Isä kieltää melkein kaiken

mitä tehdä?

Täytän 16 ensi kuussa ja mulla on vieläkin tosi tiukat rajat, vaikka en ole ikinä antanut mitään syytä miksi pitäis olla niin tiukkaa, en oo ikinä juonut, polttanut, varastanut tms ja aina pitänyt kiinni sovitusta.
Silti, en saa lähteä perjantaisin tai lauantaisin illalla ulos tai kavereille, ainoastaan päivällä ja kotiin 18.30 mennessä arki-iltaisin kotona viimeistään 20.00. En saa mennä yökylään kaverille enkä saa mennä vain ulos, aina täytyy sanoa että minne, kenen kanssa ja moneltako tuun kotiin ja sitten iskä ehkä harkitsee asiaa. Jos mulle tulee viesti tai joku soittaa, iskä aina kysyy että kuka se oli ja jos en vastaa, niin se jatkaa kysymistä tai alkaa huutamaan kunnes kerron, sama juttu kirjeissä. Joskus se saattaa ottaa mun kännykän ja selata mun puhelinnumerot ja viestit tai avata kirjeet ennen mua. Iskä myös on jo suunnitellut mun tulevaisuuden: peruskoulun jälkeen lukioon ja sieltä lääkikseen, näin se on ollu ihan aina. Mua itteeni kiinnostais lääkis mutten haluis mennä sinne ihan vaan sen takia kun sitten iskä saattais luulla että se on sen ansiota.
Sitten, jos on tiedossa jokin reissu tms, esim syksyllä olin menossa Maata Näkyvissä festareille (Gospel -festarit) Turkuun seurakunnan kanssa ja iskä mietti mun päästämistä sinne melkein viikon. Aina, jos lähden viikonloppuleirille, mummolaan, äitille tms, iskä käskee laittamaan viestin että oon varmasti siellä ja jos unohan laittaa viestin, se soittaa ja varmistaa.
Nyt mulla olis ollu tiedossa sellanen yhden yön yöpymisjuttu sellasessa yhdessä "kerhossa", jossa käy vain sellasia ns. kilttejä nuoria, joista olis sinne tullu n.5-7 ja siellä olis ollut kaksi aikuista valvojaa valvomassa ja yritin selittää et se on ihan turvallinen. Iskä mietti tätä kaks päivää ja lopulta sano että en saa mennä, eikä edes perustellut. Yritin neuvotella vielä, mutta sitten iskä suuttu ja alko huutamaan ja jouduin taas kerran menemään huoneeseeni.
Tää rajottaa mun sosiaalista ja muutakin elämää tosi paljon ja nää tilanteet harmittaa mua ihan älyttömästi. Mitä voisin tehdä, että saisin mennä tollasille reissuille ja kaverille yöks? Ja että saisin pitää mun viestit omana tietonani. Tarviisin jonkinlaista helpotusta tähän tilanteeseen.

11

427

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • rohkeutta sinulle

      Olet hyvin fiksu nuori ja ymmärrän sinua. Varmaan isäsi rakstaa sinua ja haluaa varjella nuoruuden hölmöilyiltä ym. Sain sen vaikutusken että isälläsi on tavallaan toiveita siunusta oman itsetuntonsa jatkeeksi. Voi oll että hän itsekkin vain tuntee tekevänä sinulle parhaansa yrittäessään ohjailla hyvään ammattiin ja tuelvaisuuteen.
      Tuollainen kontrolli ja jatkuvat tarkkailut, kenen kanssa liikut on jo 16-vuotiaan kohdalla liiallista ja ei kuulu asiaan. Ja kännykkäviesien ja kirjeiden vaatimien luettvaksi lkaa mennä jo sairauden piikkiin.
      Nyt on isälläsi ongelmia. Onkohan isäsi saanut ylihuolehtivan kasvatuksen ja hänen ei ole annettu terveellisesti itsenäistyä.
      Riitelemään ei kannata ruveta, mutta kyllä sinulla on oikeus päästä kasvamaan ja tisenäistymään terveen nuoren tavalla.

      Tällaista elämä on: meidän rakkaat vanhempammekin ovat vain raadollisia ja vajavaisia ihmisiä.

    • lpoiugyft

      Haluatko kuulla totuuden?

      Isälläsi on mielenterveysongelmia.

      Seuraavan kerran kun lähdet ulos, niin laitat vain puhelimen kiinni.

      Jos lääkkis todella kiinnostaa sinua, niin menet sinne. Mutta muista se, että et mene isäsi takia.

      • isän vihaaja

        Oon 16v tyttö ja silti mun isä pitää mua jonain 11vuotiaana. Oltiin sovittu kavereiden jä äitin kaa et mennään yhen kaverin mökille telttailee jne. Sit isä sai tietää siitä niin se kielsi heti sen,vaikka äiti oli antanut jo luvan.Isä alkoi heti kysellä että,ketä kavereita sinne on lähdössä ja minkä ikäisiä. No,kerroin ja sen jälkeen isä sanoi suoraan että et todellakaan lähde. Kaikki kolme kaveria oli mun ikäisiä tyttöjä. En oo muutenkaan saanu olla kavereilla hirveesti yötä paitsi sellaisilla jotka vanhemmat tuntee kunnolla. En ymmärrä mikä siinä niin vaikeeta on että en pääse sinne mökille. Kolme kuukautta oon ollu pelkästään kotona yötä,en missään muualla.


