Moottoripyöräilyn kustannukset

jokohan tänä kesänä?

Nyt taas alkaa tämä joka keväinen haaveilu motukasta. Aiempaa pyöräilykokemusta ei siis ole, joten toistaiseksi ollaan vähän ummikkona. Olen jo katsellut tiettyjä merkkejä ja malleja ja koittanut haarukoida sopivaa hintapuolta pyörälle. Lisäksi olen tehnyt vertailua vakuutushintojen suhteen. Varusteetkin olisi oltava, mutta niihin en ole vielä tutustunut tarkemmin. Nyt kiinnostaisi tietää pyöräilyn pakollisista kustannuksista. Riippuen tietenkin ajomäärästä ja pyörän kunnosta, mutta millaisiin kustannuksiin noin suurin piirtein on syytä varautua?

17

7135

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • sitten näät

      Täysin kattava vakuutus ,jossa mm. hinaus, on ilman bonuksia merkittävä pysyvä kulu
      Talvi-Säilytyspaikkakin on hyvä miettiä etukäteen.
      Varusteissa ja yleensä kampeissa saa varautua suuriinkin summiin, ei mitään summaa voi osoittaa, sillä ylärajaa on mahdoton sanoa. Toki pelkällä kypärälläkin selviää, mutta huonot kamppeet rajoittaa harrastusta.

      Jos jotain oikeasti haluaa, turha murehtia hintaa

      Mutta niin paljon menee , kuin on varaa laittaa !

      • halpaa on

        Moottoripyöräily on halpaa veneilyyn verrattuna, justiin tilasin halvalla renkaat sain 330€uroon..


    • mika2

      Kuten sanottua, niin kalliiksi tulee joka tapauksessa. Pyörätyyppi vaikuttaa paljon niihin kustannuksiin. Teho-painosuhde vaikuttaa siihen vakuutuksen hintaan, mutta esimerkiksi renkaiden hintaan ja niiden kulumiseen vaikuttaa se pyörä ja sen tehot. Uusissa pyörissä käytetään aina leveämpiä ja kalliimpia renkaita samoin isommassa pyörässä on kalliimmat ja leveämmät renkaat. Ai niin ja kuljettajan paino sekä ajetaanko pyörällä yksin vai kaksi päällä vaikuttaa myös paitsi polttoaineen kulutukseen, myös renkaiden kulutukseen.

      Huoltokuluihin vaikuttaa huoltaako itse vai huollattaako. Sitten polttoainekulut joihin vaikuttaa pyörän lisäksi todella paljon ajotapa ja ajo-olosuhteet (oma pyöräni vie 4,5l sadalla pienimmillään matka-ajossa ja reilut 6 litraa sadalla toisessa ääripäässä). Itselläni menee takarengas joka kesä ja eturengas joka toinen kesä (eli takarenkaalla voi ajaa reilut kymenen tuhatta ja eturenkaalla reilut kaksikymmentä tuhattakilometria).

      Talvisäilytys vähän riippuu, jos sulla on itselläsi talli niin nou hätä. Ulkona säilyttämistä pyrät kestää vähän eritavalla, mutta itse olen säilyttänyt muovista ja alumiinista enduroa ilmanmitään ongelmia pressun alla pihalla. Olen nähnyt customeitakin säilytettävän pihalla, mutta niissä on monesti se murhe, että ne kromit alkaa hapettua ja tulla sellaista ruostetiplua mikä kyllä kouraisee sydäntä, vaikka pyörä muuten moitteettomana säilyykin. Kyykyissä se tekniikka on taas niin huippuunsa viritettyä ja hienoa, että voi tulla murheita ulkosalla. Kaiken kaikkiaan moottoripyrät on kyllä tehty käyttöä varten eivätkä ole ihan niin hauraita hajoamaan kun monet luulee.

    • mä vaan

      Joo lueppa viimeistä moto 1, siinä vakuutusten vertailua! Ja MP maailmassa huoltokustannuksista!

    • Halpaa lystiä

      Mulla on 20 vuottan vanha 1,5 litainen custom. Täyden bonukset, ympärivuotinen liikennevakuutus ja osakasko (sisältää autopalveluplus ja ilkivalta IF:ssä) maksaa vähän alle 150€ vuosi.

      Polttoainetta menee noin 5 litraa satasella. Huoltoihin itse tehtynä on mennyt 50-100 euroa vuodessa. Rengaskulut on noin 250 euroa kerran kolmessa vuodessa.

