Tein pari vuosikymmentä kovaa työtä Suomessa, maksoin veroni ja elämaksuni. Sitten muutin ulkomaille, täällä menetin työkykyni onnettomuudessa ja nyt saan eläkettä täältä sekä myös työeläkettä Suomesta. Elintaso ja hintataso on täällä paljon alle Suomen, joten nyt kun olen sinne menossa käymään muutamaksi kuukaudeksi kesällä, huolettaa, että miten pärjään. Käsittääkseni olen ulkosuomalaisena kirjoilla viimeisessä Suomen kotipaikassani Helsingissä, koska minulla on vielä Suomen kansalaisuus. Mietin vain sitä, että voinko saada ulkomailla asuvana eläkeläisenä eläkeläisalennukset seutuliikenteessä ja myöv VR:ltä, bussifirmoilta.
Osaako kukaan neuvoa?
Eläkeläisalennukset ulkosuomalaiselle?
4
294
Vastaukset
- xxplus
Pyydä Suomesta eläkeyhtiöltäsi itsellesi "työeläkekortti". Ota yhteys yhtiöösi, mistä saat eläkettä ja pyydä lähettämään kortti kotiosoiteeseesi. Työeläkekortti on pienen luottokortin kokoinen ja sillä saa mm VR:n matkoista 50% henkilökohtaisen alennuksen. Lisätietoja kortista:
Korttia ei voi saada sellainen henkilö, joka ei ole täydellä eläkkeellä (osa-aikaeläkkeellä tai osatyökyvyttömyyseläkkeellä) tai on määräaikaisella työkyvyttömyyseläkkeellä eli kuntoutustuella.
Työeläkekortissa on henkilön nimi, syntymäaika ja eläkkeen myöntäneen laitoksen nimi. Useat liikelaitokset myöntävät alennuksia työeläkekortin haltijalle. Asioidessasi liikkeissä muista kysyä mahdollisista eläkeläisalennuksista.
Työeläkekortin esittämällä myönnetään alennus, mutta henkilöllisyys on todistettava pyydettäessä virallisella henkilökortilla (koska työeläkekortti ei ole kuvallinen).
Jos sinulla on jo työeläkekortti, mutta haluat uudistuneen työeläkekortin, ota yhteyttä omaan työeläkevakuuttajaasi. Uudistunut kortti toimii myös ulkomailla, mutta vanha kortti on edelleen käyttökelpoinen kotimaassa. - Ej-nari
Suuren suuri kiitos asiallisesta ja informatiivisesta vastauksesta!
- - EU ->
>> Käsittääkseni olen ulkosuomalaisena kirjoilla viimeisessä Suomen kotipaikassani Helsingissä, koska minulla on vielä Suomen kansalaisuus.
En oikein ymmärtänyt mitä tuolla kirjoilla olemisella mahdoit tarkoittaa, sillä ulkosuomalainen on kirjoilla vakituisessa ja pääasiallisessa asuinmaassaan.
Ulkosuomalainen ei esimerkiksi voi uusia vanhaa ja huonokuntoista suomalaista ajokorttiaan uuteen Suomessa, vaan sellainen on hankittava vakituisesta asuinmaasta.- vähän lisätietoa ..
Kirjoilla olo voi tarkoittaa
a) kotikuntaa. Ulkomailla asuvalla ei ole kotikuntaa Suomessa.
b) väestökirjanpitokunta:
Ulkomailla vakinaisesti asuvan Suomen kansalaisen väestökirjanpitokunta on se kunta, joka viimeksi oli hänen kotikuntansa Suomessa.
Katso
http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1994/19940201
Kysyjä ilmeisesti kuitenkin haluaa kysyä, onko hänellä oikeus helsinkiläisen alennuksiin pääkaupunkiseudun joukkoliikenteessä. Tällaista oikeutta hänellä ei ole, koska kotikunta ei ole Helsinki eikä muu HSL:n alueen kunta. Myöskään eläkeläisalennusta hän ei voi saada, koska ei asu HSL:n alueella eikä saa KELA:n maksamaa eläkettä.
http://www.hsl.fi/FI/liputjahinnat/alennusryhmat/Sivut/elakelaiset.aspx
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Jos ottaisit yhteyttä, näyttäisin viestin kaikille
Yhdessä naurettaisiin sulle. Ymmärräthän tämän?1631473Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos
Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä271291Heikki Silvennoinen ( Kummeli)
Kuollut 70-vuotiaana. Kiitos Heikille hauskoista hetkistä. Joskus olen hymyillyt kyynelten läpi. Sellaista se elämä on681284Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?
Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?2151154- 1271086
Kauanko valitatte yöpäivystyksestä?
Miks tosta Oulaisten yöpäivystyksen lopettamisesta tuli nii kova myrsky? Kai kaikki sen ymmärtää että raha on nyt tiuk3171019Hyvää huomenta 18. luukku
Hyvää keskiviikkoa. Vielä pari päivää ja sitten on talvipäivänseisokki. 🎄🌌❄️😊❤️2241012- 42949
Nyt kun Pride on ohi 3.0
Edelliset kaksi ketjua tuli täyteen. Pidetään siis edelleen tämä asia esillä. Raamattu opettaa johdonmukaisesti, että277928- 72915