Mihin miniläppärit kadonneet?

tahtoo miniläppärin!

Katselin tuossa Kodin 1, NetAnttila, Hobby Hall ja Verkkokauppa.comin sivustoja, missään niistä ei ole miniläppäreitä tarjolla. Mihin hittoon ne on kaikki kadonneet?
Ei kai tää saakelin tablettihuuma ole jo syönyt minien markkinoita kokonaan?

Itse en kyllä mitään omppufirman tablettia, sen enempää kuin M$-tablettiakaan aio hankkia. Androidi vois kyllä sen sijaan kiinnostaa mutta mielummin kuitenkin miniläppäri kuin tabletti.

43

6010

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 1stMacFinn

non kaikki gigantis...

niiden myynti on vaan pienentynyt, joten niitä ei kannata pitää varastossa.

• ei ole valikoimissak

Ei kannata pitää varastossa? Eihän niitä ole enää missään valikoimissakaan edes toimitusmyyntinä! Mennyt vähän yli toi tablettibuumi...

• sgopa

Ja 17" näytöt. Nyky näytöt liian isoja/leveitä.

• outooooo

Ei niissä 17" näytöissä tai niiden leveyksissä vikaa sinänsä ole mutta ei ne käy sängynpäällä nettisurffaukseen, pikemminkin 17" näytöillä olevat läppärit sopii pöydänpäällä käytettäväksi. Sängynpäällä surffaukseen sopis pieni kone, 10-11" näytöllä, mut sellaset on kadonneet kuin pieru saharaan. Ihan yhtäkkiä. Ei se kiintolevypulakaan selitä kaikkea koska myydään noita isoja veljiäkin (normaalikokoisia läppäreitä) täyttä häkää.

• Sinisimmutt
        outooooo kirjoitti:

Ei niissä 17" näytöissä tai niiden leveyksissä vikaa sinänsä ole mutta ei ne käy sängynpäällä nettisurffaukseen, pikemminkin 17" näytöillä olevat läppärit sopii pöydänpäällä käytettäväksi. Sängynpäällä surffaukseen sopis pieni kone, 10-11" näytöllä, mut sellaset on kadonneet kuin pieru saharaan. Ihan yhtäkkiä. Ei se kiintolevypulakaan selitä kaikkea koska myydään noita isoja veljiäkin (normaalikokoisia läppäreitä) täyttä häkää.

Siis 17" 5:4 näytöt kadonneet ne just sopivan kokoisia. Nykynäytöt liian leveitä prkle.. kenellä silmät niin levällään?

• laajakuvavideot
        Sinisimmutt kirjoitti:

Siis 17" 5:4 näytöt kadonneet ne just sopivan kokoisia. Nykynäytöt liian leveitä prkle.. kenellä silmät niin levällään?

Uudet näytöt on leveitä sen takia että ne sopii paremmin 16:9 laajakuvavideoiden katseluun. Toki vanhoillakin näytöillä voi katsoa laajakuvavideoita mutta noissa uusissa kuvaruutu täytyy paremmin koska näyttö on alunperin rakennettu luontaisesti sellaiseksi.

• wide-silmat
        Sinisimmutt kirjoitti:

"kenellä silmät niin levällään?"

Sanoisin että lähes kaikilla, jos ei ole poikkeustapaus. Ihmisen näkökenttä on selvästi enemmän leveä kuin korkea ja vastaa paremmin leveämmän widescreenin-muotoa. Näkökenttä on muodoltaan suunnilleen soikio.

Tämä on helppo testata ihan sillä kun katsoo yhteen pisteeseen edessään ja kiinnittää samalla huomiota mitä näkyy näkökentän äärialueilla vasemmalla ja oikealla ja ylhäällä ja alhaalla. Sitten kallistaa niskansa ja päänsä vaakatasoon ns. nukkuma-asentoon, niin huomaa että äärimmäisinä vasemmalla ja oikealla olevat jutut katoavat näköpiiristä, ja näkökenttä laajenee enemmän ylös ja alas.

