HAASTELLAA MURTEELLA

monica

Katsoha ku miul tuli mielee et voitais haastella murteellakkii, aihetta ei suuremmi oo, mut voip haastaa mistä asiasta vaa, se on sellane asia et kaik unohtuu, niiko murteetkkii jos ei niitä yhtää haastele.

Ko ois innostus niikii suurta, et saatas monen sorttista murretta esille, nii olisha se mukavaa.

Mie voisin aluks sanoo mielipitteeni tuosta naapurimaan tytöstä, jota prinssesaksi sanotaa, onha se suur tapahtuma ko laps synty perheesee, mut miu mielestäin ei se oo sen ihmeempää ku jos tavalline ihmine synnyttää lapsen ko tekotapa on jokseeki samallaine, nii mitä sitä nostaa yhtä lasta niin korkeelle ku on tehty ruotsissa et ei tiijä, mitä oikei vouhotettaa, mut pian se lapsi syntykkii, ja pian se Vikikii jaloille selvis, siint mie annan hänelle pisteitä, ettei ruvent sen kummemmi näyttelemmää mittää vaikeeta synnytystä, ko nous jaloillee reippaasti vaa ja kaikki oli pian ohi. Siint porukast taitaa olla Viki kaikkein ahkerin ja aikaansaapa muihi verrattuna, eihä ne muut tee juuri mittää, koha ovat, ja näyttelevät ihteensä, näi miusta tuntuu, vai onks heillä joku päivätyö ??

Nyt mie lopeta ja toivon et tulis paljo murretarinoita ja murteella

Tämmösii miul pyöri mielessäin, nonnii koitetaa jos tää ketju saap sipiiensä alle ilmaa, ja lähtis liikkeelle.

28

166

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • katleija

Sää laititki alotuksesses ton päivän pääassian, Ruattin prinsessan. Iha oikke. Mut nyy mun tartte men kurkkama Iltalehre uutissi, et joko siäl on tiatto prinsessan etunimistäs ja "virkanimistäs". Jottai häne alamaisikses kans määrätään.
      Puolilt päivi siit kuninkas tiarotta, ai nii Ruotti kello ova tunnin vähemmä ku meijä.

• katleija

Mun tartte heti korjat toi virkanimitys arvomimekst, tiätty.

• Kuuleha Katleija,,,,sie sit ossaat haastaa hyvin tuota Turun murretta, ootsie kaua olt Turussa, ku on tarttunt tää murre sinuu niin hyväst.

Sit sie muistit et Ruotsissa on kello tunnin perässä, mutta mite mahtaa olla, ku on kesä aika ja talvi aika, niin oks siel ollenkaa niitä siirtoja ???

Oot sie selvillä ?

• mikä ihmeen Viki

ja kuka hullu nyt vaikeeta synnytystä näyttelis ?? Kaikki äitit patistetaan heti jalkeille, ettei veritulppaa tulis. On siellä linnassaan Viktorialla ja vauvalla hoitajat, on vaan turvallisuusriski jäädä yleiseen sairaalaan.
      Eikös sinun kakaroilles tykillä ammuttu, olis varmaan pitäny ja liputtaa kans.

• Voi herran jestas, mite on hermot riekaleiset, otapas rauhallisesti nii se voip männä ohikkii.

Tietääks kukkaa mitä murretta hää haastaa ???

• M

On enpä arvoo, mutta kuitekkii kuullostaa vähän Turun puolesta olevoo sannailluu.
      Tämä pohjoiskarjalan murre on vähän minullakkii unohtunna. Ehkä sitä puhheessa enempi käyttää, mutta kirjotus tuopi hankaluutta. "Turus Heikki" se kyllä ossois.
      Monican kysymykseen vastasin.

• Värkkius

Haastele mitä haastelet kunhan jätät savon pois. Ei voi rumempaa murretta löytyä.

• M

Ei minusta oo rummoo, sehän on niin mehukasta ja sommoo.

• joutavoinen

Prinsessasta puheen ollen tähän lähipiirriin synty joulukuussa tyttö. Tavallinen tyttövauva, mutta huomiota saa ja palijo, hymyili jo kohta, varsinki hymmyilevälle äitilleen. Kiltti ku mikä on tämä tyttö.

