Voinko tulla uskoon?

oppimaton

Olen kasvanut perheessä, jossa ei koskaan edes keskusteltu uskosta.Kuulumme kaikki kirkkoon, mutta emme käy kirkossa edes jouluisin. Päädyin messuun viime sunnuntaina ja tapasin siellä ihmisen, jota en ehkä tapaa koskaan uudestaan (hän on ulkomaalainen). Hän teki minuun valtavan suuren vaikutuksen siinä, miten nöyrä, kohtelias ja toiset huomioiva hän oli. En saa tätä kokemusta mielestäni. Se rauha, mikä hänestä huokui oli lähes käsin kosketeltavaa. Hänen vierellään tuntui siltä, että joku välittää minusta ja ikään kuin oli tarkoitettu, että minä kohtaisin tämän henkilön. Asiaa on vaikea selittää, mutta sunnuntain jälkeen joke kerta kun ajattelen tätä kokemustani, kasvoilleni leviää hymy ja minusta tuntuu siltä, että ehkä jaksan sittenkin kaikki elämän vastoinkäymiset, joita minulla on viime aikoina ollut paljon.

Voinko tulla uskoon? Mitä se edes tarkoittaa?

43

234

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Mukavaa kuulla, että olet kohdannut noin hienon ihmisen!

Uskoon tuleminen tarkoittaa yksinkertaisesti sitä, että alkaa uskomaan Jumalan olemassaoloon sekä siihen, että Jeesus on sovittanut ihmisten synnit. Näin tiiviisti esitettynä. Kannattaa mennä uudelleen messuun ja siellä vetää hihasta esimerkiksi pappia tai muuta työntekijää. Hän osaa kertoa vähän tarkemmin siitä, mistä uskossa on kyse, mutta ei se tuon kummempaa ole. Esimerkiksi Katekismuksessa selitetään kristillisen uskon ydinkohdat. Se ehkä valaisee myös sitä, mistä uskossa on kyse.

Vilppu H.
      pappi

• mietinpä vain

Alkaa uskomaan ? Miten sitä aletaan Uskomaan ?

Eikö papin pitäisi neuvoa ihmistä rukoilemaan, että Jumala antaa uskon ?

• Kristinuskon kirja.

Voinko tuula uskoon ?

Mukava todeta, että olet saanut positiivisen tapaamisen. Huomioinet, että Vilppu H. papin kommentti on kirkon opin ydinkohdat, ei kristillisen uskon, joka on jotain muuta. Siis Jeesuksen tuoman Jumalan tahdon.

Uskossa on kysymys uskosta Korkeimpaan , ei kirkon oppiin !

• HARHAOPPIA!

Epäluterilaista ratkaisukristillisyyttä! Kenenkään ei tarvitse tulla uskoon, jos on lapsena kastettu, sillä silloin on jo kirkon jäsen eli pelastuu!

• Pohdit sitä voitko tulla uskoon ja mitä se tarkoittaa. Kerrot myös kohtaamisesta, joka puhuttelee sinua edelleen hyvin paljon.

Hieno asia, että päädyit messuun ja kohtasit henkilön, joka pystyi omalla olemuksellaan toimimaan esimerkkinä kristinuskon todeksi elämisestä.

Myös sinä voit tulla uskoon. Usko syvin tehtävä on ohjata meitä elämään uskossa Jumalaan ja rakkaudessa toisiamme kohtaan.

mono kuoppala
      nuorisotyönohjaaja

• Se voi tarkoittaa sitäkin, että alat pikkuhiljaa kulkea omaa uskon tietä pitkin.

Sinua on kutsuttu!

• lfgbvd7fc

Lue Raamattua, aloita evankeliumeista. Jos et jotain ymmärrä, kysy joltain luotettavalta uskovaiselta, esim. siltä ulkomaalaiselta.

• Vapaa kuin tuuli

Hyvä alku.
      Meneppä ja tutustu myös pelastusarmeijaan, vapaakirkkoon ja helluntaiseurakuntaan. Näissä on seurakunnissa on pääsääntöisesti uskovia. Et kai sinä luule löytäväsi elävää vettä likaisesta kaivosta. Siitä esimerkkinä tämän palstan papit ja papittaret, jotka kieltävät Jeesuksen syntymän yms. Papeissa ei juuri uskovia valitettavasti ole (Ramaatun mikaan näin voi kyllä huoleta sanoa).
      Itse kiersin monta paikkaa ja erosin luterilaisesta kirkosta samoin kuin lähes kaikki muutkin jotka ovat tulleet uskoon ja löysin paikkani vapaansuunnan seurakunnasta.
      Onnea etsintääsi!

• oppimaton

Kyllä tämä tunne on aivan kummallinen. Olen kuin rakastunut, mutta kuitenkin niin, etten oikeastaan halua itselleni mitään, vaan koen päässeeni osalliseksi johonkin, joka on minua odottanut. En osaa selittää tätä paremmin. Sen kuulin jo, että tämä kohtaamani ihminen palaa kotimaahansa maailman toiselle puolelle ihan pian. Sain meiliosoitteen, jotta voin häntä kiittää siitäå, että hän avasi sisimpäni, jota olen niin tarkoin koittanut suojella kaikelta pahalta - siinä kuitenkaan onnistumatta. Nyt tuntuu siltä, ettei minun pidäkään tehdä niin, vaan kenties mieluummin avata solmujani myös toisille, jotta he voisivat saada apua, jos taistelevat samojen asioiden kanssa.

