Vanhemmat eivät anna minun käyttää omia rahojani. Miten toimia?

Jomppeli1996

Elikkäs Olen 15-vuotias ja olen itse ansainnut rahana (noin 500€) ja haluaisin ostaa uuden puhelimen, mutta vanhemmat eivät anna lupaa. Ja kyllä, tiedän että saan tehdä rahoilla mitä haluan. Miten minun pitäisi toimia? Kiitos jo etukäteen. : )

20

3362

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • hw<sdfhgzshdf

      "Miten minun pitäisi toimia?"

      Menet kauppaan ja ostat sen puhelimen.

      Niin helppoa.

      • Anonyymi

        jep


    • Jomppeli1996

      Yritin tuolla kysymyksellä hakea, että miten saisin sovittua sen niin ettei tulisi riitaa vanhempien kanssa..

      • Simppeli Vastaus?

        Odotat kunnes täytät 18 vuotta ja ostat sitten.
        "Aika parantaa haavat."


    • Jomppeli1996

      Up

    • kimurantti juttu

      Näin vanhempana ymmärrän, että kyllä sinulla olisi oikeus ostaa hankkimillasi rahoilla puhelin. Vanhemmat ovat vielä vastuussa sinun toimeentulostasi ja ei aki he voi vaatia, että pistät rahat säästööt tai ruokaan. Tietenkin asia on toien jos olette hyvin vähävaraisia. Haluavatko vanhemmat opettaa sinua taloudelliseksi ja jos vaikka entien kännykkä on vielä ihan ok.
      Kannattaa keskustella vielä: miksi haluat uuden, tai miksi he eivät näe ostostasi tarpeelliseksi.
      Neuvottelemalla saatu ratkaisu on aina parempi kuin riita. Jos kuitenkin päätät ostaa, niin sano että sen ostat.

      • !

        En lukenut ihan ajatuksella koko viestiä mutta sen verran sanoisin oman mielipiteeni, että mielestäni vanhemmat eivät voi todellakaan vaatia alaikäistäkään lasta tienaamaan perheelle rahaa töillä. Kyllä jokaisen työssäkäyvän ihmisen, oli minkä ikäinen sitten ikinä tahansa niin itse tienaamat rahat ovat omia ja ne saa käyttää miten itse parhaaksi näkee. Siispä sinäkin Jomppeli1996 (:--D) menet vain kauppaan, ostat luurin ja that's it. Olet itse tienannut rahat joten mitä sinä vanhemmiltasi anelet lupaa.


    • Jommpeli1996

      Emme ole vähä varaisia ja vanhan puhelimen myisin kaverilleni. : )

      Kiitos asiallisesta vastauksesta.

      • niin ja...

        Jos olet jatkossakin töissä eli tulet tienaamaan vielä lisääkin, niin toki kannattaa myös laittaa vähän säästöönkin (itsehän olen tässä paraskin puhumaan :D).


      • =OO

        Perkele, tämä olikin vanha ketju. No ihan zama vastasin silti!! =)


    • Miina I

      Lain mukaan saat itse ahllita niitä rahoja, jotka olet itse työlläsi ansainnut. Jos sen sijaan rahasi ovat vanhempiesi sinulleantamia, niin silloin vanhemmillasi on päätösvalta niihin.

    • osta puhelin

      aina ei voi miellyttää edes vanhempia. Mene ostamaan se puhelin heti. niiden on ihan turha suuttua ja jos suuttuu niin ne ovat lapsellisia ja se on vaan voi voi. Ei sun tarvii totella. saat ostaa vaikka huo.ran omilla rahoillasi

    • ahkera työntekijä

      Itse menin kesätöihin ekan kerran 13 vuotiaana. Asuin tuolloin lastenkodissa ja tienasin jotain 10000 markkaa kesässä. Talvella jakelin lehtiä ja olin pienessä kaupassa apulaisena. Tienasin paljon rahaa talven aikana ja säästelin niitä. Lastenkodin henkilökunta yritti ottaa niitä rahoja multa pois ja pistää parempaa talteen. Nostin hirveen metelin ja melkein haastoin oikeuteen ne. Sit kans 14-15 vuotiaanakin tein kesätöitä ja muita töitä joskus kun kerkesin. tienasin paljon ja kun siihen aikaa kalja alkoi maistumaan niin viikonloppuisin aina joimme kaljaa. Mulla oli varmaan yhtenä kertana yli 20 000 markkaa tilillä säästössä jotka sit tuhlailin stereoihin ja kaikkeen. Lastiksen tädit yritti koko ajan et ne ottaa rahat itelleen ja sit tuli myös sosku tädit aukomaan päätään ja yrittivät varastaa mun rahat. Lopulta meni poliisi asiaksi koko homma kun pidin puoleni. Mun rahoihin ei kukaan koske vaikka olin sun ikäinen. eihän tollanen 20000 ole kun 3000 egee nykyään, ei se isolta rahalta enään tunnu, mut silloin se oli iso raha kun olin nuori.