Mutta arvatkaa miten moni sanoo vauvaa prinsessaksi, melekeen kaikki. Minä nyt sanon sillä nimellä mikä hälle ristiäisissä annettiin. Mikä prinsessa se on, olis etes annettu sama nimi ku tuolle Ruotsin prinsessalle.

Minun mummolle oli annettu nimeksi Aleksandra sillä kun hän synty tsaarim vallan aikoina niin Nikolain muija oli sen-niminen.

• Hei vaan taas teill kaikill,murrenikkareill! Tämä hauskuus onki ollu pidemmä aikka tauoll. Kon täsä edell ol puhe noist "rinssessoist" ja niitte nimeist, nii olettak huamannu kirkollisist ilmotuksist kastettuje nimei. Oikke makkioist nauruist saa nautti,ko niit luke. Kaikk ijankaikkise vanha nime ova muudiss jälle. Määki hämmästysi,ko kaupass kuuli yhde nuare äiti huutavas, ett Selma, Selma, älä tee sillai. Käännysi taappäi ja näi semse polvenkorkkuse pikkuflika, joka ol jotta evervaltta äitis miälest tehny. Muull ol näättäk ollu kanss Selma -täti,joka olis jo yli sada vuade vanh,jos eläis. Ett sillai.

• henny

Kauniin nimen ne anto tyttelille. En oo ennen kuninkaallisilla sitä kuullukkaan.
      Estelle oli Tyttö kullat-sarjan äitiä näytelly Estelle Getty.
      Se oli tosi mukava sarja.

Kovin olivat vanahemmat onnellisen näkösiä, kun kottiin lähtivät pikku prinsessaa kulijettamaan.
      Hämärä alakaa taas peittämään maat ja mannut, mutta on päivä palijo jo pitkittyny.
      Pittää alakaa kattomaan mäkihyppyä, jos ne nyt saavat sen alotettua, kun tunnilla siirrettiin tarttia.

• ullamirjami****

Meinaan ostaa huamenna Rinssessa Tortun ,kun meen omille synnttäreilleni ,likkani kotiin ,se asuu ihan lähellä. Mää onkinollu siällä päivähoirossa kun mun kyäkissä tehrään putkiremontti. lilkka soitti kaikki sukulaiset sinne , Ja mää lupasin sen kakun. Syärään ensin ,ne tekee ruakaa ,kun ovatten molemmat hyviä ruuanlaITTAJIA ,MEINAAN HÄNEN SUSSU KANSSA ON OLLU KOKKI , NY NE TEKEE MUUTA TYÄTÄ KYLLÄ JA MOLEMMAT SAMASSA PAIKASSAKIN--- mitenkä toi sormi lipsahtaa aina tohon Caps Loociin.

Toivottavasti Viktuuria saa vallan kuninkashuaneessa ,koska se isäkunkku ,on jo tarpeeks tyriny.

• Ullamirjami, sitähä miekkii toivon et Victoriasta tulis maan johtaja, se on niinku sanoit et Isäpappa on antanut aihetta huonoihi puheisii,mut toisenkautta nehä on tapahtunt nuoruuven aikana, kun kunkku oli nuor ja vallaton, et mitä sitä ennää nii pahan pietää,

Hänes ol nuoruuvessa yks huono puoli, katsoha, ku hänen ulkonäkösä oli monelle ihastuksen kohe, nii se vei hänet epämääräsil retkil, ja kun oli vielä tuleva kunkkukkii, nii saalistajii oli riittämii, jot ei yksin ollu hänen vikakaa ku houkutuksii oli paljo, ja nuoruuven himot oli valppaina, niinku muillakii, niin ei ihme jos eksy vähä juhlimaa.

Mie puolustan ainankkii häntä, mitä niitä kaivelemmaa vanhan miehen juttui.

• monica kirjoitti:

Ullamirjami, sitähä miekkii toivon et Victoriasta tulis maan johtaja, se on niinku sanoit et Isäpappa on antanut aihetta huonoihi puheisii,mut toisenkautta nehä on tapahtunt nuoruuven aikana, kun kunkku oli nuor ja vallaton, et mitä sitä ennää nii pahan pietää,

Hänes ol nuoruuvessa yks huono puoli, katsoha, ku hänen ulkonäkösä oli monelle ihastuksen kohe, nii se vei hänet epämääräsil retkil, ja kun oli vielä tuleva kunkkukkii, nii saalistajii oli riittämii, jot ei yksin ollu hänen vikakaa ku houkutuksii oli paljo, ja nuoruuven himot oli valppaina, niinku muillakii, niin ei ihme jos eksy vähä juhlimaa.