Tekisi mieleni puhua kaikille tästä, mutta pelkään etteivät he ymmärrä. Itsekään en ole koskaan aiemmin ymmärtänyt, jos joku on puhunut tällaisista asioista. En kai ymmärrä vieläkään, mutta sen tiedän, etten voi jättää tätä tähän. Minun on löydettävä paikkani tässä maailmassa, ja nyt luulen, että se on minulle näytetty.

Papille puhuminen tuntuu oudolta ajatukselta. Ei kai häntä työkiireiden keskellä kiinnosta minun juttuni? Messuun menen kyllä. Sisälläni on nyt kaiken väsymyksen keskellä aivan valtava määrä energiaa ja voimaa. Messussa vetää puoleensa se yhtenäisyyden tunne muiden kanssa.

Ehtoolliselle en uskaltanut mennä viimeksi, koska en tiedä mitä siellä oikein pitää tehdä. Joku varmaankin osaa sen minulle kertoa täälläkin.

• oppimaton

Jatkan vielä tähän. Sain nimittäin juuri kuulla, että sain paikalliselta seurakunnalta töitä kesäksi! Olin hakenut paikkaa jo aiemmin, mutten uskonut sitä saavani. Nyt minulla taitaa olla mitä parhain mahdollisuus tutustua seurakunnan elämään ja toimintaan hyvinkin läheltä.

Vapaaseurakunnista en tiedä mitään, enhän tiedä ev.lut. kirkostakaan paljoa. Toistaiseksi ainakin näen, että on melko sama mihin kirkkoon kuulun, sillä tämä "rakastunut" tunne ja tahto tehdä hyvää ei kai ole siitä riippuvainen. :-)

Sen olen oppinut, että elämässä on pakko edetä ihmisen kokoisin askelin. Ainoa, mikä on "väärin" on se, ettei ota koskaan askelta suuntaan tai toiseenkaan. Eikä sekään kai ole väärin ketään muuta kuin itseä kohtaan.

• Mirka...

Uskoontulo tarkoittaa sitä että alkaa uskomaan satuihin ja höpötyksiin. Uskoon tulossa aivot saastuu uskonnoista niin pahasti että todellisuus karkaa ajatuksista ja sadut valtaa ajatukset. Tätä olotilaa voi verrata psykoosiin.

• oppimaton

No, sitten taidan olla psykoosissa. Minkäänlaista aivopesua tähän ei kyllä ole liittynyt. Vieläkin, jos minulta kysyttäisiin, niin sanoisin etten usko Jumalaan. Silti tämä kokemus on ollut vahva ja on sitä edelleen. Ihmisen kokoisen askelin kuljen tässä, muuta en voi. Vaikken uskoisi Jumalaan ainakaan sellaisena kuin siitä puhuttiin minun nuoruudessani, olen saanut jonkun kipinän, joka lämmittää minua enemmän kuin suurinkaan liekki mökkini takassa.

Voi olla, että ev.lut. kirkolla on toimintatapoja, oppeja ja muita systeemejä, joita en voi koskaan oikein sisäistää. Tätä mahtavaa fiilistä ei kuitenkaan poista mikään ihmisen luoma /tarvitsema kaavamaisuus tai pedanttisuus, jota kirkon piirissä ilmeisesti on.

• 14+7

Et uskaltanut mennä ehtoolliselle, koska et tiedä mitä siellä pitää tehdä. Etkö ole käynyt rippikoulua ja eikö sinua ole konfirmoitu? Et ennen sitä saisikaan mennä, vaikka ei sitä kukaan kyselekkään.

Miksi mennä ehtoolliselle, ellei tiedä miksi mennä? Katekismuksesta löytää vastauksen tähänkin. Monet nauttivat ehtollista turmiokseen kuten teki Juudas Iskariot.

Mielestäni sinun on hyvä meilata ulkomaalaisen kanssa johon olet saanut luottamuksen. Hän voi varmasti ohjata sinua. Ellei se onnistu, niin rukoile Jumalaa, että hän lähetäisi sinulle johdattajan oikealle tielle, sillä raamatun mukaan niitä on paljon, jotka luulevat olevansa Jumalan seuraajia, mutta Hän tunnustaa, ettei tunne heitä.

Jeesus neuvoo menemään ahtaasta portista ja kulkemaan kaitaa tietä, joka vie elämään ja sanoo, että harvat ovat ne, jotka sitä tietä kulkevat.

Vierastan sanontaa "Tulla uskoon" ja sitä, että ottaa Jeesuksen vastaan. Jeesus itse sanoo, että ette te minua valinneet, vaan minä valitsen teidät.

Jumala on kutsunut sinua ja antanut sinun tuntea jo iloa, mutta älä ala luulemaan tätä uustisyntymiseksi, sillä raamatun ja Lutherin mukaan tarvitsee tunea ensi surua synneistään, ennenkuin voi tuntea iloa syntien anteeksi saamisesta.

Toivotan sinulle onne taivastiellä.

• oppimaton

Kyllä olen rippikoulun käynyt, mutta siitä on jo aikaa. Voi olla, etten sittenkään mene ehtoolliselle, koska en tiedä siitä(kään) paljoa. Ehkä sellaisen, joka on kirkossa käynyt jo pitkään on vaikea ymmärtää sitä, miten suuri kynnys toisille voi olla joi siinä, että uskaltautuvat paikan päälle.

