Lyhytsuoliset!

eräs ex-sp

Mitä teille kuuluu? Olisi kivaa lukea kuulumisianne, iloja ja suruja jakamaan.

32

304

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • " 2008 lyhennetty.

      Me lysyt keskustellaan rekakattuna mieluummin,ainakin minä ja muut,elikkä jos haluaisit kuulumisiamme kuulla,jos suinkin rekkaa itsesi niin voitaisi jutustaa mikäli se tuntuisi sopivalle.

      • tee itse ensin

        no miksi et kirjoittanut rekattuna vaan alat heti morkata, niin mikä se rekattu nikkisi on kun et käytä sitä vaan moitit toisia rekkaamattomuudesta


    • eräs ex-sp

      Niinkö? Mutta silti jotkut voivat ohimennen kirjoittaa pieniä tai isoja kuulumisiansa.
      Ei voi muuta kuin tsempata lyhytsuolisille ja muillekin!
      Toivottavasti tämä palsta pysyy aina.

    • Syöpis

      Fysiikka romahtanut.

      Olen tähän päivään saakka pullistellut sillä ettei selkäni ole koskaan ollut kipeä.
      Nyt, tänään, on raadellun, tehottoman vatsan ja normaalin selän välinen epätasapaino ilmoittanut itsestään inhottavan selkäkivun muodossa.

      Mieskunto on puoliintunut ja läski lisääntynyt 6:lla kilolla.

      Muutenkaan ei ole hurraamista.
      Jäykistekapseleilla sentään suoli rakentaa hiljalleen peräpään varastoa.

      • Toukokuun lopulla tulee kolme vuotta siitä kun peräsuolesta napsaistiin pätkä pois. Vaikka kaikenkaikkiaan nopeasti leikkauksen ja syto-hoidon jälkeen vointini koheni, sitä huomaa, että aina vaan voinnissa vieläkin mennään parempaan ja parempaan. Jos vertaa vaikka vuoden takaiseen, suolen toiminta on edelleen parantunut. Tosi harvoin enää tarvitsee ottaa vatsaa kovettavaa lääkitystä, tyyliin Imodium. Silloin ennen leikkausta painoni putosi muutamalla kilolla ja hoitojen jälkeen kun kilot oli taas palanneet lievän koronkin kanssa, olen tarkkaillut painoani ehkä hiukan peltenkin sen putoamista taas kuin se olisi merkki uusiutumisesta. Nyt vuoden vaihteessa päätin alkaa sulattelemaan tuohon vatsan kohdalle kertyneitä kiloja, tavoite on kesään mennessä pudottaa 5kg. Hyvin on lähtenyt "laihis" liikkeelle, n. 3kg on jo pudonnut ja kaikki pelkästään ruokailutottumuksia muuttamalla. Perunaa, makeisia, leivonnaisia olen jättänyt vähemmälle ja muutenkin annoksia oon pienentänyt. Kevät alkaa ihan just ja mieli on virkeä. Kaikkea hyvää tervehtyneille ja ennenkaikkea edelleen syövän kanssa taisteleville.


      • Syöpis
        MTJ kirjoitti:

        Toukokuun lopulla tulee kolme vuotta siitä kun peräsuolesta napsaistiin pätkä pois. Vaikka kaikenkaikkiaan nopeasti leikkauksen ja syto-hoidon jälkeen vointini koheni, sitä huomaa, että aina vaan voinnissa vieläkin mennään parempaan ja parempaan. Jos vertaa vaikka vuoden takaiseen, suolen toiminta on edelleen parantunut. Tosi harvoin enää tarvitsee ottaa vatsaa kovettavaa lääkitystä, tyyliin Imodium. Silloin ennen leikkausta painoni putosi muutamalla kilolla ja hoitojen jälkeen kun kilot oli taas palanneet lievän koronkin kanssa, olen tarkkaillut painoani ehkä hiukan peltenkin sen putoamista taas kuin se olisi merkki uusiutumisesta. Nyt vuoden vaihteessa päätin alkaa sulattelemaan tuohon vatsan kohdalle kertyneitä kiloja, tavoite on kesään mennessä pudottaa 5kg. Hyvin on lähtenyt "laihis" liikkeelle, n. 3kg on jo pudonnut ja kaikki pelkästään ruokailutottumuksia muuttamalla. Perunaa, makeisia, leivonnaisia olen jättänyt vähemmälle ja muutenkin annoksia oon pienentänyt. Kevät alkaa ihan just ja mieli on virkeä. Kaikkea hyvää tervehtyneille ja ennenkaikkea edelleen syövän kanssa taisteleville.

