Minua se, kun että eivät pysty ottamaan aikuisen ihmisen tavoin vastuuta luonnosta (ei kyllä useat uskottomatkaan), vaan jättävät asia lopulta ns. "Herran haltuun"
..Usko faktisesti sulkee tuon vastuunoton pois.
Mikä uskiksissa ärsyttää eniten?
28
116
Vastaukset
- mirculiinille
Huomenta mirka !
Joko joit aamukaffet. - näin on
Oletto montakertaa käynnyt lentokneella lomalla
Puutun siihen, etteivätkö uskovat ota vastuuta asioista. Kyllä kristinuskossa on painotettu sitä, että pitää pitää huolta paitsi toisista ihmisistä, myös luonnosta. Viime vuosikymmenin yksi selkeimpiä trendejä teologiassa on ollut ns. ekoteologian nousu, jonka keskeinen lähtökohta on juuri vastuunkantaminen luonnosta. Toki aina voisi tehdä enemmänkin. Kirkolla, samoin kuin muillakin ihmisillä, on vielä paljon parannettavaa. Mutta ei voi sanoa, että ei tehtäisi mitään.
Yksi konkreettinen esimerkki siitä, miten kirkko kannustaa ihmisiä kantamaan vastuuta luonnosta on se, miten kirkko on kannustanut Suomen ympäristökeskuksen kanssa ihmisiä aloittamaan ekopaaston nyt tänään alkavana paastonaikana.
http://www.ekopaasto.fi/fi/etusivu
Vilppu H.
pappi- YAK-42
Tuosta ekopaastosta tulivatkin mieleeni thaimaan buddhalaismunkit, jotka syövät vain yhden aterian vuorokaudessa. Heidän mielestään ihmiset syövät ylipäätään liikaa. Jos ihminen syö yli tarpeen ja lihoo, hän kuluttaa aivan tarpeettomasti luonnonvaroja.
Koska tavalliset ihmiset kuluttavat päivittäin enemmän energiaa kuin munkit, en kannusta ketään ryhtymään yhtä kovalle paastolle, mutta kyllähän tuo ajattelemisen aihetta antaa. Ei ole mitään järkeä syödä enemmän kuin kuluttaa. Siitä on haittaa sekä omalle terveydelle että ympäristölle. - Kukkia kaikille
Ja miten Suomen ympäristökeskus, on tukenut niiden saastuneiden alueden puhdistamista, joita on runsaasti maassamme, kuten vaikkapa Myllypuron entinen myrkkykaatopaikka, jonka päälle asutettiin ihmisiä vielä 70-luvulla. Nyt aluetta maisemoidaan Myllypuronpuistoksi.
- Hyvä kysymys
Kukkia kaikille kirjoitti:
Ja miten Suomen ympäristökeskus, on tukenut niiden saastuneiden alueden puhdistamista, joita on runsaasti maassamme, kuten vaikkapa Myllypuron entinen myrkkykaatopaikka, jonka päälle asutettiin ihmisiä vielä 70-luvulla. Nyt aluetta maisemoidaan Myllypuronpuistoksi.
Puistoksiko? Miten ihmeessä? Eihän entistä kaatopaikkaa voida lain mukaan osoittaa kaavassa puistoksi?
Sisksikö se "maisemoidaan" Myllypuronpuistoksi? - Agraga dabra
Hyvä kysymys kirjoitti:
Puistoksiko? Miten ihmeessä? Eihän entistä kaatopaikkaa voida lain mukaan osoittaa kaavassa puistoksi?
Sisksikö se "maisemoidaan" Myllypuronpuistoksi?Juu. Näin menetellen syntyy oikea ekoteko, kun entinen myrkkykaatopaikka muutetaan maisemoimalla puistoksi, eikä sitä siten osoiteta kaavassa, lain vastaiseti puistoksi.
Näin menetellen haihtuvat myös kielteiset mielikuvat, jotka on liitetty tähän myrrkykaatopaikan alueeseen, sillä siitä tulee hieno puisto. - Salkinoja Salosta
Agraga dabra kirjoitti:
Juu. Näin menetellen syntyy oikea ekoteko, kun entinen myrkkykaatopaikka muutetaan maisemoimalla puistoksi, eikä sitä siten osoiteta kaavassa, lain vastaiseti puistoksi.