Vääristä teoistani olen kyllä tuntenut pahaa oloa ja olen niitä katunut paljonkin. Ainoa syy, miksi olen niiden kanssa pystynyt elämään on se, että olen tehnyt väärin lähinnä itseäni kohtaan. Vanhempani opettivat minulle kyllä pienestä pitäen lähimmäisenrakkautta, vaikkei se tosiaan ollut mitenkään sidoksissa uskontoon, kuten jo aiemmin kirjoitin. Yksin on vain aika raskas kantaa kaikkia niitä taakkoja, joita niskoilleen saa tässä elämässä. Vaikea on myös jokaisen myöntää, ettei pärjääkään omin voimin.

Voi olla, että kirjoituksistani suuttuvat sekä ateistit että uskovat, mutta kerronpahan vain, mitä olen saanut tuntea ja kokea viime päivinä.

• ei kai sentään
        oppimaton kirjoitti:

Kyllä olen rippikoulun käynyt, mutta siitä on jo aikaa. Voi olla, etten sittenkään mene ehtoolliselle, koska en tiedä siitä(kään) paljoa. Ehkä sellaisen, joka on kirkossa käynyt jo pitkään on vaikea ymmärtää sitä, miten suuri kynnys toisille voi olla joi siinä, että uskaltautuvat paikan päälle.

Vääristä teoistani olen kyllä tuntenut pahaa oloa ja olen niitä katunut paljonkin. Ainoa syy, miksi olen niiden kanssa pystynyt elämään on se, että olen tehnyt väärin lähinnä itseäni kohtaan. Vanhempani opettivat minulle kyllä pienestä pitäen lähimmäisenrakkautta, vaikkei se tosiaan ollut mitenkään sidoksissa uskontoon, kuten jo aiemmin kirjoitin. Yksin on vain aika raskas kantaa kaikkia niitä taakkoja, joita niskoilleen saa tässä elämässä. Vaikea on myös jokaisen myöntää, ettei pärjääkään omin voimin.

Voi olla, että kirjoituksistani suuttuvat sekä ateistit että uskovat, mutta kerronpahan vain, mitä olen saanut tuntea ja kokea viime päivinä.

Miksi oletat että kirjoituksesi suututtaa.

• Mirka...

Ripari on hyvä esimerkki siitä miten lapsia ja nuoria aivopestään harhaiseen jumalauskoon. Ripari pitäisi kieltää lailla.

• oppimaton
        ei kai sentään kirjoitti:

Miksi oletat että kirjoituksesi suututtaa.

Tässä välissä ehdin lukea kirjoituksia tältä palstalta, joka on miulla uusi. Siitä tuli mieleeni ajatus, että täällä hyökkäys on paras poulustus. Saatan toki olla väärässä. Siksi kuitenkin ajattelin, että minunkin kiirjoitukseni saattaa ärsyttää monia.

• oppimaton
        Mirka... kirjoitti:

Ripari on hyvä esimerkki siitä miten lapsia ja nuoria aivopestään harhaiseen jumalauskoon. Ripari pitäisi kieltää lailla.

Minua ei ainakaan aivopesty riparilla ollessani. Olin kuitenkin itse siellä vain siksi, etä vanhempanikin sanoivat, että rippikoulu "on käytävä". Kyyseessä oli minulle silloin täysin merkityksetön riitti. Yritin jopa paeta leiriltä yhden kerran. Se ei tosin onnistunut, vaan "jäin kiinni". Silloin pappi soitti vanhemmilleni ja sanoi, etten voi enää jäädä leirille. Muistan vain sen, että sain puhua vanhampieni kanssa jahe sanoivat, että tule kotiin, jos kerran haluat. Jäin leirille, mutta se ei ollut mitenkään positiivinen kokemus.

Tuntuu siltä, että leireillä aika moni on kuin minä - ilman minkäänlaista kiinnostusta opetettavaan asiaan.Sinne on mentävä, koska suku lettaa niin. Jos kotona uskonto on ihan yksi hailee (antakaa anteeeksi tämä sanontatapa) niin se viikon tai puolentoista kestävä leiri sattaa olla aika vaikeakin läpikäytävä asia.

Taas kirjoitan vain siitä minkä itse tiedän. Muut näköjään tietävät paremmin.

Ihmettelen kyllä sitä, ettei näistä asioista voida keskustella asiallisesti.

• oppimaton

Edelliseen korjausta - sain juuri uuden iPhonen, joten viesteistäni saattaa näköjään puuttua kirjaimia etc. Täytyy totutella uuteen laitteeseen.

• Aloittajalle

Jeesus Kristus kutsuu sinua omakseen. Hän on kantanut ruumiissaan ristille myös sinun syntisi. Saat kaikki taakkasi luovuttaa hänelle. Olet täysin hyväksytty Isän Jumalan edessä Jeesuksen Golgatan uhrityön tähden. Käänny Hänen puoleen rukoillen ja kiittäen pelastuksesta.

Olet saanut viime päivinä kokea Jeesuksen läsnäoloa sydämessäsi Hengen kautta. Jeesus on rakastava, ihana Vapahtaja. Olen syvästi iloinen sinun puolestasi.

Tunteet vaihtelee, Jeesus on aina uskollinen. Hän ei koskaan hylkää omiaan. Lue Johanneksen evank 1:12 lupaus.

