Juhani-Ahon koulun opettajat

Waltteri

Kuka muistaa tai tietää jotain entisistä Juhani-Ahon koulun opettajista tai rehtorista? Rehtori Pekka Eronen, matematiikan opetaja Inkeri "Inkku" kaukonen, äidinkielenopettaja Maija-Liisa Garam, musiikinopettaja "Aamos" ym. sen ajan opettajia.

307

26008

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • n.n.n.,n.n

      Heh... Pekka ja Inkku oli entisen Leningradin luokkaretkellä aikoinaan valvojina

      • Waltteri

        Varmaan kuri ja järjestys oli huippuluokkaa luokkaretkellä. Inkku ja Pekka taitavat olla molemmat pitää järjestystä "yläkerran koulussa". Kuulin Pekasta, että olisi jossakin vaiheessa ollut aika alkoholisoitunut. Tiedä sitten pitääkö paikkaansa. Pekka kuulema opiskeli eläkkeellä teologiksi. Itse muutin Iisalmesta v. 1975 ja nyt kiinnostaa mitä näille edel. mainituille opettajille kuului. Yksi opettaja tuli vielä mieleen. biologianopettaja Eero Antikainen. Haukuttiin pingviiniksi. Oli jotenkin invalidi ja aktiivi lintuharrastaja (naakkoja). n.n.n.,n.n kerro lisää Leningradin matkasta ja muustakin mitä tiedät.


      • m.m.m.,m.m

        Oltiin varmaan samalla reissulla vuonna 1977?? Luokka tais olla 9 J...ellen väärin muista?


      • Portsariystävä
        Waltteri kirjoitti:

        Varmaan kuri ja järjestys oli huippuluokkaa luokkaretkellä. Inkku ja Pekka taitavat olla molemmat pitää järjestystä "yläkerran koulussa". Kuulin Pekasta, että olisi jossakin vaiheessa ollut aika alkoholisoitunut. Tiedä sitten pitääkö paikkaansa. Pekka kuulema opiskeli eläkkeellä teologiksi. Itse muutin Iisalmesta v. 1975 ja nyt kiinnostaa mitä näille edel. mainituille opettajille kuului. Yksi opettaja tuli vielä mieleen. biologianopettaja Eero Antikainen. Haukuttiin pingviiniksi. Oli jotenkin invalidi ja aktiivi lintuharrastaja (naakkoja). n.n.n.,n.n kerro lisää Leningradin matkasta ja muustakin mitä tiedät.

        Olin portsarina, kun hovi käännytti Pekan kavereineen salin ovelta. Olisittepa kuulleet kielenkäyttönsä.


      • Anonyymi

        Olisko ollut vuonna 1977?


      • Anonyymi

        Niin oli ja Pekka joi "simmoo simmoo" koko matkan!


    • åodifrvnåioaudnv

      Tuttuja nimiä;=) Terveisin 7-8-9h vm88-89-90:=)

      • Waltteri

        Paljon kiitoksia vastauksestasi.


    • 90lukulainen

      Kohtuu äksy opr oli myös Tuovinen, keskisormi muovinen. Rupeli pörisi myös, samolaa ja muita staroja hengaili kehissä. Ja aina niin ihana pikku-kelmi.

      • Waltteri

        Hei 90-lukulainen

        Kiitos vastauksestasi

        Voitko kertoa enemmän tästä Tuovisesta (etunimi, mitä opetti ym.). En muista nyt häntä. Samola! Eikö niitä ollut ihan kaksin kappalein? Ovat olleet minun opena mutta en muista heistäkään juuri mitään. Kerro näistäkin. Yleisesti voi ihmetellä miten äksyjä ja jopa agressiivia siihen aikaan useat opettajat olivat. Ei toki kaikki.


      • Ja kovia
        Waltteri kirjoitti:

        Hei 90-lukulainen

        Kiitos vastauksestasi

        Voitko kertoa enemmän tästä Tuovisesta (etunimi, mitä opetti ym.). En muista nyt häntä. Samola! Eikö niitä ollut ihan kaksin kappalein? Ovat olleet minun opena mutta en muista heistäkään juuri mitään. Kerro näistäkin. Yleisesti voi ihmetellä miten äksyjä ja jopa agressiivia siihen aikaan useat opettajat olivat. Ei toki kaikki.

        juoppoja!


      • Waltteri
        Ja kovia kirjoitti:

        juoppoja!

        Niitä on ikäväkyllä joka paikassa. Iso joukko löytyy oppilaistakin.


      • JussiAholainen
        Waltteri kirjoitti:

        Hei 90-lukulainen

        Kiitos vastauksestasi

        Voitko kertoa enemmän tästä Tuovisesta (etunimi, mitä opetti ym.). En muista nyt häntä. Samola! Eikö niitä ollut ihan kaksin kappalein? Ovat olleet minun opena mutta en muista heistäkään juuri mitään. Kerro näistäkin. Yleisesti voi ihmetellä miten äksyjä ja jopa agressiivia siihen aikaan useat opettajat olivat. Ei toki kaikki.

        Eila Samola, ruotsin kielen opettaja, miehensä oli Aimo Samola lukion rehtori, jo edesmennyt. Eilasta en tiedä onko elossa. Tuovinen oli äidinkielen opettaja. Ja olihan siellä Tallgrenin pariskunta, biologiaa ja maantietoa. Matematiikassa oli Alli Tulimäki... fysiikassa ja kemiassa Matero, olikohan se Helena etunimi. Kuvaamataidossa oli se lukion matematiikan opettajan vaimo, en muista enää nimeä. Ja Pekka oli rehtori.... pyörällä tuli aina aikaisin aamulla.


      • Joshua Samola
        JussiAholainen kirjoitti:

        Eila Samola, ruotsin kielen opettaja, miehensä oli Aimo Samola lukion rehtori, jo edesmennyt. Eilasta en tiedä onko elossa. Tuovinen oli äidinkielen opettaja. Ja olihan siellä Tallgrenin pariskunta, biologiaa ja maantietoa. Matematiikassa oli Alli Tulimäki... fysiikassa ja kemiassa Matero, olikohan se Helena etunimi. Kuvaamataidossa oli se lukion matematiikan opettajan vaimo, en muista enää nimeä. Ja Pekka oli rehtori.... pyörällä tuli aina aikaisin aamulla.

        Heips JussiAholainen.

        Ami on tosiaan kuollut. Eila on elossa, koska tuossa aamulla hänen luonaan käväisin. Itse olen Amin jalanjäljillä. Hänhän oli koulutukseltaan biologi. Sama täällä. T. Joshua Samola


      • Koo ja Hoo
        JussiAholainen kirjoitti:

        Eila Samola, ruotsin kielen opettaja, miehensä oli Aimo Samola lukion rehtori, jo edesmennyt. Eilasta en tiedä onko elossa. Tuovinen oli äidinkielen opettaja. Ja olihan siellä Tallgrenin pariskunta, biologiaa ja maantietoa. Matematiikassa oli Alli Tulimäki... fysiikassa ja kemiassa Matero, olikohan se Helena etunimi. Kuvaamataidossa oli se lukion matematiikan opettajan vaimo, en muista enää nimeä. Ja Pekka oli rehtori.... pyörällä tuli aina aikaisin aamulla.

        Alli Tulimäki opetti kaappis-heekin ylä-asteella 2000 luvun alussa. Jos nyt samasta puhutaan.


      • toinen tyttäristä

        Kiitos loukkauksestasi. Isälläni on kyllä molemman käden keskisormet paikallaan.T tytär


      • Piinattu vastoin tahtoaa
        toinen tyttäristä kirjoitti:

        Kiitos loukkauksestasi. Isälläni on kyllä molemman käden keskisormet paikallaan.T tytär

        Matti Tuovinen valitsi aina sadistisesti yhden oppilaan kiusattavakseen per luokka. Tänä päivänä sitä ei ehkä enää sallittaisi. Sain tuon roolin aikoinaan kantaa ja vieläkin se painajaisissa palaa. Ehkä hän projisoi jotain, jota ei voinut lähipiirissään ilmentää.


      • Kunnianloukkaus
        Piinattu vastoin tahtoaa kirjoitti:

        Matti Tuovinen valitsi aina sadistisesti yhden oppilaan kiusattavakseen per luokka. Tänä päivänä sitä ei ehkä enää sallittaisi. Sain tuon roolin aikoinaan kantaa ja vieläkin se painajaisissa palaa. Ehkä hän projisoi jotain, jota ei voinut lähipiirissään ilmentää.

        lienetkö tehnyt jotain?Sinussahan ei tietenkään ollut mitään syytä.Kannattaa miettiä mitä kirjoittelee toisista ihmisistä missä meenee raja kunnianloukkaukseen?


      • kokemus puhuu
        Piinattu vastoin tahtoaa kirjoitti:

        Matti Tuovinen valitsi aina sadistisesti yhden oppilaan kiusattavakseen per luokka. Tänä päivänä sitä ei ehkä enää sallittaisi. Sain tuon roolin aikoinaan kantaa ja vieläkin se painajaisissa palaa. Ehkä hän projisoi jotain, jota ei voinut lähipiirissään ilmentää.

        kyllä entisajan opettajia sai pelätä sydän syrjällään, kun ei tiennyt tuleeko karttakepistä, vaiko revitään tukasta tai korvasta.


      • samoilija- ei
        Waltteri kirjoitti:

        Hei 90-lukulainen

        Kiitos vastauksestasi

        Voitko kertoa enemmän tästä Tuovisesta (etunimi, mitä opetti ym.). En muista nyt häntä. Samola! Eikö niitä ollut ihan kaksin kappalein? Ovat olleet minun opena mutta en muista heistäkään juuri mitään. Kerro näistäkin. Yleisesti voi ihmetellä miten äksyjä ja jopa agressiivia siihen aikaan useat opettajat olivat. Ei toki kaikki.

        Mies- Samola oli kauhean ilkeä ja pelottava.

        Ja tyhmä.


      • Mikko Karppinen oli
        JussiAholainen kirjoitti:

        Eila Samola, ruotsin kielen opettaja, miehensä oli Aimo Samola lukion rehtori, jo edesmennyt. Eilasta en tiedä onko elossa. Tuovinen oli äidinkielen opettaja. Ja olihan siellä Tallgrenin pariskunta, biologiaa ja maantietoa. Matematiikassa oli Alli Tulimäki... fysiikassa ja kemiassa Matero, olikohan se Helena etunimi. Kuvaamataidossa oli se lukion matematiikan opettajan vaimo, en muista enää nimeä. Ja Pekka oli rehtori.... pyörällä tuli aina aikaisin aamulla.

        Karppisen Mikko, entinen luokkakaverini, kertoi ennen kulemaansa Pekan olleen hirveän nuuka.

        Mikko opetti eläkkeelle asti, alkoi vain ryypätä ja kuoli pian.


      • oli tiukka mies
        Joshua Samola kirjoitti:

        Heips JussiAholainen.

        Ami on tosiaan kuollut. Eila on elossa, koska tuossa aamulla hänen luonaan käväisin. Itse olen Amin jalanjäljillä. Hänhän oli koulutukseltaan biologi. Sama täällä. T. Joshua Samola

        Pelkäsin isääsi kovasti ja valitsin lukioon psykologian.


      • karttojen syy muka
        toinen tyttäristä kirjoitti:

        Kiitos loukkauksestasi. Isälläni on kyllä molemman käden keskisormet paikallaan.T tytär

        Minun syyni ei ollut hänen kapeakatseisuutensa mitä karttoihin tulee.

        Rissasen kirjakaupan karttoja ei hän ymmärtänyt ja haukkui mut perinpohjin. Minä vapisin.


      • Amin siis samolan
        Joshua Samola kirjoitti:

        Heips JussiAholainen.

        Ami on tosiaan kuollut. Eila on elossa, koska tuossa aamulla hänen luonaan käväisin. Itse olen Amin jalanjäljillä. Hänhän oli koulutukseltaan biologi. Sama täällä. T. Joshua Samola

        Oltko Amin poika? vai tyttö?


      • loukkasi
        toinen tyttäristä kirjoitti:

        Kiitos loukkauksestasi. Isälläni on kyllä molemman käden keskisormet paikallaan.T tytär

        Kuka loukkasi ketä?


      • Ilkka
        Waltteri kirjoitti:

        Hei 90-lukulainen

        Kiitos vastauksestasi

        Voitko kertoa enemmän tästä Tuovisesta (etunimi, mitä opetti ym.). En muista nyt häntä. Samola! Eikö niitä ollut ihan kaksin kappalein? Ovat olleet minun opena mutta en muista heistäkään juuri mitään. Kerro näistäkin. Yleisesti voi ihmetellä miten äksyjä ja jopa agressiivia siihen aikaan useat opettajat olivat. Ei toki kaikki.

        Äidinkielen opettaja Matti Tuovinen.


      • Lisääkin voin kertoa
        Kunnianloukkaus kirjoitti:

        lienetkö tehnyt jotain?Sinussahan ei tietenkään ollut mitään syytä.Kannattaa miettiä mitä kirjoittelee toisista ihmisistä missä meenee raja kunnianloukkaukseen?

        Matti Tuovinen minuakin muutaman kerran nöyryytti ja huusi päin naamaa, seisotti vieraiden luokkien edessä häpeämässä kun esim. painin kavereideni kanssa lumikasoissa välitunnilla. Tämä oli hänen mielestään koulukiusaamista ja minä ilmeisesti se pahin kiusaaja.

        Nämä "kiusatut" olivat kuitenkin parhaita ystäviäni, joiden kanssa useimmat illat ja viikonloput roikuin ja niin armottomasti heitä kiusasin että vieläkin ollaan ystäviä ja kosketuksissa vaikka suurin osa tuon ajan kavereista on maailmalle levinnyt. Turha tätä oli Tuoviselle selittää, piti vain seistä asennossa ja kuunnella kun hän tylytti.

        Sitten taas sitä pikku sosiopaattia, joka minua todella potki ja hakkasi, töni ja kuristi, Tuovinen ei noteerannut millään tavalla. Ehkä ei huomannut, ehkä ei kiinnostanut. Ehkä hänen mielestään sain ansioni mukaan.

        Pientä ja arkaa poikaa tuollainen öykkäri kykeni alistamaan. Olisi oikeastaan mukava käydä kahvilla ja kysyä, tekeekö mieli huutaa samalla tavalla sata kiloa raskaammalle kamppailulajiharrastajalle vai meneekö sisu kurkkuun, kun vastapuoli ei ole lapsi enää.

        Isäänsä ymmärrettävästi haluaa puolustaa. Tuovisen lasten isä ei kuitenkaan ollut minua kohtaan oikeudenmukainen mies eikä turvallinen auktoriteettihahmo. Onneksi hän ei ollut varsinainen opettajani, olisivat varmaan jääneet kympin arvosanat äidinkielestä ja kielellisten ansioiden stipendit saamatta kyseisen raivopäisen sadistin ikeessä.


      • Ennntine
        oli tiukka mies kirjoitti:

        Pelkäsin isääsi kovasti ja valitsin lukioon psykologian.

        Joshua Samola

        Kuollut tai elossa oleva kauhea ihminen. Lapsia kohtaan.


      • entinenOppilas
        Joshua Samola kirjoitti:

        Heips JussiAholainen.

        Ami on tosiaan kuollut. Eila on elossa, koska tuossa aamulla hänen luonaan käväisin. Itse olen Amin jalanjäljillä. Hänhän oli koulutukseltaan biologi. Sama täällä. T. Joshua Samola

        Eila oli todellinen lady. Hieno ihminen. Ei antanut edes jälki-istuntoa savukkeista. Vieläköhän hän itse tupakoi?


      • Anonyymi
        JussiAholainen kirjoitti:

        Eila Samola, ruotsin kielen opettaja, miehensä oli Aimo Samola lukion rehtori, jo edesmennyt. Eilasta en tiedä onko elossa. Tuovinen oli äidinkielen opettaja. Ja olihan siellä Tallgrenin pariskunta, biologiaa ja maantietoa. Matematiikassa oli Alli Tulimäki... fysiikassa ja kemiassa Matero, olikohan se Helena etunimi. Kuvaamataidossa oli se lukion matematiikan opettajan vaimo, en muista enää nimeä. Ja Pekka oli rehtori.... pyörällä tuli aina aikaisin aamulla.

        Aimo ja Eila asuivat meidän naapurissa Alakadulla. Isäni oli myös "jollain tavalla"mukana Iisalmen koulutoimen johtotehtävissä mukana...

        Tv: Tumi


      • Anonyymi
        Amin siis samolan kirjoitti:

        Oltko Amin poika? vai tyttö?

        Etpä taida tietää että ei ollu kuin poikaSamola


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Aimo ja Eila asuivat meidän naapurissa Alakadulla. Isäni oli myös "jollain tavalla"mukana Iisalmen koulutoimen johtotehtävissä mukana...

        Tv: Tumi

        Kas, Jokelan Tumi


      • Anonyymi
        JussiAholainen kirjoitti:

        Eila Samola, ruotsin kielen opettaja, miehensä oli Aimo Samola lukion rehtori, jo edesmennyt. Eilasta en tiedä onko elossa. Tuovinen oli äidinkielen opettaja. Ja olihan siellä Tallgrenin pariskunta, biologiaa ja maantietoa. Matematiikassa oli Alli Tulimäki... fysiikassa ja kemiassa Matero, olikohan se Helena etunimi. Kuvaamataidossa oli se lukion matematiikan opettajan vaimo, en muista enää nimeä. Ja Pekka oli rehtori.... pyörällä tuli aina aikaisin aamulla.

        Heippa!Sattui tuossa silmääni kyselyPekka Erosesta. -Olin Pekan kanssa koulukortteerissa leht.Lundenissa vv1946-49 lyseon vieressä Päiviönkatu. 5:ssä.Esim jo silloinPekalle maistui ”hapan” ja sitähän sai Lunskan pulloista panemalla vettä tilallePekka oli kielinero,mutta erittäin erikoinen tavoiltaan....- Aimo Samolan tunsin jo lapsuudesta saakka.Oltiin naapureita Salahmilla ja perhetuttuja.Aippo opetti mulle matikkaa kesällä.... Kysy lisää ”pojista” puh 050-5677080 JormaTiikkainen


      • Anonyymi
        Ja kovia kirjoitti:

        juoppoja!

        Pekka oli kyllä suomen paras kiljuntekijä. Ei edes Olvi pärjännyt laadussa. Koulunullakolla sai rauhassa kypsyä savupiipun juurella. Pennasväenö vähän moitiskeli laatua, muuten kaikki Rotaryveljet tykkäs. Pekka oli vähän suamaton, varsinnii pitemmän kiljukuurin jälkeen. Työvuorolistat jäe tekemättä, mutta Laitisen Ritva hoiti ne sitten ajantaselle. Jos nykyisin olisi senaikainen meno, 90% opettajista olisi katkasussa tai lusimassa.


      • Anonyymi
        JussiAholainen kirjoitti:

        Eila Samola, ruotsin kielen opettaja, miehensä oli Aimo Samola lukion rehtori, jo edesmennyt. Eilasta en tiedä onko elossa. Tuovinen oli äidinkielen opettaja. Ja olihan siellä Tallgrenin pariskunta, biologiaa ja maantietoa. Matematiikassa oli Alli Tulimäki... fysiikassa ja kemiassa Matero, olikohan se Helena etunimi. Kuvaamataidossa oli se lukion matematiikan opettajan vaimo, en muista enää nimeä. Ja Pekka oli rehtori.... pyörällä tuli aina aikaisin aamulla.

        Oikeita tietoja..olin Jussi ahossa 75-78 vuosina.
        Matti Tuovinen oli äikän opettaja..Aamos opetti musaa..sitten tuli Matti Naamanka joka oli tuima ope..ei kyllä arvostanut itse laulua vaan teoriaa. Helena Matero oli fysiikassa ja kemiassa...Iisalmen ampujissa mukana, kiekkoja ampuu ja liikkuvaa hirveä.
        Pekka Eronen oli hyvä rehtori kunhan ei riitautunut hänen kanssa. Alkoholi oli hänen ongelma usein.. Tilalle taisi tulla O. Hallikainen ,vaiko varalla oli. Pikkumies matikassa oli Kovalainen. Tallgreenit olivat kyllä tuimia opettajia myös. E.Samola opetti ruotsia ja oli tuima myös. Heljä Mattila oli lempeä enkun ope ja luokanvalvoja. Aarno Nalle Haapalainen oli myös lupsakka ukko. R.Pehkonen opetti ainakin fyssaa ja matikkaa..sikaria poltteli välkällä. Tellervo Morko uskontoa ja Sirkka Immonen bioskaa. Sitten oli sijaisena Vote Rytkönen..sillä oli joskus melkosta huumoria. Hiukan oli erikoinen ukkeli.
        t Jussi V Iisalmi


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Pekka oli kyllä suomen paras kiljuntekijä. Ei edes Olvi pärjännyt laadussa. Koulunullakolla sai rauhassa kypsyä savupiipun juurella. Pennasväenö vähän moitiskeli laatua, muuten kaikki Rotaryveljet tykkäs. Pekka oli vähän suamaton, varsinnii pitemmän kiljukuurin jälkeen. Työvuorolistat jäe tekemättä, mutta Laitisen Ritva hoiti ne sitten ajantaselle. Jos nykyisin olisi senaikainen meno, 90% opettajista olisi katkasussa tai lusimassa.

        NO No ..ovat opet sentään kovat koulut käyneet..nykyopet ovat kovia mutta eivät saa oppilaita kovistella..voi tulla muuten kakkua jos oppilas valittaa vaikka pahasta sanasta..heh heh..eikun vitsaa niin kasvaa kunnon veronmaksajia..


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kas, Jokelan Tumi

        Kuka oot?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kas, Jokelan Tumi

        Niin se aika kuluu...


