Alkavat vaihdevuodet ja migreenin lisääntyminen?

Voikohan migreenin lisääntymisellä olla jotain tekemista alkavien vaihdevuosien kanssa? Olen 41v. ja mulla on monia vaihdevuosiin sopivia oireita, yöhikoilua, kuumia aaltoja, sydämen tykytystä, unihäiriöitä ja hiukset ovat ruvenneet rasvoittumaan (liekkö sekin aiheeseen liittyvää?) ja monia muita oireita.
9319
Äänestä

Muut lukivat myös

Vastaukset 9

Vanhimmat

Kyllä vaan, lievä jomottava migreeni voi olla niitä ensimmäisiä merkkejä, mutta silti päänsäryn syy pitää selvittää.

Äänestä

Kyllä mun tietääkseni lisääntyny migreeni voi olla merkki ns. esivaihdevuosista. Estrogeenin väheneminen voi aiheuttaa sitä. Tuleeko sulla migreeni johonkin tiettyyn aikaan kiertoa?
Muutenkin noi oireet kuulostaa tutuilta. Mulla ikää saman verran ja samanlaisia oireita. Lisäks mielialan vaihtelut ja aj. ahdistus. Kuulemma estrogeeni sahatessaan ylös ja alas tekee noita oireita.
Minä oon just alottanu Zoely nimiset yhdistelmäpillerit, josko niistä olisi apua. Mulla tulee vielä kuukautiset, kierto on kyllä lyhentyny (23pv.) ja vuoto vähentyny.
Kannattaa käydä gynellä ja kokeilla olisko hormoneista apua.
Tsemppiä!

Äänestä
  • Kiitos teille molemmille. VIOLET: kyllä migreeni tulee yleensä sinä päivänä jolloin runsaampi vuoto loppuu. Mullakin on kuukautisten väli lyhentynyt muutaman päivän ja nuo kertomasi oireet ovat minullekkin valitettavan tuttuja. Lisäksi välillä jalkapohjat ovat hiestä märät samoin kämmenet ja välillä tas molemmat umpijäässä.
    Mulla tuskin tulee hormonit kyseeseen verenpainelääkityksen ja sukurasitteen takia. Meillä on nimittäin suvussa sydän- ja verisuonitauteja. Ja minullakin on todettu kohonnut veritulppa riski, joten taidan tyytyä luontaistuotteisiin, toivottavasti ne auttaisi minua.

    Äänestä

Moikka, vuodon viimeisinä päivinä estrogeenitasot kaiketi ovatkin matalimmillaan ja voivat aiheuttaa migreeniä. Eli siihen tosiaankin auttais estrogeeni, mut tosi harmi jos et sitä voi käyttää. Ootko lukenu Maija Kajanin kirjan Sukellus kuumaan aaltoon?? Siinä muistaakseni oli juttua että nykyään voidaan hormoneja valvotusti käyttää, vaikka oliskin sun mainitsemia sukurasitteita ja riskitekijöitä. Kannattaa käydä gynellä ja kysellä vaihtoehtoja.
Aurinkoisia talvipäiviä sinulle :) ja toivotaan että saat helpotusta oireisiisi.

Äänestä
  • Violet: enpä ole kuullutkaan tuosta kirjasta täytyy hankkia käsiini ja lukea se. Samoin sinulle aurinkoista lopputalvea ja yritetään jaksaa oireinemme :)

    Äänestä

  • Ymmällään kirjoitti:

    Violet: enpä ole kuullutkaan tuosta kirjasta täytyy hankkia käsiini ja lukea se. Samoin sinulle aurinkoista lopputalvea ja yritetään jaksaa oireinemme :)

    Luettavaa myös: Maryon Stewart Luonnollinen menopaussi. Kaikki vaivat kun ei johdu estrogeenin puutteesta.

    Äänestä

Täytyypä laittaa tuokin kirja korvantaa. Kaikki tieto on tervetullutta. Kajanin kirja on melkoinen estrogeenin ylistys ja sinänsä hyvä että pelko hormoneja kohtaan vähenisi, mutta itse pidin niistä potilasesimerkeistä.
Ymmällään: sinulle vielä, että myös minulla lähti tässä taannoin kovasti hiuksia ja hiukset on alkaneet rasvottumaan, eli varmaan nämäkin aiheutuvat hormonitoiminnan muutoksista.

Tsemppiä ja kirjoitellaan kokemuksista ja kuulumisista :)

Äänestä

Olen kuullut useiden yli nelikymppisten migreenipotilaiden kertovan että migreenit ovat selvästi pahentuneet lähellä vaihdevuosia, ehkä tyypillisintä on että kohtaukset alkavat pidentyä. Itselläkin sama huomio. Ei ole mitenkään erikoista että migreeni jyllää kolmatta vuorokautta yhtäjaksoisesti huolimatta lääkityksestä.

Äänestä

Chello fortea kolahti tänään postilaatikkoon, toivotaan, että auttaa :) Kiva, kun olette kommentoineet. On rohkaisevaa huomata, ettei ole ainoa näiden vaivojensa kanssa :) ja tällä palstalla muitakin ketjua kun olen lukenut, olen ollut suorastaan helpottunut; en olekkaan sekoamassa :D Pitää etsiä molemmat kirjat käsiinsä ja lukea ne, kiitos vinkeistä!

Äänestä

Kommentoi aloitusta


Ymmällään kirjoitti:

Voikohan migreenin lisääntymisellä olla jotain tekemista alkavien vaihdevuosien kanssa? Olen 41v. ja mulla on monia vaihdevuosiin sopivia oireita, yöhikoilua, kuumia aaltoja, sydämen tykytystä, unihäiriöitä ja hiukset ovat ruvenneet rasvoittumaan (liekkö sekin aiheeseen liittyvää?) ja monia muita oireita.

Anonyymi
5000

Ilmoita asiaton sisältö

  • Sisältää materiaalia, joka on loukkaavaa, herjaavaa, rasistista, uhkailevaa tai ahdistelevaa.

  • Materiaali sisältää nimiä, yhteystietoja tai muita henkilökohtaisia tietoja. Julkisuuden henkilöistä, julkisissa viroissa toimivista ihmisistä sekä yritysten vastuuhenkilöistä saa keskustella työhön liittyen. Myös yksityiselämään liittyvistä asioista voi keskustella siltä osin, kuin niistä on julkisesti kerrottu.

  • Sisältää lapsille haitallista tai heiltä kiellettyä materiaalia. Seksuaalinen sisältö on sallittua aiheeseen tarkoitetuilla palstoilla, joiden ikäraja on 18 vuotta.

  • Lainvastaista sisältöä voi olla mm. yksityiselämää loukkaavan tiedon levitys, kiihottaminen kansanryhmää vastaan, laiton uhkaaminen, alaikäisiin liittyvä seksuaalinen sisältö/grooming, petokset, identiteettivarkaudet, kunnianloukkaukset ja tekijänoikeusrikkomukset.

  • Sisältö ei liity palstan tai keskusteluketjun aiheeseen.

  • Viesti ei ole suomea tai ruotsia (pl. International Forums), se sisältää mainontaa, se sisältää tekijänoikeuksin suojattua materiaalia, se on massapostitus tai jokin muu syy.

Jaa keskustelu