>>Mutta kaikille, jotka ottivat hänet vastaan, (Jeesuksen) hän antoi voiman tulla Jumalan lapsiksi, niille jotka uskovat hänen nimeensäKaikki, minkä Isä antaa minulle, tulee minun tyköni; JA SITÄ JOKA MINUN TYKÖNI TULEE, MINÄ EN HEITÄ ULOS.

• noin luulen

Hiukan epäilyttää tämänkin aloituksen aitous ..hmm.
      Saattaa olla myös feikki.

• Tervetuloa

Jos koet ajattelun ja logiikan turhan mieltä rasittavaksi eikä itsepetoskaan pahemmin häiritse, niin meillä on sinulle ratkaisu.

-USKONTO-

Asiantuntevat aivopesijämme saavat sinut tuota pikaa unohtamaan kaiken olennaisen ja keskittymään pelkkään perustelemattomaan seliselisoopaan.

-TULE USKOON-

Osallistumisedelletytys: Niin avoin mieli, ettei se suodata mitään.

• TMIV

Oppimaton,

älä pahastu siitä, että saat hienolla aloituksellasi täällä ties minkälaista sontaa silmillesi. Se on tämän maailman tapa toimia - se vihaa rakkautta yli kaiken. Ethän anna sen lannistaa itseäsi. Pidä katseesi siinä suunnassa, mistä tuon kokemuksesi ja vakaumuksesi löydät, jooko! :)

Asiallinen keskustelu täällä on todella vaikeaa, koska täällä tosiaan ihmisen raadollisuus näyttäytyy avoimesti. Nimettömyyden ja kasvottomuuden suojista sanotaan aivan mitä tahansa, mitä ei kasvokkain ehkä koskaan uskallettaisi sanoa. Sillä tavalla meidän kaikkien yhteinen vihollisemme, se raukkis, toimii. Ei anneta sen lannistaa meitä.

Ehtoolliselle (luterilaisessa kirkossa) mennään yksinkertaisesti niin, että kävellään muun seurakunnan kanssa jonossa alttarille, ja kun sopiva tila tulee, polvistutaan ehtoollispöytään. Pappi tai papit mahdolliset avustavat ehtoollisen jakajat tulevat ja jakavat sinulle ehtoollisleivän ("öylätin") jonka laitat suuhusi, ja viinin, jonka juot päälle. Halutessasi voit pyytää myös gluteenittoman leivän ja alkoholittoman viinin, jos tahdot. Jeesuksen ruumiin ja veren uskotaan olevan näissä ehtoollisvälineissä reaalisesti läsnä ja sinä syöt ne ollaksesi osallinen Jeesuksen kuolemaan ja ylösnousemukseen. Voit seurata muita pöydässäolijoita; jos he nousevat yksitellen pois, sinäkin voit nousta. Joskus tehdään niin, että koko pöydällinen ottaa vastaan ehtoollisen ja sen jälkeen pappi siunaa koko siinä pöydässä olleet ihmiset kerrallaan ja sitten seuraava osa väestä pääsee pöytään. Ehtoollisen päätteeksi voit halutessasi tehdä ristinmerkin tai kumartaa/niiata alttaria kohden tai sitten vain kävellä pois. Rituaaleja tärkeämpää on se, mitä uskot juuri tapahtuneeksi ja millä asenteella tulit paikalle ja lähdet sieltä pois. Nämä ovat vain sinun ja Jumalan tiedossa, joten älä välitä siitä, mitä muut ajattelevat :).

Muissa seurakunnissa saatetaan toimia pikkuisen erilaillakin - esim. leipä saattaa olla aitoa leipää ja leipä sekä viini saatetaan tulla jakamaan jopa penkkiin seurakuntalaisten luokse. Kannattaa seurata, miten missäkin paikassa toimitaan ja katsoa "mallia" muilta seurakuntalaisilta. Se kannattaa ehkä huomata, että käsittääkseni vapaissa suunnissa uskotaan, että leipä ja viini ovat vain symboloimassa Jeesusta, ja että ateria nautitaan enemmänkin Jeesuksen ristinkuoleman ja ylösnousemuksen muistoksi (toivottavasti en ole käsittänyt tätä ihan väärin :) ) - tällä on itseasiassa melkoinenkin teologinen merkitys, mutta sinä voit Jumalan kanssa etsiä asiasta sen totuuden, minkä mukaan sinä uskot ja toimit.

Todellakin, siunausta ja Kristuksen valoa sinun tiellesi!

TMIV

• Hei TMIV

Häivy täältä. Sinun johdattelua ja manipulointia ei kaivata täällä.

Sinut on myös paljastettu. Olet valeasuus piiloutunut pappi.

• TMIV

Hieno juttu, kiitos kommentistasi! Puhun mitä ilmeisimmin totta. Miksi sitä vastaan muuten hyökättäisiin :).

TMIV

• YAK-42

Oppimaton,

Hienoa, että kirjoitit tänne kokemuksestasi. Minulle tulee siitä sellainen vaikutelma, että olet saattanut jo tullakin uskoon. Uskoon kun voi tulla kovin monella tavalla. Joillakin se kestää kauan, kun taas joku toinen tulee uskoon hetkessä. Sinulle saattoi käydä jälkimmäisellä tavalla.

