Minkä ikäisen kanin voi vielä astuttaa?

lemmikki-

Minkä ikäinen kani on liian vanha astutettavaksi`?

23

4019

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Paras astutusikä on noin 2v. Tätä nuoremman tai vanhemman kanin astutus riippuu aivan oman kanisi kunnosta ja terveydestä.

    • siirilydia

      miumau, älä puhu puuta heinää. paras astutusikä on n. vuoden iässä, ja siitä eteenpäin alkaa riskit kasvamaan. esim. 2,5 vuotias kani on ensisynnyttäjäksi jo suht. riskialtista, 4 vuotias kani ensisynnyttäjänä on jo eläimen hengellä leikkimistä. Mietithän kuitenkin vakavasti ennen poikasten teettämistä, kodittomia ja myytäviä/piikille meneviä kaneja on jo nytkin ihan tarpeeksi.

      • siirilydia

        niin ja riippuu täysin tietysti siitäkin, että onko kani ensisynnyttäjä vaiko eikö. Synnytyksessä on kuitenkin aina riskinsä iästä huolimatta, joten se, että kani olisi "optimaalisessa iässä" synnytykseen, ei takaa mitään.


      • Miumau on oikees!

        Astutin omani 2veenä ja synty terveet poikaset! että älä sinä siirilyydia puhu potaskaa! Kirjois lukee paras ikä 2v vanhempi on terveysriski!x


      • Anonyymi

        Osa kaneistahan kasvaa 18kk ikäisiksi asti.


    • No tuttava kertoi että paras ikä on 2v. Mutta miten vaan, en itse ole astuttamassa kaniani... Pupuja on Suomessa kuitenkin ihan tarpeeksi niin ei kannattais huvin vuoks astutella...

      • ghghdhgd

        Kanin lantioluut ovat joustavampia nuorena, vanhempana ne luutuvat hankaloittavat synnytystä. Paras ikä astuttaa ensimmäisen kerran kani on vuoden paikkeilla (about 7kk-1,5v). Voit käydä tarkistamassa iän kaniyhdistyksen sivuilta

        Kannattaa tosiaan miettiä tuota astutusta tarkaan, sillä kaninpoikasia on paljon liikenteessä. Kannattaa miettiä asiaa myös poikasten kannalta: haluaisitko että poikaset pääsisivät hyvään ja rakastavaan kotiin (oletan että haluat), sillä useat kanit joutuvat kiertolaisiksi. Poikasia ajatellessa on hyvä ottaa selvää niistä ennen astuttamista.

        Henkilökohtaisesti minusta on mukavampi ottaa kani toiselta kuin alkaa pupunpoikasia myymään ja huolehtia siitä millaisiin koteihin joutuvat. Kun on yksi poikanen kerrallaan, pystyy sen kanssa viettämään aikaa paljon enemmän :)

        Miumau, minullekin ovat tuttavani kertoneet yhtä sun toista mutta kannattaa olla kriittinen joitakin juttuja kohtaan. Ei pidä uskoa kaikkea ;)


    • lemmikki-

      Olenko kysynyt onkpo niitä liikaa? En, kiitos nyt kysymykseen vastanneille.

    • hfdhhhdh

      Olet

    • minti

      Tuo ikä olikin tuola mainittu, mutta astutuksen syyksi ei todellakaan riitä että tämä oma pieni pupujussini on sopivan ikäinen.
      Kannattaa tarkkaan miettiä miksi haluan poikasia, onko tarkoitus saada puhdasrotuisia ja rotumääritelmän mukaisia poikasia vai kenties ihan lemmikkipupuja tai risteytyksiä.
      Seuraavaksi tulee miettiä onko aikaa / kokemusta / rahaa hoitaa 1-7 (riippuen rodusta) poikasen poikue 8vkon ikäiseksi ( emokanin ruokinta raskausaikana)
      Poikasten teettäminen kaneilla on ei ole helppoa niinkuin yleensä oletetaan. Tai helppoa on saada poikaset maailmaan mutta oletko varautunut esimerkiksi jotenkin vammautuneen / kituvan poikasen lopettamiseen?

