Talon salaojitus

ownranch

Osaako kukaan sanoo, että onko toi talon salaojitus helppo tehdä ite? Ostettiin muijan kanssa vanha omakotitalo ja sitä ei kuulemma ole salaojitettu. Yks tuttu vaan sano, että kannattaa tehdä, koska sokkelissa näytti olevan kosteuden tekemiä jälkiä. Ajattelin, että voisin sen tehdä ens kesänä ite. Kyselin hieman tarjouksia alustavasti ja maarakennusliikkeet vetää ihan törkeitä hintoja tollasesta pikkuhommasta eikä mulla ole sellasiin varaa.
Eikös siinä pidä vaan tehdä pieni monttu sokkelin viereen ja putket heittää sinne ja maat takasin päälle? Eihän se nyt sen kummempi homma ole. Tuttu sano, että se voisi liittää viereisellä kadulla menevään sadevesilinjaan, kun kysyy kunnalta vaan lupaa. Onko näin?
Sitten mietin sellasta, että kun noi kaivaa kerran maahan niin samallahan kannattaa tehdä sadevesiviemärit, eikö vaan? Samaan putkeenhan ne kumminkin tulee, niin kannattaa varmaan laittaa. Eikös ne sadevesikaivot kytketä vaan noihin salaojaputkiin ja sitten johdetaan vedet kaivoon?

Jos joku osais antaa neuvoja, niin olisin kiitollinen.

37

20605

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • timpermanni 54

      no niin no, pienoiskaivurin saa kyllä edullisesti vuokralle, eipä niitä oikein lapiolla kannata kaivella. Salaojasora pitää olla myös, ja sadevesijärjestelmä on IHAN omansa, eikä sadevesi kaivoja siis yhdistetä salaojiin. salaojaputki on reijitettyä, kun taas sadevesiputki ei sitä ole. Samalla kannattaa tehdä sokkelin routaeristys, nykyisten ohjeiden mukaisesti. Talossa lienee tehty kuntotarkastus? Kosteusjäljet sokkelissa voivat merkitä lahonneita alaohjauspuita/seinien alaosien kosteusvaurioita. Ja ne eivät korjaannu salaojittamalla..

      • Realistixi

        Lapiollahan ne juuri nimenomaan kannattaa kaivaa koska se on melkein ilmaista ja siinä kunto kasvaa.


      • kdkdkdkkdkd

        Nimenomaan. Laiskaa tai huonokuntoista väkeä on nykyään maa täynnä... ennen kaivettiin kaikki ojat käsipelissä.


      • onnistuunäinkin
        kdkdkdkkdkd kirjoitti:

        Nimenomaan. Laiskaa tai huonokuntoista väkeä on nykyään maa täynnä... ennen kaivettiin kaikki ojat käsipelissä.

        Kyllä 60-senttisen ojan kaivaa käsinkin - itse olen tehnyt niin mökkini salaojittamiseksi - vaatii vain hieman duunia, mutta mökin ympäristö säästyi myllerrykseltä.

        Ojaan kankaat, putket, kevytsoraa, kankaat kiinni ja maat päälle ja on siisti ja toimiva ilman ynpäristön tuhoamista.


    • mek.1981

      Pisti silmään seuraavat lauseet.

      "Osaako kukaan sanoo, että onko toi talon salaojitus helppo tehdä ite?"

      "maarakennusliikkeet vetää ihan törkeitä hintoja tollasesta pikkuhommasta eikä mulla ole sellasiin varaa."

      Pidät siis hommaa pikkuisena ja silti kysyt neuvoja? Sinällään ihan hyvä että kysyt koska ei se nyt ihan pikkujuttu ole ihan niinkuin voi jo timpermannin kirjoituksistakin päätellä ja noinhan se on niinkuin timpermanni sanoo.

    • yksrakentaja

      Voivoi.. Ensin ostetaan vanha rämä talo ja sitten kysellään varmoilta asiantuntijoilta neuvoja salaojitukseen suomi24 palstalta!

      Tosiaan kosteusvauriot voi olla jo vaikka kuinka isoja ja sinuna teettäisin homman ihan ammattilaisella, niin pienennetään lisävahinkoja.