Tullessasi uskoon tai ollessasi uskossa, et tarvitse siihen välttämättä seurakuntaa tai kirkkoa, mutta on tosi hienoa, että pääset tutustumaan seurakuntasi toimintaan kesätyön muodossa. Ja kun epäilit, onko esim. papilla aikaa keskustella kanssasi, niin voit kyllä aina vaikka soittaa kotiseurakuntasi papille ja jos puhelinkeskustelu ei hänelle juuri sillon sovi, niin voit sopia hänen kanssaan jonkun toisen ajankohdan. Koska olet seurakunnan jäsen, kotiseurakuntasi palvelut ovat käytettävissäsi ja kirkon työntekijät ovat sinua varten.

Toisaalta jo se, että olet löytänyt tiesi tälle palstalle on hieno juttu. Minäkin löysin tämän palstan vasta muutama viikko sitten ja olen lueskellut täältä pappien ja muiden kirkon työtekijöiden kirjoituksia varmaankin sadoista ketjuista. Niistä voi oppia tosi paljon - ja paljon nopeammin kuin kirjoista.

Voin hyvin kuvitella sen tunteen, mikä sinulla tuli tuon ulkomaalaisen henkilön tapaamisesta. Minulla on tapana kutsua sellaisia ihmisiä "valaistuneiksi" - olipa heidän uskontonsa mikä hyvänsä. He ovat ihmisiä, jotka ovat ottaneet Jumalan armon vastaan ja antaneet elämänsä Jumalalle ja heidän silmistään loistaa Jumalan valo. Sellaisen ihmisen voi kohdata aina joskus, ja kyllä heitä on esim. kirkon työntekijöissäkin ja vaikkapa amerikkalaisissa kristillistä popmusiikkia (contemporary christian) esittävissä artisteissa. "Valaistuneet" ihmiset eivät ole eräiden lahkouskovaisten tapaa pinnallisen iloisia, vaan heistä huokuu syvä rauhan tunne. Sellaisen ihmisen lähellä on todella hyvä olla, ja hänen puhettaan/lauluaa on aivan ihana kuunnella.

• TMIV

"oppimaton",

käy vaan kirjoittelemassa täällä ajatuksiasi ja kokemuksiasi, niin jatketaan keskustelua.

TMIV

• uskotar

Miten tulla uskoon?

Luonnollinen ihminen taistelee uskontuloaan vastaan, koska hänestä kaikki se järjellinen, tiedostava osa ei voi käsittää, että mitään muuta ei voi olla olemassa, kuin se mitä voi nähdä, kosketella, tuntea, haistaa tai maistaa.
      Ihminen on kuitenkin paljon enemmän, miksi tyytyisimme vähempään, kun kerran voisi olla paljon paremminkin.

On olemassa maailmankaikkeus, ja yli ymmärryksen käyvä Jumala, joka täällä hallitsee ja vaikuttaa ihmisissä kaiken aikaa, vaikka ihminen ei sitä tunnustakkaan.
      Voiko kukaan rehellisesti sanoa, ettei maailmassa vaikuta hyvä ja paha. Miksi ihminen kiinnittyy mieluummin pahaan kuin hyvään. sanotaan että ihminen on syntinen. Siitä se johtuu.
      Raamatussa sanotaan se on henkien taistelua, meidän ihmisten sieluista.
      on olemassa näkymätön henkimaailma. Jumalastakin sanotaanhan, että Hän on henki. Siksi ihminen ei voi häntä tieteellisessä mielessä tutkia, eikä sillä tavoin todistaa Hänen olemassa oloaan, mutta jokainen voi tutkia omaa sisintään, siellä Jumala vaikuttaa.

Puhutaan etsikkoajoista jolloin Jumala erityisesti kutsuu ihmistä puoleensa, ja silloin Hänet voi löytää jos ihminen vain tahtoo. Tahdosta on siis ennenkaikkea kysymys. Tahdotko ottaa Jumalan vastaan, tahdotko vastata Hänen kutsuunsa myöntävästi. Yleensä ihminen ei tahdo, ja siksi asiassa ei päästä eteenpäin.
      Raamattu lupaa "kaikki jotka tahtovat, Hän antaa voiman tulla Jumalan lapseksi".
      Tämän on moni saanut kokea, Jumala pitää lupauksensa, mutta ei hän ketään väkisin vie, mutta saatana kyllä vie vaikka väkisinkin, ja sen näkee kyllä joka puolella, missä pahuutta esiintyy.

Tässä linkissä on paljon asiaa joka tahdoo uskoa, muiden ei tarvitse vaivautua.
      http://www.uskoontulo.net/uskoontulo.html
      Oppinut, Onnea ja siunausta etsinnällesi. Etsivä löytää, sen on Jumala luvannut, ja tämä pitää satavarmasti paikkansa.

T. Hänen kutsuunsa vastannut.

riitukka

• Nimim uskotar

KIITOS! tuosta linkistä minkä osoitat kirjoituksestasi, sieltä etsijät löytävät tarvittavan tiedon kysymykseen "miten tulla uskoon"?.

• Nimimerkk

oppimaton,

mieti, kannattaako lukea tätä hämmennyksen palstan kirjoituksia, näitä eripuraisten ja vihaisten ihmisten riitelyjä lukiessa ei kukaan normaali ihminen voi hyvin. Täällä viihtyvät pätemisen tarvettaan ruokkivat ihmiset jotka kaipaavat sanakiistoja ja riitelyä. On ihmisiä jotka eivät ole sovussa itsensä kanssa, ja tästä syystä eivät pysty olemaan sovussa toistenkaan kanssa.

Etsi yhteyttä sellaisiin ihmisiin jotka tukevat sinua ja joiden seurassa sinun on hyvä olla.