Mie puolustan ainankkii häntä, mitä niitä kaivelemmaa vanhan miehen juttui.

Ullamirjamille

Onnittelut jäi pois jotta,,, paljon onnea vaan, sulle toivottaa saan, siis päiviäs juhlikaa,koko suku juhlimaa.

Onnentoivotuksin Monica

• Pamahin aivan umpisavoa puhuvana sydän Hämeeseen rengiksi v.1960. Kylän nimi oli Metsäkansa Sääksmäen pitäjässä.
      Isäntäväki oli iloisia, puheliaita ja sosiaalisia karjalaisia Muolaasta, Ilolan pitäjästä. Koko pieni kylä heitä siirtokarjalalaisia. He Konhon kartanosta lohkotuilla pientiloillaan
      Olen kiitollinen vieläkin naapurin isännälle.

- Kuulehan sie savon poika, tiiät sie mitä, kohta tuo isäntäis lemppajaa sinut tielle ja talvi on tulossa, mää sie Koskiin, vaikka Säterille nyt töihin ennen sitä.
      Ja niin mie menin Valkeakoskelle Säterin kirjoihin töihin.

Yks kaupan myyjä täti toisti herttaisesti pyytämääni "voeta". Opin häpeämään savon murrettani. Silti murre erottuu mm. kymenlaaksolaisen korvissa.

- Olet satavarma savolainen sanoi paikallinen tilallinen. Sain hakea lähdevettä hänen metsälähteestään, Hyvät päiväkahvit sellaisesta tänäänkin laitoin.

• kiitos...

Tosi hyvä luen jännityksellä....

Oikea murre toivoin.

• M

Kylläpä tuas tuolla Ruotsinmualla onnee riittää, kun pikku prinsessa synty. Hyvä, kun nuapurillakin on hyvin assiat, nimittääin nämä ,raukkauven asiit.Onhan siellä aika´`ajjoin huonostikkii männynä. Ja ihan lähiaikonakkii.
      Kyllä sitä tällä rumallakkii murteella osattaan kauniisti kirjotella.
      Ei se sanojen muottoilu, vuan se sanojen sisältö, sehän se tärkeintä liennöö. Kaikkee hyvvee myös sinulle, joka ei savonmurtteesta tykkee. On niitä myös semosiakkii, jotka eivät muuta huastelekkaa kuin savvoo, sitä murretta sommoo ja hyvin männöö. Paremmin kuin tämän kirjoittajalla.:DDD

• katleija

Mä tämmöttis aamul käväsen palstal ja katastan noi ketjut alhaalt ylös ast. Katon sit et viitink mää jottai kirjottaa. Tähä ketjusse tartte jottai laitta.
      Ullamirjamil sinne lahren taa paljo synttärionnittelui ja terveissi Jerryl (rapsuta mun pualestan häne (sen) korvatte takka.
      Sää oletki munt jonku vuare vanhempi, mut et kovi mont kuiteska.

Ette usko kuink mul on mukavaa, ko toho oikkia silmässe tehtiin kaihileikkaus ja nyy mä näen kaikk nii hyvi. Eile ol pakko hammasharjat pest hellanappulakki ku huamasin kui likaset ne oli.

Koht on ensmäine muki kahvet nautittu täsä läppärin eres, toise mä nautin Turun Sanomi lukien.

ps. tervessi raumflikal

• joutavoinen

Johonkihan se on ririotettava seki kun koira söi mun siskon kännykän, vaan ei se sitä oikiastaan syöny kun puri vaan niin pahasti, että kuvat ja numerotievot hävisi muistista. Sitte sisko joutu opetteleen sähköpostissa onnittelleen minua mattina.

Eihän sillä sekään sitte ihan onnistunu, ku eri ihimisen nimissä sekin viesti sitte tuli.
      Nyt sillä on uusi puhelin ja soitin sille, että sai mun numeron johon voi onnitella minua aina joskus.
      Siskoki osaa kymmensormijäriestelmän, mutta ei kunnolla ossaa sähköpostia ei kukkaan kaikessa oo hyvä, niin se vaan on.