      Jos kuitenkin haluat hommaan itse ruveta, niin sokkelin vierusta pitää kaivaa auki riittävältä leveydeltä ja perustusten alareunaa n. 20-30cm alemmas. Sitten sepeliä pohjalla, putket ja kaivot paikalleen, sepeliä päälle, routaeristys ja sepeliä päälle. Samalla kannattanee laittaa sokkelia vasten ainakin patolevy ja tosiaan nuo sadevesiviemärit kannattaa tehdä myös. Niin ja ovat ihan eri järjestelmä. (katso vaikka uponor.fi)

      Putket pitää liittää ensin perusvesikaivoon tms. ja vasta sitten kunnalliseen järjestelmään. Tätä varten tarvitset KVV-suunnitelmat ja KVV-työnjohtajan, jotta voit tilata liittymän. Luultavasti tämä maksaa jokusen tonnin.

      Nojjoo. Tosiaan paras neuvo olisi se ammattitaitoisen urakoitsijan käyttäminen. Se on vielä pienehkö raha verrattuna vanhan romun talon muuhun rassaamiseen.

    • hfvtgdtsi

      600e sadevesiviemariin liittyminen.Muutama kuorma soraa,putket,sadevesikaivot,tarkastuskaivo ja varsinainen kaivo,josta kapungin viemariin.Styroxit paalle ja peitesorat.
      Ota yhteytta kaupungille.Inssi tulee ja laskee oikeat korot putkille.
      Itse tehtiin itse,mutta oli ammattilainen asentamassa putket.Haluttiin ne oikeaan kallistukseen.Halpa oli.Lue asiasta ja rohkeasti vaan tekemaan.

      • monestitehnyt

        Tämä oli hauska vastaus, että inssi tulee ja laskee oikeat korot. Sieltä taaimmasta kohdasta vaan anturan alapuolelle ja siitä sitten kaatoa 5mm metrille. Aloittelija voi käyttää apupalikkaa passin alemman pään alla.
        Ei se mitään rakettitiedettä ole.


    • 2+16

      Ei se niin mahtavan suuri homma ole, mut on siin omat jujunsa. Ota edes kaivuri ja olet itse lapio/apumiehenä. Sadevesijärjestelmään liittyessä pitää muistaa laittaa myös padotusventtiili.

    • ownranch

      Siis ei voi tollasessa pikkuhommassa olla noin paljon asioita muistettavana. Ihmeen vaikeeks on asiat tehty. No ei toi voi nyt maksaa tonnia enempää ainakaan, vai mitä? On tässä jo aikamoinen asuntolaina päällä, niin ei ole varaa tehdä enää mitää ylimääräsiä kallita remppoja.

      Asiasta kukkaruukkuun, kun nyt huomattiin tota kosteutta sokkelissa, niin enkös mä voi vaatia niiden vaurioiden korjaamista talon edelliseltä omistajalta. Sehän niitä on piilotellu. Onkohan iso homma? Vituttaa tollaset kusettajat...

      • Juuristix

        Kyllä se on ostajan vastuulla tarkistaa mitä ostaa ennen kuin kaupat tehdään.


    • 2+16

      Toi on just tota, niin tän päivän uunojen touhua. Ostetaan vanha talo ja oletetaan sen olevan kuin uusi. Kun ostat vanhan auton, oletatko ettei siinä ole missään ruostepilkkua? Tälläinen olisi hyvä muistaa, että jos talo on 50 vuotta vanhempi, kannattaa jo varautua sen purkamiseen ja uudelleen rakentamiseen. Mutta jos tutkii ja toteaa sen olevan kunnossa, kyllä siinä voi huoletta asua. Vanhan sokkelin ulkopuolella on aina merkkejä kosteudesta. Tottakai, koska vesisade yms pääsee sen kastelemaan. Mutta se on normaalia. Hanki vaan joku kaivurimies ja teetät ne salaojat. Minkä ihmeen takia kyselet täältä neuvoja, jos se homma on niin helppo, nopea ja edullinen? Mitäs ostit vanhan talon, oma on vikasi.