Seurakunta jossa sinulla on aito ystävä/ystäviä, on sinulle paras paikka:)

• 17+5

Oppimaton, älä usko kaikkea mitä täällä kirjoitetaan. Täällä annetaan ihan vääriä neuvoja sellaisilta, jotka pitävät itseään uskovaisina. Raamatun mukaan ihminen ei voi suoraan sopia Jumalan kanssa, vaan Jeesus on perustanut seurakunnan, johon on jättänyt taivaan valtalunnan avaimet.

Jeesus perusti seurakunnan oppimattomista miehistä. He olivat hänen koulussaan kolme ja puoli vuotta. Vaikka heidät oli kastettu ja olivat nauttineet ehtoollista, silti he eivät olleet vielä valmiita. Heillä oli suuria ajatuksia itsestään siihen asti, kunnes näkivät Jeesuksen kuolevan. Silloin heille tuli suru. Ilon he saivat kokea, kun Jeesus ilmestyi heille ylösnousseena ja kuoleman voittajana ja tervehti heitä rauhan tervehdyksellä, jonka Luther sanoo merkitsevän syntien anteeksiantamista. Tämän jälkeen hän puhalsi heidän päällensä ja käski otamaan Pyhän Hengen, sekä antoi opetuslapsilleen syntien anteeksiantamisen ja pidättämisen vallan. Joh.20:23

Luther opetti myös, että kenellä ei ole seurakunta äitinä maanpäällä, sillä ei ole Jumala Isänä taivaassa.

• lkjhhg

Ihastuit siishen ulokomaalaiseen.

• Kris Titty

Uskon että kohtasit henkilön jolla on usko Jeeskseen sillai aidosti. Vain he ottavat huomioon "vieraita" kokouksissa, koska Jeesus tähän on meitä kehoittanut.

Myös sinä voit ottaa Jeesuksen vastaan menemällä johonkin vapaiden suuntien kokoukseen ja kertoa tämä halusi uskoa Jeesukseen. Ja näin sinut johdatetaan meidän Herramme Jeesuksen haltuun ja annetaan jokin kirjanen jossa kerrotaan miten tästä sitten eteenpäin.

Mutta ottamalla Jeesus vastaan, niin se on se tärkein ja ensimmäinen askel ja kaikki muukin sitten annetaan. Ja muista että Jumala on rikas antaja. Amen

• 16+1

Lutherin kirjoituksia
      ”Pysy sinä Kristuksen sanoissa ja ole varma siitä, ettei Jumala muulla tapaa anna syntejä anteeksi, kuin suullisen sanan kautta, jonka tavan hän on määrännyt meille ihmisille. Ellet etsi anteeksiantamusta sanasta, niin turhaan katsoa töllistelet taivasta kohti odottaen sieltä armoa, tai niin kuin he sanovat, sisällistä anteeksiantamusta.” ( Valitut teokset 1, Avaimista)
      ”Kenelle muulle rikoksiasi valittaisit kuin Jumalalle? Mutta mistä muualta löydät hänet kuin veljestäsi? Hän kykenee vahvistamaan ja auttamaan sinua sanoilla” (Kirkkopostilla, Palmusunnuntain evank. saarna)
      ”Sillä ei yhtään muuta tietä tai välikappaletta syntien anteeksi saamiseen ole kuin sana. Sen tähden tehköön mitä tahansa, niin synnit kuitenkin niille pidetään, jotka eivät ota sanaa vastaan, vaan omilla töillä itseänsä auttaa tahtovat. Sillä Herramme Jumala ei syntien anteeksi saamista johonkin työhön laskenut, jota me tehdä voimme, vaan tähän ainoaan työhön, että Kristus kärsi ja kuolleista jälleen nousi. Mutta tämän saman työn hän sanan kautta, apostolein ja sananpalvelijoidensa ja missä niin tarvitaan, kaikkien kristittyjen suuhun pani, että syntien anteeksiantamuksen, sen kautta kaikille, jotka sitä tahtovat, jakaisivat ja julistaisivat.
      Jos nyt sieltä syntien anteeksiantamuksen vastaanottaa tahdot, niin sen totisesti löytävä olet, koska jo käsketty on, että synnit anteeksi annettaman pitää. Mutta ellet tahdo vastaanottaa, niin syntisi sinulle pidetään, ehkä mitä hyvänsä tekisit. Sillä kuten usein sanonut olen, syntien anteeksiantamus ei ole ulkona sanasta. Nyt on Kristus laskenut sanan apostolien ja kaikkien kristittyjen suuhun. Joka ei sieltä sanaa vastaanottaa ja usko tahdo, hän kaikesta voimasta tehköön mitä tahansa, niin kuitenkin syntinsä hänelle pidetään. Sillä tässä on vakava käsky, jonka kautta Herra syntien anteeksi antamisen kaikesta maailmasta ja kaikista töistä ottaa pois ja sanan laskee. Sieltä se löydettävänä on”. (Huonepostilla, 1. sun. pääsiäisestä)

• Uskoa ei tarvita

"Hän teki minuun valtavan suuren vaikutuksen siinä, miten nöyrä, kohtelias ja toiset huomioiva hän oli. En saa tätä kokemusta mielestäni. Se rauha, mikä hänestä huokui oli lähes käsin kosketeltavaa."