Lisäksi jos sattuu käyttämään tietokoneella jotain ohjelmia ihan työntekoonkin, niin monesti niinssä on erilaisia työkalu- ja sivuvalikoita, joten lisätila sivulla on senkin takia tervetullut. Keskelle jää enemmän tilaa kuin vanhalla 3:4 näytöllä.

• Mini-läppärit alkavat väistyä tablettien tieltä... Koskapa tableteilla pääsee nopeasti nettiin ja ne eivät ole niin suuria/raskaita kuljettaa ( Läppärille pitää olla suurempi laukku laturille ja hiirelle).

• Saunalahdella

HP 110-3700 MF668a

Pieni, mutta kyvykäs - täydellinen matkakumppani
      Ohut ja monipuolinen HP Mini 110 mahdollistaa koko päivän käytön, ja tarjoaa vapauden sekä työkalut haluamaasi toimintaan juuri siellä, missä haluat.
      Hinnat 3G-palvelupaketin yhteydessä:

MobiililaajakaistaPaketti Perus: 17.90 €/kk
      MobiililaajakaistaPaketti Nopsa: 21.90 €/kk
      Voit ostaa laitteen myös kertamaksulla, alkaen 192.00 €. Tällöin maksat kuukausittain vain liittymän kuukausimaksuosuuden. Kertamaksuvaihtoehdon voit valita tilaussivulla.

Normaalihinta: 192 €
      Nyt ilman toimitusmaksua! (Norm. 10 €)

Pienikokoinen kannettava
      HP WSVGA LED 10,1 tuuman laajakuvanäyttö (1024 x 600)
      Liitännät: 3 x USB, VGA ja kuulokelähtö
      6-kennoinen akku
      Pidennetty 2 vuoden takuu
      Ominaisuudet
      Prosessori: Intel Atom N455, 1,66 GHz
      Keskusmuisti: 1 Gt DDR3 SDRAM
      Kiintolevy: 250 Gt:n 5400-rpm Serial ATA
      Näytön koko: 10,1 tuuman WSVGA LED laajakuvanäyttö (1024 x 600)
      Käyttöjärjestelmä: Windows 7 Starter
      Tietoliikenne
      Integroituverkkokortti 10/100 Mbps Ethernet LAN
      Wlan 802.11 b/g/n
      Sisäinen Web-kamera
      Tallennus
      Kiintolevy: 250 Gt
      Kortinlukija SD ja MMC
      Liittimet
      Kolme USB 2.0 porttia, kuuloke/mikrofoni-liitäntä, Ethernet (RJ-45) portti
      Modem (RJ-11) port, DC-in jack for AC adapter
      Äänet
      High-definition audio tuki
      MS-Sound yhteensopiva
      Sisäänrakennettu mikrofoni
      Koko ja paino:
      268 (l) x 191(s) x 32(k) mm
      1.31 kg

• Tuolla HP koneella ei tee yhtään mitään... Windows 7 starter kertoo jo tosi paljon...

• Hyväkone

Sillä hoitaa hyvin kaikki normijutut ei oo tökkiny mikään, kätevä.
        Huom: puolet halvempi ku tabletti 10"

• ei kerro mitään

Windows 7 starter on vaan hinnan takia tuossa, muuten koneen hinta olis kalliimpi ja toisaalta mikään ei pakota käyttämään sitä. Itse ainakin poistaisin koko windows-hökötyksen ja laittaisin tilalle jonkun paremman käyttiksen.

• Hyväkone kirjoitti:

Sillä hoitaa hyvin kaikki normijutut ei oo tökkiny mikään, kätevä.
        Huom: puolet halvempi ku tabletti 10"

Totta mutta se on puolet hitaampi kuin Android tabletti...

