Helsingin Luonnontiedelukio

APH++

Kohta tulee yhteishaku ja nyt on pakko alkaa jo punnitsemaan vaihtoehtoja, ja kyselisin otsikossa mainitusta koulusta kokemuksia liittyen luonnontiedelinjaan.
Onko sen luonnontiedelinjan käyminen järkevää, opiskeluaika saattaa ilmeisesti sen takia kuitenkin venyä 3,5 tai 4 vuoteen mutta matikka, fysiikka, kemia ja maantieto kiinnostavat, bilsa ei.
Sisään pääsisin helposti, kaikki nuo painotetut aineet kiitettäviä.

11

4976

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • APH++

Eikö kenelläkän ole kokemuksia tästä?

• Rekisteröitymätön~

Minulla on ainakin ollut oikein mukavaa hellussa, parhaillaan olen abi ja lukulomalla.

Miksi ajattelet, että opiskelu venyisi luonnontiedelinjan takia? Sen ansiostahan saa muutaman muille pakollisen kurssin jättää pois, ja niitä joissain aineita joutuu niitä syventäviä kursseja kuitenkin lukemaan.

Olen tänne palstalle jo muutaman viestin aiheesta jo kirjoittanut, joten pidempi tarinointi saa tällä kertaa jäädä. Ehdottomasti kuitenkin suosittelisin lukiota jos luonnontieteet kiinnostavat. Koulukohtaiset kurssit kemiassa ja fysiikassa ovat oikein kiinnostavia (biologiaa ja maantiedettä en itse ole lukenut, mutta myös näihin kursseja riittää eläinten käyttäytymisestä avaruusbiologiaan ja lukuisiin labrakursseihin), matikassakin on muutama syvemmälle menevä kurssi (esimerkiksi kompleksilukuja & differentiaaliyhtälöitä joita ei normaalisti lukiossa käydä).

Esimerkiksi minulle tarjoutui myös mahdollisuus aloittaa fysiikanopinnot etukäteen jo tänä vuonna yliopistolla (ja näin teinkin). Lisäksi joka vuosi järjestetään erilaisia "erikoiskursseja", tänä lukuvuonna maantieteen opiskelijoita kävi Islannissa, joka vuosi on muutaman päivän purjehdusreissu itämerentutkimuksen merkeissä, nämä ovat myöskin mahtavia tilaisuuksia.

Jos löytyy tarkempia kysymyksiä, vastaan mielelläni (ja kyllä tämäkin viesti näemmä vähän venyi).

• APH++
        Rekisteröitymätön~ kirjoitti:

Minulla on ainakin ollut oikein mukavaa hellussa, parhaillaan olen abi ja lukulomalla.

Miksi ajattelet, että opiskelu venyisi luonnontiedelinjan takia? Sen ansiostahan saa muutaman muille pakollisen kurssin jättää pois, ja niitä joissain aineita joutuu niitä syventäviä kursseja kuitenkin lukemaan.

Olen tänne palstalle jo muutaman viestin aiheesta jo kirjoittanut, joten pidempi tarinointi saa tällä kertaa jäädä. Ehdottomasti kuitenkin suosittelisin lukiota jos luonnontieteet kiinnostavat. Koulukohtaiset kurssit kemiassa ja fysiikassa ovat oikein kiinnostavia (biologiaa ja maantiedettä en itse ole lukenut, mutta myös näihin kursseja riittää eläinten käyttäytymisestä avaruusbiologiaan ja lukuisiin labrakursseihin), matikassakin on muutama syvemmälle menevä kurssi (esimerkiksi kompleksilukuja & differentiaaliyhtälöitä joita ei normaalisti lukiossa käydä).

Esimerkiksi minulle tarjoutui myös mahdollisuus aloittaa fysiikanopinnot etukäteen jo tänä vuonna yliopistolla (ja näin teinkin). Lisäksi joka vuosi järjestetään erilaisia "erikoiskursseja", tänä lukuvuonna maantieteen opiskelijoita kävi Islannissa, joka vuosi on muutaman päivän purjehdusreissu itämerentutkimuksen merkeissä, nämä ovat myöskin mahtavia tilaisuuksia.

Jos löytyy tarkempia kysymyksiä, vastaan mielelläni (ja kyllä tämäkin viesti näemmä vähän venyi).

Kiitos vastauksesta, tämä helpottaa todella paljon keskiviikkoista hakua ja tämän valinta ykkösvaihtoehdoksi tuntuu jo lähes varmalta.

Opiskelun venymisen epäilys tuli juurikin siitä että pakollisia kursseja luonnontiedelinjalla on enemmän vaikka pakollisia saa myös ottaa pois. Hieno järjestely myös kun uskonto ja ruotsi eivät aineina ole niin lemppareita, voi vähän napata niistä pois..
        Koulun yhteishenki varmaan on hyvä, luulisin.
        Jos jotain 'turhempaa' kehtaan kysellä niin onko koulussa kioskia tai lähellä kauppaa josta voi jotain pientä syötävää käydä hakemassa, jossei koulun ruoka aina kiinnosta? Itse en valitettavasti kerennyt näillä vierailuilla käymään enkä alueesta juuri mitään toisella puolella kaupunkia asuvana tiedä.

