isän ja vauvan tapaamisista kun vauva alle puoli vuotta

eroamassa12

Osaisiko joku neuvoa, miten alle puolivuotiaan tapaamiset järjestetään eron jälkeen?

Lapsemme on vielä alle puolivuotias ja isä on sitä mieltä, että haluaa heti viikko-viikko systeemin (vauva juo pullosta, kun imetys ei meillä onnistunut). Äitinä tämä tuntuu hyvin hurjalta ajatukselta, että näin pientä voisi pitää erossa äidistään viikkoa, saati siihen pystyisi itsekään.

Olen tömännyt tietoon, että yksi yö / ikävuosi olisi sopiva aika olla äidistä erossa, mutta miten käytännössä asia menee. Olen vanhempainvapaalla vielä kun uudet asumisjärjestelyt astuvat voimaan, nyt asumme vielä saman katon alla. Onko kellään kokemusta tapaamisten tiheydestä lapsen ollessa vielä näin pieni eron hetkellä?

Eron myötä en tiedä onko mahdollista taloudellisista syistä jäädä enää hoitovapaalle, mikä oli alkuperäinen suunnitelma. Onko kellään kokemusta selviämisestä hoitovapaalla jos asuu kahden lapsen kanssa?

Ei puututa nyt eron yksityiskohtiin ja siihen olemmeko yrittäneet kaikkemme. Olen myös lukenut lukuisat keskustelut lapsen oikeudesta isään ja toisinpäin. En ole siis lasta erottamassa isästä, vaan päinvastoin, toivon, että heille syntyy kiinteä suhde erosta huolimatta. Onko näin pienen kanssa mahdollista isän voittaa juttu viikko-viikko -tapaamisissa?

Itse toivoisin, että tekisimme ensi alkuun esim vuodeksi / mahdollisesti kahdeksi vuodeksi oman sopimuksen, jota sitten tarkistetaan tapaamisten suhteen lapsen kasvaessa.

Mies penää ilmeisesti ero tuskissaan myös rahojen perään, paljonko haluan elareita tms, mihin en osaa ottaa mitään kantaa. Totesin vain, että jos lakipykälien mukaan mentäisiin. Itsellä on päällimmäisenä ajatus vain tuska siitä, että emme onnistuneet yhdessä ja siitä, että lapsi saa rikkonaisen perheen. Mies on lisäksi heikompituloisena esittänyt, että minä jatkossa maksaisin elareita hänelle. Ehkä nämä ovat vain pahanolon purkamista, mutta itse en nyt osaa vielä rahoja ajatella.

16

8901

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • äitylixx

Lapselle kuuluu yhtälailla myös isä.
      Jos et todellakaan kestä lapsen isää, niin valmistaudu pienempään rahankulutukseen ja muuttamaan pienempään asuntoon. En suosittele todellakaan töihin menoa.
      Olen totaali yh ja aina pärjännyt, myös vanheimpainrahakaudellani. Menot täytyy suhteuttaa varojen mukaan.

Viikko on toistaiseksi liian kauan isällä ensisijaista kiintymyssuhdetta ajatellen. (tosin pulloruokinta helpottaa asioita). Vaikea uskoa, että hän saisi viikko/viikko tapaamisia näin aikaisin. Tunnen perheitä, joissa lapsi on kaksi-vuotiaasta alkaen ollut yhteishuoltajuudessa ja ennen sitä, joka toinen viikonloppu isän luona sekä tapaaminen muutama ilta viikossa.
      Lasta ei saa vieroittaa isästä, ellei ole kunnoton tai välinpitämätön luonteeltaan.

Keskustelkaa puhtaalta päydältä, toisianne kunnioittaen, lähtökohtana ainoastaan se, mikä pienokaiselle on parasta. Jos isän vaikutin lapseen on kosto, niin en suostuisi yhteishuoltajuuteen ollenkaan.
      Töihinmenon pelkän rahan vuoksi unohtaisin kokonaan (eri asia on, jos koko työpaikka vaaraantuu vanheimpainloman vuoksi).

Elarit ovat niin pieni rahameno ja suhteutettu tuloihin, että nuriseminen niistä on isälle miinus. Yhteishuoltajuudessa ei elareita pitäsi olla ollenkaan.