        Ehkä alakuloni johtuu myös kärsimättömyydestäni.

        Pakollisen 3kk:n avannevaiheen ja sitä seuranneen "ruikutusjakson" jälkeen en tuntenut itseäni sairaaksi mutta 67-vuotisen siihen astisen hyvän lihaskunnon romahtaminen oli pettymys.
        Varsinkin nykyisetkin rajoitukset liikkumnisessa.

        Aikaisemman 180kg:n maastavedon max. asemesta olen viime viikkoina tehnyt sitä pitempinä sarjoina varovasti 60 -> 90kg:lla.
        Pohjakyykkyä en uskalla kokeillakaan.
        Muu tekeminen on samaa, puolikasta tasoa.

        Suoli oli myöskin pettymys.
        Olin saanut lekurin puheista käsityksen että muutamassa kuukaudessa palataan normaaliin tilanteeseen.
        Imo-reseptinkin sain vasta joulukuun tarkastuksen yhteydessä.
        Nyt popsin 2 kapselia / päivä.

        Aikanaan painoluokitettua lajia harrastaneena pidän ravintotietouttani kohtalaisen hyvätasoisena mutta revohkaa edeltävästä 2223kcal lepokulutuksesta olen taatusti, lihasmassan menttämisen yhteydessä, tullut alas päin.

        Tarttee vaan hyväksyä tosiasiat ja asennoitua sen mukaan.

        Onneksi vajaan vuoden jälkeen uskallan jo suunnitella matkustelua,
        jos ensi viikon tarkastuksessa ei ilmene mitään hälyttävää.


    • aamun-virkku

      Ei täs ihmeempiä ole kirjotella. Hoidot jatkuu enskuun puoleenväliin sunilleen.. Olo suht hyvä.

    • Tietääkö kukaan???

      Miten kauan avanne pussia pidetään? Koko elämän,vai vain jonkun aikaa?

      • Kaksiosainen

        Kyllä pussi vaihdetaan useammin. Riippuu ulostulevan tavaran koostumuksesta tai määrästä. Siitä onko kaksi vai yksi-osainen pussi/tyhjennettävä tms.


    • aamun-virkku

      Avannepusseja voi olla väliaikaisesti tai lopullisesti niinkun minula..

    • Pussia odettelija

      Miten asia päätetään,johtuuko se syövän laadusta vai mistä? Kiitos vastauksesta.

    • aamun-virkku

      Riippuu missä kohdassa se syöpä on. Minulla oli niin alhaalla peräsuolessa, ettei sitä voitu sääsätää. Se piti poistaa kokonaan. En ole ihan varma millon se väliaikanen tehdään? Onko siinä joku suolen parantumisen syy??? Joskus esim. tehdään pahassa suolen tulehduksessa tehdään väliaikanen avanne.

    • aamun-virkku
      • Yksi syöpäpotilas...

        Kiitos avusta aamun-virkku,ja hyvää syksyä sinulle,kuten muilekin syöpäpotilaille.


    • Syopis

      Viela on vahtimista. Suolen toiminnassa.
      Jaylistekapselit on pidettava matkassa.

      Lihas- ja muukin kunto on palautunut siedettavaan tasoon. Esim. mave >160kg ja tayspitkat leuat > 8.

      Tahystys on marraskuussa.

      Tassa valissa olimme kevaan Espanjassa jossa olemme nytkin.
      Heinakuun Munchen katkaisi sopivasti kesan rutiinit.

      Oikeastaan olen olooni helkutin tyytyvainen.
      Pieni epavarmuus kuitenkin kalvaa taka-alalla.

    • Myös syöpäpotilas

      Hienoa kuulla että olet oloosi helkutin tyytyväinen:) Oli tosi kiva lukea se, toivotaan että olosi jatkuu näin.Nauti olostasi,se pieni epävarmuus on kaiketi ihan normaalia,mutta kun pitää sen pienenä on positiivistä.
      Millaiset ovat ilmat Espanjassa? Täällä syksy tekee tuloaan,mutta on vielä aika lämmintä eikä turhia satele.

      Hyvää syksyn jatkoa teille.

      • Syopis

        Kiitos kannustuksesta!

        Turhan kuumaa. -30 paivalla ja yolla 23.
        Meri 28.
        Helle varottaa "seurusteluaktiivisuutta"!

