Myöhäinen murrosikä ja kaverit

Garp

Tyttö 12 vuotta on ihan lapsi vielä. Ajatuksiltaan, leikeiltään ja vartaloltaan. Silti hän haluaisi olla isompi. Ja monet luokkalaisensa jo sitä ovatkin. Parhailla ystävilläkin alkaa olla jo finnejä naamassa, rinnat nupullaan ja äänikin alkaa jo muuttua naisellisemmaksi.
Ihan selvästi tyttö kärsii tästä. Hän on huomannut muutoksen muissa, mutta ei itsessään. Hän on alkanut tuntea itsensä erilaiseksi, ehkä jälkeenjääneeksikin tavallaan. Hän ei kehtaa puhua asiasta edes vanhemmilleen, vaan kaikki purkautuu ulos kiukkuna ja muiden haukkumisena.

Jotenkin näin olen diagnosoinut itse tyttömme käytöshäiriöiden mahdollisia syitä. Netissä surffailin, mutta juuri tällaiseen asiaan en löytänyt minkäänlaisia tutkimustuloksia tms. asian tiimoilta. Sen verran kuitenkin, että hänellä on ilmiselvä perheen sisäinen käytöshäiriö. Tarkoittaa sitä, että ongelmat (onneksi) esiintyvät ja kohdistuvat vain omaan perhepiiriin.

Mutta se tässä kiinnostaisi tietää kaikista eniten mistä tämä kaikki johtuu. Tuo puberteetti-ongelma on ns. omaa pohdintaa mutta mielestäni hyvinkin mahdollinen syy.
Olen tytöltä yrittänyt kysellä, mutta hän ei vastaa. Ainoa vastaus on, että muut ovat tyhmiä ja hän on ainoa kiva. Hänen sisällään on joku lukko, jota en saa auki.
Olisiko psykiatrin paikka, vai antaako ajan tehdä tehtävänsä? Ei kai tämä nyt kuitenkaan ihan tavatonta ole. Eihän?

10

1255

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Isä,,,

"Olen tytöltä yrittänyt kysellä, mutta hän ei vastaa. Ainoa vastaus on, että muut ovat tyhmiä ja hän on ainoa kiva. Hänen sisällään on joku lukko, jota en saa auki."

Heh murrosikä tuloillaan ihan selvästi. Onneksi olkoon ja otan osaan.

• kaikki pielesä

grappi se tyttös kehittyy normaalisti ajan kans turhaa hätäillä nyt vielä täsä yhteiskunnasa hätäillää muuteski liikaa

• neljän lapsen äiti

Hyvänen aika odotatko itse tyttäreltäsi jo pikkuaikuisen kehoa ja tapoja, anna lapsesi olla lapsi sillä 12v on vielä lapsi. Hän elää nyt varhais murrosikää vanhempina teidän vain kuuluu ottaa vastaan ja tukea häntä ei liikaa vaatimuksia vaan rakkautta ja rajoja niin elämä kyllä lutviintuu. Tunnen 12v tytön joka leikkii edelleen barbeillaan ja varmasti ihan normaalia epä normaalia olisi jos 12v tytär jo juoksisi poikain perässä kaljakassi kädessä. Nauti tyttärestänne anna rakkautta vaikka ei sitä välttämättä näyttäisi vastaan ottavan aikanaan se sitten poikii hyviä asioita.

• neljän lapsen äiti
        neljän lapsen äiti kirjoitti:

Hyvänen aika odotatko itse tyttäreltäsi jo pikkuaikuisen kehoa ja tapoja, anna lapsesi olla lapsi sillä 12v on vielä lapsi. Hän elää nyt varhais murrosikää vanhempina teidän vain kuuluu ottaa vastaan ja tukea häntä ei liikaa vaatimuksia vaan rakkautta ja rajoja niin elämä kyllä lutviintuu. Tunnen 12v tytön joka leikkii edelleen barbeillaan ja varmasti ihan normaalia epä normaalia olisi jos 12v tytär jo juoksisi poikain perässä kaljakassi kädessä. Nauti tyttärestänne anna rakkautta vaikka ei sitä välttämättä näyttäisi vastaan ottavan aikanaan se sitten poikii hyviä asioita.

neljän lapsen äiti myös ja juuri nytkin esikoiseni 12v leikkii huoneessaan monster high nukeilla. Anna sinäkin lapsesi olla lapsi, jokainen keittyy kyllä omaa tahtiansa.
        Tosin tyttäreni luokkatovereista osa on jo hieman kehittyneenpiä ja "isoja" , eivät leiki saati juurikaan ulkoile. Tyttäreni on tosin valinnut ystävikseen samanhenkisiä kamuja. Yleensä leikkivät ulkona keppihevosilla, menevät vuorenvalloitusta, laskevat pulkkamäkeä yms. Ihanaa, jos näin äidiltä kysytää. Kerkiää kyllä vielä notkumaan kaupan kulmalla/kaupungilla. Olkoon vielä leikkivä lapsi!!

• ...