Uskon, että jos te kumpikin teette pieniä myönnytyksiä nyt, niin lapsen kasvatuskumppanuus tulee olemaan suuri voimavara teilla kummallekin ja sen lisäksi saatte onnellisen jälkeläisen.
      Nämä asiat ovat kuitenkin monitahoisia, eiväkä ollenkaan yksinkertaisia, koska kysymys on teidän yhteisestä vuorovaikutuksesta. Satsatkaa hyvään ja rehelliseen vuorovaikutussuhteeseen pitkällä tähtäimellä ja ottakaa mukaan esim. perheneuvoja.

Uskon myös ettet ole yksin tilanteessa. Nykyään kovin moni perhe eroaa ja sille vain ei voi mitään. Eteenpäin vaan :) Olet varmasti loistava äiti, riippumatta erosta.

• Selväntekijä

"Yhteishuoltajuudessa ei elareita pitäsi olla ollenkaan."

Sinä et näköjään ymmärrä mitä yhteishuoltajuus tarkoittaa. Se, että on yhteishuoltajuus ei tarkoita että lapsesta huolehdittaisiin 50-50. Se toinen ei välttämättä tapaa lasta lainkaan, vaikka paperissa lukisikin että yhteishuoltajuus. Se kun käytännössä tarkoittaa vain sitä, että molemmilla on oikeus hoitaa lapsen asioita, saada tietoja esim päivähoidosta tai koulusta ja että esim passia ei voi ilman toisen lupaa lapselle hankkia. Tapaamisten kanssa huoltajuusmuodolla ei ole mitään tekemistä.

• yhteishuoltaja
        Selväntekijä kirjoitti:

"Yhteishuoltajuudessa ei elareita pitäsi olla ollenkaan."

Sinä et näköjään ymmärrä mitä yhteishuoltajuus tarkoittaa. Se, että on yhteishuoltajuus ei tarkoita että lapsesta huolehdittaisiin 50-50. Se toinen ei välttämättä tapaa lasta lainkaan, vaikka paperissa lukisikin että yhteishuoltajuus. Se kun käytännössä tarkoittaa vain sitä, että molemmilla on oikeus hoitaa lapsen asioita, saada tietoja esim päivähoidosta tai koulusta ja että esim passia ei voi ilman toisen lupaa lapselle hankkia. Tapaamisten kanssa huoltajuusmuodolla ei ole mitään tekemistä.

sehän siihen vaikuttaa kumman kanssa lapsi asuu.Yhteishuoltajuus tarkoittaa vain sitä, että molemmat päättävät lapset uskonnosta, koulutuksesta, nimestä, passista, pankkitileistä, sairaanhoidosta. Yksinhuoltajuus ei tarkoita sitä ettei kummatkin vahemman saisi tavata lasta. Jos lapsi asuu kuusta 2 vk isällä 2 vk äidillä voidaan asian tulkita niin ettei elareita tarvitse maksaa kummankaan. Huoltajuushan ei tarkoita sitä että lapsi asuu 50/50%. Ottakaa selvää eka.

• mun mielipide vaan..

Tilaa aikaa kaupunkisi lastenvalvojalle jossa tapaamisista tehdään sopimus, sieltä saatte myös neuvoja miten noi tapaamiset kannattaa järjestää nyt kun lapsi vielä noin pieni, ja miten tulevaisuudessa. Itse sitä mieltä että nyt lapsi voisi korkeintaan olla isällään yhden yön joka toinen viikonloppu että isä kävisi lasta tapaamassa kotonanne pari kertaa viikon aikana. Kun lapsi joku 1-1,5.v voisi lapsi olla koko viikonlopun isällään jokatoinen viikonloppu. Mielestäni tuota viikko-viikko systeemii ei oikeen voi aloittaa alle 3-vuotiaan lapsen kanssa, koska pienemmälle lapselle tuo viikon ero äidistä on rankkaa koska ei oikeen ymmärrä vielä koko kuvioo!

• ikjytujt

On aivan sama tuleeko teillä olemaan yhteishuolto vai yksinhuolto, isän oikeudet tapaamisiin ovat silti täysin samat! Tuolla yhteis tai yksin huollolla ei ole käytännössä muuta eroa muutakuin että yhteishuollossa sinä olet velvollinen ilmoittamaan isälle lasta koskevista asioita ja isompiin lasta koskeviin päätöksiin tarvitaan myös isän suostumus!