      Ja tärkein kaikista, kun poikaset lopulta ovat luovutusikäisiä, onko kaikille (ehkä jopa sille 7 jänölle) asiantunteva loppuelämän koti?

      Jos on yhtä kaninpoikasta vailla, suosittelen ottamaan sen joltain muulta ennemmin kuin alkaa itse poikuetta teettämään

    • siirilydia

      Kopioin tähän nyt viestin jonka kirjotin toiseen keskusteluun:

      Se nyt vaan on fakta että niitä on liikaa. Itse en näe nykyään järkeä teettää poikasia kuin jollain tietyllä harvinaisemmalla rodulla jolle on paljon kysyntää, tai jollain harvinaisemmalla värillä, jolle olisi sillekin paljon kysyntää. Ja kolmas asia on estekanit, mutta niillekin löytyy jo sen verran teettäjiä jotka _tietävät mitä tekevät_, joten en suosittelisi ryhtymään poikasten teettoon, jos kyseessä on tavalliset risteytysmuksut, leijonanharjas, hermeliini, kääpiöluppa,belgianjätti, ranskanluppa ym rodut joista yksilöitä löytyy vaikka muille jakaa.

      ^

      Ja tuohon vielä, jos lähtee rotua jatkamaan juurikin sillä harvinaisemmalla värillä tms, niin silloin pitää tietää mitä tekee. Ei riitä että otetaan vaan vaikkapa kaksi valkoista punasilmäistä belgianjänistä, pitää tietää niiden taustat, näyttelytulokset, luonteet, sukulaiset, terveydentila, ja vasta sitten jos _missään_ noissa ei ole moittimista niin sitten voi harkita poikasia, mikäli niille siis löytyisi ostajia. Ei riitä vaan se, että "no otan nyt jonkun söpön kirjavan pojan tämän astumaan niin tulee varmasti kivan värisiä!", tai se että " no kun kaverini sanoi et mun kani on söpö ja mäki haluun mun kanilta poikasen, ja kyl mä niille muille kodin sit etsin"

    • tiivitaavijapai

      Miksi kanien astuttamisessa on pienempi kynnys vaikkapa koiran astuttamiseen verrattuna? Kanithan ovat luonnostaan kovia lisääntymään, mutta niitä ei tarvitse turhaan lisäännyttää. Kaneihin pätee sama vastuu kuin muihinkin lemmikkieläimiin. Ottakaa selvää ja miettikää asioita. Toki koirassa ja kanissa on kokoero, mutta kani on helpompi sysätä muiden hoidettavaksi tai luontoon kun ei enää niitä kiinnosta katsella. Rispektiä kaneille! Sitä ei saada, jos kaneja tursuaa joka tuutista.

      Komppaan Siirilydiaa! Harvinaiset värit ja rodut ovat ok, mutta turhakkeet voi jättää väliin. Kuten kääpiölupat, leijonanharjakset

    • mm33

      Kannattaa miettii jos naaraalla on kiima jo 3.5kk iässä ja voi tulla tiineeksi 4-4.5kk iässä niin kuinka pitkään tämän jälkeen kannattaa odotella? Ihmisenkin tulisi itseasiassa synnyttää ekan kerran max 25v, jolloin LANTIO ei ole vielä luutunut paikalleen ja antaa perää. Samoin käy ihan kaikilla eläimillä! Mm. lehmät astutetaan liian myöhään ja tähän on nyt herätty kun ne eivät tulekaan niin hyvin tiineeksi kun että pari kk aikaisemmin siemennettäisiin.

      Ai että klupat ja leijonaharjakset on turhia? Itse etsin leijonaharjaksia Kaakkois-Suomen alueelta useita kuukausia ennen kun löysin, kun kaikki kanikasvattajat on ihan jossain muualla kun täällä! Mun mielestä jokainen saa kasvattaa mitä kania haluaa, mut kanin käyttö lihaksi voisi olla yksi joka pelastaisi monta turhaa kodinvaihtajaa. Jokaisen pupujussin voi syödä, toisissa on vaan enemmän lihaa kun toisissa.

    • Mila pupu

      vähintään 6kk. enintäänn 1,5 v. 1v. on paras ikä.

