Suunnitteilla olisi lähteä Japaniin vaihtoon.
Oon tutkiskellut erilaisia vaihtoehtoja, STS:n ja EF:n sun muiden ASSEjen sivut on tutkittu läpi, mutta mitä te itse suosittelisitte? Omia kokemuksia tietyistä järjestöistä? Olen kuullut aika paljon pahaa kaikista näistä, joten olisi välillä kiva kuulla myös hyvää mutta myöskin asiallista kritiikkiä tietysti.
Eli, mitä järjestöä suosittelette lukioikäiselle, ja mitä ette missään nimessä suosittelisi?
Minkä kautta vaihtoon?
9
396
Vastaukset
- vaihtaripoju
Ei sillä järjestöllä ole hirveästi mitään väliä, kaikki riippuu susta itsestäsi.
Itse olin Japanissa exploriuksen kautta, kun oli ongelmia niin ei siitä järjestöstä mitään apua ollut, mutta selvisin niistä sitten itse. Vuoteni oli todella ihana ja opin japania myös hyvin. Eli en suosittele Exploriusta, mutta jos et muualta pääse, niin on sekin vaihtoehto, kaikki riippuu susta itsestäs kuten sanoin.- Unelma
Kiitos vastauksesta!
Kuinka kauan olit lukenut Japania ennen kuin lähdit vaihtoon? Jotkut järjestöt vaativat jopa kahden vuoden Japanin opiskeluita. Tiedätkö, onko mahdollista päästä vaihtoon jos on itsenäistä Japanin opiskelua ollut? =)
- vaihtaripoju
Itse hain niin myöhään, etten enää ehtinyt ottaa selvää muista järjestöistä ja explorius ei ainakaan mitään opiskeluja vaatinut. En ikinä ollut opiskellut japania kunnolla, olin ollut 3vk mittaisella biletyskurssilla Japanissa sekä olin katsonut animea, paljon animea. Eli kyllä, on mahdollista päästä vaihtoon, vaikkei olisikaan opiskellut japania etukäteen.
Ja lähtiessämme Japanista osasin puhua ja ymmärsin parhaiten japania noin 30. henkilön vaihtariporukastamme. Kyllä siellä kieltä oppii jos vaan viettää aikaa japanilaisten kanssa. Jotkut vaihtarit jotka olivat opiskelleet monta vuotta japania ennen vaihtoon pääsyä ja silti vaihtovuoden jälkeen he puhuivat samantasoista japania kuin minä kolmen kuukauden jälkeen. Mistäköhän sekin johtuu.
Mutta niin, kyllä ainakin itseopiskellulla japanilla pääsee jotain kautta vaihtoon. Taisin minäkin tuota animenkatseluanikin mainostaa itseopiskeluna. Ei exploriuksen kautta ainakaan mitään japaninkielen testejä ollut, englannin kylläkin mutta se oli ainakin minulle helppo. Vaikeuksia tosin tuotti kun piti kirjoittaa kirje tulevalle isäntäperheelle täysin japaniksi, onneksi sain siihen apua ystävältäni joka oli ollut vaihto-oppilaana Japanissa. - -anon
YFU:a suosittelen vahvasti, samoin Rotary:a ja AFS:aa. Kaikki voittoa tavoittelemattomia järjestöjä, joissa tärkein asia ei ole raha, vaan SINÄ ja sinun vaihtovuotesi onnistumisen takaaminen.
- ex-vaihtari
Edellistä kompaten, parhaat puitteet onnistumiselle takaa voittoa tavoittelemattomat järjestöt kuten YFU, AFS ja Rotary. Itse olin YFU:n kautta ja järjestö toimi sekä Suomessa, että kohdemaassani hyvin.
- EI explorius!
Kysymykseen että onko hyvä vai huono järjestö on älyttömän vaikee vastaa ja ei ikin kannata liian tosissaan ottaa sitä mitä kuulee koska aina kaikkiin järjestöihin mahtuu niitä huonoja ja hyviä puolia. Mutta itte olin viime vuonna exploriuksen kautta vaihto-oppilaana Ranskassa ja täytyy sanoa että ei hiirveen hyvin toiminu. Siis kaikissa muissa paitis pohjoismaissa (ellen ihan erehdy) se vastaanottava järjestö on aina eri kuin itse Explorius, eli periaatteessa niitä ei voi alkaa syyttää siitä millainen järjestö on ite kohdemaassa.
