivät tehoa bakteerivaginoosiin (yleensä se hajun aiheuttaja), tarvitaan lääkärin määräämät lääkkeet. Kun bakteerivaginoosi on parantunut, Lactal Balans on hyvä ennakkohoito ettei tulehdusta enää tule.


    • Sama vaiva

      Minulla samoja vaivoja.. lukuisia kertoja olen hiivalääkkeitä syönyt, niin apteekista ilman reseptiä saatavia kuin gynen määräämiäkin, eikä mikään auta! Jatkuvasti runsasta valkovuotioa..

      Epäilen vahvasti että kärsimme bakteerivaginoosi, joka siis ei ole sukupuolitauti, eikä mikään hiivatulehdus ! Luin tälläistä;

      "Bakteerivaginoosi on lähes yhtä yleinen kuin hiivatulehdus ja usein siihen sekoitettava tulehdus. Bakteerivaginoosi ei ole bakteeritartunta tai sukupuolitauti. Sen sijaan bakteerivaginoosi on bakteeritasapainon häiriö emättimessä: anaerobiset bakteerit korvaavat limakalvolle hyödylliset maitohappobasillit, jolloin emättimen normaali maitohappobakteerivoittoinen floora joutuu epätasapainoon. Tilanteeseen on useimmiten syynä intiimialueen kohonnut pH‐arvo, joka voi johtua esimerkiksi kuukautisista, yhdynnästä, raskaudesta tai antibioottikuurista. Myös useat seksikumppanit, liiallinen intiimihygienia sekä tamponien ja terveyssiteiden käyttö voivat altistaa häiriöille. Tauti ei ole kantajalleen vaarallinen, mutta se voi altistaa keskenmenolle. Siksi raskaana olevien on syytä hakeutua lääkärin vastaanotolle jos tulehdusta epäilee. "

    • helpmeeee

      samoja oireita,olen siis 16 vuotias ja olen harrastanut seksia mutta kondomin kanssa mutten suuseksin aikana eli voiko siitä tarttua sukupuolitauti? ja jos voi nii voiko oireet tulla vasta kuukauden päästä? :o tämä kirvely on täyttä tuskaa,olen raapinut kohta alapääni vereslihalle :D ja virtsaaminen kirvelee ja valkovuoto on lisääntynyt ja siitä on tullut semmoista kokkareista ja haisee ihan omituiselle (eli ei samalle kuin ennen),olen nyt syönyt tuollaisia emätinpilleri juttuja mitkä pitäisi auttaa siihen jos bakteerit ovat sekaisin pillussa mutta ei ole auttanut yhtään,ei yhtään! en enää tiiä mitä pitäs tehä! pitäskö vaa mennä lääkärii puhuu? :(

      • helpmeee1

        tämä kutina*


      • Terveys ei leikin asia

        Koulussa pitaisi nuorille opettaa selkeasti mista tulee Tauti ja mista ei. Suuseksista voi saada tartunnan kondylooma kun voi olla suussakin. Milloin vaan kun teidan sukupuoli elimet koskettavat toisiaan niin taudin vaara on lasna. Mies voi myos tarttuttaa sinuun mikali antaa sinulle suuseksia. Kerran Olin aivan varma ettei minulla mitaan voi olla mutta kondylooma on useimmiten taysin oireeton! Jos on pienikin epailys taudista niin Kay testeissa! Niissa saa kayda ilmaatteeksi ihan ilman ajanvaraustakin helsingissa iho ja allergiasairaalassa.


    • AVUN SAANUT

      Hei. oon myös kärsiny monta vuotta samasta vaivasta toivoen jotain apu keinoa siihen löytyen. Sattumalta ostin yx päivä kaupasta kylmäpuristettua luomu kookosöljyä, ajatus oli kyllä ihan toinen johon tarkoitukseen sen ostin. KUnnes sitten yx ilta ajattelimme kokeilla mieheni kans sitä liukuvoiteena.. koska itselleni moni liukkari aiheuttaa yliherkkyys oireita. Liukasteena se oli parempi kuin mikään muu osto liukkari ja sitä paitsi se vielä tuoksuu hyvältä. Alapää vaivat loppui siihen käytön jälkeen, ja ihmettelinkin ku normaalisti oireet pahentunu seksin jälkeen. Aloin ettimään sitten enemmän tietoa tuosta kylmäpuristetusta kookosöljystä (lasi purkissa). Hurjan paljon terveysvaikutuksia, joista yksi vei tämän inhottavan vaivan pois. :)

    • Auttavapuhelin

      Bakteerivaginoosi ollu itelläni nyt kolme kertaa ja pitkässä parisuhteessa pysy poissa kun emätin tottu miehen eritteisiin. Eron jälkeen tuli takas kun tulikin eri eritteet sisää. Maustamaton jogurtti ja maitorahka auttaa myös apteekin lääkekuurin lisäksi jos haluaa ensi kotikonstilla kokeilla. Iltaisin n. Ruokalusikallinen emättimen sisää ja aamulla haju poissa kun jogurtin happamuus tasauttanu emäksisen pH:n. Kannattaa kokeilla, itsellä aina auttanu!

      • Lääkäriin_vaan

        Tuollaiset jukurttikonstit saa unohtaa. Voihan ne auttaakin, mutta voi tulla lisää ongelmiakin. Apteekista saa useita erilaisia maitohappolääkkeitä reseptivapaasti. Mutta nekin on vain jatkohoitoon estolääkkeeksi kun reseptilääkkeellä on saatu bakteerivaginoosi parannettua.