• M

Pittääpä minunkii laittoo onnittelut ,Ullamirjalle. Huomasin, että syntymäpäivä sinulla oli jo eilissä päivänä, jotenka laitettaanpa näin jäläkionnittelut.
      Runonkin rustoisin, mutta nyt ei oikkein tule mittään sopivvoo mielleen tähän hättään.
      Minä sitä lueskelen tuota ,Karjalaista, uamutuimaan. Huommenna sunnuntaina pittääkkii tuas ensimmäisenä kahtoo kuolinilimotukset. Niitä onkkiin sunnuntainnumerossa sivun täysi, jopa kahella sivulla.
      Joku kirjoitti tuolla toisella foorumilla, Lapin Kansasta, että huonoksi on lehti männyt, kun on niin vähän kuolinilimotuksia.
      Karjalainen ei siinä suhteessa ole huonommaksi piässyt mänemmään:).

• katleija

Mont vuat sitte ko kualinilmotuksi luin, siel oli pal entissi potailai joit mää olin hoitanu. Vähitelle ne sit loppusiva.
      Ny sitt pistää silmään et siel on omaikässi jo aika usse ja viäl nuaremppiki.
      Sillo ajattelee et tosa voisis olla vaik ilmotus munst. Kerra oli simmone ilmotus, et sil vainajal oli molemma etunimet samat ku mul. Sillo mää hiukka peljästysi, onneks sukunimi oli eri. Mää jo luulin.
      Viäl mää kuiteski orotan taas uut kevät, ett mää pääse pyärä selkkä ja mereen uimaan ja laiturin pääs sukelttelemaa mukulatte kans. Nii marjastamisest puhumattakaa. Sinne mettään kai tarvittee kävelysauva mukka ottaa, etei kaltevilla rinteil kaaru ja puun juuriin kompastu.

• joutavoinen

Oli sellainen kuolinilimotus jossa minun nimi syntymävuosi ja paikkakuntaki oli minnuun täsmäävä, surijoinaki 2 lasta. Sitä minun kuolemaa jouvuttiin naisväen kanssa oikasemaan monelle, Rouva oli joutunu yhelle joka intti, että on, on se kuollu, Rouva sano; elossa se vielä kotia jäi kun sieltä äskön lähin.

Varmaan on joku joka sen ilimotuksen luki luulee minun kuolleen ja nyt tyytyväisenä miettii, saipahan seki kostonsa kun oli semmonen joku olevoinaan. Nyt olen vain joutavoinaan koitan kohtuuella olla sitäkään, etten ole kohta joutavainaa.

• joutavoinen kirjoitti:

Oli sellainen kuolinilimotus jossa minun nimi syntymävuosi ja paikkakuntaki oli minnuun täsmäävä, surijoinaki 2 lasta. Sitä minun kuolemaa jouvuttiin naisväen kanssa oikasemaan monelle, Rouva oli joutunu yhelle joka intti, että on, on se kuollu, Rouva sano; elossa se vielä kotia jäi kun sieltä äskön lähin.

Varmaan on joku joka sen ilimotuksen luki luulee minun kuolleen ja nyt tyytyväisenä miettii, saipahan seki kostonsa kun oli semmonen joku olevoinaan. Nyt olen vain joutavoinaan koitan kohtuuella olla sitäkään, etten ole kohta joutavainaa.

Joutavoiselle
        vai nii siul käi, et oli saman nimine ja kaikki muutkkii sopi yhtee, ja viel et samalt paikkakunnaltakkii, johan on ihme,kyl siin jollekkii annettii siun syntymäaikasi ja paikkasi vahinkossa.

Mut mie oon lukent eriomaisen kuolin ilmoituksen en oo koskaa enne enkä jälkee nähny moista vihaa, kuolleita kohtaa, ku piti kuolin värssyynkkii laittaa oikei lehtee, et kaik ihmiset oikei näki.

Se oli naine, joka laitto tällasen kuolin ilmoituksen,,,,,

Kiitos kukista joita muille kannoit
        kiitos murheista joita minulle annoit.

Nää oli ainoot sanat.

Herraisä sentää kyl on täytynt vihata miestää, tää tuli mieleeni ku haasteltii kuolin ilmoituksista.

Nyt mie kysynkkii et, onks jokkuu muu huomannu viel roisomman ilmoituksen jos, on nii kerroha.

