Mudi vai keepi?

NelliilleN

Olen miettinyt jo pidemmän aikaa koiraa (siis 5 vuotiaasta) ja nyt sain vanhemmatkin ylipuhuttua. Asutaan omakotitalossa, jossa isopiha ja lähistöllä loistavat lenkki mahikset.
Tämä koira olis ensimmäinen oma koira, mutta mulla on kyllä kokemusta sylikoirista suojelu malinoiseihin ja olen apuohjaaja useammassa lajissa.
Ainoa miinus on se että äidilläni on lievä koira allergia, hän on itse koirarakas ja antanut suostumuksen hankkeelle... Eli kumpiko on parempi mudi vaiko kelpie?

7

577

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kouira

Sinun on vaikea saada hyvää mudin pentua, koska tarjonta on vähäista.
      Hyvien yhdistelmien parhaat menee sisäpiirile.

• yritys tärkeä

Voihan sitä silti yrittää, ei siinä mitään häviä. Ja luovuttaminen ainkin on viimeinen ratkaisu, jolla voi onnistaa.

• mudifani!!

oman mudini löysin alakylästä,syntynyt häkkiin,häkkikoirina 3aikuista mudia oli sillon kun hain ja varmaan pari pentua jäänyt.Häkkikoirina ovat sen takia kun kasvattajan vaimo on allerginen.Vähän miinusta kun koiria ei ollut sosiaalistettu.Kun mudi on kasvatettu oikein se on mahtava koira!Kannattaa käydä heidi multamäen sivuilla.En muista osoitetta.Kunhan googlaat heidi multamäki tai "heidi multamäki mudi kasvattaja"

• ...............

Taitaapi olla se "Heidin" etunimi Terhi oikeasti, mutta takuulla löytynee väärällä etunimelläkin. Tietoa alkaa olla nyt jo saatavilla rodusta melko runsaasti verrattuna vuosien takaiseen, ja tietyillä alueilla mudeja runsaastikkin. Ainakin Tampereen seudulla ja pääkaupunkiseudulla. Rodun tunnettavuus on viimeisen viiden vuoden aikana kasvanut hurjasti. Unkarinpaimenkoirien järjestö on sumu ry, siellä saa tietoa kasvattajista,Joista useimmat kertovat rodusta enemmän kuin mielellään. Vieraile näyttelyissä. On olemassa monenlaisia kasvattajia, jokainen valitkoon itse sen "oikean", en lähde muuten nimeämään, mutta tämä rotu ei ole poikkeus, kiinnittäkää huomiota luonteisiin pohtiessanne asiaa. Vuosittain pentueita syntyy, ja vuosittain niitä tuodaan myös ulkomailta. Jos tuontiprosessi pelottaa hoitaa itse, niin rodun harrastajista löytyy ihmisiä, jotka mielellään auttavat tässäkin. Kaikenkaikkiaan, hyviä pentuja on saatavilla, jos on aikaa odotella. Sormia napauttamalla sellaista ei saa.

Aika ajoin on myynnissä myöskin paperittomia mudeja muistaakseni, ne kyllä itse skippaisin aikalailla suoraan yli.

• mudmudisti

heidi sanoi
      Humppaa tai kuole!

• tittrii

Mitä tarkoittaa lievä koira-allergia? Kuinka nopeasti oireet tulee, pystyykö edes silittämään koiraa ilman että tulee allergiaa? Terveyden kanssa ei kannata leikkiä.

Minkä ikäinen ? Kelpie ja mudi ovat molemmat aktiivisia koirarotuja, joten mitä aktivointia ja kuinka usein ja miten paljon sitä lenkkeilyä? Kumpikaan näistä roduista ei pärjää ulkokoirana.

• tittrii

Tarkoitan siis että minkä ikäinen olet.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ikävöin sinua kokoyön!

En halua odottaa, että voisin näyttää sinulle kuinka paljon rakastan sinua. Toivon, että uskot, että olen varsin hullun
      Ikävä
      30
      2786
    2. Kova karman laki

Karman lain kautta pahantekijä tehdessään pahaa toteuttaa koston ja rangaistuksen sille jolle pahaa on tehty. Tämä tarko
      Hindulaisuus
      508
      1817
    3. Päivieni piristys, missä olet?

Toit iloa ja valoa mun elämään ☀️ Nyt mennyt kohta viikko ettei ole nähty. Kaipaan nähdä sua silti ja pelkään vaikka tei
      Ikävä
      17
      1800
    4. Älä mahdollisesti ota itseesi

En voinut tietää. Sitäpaitsi.. niin
      Ikävä
      17
      1414
    5. Näen jatkuvasti Sompasaunalla alastomia miehiä ja naisia

jotka menevät siihen viereiseen rantaan myös uimaan alasti. Sompasaunat on siis Mustikkamaalla Helsingissä, ja kuljen si
      Maailman menoa
      71
      1279
    6. Ota nainen yhteyttä ja tee Tikusta asiaa?

Niin sitten minä teen Takusta asiaa.
      Ikävä
      24
      1235
    7. Jos sinä olisit pyrkimässä elämääni takaisin

Arvelisin sen johtuvan siitä, että olisit taas polttanut jonkun sillan takanasi. Ei taida löytyä enää kyliltä naista, jo
      Tunteet
      43
      1168
    8. Millainen kaivattusi luonne on?

Millaisia luonteenpiirteitä arvostat kaivatussa? Oletteko samanlaisia luonteeltanne?
      Ikävä
      76
      1131
    9. Metsästysmökki

Metsästyskortti saapui. Lisäksi metsästysmökki varata!
      Kuhmo
      31
      1008
    10. UPM suunnittelee paperintuotannon lopettamista LPR:ssa

Ilta-Sanomissa oli uutinen. Metsäyhtiö UPM suunnittelee paperintuotannon lopettamista Kaukaan-tehtaalla Lappeenrannassa
      Lappeenranta
      98
      993
    Aihe