      Ajovarusteet. Nahkatakki maksoi 22 vuotta sitten 700mk, nahkahousut olen uusinut kymmenen vuoden välein, kulu noin 100 euroa kerta. Bootsit ostin boot factorystä, viimeksi vuonna 1996, kustannus noin 1000mk, kerran on suutarilla korjattu. Säilytys omassa autotallissa. Niin ja kypärä on kans ostettu 22 vuotta sitten, hinta oli muistaaksen noin 400mk, avokypärä. Aurinko/ajolaseja menee parit vuodessa tummat ja kirkkaat. Ostan yleensä työsuojelulasit rautakaupasta, hinta jotain kympin luokkaa.

      Mitähän tosta sitten tulis. Lähinnä bensakulut, muut ei paljon tee päälle. Bensakuluista osa säästyy autolla ajosta.

      Oikeastaan tosi halpa harrastus.

    • YamMan

      Varusteita kannattaa katsoa vähän käyttettynä, ajaa saman asian ja ovat noin 60-70 prossaa halvemmat kun uudet.Kypärä kannattaa ostaa uutena niin on varmasti sopiva ja muotoutuu just omanpien mukaiseksi.

    • PutPutPat Put Put

      Nyt menee vakuutuksiin vuodessa n 750e ja superkasko päällä. Menovettä kuluu satasella n 6litraa ja ajelen vuosittain n4000-7000km. Varusteita olen hankkinut pääasiassa käyttetyinä halvalla, avopotan ostin uuden 120e. Vuoden huoltoihin menee ehkä n 200-300e, riippuu vähän mikä huolto on kyseessä. Takarengas kestää n 10-15tkm ja maksaa 189e, eturengas kestää pitempään ja maksaa n 100e. Sivulaukut ostin käytettynä ja maksoi 200e, suorat putket uudet maksoi 900e asennus 240e. Siinä vähän kulueriä sinulle:)...niin ja sitä en ole laskenut paljonko ralleissa palaa rahaa ja kun edes en tarkkaan aina muista sattuneesta syystä:)

    • kallistaTaiEi

      Cbr 600-1000 huolto taulukko

      Riippuu kovin paljon siitä minkä pyörän ostat.
      Hondan huoltokustannukset ovat seuraavat.
      20 Delvac kannu filsu = about 30e jolla ajaa 5000km
      Ketjut rattaat 200e mutta niillä ajaa 15-20 tkm
      Etupään huolto 200-300e yleensä parin vuoden välein
      Taka kummi kestää sen 5-7tkm ja etunen 12-15tkm

      Kawojen kanssa kannattaa olla tarkkana sillä niissä on paljon murheita,on heikkoa nokka akselia,tiheä venttiilien välyksien säätö, 10-15tkm
      On muuten sitten kallis huolto,koska kawat ei mene koskaan läpi pelkällä tarkastuksella koska niitä on aina pakko säätää,sen verran vaativa ettei ole mikään amatöörin työ.
      Hinta pyörii siinä 500-700e paikkeilla.

    • jokohan tänä kesänä?

      Ei nuo kustannukset yllätyksenä suinkaan tulisi. Maksaahan autoilukin, joka ei ole edes harrastus. Harkinnassa olisi joku "kaksimukinen" pyörä. Nelari ei ehkä näin aloittelijalle sovi. Hondalla olisi CB500, Suzukilla GS500 ja Kawalla ER5. Suzukia kokeilleena pitää todeta, että itselle vähän liian pienikokoinen istumakorkeudeltaan. Honda olisi vähän isompi. Kawa ER5 ei vaan muuten sytytä. Nelari-Kawoista olen myös kuullut, että venttiilikoneistoa saa olla ahkeraan säätämässä. Kawan ZR-7 olis kyllä komean näköinen pyörä, mutta nelari sekin.

      Näin karkeesti arvioituna kustannuksia tulis suurimmista huolloista, polttoaineesta, vakuutuksista sekä varusteista. Perushuoltoja pystyn tekemään itse ja ajokauden väliset säilytystilatkin löytyvät.

