Borderterrieri vai parsonrussell?

Koiraa ostamassa

Olen siis hankkimassa itselleni uutta koiraa ja mietin kumpi kyseisistä roduista olisi parempi. Olisi myös kiva tietää miten ne eroavat toisistaan.
Olen 16-vuotias ja olen omistanut aikaisemmin portugalinvesikoiran (joka kuoli tapaturmassa n. vuosi sitten.) ja olen myös tuttujen koiria hoitanut paljon. Koira kokemusta siis on. Vanhemmiltani saisin tietysti myös tarvittaessa apua (heillä on paljon kokemusta, myös kasvattamisesta). Vaikka kokemusta siis onkin, ei tällä hetkellä perheessä ole muita eläimiä.
Liikuntaa koira saisi; 2 n. tunnin lenkkiä ja muutaman kerran viikossa juoksulenkkejä. Ja tottakai koira pääsisi ulos pissalle useamman kerran päivässä. (Tarvittaessa myös enemmänkin liikuntaa.)
Yksin koiran ei tarvitsisi kotona olla päivittäin ollenkaan, sillä äitini on kotona myös päivisin. Satunnaisesti se tietenkin joutuisi jonkin aikaa yksin olemaan. Tarvittaessa on myös mahdollista palkata vaikka dogsitteri.
Koiraa hakisin seuraksi ja agility & toko kaveriksi.

15

1459

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • koiraa ostamassa

      Kellään mielipidettä?

      • tassuterapeutti

        Hei. Itselläni ollut vuosien kokemusta lähinnä mäyräkoirista ja nyt meillä 1,5 vuotias parsonrusseli uros. Uros on kovasta linjasta syntynyt ja erittäin aktiivinen ei sohvaperuna laisinkaan. Vaatii sinulta paljon aikaa ja KÄRSIVÄLLISYYTTÄ. Nopea oppimaan ja hurmaava enimmän ajan. Meillä kaksi ongelmaa. 1. vetää hihnassa, joskin selkeästi vähentynyt mutta vetää edelleen. 2. murisee 7 vuotiaalle tytöllemme (koira tuli pentuna joten olisi jo luullut sen tottuneen lapseen). Oma näkemykseni on, että koira on erittäin laumatietoinen ja pitää tyttöämme lauman alimpana ja siksi murisee. Olemme joutuneet muutamaan otteeseen rajusti alistamaan koiraa akuutissa tilanteessa ja se on auttanut kyllä häiriökäyttäytymiseen selvästi. (vaikkakin oli asia jonka kasvattaja meiltä kielsi sanoen ettei se tehoa tähän koirarotuun). Meidän koirasta ei olisi tokoon (kovapäinen), agilityyn ehkä. Luolakokeisiin harjoittelemassa käyty ja valmis kaveri kokeeseen on. Koirapuistoissa kävimme alussa. Emme enää. Koira ottaa aina jonkun toisen koiran silmätikukseen jota sitten nylkyttää koko ajan ja kulkee perässä. Dominoiva? Erittäin. Kasvatuksessa ehdoton johdonmukaisuus ja hyvä tulee. Itse odotan ajan kulumista josko luonne siitä vähän tasoittuisi. Näyttelyissä on käyty ja hyvin meni ekalla kerralla (erikoisnäyttelyssä luokkansa 4.) Käy tapaamassa kasvattajia tai ole @posti yhteydessä. Heiltä saa tarkempaa tietoa kyseisestä rodusta.


      • fghgjggjgjgjjgj
        tassuterapeutti kirjoitti:

        Hei. Itselläni ollut vuosien kokemusta lähinnä mäyräkoirista ja nyt meillä 1,5 vuotias parsonrusseli uros. Uros on kovasta linjasta syntynyt ja erittäin aktiivinen ei sohvaperuna laisinkaan. Vaatii sinulta paljon aikaa ja KÄRSIVÄLLISYYTTÄ. Nopea oppimaan ja hurmaava enimmän ajan. Meillä kaksi ongelmaa. 1. vetää hihnassa, joskin selkeästi vähentynyt mutta vetää edelleen. 2. murisee 7 vuotiaalle tytöllemme (koira tuli pentuna joten olisi jo luullut sen tottuneen lapseen). Oma näkemykseni on, että koira on erittäin laumatietoinen ja pitää tyttöämme lauman alimpana ja siksi murisee. Olemme joutuneet muutamaan otteeseen rajusti alistamaan koiraa akuutissa tilanteessa ja se on auttanut kyllä häiriökäyttäytymiseen selvästi. (vaikkakin oli asia jonka kasvattaja meiltä kielsi sanoen ettei se tehoa tähän koirarotuun). Meidän koirasta ei olisi tokoon (kovapäinen), agilityyn ehkä. Luolakokeisiin harjoittelemassa käyty ja valmis kaveri kokeeseen on. Koirapuistoissa kävimme alussa. Emme enää. Koira ottaa aina jonkun toisen koiran silmätikukseen jota sitten nylkyttää koko ajan ja kulkee perässä. Dominoiva? Erittäin. Kasvatuksessa ehdoton johdonmukaisuus ja hyvä tulee. Itse odotan ajan kulumista josko luonne siitä vähän tasoittuisi. Näyttelyissä on käyty ja hyvin meni ekalla kerralla (erikoisnäyttelyssä luokkansa 4.) Käy tapaamassa kasvattajia tai ole @posti yhteydessä. Heiltä saa tarkempaa tietoa kyseisestä rodusta.