• Rekisteröitymätön~
        APH++ kirjoitti:

Kiitos vastauksesta, tämä helpottaa todella paljon keskiviikkoista hakua ja tämän valinta ykkösvaihtoehdoksi tuntuu jo lähes varmalta.

Opiskelun venymisen epäilys tuli juurikin siitä että pakollisia kursseja luonnontiedelinjalla on enemmän vaikka pakollisia saa myös ottaa pois. Hieno järjestely myös kun uskonto ja ruotsi eivät aineina ole niin lemppareita, voi vähän napata niistä pois..
        Koulun yhteishenki varmaan on hyvä, luulisin.
        Jos jotain 'turhempaa' kehtaan kysellä niin onko koulussa kioskia tai lähellä kauppaa josta voi jotain pientä syötävää käydä hakemassa, jossei koulun ruoka aina kiinnosta? Itse en valitettavasti kerennyt näillä vierailuilla käymään enkä alueesta juuri mitään toisella puolella kaupunkia asuvana tiedä.

Ei se opiskelu tosiaankaan luonnontiedelinjan takia veny. Pakollisia kursseja on pitkällä matematiikalla normaalisti 51 kappaletta, mutta mistä tahansa (päivä)lukiosta päästäkseen tulee kursseja kuitenkin käydä 75.

Luonnontiedelinjalla vain niistä "ylijäävistä" kursseista 12 tulee olla luonnontiedekursseja, mutta pakollisia on toisaalta maksimissaan 8 vähemmän. Tuo 12 luonnontiedekurssia ei ole mikään ongelma, esimerkiksi yksinomaan fysiikan lukijoille tulee heti 7 syventävää kurssia, kemian lukijoille 4, tuohon päälle kertauskurssit molemmista ja jo on luonnontiedekurssit täynnä. Sitten jos luet vielä maantiedettä ja käyt soveltavia kursseja (työkursseja kemiassa tai fysiikassa, fysiikan matemaattisia menetelmiä, karttakurssia...) niin kasassa on päälle parikymmentä luonnontiedekurssia.

Kaiken lisäksi tuo 75 kurssia kolmessa vuodessa on vielä varsin helppo saavuttaa. Minä sain luettua päälle 80 kurssia, vaikka ensimmäisenä ja viimeisenä vuonna olen lukenut niitä alle keskiarvon (toisaalta kakkosvuonna tuli käytyä aika kovalla tahdilla kursseja, pointti kuitenkin se että kyllä niitä kursseja kasaan saa jos vain vähän viitsii nähdä vaivaa). Näihin kuului yhteensä muistaakseni 20 syventävää/soveltavaa luonnontiedekurssia ja minä luin sentään vain fysiikan ja kemian.

Koulussa on kyllä kioski ja lyhyen matkan päässä (~ 5 minuuttia kävelyä) on ABC, mutta kauppa on vähän kauempana. Kyllä sinnekin ruokiksella kävelee, mutta itse käytän mieluummin sitä koulun "kioskia" jos ei kouluruoka maita. Jos jotain kritiikkiä pitää sanoa, on koulun ruokala turhan ahdas. Tänä vuonna asiaan tuli tosin helpotusta, kun ruokailujärjestelyjä muutettiin.

Toivottavasti päädyt helluun! Jos näin käy, olen varma ettet kadu : )

• hellulainenjoo-o

Koululla on oma kahvila, josta voi ostaa hedelmiä, vanukkaita, leivoksia, sämpylöitä, jäätelöä, kahvia, teetä ymsyms. Palmia taitaa pyörittää tätä, ainakin luulen niin. :D Lisäksi koulussa on limuautomaatti (saa ainaki kokista

• APH++

Kiitos paljon molemmille edellisille vastaajille, nyt oon vakuuttunut että tämä tulee ykkösvaihtoehdoksi.
      Limu- ja karkkikone tuli vähän yllätyksenä, kun olen kuullut että kaupungin kouluista on ne poistettu. Ilmeisesti tieto oli väärää tai ei koske lukioita.
      Vielä sellanen kysymys mielenkiinnosta, että onko tyttöjä ja poikia suunnilleen yhtä paljon vai miten?

• Rekisteröitymätön~

Ei se automaattikielto kaiketi lukioita koske, niitä oltiin kyllä jossain välissä poistamassa, mutta oppilaskunnassa ei oikein tykätty ideasta ja siellä ne aulassa & yläkerrassa edelleen ovat.