Pittääk sitä sit olla naimisissa jos kantaa tällasta vihhaa sisällää, sitä mie ihmettelen, tuli mielee et oisko se ollu niisan ottu kulissi avioliitto, onha niitäkkii paljo.

• joutavoinen
        monica kirjoitti:

Joutavoiselle
        vai nii siul käi, et oli saman nimine ja kaikki muutkkii sopi yhtee, ja viel et samalt paikkakunnaltakkii, johan on ihme,kyl siin jollekkii annettii siun syntymäaikasi ja paikkasi vahinkossa.

Mut mie oon lukent eriomaisen kuolin ilmoituksen en oo koskaa enne enkä jälkee nähny moista vihaa, kuolleita kohtaa, ku piti kuolin värssyynkkii laittaa oikei lehtee, et kaik ihmiset oikei näki.

Se oli naine, joka laitto tällasen kuolin ilmoituksen,,,,,

Kiitos kukista joita muille kannoit
        kiitos murheista joita minulle annoit.

Nää oli ainoot sanat.

Herraisä sentää kyl on täytynt vihata miestää, tää tuli mieleeni ku haasteltii kuolin ilmoituksista.

Nyt mie kysynkkii et, onks jokkuu muu huomannu viel roisomman ilmoituksen jos, on nii kerroha.

Pittääk sitä sit olla naimisissa jos kantaa tällasta vihhaa sisällää, sitä mie ihmettelen, tuli mielee et oisko se ollu niisan ottu kulissi avioliitto, onha niitäkkii paljo.

Jos vainajan syntymäpäiväkin olisi ollut sama kuin omani, sillon olisin kyllä ollu itsekin sitä mieltä, että mitä minä vielä näitä lueskelen, kuollu mies.

• Rammoona

Mehtäreissut on minullennii mieluisija, jonnii sortin mehtäläesyys on ihan perintönä kulukenna. Eikä tarvihe olla mittää tähellistä asijoo männä sinne puitten valtakuntaan leppuuttammaan sieluvaan ja aestijaan. Ensimmäeset taskurahattii männyn taemiin istutuksella tienasin ja mitenkähän monta tuhatta litroo oun mustikoeta, puolukoeta ja mehtävattuja elläisssäen kerännä. Toevosin, että taevaskin oes ijänkaekkinen kevväenen lehto, linnut laalaes ja mehtäkukat kukkis. Minulle suakin kuolinilimotukseen laettoo kielon kuvan ristin juureen, niinku äetivaenaalla, isälläin olj mänty ja ne on heijjän hautakivessäännii.
      Meillähän on Katleijjan kanssa tuokii meressä uinti yhteinen harrastus, taijjat sinä olla rohkeempi hyppeemään laeturilta piä eillä. Polokupyörällä minnäe huristelen, mutta koeroo en uskalla sen kanssa kulettoo, hurjimmat näkkyy sennii ossoovan.

• Kyl sie oikiast asiast haastat, sanotaaha et suomi ellää metsästä ja niihä se onkii, sielt otetaa puut ja metsän antimet.Mite onkaa mukavaa ku on kaikilla oikeus kulkee metsässä, vaik ei oo ommaa puuta olemassakaa, jotkut sannoo et se rauhottaa kummasti ku kuleksii siellä ja on niitäkkii, jotka uskoo siihe, et ku hallaa puita nii niistä saa voimaa,,,, mene ja tiijä onks siinä perrää....

Mut mie oikei oon harkinnu ku tv - tuli lähetys täs vähä aikaa sitte, ja siin haasteltii et ku oli tehty kokkeita uusil läkeillä ja oli annettu oikiaa lääkettä toisille potilaille ja sit taas lume lääkettä toisil potlaille,osa potilaista ei tienny saavansa lumelääkettä, niin tutkimus oli osoittant et lumelääkettä saaneetki oli tullu paremmaksi ( lumelääkehä on vaik kalkkitapletti), ja et se johtus siintä et ko ajatuksisaa mietti sitä sairautta niin se on ku (mediseerais) eli ajatuksen voimalla se tapahtuu ku uskoo et lääke autta nii se uskomus jo parantaa.

Ko miul on tuo koipi kippee niin mie ajattelin et jos kokkeilis tuota (mediseerausta) ja tosissain ottasin kalkkitapletin.

Onks kukkaa muu tietone tällasest kokkeilusta.

