Harrastaako teistä helluntailaisista kukaan Raamatun tutkimusta?

1.Tim.2:5

Olen nähnyt usean helluntailaisen Raamatut merkintöineen, ja niissä kaikissa on aina aivan samat jakeet joko allaviivattuina tai merkitty sivuun pystyviiva!
Ne merkinnät on sinne tehty raamattutunneillanne ja raamattukouluissanne, jotta osaisitte pysyä turvallisella alueella, ettekä edes vahingossakaan eksyisi Jeesuksen opetuksiin, ettekä kolminaisuusopin vastaisiin jakeiin tai lukuihin!
Kenenkään helluntailaisen, eikä luterilaisenkaan uskovan, Raamatussa ei ole ikinä alleviivattu esim. kohtia: Joh.17:3; 1.Tim.2:5; Jes.7.15-16, vaikka Jes.7:14 on; jne. !
Onko se teidän mielestänne Raamatun tutkimista, kun luette vähän aikaa joka päivä, vain näitä teidän opettajienne hyväksymiä, ja Raamattuihinne alleviivauttamiaan jakeita?
Minun mielestäni se ei ole lähelläkään Raamatun tutkimista!
Nuo samat, alleviivaamanne jakeet pysyvät myös iänikuisina aiheina keskusteluissanne,
polkien siten paikallanne!
Poljette vain paikallanne,
kun ette tutki ja lue Raamattua!
Samojen jakeiden jatkuvaa lukemista,
ei voi pitää hedelmällisenä Raamatun lukemisena!
(Polly haluaa keksin, krääh!)

30

265

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • *Helluntalainen*

Emme harrasta Raamatun tutkimista.
      Luemme lähinnä Tiede-lehteä ja Tieteen kuvalehteä.

• frihet, ilm. kirj..

uskon uudesti syntyneitten Jumalan lasten innolla lukevan ja tutkiskelevan armon sanomaa, minä itsekin lueskelen jonkin verran ja ihan on antoisaa luettavaa.

• frihet,ilm. kirj.
        frihet, ilm. kirj.. kirjoitti:

uskon uudesti syntyneitten Jumalan lasten innolla lukevan ja tutkiskelevan armon sanomaa, minä itsekin lueskelen jonkin verran ja ihan on antoisaa luettavaa.

Jatkoksi vain omakohtainen tieto, en itse kovinkaan paljoa alleviivaa ja en varsinkaan sitä varten, kun sinä kirjoitit, vaan ihan sitäkin varten, kun Jumala on vastannut vaikka rukouksiini, tai juuri siihen hetkeen saatu sana.

• Jumala on pyhä !
        frihet, ilm. kirj.. kirjoitti:

Anna tuon pellen olla.

>>>>(Polly haluaa keksin, krääh!)>>>>

• -|-
        Jumala on pyhä ! kirjoitti:

Anna tuon pellen olla.

>>>>(Polly haluaa keksin, krääh!)>>>>

Jeesus oli pelle ja Jumala asuu joidenkin mielikuvituksessa.

• hahhah ja vielä hah!

Hah-hah! Minullapa on ollut
      - alleviivattuna ja ympyriöitynä Joh. 17:3,
      - myös samoin 1. Tim.2: 5-6,
      - Jesajaa en ole merkinnyt, oon enemmän Uuden Testamentin ihminen.

Mikä sinä olet tuomitsemaan toisen palvelijaa?
      Minä olen luterilainen, entinen hellari.

• 1.Tim.2:5

Minäkin olen luterilainen, entinen Raamattua tutkimatta jättänyt luterilainen, yhä luterilainen, mutta nyt Raamattua tutkiva luterilainen, luterilainen areiolainen!
        http://fi.wikipedia.org/wiki/Areiolaisuus

• hah ja pöö!
        1.Tim.2:5 kirjoitti:

Minäkin olen luterilainen, entinen Raamattua tutkimatta jättänyt luterilainen, yhä luterilainen, mutta nyt Raamattua tutkiva luterilainen, luterilainen areiolainen!
        http://fi.wikipedia.org/wiki/Areiolaisuus

Olet ehkä luterilaiseen kirkkoon kuuluva areiolainen, mutta et voi olla luterilainen areiolainen, sillä kristinuskon mukaan areiolaisuus on harhaoppi.