Näin menetellen haihtuvat myös kielteiset mielikuvat, jotka on liitetty tähän myrrkykaatopaikan alueeseen, sillä siitä tulee hieno puisto.Hieno juttu. Tämän kaksikymmentä metriä korkean maisemointimäen päältä, joku hengellinen pappi, voisi käydä siunaamassa vaikka koko Itä-Helsingin alueen, ja rukoilla sillä vaikkapa uutta nousukautta, sillä myrkyt pysyvät kapseloituna tämän mäen uumenissa... vai mitä?
- Hups Keikkaa
Salkinoja Salosta kirjoitti:
Hieno juttu. Tämän kaksikymmentä metriä korkean maisemointimäen päältä, joku hengellinen pappi, voisi käydä siunaamassa vaikka koko Itä-Helsingin alueen, ja rukoilla sillä vaikkapa uutta nousukautta, sillä myrkyt pysyvät kapseloituna tämän mäen uumenissa... vai mitä?
Myllypuronpuiston maisemointikilpailun voittaneen ehdotuksen mukaisesti mäelle rankennetaan polku valistu "hilasto" eli tilataideteos.
Minusta sinne sopisi mainiosti myös risti, tai jopa useita ristejä, vähän niinkuin aikanaan Golgatallakin, ja siten tästäkin kohteesta voisi tulla vaikkapa matkailukohde tai eräälainen pyhiinvaellupapikka.
Tämän nyt oli vain sellainen uskonnollisen mieleni synnyttämä idea, mutta sitäkin kannattaa silti vähän miettiä tai harkita. - Poliisin suojelemana
Hups Keikkaa kirjoitti:
Myllypuronpuiston maisemointikilpailun voittaneen ehdotuksen mukaisesti mäelle rankennetaan polku valistu "hilasto" eli tilataideteos.
Minusta sinne sopisi mainiosti myös risti, tai jopa useita ristejä, vähän niinkuin aikanaan Golgatallakin, ja siten tästäkin kohteesta voisi tulla vaikkapa matkailukohde tai eräälainen pyhiinvaellupapikka.
Tämän nyt oli vain sellainen uskonnollisen mieleni synnyttämä idea, mutta sitäkin kannattaa silti vähän miettiä tai harkita.Siitä pitäis tehdä sellainen alueen suojelukohde, jota myös vähän vartiotaisiin.
- erittäin tärkeää
Armosta Jumala on teidät pelastanut antamalla teille uskon. Pelastus ei ole lähtöisin teistä, vaan se on Jumalan lahja. Se ei perustu ihmisen tekoihin, jottei kukaan voisi ylpeillä.
Ef. 2:8-9 - miss ei kirj
"Mikä uskiksissa ärsyttää eniten?"
Ylimielisyys, oma saarnaus niin tärkeää ettei kuunnella mitä minulla on sanottavaa, vaan posmotetaan päälle ja keskeytetään. Tällaisia uskovaisia minulla on tullut vastaan. Arvostan ihmisiä jotka oikeasti kuuntelevat, oli uskovainen tai ei. Joskus näillä palstoilla ärsyttää joidenkin uskovaisten tyhmyys ja heikko yleissivistys.- Raamattu sivistää
Epäterveellä tavalla narsistiset ihmiset ovat usein hyvin herkkiä loukkaantumaan, ja kaikki, jotka kehtaavat kritisoida heidän epäuskoaan Jumalaan, joutuvat narsistisen raivon kohteeksi. Toisen ihmisen mollaaminen tyhmäksi on tästä hyvä esimerkki.
- **
tyhmyys, tietämättömyys ja teeskentely (TTT)
- kateellinen mirka
Onnellisuus ja sisäinen rauha.
- Koe se
Rauha ei ole pelkästään Jumalan lahja, vaan ihmiset voivat ja heidän tulee tavoitella sitä. Rauha nimittäin syntyy siitä kun koko elämä tulee sopusointuun Jumalan tahdon kanssa. Tämä näkyy Vanhan testamentin teologialle keskeisessä jos – niin –rakenteessa. Jos elätte Jumalan tahdon mukaan, niin saatte siunauksia. Jos ette tottele Herraa, niin kirous lankeaa yllenne. Tämän ajattelun tunnetuimmassa kohdassa todetaan, että ”Jos te elätte minun säädöksieni mukaan…minä annan maahanne rauhan, ja te saatte nukkua yönne minkään häiritsemättä” (5. Moos 26:3-6).