      • Anonyymi
        kokemus puhuu kirjoitti:

        kyllä entisajan opettajia sai pelätä sydän syrjällään, kun ei tiennyt tuleeko karttakepistä, vaiko revitään tukasta tai korvasta.

        Reijo Pirskanen ?


      • Anonyymi
        Mikko Karppinen oli kirjoitti:

        Karppisen Mikko, entinen luokkakaverini, kertoi ennen kulemaansa Pekan olleen hirveän nuuka.

        Mikko opetti eläkkeelle asti, alkoi vain ryypätä ja kuoli pian.

        Karppinen on minullekin tuttu :)


    • Entinen oppilas

      Olin yläasteella 80-luvun alussa, ja Eronen oli tuolloin rehtorina. Vuosiin en häntä nähnyt, enenkuin viime syksynä käydessäni Kangaslammin vanhainkodilla tervehtimässä erästä tuttavaa. Eronen oli siellä hoidossa ja vaikutti jonkin verran dementoituneelta, pyörätuolilla liikkui. Paikka on sellainen, jossa käydään hoidossa lyhyitä jaksoja omaishoitajan tarvitessa lomaa.

    • T.E.

      Tietoa on. Ensinäkin jos katotaan Tavi, meidän kuvaamantaidon ope, lienee edelleen muistellen meitä... sitten tuo Tuovinen, se on Matti (Pakoon) Tuovinen, kirjoitti kirjan. Rupeli...hmm... Pehkosen Risto.... Olihan sitten tämä ..opetti mulle tarkkailuluokalla... ja kun mennään luontoon, tottakai Moreeni (Tallgren Matti)eli Tallgreen. Uskonto on meilä ja muistat varmaan Morkon joka oli Mörkö (hirtti ittesä vaatekaappiin), kaikki hyvää hälle. Äidinkielessä tottakai Jesaja (Essayah) oman äikän en nyt muista...Ruotsin ope, Laitisen Ritva. (Samola tietty) Englanissa oli Hautala..yök, (sano minua väkkäräksi). Oma ope oli Honkalan Jaakko (jaskalla housus paska). Tuli mieleen että tuo Vatasen Aukusti oli myös mulla, mutta Kimpari oli myös "loistava ilman sormia".Sitten musaope....olin eka joka sai torven soimaan...Matti.Olin muuten jälki-istumassa kansliassa ja (Ahokin kanssa) ja kaapis oli kiljut Pekalla käymäs...
      Sitten, olin siellä Leningradissa, meidän jälkeenhän loppu nämä "opintoreissut" Jussi Ahossa sillon kun Inkku ja Erosen Pekka, vuonna -81 maaliskuu, oli helevatin kivaa koko reissu Ahokin, Ryllyn, MössöAntin, Mankin ja kaikkien kavereiden kesken. Mulla on ikävä PK-hallin taakse, siellähän me kaikki olemme melkein syntyneet, mutta aina kavereina!.

      • tytär

        Elvi opetti kieliä ruotsi ranksa....
        Isäni on kirjoittanut kaksi kirjaa Pakoon ja Vaakooja vastoin tahtoaan...


      • Anonyymi

        Tavi elää. Hän opetti kuvaamataitoa oppikoulussa lukion rakennuksessa. n.v.1973 hän käski tunnilla piirtää mitä vaan tuli mieleen. Istun aika edessä open kohdalla, piirsin sakuraväreillä Tavin muotokuvan. Siitä tuli aika hyvä, mutta eipä ope palauttanut sitä koskaan, eikä kommentoinut mitään.


      • Anonyymi

        Veivasiko Ahokki sköndet alleen ?


    • Waltteri

      Vau

      Kiitos muistoista ja kirjoituksestasi. Olinkin paljon unohtanut näitä opettajia mutta nyt muistan enemmän. PK:n kaarihallin muistan myös hyvin. Vieläkö se on pystyssä? Kävin siellä katsomassa Hullu Jussi yhtyettä. Viktor Kalborrek = "Eeki" Mantere (kuoli 2007) lauloi -ostin vielä parit nakit mut sit housuun tuli kakit... Mikähän vuosi se oli? En silloin polttanut tupakkaa mutta kovat huudot kotoa sain kun vaatteet sille haisivat. Se oli niitä ensimmäisiä kertoja kun pääsin tällaiseen tapahtumaan.

      Tuolla yhdellä palstalla kerrottiin Iisalmen torilla olleesta "tervatusta" valaasta joka oli rekan lavalla. Mikähän vuosi se oli. Olin sitä silloin siellä ihmettelemässä.

      Tuo Vatanen kiinnostaa sillä hän jäi mieleen kovin ankarana ja joskus raivopäisenäkin opettajana mutta minä olin hänelle aina ns. mielitietty. Olin kyllä hyvä käsitöissä mutta jos töissäni oli jotain pikku virheitä hän korjasi ne ja todistuksessä käsityö oli 10.

      Oletko T.E vielä Iisalmessa?

      • Waltteri

        Friduna Skikuna!

        Laittakaa opettajista kutsumanimen lisäksi etuni ja sukunimi. Netistä löytyy Laitisen Ritvasta kuviakin ja muistin hänet heti kun näin kuvan. Mikä oli Samolan, Tuovisen ja "Jesajan" etunimi?


      • AhosenJussinen
        Waltteri kirjoitti:

        Friduna Skikuna!

        Laittakaa opettajista kutsumanimen lisäksi etuni ja sukunimi. Netistä löytyy Laitisen Ritvasta kuviakin ja muistin hänet heti kun näin kuvan. Mikä oli Samolan, Tuovisen ja "Jesajan" etunimi?

        Eila Samola, Elvi Essayh, Matti Tuovinen


      • kooojiik
        Waltteri kirjoitti:

        Friduna Skikuna!

        Laittakaa opettajista kutsumanimen lisäksi etuni ja sukunimi. Netistä löytyy Laitisen Ritvasta kuviakin ja muistin hänet heti kun näin kuvan. Mikä oli Samolan, Tuovisen ja "Jesajan" etunimi?

        Kuka oli lyseolla Iisalmen Danny?


    • J.K.

      T.E unohti Vikin ,Leinosen erkin,historian ope! olihan vielä Häpy-hilkka matikassa,
      Väisänen Hilkka. Kainulainen,alias Morgan-Kane,kaupallisissa.Kovis Kovalainen.
      Pirskanen liikunnassa.Nalle,Haapalaisen Aarne äidinkielessä.Nalle oli hyvä ja
      nimensä veroinen.Olemuksellaan rauhoitti luokan.Biisoni tarkkiksella,mikä sen
      oikea nimi oli?

    • ex oppilas

      Erosen Pekka on nykyään erittäin huonossa kunnossa ja todella alkoholisoitunut! Viina virtaa sen ajan, kun on hoitokodista poissa. Joskus oon nähnynnä kun ambulanssiin kannellaan kodin edessä.

      • myöskin ex oppilas

        Meillä oli Kiiskilän Esa,eli pusu-Esa luokanvalvojana -80 luvulla(nimen on ehkä saanut siitä,että jos hänellä oli asiaa jollekin oppilaalle,niin hän tuli tosi lähelle puhuttelemaan),hän toimi myös kemian opena.Metsärinteen Jaska oli teknisen työn opena,hänen tunnit meillä oli silloisen keskustan koulun Savonkadunpuolella alakerrassa.Hänen tunnit oli rentoa meininkiä koko yläasteen ajan,saatin mopojamme korjailla/fiksailla lähes joka kerta,tietenki piti tehdä pakolliset puu- ja metallityötkin pois alta,mutta löysin ope yläasteella ylivoimaisesti silloin,ei koskaan ärähtänyt meille.Lappalaisen Aila opetti meille sopantekoa yms. kotitaloustunneilla.
        Haapalaisen Matti oli musiikissa,hänelle piti laulaa lurauttaa jotain musiikin kokeessa,jos halusi musiikista 7 tai paremman numeron.Tellervo Nissinen(Pose) oli meillä äikässä,oli pappi Nissisen puoliso.Pirskasen Reijo oli liikunnassa,suunnisteltiin nouvanlahdessa ja pelattiin pesistä ja fudista haukiniemellä tai kankaan montussa.
        Sitten oli Immosen Sirkka biologiassa,hänelle tehtiin pieniä källejä joskus,esim.liitutaululle laitoimme toisinaan liitulakukaramelleja,joskus nastoja tuolille ja kerran kaadoimme sinolia välitunnilla kalasankkoon,jossa edellisenä päivänä ongittu tutkimuskohteeksi valittu särki seuraavan tunnin aikana luonnollisesti delasi myrkyn vaikutuksesta.Laulettin kerran hänen synttäripäivän kunniaksi Sirkalle PALJON ONNEA VAAN,meni sanattomax,ku ei tienny mistä me oltiin ongittu tietoon hänen merkkipäivänsä !!!
        Kainulaisen Tapani oli hauska ope kaupallisissa aineissa,katsottiin mm.piirretty filmi "kaakaon matka nigeriasta suomeen" 2 vuoden aikana yhteensä ainakin 10 kertaa,kerran jopa kahdesti peräkkäin(itse meni aina röökaamaan ja kahvia litkimään sillä aikaa),oltiin muutes kumisotaa usein sillä välin luokassa!
        Hän laittoi meidät usein markkinapäivänä torille hintoja vertailemaan,hyvä oli ku pääspähän kaupungille kuljailemaan.Myös Kanen järjestämä paperilennokki kilpailu kaupallisten tunnilla jäi elävästi mieleen,en muista kuiteskaan mitä voittaja siitä kostui :)
        Talvella mentiin -15 asteen ja - 20 asteen välisellä pakkasella luokan 406 päädystä portaita pitkin yläkertaan,jottei tarvinnu ulos palelemaan mennä(pakkasraja oli -20),siellä sitten istuttiin hiljaa välitunti kuin kusisukassa,Joskus jäätiin kiinniki,mutta sanktiot oli onnex pienet!
        Kyllä yläasteen aika oli ikimuistoista aikaa kaikenkaikkiaan,viiksivallu Eros Pekka oli tosiaan sillon koulun BOSS,toisinaan käytävällä saattoi haistaa vanhan vinkun lemun leijailevan,kun hänen ohitseen sattui kävelemään :)


      • Waltteri

        Olen saanut luotettavaa tietoa, että Erosen Pekka on jo kuollut. Opiskeli eläkkeellä teologian maisteriksi mutta ei koskaan ottanut pappisvihkimistä vastaan, eikä ollut suostunut saarnastuoliin nousemaan. Olisi kuullema noussut jos olisi saanut ruotsiksi saarnata. Hän oli jo eläessään halunnut muistokirjoitukseensa laulun sanat: elo ihmisen huolineen ja murheineen, väliaikaista kaikki on vaan. Käsittääkseni tällainen lause oli ollut myös hänen isänsä muistokirjoituksessa. Muistolause todellakin sopii hyvin hänenkin elämänkulkuunsa. Pekalla oli ainut lapsi Ville. Mitähän Villelle kuuluu?


      • Waltteri
        myöskin ex oppilas kirjoitti:

        Meillä oli Kiiskilän Esa,eli pusu-Esa luokanvalvojana -80 luvulla(nimen on ehkä saanut siitä,että jos hänellä oli asiaa jollekin oppilaalle,niin hän tuli tosi lähelle puhuttelemaan),hän toimi myös kemian opena.Metsärinteen Jaska oli teknisen työn opena,hänen tunnit meillä oli silloisen keskustan koulun Savonkadunpuolella alakerrassa.Hänen tunnit oli rentoa meininkiä koko yläasteen ajan,saatin mopojamme korjailla/fiksailla lähes joka kerta,tietenki piti tehdä pakolliset puu- ja metallityötkin pois alta,mutta löysin ope yläasteella ylivoimaisesti silloin,ei koskaan ärähtänyt meille.Lappalaisen Aila opetti meille sopantekoa yms. kotitaloustunneilla.
        Haapalaisen Matti oli musiikissa,hänelle piti laulaa lurauttaa jotain musiikin kokeessa,jos halusi musiikista 7 tai paremman numeron.Tellervo Nissinen(Pose) oli meillä äikässä,oli pappi Nissisen puoliso.Pirskasen Reijo oli liikunnassa,suunnisteltiin nouvanlahdessa ja pelattiin pesistä ja fudista haukiniemellä tai kankaan montussa.
        Sitten oli Immosen Sirkka biologiassa,hänelle tehtiin pieniä källejä joskus,esim.liitutaululle laitoimme toisinaan liitulakukaramelleja,joskus nastoja tuolille ja kerran kaadoimme sinolia välitunnilla kalasankkoon,jossa edellisenä päivänä ongittu tutkimuskohteeksi valittu särki seuraavan tunnin aikana luonnollisesti delasi myrkyn vaikutuksesta.Laulettin kerran hänen synttäripäivän kunniaksi Sirkalle PALJON ONNEA VAAN,meni sanattomax,ku ei tienny mistä me oltiin ongittu tietoon hänen merkkipäivänsä !!!
        Kainulaisen Tapani oli hauska ope kaupallisissa aineissa,katsottiin mm.piirretty filmi "kaakaon matka nigeriasta suomeen" 2 vuoden aikana yhteensä ainakin 10 kertaa,kerran jopa kahdesti peräkkäin(itse meni aina röökaamaan ja kahvia litkimään sillä aikaa),oltiin muutes kumisotaa usein sillä välin luokassa!
        Hän laittoi meidät usein markkinapäivänä torille hintoja vertailemaan,hyvä oli ku pääspähän kaupungille kuljailemaan.Myös Kanen järjestämä paperilennokki kilpailu kaupallisten tunnilla jäi elävästi mieleen,en muista kuiteskaan mitä voittaja siitä kostui :)
        Talvella mentiin -15 asteen ja - 20 asteen välisellä pakkasella luokan 406 päädystä portaita pitkin yläkertaan,jottei tarvinnu ulos palelemaan mennä(pakkasraja oli -20),siellä sitten istuttiin hiljaa välitunti kuin kusisukassa,Joskus jäätiin kiinniki,mutta sanktiot oli onnex pienet!
        Kyllä yläasteen aika oli ikimuistoista aikaa kaikenkaikkiaan,viiksivallu Eros Pekka oli tosiaan sillon koulun BOSS,toisinaan käytävällä saattoi haistaa vanhan vinkun lemun leijailevan,kun hänen ohitseen sattui kävelemään :)

        Tuo Pirskanen on tuttu nimi ja on varmaan ollut myös minun opettaja mutta en nyt muista häntä. Kiva, että kirjoittelette. Näin ne vanhat muistot pikku hiljaa herävät henkiin.


      • Ansaitusti.

        Älkää moittiko Pekkaa, Pekka oli ja on viisas mies, suorastaan älykkö. Alkoholi on oikein käytettynä lääkeaine ja viisasten juoma. Sitäpaitsi valtio saa siitä mahtavat verotulot vuosittain. Voihan olla, että hän on sairastellut ja sen vuoksi tarvitsee normaalia voimakkaamman lääkityksen mm. viljasta valmistettua. Hyvää jatkoa vaan hänelle ja Onnea elämään, nauti vaan tunnetiloista!


      • 80-luvun alku
        myöskin ex oppilas kirjoitti:

        Meillä oli Kiiskilän Esa,eli pusu-Esa luokanvalvojana -80 luvulla(nimen on ehkä saanut siitä,että jos hänellä oli asiaa jollekin oppilaalle,niin hän tuli tosi lähelle puhuttelemaan),hän toimi myös kemian opena.Metsärinteen Jaska oli teknisen työn opena,hänen tunnit meillä oli silloisen keskustan koulun Savonkadunpuolella alakerrassa.Hänen tunnit oli rentoa meininkiä koko yläasteen ajan,saatin mopojamme korjailla/fiksailla lähes joka kerta,tietenki piti tehdä pakolliset puu- ja metallityötkin pois alta,mutta löysin ope yläasteella ylivoimaisesti silloin,ei koskaan ärähtänyt meille.Lappalaisen Aila opetti meille sopantekoa yms. kotitaloustunneilla.
        Haapalaisen Matti oli musiikissa,hänelle piti laulaa lurauttaa jotain musiikin kokeessa,jos halusi musiikista 7 tai paremman numeron.Tellervo Nissinen(Pose) oli meillä äikässä,oli pappi Nissisen puoliso.Pirskasen Reijo oli liikunnassa,suunnisteltiin nouvanlahdessa ja pelattiin pesistä ja fudista haukiniemellä tai kankaan montussa.
        Sitten oli Immosen Sirkka biologiassa,hänelle tehtiin pieniä källejä joskus,esim.liitutaululle laitoimme toisinaan liitulakukaramelleja,joskus nastoja tuolille ja kerran kaadoimme sinolia välitunnilla kalasankkoon,jossa edellisenä päivänä ongittu tutkimuskohteeksi valittu särki seuraavan tunnin aikana luonnollisesti delasi myrkyn vaikutuksesta.Laulettin kerran hänen synttäripäivän kunniaksi Sirkalle PALJON ONNEA VAAN,meni sanattomax,ku ei tienny mistä me oltiin ongittu tietoon hänen merkkipäivänsä !!!
        Kainulaisen Tapani oli hauska ope kaupallisissa aineissa,katsottiin mm.piirretty filmi "kaakaon matka nigeriasta suomeen" 2 vuoden aikana yhteensä ainakin 10 kertaa,kerran jopa kahdesti peräkkäin(itse meni aina röökaamaan ja kahvia litkimään sillä aikaa),oltiin muutes kumisotaa usein sillä välin luokassa!
        Hän laittoi meidät usein markkinapäivänä torille hintoja vertailemaan,hyvä oli ku pääspähän kaupungille kuljailemaan.Myös Kanen järjestämä paperilennokki kilpailu kaupallisten tunnilla jäi elävästi mieleen,en muista kuiteskaan mitä voittaja siitä kostui :)
        Talvella mentiin -15 asteen ja - 20 asteen välisellä pakkasella luokan 406 päädystä portaita pitkin yläkertaan,jottei tarvinnu ulos palelemaan mennä(pakkasraja oli -20),siellä sitten istuttiin hiljaa välitunti kuin kusisukassa,Joskus jäätiin kiinniki,mutta sanktiot oli onnex pienet!
        Kyllä yläasteen aika oli ikimuistoista aikaa kaikenkaikkiaan,viiksivallu Eros Pekka oli tosiaan sillon koulun BOSS,toisinaan käytävällä saattoi haistaa vanhan vinkun lemun leijailevan,kun hänen ohitseen sattui kävelemään :)

        Musiikinopettaja oli kylläkin Happosen Matti, kuoli muutama vuosi sitten. Seiskalla oli vielä Pertti Malinen musaope.


      • lehmä minäkin
        Ansaitusti. kirjoitti:

        Älkää moittiko Pekkaa, Pekka oli ja on viisas mies, suorastaan älykkö. Alkoholi on oikein käytettynä lääkeaine ja viisasten juoma. Sitäpaitsi valtio saa siitä mahtavat verotulot vuosittain. Voihan olla, että hän on sairastellut ja sen vuoksi tarvitsee normaalia voimakkaamman lääkityksen mm. viljasta valmistettua. Hyvää jatkoa vaan hänelle ja Onnea elämään, nauti vaan tunnetiloista!

        Pekka kutsui meitä tyttöjä lehmiksi.


      • niin meinas
        myöskin ex oppilas kirjoitti:

        Meillä oli Kiiskilän Esa,eli pusu-Esa luokanvalvojana -80 luvulla(nimen on ehkä saanut siitä,että jos hänellä oli asiaa jollekin oppilaalle,niin hän tuli tosi lähelle puhuttelemaan),hän toimi myös kemian opena.Metsärinteen Jaska oli teknisen työn opena,hänen tunnit meillä oli silloisen keskustan koulun Savonkadunpuolella alakerrassa.Hänen tunnit oli rentoa meininkiä koko yläasteen ajan,saatin mopojamme korjailla/fiksailla lähes joka kerta,tietenki piti tehdä pakolliset puu- ja metallityötkin pois alta,mutta löysin ope yläasteella ylivoimaisesti silloin,ei koskaan ärähtänyt meille.Lappalaisen Aila opetti meille sopantekoa yms. kotitaloustunneilla.
        Haapalaisen Matti oli musiikissa,hänelle piti laulaa lurauttaa jotain musiikin kokeessa,jos halusi musiikista 7 tai paremman numeron.Tellervo Nissinen(Pose) oli meillä äikässä,oli pappi Nissisen puoliso.Pirskasen Reijo oli liikunnassa,suunnisteltiin nouvanlahdessa ja pelattiin pesistä ja fudista haukiniemellä tai kankaan montussa.
        Sitten oli Immosen Sirkka biologiassa,hänelle tehtiin pieniä källejä joskus,esim.liitutaululle laitoimme toisinaan liitulakukaramelleja,joskus nastoja tuolille ja kerran kaadoimme sinolia välitunnilla kalasankkoon,jossa edellisenä päivänä ongittu tutkimuskohteeksi valittu särki seuraavan tunnin aikana luonnollisesti delasi myrkyn vaikutuksesta.Laulettin kerran hänen synttäripäivän kunniaksi Sirkalle PALJON ONNEA VAAN,meni sanattomax,ku ei tienny mistä me oltiin ongittu tietoon hänen merkkipäivänsä !!!
        Kainulaisen Tapani oli hauska ope kaupallisissa aineissa,katsottiin mm.piirretty filmi "kaakaon matka nigeriasta suomeen" 2 vuoden aikana yhteensä ainakin 10 kertaa,kerran jopa kahdesti peräkkäin(itse meni aina röökaamaan ja kahvia litkimään sillä aikaa),oltiin muutes kumisotaa usein sillä välin luokassa!
        Hän laittoi meidät usein markkinapäivänä torille hintoja vertailemaan,hyvä oli ku pääspähän kaupungille kuljailemaan.Myös Kanen järjestämä paperilennokki kilpailu kaupallisten tunnilla jäi elävästi mieleen,en muista kuiteskaan mitä voittaja siitä kostui :)
        Talvella mentiin -15 asteen ja - 20 asteen välisellä pakkasella luokan 406 päädystä portaita pitkin yläkertaan,jottei tarvinnu ulos palelemaan mennä(pakkasraja oli -20),siellä sitten istuttiin hiljaa välitunti kuin kusisukassa,Joskus jäätiin kiinniki,mutta sanktiot oli onnex pienet!
        Kyllä yläasteen aika oli ikimuistoista aikaa kaikenkaikkiaan,viiksivallu Eros Pekka oli tosiaan sillon koulun BOSS,toisinaan käytävällä saattoi haistaa vanhan vinkun lemun leijailevan,kun hänen ohitseen sattui kävelemään :)

        Penkkaripäivänä ei päästy lyseolta Pekan kouluun hillumaan. ennen oli päässeet.