• 1.Tim.2:5
        hah ja pöö! kirjoitti:

Olet ehkä luterilaiseen kirkkoon kuuluva areiolainen, mutta et voi olla luterilainen areiolainen, sillä kristinuskon mukaan areiolaisuus on harhaoppi.

No sitten olen areiolainen luterilainen!

Kristitty joka tapauksessa!

Areiokin oli ktistitty!

Paavin ja katolilaisen kirkon mukaan vain areiolaisuus on harhaoppia!

Paavilla ei ole mitään oikeuksia päättää, että mikä on harhaoppia ja mikä ei!

Paavi on itse kirkkoineen ja kannattajineen harhaoppinen!

• 1.Tin luterilainen ?
        1.Tim.2:5 kirjoitti:

No sitten olen areiolainen luterilainen!

Kristitty joka tapauksessa!

Areiokin oli ktistitty!

Paavin ja katolilaisen kirkon mukaan vain areiolaisuus on harhaoppia!

Paavilla ei ole mitään oikeuksia päättää, että mikä on harhaoppia ja mikä ei!

Paavi on itse kirkkoineen ja kannattajineen harhaoppinen!

Olet luterilainen. No se selittää kaiken sun kirjoitteluista.

Ilmankos saviskin aamenta sanoi sun kirjoittelusta.

• hah ja pöö
        1.Tin luterilainen ? kirjoitti:

Olet luterilainen. No se selittää kaiken sun kirjoitteluista.

Ilmankos saviskin aamenta sanoi sun kirjoittelusta.

Ei voi olla. Hän on areiolainen, kieltää kolminaisuusopin, sekä kristilliset kirkot, siis samaa kuin hellarit.

• Nuoruudessani yritin olla ja esiintyä ateistina. Vuoden 1960 keväällä etsin Raamatusta jotakin lausetta, jota siellä ei ole, vaikka eräät ystäväni sanoivat sen siellä olevan. Lukiessani Roomalaiskirjeen ensimmäistä lukua, sen 23. jae erikoisesti tyrmäsi minut ja koin ahaa-elämyksen: Helou, minun ei pidäkään ymmärtää Jumala kuolevaisen ihmisen muotoisena olemuksena, vaan salattuna ja näkymättömänä Henkenä, armahtavaisena ja laupiaana luonteena, Jumalana; [Luuk.6:36]

Joku sanoisi että "silloin tulin uskoon", mutta minä sanon että 'silloin usko tuli minuun.'

• Merkki Aikamoinen

Minä sanoisin että sinä et tullut uskoon silloin. Tuo todistuksesi todistaa sen. Mikäli et myöhemmin ole tullut uskoon ja kohdannut ylösnoussutta Vapahtajaa Herraa Jeesusta Kristusta, sinä et ole tullut uskoon ollenkaan. Olet käännynnäinen tai uskonnollinen ihminen mutta et uudestisyntynyt Jumalan Sanasta, Jumalan Hengestä ja Jumalasta. Hyvä että kerroit "uskoon tulosi". Nyt tiedän miten se sitten on sinun uskosi.

Jos olisit tullut oikeasti uskoon, sinulla olisi kunnollinen uskoontulo todistus.

• Merkki Aikamoinen

>>> Helou, minun ei pidäkään ymmärtää Jumala kuolevaisen ihmisen muotoisena olemuksena, vaan salattuna ja näkymättömänä Henkenä, armahtavaisena ja laupiaana luonteena, Jumalana;>armahtavaisena ja laupiaana luonteena, Jumalana

• Itse olen ainakin vielä luterilainen. Enkä minä Raamatusta kohtia valakkaa. Luen joka aamu sen mitä eteen tulee. Vasta aloitin Vt:n läpi lukemisen uudelleen, sitä kun tuli luettua muuten liian vähä.
      Laittamasi kohdat me varmaan näemme ja tulkitsemme eri näkökulmista. Ei nuo kohdat minun uskua kolminaisuuteen vie tai nujerra.