    • Ongelmapoistui

      Mulla vaivasi bakteerivaginoosi monta vuotta, mutta auttoivat:

      1. kaikki alusvaatteet ja PÄÄLIVAATTEET luonnokuiduiksi. Viskoosi on paras, uusi puuvilla ok (kuluessaan kovettuu), lyocell ehkä kans (viskoosinkaltainen). Bakteerivaginoosi johtuu anaerobisten bakteerien lisääntymisestä eli happi on tärkeää. Se onnistuu vain, jos vaatteet hengittävät! Eli ei mitään sukkahousuja, legginsejä, "farkkuja" tms., jotka ei oo luonnonkuituja. Eikä mitään pitsireunuksia sinne alas! Terveyskirjasto (lääkäreiden luoma, kannattaa katsoa aina ekana sieltä!) sanoo et merseroitu puuvilla ja silkki ois parhaat. Mut en tiiä mistä niitä saa kohtuuhintaan. Lyocellia ja puuvillaa ainakin Lindexiltä.

      2. Monta kertaa päivässä alapään ihon rasvaus. Ite käytän Aqualania. Farmaseutti suositteli kun maksaa miljoona kertaa vähemmän kun täsmävoiteet mut on ihan samaa kamaa.

      3. Ennaltaehkäsyyn tai alkavien oireiden kuriin saamiseen sillon tällöin Vagibalance-emätintabletti. Toimii ainakin mulla, monet muut ei.

      4. Itse oon harrastanut seksiä aina kondomin kanssa, gyne sanoi että ei spermaa, koska emäksistä. Mut en tiiä kuinka pahasti vaikuttaa.

      5. Nyt kun oon pidemmässä parisuhteessa, aion kysyä poikaystävältäni oisko ok, jos en ajelis karvoja. Koska nehän suojaa. Vois vaan vähän saksilla trimmailla (siinäkin tärkeetä desinfioida eka välineet) ja ite siistin bikinirajat pinseteillä, sheivausta ei kestä.

      Vaiva oli mulla tosi paha mut nyt ei ooo ollu pahaa hajua vuosiin kun vaan satunnaisesti! Eli ehottomasti vaan kaikki tekokuidut pannaan ja rasvaus.

      • Anonyymi

        Siis..alapääsi karvoitus on aivan oma asiasi. Sinun ei tarvitse kysyä poikaystävältäsi voitko jättää alapääsi ajelematta. Nyt come ooon hei.


    • Gangstabadass

      Minulla loppui bakteerivaginoosi antibioottikuurilla, mutta olen jatkanut sen jälkeen venusprayllä ylläpitämään ph-tasapainoa.

      • Anonyymi

        Minulla oli pitkään vaivoja alapäässä ja haisi kuin vanha kala. Nestettä lorahti myös emättimestä vuodon kanssa. Lääkärissä ravasin monet kerrat "turhaan". Sitten otettiin papa-koe ja diagnoosi oli bakteerivaginoosi. Sain lääkekuuri ja vaiva ei ole uusinut.


      • Anonyymi

        Minulla oli pitkään vaivoja alapäässä ja haisi kuin vanha kala. Nestettä lorahti myös emättimestä vuodon kanssa. Lääkärissä ravasin monet kerrat "turhaan". Sitten otettiin papa-koe ja diagnoosi oli bakteerivaginoosi. Sain lääkekuuri ja vaiva ei ole uusinut.


    • Anonyymi

      Ehkäisypillerit voi aiheuttaa tätä.

    • Anonyymi

      Itse kärsinyt pahanhajuisesta vuodosta siitä asti kun laitettiin hormoonikierukka.Tosi inhottavaa ja tuntuu et haju tulee vaatteista läpi.Nuorena usein sama vaiva!!! Tietty seksi varmasti vaikutti asiaan...tosi ärsyttävää

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      103
      1585
    2. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      78
      1224
    3. Mitä oikein

      Näet minussa? Kerro.
      Ikävä
      88
      1147
    4. Lopeta tuo mun kiusaaminen

      Ihan oikeasti. Lopeta tuo ja jätä mut rauhaan.
      Ikävä
      139
      1066
    5. Mika Muranen juttu tänään

      Jäi puuttumaan tarkennus syystä teolle. Useat naapurit olivat tehneet rikosilmoituksia tästä kaverista. Kaikki oli Muras
      Sananvapaus
      1
      1027
    6. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      582
      1015
    7. Kotipissa loppuu

      Onneksi loppuu kotipizza, kivempi sotkamossa käydä pitzalla
      Kuhmo
      20
      920
    8. Hanna Kinnunen sai mieheltään tiukkaa noottia Tähdet, tähdet -kotikatsomosta: "Hän ei kestä, jos..."

      Hanna Kinnunen on mukana Tähdet, tähdet -kisassa. Ja upeasti Salkkarit-tähti ja radiojuontaja onkin vetänyt. Popedan Lih
      Tv-sarjat
      8
      912
    9. Oho! Farmi-tippuja Wallu Valpio ei säästele sanojaan Farmi-oloista "Se oli niin luotaantyöntävää..."

      Wallu oikein listaa epämiellyttävät asiat… Monessa realityssä ollut Wallu Valpio ei todellakaan säästele sanojaan tippum
      Tv-sarjat
      9
      774
    10. Helvetin hyvä, että "hullut" tappavat toisensa

      On tämä merkillistä, että yritetään pitää hengissä noita paskaperseitä, joilla ei ole muuta tarkoitusta, kuin olla riida
      Kokkola
      8
      700
    Aihe