Olen samaa mieltä kuin kirjoittaja: mun mielipide vaan.... eli ota yhteys lastenvalvojaan joka hoitaa tapaamis sopimuksen ja elatus sopimuksen kanssanne kuntoon ja neuvoo teitä ko. asiassa.

• hkxtfsyhu
        ikjytujt kirjoitti:

On aivan sama tuleeko teillä olemaan yhteishuolto vai yksinhuolto, isän oikeudet tapaamisiin ovat silti täysin samat! Tuolla yhteis tai yksin huollolla ei ole käytännössä muuta eroa muutakuin että yhteishuollossa sinä olet velvollinen ilmoittamaan isälle lasta koskevista asioita ja isompiin lasta koskeviin päätöksiin tarvitaan myös isän suostumus!

Olen samaa mieltä kuin kirjoittaja: mun mielipide vaan.... eli ota yhteys lastenvalvojaan joka hoitaa tapaamis sopimuksen ja elatus sopimuksen kanssanne kuntoon ja neuvoo teitä ko. asiassa.

"Tuolla yhteis tai yksin huollolla ei ole käytännössä muuta eroa muutakuin että yhteishuollossa sinä olet velvollinen ilmoittamaan isälle lasta koskevista asioita ja isompiin lasta koskeviin päätöksiin tarvitaan myös isän suostumus!"

Ei se toinen huoltaja ole velvollinen ilmoittamaan yhtään mitään vaan yhteishuoltajuus tarkoittaa sitä että sillä toisella on oikeus ottaa itse selvää. En tarkoita etteikö olisi asiallista ilmoittaa jos jotakin ilmoitettavaa on, mutta ei se nyt niinkään mene että se toinen yhteishuoltaja odottaa että hänelle ilmoitetaan ja selvitetään kaikki lapsen asiat ilman että itse tarvitsee vaivautua.

-Myös velvollisuus ja vastuu, ei vain oikeus-

• ikjytujt

No joo tarkoitin juuri sitä että isä saa yhteishuollossa tietoja lapsesta jos haluaa (esim. päiväkoti, koulu yms.) ja jos isä jotain kysyy sinulta, olet velvollinen kertomaan tai velvollinen kertomaan jos lapselle käy esim. joku tapaturma tai vastaava.

• 19+1

Meillä lapsi on ollut 6kk iästä asti yhden yön viikossa isällään ja viikolla isä on yhtenä iltana joko ollut meillä lapsenlikkana,että pääsen harrastuksiin tai vienyt lasta ulos.Yhdessä ei ole asuttu alunperinkään.Viikko-viikko systeemi ei onnistu noin pienellä.Kun serkkuni vanhemmat erosivat,serkkuni oli 7 vuotias ja heillä toimi aika hyvin viikko-viikko systeemi,kun samassa pikkukaupungissa asuivat.Mutta meillä en voisi kuvitella vielä,kun lapsi on 3v.,ainakaan säännöllisesti.Nykyisin on max.2 yötä isällään,eikä isä enempää haluakaan epäsäännöllisten töiden ym.vuoksi.Pärjäämiseen pienillä tuloilla vaikuttaa menot,paperille vaan laskemaan,mitkä on pakolliset menot ja mitkä tulot ja tuet.Kelan laskureilla voi kokeilla,saisiko asumistukea ja kotihoidon hoitolisää,jos hoitaa lapsia kotona jne.Elareista kannattaa käydä mieluummin lastenvalvojan luona,kuin rueta riitelemään,niin ei tule kummallekaan tunnetta,että joutuu riistettäväksi.Meillä isä maksaa sen,minkä saisin muuten Kelasta n.150e,kun on välillä työttömänäkin,keskenämme ollaan sovittu.

• eroamssa12

kiitos kaikille vastauksista. Näinhän se juuri menee. Olin yhteydessä lastenvalvojan neuvontapuhelimeen ja pääsimme peruutusajalla perheasioiden sovitteluun, joissa tulemme käymään nyt muutaman kerran. Hyvin tehtiin selväksi, ettei näin pieni voi olla äidistä erossa vielä edes yötä, max n 7 h kerrallansa. ...tapaukset ovat tietenkin erilaisia, mutta näin meillä.