        Yhtaan vesitippaa ei ole tullut vaikka paikalliset toivoisivatkin. Altaat ovat tyhjia.

        Jos lokakuussa eivat yopakkaset ole vieneet rouskuja niin niita ehtisi viela keailemaan.


    • syöpäpotilas minäkin

      Toivotan myös hyvää syksyä "syöpikselle" ja mukavaa lomaa Espanjassa.

    • yks syöpis mäkin

      Toivottelen ihan sitä samaa ja kirjoittele useamin ja kerro kuulumisia,niitä on kiva lukea.Hyvää syksyn jatkoa sinne,juttujasi on mukava lukea.

    • Toivoa aina voi

      Onneksi löytyy "kivaakin" lukemista palstan harvoilta syöpäpotilailta,ei mitään jankutusta ja morkkamista,vaan normaalia keskustelua,ikävää että vain harva tämän taidon osaa,tälle syöpäpotilaiden palstalle on jämähtänyt näitä itserakkaita häirikköjä, jankuttaja typpejä ja jutut sitten sen mukaiskin.

      Toivokaame,että itse syöpäpotilaat palaavat ja saavat tilaa kertoakseen miten voivat ja kaikki muu ärsyttäminen provosointi loppus jo,jota parikin harrastaa suurella innolla,tajuisivat asian.

    • Kaipaan sitä aikaa

      Näin minäkin toivon ja että se tapahtuisi pian.Palsta oli mukava kun KIZZ ja muut syöpäpotilaat olivat kertomassa kuulumisiaan.Kannustivat ja lohduttivat muita.

      • Näin on näreet

        En ole samaa mieltä. Silloin riitely vasta alkoi kun he tulivat paikalle. ja moni mukava vakikirjoittaja katsoi viisaimmaksi poistua takavasemmalle.


      • Kieroa peliä
        Näin on näreet kirjoitti:

        En ole samaa mieltä. Silloin riitely vasta alkoi kun he tulivat paikalle. ja moni mukava vakikirjoittaja katsoi viisaimmaksi poistua takavasemmalle.

        Juu, totta ja se että ei kirjoita vakinikillään ei tarkoita sitä ettei olisi paikalla ja kirjoittaisi.


    • ex.sp.

      En ole samaa mieltä Näin on näreet-nimimerkin kanssa.
      Haluttiin aloitukseen kirjoittaa asianmukaisesti, ei muuta löpinää.

    • SP tänä syksynä

      Juuri näin,riitoja ei silloin ollut.Tällä hetkellä palsta on kuin satukirja:(

      Mutta eipä välitä "satutädeistä" vaan jatkamme omalla tavalamme.Reilusti ja rehelisesti,ilot ja surut jakakaamme:) Meitä on monta.

      Tsemppiä syöpäpotilaille ja hyvää syksyn jatkoa:)

      • eläketyttö

        Minä asun Kanarialla ja joulun jälkeen alkoi tulla mustaa kakkaa ja verta joka kerta kun onnistui saamaan jotakin ulos, useimmiten laksatiivillä.
        Onkohan se syövän merkki? Olin keväällä yleislääkärillä, joka lähetti expertille. Expertti ei tutkinut mitään, kuunteli ja katseli. Olin kirjoittanut oireet ja tapahtumat paperille saksaksi ja kääntänyt Googlella espanjaksi.
        Expertti sanoi, että saan kutsun sairaalaan koloskopiaan. Ei ole vielä tullut.
        Nyt espanjalaiset haluavat lähettää ulkomaisten kustannukset kotimaihin ja siihen ei ole saatu päätöstä. No, onhan niitä espanjalaisiakin joka EU-maassa ja saavat normaalihoidon.
        Nyt olen syönyt vegetaarista ruokaa, väsymys on vähentynyt, verenvuoto on vähentynyt, mutta ei lakannut. Mitä arvelette, onko syytä pitää itseänsä syöpäsairaana? Voiko syövän todeta jollain verikokeella?


