Suorakaiteen muotoinen puutalo kelpaa, siis saako tuolla 140t eurolla 4mh 2wc 1vh talon perustuksineen ilman sisustusta Lahden kupeeseen? Tuohon saisimme itse tehtyä pohjat ja sisustuksen, mutta muuten valmiina?
Saako 140t 140m2 talon sisustaa vaille valmii perusratkaisuilla?
2
226
Vastaukset
- yksrakentaja
Ei saa.
Itse tehden voisi saada.
Pelkät luvat, liittymät suunnittelu valvonta on min. 20 000
Maatyöt ja perustukset min. 20 000
Ulkoa valmis talopaketti 70000
LVIS-työt 40000
... Meni jo 10 tonnia pitkäksi ja vielä puuttuu väliseinät, yläpohja, muuraukset, takka, kiintokalusteet, sisustusmateriaalit, märkätilat jne. jne.
Eli ei saa. Sisustus muodostaa todellisuudessa hyvin pienen osan rakennuskustannuksista. Paalutus voi ensin maksaa esim. 12 tonnia. Sitten voi mennä rautakauppaan katsomaan montako taperrirullaa, listan pätkää ja laminaattipakettia sillä saa. Niitä saa monta.
Tuollanen 200 tonnia voisi olla sellainen mistä lähteä liikkeelle jos tosiaan tekee yksinkertaista ja pohjaolosuhteet helpot. - 2+14
Edellinen kirjoittaa aika lailla asiaa. Pintamateriaalien vaikutusta kokonaishintaan liioitellaan. Jos oletetaan että pinnoitettavaa alaa on tuo 140m2 ja siinä on vaihtoehtona 10e laminaatti tai 50e parketti. Hintavaikutus 5600e, eli ei juuri mitään, kun ottaa huomioon että siinä oli koko talon lattiat. Laattalattiat varsinkin vesieristettynä ovat kyllä selvästi kallein lattiamateriaali. Laminaatit ja parketit kun asentaa käytännössä kuka vaan, mutta isompaa laattaa en kyllä suosittele ensikertalaiselle. Meidän projektissa laatoitukselle tuli hintaa kaikkine materiaaleineen ja töineen karkeasti 100e / m2 ja laatoitettavaa pinta-ala seinät mukaanluettuna 150m2. Ja aivan valtavasti kalliimpia asennushintatarjouksiakin saatiin.
Niin eli mitä omasta projektista voi kertoa niin suurin vaikutus kokonaishintaan onkin kaikissa teknisissä "erikois"laitteissa, kuten poreammeet, kallis ilmastointilaite, kalliit lattiakaivot, seinäwc:t yms. jäähdytys, takka (tai oikeastaan sydän), erikoiset valaisimet jne. Jos siis lähtökohtana se, että itse talon suunnittelu ja pystytys on tehty järkevästi.
Omassa projektissa olen arvioinut että jos olisi tingannut noista äsken luetelluista ja muistakin erikoisemmista extrajutuista ja ottanut pois ammeet yms. ja ottanut vaan perusspottia jne, niin varmaan ainakin 30-40 t euroa olisi lähtenyt hinnasta.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kiitos nainen
Kuitenkin. Olet sitten ajanmerkkinä. Tuskin enää sinua näen ja huomasitko, että olit siinä viimeisen kerran samassa paik123790MTV: Kirkossa saarnan pitänyt Jyrki 69 koki yllätyksen - Paljastaa: "Se mikä oli hyvin erikoista..."
Jyrki Linnankivi alias Jyrki 69 on rokkari ja kirkonmies. Teologiaa opiskeleva Linnankivi piti elämänsä ensimmäisen saar781997Hyväksytkö sinä sen että päättäjämme ei rakenna rauhaa Venäjän kanssa?
Vielä kun sota ehkäpä voitaisiin välttää rauhanponnisteluilla niin millä verukkeella voidaan sanoa että on hyvä asia kun5431610Kirjoita yhdellä sanalla
Joku meihin liittyvä asia, mitä muut ei tiedä. Sen jälkeen laitan sulle wappiviestin831267Olet hyvin erilainen
Herkempi, ajattelevaisempi. Toisaalta taas hyvin varma siitä mitä haluat. Et anna yhtään periksi. Osaat myös ilkeillä ja671077Yksi syy nainen miksi sinusta pidän
on se, että tykkään luomusta. Olet luonnollinen, ihana ja kaunis. Ja luonne, no, en ole tavannut vielä sellaista, joka s331018Hyödyt Suomelle???
Haluaisin asettaa teille palstalla kirjoittelevat Venäjää puolustelevat ja muut "asiantuntijat" yhden kysymyksen pohditt214898Hyvää Joulua mies!
Toivottavasti kaikki on hyvin siellä. Anteeksi että olen hieman lisännyt taakkaasi ymmärtämättä kunnolla tilannettasi, o60873- 171854
Paljastavat kuvat Selviytyjät Suomi kulisseista - 1 päivä vs 36 päivää viidakossa - Katso tästä!
Ohhoh! Yli kuukausi viidakossa voi muuttaa ulkonäköä perusarkeen aika rajusti. Kuka mielestäsi muuttui eniten: Mia Mill3798