• -------

Hmmmm kyllähän noita miniläppäreitä on paljonkin noissa liikkeissä kunhan katsot tarkkaan, esim Verkkokauppa.comissa http://www.verkkokauppa.com/fi/catalog/2259c/12-tai-pienemmalla-naytolla?sort=price Toki niitä 200€ maksavia ei nykyään enään oikein ole myynnissä, mutta nehän olivatkin todella hitaita. Sittenhän on tabletteja joihin saa näppäimistön jolloin se on tarvittaessa tabletti tai minikannettava..

• kauppojen uutiskonee

Niin ja esim. monissa citymarketeissa on niitä HP:n ja Acerin läppäreitä millä just luet uutiset niin hyllyt pullollaan. Vaihtaisivat ne miniläppäreihin ja muihin vähän parempiin koneisiin!

• EEEPC:n omistaja

Ihmiset halusivat kevyempää ja ensimmäinen vastaus oli miniläppärit.

Nyt on niille vaihtoehtona tarjota sekä tablet-koneita että ohuita Ultrabookkeja joissa ei ole tingitty näytön koosta, joten luonnollisesti mini-PC valikoima kutistuu. Ne jotka niitä halusivat ovat lähes kaikki jo sellaisen ostaneet.

Itselläkin on mini-PC muutaman vuoden takaa ja ihan tyytyväinen olen. On makuasia sitten haluatko pitää siinä Windowsin Starteria vai kokeilla esimerkiksi Ubuntun netbook-versiota, mutta helpointahan se kokeilu olisi tehdä heti ostettuasi koneen kaupasta, ennenkuin täytät konetta omilla tiedostoilla ja asetuksilla.

• Ja jos aiot asentaa koneeseen Ubuntu 11.10 niin muista tehdä Win 7 Starter käyttiksestä palautuslevyt/ tikku...

• ope11111

Olen myös ihmetellyt miniläppäreiden puutetta. Tarvitsisin pienen kevyen koneen, joka kulkisi kätsästi mukana ja jolla voisi kirjoittaa missä ja milloin vain (runoja, proosaa, kalvo- ja monistepohjia...

• -------
        ope11111 kirjoitti:

Olen myös ihmetellyt miniläppäreiden puutetta. Tarvitsisin pienen kevyen koneen, joka kulkisi kätsästi mukana ja jolla voisi kirjoittaa missä ja milloin vain (runoja, proosaa, kalvo- ja monistepohjia...

Niin kun sinä kirjoitat paljon silloin tommonen 10"-12" on hyvä valinta, isommalla näppäimistöllä helpompa kirjoittaa. Kannattaa myös huomata, että nykykoneet ovat keveitä esim 11,6" -- 1,08kg muutaman vuoden vanha mini 8,9" -- 1,28kg.

• tahtoo miniläppärin!

Niin teenkin, vaikkakin koen sen turhana. Windowsia en aio käyttää. Ja muuten, käytän vain LTS-versioita joten toi 11.10 versio jää mulla kyllä välistä. Tänä vuonna ilmestyy uusi LTS-versio, ensi kuussa joten sitä käyttelemään sitten.

• tahtoo miniläppärin! kirjoitti:

Niin teenkin, vaikkakin koen sen turhana. Windowsia en aio käyttää. Ja muuten, käytän vain LTS-versioita joten toi 11.10 versio jää mulla kyllä välistä. Tänä vuonna ilmestyy uusi LTS-versio, ensi kuussa joten sitä käyttelemään sitten.

Oiskos niin ett noitten tapletiloitten hinnat on paljo korkeemmat ku miniläppäreitten? Liike saa niist komeemmat katteet ku miniläppäreist?
        PS. Voiks taplettiin asentaa ohjelmia ilman ns. ison tietokoneen apua?

• Väitän että esimerkiksi Samsung Galaxy Tab 10.1 on tehokkaampi kuin joku Win 7 Starter läppäri... Ja ainakin Android tabletit eivät vaadi tietokonetta vaan sovelluksia voi asentaa laitteessa olevan Android marketin kautta nopeasti ja helposti.