Miten erosta selviää henkisesti ja koko tästä prosessista, jonka edessä nyt olemme. Nyt keskusteluyhteys katki totaalisesti, itsekin olen niin stressipisteessä ettei keskustelusta mitään tule vaikka toivoisinkin järkiperäistä keskustelua. Vielä on mahdollisuus perheneuvontaan jonka tuloksena voisi olla jatkaa suhdetta tai kauniimpi ero. Sitä meille nyt tarjottiin ja uskon sen auttavan meitä (kauniimmassa erossa). Eron käsittely alkanee vasta kun asumme omillamme. Pelottaa...

• ghjktyje5

No kyllä varmasti voi olla puolivuotias lapsi jo yhden yön isänsä kanssa ilman traumoja, nää on taas vaan näitä sossujen liiotteluita..... monella lapsi on ollut tuonikäisenä hoidossa yhden yön esim. mummulassa että vanhemmat saavat vapaaillan!!
        Mikähän niitten sossujen mielestä sitten olisi sopiva ikä lapselle olla yhden yön isänsä hoivissa...... varmasti 3.v, hah sanon minä!!

• påppalååra
        ghjktyje5 kirjoitti:

No kyllä varmasti voi olla puolivuotias lapsi jo yhden yön isänsä kanssa ilman traumoja, nää on taas vaan näitä sossujen liiotteluita..... monella lapsi on ollut tuonikäisenä hoidossa yhden yön esim. mummulassa että vanhemmat saavat vapaaillan!!
        Mikähän niitten sossujen mielestä sitten olisi sopiva ikä lapselle olla yhden yön isänsä hoivissa...... varmasti 3.v, hah sanon minä!!

varmaan riippuu paljolti esim siitä onko isä asunut samassa taloudessa,kuinka paljon on lasta nähnyt. ite en menis laittaan esim.3-6h/vko näkevälle isälle yöksi jos eivät ole asuneet ees yhdessä koskaan.
        meillä ollut tuollaista näkemistä jo pari vuotta eikä isä ole ees ehdottanut enempää. joskus harvoin on saattanut 2pvä/vko nähdä mutta tuntuu isä ja laps olevan tyytyväisiä näinkin.jos alkaisi useammin ottamaan lasta niin voisi niitä yökyläilyjäkin jossain vaiheessa kokeilla.lapsi kyllä ns.herkkäuninen ja herää usein öisin ja itkee joten mielestäni ei kovin järkevää ole lasta laittaa yökylään tässä tilanteessa ja näillä näkemisillä.lapsi on muutenkin ollut suhteellisen vähän öitä erossa kotoaan (2v lapsi ja yhteensä koko ikänsä aikana ollut n.10kertaa yökylässä mummolassa,silloinkin isomman siskonsa kanssa..) mutta kukin tyylillään.vanhemmiten luulisi helpottavan kun lapsi osaa itsekin kertoa kun isälleen haluaa :) itse en tyrkytä lasta koska mielestäni isän kuuluisi itse olla aktiivisena lapsensa tapaamis.asioissa.ehdottanut olen muutamia kertoja että jos lisättäis tapaamisia mutta jostain kumman syystä ei ole ottanut tuulta alleen....
        pieniin asioihinkin yritetään silti olla tyytyväisiä :) pääasia että välit isän ja minun välillä ovat hyvät ja isä mukana lapsen elämässä,lapsi menee isälleen hyvillä mielin ja tulee hyvillä mielin kotiin. sekin on jotain :)

• just joo....tilulilu

• yh äiti35

miksi tarvita vapaa iltoja.. mulle se on täyttä iloa ja rentoutumista kun saan olla lasteni kanssa kokoajan.. en mä ainakaan tarvi vapaa aikaa lapsestani!! illalla kun hän nukkuu niin voin kattoa leffan ja se riittää.. Musta puolvuotiasta ei voi vielä antaa mihinkään.. kyllä voi lapsen kotona käydä katsomassa/hoitamassa jos kerran haluaa nähdä lastansa. .