        Siispä kokoonnuttiin srk- talon eteen autoletkalla ja kaasu pohjaan! Ajettiin Pekan koulun pihaan ja monmta kiekkaa siellä torvet soiden.

        Pekka juoksi pihalla ja huusi meille kovasti. Mun auton pysäytti. Minä oli verbaali- tyyppi, joten aukaisin vain etuikkunan ja sanoin: "Ei mahu ennee. Ihan täännä on"

        Pekalta meinas sydän pettää.


      • lehmä minäkin kirjoitti:

        Pekka kutsui meitä tyttöjä lehmiksi.

        Joo. Muistattekos, kun Rosbergin tyttö (Keken sisko)rupesi odottamaan lasta. Voi sitä huutoa ja haukkumista lehmäksi ja vaikka miksi. Silloinhan erotettiin koulusta, jos tuli raskaaksi. 60-luvulla.


      • Anonyymi
        rekku2018 kirjoitti:

        Joo. Muistattekos, kun Rosbergin tyttö (Keken sisko)rupesi odottamaan lasta. Voi sitä huutoa ja haukkumista lehmäksi ja vaikka miksi. Silloinhan erotettiin koulusta, jos tuli raskaaksi. 60-luvulla.

        Tuon muistan hyvin. Keken sisko oli tipulassa rinnakkaisluokalla. Kova härdelli oli tuon raskauden takia. Hän oli hyvä luistelemaan ja ihailtiin vähän kateellisina hänen upeita piruettejaan. Myöhemmin lähti Porvoon Naisopistoon jonkun lehtijutun mukaan. Taisi mennä Iisalmessa pian vihille, ja hääkuvat komeilivat fotoliikkeen näyteikkunassa. Kylläpä oli kovin puritaanista, suorastaan ahdasmielistä aikaa silloin!


      • Anonyymi
        Waltteri kirjoitti:

        Tuo Pirskanen on tuttu nimi ja on varmaan ollut myös minun opettaja mutta en nyt muista häntä. Kiva, että kirjoittelette. Näin ne vanhat muistot pikku hiljaa herävät henkiin.

        MOI, Pirskanen kuulemma menehtyi aika nuorena, juuri kun oli eläkkeelle päässyt..kuuleman mukaan.


      • Anonyymi
        Waltteri kirjoitti:

        Tuo Pirskanen on tuttu nimi ja on varmaan ollut myös minun opettaja mutta en nyt muista häntä. Kiva, että kirjoittelette. Näin ne vanhat muistot pikku hiljaa herävät henkiin.

        Pirsakanen oli mun urheilunopettaja (anto 8) kun aiemmin Kuutsan Immolta sain 10!


    • savolainen,,

      Asun tässä melkein erosten naapurissa ja kyllä pekka ainakii eilen vielä rollaattorin kanssa käveli pihalla, en sitten tiijjä mistä tietos oot saanu :) Ville asuu samassa taloudessa ja umpijuoppo hänkin. Elämä ei taida olla muuta kuin alamäkeä. Liekköhän ollu jo toista vuosikymmentä työttömänä ja juoppona. Fillarin kanssa ku lähtööpi kylille (Lue: ALKO) ni semmonen on sivukeno että pyörä kulkee toisessa reunassa ja ukko toisessa.

      Ei mulla muuta

      • Waltteri

        Hei Savolainen

        Kuulopuheitten varassa olen ollut mutta luottavainen saamaani tietoon. Upeaa jos Pekka on elossa. Lapsena asuin samalla kadulla missä erosetkin olivat silloin omakotitalossa. Leikin useasti yhdessä Villen kanssa. Harmi, että Villellekin kuuluu huonoa. Niin se vaan elämä heittelee laidasta laitaan. Asuvatko vielä Asevelikadulla?

        Kiitos kun kirjoitit


      • cccccX>ggg
        Waltteri kirjoitti:

        Hei Savolainen

        Kuulopuheitten varassa olen ollut mutta luottavainen saamaani tietoon. Upeaa jos Pekka on elossa. Lapsena asuin samalla kadulla missä erosetkin olivat silloin omakotitalossa. Leikin useasti yhdessä Villen kanssa. Harmi, että Villellekin kuuluu huonoa. Niin se vaan elämä heittelee laidasta laitaan. Asuvatko vielä Asevelikadulla?

        Kiitos kun kirjoitit

        Oikeastiko Ville on siinä kunnossa? Mä olin Villen kanssa samalla luokalla yläasteen, mutta en miestä nähnyt sitten 80- luvun puolivälin, vaikka Iisalmessa asunkin.


      • tytär
        cccccX>ggg kirjoitti:

        Oikeastiko Ville on siinä kunnossa? Mä olin Villen kanssa samalla luokalla yläasteen, mutta en miestä nähnyt sitten 80- luvun puolivälin, vaikka Iisalmessa asunkin.

        Tietänet, kuka asuu Sotilaskadun keskipihallla. Ja käskee hautakiviä kaatelee.


      • hautakivi nurin?!?
        tytär kirjoitti:

        Tietänet, kuka asuu Sotilaskadun keskipihallla. Ja käskee hautakiviä kaatelee.

        Oma asuntonsa on Riistakadulla, mutta vanhempien on tämä. Ja tyttö on tämä mun serkku.


      • Jukka1953
        cccccX>ggg kirjoitti:

        Oikeastiko Ville on siinä kunnossa? Mä olin Villen kanssa samalla luokalla yläasteen, mutta en miestä nähnyt sitten 80- luvun puolivälin, vaikka Iisalmessa asunkin.

        Mä ja mun =
        ETELÄSUOMALAISTA LÄSSYTYSTÄ, ei kuulu normijärkisen savolaesen sanastoon!
        Pthyih!


    • savolainen,,,

      Joo itsekkin asun tässä Asevelikadulla kuten myös erosilla on vielä talo tässä samalla kadulla. Ilmeisesti pekka on aina välillä jonkinlaisessa hoidossa kun on pätkiä jolloin ei herraa kotona näy ja sitten hoitajat käy kotiin tuomassa autolla. Tosiaan joskus on parikin kertaa viikossa ambulanssi tai poliisit tuossa talon edessä ja vuorotellen viedään isää ja poikaa.

      • Waltteri

        Huomenta Savolainen

        Oletko asunut Asevelikadulla pitkäänkin. Itse asuin ko. "kadulla" 1968 - 1971. Kävin kansakoulua Kuoppakankaalla mutta sitten muutimme keskustaan. Muutin Iisalmesta sitten kokonaan v. 1975. Tutustuin Asevelikatuun lähemminkin kun poljin pyörällä kadun varressa olevaan kauppaan ja ostoskassissa ollut rahapussi meni etupyörän pinnojen väliin. Polvessa on vieläkin arvet tallella.


      • Anonyymi

        Entä Reijo Pirskasen vaimo Pirkko ?


    • sawolaenen,,

      Noniin, sen verran voisin paljastaa että tosiaan oon Juhaniahon koulun entinen oppilas mutta ikää on sen verran vähän että 18 vuotta oon tässä asevelikadulla vasta asunu :D SItä ennen muutaman vuoden makkaralahdella. Että ehkä sinä kuitennii oot vanahemman kalibeerin iisalmelainen ku minä :D Tosin isä ja isovanhemmat asunu tässä samassa talossa jo vissiinki 60 luvulta lähtien

      • tave

        Tunsitko Makkaralahdelta Sirviön Taven.


      • tave kirjoitti:

        Tunsitko Makkaralahdelta Sirviön Taven.

        Tave oli minun luokkakaverini 62-70 lyseossa.


    • rymu

      No muistaakos joku vielä Käpykallen ,oli mulla -70 luvulla opena,oli kuulemma ollut -40 luvulla Kaukasuksenreissulla...Oli kova jätkä.En muista enää hänen oikeaa nimeäkään...

      • tate1

        Muistan Käpykallen. Oikea nimi Heikki Niemenmaa. Mielenkiintoisia tunteja. Oli minun aikaan Lyseon ope.


      • Lyseolainen

        Oliko Käpykalle
        Heikki Niemenmaa?


      • ex-iisalmelainen

        Joo kyllä siitä puhuttiin että Käpykalle oli ollut tässä Waffen SS:n suomalaispataljoonassa. Arvatkaapa yrittikö kukaan pullikoida tunneilla vastaan? :)

        Toisaalta kun katsoin yhtä nimilistaa tuosta kyseisestä pataljoonasta ei siellä ollut yhtään Niemenmaa-nimistä mutta niitä nimien vaihtamisiahan oli paljonkin sodanjälkeen ja ihan muistakin kuin salaamissyistä.


      • tate1 kirjoitti:

        Muistan Käpykallen. Oikea nimi Heikki Niemenmaa. Mielenkiintoisia tunteja. Oli minun aikaan Lyseon ope.

        Käpy-Kalle opetti ainakin biologiaa lyseossa, oli muistaakseni Saperdan kuraattori -69.


      • Anonyymi
        tate1 kirjoitti:

        Muistan Käpykallen. Oikea nimi Heikki Niemenmaa. Mielenkiintoisia tunteja. Oli minun aikaan Lyseon ope.

        Hui...kampasin tukkaani välitunnilla n.15v. koulun käytävän peilin edessä kun hän säikäytti minut....vihjaamassa että muka...?


    • Waltteri

      Jep

      Olen syntynyt -61. Olen kuitenkin käynyt useasti iisalmessa sillä sisareni asuvat siellä. On vain tullut esim. harvemmin ajettua vaikka Asevelikadun kautta. Onko sitä vanhaa kauppaakaan enää. Savolainen. Suattaisnpa hyvinkin tuntea isäsi ja vieläpäisovanhempasikin jos enemmän sinusta tietäisin. Minulle voi kirjoittaa myös privatisti [email protected]

      Käpykalle kuulostaa tutulle mutta en juurikaan muista hänestä mitään. Kaikki ketkä muistaa niin kertokaa lisää. Käpykallen oikeanimikin olisi mielenkiintoinen niin saattaisi jostakin historian arkistosta löytyä hänestä enemmänkin.

    • WikiErkki

      Joo, Viki oli tosiaankin historian opettaja, omanlaista huumoria sillä, elääköhän vielä?

      • OJHa

        Elää. Ikä 86v


    • ertyu56

      Tervolahan heitti sitä harpilla selkään historian tunnilla,siks käveli sivuttain koko tunnin ajan:)

      • Waltteri

        Kertokaahan lissee. Mikä oli Käpykallen oikea nimi ja missä koulussa opetti ja mitä? Jotenkin minulla alkaa tulla muistikuvaa tuosta opettajasta. oliko joku ns. sotasankari tms?


      • tate1
        Waltteri kirjoitti:

        Kertokaahan lissee. Mikä oli Käpykallen oikea nimi ja missä koulussa opetti ja mitä? Jotenkin minulla alkaa tulla muistikuvaa tuosta opettajasta. oliko joku ns. sotasankari tms?

        Käpykalle, Heikki Niemenmaa


    • Sutteetti

      Mielenkiintoisia juttua. Pekka E. opetti ruotsia, mutta heikko opettaja, lukiossa alkoi tulla Jössen luokalla ala-arvoista. Myöhemmin taistelin itselleni kirjoituksissa lavin. Ritva Laitinen mielesteli perempien perheiden tyttöjä, alensi enkun numeroani kahdella pykälällä, lukiosta magna. Inkeri Hirvonen oli epäpätevä opettaja, opin myöhemmin, kun listassa luki "fil.yo", luonnevikainen. Aamoksen musan kokeisiin "valmistauduttiin" niin, että haettiin koepapeit hänen komerostaan edellisellä tunilla ja täytettiin valmiiksi kotona. Hyvin meni ne kokeet! Mitä miehelle mahtaa kuulua? Onko elossa? Aukusti sai tosiaan käsittämättömiä raivareita. Usko tai älä: Tappaja-Vatanen oli meillä onkus ussan sijaisena! Mies-Tallgren sai myös kummallisia raivareita, muistan välipalat käytävässä...Matin käskystä sinne vietyinä. Tuo Käpykalle kiinnostaa, onkohan siitä luotettevaa tietoa? Gramma oli hyvä opettaja, antoi myös mulle stipendin, vaikka en olisi ansainnutkaan, tiesi ehkä köyhän kodin. Viki oli hyvä opettaja, kertoi kerran savolaispennuille tunnilla jutun, jota olen ankarasti levittänyt yli 30 vuotta: "Se on Hitler ja Mussonini, EI Hitleri ja Mussolin..."

      • Waltteri

        Hienoa!

        Kiitos kaikista tiedoista ja muistoista. Kertokaahan lisää ja muistakaa mainita henkilöt oikella nimellä ja lisäksi kutsuma nimellä niin alkaa muistamaan paremmin ja helpottaa tiedon hankintaa.

        Kerrohan se juttu: Hitler ja Mussonini.

        Minäkin muistan Aamoksen kokeita ja tunteja. Mies oli aina ihan muissa maailmoissa ja tunnilla tehtiin mitä huvitti ja kuka keksi. tapahtuman ydin onkin siinä, että mehän niitä tyhmiä oltiin, eikä opettaja vaikka olikin omalaatuinen.

        Mikä on Käpykallen oikea nimi?


      • jössessentään

        Joo, Jössen vaimohan oli englannin opettaja Maire Räisänen.


      • myssytjahatut

        Viki kertoi usein tarinaa Hattujen ja Myssyjen sodasta? Milloinkahan se suomessa oli? Ja sitten jostakin Kostaja-merkkisestä autosta. Nämä jäi mieleen kun tarpeeksi monesti kertoi.


      • seksikäs neito sillo
        jössessentään kirjoitti:

        Joo, Jössen vaimohan oli englannin opettaja Maire Räisänen.

        Mairen tyttönimi oli Saunamäki.


      • p-l1
        Waltteri kirjoitti:

        Hienoa!

        Kiitos kaikista tiedoista ja muistoista. Kertokaahan lisää ja muistakaa mainita henkilöt oikella nimellä ja lisäksi kutsuma nimellä niin alkaa muistamaan paremmin ja helpottaa tiedon hankintaa.

        Kerrohan se juttu: Hitler ja Mussonini.

        Minäkin muistan Aamoksen kokeita ja tunteja. Mies oli aina ihan muissa maailmoissa ja tunnilla tehtiin mitä huvitti ja kuka keksi. tapahtuman ydin onkin siinä, että mehän niitä tyhmiä oltiin, eikä opettaja vaikka olikin omalaatuinen.

        Mikä on Käpykallen oikea nimi?

        Morjens, minä muistan Aamoksen laulun kokeet. Yksi tytöistä oli jo enemmänkin naiseksi kehittynyt ja hänen laulunsa jälkeen Aamos huokaili: Se nuoruus, se nuoruus!


      • masis
        seksikäs neito sillo kirjoitti:

        Mairen tyttönimi oli Saunamäki.

        Tietääkö kukaan missä Maire Räisänen ent. Saunamäki asuu: Onko elossa?Oli loistava enkun opettaja.


      • LLLuokkakaveri
        seksikäs neito sillo kirjoitti:

        Mairen tyttönimi oli Saunamäki.

        Maire osoitti harvinaista mielenkiintoa oppilastaan Matti Sivosta kohtaan.


      • seksikäs neito sillo kirjoitti:

        Mairen tyttönimi oli Saunamäki.

        erosivat jössen kanssa


    • ....

      Opettikos "Molla" Juhani Ahossa vai lukiossa?

      • tsiisös

        ainaki lukiossa oli molekyyli toini korkala


    • Kiuo(

      Käpykalle oli Heikki Niemenmaa. Ei pääsis nykymaailmassa opeksi. Oli epäpätevä ja aikalailla a-ongelmia.

      • AOK.

        Käpykalle oli periaatteen mies. Koulutukseltaan metsänhoitaja. Asui Mikkelissä ja kulki junassa Iisalmen ja kotinsa väliä viikoittain. Sodan aikaan ylennetty reservin kapteeniksi. Puhui usein sodasta tunneillaan, eräällä tavalla sodan traumatisoima. Oli aikaisemmin opettajana Kuopion Lyseossa yhdessä Lajos Garamin kanssa. Käpykallella traaginen loppu, tasan 70- vuotiaana.


    • Historyies

      Viki kertoi 2.maailmansodasta ja saksan pommituksista ; Potkurit
      pyörivät ,pommit putosivat ja ihmiset menettivät surmansa;ja ;Siellä
      saattoi käydä todella huonosti;..Dia-kuvakone ei ikinä pelannu,joka
      kerta Laittakaa valot -Sammuttakaa valot-Laittakaa valot ,kuului vikin
      tuskaisen venkeä ääni.

    • ylioppilaaksi 1974

      Onpa mielenkiintoista muistelua... itse kävin tyttölyseon. Molla eli Toini Korkala opetti
      matikkaa tyttöluseossa. tyttölyseo loppui, kun tuli peruskoulu. pekka eronen oli rehtorina loppuvuosina ja opetti ruotsia.
      Olihan siellä erittäin pätevä luonnontiedon opettaja Uolevi Skaren. Ne tunnnit jäi mieleen, niillä oppi paljon asioita ja tunneilla oli työrauha.Eila samola oli hyvä, tiukka opettaja, eronen oli lepsumpi..Aamos eli Haikonen opetti musiikkia jossain vaiheessa. 40 tyttöä ja Aamos, niin eipä siitä tullut juuri mitään.Hatvan enkun tunnit olivat myös omalukunsa, voiite vain kuvitella, minkä verran jäi aikaa yksilölliselle opetukselle, kun oppilaita oli 35-40 luokassaan. Mutta läpi vaan koulu päästiin, ylioppilashatut päähän ja maailmalle opiskelemaan...Hyvät muistot tyttölyseosta.
      nimimerkki ylioppilaaksi 1974 tyttölyseosta

      • vikinät

        Samola oli tiukka ja asiallinen opettaja,vähän liiankin kova mielestäni.Kuviksessa puolestaan oli lempeä ja mukava naisope,muistaakseni Huhtakangas nimeltään.
        Ja Viki..hissukka historian ope,jonka tunneilla oli vähän levotonta meininkiä.kun hän ei saanut kuria pidettyä.Eräs kerta on jäänyt mieleeni,kun aina niin rauhallinen Viki yhtäkkiä paiskasi kirjansa pöydälleen ja huusi "NYT RIITTÄÄ!". Johan tuli luokkaan hiljaista..kaikki katsoivat epäuskoisina toisiaan. Matikassa oli ainakin yhtenä vuonna kiva ja hyvä opettaja,Hallikainen - liekö Joel Hallikaisen sukua,oli vähän samaa näköä.
        Olen kaipaillut erästä kaveria noilta vuosilta(Tiina K,s.-61/-62) ja etsinyt yhteystietojaan,tuloksetta.Olisiko jollakulla antaa jotain vinkkiä?Asui nuorena ns.lintukylässä, myöhemmin mm. parkatin suunnalla.


      • karttoja Rissaselta
        vikinät kirjoitti:

        Samola oli tiukka ja asiallinen opettaja,vähän liiankin kova mielestäni.Kuviksessa puolestaan oli lempeä ja mukava naisope,muistaakseni Huhtakangas nimeltään.
        Ja Viki..hissukka historian ope,jonka tunneilla oli vähän levotonta meininkiä.kun hän ei saanut kuria pidettyä.Eräs kerta on jäänyt mieleeni,kun aina niin rauhallinen Viki yhtäkkiä paiskasi kirjansa pöydälleen ja huusi "NYT RIITTÄÄ!". Johan tuli luokkaan hiljaista..kaikki katsoivat epäuskoisina toisiaan. Matikassa oli ainakin yhtenä vuonna kiva ja hyvä opettaja,Hallikainen - liekö Joel Hallikaisen sukua,oli vähän samaa näköä.
        Olen kaipaillut erästä kaveria noilta vuosilta(Tiina K,s.-61/-62) ja etsinyt yhteystietojaan,tuloksetta.Olisiko jollakulla antaa jotain vinkkiä?Asui nuorena ns.lintukylässä, myöhemmin mm. parkatin suunnalla.

        Samola ei aina ymmärtänyt aikansa edistystä esim.maantiedon kartoissa.


      • liiiiian
        vikinät kirjoitti:

        Samola oli tiukka ja asiallinen opettaja,vähän liiankin kova mielestäni.Kuviksessa puolestaan oli lempeä ja mukava naisope,muistaakseni Huhtakangas nimeltään.
        Ja Viki..hissukka historian ope,jonka tunneilla oli vähän levotonta meininkiä.kun hän ei saanut kuria pidettyä.Eräs kerta on jäänyt mieleeni,kun aina niin rauhallinen Viki yhtäkkiä paiskasi kirjansa pöydälleen ja huusi "NYT RIITTÄÄ!". Johan tuli luokkaan hiljaista..kaikki katsoivat epäuskoisina toisiaan. Matikassa oli ainakin yhtenä vuonna kiva ja hyvä opettaja,Hallikainen - liekö Joel Hallikaisen sukua,oli vähän samaa näköä.
        Olen kaipaillut erästä kaveria noilta vuosilta(Tiina K,s.-61/-62) ja etsinyt yhteystietojaan,tuloksetta.Olisiko jollakulla antaa jotain vinkkiä?Asui nuorena ns.lintukylässä, myöhemmin mm. parkatin suunnalla.