      • lysu
        eläketyttö kirjoitti:

        Minä asun Kanarialla ja joulun jälkeen alkoi tulla mustaa kakkaa ja verta joka kerta kun onnistui saamaan jotakin ulos, useimmiten laksatiivillä.
        Onkohan se syövän merkki? Olin keväällä yleislääkärillä, joka lähetti expertille. Expertti ei tutkinut mitään, kuunteli ja katseli. Olin kirjoittanut oireet ja tapahtumat paperille saksaksi ja kääntänyt Googlella espanjaksi.
        Expertti sanoi, että saan kutsun sairaalaan koloskopiaan. Ei ole vielä tullut.
        Nyt espanjalaiset haluavat lähettää ulkomaisten kustannukset kotimaihin ja siihen ei ole saatu päätöstä. No, onhan niitä espanjalaisiakin joka EU-maassa ja saavat normaalihoidon.
        Nyt olen syönyt vegetaarista ruokaa, väsymys on vähentynyt, verenvuoto on vähentynyt, mutta ei lakannut. Mitä arvelette, onko syytä pitää itseänsä syöpäsairaana? Voiko syövän todeta jollain verikokeella?

        Tervehdys täältä harmaasta ja koleasta pohjoisesta sinne Kanarialle!
        Vaikka nämä mainitsemasi oireet kuuluvat suolistosyövän oireisiin, ei ilman tarkempia tutkimuksia voi sanoa, onko kyse juuri syövästä. Verikokeella voidaan mitata CEA, mikä on syöpämarkkeri, jonka pitoisuus nousee suolistosyövässä. Normaalisti se on alle 5. Minulla ainakaan pelkästään tällä kokeella ei olisi huomattu suolistosyöpääni, koska tuo arvo on aina ollut n.1. Kolonoskopia lienee ainoa tutkimus, jolla vaivojesi syy saadaan selville. Kannattaisi varmaan mennä uudelleen lääkäriin ja yrittää kiirehtiä tarkempiin tutkimuksiin pääsyä.


    • ex.s-potilas

      Ehkä eräs lysu-potilas osaisi vastata tähän? Odotellaan sitten rauhassa, joskohan hän huomaisi tämän kirjoituksen ja kenties neuvoisi eläketyttöä?

    • Syöpis

      Saa nähdä. 05.11. labrat ja 08.11. tähystys.

      Optimistina varasin Espanjan lennot ensi vuoden maalis- / huhtikuulle.
      Jälkikasvun 2-sukupolvea valtaa sitten paikan.

      Joulumarkkinoita olemme nyt suunnitelleet Bremeniin.
      Jouluviikkokin on vielä auki. Kylpylä tai risteily.

      08. 11. jälkeen tulee kiire. Saa nähdä mitä vielä löytyy.

      • lysu

        Optimisti kannattaa aina olla. Toivottavasti kaikki on hyvin ja pääsette matkustelemaan suunnitelmienne mukaan. Huomasin tuolta ylempää, että sinullakin on vielä suolentoiminnan kanssa vaikeuksia kuten minullakin, mutta yritetään pärjäillä.


    • eläketyttö

      Kiitos lysu:lle! Täytyy vissiin teettää se koloskopia privaatisti. Eikös siinäkin raspita jotain jotain pois, jos löytyy? En tosiaan halua muuta kuin varman tiedon, koska luotan niihin luonnonkonsteihin hyvin paljon, kun on siitä kokemusta jo vuodelta 1988.
      Ja näyttää siltä, että täällä Kanarialla on heidän pakkosäästötoimenpiteittensä takia aloitettu säästäminen ulkomaalaisten, tänne pysyvästi asettuneiden hoidosta.
      Mikä on EU-sopimusten vastaista, meidän pitäisi saada "maassa normaalisti saatavissa olevat sairaanhoidot".

      • lysu

        On se kummallista, ettei ne EU-sopimukset pädekään kaikissa maissa. Kannattaa mennä yksityiselle, jos kerran muuten ei pääse. Kirurgini sanoi keväällä, että täällä Suomessa se maksaa n. 600€ yksityisellä, mitä mahtaa olla siellä Espanjassa. Kolonoskopian yhteydessä voidaan poistaa pieniä polyyppeja.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      60
      2494
    2. Istuva kansanedustaja epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta

      Seiskan tietojen mukaan Timo Vornanen on epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta eikä kenellekään taatusti tul
      Maailman menoa
      293
      2190
    3. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      90
      2082
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      57
      1781
    5. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      4
      1691
    6. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      4
      1659
    7. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1554
    8. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      5
      1377
    9. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      7
      1341
    10. Pullonpalautusjärjestelmä muuttuu - paluu menneisyyteen

      EU suuressa viisaudessaan on päättänyt, että pulloja pitää kierrättää. Jos oikein ymmärsin, nykyisen järjestelmänmme ti
      Maailman menoa
      114
      1300
    Aihe