• Kuulun kotipaikkakuntani Helluntaiseurakuntaan, mutta tiedän ettei minua minkään niminen seurakunta pelasta, vaan usko Jumalaan ja hänen sanaansa, Jeesukseen Kristukseen.

Minulla on hyviä uskonystäviä sekä luterilaisissa, vapaakirkollisissa ja helluntaiseurakunnissa. Pidän uskovaisina myös hyvin monia, jotka vilpittömästi totuuttta etsivät, kuulumatta mihinkään maalliseen järjestöön.

Ap. t. 2
        21 "Ja on tapahtuva, että jokainen, joka huutaa avuksi Herran nimeä, pelastuu.'"

• ekivaari kirjoitti:

Kuulun kotipaikkakuntani Helluntaiseurakuntaan, mutta tiedän ettei minua minkään niminen seurakunta pelasta, vaan usko Jumalaan ja hänen sanaansa, Jeesukseen Kristukseen.

Minulla on hyviä uskonystäviä sekä luterilaisissa, vapaakirkollisissa ja helluntaiseurakunnissa. Pidän uskovaisina myös hyvin monia, jotka vilpittömästi totuuttta etsivät, kuulumatta mihinkään maalliseen järjestöön.

Ap. t. 2
        21 "Ja on tapahtuva, että jokainen, joka huutaa avuksi Herran nimeä, pelastuu.'"

Totta, Jumala pelastaa edelleen yksilöitä, ei kirkkokuntia, onneksi näin.

• jep-pu
        juhani1965 kirjoitti:

Totta, Jumala pelastaa edelleen yksilöitä, ei kirkkokuntia, onneksi näin.

>>Totta, Jumala pelastaa edelleen yksilöitä, ei kirkkokuntia, onneksi näin. >>

Mistäs noin päättelet? Yksilöthän näyttävät häviävän olemattomiin ennemmin tai myöhemmin - yleensä ennemmin kun taas vanhat suuret kirkkokunnat ovat säilyneet häviämiseltä pari vuosituhatta. Eikös se ole pelastumista, ettei häviä olemattomiin ?

• jep-pu kirjoitti:

>>Totta, Jumala pelastaa edelleen yksilöitä, ei kirkkokuntia, onneksi näin. >>

Mistäs noin päättelet? Yksilöthän näyttävät häviävän olemattomiin ennemmin tai myöhemmin - yleensä ennemmin kun taas vanhat suuret kirkkokunnat ovat säilyneet häviämiseltä pari vuosituhatta. Eikös se ole pelastumista, ettei häviä olemattomiin ?

Niin, tässä puhuttiin pelastumisesta taivaasen. Pointti oli ettei yksikään seurakunta voi yksin omia pelastusta, Jumala pelastaa yksilöitä. Johonkin kirkkoon kuuluminen ei pelasta ketään.

• hokaistunut
        ekivaari kirjoitti:

Kuulun kotipaikkakuntani Helluntaiseurakuntaan, mutta tiedän ettei minua minkään niminen seurakunta pelasta, vaan usko Jumalaan ja hänen sanaansa, Jeesukseen Kristukseen.

Ap. t. 2

Vaikka kuinka etsisit totuutta Jumalasta, tai Jeesuksesta, niin totuutta oikeasti ei löydy. Yksinkertainen asia jos hokaset sen.

• Enpä juurikaan

Enpä juurikaan nykyään viivaa Raamattuani. Silloin kun tulin uskoon, niin innokkaana viivasin ja viivasin, mutta sitten vanhemmiten olen alkanut miettimään, että koko Raamattuhan on ilmoituksena meille annettu, ja nykyisin minulle on joka sana ja lause tärkeä, että uutta Raamattua en ole viivannut. On minulla ne kaksi viivattua Raamattua, mutta ovat hiukan huonoon kuntoon menneet ja lehtiä on irronnut kun kannet ovat niista irronneet. Mutta lueskelen niitäkin, ovat rakkaita sen tähden, että olen niitä aika paljon lukenut. Osaan Paavalin kirjeet suurin piirtein ulkoa.