        Aimo Samola oli liiiiian kova.


      • vapisin ja vihasin
        karttoja Rissaselta kirjoitti:

        Samola ei aina ymmärtänyt aikansa edistystä esim.maantiedon kartoissa.

        Ami aina piirteli karttoja taululle maantiedossa, mutta minäpä olin juuri ostanut kirjakaupasta valmiin karttavihon . Värineen ja irtirepäisyperiaaltteella toimi.

        sen laitoin aina vihkon völiin sen yhden sivun ko. aiheesta.

        Ami e tiennyt, miksi en piirtänyt. Ja voi sitä haukkumista minua kohtaan.


      • kkjhhwfeöhh

        Oho! Aika kova väite, toivottavasti joku tekee tuosta kirjoituksesta rikosilmoituksen, että selviää väitteen todenmukaisuus.


      • Yovm72

        Eikö hän mennyt myöhemmin naimisiin entisen oppilaansa kanssa? Sellaista kuulin jo vuosikymmeniä sitten. Pitääkö paikkansa?


      • Kartsa_Iisalmi
        Yovm72 kirjoitti:

        Eikö hän mennyt myöhemmin naimisiin entisen oppilaansa kanssa? Sellaista kuulin jo vuosikymmeniä sitten. Pitääkö paikkansa?

        Meni ENTISEN oppilaansa kanssa naimisiin. Hieno mies, toisin kuin häntä edellä kommentoinut. Ei pidä paikkaansa


    • Waltteri

      Kiitos kirjoituksestasi

      Muistatko mikä oli "Amos" Haikosen etunimi?

      • Pöpö

        Veikko Haikonen


      • Anonyymi

        Näin vuosia sitten Amoksen 23 bussissa Helsingissä, ainut järkevä asia oli, kun kehui tytärtään, muuten totaalisen pihalla. Ei kännissä, mutta aivan sekavia puhui


    • Puhuttelu aina

      Kuka muistaa Koviksen :)

      • kjhui

        Muistan kyllä Koviksesta sen, että Jussi Ahon koulun urheilupäivänä sankariniemellä Kovikseslta katkesi akillesjänne kesken urheilusuorituksen. En muista mitä ainetta hän opetti. Vuosikymmeniä myöhemmin näin hänet 2000-luvun alussa lapseni joulu tai kevät juhlassa apulaisrehtorin hommissa. Enää ei muita ns. vanhoja opettajia näkynyt, jotka olivat siellä 70-luvulla.


      • lhjlkjh
        kjhui kirjoitti:

        Muistan kyllä Koviksesta sen, että Jussi Ahon koulun urheilupäivänä sankariniemellä Kovikseslta katkesi akillesjänne kesken urheilusuorituksen. En muista mitä ainetta hän opetti. Vuosikymmeniä myöhemmin näin hänet 2000-luvun alussa lapseni joulu tai kevät juhlassa apulaisrehtorin hommissa. Enää ei muita ns. vanhoja opettajia näkynyt, jotka olivat siellä 70-luvulla.

        Jep, takasuoralla... eikös ne katkenneet molemmista jaloista


      • ex-iisalmi
        lhjlkjh kirjoitti:

        Jep, takasuoralla... eikös ne katkenneet molemmista jaloista

        Minäkin muistan tuon tapauksen


    • jerryslees

      Soppa-aililla oli kaljaa kylmäkös jemmassa,oli hyvää:=) Viki käveli sivuttain tunnila,Pirskanen karjui niska punaisena,Pusu-esa räki silmille,Hilu.opetti matikkaa,
      Franke ja nyky reksi olivat tarkkiksella,Pertti opetti musiikkia,Pose äidinkieltä,Eros pekka huuteli ruokalassa,Tallukka niijailli kantapää päköillä tunnista toisee sanoen,älä nysvää aika kuluu,johon vastasin et rasvaa kellos niin ei kulu!:=) Hissillä mentiin kun ei jaksanu kävellä. Mukavia muistoja joita en vaihtasi mihinkään:=)

      • kdjkaua

        Eros Pekalla näky aina päivän ruokalista viiksissä. Pehkos Riston tunnilla yks meidän luokan poika pisti tupakaks, kun rupeli oli taululle laskemassa. Poika luuli, ettei rupelilla oo hajuaistia. Rupeli haki sitten palavan tupakan pois ja heitti roskikseen, joka syttyi sitten palamaan, mutta saatiin pian sammutettua. Pojat hyppi joskus siltä tunnilta ikkunasta ulos salaa, koska luokka huone oli ekakerroksessa.


      • Mustikka
        kdjkaua kirjoitti:

        Eros Pekalla näky aina päivän ruokalista viiksissä. Pehkos Riston tunnilla yks meidän luokan poika pisti tupakaks, kun rupeli oli taululle laskemassa. Poika luuli, ettei rupelilla oo hajuaistia. Rupeli haki sitten palavan tupakan pois ja heitti roskikseen, joka syttyi sitten palamaan, mutta saatiin pian sammutettua. Pojat hyppi joskus siltä tunnilta ikkunasta ulos salaa, koska luokka huone oli ekakerroksessa.

        Muistan tuon tupakka jutun! :)


    • Lukio lukematta läp

      Pinoccio, pieni hoikka nainen, opetti maantietoa 80-luvulla. Sillä oli pitkä nokka, siitä nimi. En muista oikeaa nimeä. Lappalainen oli se köksän ope, sitä sanottiin Sampoksi.
      Erosen Pekka opetti ja nimenomaan opetti hyvin Ruotsia, Jösse vaan kehu omia saavutuksiaan lukiossa eikä opettanut ikinä mitään, Jösseä me sanottiin rupiseksi kurpitsaksi....

      • väääärin

        Osasin Jössen kaikki sanat ruotsista lopputentissä. Mutta pitikin sen suullisesti, kun olin opetellut kirjallisesti.Sanakokoeet oli aina kirjallisia. Sain 8 tentistä, vaikka kaikki osasin.


    • sivusta seurannut

      Pelastakaa nuo oppilasraukat röökiltä ja kaljalta.
      Osa koulun oppilaista syrjäytymisraiteella.

      Lapsilla tulisi olla mahdollisuus hyvään tulevaisuuteen ja kunpa kaikilla olisi kunnon isä ja äiti.

      KOulukiusaamiseen nollatoleranssi kaikissa Iisalmen kouluissa.

    • Damokles

      Hienosti muistatte nimiä ja tapahtumia. Minä kävin Juhani Ahon koulua vuosina -72 (tai 73?) - 76. Lukiota 76-79. Jösse oli tosiaan naimisissa Mairen kanssa, mutta äitini kertoi että he erosivat myöhemmin. Heillä ei ollut lapsia. Jösse oli löytänyt toisen naisen, jonka kanssa sitten sai lapsia myöhemmin. Mikä muuten Jössen nimi oikea nimi oli? Minusta hän oli hyvä opettaja, vaativa.

      Entä muistatteko lukion matikan opettaja Aimo Remeksen ("äksä räksähtää")? Hänenkin vaimonsa oli opettaja, mutta en muista hänen nimeään, joku Remes kuitenkin. Hän opetti lukiossa ainakin saksaa.

      Inkku Hirvonen oli kauhea opettaja, niinkuin joku ylempänä sanoikin. Kyllä ihminen jaksoi huutaa. Lisäksi hän ihaili Neuvostoliittoa yli kaiken, heidän koulujärjestelmäänsä. Hänellä oli jotain pieniä koiria, en muista rotua.

      Liisa Vepsäläinen (Vepukka) opetti äidinkieltä. Hän oli hyvä opettaja. Meidän luokalla toimi todella aktiivinen näytelmäkerho. Liisa antoi varmaan joka tunnin alusta tilaa meidän näytelmille.

      • Anonyymi

        Liisa Vepsäläisestä sama muisto. Oli ihana äikän ope ja näytelmät olivat huippuja👍😊


      • Anonyymi

        Maire Räisäsen (o.s. Saunamäki) mies oli Reijo Räisänen. Maire oli minun saksan opettaja ja hyvä olikin.


    • Muisteluita

      Paljon alkaa palata mieleen, kun teidän muistelujanne lukee! Itse olin Jussiahossa 70-luvun lopussa, lukiossa 80-luvun alussa. Vikin hissantunneilla
      laskettiin aina, montako askelta hän otti tunnin aikana. Joskus oltiin luokkaretkellä Pietarsaaressa ja valvojamme, ruotsin ope nainen (nimeä en muista) oli aamulla lähdettäessä ihan humalassa. Tallgrenin Matille tuotti tuskaa opettaa ihmisen lisääntymisasioita... oli luokan perällä ja punasteli :)
      Ja Nalle oli jämäkkä ja ystävällinen äikän ope. Luokat oli isoja tuohon aikaan, 8-luokankuvassakin meitä on reilusti yli 30 kuvaamataidonope Tavin seurassa.

      Lukiosta jäi mieleen Vepsäläinen kivana äikän opettajana, samoin Uolevi Skaren innostavana biologian opena. Myös uskonnonopemies (nimeä en muista) oli mukavan pohdiskeleva tyyppi. Hirvilammin Sirkku oli kuviksessa sellainen ystävällinen ja mukava ope. Tyttöjen liikunnanopesta en yhtään tykännyt - nimeä en muista. Raatikaisen Kalervo? opetti fysiikkaa ja Molla kemiaa. Mollasta jäi mieleen kommentti: "On pimeetä", kun kukaan ei viitannut kysymykseen,,,

      Suuri osa tuon ajan opettajista lienee kuollut tai elää viimeisiä vuosiaan hoitolaitoksissa. Mutta muistoissa he tuntuvat meillä elävän vahvasti :)

      • Damokles

        Olisiko tyttöjen liikan ope ollut Leskinen, ent. Jäderholm. Etunimensä ei tule millään mieleen. Hänellä oli selvät suosikkioppilaat, niinkuin liikan opeille yleensä taitaa olla (ne liikunnallisesti hyvät ja nimenomaan koululiikuntalajeissa hyvät oppilaat). Törmäsin häneen muutama vuosi sitten City Marketissa, oli valitsemassa kynsilakkaa.

        Ylä-Savon yhteislyseossa, nyk. Ahon Jussin koulu, liikuntaa opetti tytöille mm. Tuulikki Autere. Lisäksi oli Kontro-niminen naisopettaja, joka opetti kieliä ja uskontoa. Muistatteko etunimensä?

        Lukiossa oli äikän opena myös Sinisalo, olisiko ollut Marja-Leena etunimensä. Hänestä tykkäsin kovasti. Erittäin pätevä opettaja, jonka tunneilla analysoitiin suomalaista runoutta.


      • jussiaho
        Damokles kirjoitti:

        Olisiko tyttöjen liikan ope ollut Leskinen, ent. Jäderholm. Etunimensä ei tule millään mieleen. Hänellä oli selvät suosikkioppilaat, niinkuin liikan opeille yleensä taitaa olla (ne liikunnallisesti hyvät ja nimenomaan koululiikuntalajeissa hyvät oppilaat). Törmäsin häneen muutama vuosi sitten City Marketissa, oli valitsemassa kynsilakkaa.

        Ylä-Savon yhteislyseossa, nyk. Ahon Jussin koulu, liikuntaa opetti tytöille mm. Tuulikki Autere. Lisäksi oli Kontro-niminen naisopettaja, joka opetti kieliä ja uskontoa. Muistatteko etunimensä?

        Lukiossa oli äikän opena myös Sinisalo, olisiko ollut Marja-Leena etunimensä. Hänestä tykkäsin kovasti. Erittäin pätevä opettaja, jonka tunneilla analysoitiin suomalaista runoutta.

        Tuulikki Autere, lempinimi "Utare" :D


      • ei varrrrmastikaan

        Lukiossa oli ei- doping Immo Kuutsa.


      • ihan nolla
        Damokles kirjoitti:

        Olisiko tyttöjen liikan ope ollut Leskinen, ent. Jäderholm. Etunimensä ei tule millään mieleen. Hänellä oli selvät suosikkioppilaat, niinkuin liikan opeille yleensä taitaa olla (ne liikunnallisesti hyvät ja nimenomaan koululiikuntalajeissa hyvät oppilaat). Törmäsin häneen muutama vuosi sitten City Marketissa, oli valitsemassa kynsilakkaa.

        Ylä-Savon yhteislyseossa, nyk. Ahon Jussin koulu, liikuntaa opetti tytöille mm. Tuulikki Autere. Lisäksi oli Kontro-niminen naisopettaja, joka opetti kieliä ja uskontoa. Muistatteko etunimensä?

        Lukiossa oli äikän opena myös Sinisalo, olisiko ollut Marja-Leena etunimensä. Hänestä tykkäsin kovasti. Erittäin pätevä opettaja, jonka tunneilla analysoitiin suomalaista runoutta.

        Ainekirjoituksen arvioinnissa täysi nolla.


      • Tyttö-9F

        Ollaan varmaan oltu samalla luokalla nimimerkin Muisteloita kanssa!


      • meetootoo

        Tässä sinulle uolevin mukavutta: Uolevi Skaren käytti oppilaita seksuaalisesti hyväkseen. Ei ole vielä kukaan ilmoittanut mee-too kamppanjaan. Minäkin olin alaikäinen uhri. Ystäväni kanssa hänelle oli pitkään kestänyt seksisuhde.


      • Anonyymi
        Damokles kirjoitti:

        Olisiko tyttöjen liikan ope ollut Leskinen, ent. Jäderholm. Etunimensä ei tule millään mieleen. Hänellä oli selvät suosikkioppilaat, niinkuin liikan opeille yleensä taitaa olla (ne liikunnallisesti hyvät ja nimenomaan koululiikuntalajeissa hyvät oppilaat). Törmäsin häneen muutama vuosi sitten City Marketissa, oli valitsemassa kynsilakkaa.

        Ylä-Savon yhteislyseossa, nyk. Ahon Jussin koulu, liikuntaa opetti tytöille mm. Tuulikki Autere. Lisäksi oli Kontro-niminen naisopettaja, joka opetti kieliä ja uskontoa. Muistatteko etunimensä?

        Lukiossa oli äikän opena myös Sinisalo, olisiko ollut Marja-Leena etunimensä. Hänestä tykkäsin kovasti. Erittäin pätevä opettaja, jonka tunneilla analysoitiin suomalaista runoutta.

        Kontron etunimi oli Helvi. Kävin tyttölyseota 1960 - luvulla ja vähän 70 - luvulla. Helvi opetti saksaa keskikoulussa ja latinaa lukiossa. Mukava opettaja. Muita opettajia oli ennen Helviä saksanopettaja Turkki olikohan Irma etunimeltään? Ja varsinainen persoonallisuus oli hissanopettaja Rauha Meriläinen, Läiskä lempinimeltään. Kyllä siinä vähän lattia tömisi kun Läiskä intoutui kertomaan suurista sodista. Oli oikeaa draaman tajua! Muistan myös Inkun, Inkeri Hirvosen jomman ja algebran tunneilta. Että hän julkesikin pitää sellaista pelon ja kiusaamisen henkeä! Tuota ei siedettäis nykyään! Minäkin menin ihan lukkoon enkä uskaltanut viitata läksyä kuulusteltaessa. Hyi hitto!


    • Ruotsia ei ikinä

      Aimo Remeksen muistan, oli mahtava ope. Kysyi joskus "onko kellään himoja taululle?"
      Se Jösse (hyi helvetti mikä teennäinen ällötys) oli Reijo Räisänen.

    • kiusaaminen törkeää

      KUka muistelisi v-tumaisia oppilaita etenkin koulukiusaajia?

      • mueiii

        Pete Hyvärinen kiusasi.


    • kjahe

      Lukiosta jäi Remeksen Amin hyvät hava-innollistamis jutut mieleen. Ulumasen ruunan lieka tapit jne. Vaimon nimi oli Annikki, joka sanoi usein että nicht wahr?. Uolevi Skarenin opetukset jäivät hyvin mieleen hauskojen esimerkkien avulla. Jussi Ahossa oli myös persoonallisia opettajia paljon. Koulukiusaus juttuja en nähnyt tai en osannut siihen aikaan katsoa. Mutta ne jotka kuuluivat 80-luvun alussa ns. kovimpaan jengiin ovat jo mullan alla syystä tai toisesta.

      • Damokles

        Kuka muistaisi lisää Remeksen kielellisiä juttuja? Muistan vain tuon äksä räksähtää ja tosiaan tuon hava-innollistamisen, mutta hänellä oli paljon muitakin. Hänhän siteerasi usein latinaa ja kreikkaa. Sivistynyt mies. Hän ei kyllä kauheasti innostunut meistä lyhyen matikan opiskelijoista, piti varmaan ihan rupusakkina.


      • Damokles

        Lukion ranskan lukijat muistavat varmaan Pirjo Vartiaisen. Hän jäi vastikään eläkkeelle.
        Linkin takana kuvio läksiäisjuhlasta:
        http://verkkolehtilinkki.blogspot.fi/2010/01/merci-pirjo-pirjo-vartiaisen.html

        Tykkäsin Pirjosta kovasti. Muistan vieläkin kun ensimmäiset tunnit opettelimme pelkästään ääntämistä eri sanapareilla, kirjoihin ei saanut koskeakaan ennenkuin ääntäminen oli edes jonkinlaisessa kuosissa.


      • Ikinuori
        Damokles kirjoitti:

        Lukion ranskan lukijat muistavat varmaan Pirjo Vartiaisen. Hän jäi vastikään eläkkeelle.
        Linkin takana kuvio läksiäisjuhlasta:
        http://verkkolehtilinkki.blogspot.fi/2010/01/merci-pirjo-pirjo-vartiaisen.html

        Tykkäsin Pirjosta kovasti. Muistan vieläkin kun ensimmäiset tunnit opettelimme pelkästään ääntämistä eri sanapareilla, kirjoihin ei saanut koskeakaan ennenkuin ääntäminen oli edes jonkinlaisessa kuosissa.

        Yläaste- ja lukioajat olivat ikimuistoisia! Opettajat olivat mahtavia persoonia! Näistä teksteistä tulikin monta tosi hauskaa muistoa mieleen... KIITOS! Upeita kirjotuksia, näitä lisää vaan! Hyvä Jussi Aho & lyseo!


      • Koulu loppui 1979
        Damokles kirjoitti:

        Kuka muistaisi lisää Remeksen kielellisiä juttuja? Muistan vain tuon äksä räksähtää ja tosiaan tuon hava-innollistamisen, mutta hänellä oli paljon muitakin. Hänhän siteerasi usein latinaa ja kreikkaa. Sivistynyt mies. Hän ei kyllä kauheasti innostunut meistä lyhyen matikan opiskelijoista, piti varmaan ihan rupusakkina.

        Positiivinen oli tietenkin plusitiivinen ja derivoinnin keksi aikoinaan Iisakki Nuutinen. Pitkästä matikasta kirkas ällä Remeksen opeilla, ei valittamista.


      • jäämorsian
        Damokles kirjoitti:

        Kuka muistaisi lisää Remeksen kielellisiä juttuja? Muistan vain tuon äksä räksähtää ja tosiaan tuon hava-innollistamisen, mutta hänellä oli paljon muitakin. Hänhän siteerasi usein latinaa ja kreikkaa. Sivistynyt mies. Hän ei kyllä kauheasti innostunut meistä lyhyen matikan opiskelijoista, piti varmaan ihan rupusakkina.

        Aimo Remes oli luokanvalvojani. Olen päässyt ylioppilaaksi 1967. Hän sanoi monesti että opetusohjeissa käsketään kasvattamaan oppilaita. MUTTA MITENKÄ MINÄ TEITÄ VENYTÄN? Hyvät muistot. Se oli tyttölyseon aikaa silloin.


      • meetootoo

        Tässä sinulle uutinen Uolevista: Uolevi Skaren käytti oppilaita seksuaalisesti hyväkseen. Ei ole vielä kukaan ilmoittanut mee-too kamppanjaan. Minäkin olin alaikäinen uhri. Ystäväni kanssa hänelle oli pitkään kestänyt seksisuhde.


    • Ei silti ruotsia TAC

      Ei sillon 1970-80-luvulla ainakaan Jussi Ahossa ketään järjestelmällisesti kiusattu. Oli reilu meininki. Mainitsitte sen Biisonin, muistan kyllä kun se tuli Rupelin tunnille, oltiin kyllä hiljaa. Kun jouduin Laitisen Ritvan ruotsin tunneilta Biisonin luokkaan, niin sehän oli mahtavan mukava ukko. Ruotsi nousi tarkkiksella numerolla.

      • Ihme koulu

        opettajat oli kännissä töissä. Hirvee haju.


      • diuewu
        Ihme koulu kirjoitti:

        opettajat oli kännissä töissä. Hirvee haju.

        Niin olivat jotkut tosiaan aikamoisessa kankkusessa, varsinkin reksi ja yks englannin opettaja. Meidän hammaslääkärimmekin oli useana aamuna niin huonossa kunnossa, että ensimmäiset ajat olivat aina peruttu. Tämän alkoholisoitumisen sain tietää vasta myöhemmin.
        Lukio ajoilta Remes Amin sanontoja vielä: Jos vastaukseksi tuli 1, Ami kysyi, että oletteko yksi vai kaksimielisiä?


      • Entisajan villi nuori
        Ihme koulu kirjoitti:

        opettajat oli kännissä töissä. Hirvee haju.

        Yllättävän monella taisi olla hieman alkoholiongelmia.. Vai oltiinko me kakarat sitten niin hulluja, että suorastaan ajettiin opettajat juopottelemaan?!
        Olisipa ollut hauska olla kärpäsinä katossa opettajien pikkujouluissa!


    • T.K.