Mutta kuitenkin tän mun kohdemaan aluevalvoja, oli ilmeisesti koko maan järjestön presidentti, eli oletin että joo nyt sattu hyvä tuuri. No, eipä oikeastaan. Koko vuoden aikana sitä näin ehkä kolme tai neljä kertaa, yhteensä muutaman tunnin siis koko vuoden aikana. Yhtään kertaa ei järjestäny mitään tapaamisia muiden vaihtarien kaa vaikka tiesin niitä alueella jossain olevan. Laitto mut perheeseen jonka periaatteessa valmiiksi tiesi olevan vaihtarille hyvin sopimaton, sanoi kun vaihdoin perhettä että vähän tämmöistä aavistelikin että tulisin vaihtamaan. Uuden perheen järjestin siis itse, kaverin perheeseen muutin 1,5 kk maassa olemisen jälkeen. Tää oli paras asia mitä mul tapahtu koko vuoden aikana, mun perhe oli niin ihana ja en ois oikeesti voinu toivoo parempaa. Mutta siis pari vkoa perheen vaihdon jälkeen äitini soittaessa Exploriukselle ihan muusta asiasta tuli puheeksi että oon vaihtanu perhettä. Explorius ei edes tiennyt asiasta mitään ennen kuin äitini soitti heille ja ilmoitti. Ja hehän kuitenkin ovat meistä 'vastuussa' tän vuoden aikana?!
Muutenkin jotenki tuntu että ei niillä mitään henkilökohtasta palvelua ole, kaikki ne 'tiedämme kuka olet kun vain sanot etunimesi soittaessasi' -huuhaat on iha huijausta, valmennustilaisuudessakin sanottiin että jos ei oo akuuttia asiaa niin lähettäkää sähköpostia. Mutta sitten kun sitä lähetti niin piti vielä perään soittaa kun ei muutaman vkon sisällä alkanu vastausta kuulua. Ja neljän kuukauden maassaolon jälkeen tuli viesti että nyt on vaihdon puoliväli mennyt että toivottavasti toinenkin on mukava, toisin sanoen varmaan lähettivät kaikkialle kaikille vaihtareille täysin saman viestin samaan aikaan kun eihä se ku parilla kuukadella heittäny se puoliväli.
Kuitenkin mulla oli loppujen lopuksi onnistunut vuosi, sain muutamia hyviä kavereita koulusta, mahtavan hostperheen ja muutamaan vaihtariinkiin tutustuin itse. Kuitenkin tiedän että erilaisella aluevalvojalla/järjestöllä, en osaa sanoa kumpi, olisin voinut saada kuitenkin paljon paremman vuoden. Toivottavasti sun vuodesta tulee tosi kuitenkin, se on loppujen lopuks kuitenki omasta asenteesta ja toiminnasta kiinni! :)
Eli siis sanoisin että kannattaa ottaa järjestö joka on sama siis kohdemaassasi kuin suomessa, tuntuu siis todellakin et explorius otti rahani ja lähetti maailmalle. Ei oo mitää takuita siitä millane se vastaanottava järjestö on. - STS pohjanoteeraus
STS on varmaan se pohjanoteeraus vaihtarijärjestöistä. Kierrä kaukaa!
- MerikukkaFIN
Mikäköhän mättää kun en ole saanut minkään laista palautetta YFU:ltä haastattelun jälkeen? On kulunut 2 viikkoa haastattelusta. Annoin haastattelun yhteydessä hakupaperit ja todistukseni,( KA on päälle yhdeksikön). Ja mielestäni haastattelukin meni hyvin. Tarkoittaako tämä etten päässyt YFU:n kautta?
- KukkakukkaMeri
Kannataisko vaikka soittaa sinne YFU:lle? Luuletko että me täällä tiedetään pääsitkö vai et. Haloo!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Tyttäreni kuoli lihavuusleikkaukseen.
Miettikää kuiten 2 kertaa, ennenkuin menette lihavuusleikkaukseen.3187504Viiimeinen viesti
Sinulle neiti ristiriita vai mikä nimesi sitten ikinä onkaan. Mulle alkaa riittää tää sekoilu. Oot leikkiny mun tunteill662166- 1761830
epäonnen perjantain rikos yritys
onpa epäselvä kuva, tuolla laadullako keskustaa tarkkaillaan lego hahmotkin selvempiä161372- 1121287
Yllätyspaukku! Vappu Pimiä rikkoi vaikean rajapyykin yllättävässä bisneksessä: "Nyt hymyilyttää...!"
Wau, onnea, Vappu Pimiä, upea suoritus! PS. Pimiä tänään televisiossa, ohjelmatietojen mukaan hän on Puoli seiskassa vie91241Suomessa ei ole järkeä tarjota terveyspalveluita joka kolkassa
- Suomen väestötiheys 1.1.2022 oli 18,3 asukasta maaneliökilometriä kohden. - Uudenmaan maakunnassa asuu keskimäärin 181701221RÖTÖSHERRAT KIIKKIIN PUOLANGALLA.
Puolankalaisilla tehtävä ryhmäkanne itsensä yleintäneistä rötöstelijöista, sekä maksattaa kunnan maksama tyhmän koplan j551161Kirjoitin sinulle koska
tunnen sinua kohtaan niin paljon. Sydäntäni särkee, kun kätken ihastumisen, kaipauksen, sinua kohtaan tuntemani lämmön j411081Martina pääsee upeisiin häihin
Miltäs se tuntuu kateellisista. Anni Uusivirta on Martinan kavereita.2901019