    • Elämä pilalla

      I feel u bro, mul on melkei samanlaine äiti. Ei se kyl onneks kato viestei mut se on muis asiois sika tiukka.

    • Vapautta

      Sun täytyy kertoo oma mieli pitees ja sun täytyy seurata omia unelmias! Oot jo 16 ja sun pitää saada enemmän vapautta1 Et opi aikuisuudesta jos et saa vapautta! Tietysti vastuu kasvaa mutta niin se menee! Tasapaino säilyy.

      • MRjuusto

        Mul on taas vähä niinku tollanen äiti.


    • Bclsncng

      Oon 13v ja viimeistään kotiin joka pv klo 19.00. Sit nää perus, missä oot/minne meet/missä olit, mitä teit, ketä muita siel on/oli/tulee yms yms yms ärsyttäviä kysymyksiä

    • SurullinenPuolestasi

      Musta vaikutat kohtuulliselta. Jotkut asiat ymmärrän; kuten sen että tahtoo tietää minne meet ja kenen kanssa tai että arkena ollaan illalla kotona. Mutta kyllä monessa asiassa isäsi on liiankin tiukka ja suoraan sanottuna ulalla (hänhän ei sinun työuraasi päätä - muista se, vaikka mitä sanoo. Hänellä voi olla vinkkejä, mutta hän ei sitä puolestasi päätä.)

      Ootko puhunut äitisi kanssa asiasta; etenkin tuolla tyylillä, että pakkohan joku kompromissi on löytyä ja jossain jouston varaa.

      Jos noin jatkuu niin pelkään vaan millanen isäsi on kun oot 17 vee. Sillä kyllä se alkaa tajuamaan, että kohta se päästää sut vapaaseen maailmaan, pumpilissa kasvaneena ja vähän alistuneenkin tuntusena (hirvittävän pelottava ajatus vanhempana). Ja kun ahdistuu niin kontrollin halu lisääntyy.

      Sä kuulostat tosiaan pelottavan fiksulta 16-vuotiaaksi. Ja siis kun musta 16-vuotiaiden pitkääkin olla vähän kapinallisia ja pakko sitä sosiaalista elämää kokea, että oppii pitämään oman päänsä sekä pitämään omista arvoistaan kiinni. Tuolla tavalla et ikinä pääse osoittamaan, että olet luottamuksen arvoinen. Ei taida oikein ymmärtää tai tajuta, että kaverit on tosi iso osa sun elämää ja sulla pitää olla sitä elämää jo. Esimerkiksi tuo yökyläily ja kun aikuiset yhteystietoineen olisi selvillä, niin en ymmärrä kyllä.

      Minun jääräpäisyydellä sinun iässäni olisi muuten mennyt ikuiset raksit lääkisuralle. Pelottavaa, että voi kuvitella määräävänsä mitä sinä vaikkapa 40-vuotiaana teet työkseksi. Työelämän motivaatio taattu jne. Isälläsi taitaa olla oma kasvatus sellainenkin, että kuvittelee nykymaailman menossa tuollaisen toimivan. Mutta tiedätkö enää muutama vuosi. Neuvottele mahdollisista joustoista ja perustele asiallisesti ja tuo esiin myös nuo asiat, mitä hän ei välttämättä tajua. Ja muistutat itseäsi ahkerasti, että kaikesta huolimatta sinä loppuviimeksi päätät elämästäsi - annat hulluimpien juttujen mennä toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos kun ei hän tosiasiassa voi niistä asioista määrätä.

      PS. Ihan mielenkiintoinen koonti lasten kirjesalaisuudesta (2006)
      http://lapsiasia.fi/tata-mielta/lausunnot-2/lausunnot-2005-2006/lasten-kirjesalaisuuden-turvaaminen/

      • ihapikkuvinkki

        "niin pelkään vaan millanen isäsi on kun oot 17 vee"
        Ihan pikku vinkki, että aloittaja on tällä hetkellä 19 ja että hän on jo ehkä selvittäny tän asian.


      • Surullinenjne

        Kiitos pienestä vinkistä, eipä tartte pelätä.


    • Anonyymi

      Olet hieno nuori ja sinulla on elämä edessäsi monine mahdollisuuksineen! Luottamuspula vanhempien taholta satuttaa kipeästi..entä, jos kertoisit heille miten kipeältä se sinusta tuntuu.Sinulla on kuitenkin vanhemmat jotka aidosti välittävät sinusta ja haluavat vain sinun parastasi, mutta ovat huolissaan, kun tämä aika on niin täynnä monenlaisia haasteita..Aito keskusteluyhteys ja omista tunteista kertominen ja omista asioista avautuminen voi avata solmuja..jos on vaikea puhua voi yrittää kirjoittaa.Vanhempien kunnioitus tuo elämään ssiunauksen, niin luvataan..

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      97
      2723
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      104
      2300
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      91
      2070
    4. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      15
      1817
    5. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      44
      1711
    6. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      36
      1696
    7. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1676
    8. 95
      1625
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      129
      1467
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1294
    Aihe