      Olin Jussi-Ahossa 70-80-luvun taitteessa. Monet nimet ovat tulleet noista muisteluista mieleen! Muistanko väärin, mutta äikänope Garamilla oli mielestäni koko kolme vuotta joka ikinen päivä sama Marimekon "taskumekko" päällään? Välillä tuoksahti hieltä, ymmärrettävästi... Ja Erosen Pekka ruokalan aulassa: "Tehkää jono! Ettekö te tiedä, mikä on jono? Rivi on semmoinen, jossa on yksi peräkkäin ja monta rinnakkain ja jono on semmoinen, jossa on yksi rinnakkain ja monta peräkkäin!!"
      Pinokkion minäkin muistan, etunimi oli ehkä joku Pirjo. Pieni nainen ja pysty nenä.

    • Damokles

      Tosi hauska tuo Erosen Pekan rivi/jonomääritelmä! Just tyypillistä opettajien viisastelua. Remeksen Aimolta tuli mieleeni vielä "harjoituskia". Tuo "yksi- ja kaksimielinen" kuulostaa tutulta : )

      Lukion puolella oli aika symppis opettajapariskunta Helmi ja Pentti Huttunen. Muistatteko heitä? Pentti opetti minulle enkkua. Helmistä en muista, minkä aineen opettaja hän oli. Olisiko ollut kieltenopettaja niinkuin miehensäkin.

      • Esa-

        Olin Jussi-Ahossa 90-luvullla ja silloin Huttus-Pentti opetti saksaa ja Helmi oli rehtori. Huhupuheita kuulin että eläkkeelle jäätyään alkoivat remontoimaan siinä koulun lähellä olevaa taloa. Pentti alkoi kuitenkin juomaan ja taisi remontit jäädä. Mutta nämä siis täysiä huhuja.

        Muistaako kukaan Karppis...Mikkoa? Enimmäkseen krapulassa/humalassa opetti fysiikkaa ja kemiaa. Sen nimisen kuolinilmoitus oli lehdessä joskus viime aikoina. Oliko sama mies?


      • kuulopuhekuuntelija
        Esa- kirjoitti:

        Olin Jussi-Ahossa 90-luvullla ja silloin Huttus-Pentti opetti saksaa ja Helmi oli rehtori. Huhupuheita kuulin että eläkkeelle jäätyään alkoivat remontoimaan siinä koulun lähellä olevaa taloa. Pentti alkoi kuitenkin juomaan ja taisi remontit jäädä. Mutta nämä siis täysiä huhuja.

        Muistaako kukaan Karppis...Mikkoa? Enimmäkseen krapulassa/humalassa opetti fysiikkaa ja kemiaa. Sen nimisen kuolinilmoitus oli lehdessä joskus viime aikoina. Oliko sama mies?

        Mukava lukea vanhoja juttuja, joita on paljon jo saanut kuulla omalta äitiltä. Itse en ole tuohon aikaan edes elänyt, mutta palaset alkavat yhdistyä hyvin kun selasin yllä olevat: Sama meininki jatkuu Juhani Ahossa.
        Huomioni kiinnitti Karppisen Mikon kuolinilmoituksesta noussut kysymys. Kyllä, kyseinen mies on kuollut joko viime tai tänä vuonna (2012), kuuleman mukaan sydänkohtaus.
        Samalla viikolla kun kuulin Karppisen kuolemasta, paria kaveria ja minua huvitti pakastealtaalta bongattu lihapitsa, jonka pahvikannessa suurin kirjaimin ''karppinen'' :D vähän häijyä joo mutta siitähän se riemu repeää.


      • Pöpö

        Minä muistan että Remes halveksi meitä lyhyen matikan lukijoita,sanoi aina ettei teijän tarvitse kuin vähän miestänne henkisesti seurata osata.Oli aika ylimielistä meitä kohtaan. Muuten oli kiva ja ystävällinen,mutta naimisiin mentyään Pölläsen kanssa alkoi saamaan piukahuksia,kun oli liikaa stressiä pienten lasten kanssa aika vanhalle miehelle. Eronen aina viisasteli,kun piti itseään hyvinkin viisaana,mutta opettajana oli aika avuton,sitä aina käännettiin ja käännettiin,mutta ei siellä paljon keskusteltu,kun opettaja tiesi muutenkin kaiken paremmin.Mutta ei huutanut oppilaille,jollaista minä muistan hyvinkin paljon siinä koulussa kokeneeni. Kotona huusi isä ja koulussa opettajat,oli siinä lapsella olemista. Pöpö


      • Mikko- parka
        Esa- kirjoitti:

        Olin Jussi-Ahossa 90-luvullla ja silloin Huttus-Pentti opetti saksaa ja Helmi oli rehtori. Huhupuheita kuulin että eläkkeelle jäätyään alkoivat remontoimaan siinä koulun lähellä olevaa taloa. Pentti alkoi kuitenkin juomaan ja taisi remontit jäädä. Mutta nämä siis täysiä huhuja.

        Muistaako kukaan Karppis...Mikkoa? Enimmäkseen krapulassa/humalassa opetti fysiikkaa ja kemiaa. Sen nimisen kuolinilmoitus oli lehdessä joskus viime aikoina. Oliko sama mies?

        Mikko kuoli. Kävi koulun ihan loppuun ja joi itsensä kuoliaaksi. Hyvä kaveri


      • Sieltä sillan takaa
        Mikko- parka kirjoitti:

        Mikko kuoli. Kävi koulun ihan loppuun ja joi itsensä kuoliaaksi. Hyvä kaveri

        Opiskeli samaan aikaan kanssani Jyväskylässä.


    • 60-70 lukulainen

      Nyt on unohtunut aina niin ihana Skarénin Uolevi (biologia ainakin). Uolevi voi hyvin ja on tuttu näky Iisalmen Luontomuseolla. Kirjoittelee edelleen lehtiin. Ja mikä sen Nallen oikea nimi oli tai on. En ole mistään löytänyt. Hirvosen Inkku, Kontron Helvi, Lappalainen jotain kotitaloudessa, Hämäläinen rva maantiedossa, Hortling Inkeri kätityöt, Erosen Pekka ruotsi (yleensä sepallus auki), Kotilaisen Pirjo ruotsi ja se Aamos musiikki. Kiva muistella. Täytyy vielä käydä tämä sivu lukemassa ajan kanssa.

      • meetootoo

        Tässä sinulle Uolevin ihanuutta: Uolevi Skaren käytti oppilaita seksuaalisesti hyväkseen. Ei ole vielä kukaan ilmoittanut mee-too kamppanjaan. Minäkin olin alaikäinen uhri. Ystäväni kanssa hänelle oli pitkään kestänyt seksisuhde.


      • Anonyymi

        Saksankielta opetti naishlo sukunimeltaan Turkki...


    • vm.-65

      Huttusen Helmi (helmikana) opetti saksaa.
      Remeksen Aimon yski sanonta oli myös "eksponenttiorava kiipeää puuhun", kun pieni numero kirjoitettiinkin taululla väärään kohtaan.
      Musiikkia opetti joskus myös kanttorina ollut Matti Pulkkinen sekä kontrabassoa soittanut mies, jonka nimeä en muista.

    • Yhä iisalmelainen

      Pulkkisen Matti on jo edes mennyt ja se kontrabasisti on Malisen Pertti - elää ja voi varsin hyvin.

    • zarazzae

      ja pusu-esa sai jotain mukavaa 3 kerroksen luokkahuonessa;=)

      • sunnimiis

        sen eukkohan oli verovirastossa töissä ja poika yritti pelata tennistä epäonnistuen


    • En minä

      Kuka sille antoi?

      • fakta

        Tallukan eukko;=)


      • sillai vaan?
        fakta kirjoitti:

        Tallukan eukko;=)

        Aika kummallista toimintaa tuon aikaisilta opettajilta. Nussittiin ja oltiin humalassa töissä, vittuiltiin opettajille.

        Ei onnistuisi nykyaikana. Ei tuollaisia aikoja kannata muistella hyvällä. Antaisitte mieluummin kommentteja 2000-luvun opettajista siitä koulusta. Taso on varmasti jo erilainen. Tosin, vanhemmat ja ehkäpä reksikin vittuilevat-nyt tosin opettaijlle.. onkos se oikein??? Mikä kumma vanhempia vaivaa, miksi ette kasvata lapsianne?


      • eikirkkoa
        sillai vaan? kirjoitti:

        Aika kummallista toimintaa tuon aikaisilta opettajilta. Nussittiin ja oltiin humalassa töissä, vittuiltiin opettajille.

        Ei onnistuisi nykyaikana. Ei tuollaisia aikoja kannata muistella hyvällä. Antaisitte mieluummin kommentteja 2000-luvun opettajista siitä koulusta. Taso on varmasti jo erilainen. Tosin, vanhemmat ja ehkäpä reksikin vittuilevat-nyt tosin opettaijlle.. onkos se oikein??? Mikä kumma vanhempia vaivaa, miksi ette kasvata lapsianne?

        Uuno Niiranen opetti uskontoa. Aprillipäivänä joku teki sille hyvän tempun: huusi äkkiä ovesta:" Peltosalmen kirkko palaa"

        Uuno läksi juoksemaan ja pihalla vasta tajusi, ettei siellä kirkkoa ollutkaan.


      • meetootoo
        sillai vaan? kirjoitti:

        Aika kummallista toimintaa tuon aikaisilta opettajilta. Nussittiin ja oltiin humalassa töissä, vittuiltiin opettajille.

        Ei onnistuisi nykyaikana. Ei tuollaisia aikoja kannata muistella hyvällä. Antaisitte mieluummin kommentteja 2000-luvun opettajista siitä koulusta. Taso on varmasti jo erilainen. Tosin, vanhemmat ja ehkäpä reksikin vittuilevat-nyt tosin opettaijlle.. onkos se oikein??? Mikä kumma vanhempia vaivaa, miksi ette kasvata lapsianne?

        Ja nussiittiin alaikäisten oppilaiden kanssa niin kuin Uolevi. Uolevi Skaren käytti oppilaita seksuaalisesti hyväkseen. Ei ole vielä kukaan ilmoittanut mee-too kamppanjaan. Minäkin olin alaikäinen uhri. Ystäväni kanssa hänelle oli pitkään kestänyt seksisuhde.


      • sillai vaan? kirjoitti:

        Aika kummallista toimintaa tuon aikaisilta opettajilta. Nussittiin ja oltiin humalassa töissä, vittuiltiin opettajille.

        Ei onnistuisi nykyaikana. Ei tuollaisia aikoja kannata muistella hyvällä. Antaisitte mieluummin kommentteja 2000-luvun opettajista siitä koulusta. Taso on varmasti jo erilainen. Tosin, vanhemmat ja ehkäpä reksikin vittuilevat-nyt tosin opettaijlle.. onkos se oikein??? Mikä kumma vanhempia vaivaa, miksi ette kasvata lapsianne?

        Kuka on Tallukan eukko


      • Anonyymi

        Tallukan eukko oli Eini Tallgren. Miehensä tavoin biologian ja maantiedon opettaja. Einiä en kunnolla tuntenut, mutta Matti opetti minua ja oli luokanvalvojakin 7-luokalla.


    • Entisajan muistoja

      Pekka Eronen pyöräili ahkerasti kesäisin enemmän tai vähemmän päissään aina toissa kesään asti, mutta nyt ilmeisesti siirtynyt tuon puoleiseen paikkaan viettämään märkiä hetkiä. Pekan riehuminen kuului kyllä joka kerrokseen, kun sattui jollekin päissään räjähmään. Opetti ja oli rehtorina jo aikanaan 1960-luvulla tyttölyseossa, eli nykyisessa Jussi-Ahossa.

      Pikku-Helmi jäi joskus vuosi tuhannen vaihteen kieppeillä eläkkeelle. Omien opiskeluaikojen jälkeen näin häntä vain pariin otteeseen joskus 90-luvun alkupuolella. Pikku-Helmi opetti minulle saksankieltä ylä-asteella. Helmistä tuli Juhani Ahon rehtori heti seuraavana syksynä, kun itse jätin ylä-asteen taakseni.

      Jaakko Honkala on tietääkseni myös kuollut jo vuosia sitten. Hän sai minun opiskeluaikana jo ainakin yhden sydärin. P*ska Jaakko oli melko v-mäinen matematiikan opettaja ja taisi opettaa minulle myös fysiikkaa.

      Frankie ja Kotkannokkaa pääsin tapaamaan pariin otteeseen, kun itketettiin Parta-Pikeä eli Pirkko Laihoa englannin tunneilla. Muutaman kerran kyyläsivät myös tarkkiksen ikkunasta käykö varvas välitunnilla portin ulkopuolella. Kotkanojasta tuli jossain vaiheessa rehtori.

      Nasse taitaa vielä olla opettajana Juhani-Ahon koululla. Minulle opetti äidinkieltä ja oli vuoden verran luokanvalvojana. Ainakin ennen oli kova viinan perään.

      Nalle oli myös äidinkielen opettajani ja luokanvalvoja yhden vuoden ajan, samoin kuin Väre. Luokallamme oli peräti 4 eri äidinkielen opettajaa ja luokanvalvojaa 3 vuoden aikana. :D

      Rane ja Metsärinteen Jaska opettivat teknistä työtä nykyisen Edwin Laineen koulun alakerrassa. Rane heitti joskus rivoakin vitsiä, mutta sitten jos hän räjähti niin silloin oli oksat pois. Metsärinne oli taas aina apaattinen ja ei kestänyt minkäänlaista eriävää mielipidettä.

      Immo Kuutsa hiihdätti liikunnassa yhden vuoden ajan. Kaksi vuotta kului Pirskasen rääkissä jolle kaikki kaikessa oli yllättäen jääkiekko, jalkapallo, uinti ja telinevoimistelu.

      Helena Matero oli vuoden verran kemian opettajana.

      Biologian opettajina kerkesivät olemaan Pingviini eli Eero Antikainen, Sirkka Immonen ja Matti "tallukka" Tallgren joka luuli olevansa kova vitsiniekka jonka vitseille piti väkisin pyrkiä mielistelemään, ettei räjähdä. Tallukka ja Immonen opettivat myös maantietoa.

      Morgan-Kane eli Tapani Kainulainen opetti historiaa ja yhteiskuntaoppia, johon kannatti suhtautua neutraalisti jos halusi tulla jollain tapaa toimeen, eikä joutua silmätikuksi. Hilu eli Hilkka Kainulainen oli sitten itselleni vuoden ajan matematiikan opettajana, koska Jaska Honkala oli terveytensä vuoksi sivussa. Hilusta ei todellakaan jäänyt mukavia muistoja.

      Jesaja eli Elvi Essayah opetti ruotsinkieltä ja jaksoi puhua Sarista turhan useaan otteeseen.

      Pusu-Esa, eli Kiiskilän Esa opetti 7 luokalla kemiaa ja fysiikkaa, ettei jonkin verran myös matematiikkaa. En muista enää varmaksi. Näin kesällä Kiiskilän Esaa, enkä olisi tunnistanut häntä ellei mukana ollut kaverini olisi sitä sanonut. On kuulemma ollut kaiketi jotain terveysongelmia, oli lihonut hirveästi ja muutenkin olemus ja ulkonäkö aivan toisenlainen.

      Rupeli, eli Pehkosen Risto opetti tietotekniikka ja oli pihalla kuin lumiukko. Kuka tahansa oppilas olisi voinut opettaa tietotekniikkaa Pehkosen Ristolle, koska niin epäpätevä se siihen oli. Ohjelmointiin Pascal-kielellä ja tietokoneet olivat PC-8086 mallia.

      Muistaako kukaan ketkä olivat kotitalouden opettajia 1980-luvun loppupuolella ja ketkä opettivat musiikkia, kuvaamataitoa sekä uskontoa? Kuvaamataidon ja musiikin opettajat olivat molemmat naisia.

      Mulla jäi 7-luokalla "hirveät traumat" kotitalouden opettajasta (olisiko ollut joku Sisko Hakala/Hakola sellainen pitkä ja kihara hiuksinen nainen), josta syystä en ottanut enää sitä valinnaiseksi aineeksi. Lappalaisen Aila kävi joskus tuuraamassa, joka oli mukava.

      Luokkakoot olivat järkijään 25-35 oppilaan kokoisia ja luokkia oli jokaisella vuosiasteella L-luokkaan asti.

      • JUHANIAHO

        Löydetty luokkasormus jos lukee JANNU 7G vm1978 ja sormuksessa puunlehden kuviointi.


      • Pierre

        Kuviksen maikkana oli Tavi eli Eeva-Liisa Kumpulainen kunnes jäi eläkkeelle muistaakseni vuoden 1984 lopussa. Sitten tuli Laura Tikkanen ja ilmeisesti hänen jälkeensä lukiossa ollut Sirkku Hirvilammi meni yläasteelle vuodeksi, koska halusi eläkkeelle aikaisemmin kuin olisi lukiosta päässyt. Ei kuitenkaan ehtinyt paljoa eläkepäivistä nauttia.

        Uskonnossa oli pitkään Tellervo Morko. Musiikissa oli Pertti - en nyt muista sukunimeä - mutta en tiedä kuka tuli hänen jälkeensä.


      • silloin ennen...

        Kotitaloutta opettivat Sisko Hakala ja Aili Lappalainen (jälkimmäinen minulle). Musiikki opetti Pertti Malinen (voi sissus niitä laulukokeita!), uskonta Morko (joka teki itsemurhan) ja kuvista... jaa, nyt en sitä muista, taisi olla minun aikaa joku "käypäläinen"...


      • Kivaope
        Pierre kirjoitti:

        Kuviksen maikkana oli Tavi eli Eeva-Liisa Kumpulainen kunnes jäi eläkkeelle muistaakseni vuoden 1984 lopussa. Sitten tuli Laura Tikkanen ja ilmeisesti hänen jälkeensä lukiossa ollut Sirkku Hirvilammi meni yläasteelle vuodeksi, koska halusi eläkkeelle aikaisemmin kuin olisi lukiosta päässyt. Ei kuitenkaan ehtinyt paljoa eläkepäivistä nauttia.

        Uskonnossa oli pitkään Tellervo Morko. Musiikissa oli Pertti - en nyt muista sukunimeä - mutta en tiedä kuka tuli hänen jälkeensä.

        Tavi oli tosi kiva.


    • fghjkyuio

      Huomentaa!

    • wertase

      Pimpeli pompeli,mitäs läksit.

    • narkkari89

      Hmm.

    • joolubukki

      Hyvää Joulua:=)

    • Pierre

      Kyllähän Jussi Ahossa melkoisia maikkoja oli ja kurin kanssa oli Erosen aikaan vähän niin ja näin. Tuovisen tunnilla oli kylläkin kuri ja hän sanoikin kerran, ettei hänen kanssaan leikitä.

      Historiaa opettanut Viki ei ollut parhaimpia kurinpitäjiä, mutta toisaalta tunsi opettavansa aineen, aivan kuten biologiaan opettaneet Talgrenit.

      Anneli Janakka oli yhden vuoden enkussa ja sitten myöhemmin luokanvalvojana lukiossa. Omalla tavallaan persoonallinen hänkin.

    • tolppa-apina1

      Itse kävin Jussi Ahoa vuosina 88-91 ja ahdistuksen määrä oli vakio :D
      Minua ei ole luotu koulun penkille, mutta nyt kun myöhemmin muistelee, mahtui noihin vuosiin myös paljon hyvääkin :) Mukavia muistoja, joita ei pois vaihtaisi.

      Ukko Tallukka, tuo varsin persoonallinen mies jaksaa naurattaa edelleen. Kerran biologian tunnilla ukko pisti meidän pohtimaan, millainen olo ihmiselle tulee seksin jälkeen. Kukaan ei uskaltanut vastata, joten ukko päätti, ettei välitunnille lähdetä, ennen kuin joku vastaisi. Eräs poika sitten päästi meidät muut pälkähästä, ja vastasi, että No semmonen raukea ja hyvä olo. Siihen ukko huudahti: "HA HAA, JOUNI ON ONANOINUT!! :D (Terkkuja vaan Jounille, mikäli itsesi tunnistat :D )
      Sama ukko myös tuumasi aina, jos joku kaiveli kesken tunnin vaikka repustaan kirjaa, tai terotinta, että ELÄPÄ HINKKAA SIELLÄ, JÄTÄ SE HINKKAAMINEN VIKONLOPULLE!

      Liikunnan ope Tuulikki Autere (Utare) oli kamala akka. Liikuntatunnilla jos erehdyit sanomaan, ettei kuukautisten takia voinut uida, talutti Utare semmosen likan vessaan ja käski näyttää verisen siteen. Ja tämä on totta! Melkoinen natsi hän kyllä oli muutenkin.

      Soppa-Aililla (Aili Lappalainen) oli mielenkiintoinen tapa näyttää kädellä, miten vatkataan tehokkaasti. Piti metallista kulhoa kainalossa, ja erittäin rennolla ranneliikkeellä vispasi, ilman vispilää sitä kulhoa. Siihen ei moni pysty :D

      Eros Pekka huuteli ruokalan ovella oppilaille solvauksia. Huvittavin oli ehkä mäntiksi haukkuminen. Eikö mäntti ruoka maistu? Mäntit hiljaa tai minä suutun! :D

      Kovis (Reijo Kovalainen) herätti jonkinasteista mielenkiintoa Seija Mikkosessa (nykyisin vissiin Seija Aittokoski). Ainakin Kovis jätti jatkuvasti tahallaan opettajan tuolin selkänojalle villatakkinsa edellisen tunnin jälkeen ja seuraavana tunnin alussa Seijalla oli hymy herkässä. Aina piti lähteä "viemään Kovikselle takki, kun se on niin söpö" :D

      Laura Tikkanen, kuviksen ope oli sielukas nainen. Tykkäsin hänestä valtavasti, vaikka perin omalaatuinen olikin. Laura kuoli kauan sitten vissiin syöpään :(

      Ylisen Timoa ei vissiin kukaan ole vielä maininnut, tai en ole ainakaan huomannut. Timpasta tykkäsivät kaikki. Jäi eläkkeelle muistaakseni toissa keväänä. Jotenkin muistelen Timon asuneen äitinsä kanssa koko aikuisikänsä.