Vähä minnuu naurattaa, se kokkeilu mut jos se nauru hyytyis, niin hyvä olis.

• M

Katleija!
      Samaten on käynnä minullennii,, että lukea lehestä olen suanut lukkee, että entinen hoijokkini on siirtynnä toiseen hiippakuntaan, jolta palluuta ei oo. En ollunna vanahuksiin hoitajana vaan vammaisten, että kyllä heitä vielä elossakkiin on, vaikka paljon on kuollutkii. Itekin olen myös ollunna suattohoitajana, joten kuolemmoo on läheltä nähty.
      Kovin on lyhyt tämä immeisen elämä, kuin lapsella paita, kuin jossain laulussakkii laulellaan.
      Olishan se sommoo, jos sovussa voisimme ellee, tämä jälellä oleva elonaika, minkä suamma tiällä vielä olla.:))

• seka...ö

Mie kyllä lujen näitä teijän jutteluja ihan mielellään. Nauran välillä niin että vattaan käypi kipijästi.
        Tännään en ole nokkaa ovesta ulos pannu, istunu penkillä ja kutono vanttuita, oikijasti monta päivää.
        Eikö, kävinhän mie torstaina lumet pukkaamassa että saapi vähäsen happia keuhkoon.

Kyllä tämä murtella kirjottaminen on tosi vaikiaa, kun oma äitin kieli on jo sekottunu, keskisuomeen, ouluun ja kirjakieleen.
        Savooe en ossoo huostaa, vuan muutaman sanan. Isä oli savosta ja se miäräs mitä vuotteita sua päällensä laittoo.

Mie taijan männä nyt muota. hyvää yötä

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. IL - Patteriauto syttyi parkkihallissa Tampereella - 50 autoa LUNASTUKSEEN!

"Palon aikaan parkkihallissa oli 90 autoa, joista noin 50 tuhoutui palossa korjauskelvottomiksi. Lisäksi palo vaurioitti
      Maailman menoa
      256
      45572
    2. Kristillisistä Siionisteista asiallista tietoa Hesarissa.

KD ja Persut ovat kaiken takana avoimesti!
      Maailman menoa
      43
      11343
    3. Persut JYTKYTTÄÄ ylös, ohi kepun! +2,1 %

Persut palasi kolmen suurimman joukkoon ja on matkalla kohti kevään 2027 eduskuntavaalivoittoa. Sosialistit ovat syöksy
      Maailman menoa
      221
      10961
    4. Sanna Marin saa ylistystä Hillary Clintonilta

Jos joku ei tiedä kuka tämä rouva Hillary Clinton on, niin kerrottakoon "fun fact", eli hän on se keneltä Donald Trump
      Maailman menoa
      38
      9775
    5. Ja jälleen uusi latauksessa olleen sähköauton palo! Nyt Keravan Prisman parkkihallissa.

IS 3.10.2025 Latauksessa ollut sähköauto syttyi yöllä tuleen Keravan Prisman parkkihallissa, Keski-Uudenmaan pelastusla
      Maailman menoa
      88
      8602
    6. Gallup, PS:lle JÄRISYTTÄVÄ nousu, SDP suurin laskija

https://yle.fi/a/74-20186114 PS kovaa vauhtia nousemassa ennen 2027 vaaleja suurimmaksi puolueeksi. Nyt mennään jo etua
      Maailman menoa
      276
      6650
    7. Jos mä joisin

Itteni känniin nyt, voi olla että mä tunnustaisin sulle kuinka ihastunut oon ollu suhun viimeiset 2 vuotta. Eikä mua pys
      Ikävä
      43
      2344
    8. Perussuomalaisiin minä luotan

Bensaa raaskii taas tankata ja ensi vuonna laskee ruoan verotus. Nämä muutokset parantavat pienituloisten asemaa.
      Maailman menoa
      12
      2284
    9. Tänään torille

Tänään kuulema torilla tapahtuu klo.20. Tulkaaha paikalle kattoon.
      Hyrynsalmi
      44
      2124
    10. Kalja-Kristus Kutsuu Luokseen

Nyt on Oikea Hetki Ottaa Ryppyys Vastaan! Lue Pelastusryyppy ja tee Promillista elämäsi Herra! Pelastusryyppy on teksti
      Maailman menoa
      2
      2075
    Aihe