Rauha syntyy Jumalan tahdon noudattamisesta ja sinäkin voit saada kokea sen jos teet parannuksen elämässäsi ja alat hyväksymään Jumalan olemassaolon ja ylostäin kiittämään Häntä. Älä jätä asiaa tähän niin pääset osalliseksi kaikesta siitä hyvästä, jotaIsällä on varattuna lapsilleen nyt ja tulevaisuudessa.Tulee tavoitella rauhaa? Kuvittele millaista olisi jos joko ikinen ihminen olisi rauhallinen? Kulkisimme ja toimisimme kuin huumeen vaikutuksen alaisena. Kaikki vaan hymyilisivät ja kaikki olisi niin hyvin, mikään ei kolahtaisi mitenkään. Kyllä ihmisessä pitää särmää, kiukuttelu ja vihaisuus tekee hyvää välillä.
- laatikko
missxcessive kirjoitti:
Tulee tavoitella rauhaa? Kuvittele millaista olisi jos joko ikinen ihminen olisi rauhallinen? Kulkisimme ja toimisimme kuin huumeen vaikutuksen alaisena. Kaikki vaan hymyilisivät ja kaikki olisi niin hyvin, mikään ei kolahtaisi mitenkään. Kyllä ihmisessä pitää särmää, kiukuttelu ja vihaisuus tekee hyvää välillä.
Kiukku ja vihaaminen ei tee hyvää.
- Sparttakus
Valehtelevat ja lupaavat asioita joita ei tapahdu .Ihmettelenkin millä oikeudella lupaavat parantumisen jostain sairaudesta, mukamas uskon avulla.
- vink.
Eihän ihminen voi tällaista luvata. Parantuminen tapahtuu Jeesuksen kautta. Jeesus parantaa. Näitä esimerkkejä on tämä nettikin pullollaan, jos viitsii etsiä. Itse uskon vakaasti, että tämä on totta. Huom. Itse uskon. En voi itse todistaa sitä, koska en ole koskaan ollut rukoiltavana sairauden takia, eikä siksi ole parantumista voinut tämän takia tapahtua, mutta voin luottaa Raamatun sanomaan.
- Sparttakus
vink. kirjoitti:
Eihän ihminen voi tällaista luvata. Parantuminen tapahtuu Jeesuksen kautta. Jeesus parantaa. Näitä esimerkkejä on tämä nettikin pullollaan, jos viitsii etsiä. Itse uskon vakaasti, että tämä on totta. Huom. Itse uskon. En voi itse todistaa sitä, koska en ole koskaan ollut rukoiltavana sairauden takia, eikä siksi ole parantumista voinut tämän takia tapahtua, mutta voin luottaa Raamatun sanomaan.
Vink .Usko mihin haluat .Totuus on kumminkin ,ei parane jos lääketiede ei kykene auttamaan . Kertokoot valheita parantumusesta vaikka kuinka. Ole pyytänyt .Tuokaa yksikin parantunut näytille jolla ensin on todettu sairaus lääketieteellisesti. Ei ole näkynyt eikä näy. Olen tavannut uskiksia jotka kertovat tunteneensa erään joka on parantunut . Kun erästä on lähdetty etsimään on hän haihtunut kuin tuhka tuuleen. Eräs on joku kummajainen jota poliisitkin usein etsii.Ei vain löydy.
Puhun uskiksien lupauksista parantumisesta omana kokemuksenani. Täyttä pas kaa eivät saanneet aikaan kuin pettymyksen ja vihantunteet.
- vink.
"Puhun uskiksien lupauksista parantumisesta omana kokemuksenani. Täyttä pas kaa eivät saanneet aikaan kuin pettymyksen ja vihantunteet."