• Ope111

Mulla on Samsungin älypuhelin, jolla pääsee nettiin nopsasti. Mulla on tavallinen kannettava, jota en viitsi raahata mukanani koon takia. Mulla on pöytäkone, jolla mm. pelataan ( Play Station 3). En halua tablet-konetta, kun en sitä mihinkään tarvitse. Otan tabletit veden kera :-) Haluan tavallisen miniläppärin (ei Applelta) eikä minulla koskaan ole sellaista ollut. Ja kun olen naisihminen, jokin herkkuvärinen olisi kiva! Nettikaupoissa ja liikkeiden nettisivuilla on miniläppäreitäkin, mutta kun tarkemmin katsoo - lukumäärä: 0 - niin eipä olekaan.

• gqgk
        Ope111 kirjoitti:

Mulla on Samsungin älypuhelin, jolla pääsee nettiin nopsasti. Mulla on tavallinen kannettava, jota en viitsi raahata mukanani koon takia. Mulla on pöytäkone, jolla mm. pelataan ( Play Station 3). En halua tablet-konetta, kun en sitä mihinkään tarvitse. Otan tabletit veden kera :-) Haluan tavallisen miniläppärin (ei Applelta) eikä minulla koskaan ole sellaista ollut. Ja kun olen naisihminen, jokin herkkuvärinen olisi kiva! Nettikaupoissa ja liikkeiden nettisivuilla on miniläppäreitäkin, mutta kun tarkemmin katsoo - lukumäärä: 0 - niin eipä olekaan.

Markantalo sieltä Toshiba miniläppäri on hyvä niinku merkki aina ollu.

• käyttis vaihtoon

Miksi pitäis asentaa maksullisia softia Android-marketin kautta, ei muuta kuin Ubuntua kehiin ja sen softarepoista ilmaisia sovelluksia käyttöön. Mitä tulee tehokkuuteen niin eiköhän kaikki kevytkoneet kyykkää Windows 7:n edessä, oli sitten tabletti tai miniläppäri. Kantsii vaihtaa käyttis niin tulee tehtyäkin jotain.

• htc desire
        käyttis vaihtoon kirjoitti:

Miksi pitäis asentaa maksullisia softia Android-marketin kautta, ei muuta kuin Ubuntua kehiin ja sen softarepoista ilmaisia sovelluksia käyttöön. Mitä tulee tehokkuuteen niin eiköhän kaikki kevytkoneet kyykkää Windows 7:n edessä, oli sitten tabletti tai miniläppäri. Kantsii vaihtaa käyttis niin tulee tehtyäkin jotain.

yhtä lailla on android marketissa ilmaisia ohjelmia laidasta laitaa et se siitä ubuntu höpötyksestä

• Ope11111

SONY VAIO YB3V1E/P PINK 11,6" E450/HD6320/4/500/W7HP

Tällaisen löysin. Meneekö ihan metsään? Ilmeisesti huhtikuussa saatavilla ainakin siinä verkkokaupassa, josta tämän bongasin.

• Muuten hyvä mutta käyttis on 32-bittinen.. Eli se ei tue kuin 3 GT keskusmuistia ( Koneessa 4 GT).

• 64-bit Ubuntukin on

Mistä käyttiksestä nyt puhut, tää uus systeemi täällä Suomi24:llä on huono koska on vaikeampi seurata mikä vastaus on mihinkäkin säikeeseen ketjussa.

Ubuntusta on olemassa 64-bittinen versio joten ainakaan sen kanssa ei ole ongelmaa. Windowsit nyt on windowseja joten niistä ei sen enempiä mutta voisin melkein lainata sanontaa joka liittyy Nokiaankin että "on menneen talven lumia".