• kwryw35t

Tuollaisia yleensä te äidit juuri olette, omitte lapsen täysin... aivan kuin te saisitte vaan määrätä milloin isän on sopivaa tavata lastaan!! Jos satutte muistamaan, puolet lapsen geeneistä tulee myös isältä, joten lapsi on molempien yhtälailla!! Jos isä on kunnollinen, lastaan rakastava ja hänestä kykenevä huolehtimaan yhtälailla, niin miksi lapsi ei voisi isänsä luona yhtä yötä silloin tällöin olla jo puolivuotiaana??
      Varmasti isä kaipaa lastaan ihan samoin kuin äiti jos olisi etävanhemman roolissa!! Ja näin minun mielestäni lapsella kasvaa hieno ja turvallinen/läheinen suhde molempiin vanhempiin.

• påppalååra

vaik se isä on kui isä ja äiti äiti ni on oikeesti tarkasteltava kokonaisuutta eikä vaan räimästävä lasta öiksi pois kotoaan (tän ikänen ei tosiaan tajua mistään kahdesta kodista tässä iässä joten siksi pienellä lapsella on 1koti!) lapsi on myös ihan kasvava yksilö eikä voi sanoa että koska lapsi on 50isää ja 50 äitiä niin on oikeus.se laps on 100% oma itsensä ja siks ihan oikeesti pitäs mielummin vähä liian tarkasti nää yökyläilyt ja muutkin kattoo ku liian hepposesti laittaa. kyllähän yleensä aikunen tietää ettei etän luona ole hätää ja lapsi on hyvissä käsissä.se vaan kun pienen lapsen maailmassa ei vielä sitä tajua välttis ole. yleensähän laps kiintyy siihen vanhepaan jonka luona asuu ja mun mielestä terve merkki se kiintymys. sillon kun on sen läheisemmän vanhemman kanssa turvallisuusasiat kunnossa niin on lapsikin helpompi pikku hiljaa irrottaa maailmalle ja etän luokse. on järkyttävää miten lasta pidetään vaan "Mun omana" eikä katota sitä kokonaisuutta. kyllä se etä voi lapsen elämässä olla ja tärkeäksi tulla ilman suuria heittelyjäkin. Rauhallisesti,pienin askelin ja lasta kuunnellen on mielestäni huippuhienoa yhteisvanhemmuutta!

• kväöemäpv

Älä estä lasta kiintymästä isäänsä. olen äiti ja mulla oli hankala ja itsekäs mies mutta annoin silti isän hoita jos halusi. Vanhemmuus oi ihmisoikeus.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Olit niin lähellä

Taas söpis olit siinä ihan käden etäisyydellä❤️ Jos sinä ja minä olisimme olleet kahden, olisin hypännyt sun kaulaan. Sa
      Ikävä
      119
      5204
    2. Mitä elukkaa kaivattusi

muistuttaa? Vastaan ite myöhemmin. Miehelt.
      Ikävä
      47
      2869
    3. Kun me näemme taas

Siihen on viikkoja, korkeintaan kuukausia. Jännite välillemme vetää meidät ennemmin tai myöhemmin toistemme läheisyyteen
      Ikävä
      33
      2812
    4. Haleja ja pusuja

Päivääsi kulta 🤗🤗💋❤️❤️❤️ kaipaan sinua Tänäänkin.. Miksikäs se tästä muuttuisi kun näin kauan jatkunut 🥺
      Ikävä
      31
      2561
    5. Onko mukava nähdä minua töissä?

Onko mukava nähdä minua töissä vai ei? Itse ainakin haluan nähdä sinut 🤭
      Työpaikkaromanssit
      23
      1939
    6. En kirjoita sulle tänne

Enään nainen. Olen kyllä kiltisti enkä ala mihinkään kuin tosirakkaudesta. Kanssasi sitten jos se on mahdollista ja pidä
      Ikävä
      11
      1687
    7. Oletko mielikuvasi kaivatusta muuttunut

Lähiaikoina? Jos, mihin suuntaan? Miten ja miksi?
      Ikävä
      118
      1647
    8. Hei rakas sinä

Vaikka käyn täällä vähemmän, niin ikäväni on pahempaa. Pelkään että olen ihan hukassa😔 mitä sinä ajattelet? naiselle
      Tunteet
      23
      1425
    9. Hukkuu hukkuu

Mitä houdiineja nämä kun ajaa veteen
      Laitila
      97
      1397
    10. Oi mun haniseni

Mul on ihan törkee ikävä sua. En jaksais tätä enää. Oon odottanut niin kauan, mutta vielä pitää sitä tehdä. Tekis mieli
      Ikävä
      10
      1388
    Aihe