      Muitakin opettajia ja muistoja on, mutta jätetään nyt seuraaville muistelijoille mahdollisuus niitä kertoa :D

      • jussiaho90

        Olikohan kyseessä Jouni L, olen itsekkin ollut samaan aikaan kyseisessä koulussa.

        Olinkohan muistaakseni 7-9G luokalla ja sen jälkeen 10B luokalla

        varmaan ehkä tunnettais?


      • 93-96

        ei vissiin oo vielä ylinen jääny eläkkeelle


      • 2013
        93-96 kirjoitti:

        ei vissiin oo vielä ylinen jääny eläkkeelle

        Ei ole Ylinen jäänyt eläkkeelle,vielä on vuosia jäljellä.Hyvin tykätty ope oppilaitten keskuudessa.


      • nykyinen oppilas
        2013 kirjoitti:

        Ei ole Ylinen jäänyt eläkkeelle,vielä on vuosia jäljellä.Hyvin tykätty ope oppilaitten keskuudessa.

        Itse olen tällä hetkellä Juhani Ahossa ja oli ihan hauska löytää vielä nykyäänkin opettavien opettajien nimimatikkaan :)
        Ylinen on tosiaan edelleen opettamassa ja hänellä on kaksi vuotta jäljellä ennen eläkettä, minulle opettaa matikkaa, todella mukava ja suosittu opettaja. Ja siis minun käsityksen mukaan ylinen asuu vieremällä vaimonsa kanssa ja on heillä lapsiakin, tosin taitaa olla jo aikuisia. Ylinen on kyllä tosi huippu ope!


      • nykyinen oppilas
        2013 kirjoitti:

        Ei ole Ylinen jäänyt eläkkeelle,vielä on vuosia jäljellä.Hyvin tykätty ope oppilaitten keskuudessa.

        Itse olen tällä hetkellä Juhani Ahossa ja oli ihan hauska löytää vielä nykyäänkin opettavien opettajien nimimatikkaan :)
        Ylinen on tosiaan edelleen opettamassa ja hänellä on kaksi vuotta jäljellä ennen eläkettä, minulle opettaa matikkaa, todella mukava ja suosittu opettaja. Ja siis minun käsityksen mukaan ylinen asuu vieremällä vaimonsa kanssa ja on heillä lapsiakin, tosin taitaa olla jo aikuisia. Ylinen on kyllä tosi huippu ope!


      • isskos
        nykyinen oppilas kirjoitti:

        Itse olen tällä hetkellä Juhani Ahossa ja oli ihan hauska löytää vielä nykyäänkin opettavien opettajien nimimatikkaan :)
        Ylinen on tosiaan edelleen opettamassa ja hänellä on kaksi vuotta jäljellä ennen eläkettä, minulle opettaa matikkaa, todella mukava ja suosittu opettaja. Ja siis minun käsityksen mukaan ylinen asuu vieremällä vaimonsa kanssa ja on heillä lapsiakin, tosin taitaa olla jo aikuisia. Ylinen on kyllä tosi huippu ope!

        Masa. Ono Maire Räisänen elossa( os Saunamäki) ja missä asuu?


    • tolppa-apina1

      10 B-luokalla olin minäkin, mutta 7-9 ihan muussa luokassa :D
      Ja en tarkottanu Jouni L, vaan Jouni K :)

    • mies mielisairaalast

      Näitä juttuja kun luen ja muistelen menneitä, välillä täytyy ihmetellä, että on selvinnyt suht asiallisesti tästä koulusta. Matero luokanvalvojana, Gramma äidinkielessä Morko uskonnossa M.Tallgren biologiassa ja Pirskanen liikunnassa. Eikä vähäisimpänä Rane käsitöissä.

    • 8a-

      mutta olihan siellä mukaavaa....

    • Eepä enempee

      Mitäs se Risto Pehkonen opettikaan? Mulle jäi mielikuva tuulella käyvästä turskuttajasta. Arvaamaton.

    • s-love1

      Tarinan mukaan kemianopettaja Karppinen oli joskus luokkaretkeä valvomaan lähtiessään tehnyt oppilaiden kanssa sopimuksen, ettei hän kerro kenellekään mitä oppilaat retkellä tekevät, jos oppilaat eivät kerro mitä Karppinen tekee. Sitten olikin juopotellut koko matkan.

      • elekeetok

        On tosi törkeetä puhua pahaa vainajasta, senkin paskahousu!


      • zip12
        elekeetok kirjoitti:

        On tosi törkeetä puhua pahaa vainajasta, senkin paskahousu!

        tosi omituisia opettajia siellä näemmä on ollut...ei kannata kovin ylistää niitä..


      • luokaltani

        Mikko kuoli viinaan. Hyvä kaveri luokaltani.


    • petturi

      No niin, ja nyt sinä rikoit tuon sopimuksen.
      Mee nurkkaan häppeemään.

    • Matikan

      ope si Pehkonen eli Rupeli oli

    • AudiRS7

      Paska koulu ja paskat opettajat... Elämäni paskinta aikaa, elämäni alkoi kun pääsin sieltä hullujen huoneelta pois.

      • artzipop7414

        Ketkä oli seksikkäimpiä opeja? Tuli sitäkin lajia joskus fantasioitua, harvinaisempana mausteena toki. Iisalmelaiai virikkeitä en tunne.


      • hullu juttu

        Sinä olitkin hullujenhuoneessa no joo varmaan kaikki on tyytyväisiä jos paranee ja pääsee vapauteen. Vaikka hulluna on helppo olla :D


      • Höhhöh99%!
        hullu juttu kirjoitti:

        Sinä olitkin hullujenhuoneessa no joo varmaan kaikki on tyytyväisiä jos paranee ja pääsee vapauteen. Vaikka hulluna on helppo olla :D

        No miten sinä sieltä nettiin pääsit? Ja osasit tuon yhteenlaskun?


      • sennisuh
        artzipop7414 kirjoitti:

        Ketkä oli seksikkäimpiä opeja? Tuli sitäkin lajia joskus fantasioitua, harvinaisempana mausteena toki. Iisalmelaiai virikkeitä en tunne.

        Tais olla yks tosi magee miesope 2008, opetti kaupallisia aineita. Nimee en muista. Me tytöt oltiin tosi ihastuneita.. lähti kyl pois johonki muuhu työhön... muistaako kukaa nimee? :)


      • diona
        sennisuh kirjoitti:

        Tais olla yks tosi magee miesope 2008, opetti kaupallisia aineita. Nimee en muista. Me tytöt oltiin tosi ihastuneita.. lähti kyl pois johonki muuhu työhön... muistaako kukaa nimee? :)

        Sen nimi oli Petri tai Pasi, en muista enää tarkkaan.


      • saksantunnit

        "Spitti" muistutti uimari Mark Spitziä. Hän oli lukion puolella saksan opettajamme Kuutsan sijaisena. Kaikki tytöt istuimme käsi poskella kaikki tunnit ja kuuntelimme tarkkaan Spitin opetusta. Itkimme sitten hänen peräänsä kun sijaisuus päättyi. Oikeaa nimeänsä en muista. Sniif.


      • KeltainenKesäkuu
        saksantunnit kirjoitti:

        "Spitti" muistutti uimari Mark Spitziä. Hän oli lukion puolella saksan opettajamme Kuutsan sijaisena. Kaikki tytöt istuimme käsi poskella kaikki tunnit ja kuuntelimme tarkkaan Spitin opetusta. Itkimme sitten hänen peräänsä kun sijaisuus päättyi. Oikeaa nimeänsä en muista. Sniif.

        Oi niin ihana Spitti!!!


    • opiskelija 78

      Opettajista en osaa sanoa mutta 90 luvun alkuja tuli uusi kuraattori semmonen tumma hiuksinen se oli teinipojan silmiin silloin kaunis nainen :)

    • qutar1

      Koko koulun toiminta perustuu esimiesten saamattomuuteen ja luuserivanhempien kuunteluun. Vahva johtaja johtaa tiedolla ja taidolla. Sitä siellä ei ole ollut eikä tule. Laittakaa pennut ruotuun.

    • leena211

      itse muistan vittumaisen erkkaluokan, jossa oli joukko täysiä kusipäitä sekä niiden yhtä vittumaisen miesopen

      • 2013

        Isossa koulussa on oltava myös iso kuri.Tuntui vaan että se oli liiankin kovaa.Puhuivat 80-luvulla että on Suomen ankarin koulu mutta kyllä minusta ihan ihminen tuli,en haistattele ja syljeksi niinkuin nyky-ajan teinit,karmeaa katsottavaa.Hyvä että edes koulussa kuri jos ei kotona.Hellan lettas näitä meijjän lapsia,ei saa korottaa ääntä eikä nykyisin anneta juuri ollenkaan jälki-istuntoa kun voi tulla paha mieli.Minun pennuille saa antaa jälkkäriä,ee tuu pahamieli:)aiheellisuuden tietysti otan selville.


    • Nämä muistan

      Menin Jussi Ahoon joskus 90-luvun lopulla. Tuolloin meillä oli luokanvalvojana opettaja Pirjo Kinnunen, joka opetti äidinkieltä. Ihan mukava tyyppi. Helmi Huttunen oli vielä tuolloin rehtorina. Kotkanoja tuli valitettavasti tilalle ysiluokan alkaessa. Taispa tuo Helmin mies opettaa englantia seiskalla, sit jäi eläkkeelle ja tilalle tuli Heidi Mutanen.

      Risto Pehkonen opetti meille fysiikkaa ja kemiaa sekä tietotekniikkaa. Kasi luokalla Timo Ylinen opetti kemiaa, ihan huippu opettaja!

      Matikkaa opetti Maire Hukkanen, melkoinen täti! Laitto oppilaat laskemaan kotitehtävät taululle ja jos oli laskenu väärin, piti mennä taululle korjaamaan lasku open ohjeiden mukaan. Ja olipa noloo, jos et osannu! Maire vaan huusi :D

      Liikuntaa tytöille opetti Mari nykänen, poikien opea en muista. Nykänen suosi jalkapalloilijoita.

      Ruotsia opetti Seija Aittokoski, mukava ihminen.

      Biologia ja maantieto oli Jukka Väreen valtakuntaa ja historiaa opetti "Nasse", muuta nimeä en tälle opettajalle muista!

      Kotitalusopettajia oli monta, mutta onneksi tuo Sisko Hakala ei ollut meillä opena, on kuulemma ihan kauhee tyyppi! Onko Hakala jo kuollut vai tiedänkö väärin?

      Opona oli ainakin aluksi Eero Mustonen.

      Jälkeen päin ajatellen, onneksi yläaste ei kestä kuin sen kolme vuotta!

    • Old fart

      Olin viimeistä ikäluokkaa, joka joutui pyrkimään keskikouluun. Kyllä tulee karmaisevia muistoja mieleen näistä tarinoista ja nimistä. Käpy-Kalle, Autere (huh), Inkku (häiriintynyt ilmiselvästi) Amperla, Aamos ym. Voi sitä ammattitaidon ja psyykkisen tasapainon ja reiluuden määrää! Pekan johdolla mentiin koreasti muutaman promillen sikunoissa. En sitä touhua ymmärtänyt silloin enkä nyt viidenkympin rajapyykin ylitettyäni. Enpä kaiholla muistele niitä aikoja. Mutta olihan siellä hyviäkin opettajia: Samola (johan oli kuri kohillaan), Tuovinen, Liisa Kovalainen, Uolevi Skaren ja sitten se naispuolinen musiikinopettaja, jonka nimeä täällä ei kukaan muukaan tunnu muistava, Nalle ja muutama muukin hyvä. Ai niin, sitten oli Konsta, äidinkielenopettaja. Opiskelun ilo ja elämä alkoi siten Jussi Ahon jälkeen.

      • Loukattu

        Kiva erään lapsena lukea kaikkea tätä paskaa mitä on kirjoitettu vanhemmista. Joo elämä alko 1990 syksyllä kun muutin muualle asumaan. Sitä ennen sai kuunnella vain törkeyksiä ja tiedän tyhmyyksiä se jätti ikuiset arvet. Vahempiaan kukaan ei meistä voi valita. Iso osa asioista mitä kerrotte on paskaa tai vääristeltyä. Iisalmi pikkusieluinen sisäänlämpiävä koulukiusaajia sisällään pitävä kaupunki. Ikävä ei ole takaisin ja haukkumanne muutti heti pois kun pääsi eläkkeelle!missä salassapito ja yksityisyyden suoja opettaja on ihminen ja opettajan lapsi tai lapset ovat myös ihmisiä. Jäitte iänikuiset traumat !


      • meetootoo

        Tässä totuutta Uolevista: Uolevi Skaren käytti oppilaita seksuaalisesti hyväkseen. Ei ole vielä kukaan ilmoittanut mee-too kamppanjaan. Minäkin olin alaikäinen uhri. Ystäväni kanssa hänelle oli pitkään kestänyt seksisuhde.


    • mies mielisairaalast

      Kyllähän se itsestä oli kiinni, jos ei Jussi Ahossa pärjännyt. Kun oli sopivan kova kuri vrt. Gramma, Tallukka ja P Eronen, niin oppimisrauha säilyi ja opituista asioista on hyötyä vielä lähes kolmenkymmenen vuoden jälkeenkin.

      • Joku luulee ei tiedä

        Eipä Pentti juonut otti nuoremman naisen ja erosi. Helmistä Helmi elää ja voi hyvin joulukortti tulee mun vanhemmalle joka oli myös opettaja kyseisessä koulussa.


      • Tuovisen tytär
        Joku luulee ei tiedä kirjoitti:

        Eipä Pentti juonut otti nuoremman naisen ja erosi. Helmistä Helmi elää ja voi hyvin joulukortti tulee mun vanhemmalle joka oli myös opettaja kyseisessä koulussa.

        90- lukulainen! Mikähän keskisormi isälläni on muovinen? Hänellä puuttuu nimetön kun on 5 vuotiaana heilahtanut metsätöissä ja isänsä kirves osui sormeen. Junnu Tuovinen ei viisaana lääkärinä liittänyt sormea takaisin vaan ompeli sormen pään kii. Matti elää ja voi hyvin samoin myös useat kolleegat! Terveisin toinen tyttäristä


      • Sanna -79
        Tuovisen tytär kirjoitti:

        90- lukulainen! Mikähän keskisormi isälläni on muovinen? Hänellä puuttuu nimetön kun on 5 vuotiaana heilahtanut metsätöissä ja isänsä kirves osui sormeen. Junnu Tuovinen ei viisaana lääkärinä liittänyt sormea takaisin vaan ompeli sormen pään kii. Matti elää ja voi hyvin samoin myös useat kolleegat! Terveisin toinen tyttäristä

        Minulle on lämpimiä muistoja Matti Tuovisesta, jonka opetuksessa olin kolme vuotta vuodesta -92 lähtien. Hienoa että Matti elää ja voi hyvin, kerrothan terveiset entiseltä oppilaalta, joka sai Matin vihkoon monta plussaa!

        Minulle on jäänyt jostain syystä mieleen, että Matti taisi ihailla suuresti tangokuningatar Jaana Lammia. Luettiin myös koulussa Matin kirjoittama Pakoon -kirja. Minkä ikäinen Matti on nyt, ja missä kaupungissa vaikuttaa? Iisalmessa en ole häneen törmännyt enää vuosiin.


      • Pakoon ei päässyt
        Tuovisen tytär kirjoitti:

        90- lukulainen! Mikähän keskisormi isälläni on muovinen? Hänellä puuttuu nimetön kun on 5 vuotiaana heilahtanut metsätöissä ja isänsä kirves osui sormeen. Junnu Tuovinen ei viisaana lääkärinä liittänyt sormea takaisin vaan ompeli sormen pään kii. Matti elää ja voi hyvin samoin myös useat kolleegat! Terveisin toinen tyttäristä

        Olisin iloinen, jos voisit välittää hänelle terveiset entiseltä oppilaalta: miksi pitää kiusata ja halventaa pientä koululaista päivästä toiseen. Miten opettajan koulutuksen saanut henkilö voi nauttia toisen alistamisesta?


      • eikä rollittu

        Keskikoulun alaluokilla Pekka kirjoitti taululle selin luokkaan ja eräs Risto niminen heitti hauleilla päähän.

        Arvatkaapa huusiko se kun syyllinen ei ilmoittautunut.

        Ei ollut poikalyseossa tapana rollia.


      • Anonyymi
        Sanna -79 kirjoitti:

        Minulle on lämpimiä muistoja Matti Tuovisesta, jonka opetuksessa olin kolme vuotta vuodesta -92 lähtien. Hienoa että Matti elää ja voi hyvin, kerrothan terveiset entiseltä oppilaalta, joka sai Matin vihkoon monta plussaa!

        Minulle on jäänyt jostain syystä mieleen, että Matti taisi ihailla suuresti tangokuningatar Jaana Lammia. Luettiin myös koulussa Matin kirjoittama Pakoon -kirja. Minkä ikäinen Matti on nyt, ja missä kaupungissa vaikuttaa? Iisalmessa en ole häneen törmännyt enää vuosiin.

        Samoin lopulta hyviä muistoja Tuovisen Matista vaikka aluksi olikin tiukalta tuntuva kurinpitäjä muuttui lopulta huumorintajuiseksi opeksi. Monta kertaan jäin välkällä tukiopetukseen... onneksi... lukio meni läpi.
        Toisesta Matista ei niinkään mukavia muistoja kun en aina malttanut kuunnella riittävän tunnollisesti...


    • jesse211

      Ennen ei tsekattu opettajien henkistä vointia, oli paljon päästään sekaisin olevia. Nyt sama tauti vanhemmissa, oppilaissa ja joissain opettajissakin yhä. Ehkä jotkut esimiehet haluavatkin laittaa opettajan puun ja kuoren väliin "sinusta on valitettu..." mutta ei sanota sen enempää... liian löysä kasvatus johtaa juuri sossupummeihin ja mulle kaikki nyt heti porukkaan... harva ope saa tuosta koulusta toisaalta hyväksytyn arvosanan

    • mature on ihanaa

      Kuka muistaa yhen maturen opettajan ;)

      • röyhnäys

        Olivat ylleensä vähän turhan matureita


    • 80 luku

      Heh . Hyviä juttuja ! Tunnistin tuolta ketjun yläpäästä E.T nimimerkin. Torvi jonka sait 80 luvun lopulla soimaan , oli trumpetti. Asuit siinä koulun vieressä, minä Kauppakadulla. Kyllähän sen ajan opettajat menetelmineen olisivat nykypäivänä käräjillä koko ajan. Taisipa silloin 80 luvun lopulla Pirskanen käydä kiinni aika moneenkin, Aukusti Vatanen heitti veistotunnilla kakkosnelosella meikeläistä ja kun ei osunut, lähdin karkuun ja Aukusti tuli perässä, kunnes pakenin kotitalousluokkaan !! Alkoholisoitunut ja epäpätevä, täällä ei vielä ole mainittukaan häntä, OPO Mustonen vai Mähönen, se parrakas, oli kännissä ja aggressiivinen koulussa ja kaupungilla remutessaan. Tallukkakin osasi käydä kiinni. Erosen kansliassa oltiin istumassa , viskipullo kaapista löydettiin. Rupelia ja Laihoa itketettiin, Morko siinä mukana. Kyllähän nuoret hyvin tajuavat opettajien luonteen heikkoudet ja käyttävät niitä hyväkseen.. Sisko Hakala oli muuten oikeasti pirullinen luonne ! Vessassa vedettiin hurjana röökiä ja aina oli joku ovella kyttäämässä ja kun opettaja teki iskun , tupakit, jämät, hisit ja kuumat sinkoilivat pönttöön ja aina joku jäi kiinni. Tuovinen ja Kiiskilä ja Pikku-Helmi olivat ne innokkaimmat vessapoliisit. Ja istumista tuli ! Olipa meillä kouluun yleisavaimetkin ja kaikkea hupaa iltaisin seuraavalle päivälle hommattin, heh.

      • ser1

        Miksi alkoholiongelmiin tai väkivaltaan ei puututtu? Nykyisinkin on tahoja, jotka jotenkin ihannoivat sellaista opettajaa, joka saa luokan hiljaiseksi ja varovaksi. Sekö on koulun tarkoitus? Opettaa lapset olemaan hiljaa. Sellaiset ei pärjää valitettavasti työelämässä!


    • 80-luku korjaa

      Näin se aika vaikuttaa !! tuossa yllä puhun luonnollisesti 70/80 lukujen vaihteesta!!

      • sfire1

        Itse olen jo yli 40, mutta ei opettajissa mitään MIEHIÄ sanan varsinaisessa merkityksessä ollut. Sellaisia akkamaisia pikkutarkkoja vätyksiä. Eivät olisi pärjänneet esim. raksatöissä päivääkään. Suojatyössä olivat.


      • Center dominates
        sfire1 kirjoitti:

        Itse olen jo yli 40, mutta ei opettajissa mitään MIEHIÄ sanan varsinaisessa merkityksessä ollut. Sellaisia akkamaisia pikkutarkkoja vätyksiä. Eivät olisi pärjänneet esim. raksatöissä päivääkään. Suojatyössä olivat.