• taassoditaan
        64-bit Ubuntukin on kirjoitti:

Mistä käyttiksestä nyt puhut, tää uus systeemi täällä Suomi24:llä on huono koska on vaikeampi seurata mikä vastaus on mihinkäkin säikeeseen ketjussa.

Ubuntusta on olemassa 64-bittinen versio joten ainakaan sen kanssa ei ole ongelmaa. Windowsit nyt on windowseja joten niistä ei sen enempiä mutta voisin melkein lainata sanontaa joka liittyy Nokiaankin että "on menneen talven lumia".

Joo. Paitsi että Nokian kehitys vaikuttaa tällä hetkellä kyllä positiiviselta ja jopa Winukkapuhelin on selvästi parempi kuin aiemmat symbian-vekottimet.

"Windowsit nyt on windowseja" - Mihinkähän tuokin taas perustuu, jos ei johonkin vuosien takaisiin legendoihin. Jospa perustelisit muutenkin kuin muinaisilla kansan"viisauksilla".

Minä en ole mikään Winukan rakastaja, mutta olen kyllä käyttänyt sujuvasti muitakin käyttiksiä, enkä ole täydelliseen törmännyt. Samalla tavalla mm. Mäkitkin kaatuu. Beachball of death (kuoleman rantapallo) on yleinen termi ja jos lueskelee mäkki/linux foorumeita, niin erilaisia ongelmia löytyy sieltä ja täältä.

Windowsia koskien toki enemmän, mutta jos maailmalla ns. kotikäyttäjillä noin 9 konetta kymmenestä on winukoita, loput mäkkejä ja kotikäyttölinuxeja noin puolikas kone. Palvelinpuolella linux sitten jyllääkin jo toiseen malliin. Ei siis ole ihme jos winukasta on enemmän juttua, kun käyttäjiäkin on suhteessä suurin osa. Ja tämä taas johtuu osalta mm. siitä, että maailmassa on enemmän ihmisä joilla on vähemmän rahaa käyttää tietokoneeseen, kuin niitä joilla on varaa ostaa kalliimpaa. Winukka koneita saa edullisemmin. Linuxia taas ei tunneta ja sillä on maine vaikeana. Sekin on osittain kiinni siitä levitysversiosta.

Iso osa Winukan ongelmistakin johtuu siitä halvasta raudasta, jolle ohjelmat laitetaan. Jos kone maksaa reilun 100-200 euroa, niin eipä ole kumma jos ei saa niin laadukasta ja tekokasta kamaa, kuin jos vastaavaan laittaa 1000€. Mäkillä on parempi tältä kannalta, koska sen konevalikoima on rajatumpi ja suht laadukasta raudan osalta mikä näkyy hinnassa. Myös laatua on helpompi kontrolloida, kun valikoima on pieni. Ei ole niin paljon vaihtuvia muuttujia. Ja varmasti toimii paremmin ja luotettavammin kuin joku halpis winukka-kone.

Jos taas sijoittaa win-koneeseen rahaa samassa suhteessa ja ostaa koneen, jossa on kalliimpia toimiviksi havaittuja komponenteja, niin yhtä hyvin sekin toimii.

• Fin7BeatsLinuxin

32-bittisyys ei haittaa jos näytönohjain osaa käyttää jaettua muistia yli 3072Mt.
        Jos laittaa 8Gt voi asentaa 64bittisen. Nopeutuu enemmän SSD-levyllä.

• Ope11111

Sano se suomeksi? Mittään en ymmärtänt!

• BungaBunga_Ubuntu

• miniläppäriäkaipaava

Miniläppärit ovat tyystin hävinneet. Ihan alkuvuodesta operaattoreilla oli miniläppäreitä vaan ei enää ainuttakaan. Pelkkiä tabletteja ja normikokoisia läppäreitä. Mulla on tabletti, joka on muuten ok, mutta siinä ono hipaisunäppäimet, enkä pidä niistä. Täytyy hankkia lisälaitteena kunnon kosketusnäppis. Mun piti hankkia mini, mutta ostinkin tabletin, joka on ihan mielettömän hyvä muuten paitsi näppäimistö.