• frihet,,

Raamatun sanoma on todella antoisa ja kait sitä varten kutsutaan elämän leiväksi. Minä en usko kenenkään kristityn lukevan ihmisten tai pastoreiden määrättyjä kohtia, tosin en ole kenenkään aiemmin kuullut, että seurakuntalaiset lukisivat toisten määräämiä kohtia. Herra siunatkoon raamatun lukijat,varsinkin niitä jotka tahtovat sitä kautta Herran tahtoa täyttää.

• kaklooni

Ei uskovien todellakaan pitaisi kiistella toisarvoisuuksista, ja korostaa eri kirkkokuntia. Sitten taivaassa kerran kaikki uskovat olemme yhta!
      Meilla on vastustajat ne, jotka ovat Jumalan vastustajan puoluelaisia.

• petosko

kaklooni. Tulkinnoistahan uskonnossa ja uskossa on kysymys. Einiinkään Jumalan sanaan uskomisesta. Parhaat tulkinnat. Mitä ovat ne tähdet jotka putoavat maan päälle.Jeesus sanoi juovansa viiniä vasta kirkkaudessa palatessaan, mutta kuinkas kävikään . Hän joi jo ristillä viiniä uudestaan.

• j.t. von bulke

Onko sinulla jokin sanoisinko, henkilökohtainen, ongelma. Sepustuksesihan kertoo enemmän mielesi ongelmista, kuin jostakin kuvaamastasi "helluntailaisesta ongelmasta". Et ehkä ole perillä siitäkään, että Raamatun alleviivaaminen, sivujen reunoille kirjoittaminen jne. ovat yleinen tapa kaikkien kristittyjen keskuudessa. Ilmeisesti et itse ole uudestisyntynyt ihminen, mutta jostakin kumman syystä olet kovin kiinnostunut helluntailaisten "tavoista". Kummalta tuntuu, että näin moni "helluntailainen" on sinulle Raamattujaan oikein näyttämään tullut. Toinen vaihtoehto on tietysti, että olet mennyt oikein kokouksiin vilkuilemaan toisten olkien yli, miten kukakin on Raamattujaan merkannut. Naurettavaltahan sellainen tietysti tuntuisi, eikö niin.

Eli tiivistettynä, etsi apua ongelmiiisi.

• 50vHelluntailaisuutt

Meillä helluntailaisille on niin paljon erilaista opetusta eri aiheista, jotta tarvittaisiin vähintään sata eri Raamattua alleviivauksinen jokaiselle korostukselle.

Meiltä löytyy metodismia, vapaakirkollisuutta, lestadiolaisuutta, pelastusarmeijalaisuutta, körttiläisyyttä, baptismia, torontolaisuutta, ylistysliikettä ja jäyhää luterilaisuutta käärittynä sopivan helluntaikuoren sisään.

Eli älä sinä ala opastamaan meitä!

Ps. jehovan todistajan oppia onneksi meiltä ei näytä löytyvän...onko sitten joitain osia piilossa?

• Vierailevapalstalain

No Ekivaarihan on ilmoittanut kuuluvansa Helluntaiseurakuntaa ja kieltää Jeesuksen jumaluuden. Eli tältä osin näkyy meissä olevan tuota Jehovan todistajien harhaoppiakin!

• Merkki Aikamoinen
        Vierailevapalstalain kirjoitti:

No Ekivaarihan on ilmoittanut kuuluvansa Helluntaiseurakuntaa ja kieltää Jeesuksen jumaluuden. Eli tältä osin näkyy meissä olevan tuota Jehovan todistajien harhaoppiakin!

Eivät kaikki helluntailaiset ole helluntailaisia!

• Perinnäisoppi on sellainen ! Jauhetaan niistä Raamatunpaikkoista pönttöistä vuodesta vuoteen jotka puolustaa uskovainen joka vaeltaa kax tietä sama aikaan ja on synnissä ja koke itsees kovin syntinen.
      Mutta kun ei ole eväitä antaa hänelle pästämään vapaxi,,, niin siloin täytyy kexiä ja antaa jotkut Raamatunpaikat jotka puolustaa että on ihan oikein makaa synnissä ja sitähän kaikki tietysti kuullut sen julistuxen,, miten suurta on jumalan rakkaus ja hänen armo tällaisen syntisen kohtaan,, joka on tällaisessa väärässä asemassa ja hehän eivät valaisevat hänelle tietyst,,,i että on menossa hel-vettiin koska ovat itse saastasissa ja synneissä ja sen vanki,,,.