Minulla alkoi puberteetti normaalisti ja mieluumminkin melko aikaisin kuin myöhään (11v) mutta sitten tapahtui jotain merkillistä; minulla oli selkeästi rinnat ja karvoitusta, mutta jostakin tuntemattomasta syystä pituuskasvu pysähtyi ja samalla kaikki muukin fyysinen kehitys äitini yritti puhua terkalla mutta hän vain totesi kylmän rauhallisesti että fyysinen oli hidasta. (Minulla ei ollutvielä 14v kuukutisia).
      En viihtynyt ikäisteni seurassa, yläasteelle siirryttäessä minua alettiin kiusata.
      Kasiluokan alussa minulle puhkesi epilepsia. Pääsin erikoissairaanhoidon piiriin ja sitä kautta lastentautien polille jossa todettiin ettei minulla ollut omaa hormonitoimintaa. Taudin nimi on hypergonadotrooppinen hypogonadismi (hyvin harvinainen). Minulle aloitettiin estrogeenikorvaushoito jota tulen käyttämään aina vaihdevuosi ikään asti
      En tällä tarkoita että tyttärelläsi oli kyseinen sairaus mutta myös tavallisessa viivästyneessä puberteetissä hormonikorvaushoidosta voi olla apua. Puhu A:tyttäresi kanssa; se voi tehdä kipeää mutta voi myös pitkän päälle auttaa. B: Kouluterveydenhoitajalle mahdollisesta hormonikorvaushoidosta, en tarkoita pysyvästi mutta tilapäisesti ettei tyttäresi niin paljon jälkeen.

• ...

Niin haluaisin vielä jatkaa että jos tyttärenne on vasta 12 v niin sitten ei ole vielä mitään kiirettä mutta jos ei mitään merkkiä ala kuuluun niin suosttelen että alat harkitsemaan ainakin B kohtaa; minulla on huonoja kokemuksia viivästyneestä puberteetista enkä toivoisi saavani jakaa niitä kenekään kanssa

• MUdzi

Itse kehityin aikaisin, ei ollut kivaa sekään, kun jo ala-asteella oli naiselliset muodot, kun toiset olivat lapsia vielä, ja pitkään olin luokallani ainoa, jolla oli jo kuukautiset ja käytin rintaliivejä. Nyt minulla on aikaisin kehittynyt yläasteikäinen poika, äänenmurros alkoi 6-luokalla ja nyt on täysin miehen oloinen. Voisi kuvitella, että tämä on perinnöllistä, mutta nuorempi poika taas kehittyy hitaasti ja on nyt 11-vuotiaana ihan pikkupoika niin olemukseltaan kuin mieleltään. Toinen oli tossa iässä ihan murkku jo. Näin ne lapset kehittyy yksilöllisesti, et voi muuta tehdä, kuin tukea kasvana nuoren itsetuntoa, ja yrittää saada hänet uskomaan, että hän on hyvä juuri sellaisena kuin on, ja että kyllä aika tekee tehtävänsä.

• anna vaan

Hei, minun tarina on tällainen. 7-vuotiaana operoitu nivustyrä, jonka yhteydessä toinen munasarja lähti. Ihmettelin viivästynyttä kehitystä, sillä minulle ei kerottu mitään. Oliko äitini sitten liian itkuherkkä kun ei pystynyt tunnustamaan minulle tapahtunutta. Vasta aikuisena sain tietää gynekologilla. Kuukautisia ei tullut koskaan säännöllisesti ja korvaushoidolla olin, mutta siinä caiheessa rinnoista tuli kohtuuttoman isot ja lihoin muutenkin. Kuukautisveri haisi kamalalle. Lopetin korvaushoidon tuloksettomana, kun emme mieheni kanssa saaneet lasta ja kyllästyin arpomiseen. Mutta niin pienenä en tiennyt mikä mua vaivasi. Leikin tosiaan vielä 12-vuotiaana lasten leikkejä, vaikkakin rinnalla kasvoin koulussa normaalisti. Älä huoli, on monta eri tapaa olla nuori. Kyllä se siitä, vielä ei varmaankaan kannata huolestua.

• Aikaistunut murrosik

Murrosikähän länsimaissa on keskimäärin aikaistunut huimasti tässä sukupolvessa hyvän ravinnonsaannin vuoksi. Tytöillä murrosikä voi alkaa hyvinkin jopa 9-vuotiaana, pojilla puolestaan jo 10-11-vuotiaana. Myös lisäaineilla elintarvikkeissa on ilmeisesti tähän osuutta.

• mmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmm

Mulla alko taas liian aikasin murrosikä
      jo 7v

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Rakastatko?

Ala kertomaan se ja heti
      Ikävä
      71
      3095
    2. Mikä haluat olla kaivatullesi?

1. Kaveri 2. Ystävä 3. Panokaveri 4.puoliso 5 jokin muu
      Ikävä
      92
      2865
    3. Kosiako meinasit?

Voi sua rakas ❤️
      Ikävä
      51
      2105
    4. Mietin että

Onko tästä enää paluuta entiseen? Ainut asia joka päiviini toi taannoin iloa, oli meidän yhteinen hassuttelu ja huumorin
      Ikävä
      20
      1565
    5. Oot ilkee paha noita

Paha babushka Luulitko etten tienny
      Ikävä
      15
      1349
    6. Nyt rupeaa löytymään talonmiestä ja muuta sankaria hallipaloon

Kyllä on naurettavia juttuja tuossa paikallislehdessä, että saa tosiaan nauraa niille..
      Vimpeli
      5
      1328
    7. Aaamu on täällä taas!

Hyvää ja rauhallista työpäivää rakkauteni. Kunpa vaan hymyilisit enemmän. Toivon, että joku kaunis päivä kanssani et vaa
      Ikävä
      13
      1301
    8. Tajusin vaan...

Että olen pelkkä kroonistunut mielisairas. Olen sairauspäissäni luullut itsestäni liikaa. Luulin, että olen vain korkein
      Ikävä
      13
      1273
    9. Sytyttikö hallin lapsi vai joku mielipuoli

Onko tietoa? Toivon jälkimmäistä
      Vimpeli
      18
      1250
    10. Noin ulkonäkö-jutut ei multa

Nainen, koskaan en ole kirjoittanut siitä mitään ilkeää. Ei kuulu tapoihin
      Ikävä
      24
      1232
    Aihe