        Mitenkäpä raksalaiset olisivat pärjänneet vajakkien yläasteelaisten kera? - Entä olisivatko raksalaeset jaksanneet istuva koolun penkillä vuoskaaasia ja sitten tulla näetä ihanaesia opettammaan? Mitä? - Oesko ollunna kypärälle ja pakkas-, elikkä pekkaspäiville käättöö? Mitenkä raksalaenen oes selittännä rigonometrian entä mitokontrion, pilukkusiännöt, paraplyn taevutuksen ja teetittelyn enklannin kielessä? Mitenkäpä an, aaf, hintter in? Olisko onnistunna Otto von Bismarckin merkityksen selevittäminen sosiaalivakkuuteuksen kehitykselle? Entäpä mualiman uskontojen nykytila? Miten yhteetyksen, vetyn ominaisuuksein ja liikkeihin lakien selitys? Kysyn vaen! Öö tulis raksan ukolle etteen!


      • DI99
        sfire1 kirjoitti:

        Itse olen jo yli 40, mutta ei opettajissa mitään MIEHIÄ sanan varsinaisessa merkityksessä ollut. Sellaisia akkamaisia pikkutarkkoja vätyksiä. Eivät olisi pärjänneet esim. raksatöissä päivääkään. Suojatyössä olivat.

        Kovis oli kova. Kun löin vieruskaveria kirjalla päähän, niin Kovis vei käytävään ja nosti seinälle. Huusi niin lujaa, että koko käytävä täyttyi oppilaista. En lyönyt tunnilla enää ketään.


    • ....

      ....

    • C LUOKKALAINEN

      kulutin minäkin silloisen tyttölyseon pulpetteja 60luvulla ainakin 6vuotta. rehtorina silloin SOINTU RÖNKÄ, opettajat suurin osa suht iäkkäitä sinkkunaisia.
      heitä kutsuttiin lehtoreiksi,ja tyttöoppilaiden piti muistaa niiata joka kerta kun kaupungilla nähtiin, ruotsia opetti EILA SAMOLA, oli hurjan ankara ,mutta yhden lepsun ruotsintunninkin muistan, Eila seurasi hymyhuulin luokan ikkunasta poikalyseon hiihtokilpailuja,jossa oma poikansa myös hiihti ,Eila pukeutui todella tyylikkäästi ja joskus innostui kertomaan lomamatkoistaan ulkomaille,silloin vielä matkustelu oli harvinaista, saksan ope IRMA TURKKILA,hän käytti ahkerasti punakynää ainakin minun kokeita korjatessaan , voimistelun ope TUULIKKI AUTERE( utare). .äidinkieli ope M-L GARAM( krammari.).
      historian ope RAUHA MERILÄINEN( läiskä.). punaiset läiskät ilmestyivät kun suutahti naamaan varsinkin jos läksyn vuosiluvut unohti, ,.uskontoa opetti MATTI CASTREN, leppoisa eläkkeellä oleva pappi,jolta sai helposti10joka silloin oli todistuksen paras numero.kasvi-eläinoppi MARJATTA VUOJALA(jatta ). maantiede UOLEVI SKAREN,todella suosittu ope ja taitava pianisti,siinäpä joitain mieleenipalautuneita koulumuistojani aikojen takaa ...., oi niitä aikoja...............hauska muistella nyt kouluaikoja vaikka suurin toive taisi silloin olla,että koulu loppuisi PIAN

      • pike6

        ...oppikouluun piti pyrkiä 60-luvulla. Sointu Rönkä oli tyttölyseon (kaksoistyttölyseo / Ylä-Savon yhteiskoulu / Juhani Ahon koulu sittemmin nimeltään) rehtorina.
        Inkeri Hirvonen (Inkku) opetti matematiikkaa, koirallaan Pirrellä oli punainen rusetti.
        Eero Antikainen oli hyvä biologian opettaja, vaimonsa Ritva opetti englantia.
        Erosen Pekka oli rehtorina ja ruotsin opena v. -71, opin hyvää ruotsia!
        Kaija Sipiläinen , mukava äikänope.
        Irja Hakorita opetti hauskasti englantia iskelmien sanoin (Yesterdayn muistan vieläkin ulkoa...).
        Läiskä eli Rauha Meriläinen kyseli lempioppilailtaan tunnilla.
        Veikko Vieno Haikonen, Aamos, sai meidät laulamaan kevätjuhlakuorossa Kesäillan valssia kaksiäänisesti. "Ta-te-ta-te tahdissa..."
        Annikki Remes opetti saksaa.
        Maija-Liisa Garam oli tulinen äikänope, kirjoitutti minullakin 10 x pilkkusäännöt..
        Matti Castren oli ihana uskonnon opettaja, uskontoa ja psykologiaa opetti lukiossa myös Iris Pirinen, jonka sisko Irja oli koulukeittolan emäntä ja teki hyviä pullia.
        Salme Röppänen, liikunnan ope.
        Toini Korkala opetti matikkaa kielilinjalaisille lukiossa.
        Marjatta Vuojala, biologian ope.
        Pertti Valoranta opetti fysiikka-kemiaa, poikansa nimi Pasi Anssi.
        Kaisu Lappalainen oli ankara käsityöopettaja.
        Pirkko Lappalainen opetti kotitaloutta.
        Laura Tikkanen ja Marjatta Hietalahti opettivat kuvista.
        Musiikkia opetti Lauri Koljonen, antoi myös sellotunteja. Vaimonsa Erna oli kuvaamataidon opettaja.
        Uolevi Skarén taisi opettaa biologiaa minullekin.
        Helvi Kontro opetti keskikoulussa ruotsia, lukiossa latinaa. Hyvä opettaja.
        Oi niitä aikoja entisiä...


      • meetootoo

        Uolevi käytti suosiotaan hyväksi. Hän käytti oppilaita seksuaalisesti hyväkseen. Ei ole vielä kukaan ilmoittanut mee-too kamppanjaan. Minäkin olin alaikäinen uhri. Ystäväni kanssa hänelle oli pitkään kestänyt seksisuhde.


    • pixxeli

      Olin 60 luvun lopussa,70 luvun alussa Iisalmen tyttölyseossa.
      Todella mukavista opettajista jäi mieleen etenkin Uolevi Skaren,sopisi
      tämänhetken ongelmanuorien käsittelijäksikin.Ihmisen huomioon-ottaminen ei voi olla paremmin hallussa kuin hänellä oli.
      Pulpettikaverinani oli vuoden tai pari hänen sittemmin vaimonsa.
      Näiden kahden romanssin kyllä aisti jo siellä tunneilla.
      Muistankin sellaisen syksyisen luontoretken missä
      hänen toivottavasti tämänkinhetkiselle vaimolleen sanoin että teistä tulee pari.
      Uolevi oli siihen sanonut myöhemmin että Noita se tyttö on.
      Läiskä,oma persoonansa,pelasti minut ehdoilta,lisäämällä tehtäviä kotiin vietäväksi,ei huono! Äkäinen kyllä oli!
      Nalle,siihenhän rakastui,teinitytöt,hyvä opettaja.
      Helvi Kontro ruotsia,jakkupukutäti,hyvä opetta ,asiallinen.
      Annikki Pöllänen,saksa,avioitui Aimo Remeksen kanssa.
      Maija Garam,huusi kuin HINAAJA,häneltäkin sain kuitenkin apua vaikeusissa,ehkä olin reppanan näköinen maalaistyttö ,säälistä varmaan tuli.
      Eeva-Liisa Kumpulainen, Tavi ,kuvaamataito.
      Kaikkosen Kaarina,hieno taiteilija, Tavin tunneilta aloitti loistavan uran.
      Sointu Rönkä rehtorina siihen aikaan.

      Nykyisin vieraillessani Iisalmessa käyn usein
      katselemassa entisen tyttölyseon maisemia.

      Toivottavastitänne tulee lisää tietoa
      "Vanhoilta Tyttölyseovuosilta"

      Pixxeli

      • meetootoo

        Uolevi käytti suosiotaan hyväksi. Hän käytti oppilaita seksuaalisesti hyväkseen. Ei ole vielä kukaan ilmoittanut mee-too kamppanjaan. Minäkin olin alaikäinen uhri. Ystäväni kanssa hänelle oli pitkään kestänyt seksisuhde.


      • Häpeä
        meetootoo kirjoitti:

        Uolevi käytti suosiotaan hyväksi. Hän käytti oppilaita seksuaalisesti hyväkseen. Ei ole vielä kukaan ilmoittanut mee-too kamppanjaan. Minäkin olin alaikäinen uhri. Ystäväni kanssa hänelle oli pitkään kestänyt seksisuhde.

        Kuka tää kauhea trollaaja on?Ilman Uolevi Skarénin tukea en olisi selvinnyt yo-kirjoitusvuodesta. Ja tällä en todellakaan tarkoita mitään seksuaalista tai romanttista, vaan ystävällistä ja myötäelävää tukea vaikean elämäntilanteen keskellä.
        Keneltäkään aiemmin en ole moisia törkeitä ja mielestäni kunnianloukkaksen piiriin kuuluvia väitteitä enkä usko syytöksiä lainkaan. Enemmänkin kuulostaa, että olet katkera entinen oppilas, jolla on jotain muuta hampaan kolossa.
        Uolevi Skarén oli innostava biologian ja maantiedon opettaja, jonka kalvosulkeiset vieläkin muistan hymyissä suin ja yksi biologian muistiinpanovihkokin on vielä tallella.
        Jos seisot syytöstesi takana, niin varmaan olet tehnyt rikosilmoituksen ja tulet esiin tällaisen raukkamaisen nimettömän super-trollauksen takaa.


    • yoppilas

      Jo on opet haukuttu.
      Alkakaas kertoa oppilaista.
      Yksikin semmoinen kaljankittaaja, suhari.....

      Ei ehkä kiusattu niin paljon kuin nykyää.

      • kiusattu ja lyöty

        Kyllä poikalyseossa ainakin yksi kiusasi mua jatkuvasti.

        On ollut korkeissa viroissa sen jälkeen aikuisena.

        Suomen Kuvalehtikin on ollut hänen työnantajansa.

        Mainos- Tv:stä puhumattakaan.


      • Kunnonihoinen
        kiusattu ja lyöty kirjoitti:

        Kyllä poikalyseossa ainakin yksi kiusasi mua jatkuvasti.

        On ollut korkeissa viroissa sen jälkeen aikuisena.

        Suomen Kuvalehtikin on ollut hänen työnantajansa.

        Mainos- Tv:stä puhumattakaan.

        Kai se vino päänsä ja huono ihonsa saivat aikaan vihan esim. minua kohtaan.


      • kiusattu ja lyöty kirjoitti:

        Kyllä poikalyseossa ainakin yksi kiusasi mua jatkuvasti.

        On ollut korkeissa viroissa sen jälkeen aikuisena.

        Suomen Kuvalehtikin on ollut hänen työnantajansa.

        Mainos- Tv:stä puhumattakaan.

        no tunnetaan. Käveli kaula vinossa


    • Walt..

      Hei kaikille ketkä olette muistojanne kirjoittaneet Juhani-Ahon koulusta ja opettajista.

      Aloitin ketjun 22.2.2012 ja paljon on tullut kirjoituksia jotka ovat vieneet moniin muistoihin tuosta koulusta. Huomasin, että paljon olen unohtanut mutta näiden kirjoitusten avulla monet henkilöt ovat palautuneet mieleen.

      Tuo aika ei enää palaa mutta johonkin sekin on johtanut ja niillä eväillä mitä kukin opettaja pystyi silloin antamaan.

      Minäkin kun käyn Iisalmessa ajelen joskus tuon koulun ohitse muistoineni. Kiitos Pike6. Olemme nähtävästi olleet samoja aikoja ko. koulussa sillä opettajat ovat tuttuja.

      t. Waltteri

      • iditööttti

        Poikalyskassa meille psykologiaa opetti Garam.

        Puhui josku jonkun sanan palosireenimäisesti, kuin huutaen kutsuvasti.

        Juttelin kerran tunnillaan erään Hannun kanssa ja garam huusi opetuksessaan sanan "Idiootti!"

        Sanoin Hannulle: Kysy kuka kutsui ja Hannu sanoi:"Kuka kutsui".

        Meitänauratti.


    • Reiska.A

      Eronen heitti kunnon laatat,ollessaan syömässä kerran koulun ruokalassa. Vuosi oli muistaakseni -91 ja ruokana taisi olla kanaviilokkia... Silminnäkijänä ruokahalu katosi samantien. En tiedä,että mikä mahtoi kohtaus olla... :O

      • eisko76

        Lapsuudesta ja nuoruudesta tuttuja Kirkonkylän edesmenneitä opettajia ja rakennuksia. On tullut asuttua samassa ja lähemmässäkin pihapiirissä. Eikös Korpihallan Lassin porukat alkaneet rempata kivikoulua Iisanomien mukaan talkootöin. Isän(85v) kanssa käytiin katsomassa siellä olevaa taidenäyttelyä muutama vuosi sitten. Olihan se ränsistynyt sisältä, mutta se rakennus on mielestäni säilyttämisen arvoinen.


    • Kanaa viinissä

      Eronen oli kuten GFN...

    • 1970-luvulla

      Olipa kiva tavata entisiä luokkakavereita Iisalmessa lomaillessa. Muisteltiin entisiä opiskeluaikoja ja sai kyllä nauraa vedet silmissä näille muistoille.
      Kaikin puolin hyvät opettajat silloiseen aikaan Jussissa oli, ketjussa monia minunkin aikaan mainittuja.
      Eräs opo eli opinto-ohjaaja jäi kyllä elävästi mieleen kun aina luokkaan saapuessaan otti kamman, sylkäisi siihen ja kampasi tukkansa. Lisäksi ei häpeillyt pieraista koko luokan edessä ja sitäkin tapahtui useaan otteeseen.
      Muistan kun kerran eräs ruotsin kielen opettaja hermostui meihin niin kovasti että heitti sellaisen kelanauhurin lattialle.
      Paljon on muistoja ja kiva välillä vaihtaa ajatuksia. Oi niitä aikoja.

      • Muistoja

        Jussi Ahon opettajien parhaimmistoa oli ilman muuta Eila Samola. Vaativa, mutta erinomainen ja oikeudenmukainen opettaja. Jaakko Honkalalla oli ehkä omalaatuinen huumorintaju, mutta hänestäkin jäi vain hyviä muistoja. Lukion puolelta Ami (Samola) oli rehtorina legendaarinen ja sympaattista Uolevi Skarenia parempaa biologian opettajaa ei ole. Koulut käyty 90-luvulla.


    • Uteliasvili

      Onks nämä opettaja Samolat samoja Samoloita kuin ne toiset jotka on tunnettu "hieman toisenlaisista ansioista". Jos on niin mikä ja milloin meni vikaan?

      • Lillan65

        Samoja samoloeta eli konkantehneetä rosvoja


      • uteliaisuuteniheräsi

        minkä konkan?


      • iisalmenkalle
        uteliaisuuteniheräsi kirjoitti:

        minkä konkan?

        Eilalla ja Amilla ei ollut mitään tekemistä poikansa tai pojanpoikiensa tekemisten kanssa. Vieläkö Joosua ja Samu on muuten hengissä?


      • aikakultaa
        iisalmenkalle kirjoitti:

        Eilalla ja Amilla ei ollut mitään tekemistä poikansa tai pojanpoikiensa tekemisten kanssa. Vieläkö Joosua ja Samu on muuten hengissä?

        Joosua on kuollut muutama vuosi sitten .


      • Vesseli444
        uteliaisuuteniheräsi kirjoitti:

        minkä konkan?

        hieromalaitoksen


    • varmatieto

      Aamos on kuollut vuonna 96.

    • huyoi

      Joo setappi pirskanen. Kyllä siinä liikunnan ilo lähti himo urheilijaltakin kun pilli soi koko ajan ns. koripallo pelissä. Askelia,askelia. kiistapallo.... kuului koko ajan. Miten voi noin joku tyyppi pilata liikunnan ilon ja vielä liikunnan ope. Iekki.

      • slurrps

        Paloisvuoren lenkkiä kiertäessä oli Pirskasen Reijo vahdissa Erämetsän Marjan kanssa ja pikkuauton ikkunat ihan huurussa..kaikki muutkin pojat kuin Reijo oltiin lääpällään Marjaan..oli se niin kaunis!
        Sitten oli yksi nainen jota kutsuttiin seksipommiksi,olisiko ollut Juntunen sukujaan..muistelen että kuoli lapsensa viereen äitiyslomalla.
        Aamos antoi kyytiä koko luokalle ja osa tytöistä pääsi ikkunan kautta karkuun ekakerroksesta.


      • Pirjorinmuistoelää

        Pirjoriitta Juntunen oli äidinkielenopettaja. tosi hyvä ope! RIP


      • 70-lukulainen
        Pirjorinmuistoelää kirjoitti:

        Pirjoriitta Juntunen oli äidinkielenopettaja. tosi hyvä ope! RIP

        Pirjoriitta oli ihana opettaja! R.I.P.


    • Larzan

      R.Pirskanen tuli liikunnan opena mieleen. Talviaikaan, kun oli hiihtoa urheilutunnilla sukset jäi usein kotiin, niin Pirskanen pisti suksettomat kävelylenkille Poroveden jäälle marssittiin oli keli mikä tahansa.
      Biologian opena oli joku käpykalle oikeaa nimeä en muista , mutta erikoinen ukko oli.
      Aukusti Vatanenkin oli oma persoonansa uskontoa ainakin opetti, ja hänen pinnansa oli usein aika kireällä.
      Olin Jussi-Ahossa vuosina 75- 77

    • YksiKärsijöistä

      Pirskanen on huonoin opettaja ikinä.

    • mummi2543

      Tietääkö kukaan, elääkö Liisa Vepsäläinen vielä.

    • eisko76

      Muistanpa suurimman osan näistä "opettajista", kenen opissa olen ollut ja myös sen jälkeen Iisalmen Lyseosta. Erosen Pekasta on ollut aika paljon kommentteja(gu daa, jag heter Pekka Eronen), Inkku (koiran rotu oli Maltan koira, siihen aikaan harvinainen rotu), Gramma pani kirjottamaan kotiläksynä 50 kertaa, jos et osannut vastata heti mitä kysy, Nalle oli ihan ok, samoin Uolevi ja pingviini (Uoleville oli päästäiset siihen aikaan, mitä hän tutki), Remekset Annikki ja Ami sanotaan näin että no jaa?, Läiskä oli omissa tohotuksissaan ettei se paljon oppilaita huomannutkaan, Maili Hatvan tunnit oli mitä oli (kokeissa lunttilaput mukana),Laitisen Ritvalla oli välillä silmä mustana, Aamoksesta sen verran, että kun laulunkokeissa näki naaman niin sano, että ei tarvii laulaa, armosta saat 5, yksitellenhän sinne piti mennä laulamaan. Lötskä (Löytynojan Jouko) oli myös musiikin opena jossain vaiheessa meillä. Inkeri Hortling jossain vaiheessa käsityö ope ja Tavi ja LauraTikkanen os.Sirniö kuvaamataidossa. Reijo Hartikainen opetti kemiaa ja fysiikkaa (häntä ei ole vissiin mainittu tällä sivustolla veljensä Risto ajoi kirjastoautoa ja siitä tuli mieleen,että vai on Matti Pulkkinen kuollut, vaimonsa Marja oli kirjaston hoitajana aikoinaan Kirkonsalmella. Pehkosen Risto huhhuijaata ei ole ollut mun ope mut tiedän hänet tyystin.
      Parhaimpaan päätyisin Turkkilan Irma, Samolat, Helvi Kontro ja myös Gramma. Ilman suomen kielioppia on vaikea omaksua muita kieliä ,näin sitä ajattelee kun on tuota elettyä elämää.
      Tämä rupesi " poikimaan " siitä kun Essayah Sari on nyt otsikoissa, Elvi äiti opetti myös enkkua.

      • Anonyymi

        Ah, Grammalle olen kiitollinen. Olen samaa mieltä kanssasi, että hyvät eväät hän antoi. Niin hyvät, että minun piti taannoin ihan tarttua puhelimeen ja kiittää häntä. Oletin, ettei hän muistaisi, mutta niin vain täydensi nimeni (muisti tyttönimeni, vaikka esittäydyin nykyisellä nimelläni). Halusin kertoa, että hänen ansiostaan olen kasvattanut omat lapseni lukijoiksi ja ajattelijoiksi - noh, kielioppinatseiksikin.

        Toinen elämääni vahvasti ja positiivisesti vaikuttanut opettaja (ja luokanvalvoja) oli Tavi, Kumpulainen. Vieläköhän hän elää?

        Inkusta jäi painajaisia. Pyörryin hänen tunnillaan pelosta kerran. Sen jälkeen hänen entinen oppilaansa, kummitätini, teki hänestä valituksen kouluhallitukseen. Sieltä tuli virkamies kuulemaan meitä muutamaa oppilasta sekä tietenkin myös häntä. Varotoimet anonymiteettimme suojaamiseksi pettivät ja hän näki minut, minkä jälkeen hän eläkkeellä ollessaankin vastaantullessaan osoitti vahvasti halveksuvalla ilmeellään muistavansa minut. Hyytävää.

        Matti Naamanka antoi jälkkää meille, jotka emme uskaltaneet laulaa luokan edessä laulukoetta.

        Maili Hatva antoi 10++ kokeista meille lellareille,

        Essayahin ranskanryhmämme oli niin pieni, että tunnit olivat leppoisampia kuin ruotsin puurtamissessiot. Mukava täti.

        Samoin kuin Jatta, biologian lehtorimme.

        Autereen Tuulikilta ja Kainulaisen Ullalta me lusmut saatiin ihan aiheesta huutia.