Olin myös kerran työn takia muutaman kuukauden tekemisissä samanlaisen henkilön kanssa. Nuo kaikki ominaisuudet henkilöllä oli ja vielä voisi lisätä että hän oli jossain määrin "tulisieluinen" ja saattoi kyllä kimmastuakin välillä mutta sen panin merkille että yhdenkään yön yli hän ei kimmastustaan jättänyt vaan sovitteli asiat pikimmiten ennenkuin "pääsivät happanemaan". Huumorintajukin oli kohdallaan eikä aika tullut hänen seurassaan pitkäksi. Tämä henkilö oli varsin lujasti ateisti.

• luminarsku

Uskoa ei tarvita,

Saiko tuo kohtaaminen ateistin kanssa sinut kysymään aloittajan tapaan:
        voinko tulla uskoon? :)

Aidon jumalallisen rakkauden kohtaaminen saa aikaan halun
        löytää tuota samaa, mitä näkee toisessa. Se on sitä yliluonnollisuutta, jota on mahdollista aistia. Monesti vaan elämän kiihkeä meno ja hälinä voi aiheuttaa tuollaisten kallisarvoisten hetkien tunnistamisen epäonnistumisen.

Tapaamallasi ateistilla oli varmaan hyvä kotikasvatus, hyvät geenit, oli elämässään huomannut anteeksipyytämisen ja -annon merkityksen, oli harrastanut itsekasvatusta. Mitä tahansa, inhimillinenkin ihminen voi tiettyyn mittaan asti tuottaa niitä Raamatussa mainittuja hengen hedelmiä, olemmehan luotu rakkautta varten, joka meissä vaikuttaa luonnostaan, pahuuteen taipuvaisuuden ohella.

• 6+7

Ateistilla jos kellä on vahva usko, vaikka se ei kohdistukaan Jumalaan.

• Valtio-kirkko eroon

Tuo on totta ja ateistit keskittyvät muuhun elämään ja kanssaeläjiin paljon inhimillisemmin ja läheisiimmin kuin uskovat, jotka keskittyvät elämässään vain Raamattuun ja omien syntiensä tutkailemiseen.

Ateisti myötäelää toisen ihmisen elämässä ja auttaa pyyteettömästi toista tämän hädässä. Ei tähän mitään uskontoa tarvita tällaiseen, eikä minkään Jumalan sanan tuputtamista saatikka aivomanipulaatiota jostain Jeesuksesta.

Uskonnonvapaus tarkoittaa sitä, että uskontoa ei saa tyrkyttää kenellekkään aivopesemällä lapsista aikuisiin kuten nämä uskovaiset tekevät syyllistyen rikolliseen toimintaan.

• Sinulla on ollut upea ja koskettava kokemus. Onneksi olkoon hienosta kokemuksesta :) Jumala voi puhutella meitä ihmisiä monin eritavoin. Uskon että tämä sinun kokemuksesi oli Jumalan sinulle tarkoittama.
      Uskoon voi tulla ihan jokainen. Uskoontulo on yksinkertaisesti sanottuna sitä että uskoo Jeesukseen ja Hänen sanomaansa. Raamattu on uskovaisen kompassi, josta hän löytää vaellusohjeita tähän aikaan. Rukous on Jumalan kanssa yhteydessä olua.
      Rohkaisen sinua jatkamaan tielläsi, voit kysellä ja kyseenalaistaa ihan rauhassa, Jumala kyllä sen sallii. Kun koet ja aika on voit tulla uskoon rukoilemalla lyhyen rukouksen. Vaikka näillä sanoilla: http://www.suoja.net/Syntisen-Rukous.php

• 13+6

Kerro juhani1965 mistä löydät vahvistusta sille, että uskoon voi tulla rukoilemalla? Kuolleen uskon voi niin saada, mutta raamatun mukaan tarvitaan tarvitaan Pyhän Hengen saanut ihminen, joka voi auttaa uskotielle.

Esim, Kornelius rukoili paljon. Jumala ilmestyi hänelle ja sanoi, että lähetä miehiä Joppeen hakemaan Simon Pietari. Pietarilla oli se käsitys, ettei usko kuulu pakanoille. Hänenkin täytyi nähdä näky, ennen kuin hän oli valmis lähtemään. Pietarin puhuessa Pyhä Henki laskeutui Korneliuksen ja muiden kuulijoiden päälle ja heidät kastetiin.

Jeesus on sanonut, että usko tulee kuulosta ja kuulo Jumalan sanan kautta. Hän on myös sanonut, että joka uskoo ja kastetaan, se tulee autuaaksi, mutta joka ei usko, se kadotetaan.

Jeesus opetti myös, että kun rukoilette älkää tyhjiä hokeko, vaan sanokaa näin: "Isä meidän, joka olet taivaissa........"

• sielu ja ruumis

oppimaton - olen kokenut saman tunteen!!

olen itse löytänyt itsestäni sisältäni sen. Uskoni on nykyisin vahva, eikä sitä ole aivopesty kirkoissa eikä seurakunnissa. Se on kasvanut itsekseen sisälläni.
      Se on minussa oleva asia. kuulun minäkin kirkkoon, olen käynyt rippikoulun. mutta aika vähän koskaan kirkossa. Tiedän että voin olla ilman kirkkoa ja seurakuntaakin.
      Toisinaan käyn kirkossa yksin. en ole puhunut papin kanssa koskaan, enkä muidenkaan seurakunnan työntekijöiden kanssa. Olisin halukas keskustelemaan jos tietäisin missä sellaiseen on mahdollisuus. Minulle on tapahtunut jokin suuri uskon kasvaminen. Älä pelkää siis. Nauti tuosta tunteesta ja kuuntele sydäntäsi. Kuuntele itseäsi, älä mene minkään yhteisön aivopestäväksi vaan kuuntele itseäsi ja kasva uskon asioissa rauhassa omalla tavallasi. Ainoa paikka missä olen tähän mennessä lukenut tai ottanut kontaktia seurakunnan työntekijään on ollut sähköinen kontakti. tähän mennessä. Kasvokkain en ole vielä keskustellut koskaan.

