Nopeasti avautuva kettuparuuna 308 ?

Pena 50

Kuka osaisi neuvoa hyvän patruunan ketun kyttäykseen? Kevy ja nopea luoti, joka avautuu herkästi tai pirstaloituu.

31

7096

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ds

      Eiköhän se kettu kuole ihan normaalillakin luodilla. Jos aseena kerta on 308...

    • susi-sepe

      Laita kevyt reikäpää niin kyllä kettu pirstaloituu!!

    • 322222er23rrrrr

      Miten olisi sakon 6,6 g reikäpää.

    • Pena 50

      Pitää kysäistä valikoimaan jostain isommasta liikkeestä. Kyllä se luoti pitäisi olla sellainen, että räsähtää heti hajalle ja tuhoaa kaikki sisuskalut. Ei tarvisisi sitkashenkistä elukkaa turhaan haeskella vaan jäisi siihen paikkaan. Varmint luoteja kyllä löytyy helposti mutta 308 patruunoita heikommin.

      Jossain testissä ampuivat reikäpäillä puhelinluettelonippaan ja kokeilivat täyttää reiän vaseliinillakin. Eivä tulokset kovin hääppöisiä olleet.

    • Ei sarjatuotannossa

      Siis etsitkö "tehtaan tekemää" patruunaa?
      Itse kun lataat, niin saat sellaisia kuin pystyt tekemään. Itselataajalle löytyy myös .30 kaliberissa V-MAX luotia jota ainakin noissa pienemmissä kehuvat ketulle hyväksi (nahassa reikä vain sisään mennessä, ja luoti levinneenä nahan sisällä sekoittuneena sisuskalu-muhennokseen.)

    • Pena 50

      Ajattelin ensin katsella tehdaspatruunaa. Näin kyllä netissä myynnissä Varmint-luoteja myös 308:lle. Pitänee alkaa kaivamaan latausvehkeet esille pitkästä aikaa.

      • Lataaja

        Mille luodille vaan saat tarpeeksi lähtönopeutta tarkkuuden kärsimättä ni kettu putoaa. Nesteisku hoitaa lopun. Kokeile vaik muoviseen vesikanisteriin mikä roiskasee parhaiten jos et kerta nahkoja tarvi. Itse ampuan .243 ja osumapuolella pikkureikä ja ulospäin 2 nyrkin kokoinen ulostulo reikä. Luoti kevyt puolivaippa.


    • Pena 50

      Oisko tämä mitä?
      Kattoppa siinä vasemmassa reunassa on kuulasta kuvia ennen ja jälkeen osuman. On mennyt jäämäpaino aika pieneksi. Tuo räjäyttäisi hyvin aivot hallilltakin.

      http://www.nosler.com/bullets/ballistic-tip.aspx

      Ei ennen latailtu tuollaisia teräväpäisiä muovikärkikuulia. Pitääköhän tuohon olla erilainen luotipuristin?

      • Latailija

        Hyvää jälkeä tekisi ketun konehuoneessa. Kyl uskon et menee norm puristimella. Oletko Blaser mies?


      • Pena 50
        Latailija kirjoitti:

        Hyvää jälkeä tekisi ketun konehuoneessa. Kyl uskon et menee norm puristimella. Oletko Blaser mies?

        Kyllä olen Blaser-mies.

        Ostin ketun houkutteluvideon ja pillin. Näyttäisi aika jännältä.

        Pitäisi mennä kokeilemaan, kun tulee riittävän kantava hanki. Kotikaira on täynnä ketunjälkiä.


      • Latailija
        Pena 50 kirjoitti:

        Kyllä olen Blaser-mies.

        Ostin ketun houkutteluvideon ja pillin. Näyttäisi aika jännältä.

        Pitäisi mennä kokeilemaan, kun tulee riittävän kantava hanki. Kotikaira on täynnä ketunjälkiä.

        Se onkin taitolaji pillillä ketunotto. Oletko palasyöttejä kokeillut? Itelläni hyviä kokem. T. Kiertänyt


    • xxx

      Palstalla ollaan entistä huolestuneempia lääkityksesi kohdalle osumisia. Eihän sinulla ampuma-aseita? Terapia!

    • Urho Kekkonen

      Oletko nyt ihan tosissasi? 308:lla kettua? Hyvä trolli!

      • Kekkonen on kuollut

        Meillä kaikilla kun ei ole ihan joka elukalle omaa asetta... 308 on semmoinen yleis kaliberi. Käy linnusta hirveen vähintään kohtuullisesti.


    • kuttu2

      Vähän myöhässä ehkä kirjoittelen kun topic avattu maaliskuussa 2012.

      Mutta Sako 8 grammainen Softpoint on toiminut tosi hyvin mulla .308win:issä. Kaikki mitä on ampunu niin jäävät niille sijoilleen. Luoti ei tosin sirpaloidu osumasta niin että ei tulisi läpi mutta tiputtaa kyllä kohteen heti.

      Jos haluaa osumasta sirpaloituvan luodin niin tuo Speerin TNT 125grs (8,1 grammainen) voisi olla aika hyvä! Alan sitä itse kohta varmaan lataamaan ja saa nähdä mikä on vaikutus ja ulostulo kanavan koko. Parashan olisi että ei tulisi läpi juuri ollenkaan..

    • tuurilaukausko

      Kerran ammuin kettua ja matkaa oli likelle 400 metriä, kiväärinä sako .243 ja luotina puolivaippa, osuma oli hartioiden takana ja vaaksa selkärangan alapuolella, paikalleen jäi.