Ymmärrän tunteesi, varsinkin kun puhut omakohtaisesta kokemuksesta. Valitettavasti Jeesus ei ole parannusautomaatti, kaikki ei parane ja syytä siihen en voi tietää, mutta se tuskin sinua lohduttaa. Ehkä voisit käydä uudelleen ja uudelleen rukoiltavana, - ei se ota jos ei annakkaan. Toivon kuitenkin, että olet jo tervehtynyt tai tervehtymässä. - Sparttakus
Vink .Mitä höliset pelle .Pyri viihde alalle ,voitat juttuinesi Benny Hillin. Multa vedettiin silmä päästä polkupyörän ohjaustangolla lisäksi aivovernvuoto olessani seitsemänvuotias. Uskovaiset lupasivat näön parantuvan uskomalla Jeesukseen ja rukoilemalla. Rukoilin polvillani niin tosissaan kun lapsi vaan voi. Anna Jeesus minulle minun silmäni takaisin en halua olla silmäpuoli . Ei tullu . Olin silloin seitsemänvuotias nyt olen kuusikymmentä vuotias . Kauanko pelle tarttee vielä rukoilla että näkö palautuu. Juttuun liittyyy paljon muutakin teidän valheitanne . Toipumisen alkoi ollessani kolmekymmentäyksivuotias erään yhteisön avulla joka ei halua nimeään lausuttavan julkisesti. Olen toipunut mieleltäni täysin .Jos kuulen jonkun uskovaisen lupaavan jollekkin parantumisen vammoistaan uskolla ,vedän häntä TURPAAN välittömästi ,lyön ensimmäisellä esineellä joka käteen tarttuu. Toivottavasti joku vetää teidät oikeuteen perättömistä lupauksista. Minulla on lääketieteelliset arviot vammoistani ,alan huippuja myöten (käynnyt ulkomailla) ei voida tehdä mitään. Sivustoilla esiintyvät ihmeparantuneet ,puhuvat pas kaa . Olen varma asiasta.
- vink
Kuten aikasemmin sanoin, ei uskovainen sellaista voi mennä lupaamaan se on väärin ja varsinkin lapsen ollessa kyseessä.
"Juttuun liittyyy paljon muutakin teidän valheitanne"
"Toivottavasti joku vetää teidät oikeuteen perättömistä lupauksista "
Ei ehkä kannata kuitenkaan tehdä yleistyksiä ihmisistä heidän vakauksiensa tähden. Samanlaisia ihmisiä me kuitenkin ollaan, oli sitten ateisti tai uskova.
T: pelle- Sparttakus
Vink . Ei olla läheskään samanlaisia ihmisiä . Uskiksien törkeydellä ei ole rajoja. Niin kuin kerroin tämä on vain yksi kokemus .Minulla on niitä kirjaksiasti. Tunnen uskiksia kasapäiten ,aina samat valheet jos on parantumisesta kysymys. Uskovaiset nimen omaan lupaavat parantumisen. Ihmettelenkin millä oikeudella sen tekevät. Onko heillä joku jumalalta saatu näkymätön valtakirja. Puhuvat että taivasosuutta ei voi ostaa ,yrittävät kummminkin vai miksi ovat valmiita valehtelemaan.
- vink.
Sparttakus kirjoitti:
Vink . Ei olla läheskään samanlaisia ihmisiä . Uskiksien törkeydellä ei ole rajoja. Niin kuin kerroin tämä on vain yksi kokemus .Minulla on niitä kirjaksiasti. Tunnen uskiksia kasapäiten ,aina samat valheet jos on parantumisesta kysymys. Uskovaiset nimen omaan lupaavat parantumisen. Ihmettelenkin millä oikeudella sen tekevät. Onko heillä joku jumalalta saatu näkymätön valtakirja. Puhuvat että taivasosuutta ei voi ostaa ,yrittävät kummminkin vai miksi ovat valmiita valehtelemaan.
Itse en valitettavasti kovin montaa uskovaista tunne, mutta ne muutamat jotka tunnen ovat mielestäni hyvin järkeviä ja erittäin tavallisia ihmisiä. En ole kuullut heiltä koskaan, että kukaan voisi luvata parantumisen, mutta parantumisen mahdollisuutta ei myöskään suljeta pois. Ja täälläkin on monia uskovia, joilla on mielestäni erittäin hyvät arvot ja mielipiteet, jotka perustuvat raamattuun. Olen nuori uskossani, joten mitä voisin sanoa, olet varmaan enemmän ollut tekemisissä erilaisten uskovien kanssa, kuin minä ja ihmettelen itsekkin kertomaasi. Uskovatkin ovat vain ihmisiä. Itse kuitenkin pidän raamatun lupaukset totena ja olen iloinen uskostani. Iloa toivon sinunkin elämääsi.