Nauti siitä olostasi. Tiedän tuon tunteesi itselläni se syttyi noin 4vuotta sitten ja olen sillä tiellä vieläkin. Se lämmin tunne tuli kirkossa minullakin olin yksin ja ajattelin - en kuullut mitään ympärillä olevaa. ajattelin asioita ja olin siinä hetkessä sellaisena ihmisenä kuin vain olen. en nähnyt ketään, en puhunut kenenkään kanssa. olin kahden jumalan kanssa. seisoin koko tilaisuuden ajan kirkossa ja itse kirkollinen tapahtuma jäi taustalle kun ajatukseni kohdistui ylös. se oli upea kokemus. se ei tullut ihmisen kautta kuten sinulla. vaan siinä olin yksin, mutta se tunne on ollut mukanani siitä saakka. uskoni on kasvanut näiden vuosien myötä ja on hyvin vahva. puhun nykyisin siitä jo joskus ääneenkin. Ole rauhassa, tutkaile rauhassa itseäsi ja anna asioiden rauhassa itsekseen tulla, ajallaan. Älä hätäile. Tuntuu oudolta jopa kirjoittaa tällaista - vieraalle, kun harvoin näistä puhuu ääneen, mutta, tie jos se on sellainen kuin minun tieni on niin se on uskomaton. onnea matkaan. :)

• sielu ja ruumis

uskoni on siis vain kasvanut minuun, eikä tullut minkän ulkopuolisen tahon kautta, eikä siinä ole mitään sen ihmeellisempää.
        Se muuttaa ihmistä, mutta eri tavoin kuin se jos liittyisi johonkin missä joku "määräisi" miten sinun tulee elää tai kertoisi mitä jokin on.. On toki oma kirkko, jossa voi käydä silloin kun haluaa jos haluaa, rauhassa. mutta kukaan ei määrää mitään, eikä kukaan pääse harjoittamaan uskonnollista väkivaltaa myöskään kun ei kuulu mihinkään yhteisöön.

tärkeintä on kuitenkin että on rauha sielussa ja usko sydämmessä, mitään muuta ei tarvita.

• wtttw

mä uskon kanssa tuonpuoleiseen ja ajattelen samalla tavalla kuin nimimerkki: sielu ja ruumis.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. PropsApp Koodi

Haluatko ansaita ja kilpailla fiksusti samalla kun seuraat urheilua? Props tekee sen mahdolliseksi. Sovelluksessa pääset
      2
      3518
    2. Persut yrittävät epätoivon vimmalla

kiertää häirintä asian https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/5389f072-60d9-4ef8-aa7b-c11f0eda66cf jonka muut puolueet a
      Maailman menoa
      100
      3366
    3. "Skandaali muhii SDP:ssä" - "pelon ilmapiiri vallitsee"

Puolueen johto on vähintään vastuussa ilmapiiristä, jossa häirinnän uhrit eivät ole saaneet ääntään kuuluviin. Vyyhdin
      Maailman menoa
      57
      2863
    4. IL: "Kyykyttämistä, alistamista, painostamista, huutamista ja tiuskimista SDP:n

eduskuntaryhmässä." Häirintäkohu puolueen ympärillä paisuu. Iltalehden haastattelemien SDP-lähteiden mukaan eduskunta-
      Maailman menoa
      61
      2673
    5. Riikka runnoo: konkursseja eniten 30 vuoteen

Vuonna 2025 Suomessa haettiin konkurssiin yhteensä 3 906 yritystä. Konkurssiluku oli suurin sitten vuoden 1996.
      Maailman menoa
      92
      2475
    6. Taas nuoren kuolema

Vasunmäentiellä paha onnettomuus. Nuori nainen menehtyi. Niiin sydäntä riipaisevaa 😭
      Lapua
      54
      2181
    7. Jari Sillanpää isossa leikkauksessa - Paljastaa, mitä uralle tapahtuu!

Palaako Siltsu keikoille? Artisti, ex-tangokuningas Jari Sillanpää on ollut lonkkaleikkauksessa ja kotiinpaluu on edessä
      Suomalaiset julkkikset
      24
      1373
    8. Kuinka paljon teillä

on ikäeroa?
      Ikävä
      96
      1298
    9. Raamatun kanta homoseksuaaliseen käytökseen on selvä

On oma mielipiteesi mikä tahansa on hyvä muistaa, mikä on Jumalan mielipide. Edelliset ketjut ovat tulleet täyteen joten
      Luterilaisuus
      365
      1190
    10. Hämmentävä muutos tv:ssä: Roope Salminen OUT, Sointu Borg IN!

Roope OUT, Sointu IN! Mitä tykkäät tästä muutoksesta? Suositun Myyrä-seikkailusarjan alusta asti juontohommissa on oll
      Suomalaiset julkkikset
      17
      1065
    Aihe