        Voi haloo olet huono neuvomaan rodusta kun kerran itsekään et osaa koiraasi kouluttaa. Koira mieltää lapsesi huonoksi joko siksi että lapsi on vahingoittanut sitä ja se muistaa ikävän kokemuksen tai alistat sitä muodostaen sille mielikuvan ikävästä lapsesta tai sinulla HYVÄ JOHTAJUUS hukassa.
        Johtajuus sinulla minusta täysin hukassa. Itse en ole joutunut noin taistelemaan rodun kanssa eikä koirani koskaan haastanut minua. Ja minulla ollut jo monta koiraa samasta rodusta.

        Selvästi vika on sinussa ei koirassa ja kyllä samaa mieltä ei pidä alistaa vaan johtaa. Ja siinä suuri ero.

        Ja rodun luonne ei tasoitu ajan kuluessa vaan kuuluu sen peruspiirteisiin ettei ole tasainen tappaus kuten monet muut rodut ikääntyessään.

        Olet ihan hukassa rodun suhteen. :(
        Ja rodusta on tokoon. Ja tekee hyvää olla aivojumppaa liikunnan lisäksi. Ja vahvistaa samalla kontaktia ja yhteistoimintaa.

        Mene koulutuskentille ja opettele paremmin koulutusta.


    • bt-fun

      Meillä on 4 vuotias Borderterrieri-narttu. Rakastaa ihmisiä, leikkisä, hyvin motivoitavissa ruoalla ja leluilla, sohvaperuna tarpeen tullen, tulee toimeen oman perheen koirien kanssa.

      Huonoja puolia: saattaa lähteä riistan perään, ei siedä vieraita koiria, joka voi olla seurausta muutamasta huonosta kokemuksesta.

      Bordereissa on näitä rähinöitsijöitä kuten kaikissa roduissa. Kannattaa valita pentu tarkkaan ja kysellä tarkasti kasvattajalta toisiin koiriin suhtautumisesta.

      Vikoineenkin koiramme on aivan ihana. Se täytyy huomioida että Borderterrierin turkki vaatii nyppimisen 2-4 kertaa vuodessa.

    • foxeja

      Molemmat rodut hyviä.

      Parsonin tyyppinen kettuterrieritkin hyviä. Itselläni niitä tokossa ja agilityssa.
      http://www.foxterrier.fi/

      Ota kuitenkin ehkä ennemmin näyttelylinjainen kuin käyttis oli sitten kyse parsonista tai kettuterriereistä ja borderissakin voi olla sama..en tiedä siitä varmasti. Hieman ehkä rauhallisempia ja ei niin riistaviettisiä. Itselläni tosin käyttiksiä ja hyvin nekin toki menevät :)

      • foxeja

        sanoisin vielä että foksit ehkä himpun verran pehmeämpiä kuin parsonit ja narttu parempi kuin uros.


      • canis.familiaris
        foxeja kirjoitti:

        sanoisin vielä että foksit ehkä himpun verran pehmeämpiä kuin parsonit ja narttu parempi kuin uros.

        Taitaa olla aika paljonkin pehmeämpi.


    • 12dfhtee

      Parsonrusselista ei ole kokemusta, mutta kotona ollut aina borderi. Aivan ihana rotu, meillä noiden kanssa harrastettu metsästystä ja opetettu paljon temppuja. Oppii todella mielellään, nykyinen osaa mm. sivulle, kulje, paikka, tänne, odota, ei ota, kiitos, kurre, bang=leikkii kuollutta, hypätä syliin, maahan, istua, tassu, yläviis, pujotella jalkojen välissä metsästysjuttuja eli noutaa, seurata jälkeä jne. Aina ruualla motivoitavissa =)
      Vaikka onkin metsästyskoira niin voi pitää irti, tottelee kyllä :) ja tulee toisten koirien kanssa toimeen, rakastaa ihmisiä. Nukkuu aina isännän sängyssä ja vahtii ikkunalaudalta maailman menoa, muttei hauku lähes koskaan. Vaan leikin tiimellyksessä saattaa haukahtaa.
      Ja vaikka on energinen ja lähtee lenkille mielellään tai mukaan mihin vaan, niin silti myös tyytyväisenä nukkuu vaikka kokopäivän sohvalla jos omistajaa laiskottaa =)
      suosittelen lämpimästi, aivan ihana rotu! ainoa miinus on minulle tuo karva, itse en yhtään tykkää kun pitää nyppiä pari kertaa vuodessa ja aika pitkäveteistä hommaa.