Tyttöjä ja poikia on suunnilleen yhtä paljon, tyttöjä ehkä hieman enemmän (Omalle ikäryhmälle voisin heittää jotain 55/45 -tyylistä suhdetta), tietysti jonkinlaista vaihtelua vuosittain yms. Esimerkiksi tämän vuoden vanhoilla oli käsittääkseni ongelmia, kun kaikille tytöille ei ollut meinannut löytyä pareja, mutta kyllä siitäkin sitten ilmeisesti selvisivät.

Vaikea tuohon on mitään tarkempaa sanoa. Suunnilleen yhtä paljon.

• APH++
        Rekisteröitymätön~ kirjoitti:

Ei se automaattikielto kaiketi lukioita koske, niitä oltiin kyllä jossain välissä poistamassa, mutta oppilaskunnassa ei oikein tykätty ideasta ja siellä ne aulassa & yläkerrassa edelleen ovat.

Tyttöjä ja poikia on suunnilleen yhtä paljon, tyttöjä ehkä hieman enemmän (Omalle ikäryhmälle voisin heittää jotain 55/45 -tyylistä suhdetta), tietysti jonkinlaista vaihtelua vuosittain yms. Esimerkiksi tämän vuoden vanhoilla oli käsittääkseni ongelmia, kun kaikille tytöille ei ollut meinannut löytyä pareja, mutta kyllä siitäkin sitten ilmeisesti selvisivät.

Vaikea tuohon on mitään tarkempaa sanoa. Suunnilleen yhtä paljon.

Kiitos vielä todella paljon vastauksista, tämä on selventänyt todella paljon asioita! :)

• yyyyyyyyyyyyyyyyyyyy

Joo, tyttöjä ja poikia on melkein yhtä paljon. Tyttöjä hiukan enemmän. Tämän vuoden vanhoissa oli muutama tyttöpari (tais olla ehkä 3). :D

• padjhas

Minulla olisi aika tehdä yhteishaku lukioihin, keskiarvoni on tällä hetkellä suunnilleen siinä 8.6-8.7 tienoilla. Mäkelärinteen lukio (9), oulunkylän lukio(8.67), sekä helsingin luonnontieteen lukio(8,2).

Mäkelärinne olisi mulle ihan se paikka mihin haluaisin, mutta ilman tuon rajan laskemista tuskin sinne pääsen. Oulunkylään minun keskiarvoni saattaisi juuri riittää, mutta talvisin joudun kulkemaan sinne 2 bussilla. Luonnontieteen lukioon pääsisin yhdellä bussilla talvisin suhtkoht nopeasti, mutta keskiarvoni on hieman suurempi rajaan verrattaessa.

Mikä lukio olisi teistä paras minulle?

Kokemuksia lukiosta?

kiitos.

• kdfjksfhskjhffbbbffd

ite laitoin hellun kakkoseks, vaikka mun keskiarvo on päälle ysin:D ja ihan yleislinjalle siis hain:D ihan vaa sen takii et oon kuullu paljon positiivista:)

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Fuengirola.fi: Danny avautuu yllättäen ex-rakas Erika Vikmanista: "Sanoisin, että hän on..."

Danny matkasi Aurinkorannikolle Helmi Loukasmäen kanssa. Musiikkineuvoksella on silmää naiskauneudelle ja hänen ex-raka
      Kotimaiset julkkisjuorut
      110
      3297
    2. GALLUP: Kuka voittaa The Voice of Finland -kisan: Oliver, Janina, Julia vai Mohammad?

GALLUP: Kuka voittaa The Voice of Finland -kisan: Oliver, Janina, Julia vai Mohammad? Tänään jännittävä finaalilähetys
      Voice of Finland
      45
      1200
    3. Arvaa miten paljon

Haluan sua?
      Ikävä
      83
      1172
    4. Tämä on kyllä heittämällä erikoisin ihmissuhde mitä on koskaan ollut

Hulluinta on se että ei edes ole varsinaista suhdetta minkäänlaista, mutta tuntuu kuin olisit elämässäni mukana koko aja
      Ikävä
      54
      1116
    5. Helikopteri pörrää ja POLIISIT on eristettynä pururadan vieressä!

Suojatehtävä pitää kiireisenä. Kulut ovat kovat!
      Pudasjärvi
      35
      1072
    6. Mikä teki vaikutuksen

että ihastuit kaivattuusi? 🔥
      Ikävä
      60
      1007
    7. Autolla puuhun

Halapahallin kohilla auto puuhun, lujaa on tultu ja ei oo pysyny hallinnassa. Taisipa olla lundin pojan auto, eipä tainn
      Oulainen
      27
      900
    8. Mitä toiveita ja ajatuksia sulla

On kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      67
      878
    9. Luuletko, että löydämme vielä

Yhteyden takaisin? Miehelle ....
      Ikävä
      53
      877
    10. Tunnustan

Vaikka peitän sen erittäin hyvin niin tunnustan että pidän sinusta erittäin paljon, mieheltä naiselle
      Ikävä
      39
      872
    Aihe