Progesteroni.

jokuhäikkä?

Heips!
Onko keltään teistä mittailtu progesteroni pitoisuutta? (s-prog) .... itselläni tulos 0.1, mitäköhän se meinaa :O

25

3699

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ...

Lukemasi on alle alimpienkin ohjearvojen. Laboratorion tulkintaohjeessa loppukaneettina seuraava virke: "Postmenopausaalisilla naisilla progesteronipitoisuus on matala."

• jokuhäikkä?

Okei... eli oon vasta 19-vuotias nainen... eli eikai mulla mitkään ennenaikaiset vaihdevuodet voi olla :O !!

• ...

Siksipä on syytä mennä lääkäriin ja ilmeisesti oletkin lääkärin hoidossa kun on otettu tuo koe.

• döslfösdfl

Onko sulla ollut jotain oireita, joiden takia on tuo pitoisuus mitattu? Jos on niin millaisia? Ihan kiinnostaa, kun itse olen myös välillä epäillyt jos olisi tuo hormoni matalalla. Söin jonkin aikaa terolut-hormonia pari vuotta sitten, ja se paransi vaivojani ainakin joksikin aikaa. (Mieliala kohosi, limakalvojen oireet kuten kuivuus ja ärsytys hävisivät,...) Ikää on alle 30 mullakin.

• jokuhäikkä?

No mulla on menkkakierto ihan sekaisin... tulee tosi epäsäännöllisesti ja välillä ollu 4kk taukojakin.... sit hiustenlähtöä, väsymystä, huimausta, turvotusta, ihon kalpeutta mm....
      Mitä oireita sulla on ollu?

• mikimi

onko sun kilpirauhas arvoja mitattu koska viimeks?

• döslfösdf

No ei mulla oikeastaan nyt viime aikoina oikein mitään. Kierto on ollut kyllä suht säännöllinen "aina" (tai ei nyt teininä), vaikka jotain viikon heittoja joskus harvakseltaan on saattanut ollakin. Mutta tuossa parisen vuotta sitten mulla oli vulvodynia-tyyppisiä oireita. Limakalvojen kuivumista ja ärtymistä, valkovuoto katosi oikeastaan kotonaan (mikä teki olon tosi hankalaksi), limakalvoja vähän poltteli ja muutenkin oli outoja tuntemuksia. Farkut ja jopa ihan vaan istuminenkin aiheutti hankalia tuntemuksia. Ja ehkä kaikista pahin oli kuitenkin ahdistuneisuus ja tosi huono mieliala.

Luin sitten keskustelupalstalta, että jotkut vd-tyyppisistä oireista kärsineet olivat saaneet helpotuksen syömällä progesteronia ja pyysin sitä lääkäriltä. Oloni muuttui aivan täysin, mieliala kohosi ja valkovuoto normalisoitui, limakalvojen kuivuus katosi jne...

• jokuhäikkä?

on kilppariarvot mitattu ja ne oli ok. tsh 2.3 t4v 13 ja t3v 3.5.... eli kilppari kai kunnossa?

• mikimi

olen jostain lukenut että vaikka paperilla kilppari arvot olis ok niin se ei tarkoita että ne viitearvot olisi juuri sinulle oikeat. Jos muuta vikaa ei löydy niin kannattaa lääkäriltä tota kysyä meinaan väsymys ja hiustenlähtö kuulostaa siltä

• ksdjfk

Olisko polykystiset munasarjat. Googlaappa PCOS.

• aloittaja__

mikimi...aijjaaa? eli kilpirauhasessa voi olla vajaatoimintaa vaikka arvot ok?? ja se vaikuttaa keltarauhasarvoihin?

• mikimi

siis niinkuin järkikin sanoo että eihän noi viitearvot tarkoita että ne on juuri sinulle oikeat ne on vaan suurimmille osille ihmisistä oikeat, jokainen ihminen on erilainen, mutta uskon että lääkäri olisi kyllä sanonut niistä jotain. Mutta siis hiustenlähtö ja väsymyshän ovat kilpirauhasen vajaatoiminnan oireita ja jompi kumpi kilpirauhas joko liika tai vajaa toiminta vaikuttaa lapsettomuuteen, mutta en tiedä muuta, toivottavasti vaivoillesi löydetään pian oikea diagnoosi, eihän tuo kivaa varmasti ole, paranemisia

• aloittaja___

Ei ole PCO... tutkittu on... eli sen voi kuulemma täysin poissulkea gynekologin mielestä..... todella outoa....mitä muita vaihtoehtoja jää? Eikä vaihdevuositasolla olet muutkaan labrat..ainut, että keltarauhanen ei toimi ?? :O

• dlfdösfl

Jos sulla ei tapahdu ovulaatiota, tai ollut tapahtunut siinä kierrossa kun arvot mitattiin? Eikös keltarauhashormonia synny just ovulaation jälkeen, sikäli kun ovulaatio on tapahtunut.