      • mika2

        Oletko miettinyt matkaenduron mahdollisuutta ensipyöräksi? itse uskaltaisin suositella sellaista ja oma kokemukseni on Yamaha TDM850/900, joka on kaksisylinterinen ja kaikin puolin luotettava peli, joka kestää käyttöä ja on helppo itse huoltaa. Venttiilit on säätöpaloilla (ainakin kasipuolikkaassa), mutta säätöväli on todella pitkä. Tämä on selkeästi maantielle tehty pyörä, mutta sukua allroad pyörille ja on ajoltaan helppo ja mukava. Korkea pyörä on myös kevyt käsitellä. Voimakas moottori antaa suorituskykyä, mutta ei tämä mikään raketti ole eikä kaahailuun tarkoitettu (kyllä tämä kuitenkin autot jättää noin pääpiirteittäin). Helppoutensa ja vakautensa ansiosta tämä sopii aloittelijalle hyvin.

        Tätä pyörätyyppiä edustaa myös Triumphin Tiger, Hondan Varodero (transalp myös on klassikko), Suzukin V-storm, etc.


    • jokohan tänä kesänä?

      En ole kyllä matkaenskaa ajatellut ensipyöräksi. Pääasiassa tulisi ajeltua päällystetyllä tiellä ja ainakin kevarikokemukseni perusteella enduro ei ole sieltä parhaimmasta päästä maantieajossa. Minulla oli Kawa KMX125 kevarina. Matkaendurosta puheen ollen, onko Kawan KLE500 millainen peli? Olen käsittänyt, että siinä olisi sama kone kuin customi EN500:ssa, jossa tosin taitaa olla matalaviritteisempi. Siitäkin olen kuullut kehuja, että on perusvarma pyörä.

      • mika2

        Nuo minun mainitsemani pyörät eivät ole enduroita sanan varsinaisessa merkityksessä, vaan ne ovat nimen omaan päällystetylle tielle tarkoitettuja. Siis vähän niin kuin citymaastureita joita ei missään tapauksessa voi eikä pidä viedä metsään, vaikka niiden suunnittelun pohjana on maasturi ollutkin.

        Jos käyt vaikka netissä katsomassa kuvia noista mainituista malleista niin hoksaat itsekin etteivät ne ole sellaisia enduroita, mikä tulee mielikuvaksi kun enduroista puhutaan. Niissä on lähinnä enduroista lainattu kapea rakenne ja tavallista katupyörää korkeampi maavara (mutta tavallista enduroa matalampi kuitenkin).

        Tällainen pyörä on varsin mukava ajaa ketteryytensä ansiosta, mutta koviin nopeuksiin tätä ei ole tarkoitettu eli pysty ja vältä ajoasento joka takaa sen ettei matka-ajossa väsy niin äkkiä aiheuttaa sen, että kovissa nopeuksissa tuuli ottaa kuljettajaan. Toisaalta liikenteessä maasturimaisuus tuo hyvän näkyvyyden pikkuautojen kattojen yli joka suuntaan.

        Tämän pyörätyypin ketteryyttä ja hallittavuutta ei voi tarpeeksi korostaa ja ne ovat tämän pyrätyypin parhaat puolet. Kyllä tämän moottoriyöräksi tunnistaa eli kiihtyy ja kulkee ihan mukavasti, mutta ei lähellekään kyykkyjen suorituskykyä. Tällaisella pyörällä maksimivauhti on siinä kahdensadan tuntumassa eikä sen kyllä tarvitsekaan kulkea yhtään sen kovempaa, koska ajo alkaa olla jo niin epämiellyttävää sellaisissa nopeuksissa. Matka-ajossa ajan itse mieluiten 80-90km/t mutta 100-120km/t onnistuu matkavauhtina ja pyörä nousee tuosta vauhdista kevyesti ohitukseen, mutta pidempään en itse halua niin kovaa jaa tällä pyörällä.

        No kunhan ehdotin tällaistakin vaihtoehtoa pohdittavaksi.


    • jokohan tänä kesänä?

      Matkaendurot on kuitenkin korkeita pyöriä ja istuma-asento pystyssä, niin tuulenvastushan on tällöin suurempi. Vai tuntuuko sitä lainkaan, kai ne katteet ohjailee ilmavirtaa kuskin yli? Voisi ainakin kuvitella, että 100km/h vauhdissa saa pitää sarvikosta kiinni tosissaan.

      Kiitos kuitenkin asiallisesta kommentista.