      Mielestäni ei luodin tarvitse sirpaloitua vaan pikemminkin avautua reilusti jotta haavakanava on suuri. Luulis kyllä puolivaippaluodin avautuvan osumasta kettuun.

    • 15+17

      parhaita ovat siihen tarkoitukseen tehdyt varmint luodit esim. sierra varminter, speer tnt, hornady vmax ym.
      Ne on paljon tehokkaampia kuin puolivaipat tai reikäpää rataluodit

      itse olen ladannut 308:iin sierra varmintia 7g painoltaan. Se lähtee piipun suusta 975m/s ja on erittäin tehokas. Minulla oli muutama kuva sillä ammutusta supista mutta aika rumaa katsottavaa.

      olen myös ladannut 223rem:iin nosler ballistic tippiä 2.6g luodilla. Siitä sain lähtöjä 1200m/s. Sillä ei mene supista joka kerta läpi vaan hajoaa sisälle. Silläkään luodilla ei supi ota askeltakaan, kun on sisäkalut tuhannen muusina.

    • v-max 308

      v-maksia ei taida tehdaslatauksena 308:n saada. mutta z-max:issa on sama luoti kärki vain erivärinen. ahti huvilalta ainakin löytyy...ja taitaa olla armoriassakin...

    • mikään ei riitä

      Jos ei ketulle normaali puolivaippa riitä niin eikö sitten ole parasta kun lataa hylsyn räjähtävällä luodilla ja kaliiperina .50 bmg.

      • 308 sierra varmint

        haittaeläimille varmintluodit on parhaita jos nahkoja ei ota talteen. Ne on lisäksi turvallisia käyttää koska ei tule kimmokkeita, luoti hajoaa heti osuessaan johonkin. Lisäksi kettu jää huonommallakin osumalla hyvin. Kaikille sattuu joskus vähemmän hyviä osumia ja silloin on tarpeen pirstoutuva luoti.


    • piuuuuuu.

      Miksiköhän sen luodin pitäisi olla nopeasti avautuva?

      Ihan sama millä puolivaipalla ampuu niin henki ketulta lähtee ja lisäksi kyllä varmint-luotikin kimmokkeen ottaa, ei sen aina tarvitse luodin mihinkään kovahkoon tai kovaan osua kun kimmoke lähtee, siihen riittää ihan vaikkapa hipaisu oksaan.

      Niin..ja mikä on kimmoke? Onko se kimmoke vasta kun luoti vinkaisee jyrkässä kulmassa osuessaan kiveen vai onko sekin kimmoke kun luoti muuttaa suuntaansa vaikkapa 10 astetta hipaistuaan oksaa?

    • joni.p86

      6,2 lapuan cutter on halpa. tarkka ja kettu jää siihenpaikkaan. Tarkkuusammuntaan suunniteltu luoti. En suosittele muulle kun tuhoeläimille. Kokeiltu on

    • Tikka_vanhus

      Joo, kettua pitää kyllä osua sopivaan paikkaan että se jää sille sijalleen. Tinttasin Sako hammerheadilla (13g) kettua 60m matkalta ja osuma jäi hieman taakse. Kettu meni käytännössä poikki ja ruuansulatussysteemit oli sängellä. Vauhtiin ei vaikuttanut yhtään. Toinen laukaus meni läheltä kun alkoi pyörimään paikoillaan. Kolmas osui lavalle ja siitä juoksi vielä 20m ja ison ojan yli. Nahka oli aika heikossa kunnossa mutta se ei tässä kohtaa haitannut kun oli kyseessä kapinen yksilö.
      Kevyt ja hyvin hajoava luoti voisi olla kyllä parempi ketulle. Tuossakin tilanne tuli vaan niin nopeasti vastaan että sillä mentiin mitä lippaasta löytyi;)

      • ghjkkjhghjkjhghjhg

        Olet sinä melkoinen sankari, kuinka rohkeutesi riittää noin mahtaviin sankaritekoihin?


      • hajooSiihen
        ghjkkjhghjkjhghjhg kirjoitti:

        Olet sinä melkoinen sankari, kuinka rohkeutesi riittää noin mahtaviin sankaritekoihin?

        Kyllä kommunistia vituttaa! :D


      • Anonyymi
        ghjkkjhghjkjhghjhg kirjoitti:

        Olet sinä melkoinen sankari, kuinka rohkeutesi riittää noin mahtaviin sankaritekoihin?

        Varmaankin tämäkin juntti on kääntänyt lippalakit takaperin ja poseerannut ampumassa ketun vieressä naama punaisena ja päivittänyt faceen kuvan ja näyttänyt kuvaa viikonloppuna baarissa naisille että kuinka suuren uroteon hän on tehnyt ja hehkuttaa kuinka oli vaarallinen tilanne😂


    • Vanha_varis

      Riistanhoitotyötä, kapinen kettu ei pärjää talvea luonnossa vaan kuolee nälkään ennen pitkää.

    • Anonyymi

      Sieran 7.1g reikäpää

    • Anonyymi

      Ei se luoti avaudu kyttäämisellä!

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 120
      2663
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      67
      2440
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      16
      2081
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      19
      1737
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      21
      1648
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      15
      1479
    7. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      17
      1429
    8. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      27
      1403
    9. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      16
      1377
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      6
      1302
    Aihe