      • Anonyymi

        Ihmettelen suuresti noita uuden talon ostajia.25-60v vanhoja kiinteistöjä ostetaan uutena.Tämänjälkeen aletaan kaupan tehtyä etsimään vikaa jotta päästään reklamoimaan kiinteistöstä jopa oikeuteen asti.Rahastuksen toivossa ettei vanhasta kiinteistöstä mitään vikaa muka löytyisi.Jokaisella aikakaudella ollut omat rakennus vaatimukset rakentamisessa.Aletaan jopa vaatimaan tämänpäivän rakennus suosituksia aikoihin joita ennen ei vaadittu.Korjatkaa itse tönönne ja sitten myytte sen pois 50v päästä ehkä säännöt ja lait ovat muuttuneet moneen kertaan.


    • rk

      Kyllä se itse tehdenkin onnistuu, mutta vaatii paljon enemmän kuin pienen montun, sinne putket ja maata päälle. Mielestäni tuossakin asiassa kunnollinen suunnittelu on puolet lopputuloksesta, joten kannattaa kysyä joku asiantuntija apuun.
      Kunnalta tarvitaan liittymälupa myös salaoja- ja sadevesien osalta.
      Tuolla alempana kyselit myyjän vastuuta. Sellaisen selvittäminen on aika monimutkainen juridinen ongelma ja ennuste kuvauksesi perusteella mahdoton annettava - jommalle kummalle sellainen prosessi käy aina kalliiksi.

    • 2+16

      Kaikenkaikkiaan kannattaa yrittää välttää käräjöintiä. Se ei ole kellekään helppoa ja mukavaa. Ja muista se ettet kuvittele vanhan talon olevan uudenveroinen.

      • RakennustarkastajaRI

        Kannattaa tehdä itse eikä maksaa kiskurihintoja. Itse kun tekee niin ei tarvitse haastaa urakoitsijaakaan oikeuteen.

        Lapioinnissa on jonkun verran hommaa. Sellainen pari päivää siihen menee.

        Muista routaeristys ja laittaa muovi salaojien ympäri etteivät ne pääse kastumaan.


    • Viherhome

      Viettääkö maa talosta poispäin joka puolella? Samalla järjestä se asia kuntoon.

      Reiällisen salaojaputken ympärille on laitettava suodatinkangas, muuten putki voi olla kohta liejua täynnä.

      Salaojaa on seurattava ja saatava auki, kun menee tukkoon aikanaan. Salaojien varaan rakentaminen on riskirakentamista. Ja jos liität ne kaupunfgn verkkoon, eikö sieltä tule vesiusvaa jatkuvasti talosi ympärille salaojia pitkin?

      Eikö avo-ojat kävisi? Näköjään salaojia laitetaan 30 cm syvyyteen. Maa saisi kuivua vähän syvemmältäkin.

    • kysyvä ei tieltä...

      Kuinka paljon sitä sepeliä tarvitaan syvyydeltä ja leveydeltä ja onko niin että mitään salaojahiekkaa ei nykyisin käytetä putkien ympärillä?

    • Rakmest N

      Kurkista joskus salaojan tarkastuskaivoon. Helv harvoin näät yhtään vesipisaraa.

      Keskity sadevesien poistoon. Kunnon kaivot ja putket.

    • Helppo homma

      Onpa ihmiset nykyään avuttomia.
      Salaojitus on varmaan helpoin rakennustyö.Jos sitä ei osaa tehdä,on kyllä uusavuton.
      Kaadot osaa katsoa kuka tahansa pitkällä passilla tai laserilla.
      Huvittava keskustelu.
      Saahan sitä työntää tuhansia urakoitsijoille,jos haluaa.mutta tyhmää se on.

      • monestitehnyt

        En nyt sanoisi, että pelkkää tyhmyyttä. Kyllä se on kuitenkin kova työ jollekin joka ei ole kovaan työhön tottunut. Jää yleensä kokonaan aloittamatta.


      • tero789
        monestitehnyt kirjoitti:

        En nyt sanoisi, että pelkkää tyhmyyttä. Kyllä se on kuitenkin kova työ jollekin joka ei ole kovaan työhön tottunut. Jää yleensä kokonaan aloittamatta.