      • hakkeoinokottaa

        Siis ensisynnyttäjäks


    • 3weekaniäiti

      Mun kani astutettiin 3weenä, ja tuli hyvä poikue, paitsi se hylkäs ne:(

    • Zookeeper

      Ensisynnyttäjä max. 1,5v. !! Etukäteen ei voi tietää millaiset emo-ominaisuudet ks kani omaa, joten kannattaa varautua myös poikasten menetyksiin. Ja aina (!) miettiä miksi astuttaa? Onko kaikille urospoikasillekkin koti tiedossa, kun uroksille koteja vaikeampi löytää. Mitä teet 2-3 uroksen kanssa jotka kotiin jää, kun ei niitä voi kun pienen hetken yhdessä asuttaa?

    • kanil

      Hei! Ajattelin teettää kanilleni poikasia mutta mistä löytyisi uros kun itsellä ei ole😕

      • khfrjoi

        No minkäslaista urosta olisit vailla? Kaneja kun on joka lähtöön, niin on hankalaa arvata, minne juuri sinut pitäisi ohjata.

        Juttu ei mene niin, että lainaat vain ensimmäistä tielle osuvaa urosta. Jokaisen yhdistelmän pitää olla harkittu ja naaraan sekä uroksen on sovittava toisilleen kaikin puolin. Mitään höpönpöpön yhdistelmiä ei todellakaan saa teettää, joten yhdistelmällä on oltava jokin pointti, mistä päästäänkin siihen, että sekä emo että isä täytyy valita tarkoin.

        Jos sinulla ei ole hajuakaan siitä, miten uroksen lainaamisessa edetään, niin sitten et ole valmis teettelemään poikasiakaan. Tuollainen tietämättömyys meinaan kertoo siitä, että mistään muustakaan ei ole hajua. Kasvatus on todella vastuullista puuhaa, joten sormi ei saa lipsahtaa missään vaiheessa suuhun.


    • Anonyymi

      Jos on kääpiökani niin mikä on hyvä ikä astuttamiseen?

      • Anonyymi

        12 kuukautta, siloin se on jo itse ehtinyt kasvamaan että komplikaatioiden määrä pienenee. Kaikki kuitenkin voi mennä ihan seinilleen joka tapauksessa ja emo ja/tai poikaset kuolla, taikka emo hylätä ne jne. Kannattaa miettiä tarkkaan sitä astutusta ja että miksi juuri se oma pupu pitää astuttaa. Olisipa joku antanut minulle saman neuvon kun innoissani kaniani astutin vuosia sitten vain siksi koska kanit ja kanivauvat on söpöjä. Onneksi asutaan päivystävän lääkärin lähellä koska synnytys meni pieleen ja oli ihan pakko kiiruhtaa lääkäriin. Poikasista menetettiin suurin osa ja emokin hädin tuskin selvisi hengissä.


    • Anonyymi

      Jos on kääpiökani niin onko 7-8kk liian nuori astuttamiseen?

    • Anonyymi

      On kyllä taas niin naurettavaa pätemistä täällä esim. kanien näyttelytulosten suhteen :D sillä, millaiset näyttelytulokset millään eläimellä on, ei ikinä pitäisi olla mitään tekemistä jalostuksen kanssa.
      Itse otan juuri kanin tarkoituksenani se astuttaa ja vielä useamman kerran, ihan tarkoituksella.
      Ei kiinnosta näyttelytulokset tippaakaan, koska kani astutetaan ja poikaset halutaan ihan puhtaasti lihan vuoksi :)
      Kanien kohdalla siis ei varsinaisesti ole ongelmaa, jos poikaset eivät mene kaupaksi, koska ne voi aina myös syödä :)

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      24
      1709
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      20
      1634
    3. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      70
      1478
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      59
      1472
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      56
      1370
    6. Pelastakaa Lapset: Netti ei ole turvallinen paikka lapsille - Erätauko-tilaisuus to 25.4.2024

      Netti ei ole turvallinen paikka lapsille, mutta mitä asialle voi vanhempana tehdä? Torstaina 25.4.2024 keskustellaan ne
      Suomi24 Blogi ★
      16
      1325
    7. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      87
      1304
    8. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      18
      1186
    9. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      65
      1140
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      8
      1121
    Aihe