Niin miten vois sokea, sokea taluttaa? Sentähden sitten Raamattu on punaisella alleviivattu ainoastaan niitä paikkoja jotka kuuluis pakanoille eikä uskoville...

• Töttistyttö

Olihan tuo viivattu Jes.7:14. :)

Itse olen kokenut alleviivaukset jotenkin omahurskauden juttuina aikoinani, paljon viivauksia..halle..., toki alleviivatun muistaa paremmin jos sitä alkaa etsimään, minulla toimii aika hyvin sivumuisti, eli muista millä kohden sivua joku jae on.

Nykyään olen yrittänyt lukea luvun tai kaksi joka ilta..aina se ei onnistu.
      Tutkin sanaa liian vähän, se kannattaisi. Rukoilen liian vähän.

Ps.1:
      Autuas se mies, joka ei vaella jumalattomain neuvossa eikä astu syntisten teitä eikä istu, kussa pilkkaajat istuvat, vaan rakastaa Herran lakia ja tutkistelee hänen lakiansa päivät ja yöt!

Hän on niinkuin istutettu puu vesiojain tykönä, joka antaa hedelmänsä ajallaan ja jonka lehti ei lakastu; ja kaikki, mitä hän tekee, menestyy.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. PropsApp Koodi

Haluatko ansaita ja kilpailla fiksusti samalla kun seuraat urheilua? Props tekee sen mahdolliseksi. Sovelluksessa pääset
      2
      3518
    2. Persut yrittävät epätoivon vimmalla

kiertää häirintä asian https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/5389f072-60d9-4ef8-aa7b-c11f0eda66cf jonka muut puolueet a
      Maailman menoa
      100
      3366
    3. "Skandaali muhii SDP:ssä" - "pelon ilmapiiri vallitsee"

Puolueen johto on vähintään vastuussa ilmapiiristä, jossa häirinnän uhrit eivät ole saaneet ääntään kuuluviin. Vyyhdin
      Maailman menoa
      57
      2863
    4. IL: "Kyykyttämistä, alistamista, painostamista, huutamista ja tiuskimista SDP:n

eduskuntaryhmässä." Häirintäkohu puolueen ympärillä paisuu. Iltalehden haastattelemien SDP-lähteiden mukaan eduskunta-
      Maailman menoa
      61
      2673
    5. Riikka runnoo: konkursseja eniten 30 vuoteen

Vuonna 2025 Suomessa haettiin konkurssiin yhteensä 3 906 yritystä. Konkurssiluku oli suurin sitten vuoden 1996.
      Maailman menoa
      92
      2475
    6. Taas nuoren kuolema

Vasunmäentiellä paha onnettomuus. Nuori nainen menehtyi. Niiin sydäntä riipaisevaa 😭
      Lapua
      54
      2181
    7. Jari Sillanpää isossa leikkauksessa - Paljastaa, mitä uralle tapahtuu!

Palaako Siltsu keikoille? Artisti, ex-tangokuningas Jari Sillanpää on ollut lonkkaleikkauksessa ja kotiinpaluu on edessä
      Suomalaiset julkkikset
      24
      1373
    8. Kuinka paljon teillä

on ikäeroa?
      Ikävä
      96
      1298
    9. Raamatun kanta homoseksuaaliseen käytökseen on selvä

On oma mielipiteesi mikä tahansa on hyvä muistaa, mikä on Jumalan mielipide. Edelliset ketjut ovat tulleet täyteen joten
      Luterilaisuus
      365
      1190
    10. Hämmentävä muutos tv:ssä: Roope Salminen OUT, Sointu Borg IN!

Roope OUT, Sointu IN! Mitä tykkäät tästä muutoksesta? Suositun Myyrä-seikkailusarjan alusta asti juontohommissa on oll
      Suomalaiset julkkikset
      17
      1065
    Aihe