    • jr

      itsellä on 2 jackrusselia joten suosittelen senkin rodun harkintaa. Omani ovat ainakin olleet ongelmattomia, mutta en sitten tiedä miten muilla.. Parson kuulosti ainakin minun korvissani liian vaikealta tapaukselta..

    • hurrraaaaaa

      Ei mitään borderia eikä parsonia, ihka aito jackrusseli sen olla pitää !! ei mitää tollasia luonnevikasia mitkä ei tykkää toisista koirista tai murisee lapsille ! Itellä 3 v russeli, lapsi rakas ehdottomasti ja tykkää ihmisistä, ei ole koskaan tehnyt kenellekkää mitään ja uskooo todella hyvin. kärsivällisyyttä tarvitaan, mutta silti. Eikä missään tapauksessa urosta, niistä ei ole kun harmia

      • bgfjjhjghgjkhk

        Minusta tuntuu että parsonit kuten yleensäkin terrierit on hyviä lapsiperheessä ja muutenkin jos on edes pieni haju miten koulutetaan ja johdetaan koiraa. Ja ymmärretään rotupiirteet.

        Kaikille ei terrierit sovi kuten aiemmalle parsonin omistajalle.


    • borderisti

      Meillä on kohta 3-vuotias borderterrierinarttu todella upealla luonteella. Tosin luonne oli nimenomaan asia, jota kasvattajalle painotin. Borderimme on innokas työskentelijä harrastuksissamme (agility, mejä) ja valmis kaikkeen mukavaan puuhasteluun. Sosiaalinen ja iloinen - nämä kuvaavat koiraamme parhaiten. Ongelmia muiden koirien kanssa ei ole ollut, koiramme sopeutuu ja löytää paikkansa laumasta kuin laumasta. Koiraa kannattaa kuitenkin jo pentuna tähän harjoittaa eli sosiaalistaa erilaisten koirien ja ihmisten kanssa, erilaisissa paikoissa ja tilanteissa.

      Borderi lähtee helposti riistan perään, joten irti pitäminen vaatii itseltä nopeita reaktioita ja koiralta ehdotonta tottelevaisuutta. Turkki nypitään kaksi kertaa vuodessa.

      Kannattaa ennen kaikkea perehtyä kasvattajan valintaan. Hyvä kasvattaja kertoo rehellisesti rodun ominaisuuksista ja nimenomaisen pentueen odotetusta luonteesta. Ja kun kerrot, mitä ominaisuuksia koiraltasi haluaisit, kasvattaja valitsee sinulle sopivimman pennun. Näin kävi ainakin meille ja hyvä niin :)

      Suurimman työn teet kuitenkin sinä itse, rodusta riippumatta - siellä hihnan toisessa päässä. Suhtaudu tehtävääsi vakavasti.

    • Terrierityttö13

      Kumpi kannattaa hankkia ekaks terrieriks Parson vai Border? :)

      • R.I.P.

        Parsonista en tiedä, mutta meillä vuoden ikäinen ihana borderterrieri narttu! 16v. (Ihanan)Russeliuroksen omistajana olleena tämä on ihan lapanen! :D Toki on energinen ja välillä housun lahkeessa kiinni, joten kovana saa olla, muut perusluonteeltaan ihana ja tottelevainen! Suosittelen, jos terrierin haluat..


      • 13v doglover

        Meillä on borderterrieri joka on kolmevuotias narttu. Aivan ihana luonteeltaan♥ Jokainen koira täytyy kouluttaa! Naapurissamme on kaksi kouluttamatonta koiraa jotka ovat parson ja cairn. Ihan kamalia ja itsepäisiä. En ymmärrä miten omaa koiraa ei jakseta kouluttaa!! Meidän borderi on tottelevainen, lapsirakas ja taitava. Viihtyy sylissä ♥ Koiramme osaa monia temppuja sekä agilityä. Borderterrierit ovat nopeita oppimaan. Huonoja puolia on karvan pitäminen siistinä ja oven rapsuttaminen kun joku ajaa autolla pihaan. Ne ovat osin toki meidän vika :) Suosittelen ehdottomasti borderia


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      33
      2194
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      7
      1866
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      15
      1331
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      8
      1220
    5. Tähdet, tähdet -tippuja Kake Randelin tilittää avoimena: "Tämä on viihdyttämistä, eikä sitä..."

      ISO kiitos Kake lauluistasi!Nyt ei vaan studioyleisö lämmennyt. Olet legenda! Lue Kake Randelinin mietteet: https://w
      Tv-sarjat
      21
      1205
    6. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      13
      1135
    7. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1071
    8. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      7
      1025
    9. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      6
      1024
    10. 12
      997
    Aihe