• aloittaja__

Arvot on mitattu 3-vuoden aikana 3 kertaa..ja aina ihan nollillaan. eli tavallaan en ovuloi?
      voisiko se kilpparin vajaatoiminta estää ovuloinnin?

• mikimi

en ole minkään sortin lääkäri mutta googlettelin vähän "tai onko ovulaatiohäiriö seurausta jostain muusta sairaudesta, kuten syömishäiriöistä, lisämunuaisen sairaudesta tai kilpirauhasen vajaatoiminnasta eli hypotyreoosista. " http://www.lapsettomuus.com/Hedelmallisyys/Naisen_hedelmattomyys/index.asp?C=27165409715722453704

lisämunuaisten sairaudet esim. Addisonnin tauti ja cushingintauti ovat sitten vähän erillaisia, tuolla niistä http://cfs.gehennom.org/?lisamunuainen

mutta tuskin nyt niistä on kyse, toi kilpirauhasjutusta kannattaa kysyä joltain oikeelta lääkäriltä:) jos sä olet poikkeus viitearvoista, meinaan toi hiustenlähtö yms on kilpirauhasenvajaatoiminnan oireita, tässä siihen hyvä linkki http://www.oireet.fi/kilpirauhasen-vajaatoiminta.html

• mikimi
        mikimi kirjoitti:

en ole minkään sortin lääkäri mutta googlettelin vähän "tai onko ovulaatiohäiriö seurausta jostain muusta sairaudesta, kuten syömishäiriöistä, lisämunuaisen sairaudesta tai kilpirauhasen vajaatoiminnasta eli hypotyreoosista. " http://www.lapsettomuus.com/Hedelmallisyys/Naisen_hedelmattomyys/index.asp?C=27165409715722453704

lisämunuaisten sairaudet esim. Addisonnin tauti ja cushingintauti ovat sitten vähän erillaisia, tuolla niistä http://cfs.gehennom.org/?lisamunuainen

mutta tuskin nyt niistä on kyse, toi kilpirauhasjutusta kannattaa kysyä joltain oikeelta lääkäriltä:) jos sä olet poikkeus viitearvoista, meinaan toi hiustenlähtö yms on kilpirauhasenvajaatoiminnan oireita, tässä siihen hyvä linkki http://www.oireet.fi/kilpirauhasen-vajaatoiminta.html

ja vielä googlettelin lisää niin englanninkielisiä artikkeleita alhaisesta progesteroni tasosta ja kilpirauhasenvajaatoiminan yhteyksistä oli paljon, yhdessä mainittiin että alhainen prog. taso voi aiheuttaa kilpirauhasen vajaa toimintaa, että joku yhteys niillä oikeesti kai on. Eli varmaan kun saat ton hormonitason korkeemmalle oireetkin lähtee, tossa yks linkki: http://www.wisegeek.com/what-are-some-low-progesterone-symptoms.htm
        Eli kysele lääkäriltä ilmeisesti on jotain voidetta millä saa nostettua omaa hormonitasoa:)

• aloittaja___

Eli vaikuttais mun tapauksessa että mulla olis piilevää kilpirauhasen vajaatoimintaa, jonka takia en ovuloi ja hiukset ohenee?
      Mut pelkät matalat naishormonitasot, aiheuttaako ne esim. hiusten ohenemista??

• mikimi

niin tai päin vastoin et sun matala hormonitaso aiheuttaa kilppari oireita, kannattaa kysellä lääkäriltä että saat oikeeta tietoo, kannattaa ihan tosissaan vaatia et saat kunnon testit ym et lääkäri ottaa tosissaan kun eihän toi hiustenlähtö mukavaa oo. Onko sulle lääkärit antanu jotain voiteita tms siihen matalaan hormoni tasoon? mitä ne on sanonu sun oireista?