    • mä vaan

      Minulla on 16-vuotias poika, jonka kanssa olemme sopineet, että kaikki mitä hän itse tienaa ovat hänen rahojaan ja hän itse päättää mihin ne laittaa. Mielestäni on hyvä opetella rahankäyttöä ja asiasta kannattaa vanhempien kanssa jutella.

    • Onni15V

      No meet vaan kauppaan ja ostat sen!
      Mäki ostin mun 1000:nella eurolla uuden iPhone 4S-puhelimen vaikka vanhemmat kielsi!
      Ja no sitten ne tuumi että "Osta mitä ostat! Ei kinnosta enää!"

    • Ratkaisu

      Et enää edes pierase kotia kohti, vaan menet ja ostat puhelimen! (osta joku simpukka puhelin alle 100e!!!!!!!! tai oot noob)

    • sari120

      mun pitäis saada iphone ja mulla on omaa rahaa ostaa se mutta äitini ei anna se vaan sanoo että olen just saanu uuden puhelimen mut siinä on ihan huono akku ja iphoneen saa hyviä kuoria APUA

      • Reidio

        Oikeesti.
        '' iPhoneen saa hyviä kuoria ''

        *slow clap*


    • Ongelmakakara

      Mä tekisin näin:
      1. Marssisin sinne kauppaan ja ostaisin sen puhelimen.
      2. Kotona ku vanhemmat suuttuis mulle nii ragettaisin niille jtn et ne on mun rahat ja mä teen niil mitä haluun.
      3. Vanhemmat sais luvan hyväksyy sen asian et mul on uus puhelin. Kyl ne joskus unohtais olla sulle vihasia.

      Jos hyvä säkä käy nii sun vanhemmat ei ehkä ees suutu siitä et ostit sen vaan ne hyväksyis asian heti.
      Jos taas huono säkä käy nii ne marssis sinne kauppaan palauttamaan sen puhelimen ja pitäsivät ne rahat mitä siit takasin saava.
      ^^ Tossa tilanteessa lähtisin jonnekki kaverille asumaan siihe asti et ne vanhemmat olis niin huolissaa must et suostuisivat antamaan rahat takasin ja et saisin luvan ostaa sen puhelimen.

      Tee miten teet, not my problem. Noin mä tekisin xD Mut oonki tälläne bädääs xD

    • jaadsaaa11

      Monilla On Sama Ongelma..

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nesteen bensapumput pois, tilalle latausasemat

      Näin se maailma muuttuu, kun Suomessakin liikenneasemat lopettavat polttoaineiden myynnin ja tarjoavat enää sähköä autoi
      Maailman menoa
      179
      1458
    2. Mietin sinua nainen

      Ikävöin sinua enemmän kuin voin myntää. Ajattelin et laitan sinulle viestriä (kirjoitin jo puhelimeen viestin) Sitten
      Ikävä
      55
      1012
    3. Härsilällä jännät paikat, saako hän 30 päiväsakkoa Rasmuksen tapauksesta

      Syyttäjä vaatii peräti kolmekymmentä päiväsakkoa Härsilälle, vaikka todistajan mukaan Rasmus aloitti nuhjaamisen, jossa
      Lapua
      63
      751
    4. Kyllä suoraan

      Sanottua vi.tu.taa. Miksi en toiminut silloin. Sama kun olisi heittänyt smagardin menemään.
      Ikävä
      35
      725
    5. Nainen, viime aikoina olen itkenyt sinua yhä useammin

      Niin kuin juuri äsken. Aamulla näin myös unta sinusta. Koskin unessa hiuksia päälaellasi, ja pyytelin sitä heti anteeksi
      Ikävä
      51
      697
    6. Voisitko nainen kertoa mulle

      Tykkäätkö sä musta, vai unohdanko koko jutun? Mä en viitti tulla sinne enää, ettei mua pidetä jonain vainoajana, ku sun
      Suhteet
      111
      680
    7. Ne alkaa aina yhdeltä

      jos mies et ole sattunut huomaamaan!
      Ikävä
      81
      659
    8. Haluan sinua mies

      Saat minut kuumaksi.
      Ikävä
      36
      644
    9. Voitaisiinko harjoitella rakas

      Näiden tekoa? 👶👶👶👶👶👶
      Ikävä
      67
      623
    10. Täällä iImenee vihamielisyys kristinuskoa kohtaan

      Ei taida sielunvaellus-/jälleensyntymisväellä olla omasta asiastaan mielekästä sanottavaa, kun pitää kiivaasti hyökätä e
      Hindulaisuus
      303
      597
    Aihe