AFS?

Mä waa

Nyt olisi jo mulla korkea aika alkaa hakemaan vaihtariksi ja mietin että onko kellään kokemusta AFS:tä? Risut ja ruusut tänne vaan!

3

311

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • AFS toimii

      Kokemusta on. Ja oikeastaan vain positiivisia.

      Haastattelu ennen valintaa antaa järjestölle oikeasti mielikuvan nuoren motivaatiosta ja kypsyydestä. Itseä kyllä hävetti, kun en siinä jännityksessä yhtäkkiä osannutkaan sanoa, kuka suomen pääministeri oli, mutta ehkä silti yleissivistys oli tarpeeksi suuri? Joka tapauksessa hakusysteemi oli yksinkertainen ja toimi nopeasti.

      Papereita on paljon täytettävä, mutta niin kai se on kaikkien kautta. Perheen sain parin kuukauden päästä hakemuksen jätöstä, joka tosin on aika epätodennäköistä näin yleensä. AFS ottaa oikeasti selvää, sopiiko perheen ja vaihtarin maailmankuvat yksiin, onko samoja harrastuksia ja mielenkiinnonkohteita. AFS:llä on myös perheitä, jotka ovat olleet mukana vuosikausia, jolloin uudella vaihtarilla on paljon helpompaa sopeutua, kun perhe itse on tilanteessa ollut ennenkin. Kannattaakin oikeasti tehdä kirjeistä ja kuvakollaaseista persoonallisia - omillani sain maailman parhaan perheen, johon olen yhteydessä luultavasti aina.

      Orientaatioita on joka lähtöön, niin kotimaassa kuin kohdemaassakin. Meillä oli jatkuvasti kokoontumisia ja juhlia, jotka järjestö järjesti. AFS ei ole kaupallinen järjestö, joten perheet eivät saa rahaa vaihtarista. Silti näissä juhlissa oli lähes tulkoon aina kaikkien vaihtareiden vanhemmat mukana ja nyyttäreihin osallistuttiin ilman muuta.

      Jokainen vaihtari saa oman vastuuhenkilön AFS:n kautta, joka pitää vuoden aikana yhteyttä (toiset enemmän, toiset vähemmän) ja jolle voi valittaa, jos joku esim. oman perheen kanssa menee huonosti. Itselläni oli oman alueen pääjehutkin todella mukavia, joille olisin voinut uskoutua mistä tahansa, jos olisi täytynyt. Kaikista AFS-vapaaehtoisista tuli todellakin sellainen olo, että he välittävät vaihtarista ja siitä, mitä heille kuuluu. Vaikka vapaaehtoisia tietysti aina tarvitaan enemmän ja enemmän, minulla oli aina turvallinen olo ja ihmisiä järjestön puolesta oli lähettyvillä aina.

      Vaikka itselläni kävikin loistava tuuri ja sain mitä mahtavimman, huolehtivan perheen, kaikilla ei tietysti käy yhtä hyvin. Naapurissani asui eräskin poika, joka vaihtoi perhettä vuoden aikana kuusi kertaa. Lopulta hän majoittautui järjestön koordinaattorille, sillä kotiin hän ei halunnut lähteä. Meidän kokemukset vuodesta varmasti olivat erilaiset, mutta kumpikin oli aivan yhtä surullinen kun kotiin oli lähdettävä.

      Risuja en nyt millään keksi. Toki vaihtoon lähteminen on huippukallista, mutta se ei ole vain AFS:n ongelma. Matkat Helsinkiin on hoidettava itse. Menomatkalla oli yksi lenotkoneen vaihto, jonka hoidimme ryhmänä yhdessä, mutta silloin ei ketään ns. vastuuhenkilöä ollut neuvomassa. Ympärillä oli silti parisenkymmentä muutakin suomalaista vaihtaria, lähdössä samaan maahan, joten en kokenut mitään paniikkia, vaikka olin ensimmäistä kertaa lähdöss ulkomaille ja vieläpä lentokoneella.

      En pysty kuin suosittelemaan AFS:ää kaikille. Todella monet vaihtarit ovat oman vuotensa jälkeen siirtyneet vapaahetoisiksi omalle alueelleen, joka ehkä kertoo siitä, kuinka paljon järjestöstä pidetään vaihtareiden keskuudessa. Itse odottelen valmistumista ja vakaata työpaikkaa, jolloin voin ottaa puolestani Suomeen AFS-vaihto-oppilaan. :)

    • TyttöSuomesta

      Meidän perhe on ollut isäntäperheenä AFS kautta ja kaikki on mennyt lähes täydellisesti! Järjestössä ei mitään valittamista :) Lähden 2013 Jenkkeihin AFS kautta ja kaikki on tähän asti menny tosi hyvin, eli voisin suositella todella lämpimästi!

    • Jepjep

      Itsekin mietin pitkään, mikä järjestö olisi hyvä. Selailtuani paljon erilaisia sivustoja päädyin AFS:ään. AFS vaikuttaa paitsi turvalliselta, myös edulliselta verrattuna moniin muihin. Itse olen lähdössä vaihtoon varmaankin ensi vuonna :)

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tollokin tajuaa että Timo Vornanen

      oli joutunut äärimmäiseen tilanteeseen ampuessaa yhden laukauksen katuun. Ei poliisi tee tuollaista hetken mielijohteest
      Maailman menoa
      697
      5479
    2. Istuva kansanedustaja epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta

      Seiskan tietojen mukaan Timo Vornanen on epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta eikä kenellekään taatusti tul
      Maailman menoa
      469
      3564
    3. Timo Vornanen kilahti

      Mikähän sille kansanedustajalle polisiisi miehelle on noin pahasti mennyt hermot , että tulevaisuudensa pilasi totaalise
      Kotka
      158
      3361
    4. Pullonpalautusjärjestelmä muuttuu - paluu menneisyyteen

      EU suuressa viisaudessaan on päättänyt, että pulloja pitää kierrättää. Jos oikein ymmärsin, nykyisen järjestelmänmme ti
      Maailman menoa
      170
      2613
    5. Sininen farmari - Ford Focus- YFB-842 on poliisilta kadoksissa Kauhajärvellä

      https://alibi.fi/uutiset/poliisilta-poikkeuksellinen-vihjepyynto-autossa-oleva-henkilo-on-avuntarpeessa/?shared=29255-2d
      Lapua
      10
      2429
    6. 262
      2002
    7. Onko oikeudenmukaista? Yhdellä taholla yllättävä valta-asema Tähdet, tähdet -voittajan valinnassa!

      Näinpä, onko sinusta tämä oikein? Viime jaksossakin voittaja selvisi vain yhden äänen erolla ja tänä sunnuntaina ensimm
      Tv-sarjat
      23
      1507
    8. Persukansanedustaja Timo Vornanen ammuskellut Helsingissä

      Poliisi siviiliammatiltaan, luvallinen ase mukana baarissa tällä hemmetin valopääpersulla. Meni eduskunnasta suoraan baa
      Haapavesi
      104
      1424
    9. No kerros nyt nainen

      Kumpi mielestäsi oli se joka väärinkäsitti kaiken? Nyt voi olla jo rehellinen kun koko tilanne on jo lähes haihtunut.
      Ikävä
      100
      1389
    10. Nainen, mietit miten minä jaksan

      En voi hyvin. Nykyään elämäni on lähinnä selviytymistä tunnista ja päivästä toiseen. Usein tulee epävarma olo, että mite
      Ikävä
      89
      1170
    Aihe