• Kyllä minejä löytyy

Jees, kyllä niitä löytyy, jos haluaa etsiä.

https://www.expert.fi/Tuotteet/Tietokoneet/Kannettavat/Asus-R11CX-BLK005S

Itse ostin jokin aika sitten matkakoneeksi minin ja olen siihen erittäin tyytyväinen. Käyttis on Windows 7 Starter, mutta ei se minua kiinnosta. En käytä mitään käyttistä. Käytän selainta, teksturia, taulukkolaskinta, soitto- ja katseluohjelmistoja ja sen sellaisia. Hyvin toimivat. Akunkesto siinä 8-9 tuntia, mattanäyttö ei kiiltele vaikeissakaan olosuhteissa.

• Kyllä minejä löytyy
        Kyllä minejä löytyy kirjoitti:

Jees, kyllä niitä löytyy, jos haluaa etsiä.

https://www.expert.fi/Tuotteet/Tietokoneet/Kannettavat/Asus-R11CX-BLK005S

Itse ostin jokin aika sitten matkakoneeksi minin ja olen siihen erittäin tyytyväinen. Käyttis on Windows 7 Starter, mutta ei se minua kiinnosta. En käytä mitään käyttistä. Käytän selainta, teksturia, taulukkolaskinta, soitto- ja katseluohjelmistoja ja sen sellaisia. Hyvin toimivat. Akunkesto siinä 8-9 tuntia, mattanäyttö ei kiiltele vaikeissakaan olosuhteissa.

Niin, siis tuo linkattu kone on vain esimerkki. Itse ostin Asus 1025C:n. Prosuna Intel N2800.

• ÚltraBóòk

13" ultrabook on ihan hyvä, pinta-alaltaan isompi, tilavuudelta ja painoltaan samanlainen kuin noi miniläppärit.

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Arvaa miten paljon

Haluan sua?
      Ikävä
      93
      1702
    2. Kolme miestä joukkoraiskasi nuoren naisen metsässä Helsingissä.

https://www.hs.fi/helsinki/art-2000011193871.html?utm_medium=promobox&utm_campaign=hs_tf&utm_source=is.fi&utm_content=pr
      Maailman menoa
      229
      1420
    3. Mitä toiveita ja ajatuksia sulla

On kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      87
      1321
    4. Sunnuntai terveiset kaivatulle

Maa on vielä valkoinen vaikka vappu lähestyy, otetaan pitkästä aikaa pyhä terveiset kaivatullesi tähän ketjuun !!
      Ikävä
      65
      995
    5. Aika usein mietin sitä

Että miksi juuri minä olen se jonka kanssa haluaisit vakavampaa? Mikä minusta voi tehdä sellaisen että koet niin syviä t
      Ikävä
      46
      921
    6. Rakastan sinua ja

Tiedät sen.
      Ikävä
      47
      908
    7. Miksei voitaisi vaan puhua asiat selväksi?

Minulla on ollut niin kova ikävä sinua, etten oikein edes löydä sanoja kuvaamaan sitä. Tuntuu kuin jokainen hetki ilman
      Ikävä
      38
      898
    8. Eräästä kalastuksenvalvojasta leviää video !

Ennemmin tai myöhemmin tänne palstalle tulee videonpätkä, jossa kerrotaan paikallisesta "kalastuksen valvojasta". Ei si
      Suomussalmi
      9
      864
    9. On ikävä sua

Rakas ❤️.
      Ikävä
      46
      832
    10. IS Viikonloppu 26.-27.4.2025

Koviksen ovat laatineet Eki Vuokila ja piirrospuolista vastaa Lavonius, jolloin 2,5 vaikeusasteen ristikko on saatu aika
      Sanaristikot
      35
      809
    Aihe