        Kyllä se on juuri näin eikä itse millään pysty kaikkea tietään talotekniikasta jos sattuu olemaan vielä työllistynyt ihan eri hommiin. Me ei edes mietitty tehtäväksi salaojitusta itse, mutta seuraava kysymys olikin että kuka tekee ja miten. On esimerkiksi reikäisiä salaojaputkia ja on painovoimalla toimivia V-putkia, jotka ovat huoltovapaampia. Vertailimme viittä eri salaojaurakoitsijaa https://kodinplaza.fi/ kautta ja päätettiin teettää työ pois alta ennen lumien tuloa. Meillä puolikellarillinen talo, jota ei kyllä lapiolla niin vaan itse tehdä.


    • Hommantehnyt

      Kyseessä on kuitenkin parin viikon työrupeama ja hulevesiliitoksineen, sekä pihatöineen helposti kolmenkin. Tarvitaan tarvikkeita ja kuljetuksia, mahdollisesti lupia ja suunnitelmia.
      Ei ole kyseessä pikkuhomma ja väärin tehtynä saattaa kostautua pahempina vaurioina tai ehkä myydessä työvirheenä oikein kunnolla.
      Takuuta ei omalla työllä ole lainkaan ja sepelit , sekä tarvikkeet kustantaa jo 5000 €, joten lue ainakin ympäristöministeriön rakennustapaohjeet aiheesta.

    • Oippe

      Lapioin itse 120 neliön talon reunat. Asensin kaivot, stryroksit, sepelit, sadevesijärjestelmän, patolevyn ja kaivon. hintaa 1200 kovaa työtä vaatii mut jos haluaa säästää niin pitää ottaa vaan oikee asenne.

    • Ahertajat

      Olemme tehneet itse pari vuotta sitten rintamamiestaloon salaojajärjestelmän.Ensi kaivautimme kaivinkoneella talon sokkelireunan auki.Maksoi tuttavan kautta noin 1000e verokortillisena.Pojallani oli tehty edellisenä vuonna urakointiliikkeen kautta salaojaremontti,mistä katsoimme mallia.Lisäksi netistä saa oikein selkeitä ohjeita salaojajärjestelmän rakenteista. Asensimme sokkeliin patolevyt,sen päälle uretaanieristeen pitämään lämpö kellarikerroksessa.Sokkelin pohjalle salaojat ja hulevesiputket ylemmäksi johtamaan vesi ränneistä nurkilla oleviin hulevesikaivoihin.Huom. pieni lasku tietenkin vettä johdattamaan oikeaan suuntaan.Lopuksi johdatimme hulevedet laskemaan hulevesiputkea pitkin alempana olevaan talon ulkopuolella olevaan laskevaan ojaan.Kellari kuivui ja vedentulo rankkasateilla kellariin loppui kertaheitolla.Salaojat laitetaan anturin alapuolelle ja hulevesiputket korkeammalle.Opiskele ohjeet netistä.Tilasimme salaojasepelikuorman pihalle ja täytimme syksyn mittaan itse 4 hengen voimalla kottikärryjen kanssa sokkelireunan sepelillä.Lopuksi asensimme vielä uretaanilevyn lappeelleen laskemaan seinästä poispäin ennen kuin lappasimme 30cm kerroksen sepeliä sen päälle.Kaikki varmaan alle 5000 e.Saattoi olla halvempikin.Materiaalit eivät olleet kauhean kalliita.Ja hyvin toimii.

    • Ahertajat

      Luulen et laitoin ihan liikaa hintaa itsetehtynä.Kun en laskenut koskaan yhteen summia.Luulen et meni noin puolet vähemmän rahaa. 2500e.

    • VanhaEIuusi

      Jos köyhä ja osaamaton ap tekee itse heittämällä vanhaan taloonsa salaojat, niin kunpa seuraava ostajaehdokas osaisi vaatia pätevää kuntotutkimusta.
      Jo 20 vuotta vanhan talon salaojaputket voivat olla niin tukossa, että salaojitonkin sopivassa paikassa tönöttävä ikivanha mökki voi paremmin.

      Kun ostat vanhan talon, kuvauta salaojasysteemin ja viemäriverkoston toiminta. Puheet ovat turhia.