Raamatun alusta voimme jo lukea, että ihminen asetettiin tänne maapallolle vallitsemaan ja hoitamaan tätä planeettaa, kovin hyvin emme valitettavasti ole onnistuneet. Ahneus menee usein luonnonarvostuksen edelle.
Itse pyrin kantamaan vastuuta luonnosta esim. kierättämällä, lisäksi hoksin tuossa kerran, että kun olen innokas kirpparikiertelijä annan usein tavaroille "uuden kodin" ja lisäaikaa etteivät päädy kaatopaikalle. Ei kovin iso asia mutta, itse uskon että se pienikin pisara luonnonsuojelemisessa ei mene hukkaan.
Dosentti Lennart Saari on kirjoittanut aiheesta kirjan uskovaisen näkökulmasta. Itsellänikin olisi se tarkoitus lukea kunhan sattuu kohdalle. Kiinnostuneille: Lennart Saari : "Haavoitettu planeetta- luonnonsuojelu ja kristillinen maailmankuva". Uskon että on lukemisen arvoinen.- Birds Life
Idealistinen ympäristönsuojelu ja realimaailman harvoin kohtaavat toisiaan. Yksistään Helsingin Kaupungin aluella on noin 240 saastunutta maa-aluetta, ja vaikkapa esimerikkinä mainittakoon että, iso insinooritoimista hankki YVA luvan saastuneiden maiden käsittelylle entisen Viikin puhdistamon aluelle, jossa käsiteltiin vuosikausia lupaehtoja laiminlyöden saastuneita maita aumakomposteissa, joita merivesi ajoittain huuhteli myrkkyineen mereen, vaikka alue oli kiinni Viikinlahden natura alueessa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
PropsApp Koodi
Haluatko ansaita ja kilpailla fiksusti samalla kun seuraat urheilua? Props tekee sen mahdolliseksi. Sovelluksessa pääset23518Persut yrittävät epätoivon vimmalla
kiertää häirintä asian https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/5389f072-60d9-4ef8-aa7b-c11f0eda66cf jonka muut puolueet a1003366"Skandaali muhii SDP:ssä" - "pelon ilmapiiri vallitsee"
Puolueen johto on vähintään vastuussa ilmapiiristä, jossa häirinnän uhrit eivät ole saaneet ääntään kuuluviin. Vyyhdin572863IL: "Kyykyttämistä, alistamista, painostamista, huutamista ja tiuskimista SDP:n
eduskuntaryhmässä." Häirintäkohu puolueen ympärillä paisuu. Iltalehden haastattelemien SDP-lähteiden mukaan eduskunta-612673Riikka runnoo: konkursseja eniten 30 vuoteen
Vuonna 2025 Suomessa haettiin konkurssiin yhteensä 3 906 yritystä. Konkurssiluku oli suurin sitten vuoden 1996.922475Taas nuoren kuolema
Vasunmäentiellä paha onnettomuus. Nuori nainen menehtyi. Niiin sydäntä riipaisevaa 😭542181Jari Sillanpää isossa leikkauksessa - Paljastaa, mitä uralle tapahtuu!
Palaako Siltsu keikoille? Artisti, ex-tangokuningas Jari Sillanpää on ollut lonkkaleikkauksessa ja kotiinpaluu on edessä241373- 961298
Raamatun kanta homoseksuaaliseen käytökseen on selvä
On oma mielipiteesi mikä tahansa on hyvä muistaa, mikä on Jumalan mielipide. Edelliset ketjut ovat tulleet täyteen joten3651190Hämmentävä muutos tv:ssä: Roope Salminen OUT, Sointu Borg IN!
Roope OUT, Sointu IN! Mitä tykkäät tästä muutoksesta? Suositun Myyrä-seikkailusarjan alusta asti juontohommissa on oll171065