      • mika2

        Kyllä se ajoviima tuntuu. Touringpleksi ohjaa ilmavirtaa vähän tehokkaammin ylös, mutta tuntuu siitä huolimatta. Kyllä 100km/t voi vielä pitää matkavauhtina, mutta siitä yli alkaa mennä epämiellyttäväksi ja itse en viihdy lainkaan moottoriteillä. Ajoasento on pyörän käsittelyn kannalta hyvä ja korostaa osaltaan pyörän ketteryyttä, mutta nopeassa ajossa se alkaa olla viheliäinen ja ajoasennosta johtuen tankin päälle ei oikein mukavasti pysty kumartumaan (stonga on liian ylhäällä). Nämä pyörät on tehty mutkateitä varten ja siellä ne ovat parhaimmillaan ja moottoritiellä huonoimmillaan.


    • mukava peli

      BMW F 650 pitkät huoltovälit 10000 km,4 litraa sadalla, helppo ja luotettava pyörä, hyvä sorallakin, huono satula, 2 päällä nokka kevenee

      • sukisuki m 1800 r

        toi enduron plexi oli mulle ainakin ongelma (afrika twin 750,varadero 1000),alkuperäset plexit humisivat ja aiheutti pyörteilyä jotta koko kypärä tärisi .ja varsinkin rekan perässä ajo oli yhtä tuskaa,kun vaihdoin touring plexiin oli kuskilla paremmat oltavat mut kyytiläinen moitti kovaa huminaa ja niskaan tulevaa rajua vetoa.yksi ongelma oli pimeässä ajo kun plexsi otti heijastuksia muista valoista ja häiritsi näkyvyyttä,kompromissi plexsi tuli kun otti laikalla plexin lyhyeksi.mut sekään ei ollu hyvä ?nykynen naku tuntuu huomattavasti hiljasemmalta kun ei ole tuota pyörteilyä,endurolla oli ero kun yöllä ja päivällä kun kokeilee ajaa seisaaltaan tapeilla satasen vauhdissa ja vertaa sitä ääntä mitä kuuluu istualtaan ajettuna. tuki kuskin kokokin vaikuttaa asiaan ite olen tuollanen 183/110kg pikkupoika.


    • Terve,

      Tässä hieman hintakustannuksia pyöräilystä, jonka aloitin viimevuonna.

      Pyöränä toimii kawan z750 vm.07

      Vakuutukset: 25v pk-seudulla asuvalle: 1200€ vuodessa
      Varusteet: (kypärä,tekstiiligoret,hanskat,kengät) 750€
      Huollot: 1x Kawa sertifioitu ja 2x "oma" huoltoa (talvi/kevät) n. 400€ vuosi.
      Muut: öljyt,huoltotarvikkeet, rasvat jne.. 100€ vuosi

      Lisäksi renkaat ja muut on kulutustavaraa: niitä joutuu vaihtaa joka toinen vuosi n. 300€ edestä.

      Siinäpä hieman suuntaa-antavaa tietoa :)

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Miksi et irrota otettasi

      Suhteeni?
      Ikävä
      69
      2723
    2. Koko ajan olet

      Senkin suhteen kiusannut. Halut on ihan mielettömät olleet jo pitkään
      Ikävä
      63
      2664
    3. Muutama syy

      Sille miksi IRL kohtaaminen on hänelle vaikeaa
      Ikävä
      68
      1792
    4. Onko kaivatullasi

      Hyvä vai huono huumorintaju?
      Ikävä
      24
      1627
    5. Estitkö sä minut

      Oikeasti. Haluatko, että jätän sun ajattelemisen? :3
      Ikävä
      20
      1550
    6. Tykkään susta

      Elämäni loppuun asti. Olet niin suuresti siihen vaikuttanut. Tykkäsit tai et siitä
      Ikävä
      9
      1480
    7. Onko kaikki hyvin, iso huoli sinusta

      Miten jakselet? Onko sattunut jotain ikävää. Naiselta
      Ikävä
      15
      1392
    8. Millainen meno

      Viikonloppuna? Mulla hirvee vitutus päällänsä. Onko muilla sama tunne??
      Ikävä
      38
      1233
    9. Tiedätkö tykkääkö

      Kaivatustasi siinä mielessä joku muukin kuin sinä itse
      Ikävä
      44
      1216
    10. Onko meillä

      Molemmilla nyt hyvät fiilikset😢ei ainakaan mulla mutta eteenpäin on mentävä😏ikävä on, kait se helpottaa ajan myötä. Ko
      Ikävä
      8
      1197
    Aihe