      • NickNailer

        HÖH! Salaojien kuvaajien ammattitaiden näkee esimerkiksi Hulex Oy:n mainoksesta. Lupaavat kuvat mm. PUDOTUSventtiilin!

        En ole koskaa asentanut yhtään pudotusventiiliä salaojajärjestelmiin. Olisi kyllä mielenkiintoista nähdä mitkä se on. Kippiventtiili on kyllä tullut vastaan, mutta ihan muussa yhteydessä.


      • vantaalta

        Minä otin tarjouksen salaojitukseta salax salaojaremonteilta. Salaxin myyjä oli ainut joka oikeasti tiesi mistä puhuu näihin muihin yrityksiin verrattuna ja muutoinkin kokonaisuus oli paras. Väärä paikka säästää että itse teksin, https://salaojitusta.fi/


    • FaktaaOn

      Jos talosi on rakennettu vettä hyvin läpäisevälle maalle, niis salaojat ovat turhia.

      • Jonskuna

        Ei ole turhia. Etenkin ajan kanssa tulee ongelmat ilman salaojitusta. Aina tulee tehdä salaojat taloon.


      • ei.mitään.tarvetta
        Jonskuna kirjoitti:

        Ei ole turhia. Etenkin ajan kanssa tulee ongelmat ilman salaojitusta. Aina tulee tehdä salaojat taloon.

        Tarve riippuu tontista. Minulla on talo II Salpausselän rinteessä. Tontti kivistä soraa ehkä 50 metrin paksuudelta.


    • akitikka996699

      salaojaan kannattaa kaataa kymmenen litraa valkoviinietikkaa.

    • Matti76
    • talon_salaojitus_hinta

      Tarvitsetko apua/vinkkejä salaojien tekoon tai haluatko selvittää tarkemmat kustannukset? https://kodinplaza.fi/ kautta tavoitat yhdellä tarjouspyynnöllä useita salaojaurakoitsijoita. Vertaile hinnat ja menetelmät helposti.

    • Anonyymi

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Cynthia Woods

      😋😍😋😍😋😍😋😍😋 💋 ­­­N­­y­m­­­f­o­­m­­a­­a­­­n­i -> https://x18.fun/girl04372247#CynthiaWoods 🔞💋❤️💋❤️💋🔞�
      YIT-Yhtymä
      0
      7897
    2. Perustele miksi hän ei

      Ole sopiva sinulle
      Ikävä
      176
      1724
    3. Mikä oli nainen

      Paras yhteinen hetkemme niistä pienistä ja vähäisistä.
      Ikävä
      77
      1104
    4. Miksi sinulla, nainen

      On niin negatiivinen asenne minuun ja yleensäkin negatiivinen käsitys?
      Ikävä
      113
      1103
    5. Nainen, millainen tilanne oli

      kun huomasit ihastuneesi häneen oikein kunnolla. Missä tapahtui ja milloin
      Ikävä
      57
      977
    6. Persut petti duunarit

      Kyllä persujen kuuluu nyt mennä häpeämään kun äänestivät lakkolakien puolesta. Vielä muka kehutaan olevan työväenpuolue,
      Perussuomalaiset
      187
      915
    7. Persuille kovaa kyytiä YLEn kannatusmittaus

      https://yle.fi/a/74-20085866 Näin se menee persueliitti. Pettäjän tie on karu, persujen äänestäjät ovat nyt reagoineet
      Maailman menoa
      182
      900
    8. Lindtman runnonut demarit huimaan nousukiitoon!

      Palkansaajat – siis Suomen käynnissä pitävä kansanosa – ei näemmä arvosta EK/SY-sätkyakka Purran saksipelleilyä. Niin
      Maailman menoa
      271
      876
    9. Mitä ajattelen sinusta

      Että olit erilainen kuin muut ja jollakin kummalla tavalla samanlainen kanssani, vaikka ei tunnetukaan. Sinun kanssa tu
      Ikävä
      35
      803
    10. Mitä vastaat jos

      Kysyn maanantaina jutteluaikaa ihan arkipäivisistä asioista, rauhassa? Koska nimittäin aion 😍
      Ikävä
      36
      704
    Aihe