        Kiitos avaajalle tästä keskusteluketjusta! Oli mukava iltahetki 1,2,3 C ja 8,9H -muistojen parissa.😅👍


    • beksjiunsd

      Morjens

      Olen Waltteri joka aloitti tämän ketjun 2012. Kiitos paljon kaikille muisteloista. Eisko76 kirjoittikin paljon opettajista, jotka ovat ja olivat myös minulle kovin tuttuja. Muistan nyt Inkun koirankin hyvin. Paljon tulee mieleen muistoja mitkä jo olen unohtanut. Unohtanut siksikin, että muutimme Iisalmesta 1975. Juhani-Ahon kouluajoista jäi myös paljon ikäviä muistoja mitkä on ollut hyvä unohtaa ja jättää sinne Iisalmeen.

      kaikille hyvää loppukesää

      T. Waltteri

    • fiascoteatteri

      Olipa todella kiinnostavaa lukea entisen koulunsa ja kotikaupunkinsa alkoholisoituneista opettajista ja koulukavereistani. Itse en tiennyt asiasta mitään. Mukana oli omina opettajinani mm. Immo K, Eeva P.. Aimo S, unkarilainen sellistien koko suku, loistava taiteilija Osmo M., jolta oppi enemmän luovuudesta kuin myöhemmin muilta yliopistoissamme yhteensä, oppilaina Pekka Hyvärinen, Seppo Kääriäinen, Keijo Rosberg, maailmalla menestyneistä viihdetaiteilijoita ja ortodoksi piispoja, professoreja ja kirjailijoita, Osmo M:n , Pekka Erosen, loistavan biologin Aimo S:n jne. kouluttamia tämän päivän eläkeläisiä. Mikko Karppinen oli paras kaverini. Varmasti oli 1960-luvulla kiusaajiakin mutta hehän olivat sota-ajan lapsia ja vaikeasti osa vammautuneita. Suuret ikäluokat olivat 40-luvulla syntyneitä ja opettajat jopa rintamalla omat vammansa hankkineita. Ihmeen hyvin silti yli 40 oppilaan luokissa jätkänshakkia pelaten selvittiin ja lämmin kiitos siitä Iisalmen entisen lyseon opettajille ja oppilaille. Tsemppiä. Iisalmessa vieraillessani käyn aina ajamassa koulujemme ohi ja kuvaamassa samalla kaunista kaupunkikuvaa. Siellä on nykyisin todella osaava puutarhuri hoitamassa istutukset. Vanha kaupunkikuva on säilytetty sekin. Onnea. Ja kiekkoakin pelataan uudella tasolla, Immo esiintyy legendana televisiossa, upeaa. Kekeltä terveisiä. Ja Fiasco teatterilta.

      • exlyseolainen

        Aimo Samola oli hyvä opettaja ja loistava biologi, mutta myös suuri auktoriteetti. Kun hän asteli luokkaan, alkoi opetuksen kuuntelu ja opettaja sai työnsä tehtyä, ilman ongelmia.
        Mikko Karppisen tunsin hyvin. Fiascoteatteri liittynee jotenkin Seppo "Severi" Kortelaiseen ja ehkä Kuikkaniemen veljeksiin. Severistä jätti aika viime syksynä, olipahan loistava persoona hänkin.


    • myös90luvulla

      Nasse,keskisormi tuovinen-muovinen,röppänen tyttöjen liikassa,sit oli se sotaisa liikunnan ope en muista nimee mut immo se ei ollu, joku vanha kapiainen armeijasta. Rane metallitöissä, sit se naispaavali uskonnonopena mikälie hihhuli, mähönen opona, fräke tarkkiksella, kotkannokka oli kans tarkkiksella, sit se kauhee enkun ope mikä pukeutu eina vihreeseen ja oli olevinaan joku englantilainen lady ja poltti yläkerran röökihuoneessa piippua mähösen kans kilpaa, kun ne tuli hissillä alas niin mähöseltä tuli viimeset sauhut nenästä ykköskerroksessa...Nasse tykkäs istua bistrossa ikkunapöydässä pe-su kaljalla, moikkailtiin sitä aina ikkunan takaa kun liikuskeltiin kylillä.

    • Kartsa_Iisalmesta

      Marja Erämetsä, tyttöjen liikan opettaja ja lasten-TV-tähti, katkoi jalkansa kolarissa (punainen Taunus) ja useita kuukausia molemmat jalat kipsissä. Poikien liikunnanopettajia , toinen vuoden ajan sijaisena oli Vepsäläinen, tämän äidinkielenopettajan puoliso, ja toinen jonka nimeä en muista, opetti myös terveysoppia (ajeli punaisella vanhalla rättärillä ZN-46), ollut hiihtopummina ja avustajana 007-leffassa. Vatasen Aku oli pahassa kolarissa ja pitkään sivussa, muita poikien käsityönopettajia oli Teppo ja mm Rovaniemellä aiemmin ollut 70-l lopulla eläköitynyt mies, joka vei itsensä sairaalaan niin kiireesti ettei ehtinyt vaihdetta vaihtamaan. Siinä Fiiu oli vinkunut... Uskontoa opetti Iso-Hessun vaimo Kati ja nuori nuoriso-ohjaaja joka lähti lähetystöihin, me karattiin katsomaan Uljasta Mustaa.. kaverilla oli sinivihreä 100A KAR-323.. outoa miten nuo rekkarit jäivät mieleen

      • eisko76

        Jos tarkoitat Riihijärvi Heikki ja Kati, niin en lähtis moittimaan heitä, Heikki oli meidän perhepappi aikoinaan, ei tuputtanu uskoo ja käytiin kylässäkkiin siellä pappilassa hevosreellä ajeltiin.


    • OJHa

      Pieni korjaus: Inkeri "Inkku" Hirvonen

    • Yovm72

      Bongasin tämän sivun vasta äskettäin. En tullut selanneeksi aikaisemmin. Olen asunut Etelä-Suomessa yli 40 vuotta. Aloitin koulun, kun Sointu Rönkä oli rehtorina. Muistan hänen erikoisen, pistävän katseensa. En ollut hänen oppilaansa. Pekka Eronen opetti ruotsia lukiossa ja Helvi Kontro koko keskikouluajan. Pekka Eronen sanoi monisteita jakaessaan, että jaetaanpas nämä rahvaan keskuuteen. Kerran keväällä isorintaiset naiset minihameissaan ottivat aurinkoa koulun seinustalla puolimakaavassa asennossa ja Pekka ohi kävellessään tuumasi, että onpa epäesteettistä!
      Inkeri Hirvosta pelkäsin koko keskikouluajan. Hänellä oli kovin ailahteleva mielenlaatu. Hyvällä tuulella ollessaan kertoili pikku koirastaan, niin että siihen melkein oppitunti tärvääntyi. Huonona päivänä pyyhälsi luokkaan kuin myrkyn nielleenä ja huiski taululle tunnin aiheensa.
      Ami opetti lukiossa lyhyttä matikkaa. Kerran hän hermostui jostain ja viskeli istumajärjestyslaput ympäriinsä. Oli silloin naimissa Annikkinsa kanssa. Lieneekö perhe-elämä hermostuttanut. Annikki opetti pitkää saksaa toiselta luokalta lähtien, jossain vaiheessa opettaja vaihtui. Nimeä en muista.
      Maili Hatva opetti uskontoa ja lyhyttä englantia. Pätevyydestä voi olla monta mieltä, mutta hän oli ihmisenä erittäin mukava. Englannin oppikirja oli paksuudeltaan Raamattua muistuttava opus. Jos sillä ei oppimishaluja saanut tapettua, niin ei sitten millään. Hatvan perheellä oli iso maalaistalo Oulun tien varressa. Salissa oli muistaakseni barokkikalusteet. Valtavasti huoneita, leivintupa oli erikseen. Hän kutsui sinne meidät koko luokan muistaakseni pari kertaa.
      Luonnonhistorian ja maantiedon opettajina oli Marjatta Hämäläinen, Eero Antikainen ja sitten yksi rovastin rouva, olisiko sukunimi ollut Ervola? Eero taisi tutkia naakkoja? Lieneekö väitellyt tohtoriksi? Eeron näin viimeksi, kun olin äitini kanssa Kuopion historiallisessa museossa. Savupirtin tienoilla nähtiin. Siitäkin on jo kohta 40 vuotta!
      Tatetaa-Veikko laulatti meitäkin. Hänen rouvansa oli naapuripitäjän kunnalliskodin johtajana. Rakensivat omakotitalon kunnalliskodin lähelle joen rannalle. Huhuttiin, että Amos olisi ollut rattia lusimassa yhtenä talvena, kun häntä ei näkynyt. Söi valkosipulia ilmeisesti raakana. Oli pakko tuulettaa kunnolla 30 asteen pakkasella.
      Talvella raahasin suksia urheilutunnille yleisillä kulkuneuvoilla. Ne saivatkin olla siellä katoksessa useamman viikon odottelemassa käyttöä. Ei huvittanut viedä välillä kotiin. Hiihdossa pärjäsin kohtuullisesti. Tuulikki oli tiukka numeroiden antamisessa.
      Salme Röppänen oli liikunnanopettajana pari ensimmäistä vuotta ja Tuulikki Autere loppuvuodet.
      Historian opettajina olivat ainakin Rauha Meriläinen ja Aira Taulu. Airasta on jäänyt mieleen että oli kova tupakoimaan hajusta päätellen.
      Lukiossa oli kuvaamataidon opettajana tummahiuksinen nainen, hiukset nutturalla. Olisiko nimi ollut Sisko Laitinen? Joskus hän hihkaisi, että mikä teitä tytöt oikein vaivaa? Minun mielestäni hän oli innostava opettaja.

      • Anonyymi

        Mitenkähän tulee mieleen että Sisko olisi ollut köksän opettaja?


      • Anonyymi

        Olipa mukava lukea yhteisiä muistoja tästä pitkästä ketjusta:) Itse kävin Iisalmen tyttölyseossa, (nyk. Juhani Ahon koulu) keskikoulun ja lyseossa lukion 60-70-luvuilla. Tyttölyseossa kuri oli tiukka. Joitakin opettajia oikeasti pelättiin. Jälkeenpäin olen miettinyt, että oppi olisi varmasti mennyt useimmilla paremmin tai ainakin mukavammin perille, jos opetus olisi ollut kannustavampaa. Sellaista se nyt kuitenkin oli siihen aikaan.

        Ketjussa mainitsematta on vielä ainakin äidinkielen opettaja Lea Nikkinen. Sinkku hänkin, kuten hyvin suuri osa silloisista tyttölyseon opettajista. Hyvä ja mukava opettaja. Loppuiäksi jäivät mieleen Nikkisen lauserakenne- sun muut opit. Parin vuoden tauon jälkeen Nikkinen tulikin vielä abivuoden opettajaksi lyseoon. Historian opettajana oli lyhyen aikaa Marja Merenheimo. Kielten opettajat Eila Samola ja Irma Turkkila olivat erittäin päteviä ja vaativia. Turkkila sanoi meille jopa syntyneensä sitä varten, että oppisimme saksankielen. Vanhapiika hänkin:) Täytyy sanoa, että jotkut opetusmenetelmänsä olivat melko kyseenalaisia. Liikunnanopettaja Tuulikki Autere oli tiukka ja vaativa, mutta otti arvioinnissa ja kohtelussa mielestäni huomioon myös aktiivisuuden, ei pelkkiä nopeus- ja pituus- ym. tuloksia. Hän oli tosi tiukka esim. liikuntatuntien vaatetuksen suhteen ja hiihti joskus luokkaa vastaan vitosen lenkillä käräyttäen lintsarit armottomasti. Samoin kävi käry toisinaan, kun Autere teki suihkuratsian voimistelutunnin jälkeen. Pidin liikunnasta, ja Autereen ansiosta minulle taisi jäädä innostus liikuntaharrastuksiin näihin päiviin saakka. Käsityöopettaja oli Vieno Sirviö, ja sitä opetusta riittikin tyttölyseossa ikuisuudelta tuntuneet kuusi vuotta, samoin kotitaloutta ja musiikkia. Lyseossa oli selvästi rennompaa ja opetus vähintäänkin yhtä hyvää. Joku kyseli liikunnanopettaja Jäderholmin etunimeä. Se on Evita. Reijo Hartikainen ja Veijo Kuosmanen opettivat kemiaa ja fysiikkaa ja Toini Korkala eli Molla matematiikkaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mitenkähän tulee mieleen että Sisko olisi ollut köksän opettaja?

        Köksän opettaja oli Sisko Hakala. Ei siis ollut Laitinen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mitenkähän tulee mieleen että Sisko olisi ollut köksän opettaja?

        Köksän opettaja oli Sisko Hakala. Ei siis ollut Laitinen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mitenkähän tulee mieleen että Sisko olisi ollut köksän opettaja?

        Köksän opettaja oli Sisko Hakala. Ei siis ollut Laitinen.


      • Anonyymi

        Tarkoitit varmaankin Rovastin Rouva Ervolalla Maantiedon opettaja Ester Ervolaa?


    • Anonyymi

      Kiinnostais tietää lisää noista Leningradin reissuista, miksi esimerkiksi lopetettiin ja mitä siellä tapahtui ja tehtiin?

      • Anonyymi

        Ehkä on parempi, että niistä ei puhuta. Sanotaan nyt näin, että parhaista (pahimmista) reissuista oli otsikkoja aina Helsingin Sanomia myöten. Mutta mukavaa oli!


    • Anonyymi

      Kunnioitettu ja legendaarinen Uolevi Scaren kuoli lokakuussa. RIP.
      Huipputyyppi ja ope, lämmöllä muistaen. Luontoa lähellä ja tiesi paljon.

      • Anonyymi

        Skarén.


    • Anonyymi

      Ai ai miten hyviä juttuja ja muistoja :)

    • Anonyymi

      Ei ollut Jussiahon opettajia mutta muistaako kukaan Esko Rönkön, oli ainakin Kirkonsalmen koulussa uskonnon opettajana. Mitähän duunailee nykyään, onko hengissäkään? Jussiahosta Timo Ylinen (da'best XD) , Sirkka Immonen, Viki Leinonen, Tallbergin Eini, Materon Helena ja Kiiskisen Esa tulevat mieleen. Tuovista nyt unohtamatta. Kainulainen (Morgan Kane = markan kone) oli kans kiva :D

      • Anonyymi

        Rönkön Esko oli hyvä opettaja kirkonsalmella, monet jalkapallo ottelut pelattiin kesken koulupäivien.


    • Anonyymi

      Löysin sattumalta tämän ketjun nyt. Tulipa paljon muistoja mieleen. Inkku Hirvonen oli kamala ja itketti kilttiä arkaa oppilasta mitättömistä syistä, ja toinen ikuinen inhokkini on Tuulikki Autere, jota "kiitän" siitä että onnistui tappamaan kaiken kiinnostukseni liikuntaa kohtaan. Lukiossa Evita oli onneksi mukavampi jumppamaikka. Eila Samola antoi hyvän pohjan ruotsiin.
      Lukiosta jäi hyvällä mieleen hissan ope Keijo Vuoristo ja biologian ope Uolevi Skarén. Liisa Vepsäläinen oli hyvä äidinkielenopettaja. Juhani Kuhmonen jäi mieleen filosofisena ja hauskana uskonnonopettajana.
      Muutin pois Iisalmesta heti lukion jälkeen opiskelujen perässä ja sillä tiellä edelleen olen. Olin Jussi Ahossa 70-luvun lopulla ja kirjoitin ylioppilaaksi 80-luvun alkupuolella.

      • Anonyymi

        Kuka mahtoi olla Kuutsan sijainen lukiossa (nyt meni siis lukion puolelle)?
        Nimi unohtunut mutta mukava vaikka fuskasin.
        Vuoristo oli legenda. onneksi pääsinhäntä kauan sitten R-kioskilla kiittämään. Samoin Polvea.
        Kuhmonen oli ainoa opettaja jonka kanssa oli erimieltä (miksi?).
        Uolevi rautaa, sillä älyttömät vaatimukset, mutta koulun hauskin.
        Molla - no joo. Kotona kuulemma sänky, tuoli ja pöytä - ja aina viikonlopuksi Ouluun. Mitähän sillekin tapahtui?
        Jussi Ahosta näköjään paljon asiattomuuksia. Mutta kaikista kouluista etupäässä hyvä muistot ja niillä eväin elämään, yo -81.


    • Anonyymi

      Kyllä on ihania opettajia Juhani ahossa

      • Anonyymi

        No, en nyt ihan noin luonnehtisi monikkoa käyttäen. Kyllä monenmoista hiihtäjää tuli nähtyä opettajissa kuin myös oppilaissakin. Kiusaamista esiintyi joidenkin opettajien ja myös oppilaiden toimesta. Inhosin kyseistä koulua.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No, en nyt ihan noin luonnehtisi monikkoa käyttäen. Kyllä monenmoista hiihtäjää tuli nähtyä opettajissa kuin myös oppilaissakin. Kiusaamista esiintyi joidenkin opettajien ja myös oppilaiden toimesta. Inhosin kyseistä koulua.

        Sama mulla, inhosin kyseistä koulua. Jokainen päivä oli tuskaa. Opettajista osa oikeita tyranneja ja sama oppilaissa. Nämä tietyt kovisporukat alistivat heikompiaan tai vaan ottivat silmätikuikseen jonkun joka ei vaan heitä miellyttänyt. Opettajat eivät puuttuneet asiaan. Järkyttävät traumat jäi tästä opinahjosta.


    • Anonyymi

      Kuutsan sijaisen nimeä en muista, mutta oli ollut hiihtopummina aikoinaan ja yhdessä Bond-kuvassa avustajana, laskettelee Bondin perässä aika haipakkaa. Omisti punaisen rättärin ZN-46...

      • Anonyymi

        Nuutisen Osmo


      • Anonyymi

        Onko niitä pipoja myytävänä vielä fossakin ?.


    • Anonyymi

      Tänään 20/2 Iisalmen Sanomissa oli kuolinilmoitus, Reijo K. Ei kai hän vaan ollut entinen Juhani Ahon koulun liikunnanopettaja?

      • Anonyymi

        Joo varmaan on. Huonossa hapessa oli tietääkseni jossain laitoksessa loppuvuodet. Lie jonkin sairauskohtauksen jäljiltä petipotilas.


      • Anonyymi

        Ei ollut!


      • Anonyymi

        Matikan opettaja oli kyseinen henkilö. Kevyet mullat Kovis!


      • Anonyymi

        No ei kyllä liikuntaa opettanut.


      • Anonyymi

        Loistava tyyppi!
        - Kerran liikuntatunnilla oli rentoutumista. Muutamat idiootit nauroivat rentoutumisen ajan.
        Koulupäivä päättyi tähän tuntiin.
        Reijo lopuksi:
        "Tunti päättyy tähän. Mutta seuraavat jäävät vielä rentoutumaan..."


    • Anonyymi

      Kuka muistaa vielä ihanan Helvi-Kaarina Kontron?

      • Anonyymi

        Hommat kontrolliin.


      • Anonyymi

        Minä! Hän oli äitini opettajana. Minä en saanut kunniaa olla hänen oppilaanaan, mutta ihailin häntä kaukaa. Hänen hyväntahtoinen karismansa täytti käytävän, kun hän kulki luokkaan.


    • Anonyymi

      Olisiko täällä muistelijoita, joiden abivuosi oli 1975-1976? Those were the days!

      • Anonyymi

        Ee oo eekä tuu.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ee oo eekä tuu.

        Kuinkas se nyt niin mahtoi ollakkaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kuinkas se nyt niin mahtoi ollakkaan.

        Muistaakos kukaan sen bonsaipuiden juurella kasvaneen näköisen hoikan papparaisen joka ei taida olla enää niissä hommissa.


    • Anonyymi

      Minä tiedän jotakin, sillä olin biologian opettajana 1974-75. Olin siis Matti Tallgrenin kollega. Oppilaita oli yli tuhat ja opettajia 57. Kyllästyin peruskoulun mukanaan tuomaan "tasapäistämisverstaaseen" ja siirryin Savukoskelle, josta pääsi viikonlopuksi Tyyrojan verrella sijaitsevalle Tahvontuvalle saunomaan.

    • Anonyymi

      Oi niitä aikoja..

      • Anonyymi

        Hirveä koulu. Onneksi ne ajat ei enää koskaan palaa.


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tärkeä kysymys!

      Haluatko sinä, mies, minut?
      Ikävä
      90
      1260
    2. Asiallinen lähestyminen

      Mitä on asiallinen lähestyminen?? Tietääkö tai tajuaako kukaan, varsinkaan miehet??? Eilen NELJÄNNEN kerran jouduin isk
      Sinkut
      151
      1056
    3. En tiedä..

      Yhtään minkälainen miesmaku sinulla on. itse arvioin sinua moneenkin otteeseen ja joka kerta päädyin samaan lopputulokse
      Ikävä
      63
      797
    4. Jennika Vikman avoimena - Isosisko Erika Vikman ohjeisti napakasti Tähdet, tähdet -kisaan: "Älä.."

      Jennika ja Erika - niin ovat kuin kaksi marjaa! Ilmeiltään, ääneltään ja eleiltään hyvinkin samanlaiset - toinen on kyll
      Suomalaiset julkkikset
      14
      750
    5. Vedalainen metafysiikka

      Termi ”metafysiikka” kuuluu Aristoteleelle. Metafysiikka tarkoittaa ”fysiikan jälkeen” eli tietoa siitä, mikä on tavalli
      Hindulaisuus
      290
      706
    6. Mitäs nainen

      Meinaat tehdä viikonloppuna.
      Ikävä
      60
      694
    7. Ai jaa sinä oletkin ahnas

      Ja romanttinen luonne, nyt vasta hiffasin että olet naarastiikeri. Parempi myöhään kuin ei milloinkaan.
      Ikävä
      107
      688
    8. Milloin viimeksi näit ikäväsi kohteen?

      Oliko helppo tunnistaa hänet? Millaisia tunteita tuo näkeminen herätti sinussa?
      Ikävä
      39
      661
    9. Suhde asiaa

      Miksi et halua suhdetta kanssani?
      Ikävä
      60
      648
    10. En oikeastaan usko että sinä tai kukaan

      Olisi oikeasti ihastunut tai rakastunut. Se on joku harhakuva joka minusta miehestä syntyi. Ja kun se särkyy, niin "tunt
      Ikävä
      42
      634
    Aihe