• aloittaja___

No oon kerran syöny keltarauhashormonia ja arvot nous 0.2:teen sillä.... ja turvotti tuli huono olo ja mielialavaihteluja, ei siis sopinut mulle ollenkaan :/ menkat sillä kyllä tuli... pari kertaa. sit lopetin tuon ja menkatkin loppu.

Lääkärissä kävin ja epäili, että vois olla kyllä kilpirauhasesta johtuvaa vaikka arvot viitteissä....
      Mutta miks 19-vuotiaalla olis ns. "menopaussi" tai tollasia häiriöitä.... pakko sen olla jostain "suuremmasta" johtuvaa... ei kai ne ilman syytään lopeta toimintaansa nuo munasarjat?

• mikimi

joo ei, voi kai se kilpirauhasesta johtua sit jos lääkärikin niin sano, se meinaan oli joku Oprah joka ohjelmassaan sano että sen (siis oprahin) kilpirauhasarvot oli viitteiden mukaan ok mutta silti se kärsi oikeesti vajaatoiminnasta...kysy lääkäriltä jos ne kilpparilääkkeet auttais, kyllä niitten luulis tietävän. Ja jos niitä kilpparilääkkeitä voi syödä niinkun testiks et näkis auttako se, mä en siis tiedä mut kysy lääkäriltä. Tu kertoon mitä sanottiin sit

• aloittaja__

mikimi, kiitos kovasti kun autat

• mikimi

hei no niin hyvä! toivotaan et auttais, ei varmasti heti mutta vähitellen:) joo ei kyllä kuulosta normaalilta:D mikähän valelääkäri sulla oli :P

• mikimi

ja vielä luin että keliakiakin saattaisi jotain oireita aiheuttaa, mutta toiv. et nyt noi lääkkeet tehoo

• aloittaja___

Joo..keliakia multa onkin testattu ja sitä ei ole... eli ainoo vaihtoehto jää just kilpirauhasen häiriö?

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Työsuhdepyörän veroetu poistuu

Hallituksen veropoliittisen Riihen uutisia: Mitä ilmeisimmin 1.1.2026 alkaen työsuhdepyörän kuukausiveloitus maksetaan
      Pyöräily
      223
      6965
    2. Pakko tulla tänne

jälleen kertomaan kuinka mahtava ja ihmeellinen sekä parhaalla tavalla hämmentävä nainen olet. En ikinä tule kyllästymää
      Ikävä
      42
      1249
    3. Fuengirola.fi: Danny avautuu yllättäen ex-rakas Erika Vikmanista: "Sanoisin, että hän on..."

Danny matkasi Aurinkorannikolle Helmi Loukasmäen kanssa. Musiikkineuvoksella on silmää naiskauneudelle ja hänen ex-raka
      Kotimaiset julkkisjuorut
      27
      1042
    4. Yksi kysymys

Yksi kysymys, minkä kysyisit kaivatultasi. Mikä se olisi?
      Ikävä
      75
      891
    5. Hävettää muuttaa Haapavedelle.

Joudun töiden vuoksi muuttamaan Haapavedelle, kun työpaikkani siirtyi sinne. Nyt olen joutunut pakkaamaan kamoja toisaal
      Haapavesi
      48
      845
    6. Katseestasi näin

Silmissäsi syttyi hiljainen tuli, Se ei polttanut, vaan muistutti, että olin ennenkin elänyt sinun rinnallasi, jossain a
      Ikävä
      61
      837
    7. Työhuonevähennys poistuu etätyöntekijöiltä

Hyvä. Vituttaa muutenkin etätyöntekijät. Ei se tietokoneen naputtelu mitään työtä ole.
      Maailman menoa
      93
      794
    8. Toinen kuva mikä susta on jäänyt on

tietynlainen saamattomuus ja laiskuus. Sellaineen narsistinen laiskanpuoleisuus. Palvelkaa ja tehkää.
      Ikävä
      38
      791
    9. Tietenkin täällä

Kunnan kyseenalainen maine kasvaa taas , joku huijannut monen vuoden ajan peltotukia vilpillisin keinoin.
      Suomussalmi
      14
      756
    10. Jäähalli myynnissä!

Pitihän se arvata kun tuonne se piti rakentaa väkisin.
      Äänekoski
      43
      733
    Aihe