Olen jo pidemmän aikaa haaveillut pienoisrautatie harrastuksen aloittamista ja rajoittavana tekijänä on tosiaankin tilanpuute.
HO skaalan pienoisrautatietä ei kannata edes ajatella, koska tilaa ei tosiaankaan ole riittävästi sen toteuttamiseen, joten olen miettinyt N (160) tai Z (220) mittakaavoista, jomman kumman.
Tilaa on vähän eli n 160x60 cm kokoiselle alustalle rakennettu pienoisrautatie.
Netistä olen etsinyt kuvia ja videoita N ja Z mittakaavan pienoisrautateistä, mutta niissä N mittakaavan junat näyttävät aika isoilta ja varsinkin rakennukset tosi isoilta, jos ne on tehty 1:160 mitoituksella, niin siihen verrattuna näyttävät paljon isommilta, kuten myös 1:220 mitoituksella tehdyt rakennukset.
Myös Z mittakaavan junat näyttivät melko isoilta, vaikka niiden kokoa pidetään erittäin minimaalisina.
Ainakin noissa videoissa näyttivät aika kookkailta tai sitten kuvaustavalla oli merkitystä asiaan.
Dioraamat myöskin kiinnostavat, joten pienoisrautatie harrastuksessa kumpikin harrastus toteutuu.
Radan sähköistys tuottaa varmaan eniten päänvaivaa, jos vaihteita on enemmän, niin ettei kytke johtoja väärin.
Tuskin digitaaliohjaukseen tulee lähdettyä, koska rata on pieni ja vetureita 1-4 kpl, jolloin Delta ohjaus varmaankin on riittävä.
Sellainen kaivos ja pieni teollisuus ympäristä, jossa on kaikenlaista ruosteista romua, kiinnostaa ja erityisesti luoda sellainen valaistus, että se näyttää pimeässä hienolta.
Myös osien saatavuudella ja rahalla on myöskin merkitystä.
Onko se niin, että Z mittakaavan pienoisrautatien osat, kuten raiteet ovat kalliimpia ja niitä on pienempi valinnanvara, kuin N mittakaavan vai onko
tilanne muuttunut 2 vuoden jälkeen ?
Pienois rautatien mittakaavan valinta N vai Z Scale
3
898
Vastaukset
- alkuperäinen truman
Jos et aikaisemmin ole tutustunut Suomen Rautatiemuseon nettisivuihin niin nyt suosittelisin sitä ehdottomasti. Siellä foorumi / keskustelu osiossa käsitellään näitä asioita hyvinkin laajasti.
- Nostalginen rata
Olen käynyt tutustumassa Suomen Rautatiemuseon nettisivuihin ja myös
tähän N-Club Finlandin pienoisrautatie foorumille, jonne olen myös rekisteröitynyt.
Siellä on pienoisrautateitä harrastavia ja sieltä löytyy asiantuntemusta hyvin laajalti.
Itselläni ei ole minkäänlaista kokemusta pienoisrautateistä, mutta mielenkiintoinen ja monipuolinen harrastus kokonaisuudessaan.
Varsinkin, kun mitkään säät eivät estä harrastusta, eikä tarvi erikseen matkustaa harrastus paikalle, kuten vaikka rc lennokki harrastuksen kanssa, jota olen myös harrastanut, mutta viime aikoina se on jäänyt vähemmälle.
Ajattelin kysästä täältä suomi24 foorumilta, mutta täällä ei taida olla kovin aktiivista tämä toiminta, kuin erillisillä harrastus foorumeilla, joilla on aktiivisempaa toimintaa.
Täytyy alkaa tutkimaan ja suunnittelemaan jonkinlaista rataa.
Netistä löytyy erilaisia radan suunnittelu ohjelmia, ettei tarvi paperille suunnitella ja hyvä puoli noissa radansuunnittelu ohjelmissa on se, että samalla radan osat tulevat yksilöidyiksi ja ne voi sitten vaikka tilata.
- alkuperäinen truman
Kannattaa poiketa museolla keväällä pienoisrautatie tapahtumassa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 2152856
Yh:n pihalla aina eri auto
Ompa jännä seurata ohiajaessa, että millainen auto on nyt erään yksinhuoltajan pihassa. Näyttääpä siellä taaskin olevan1292780En vittujakaan enää välitä sinusta nainen
Toivottavasti en näe sinua enää koskaan. Jos näen, niin en ole näkevinäni. Et merkitse minulle enää mitään.791796Exän käytös hämmentää (taas)
Osaisivatko palstan herrat kenties helpottaa tulkitsemista? Toki naispuolisetkit saavat antaa tulkinta-apua, mutta nyt k2371352Olet minua
vanhempi, mutta se ei vaikuta tunteisiini. Tunnen enemmän kuin ystävyyttä. Olo on avuton. Ikävöin koko ajan. Yhtäkkiä va671351- 471108
- 991011
- 109876
Susanna Laine paljastaa - Tästä farmilaiset yllättyvät joka kaudella: "Ettei olekaan niin paljon..."
Farmi Suomi vie Pieksämäelle maaseudulle ja suosikkirealityn juontajan puikoissa on Susanna Laine. Uudella kaudella muka6843- 46833