Missä hinnoissa pyörii vanhanmallinen "sormi"
niittokone?Malli wärtsilän Esa.
Olen kuullut,et uudemmassa versiossa olis ns.
tramppatikku jo metallia?Pitääkö paikkansa ja
mistä sitten pettää,jos terän väliin menee jotain?Vanhanmallisissa on tämä puutikku.
Esa
9
11480
Vastaukset
- Putki Notkonen
Se puinen kiertokanki, jota ainakin näillä nurkilla myös kramppatikuksi kutsutaan, taitaa mennä poikki lähinnä sivusuuntaisesta rasituksesta, eli maassa törröttävästä kivestä tms. Tietysti vanhemmiten myös ylirasituksesta haljeten pulttien ynpäriltä. Kyllä ensisijainen ylikuormasäätö niiden terän väliin menevien esineiden varalta taitaa olla sopiva hihnan kireys.
Metallitikun kanssa tullee säleitä terän tyvestä, jos siihen osuu jotain kiinteää sivulta tai alta.- Esa
Ilmeisesti on väljyyttä jossain teräruodossa.
Aikaisemmin tikku kesti pitkään,nyt menee useimmin.Tosin,joskus kestää hyvinkin pitkään.
Viimeksi tarkistin paikan,missä katkesi.Ei löytynyt mitään,mikä olis mennyt terän väliin.
Kuinka uudemmassa koneessa,jos tikku on metallia,mistä antaa periksi?
Missä hinnassa muuten kyseinen kone liikkuu?
Kone hyvässä maalissa ja ollut katon alla. - farmari
Esa kirjoitti:
Ilmeisesti on väljyyttä jossain teräruodossa.
Aikaisemmin tikku kesti pitkään,nyt menee useimmin.Tosin,joskus kestää hyvinkin pitkään.
Viimeksi tarkistin paikan,missä katkesi.Ei löytynyt mitään,mikä olis mennyt terän väliin.
Kuinka uudemmassa koneessa,jos tikku on metallia,mistä antaa periksi?
Missä hinnassa muuten kyseinen kone liikkuu?
Kone hyvässä maalissa ja ollut katon alla.Tuota Wärtsilän niittokonetta myytiin kahdella nimellä, putkirunkoinen oli ESA(Hankkija) ja levyrunkoinen Pomo(Kesko).Itse ostin vastikään tämän Pomo-merkkisen ja maksoin 50 Euroa ilman nivelakselia.Tässä laitteessa on tuo tikku rautaa eikä puuta.Jos terä menee jumiin, niin hihnat luistavat.Sinänsä saattaa käynti olla hieman vähemmän tärisevää, kun tikku on puusta, sillä osa on kevyempi ja elastisempi.On se varsinaisessa heinänkaadossa aika onneton kapistus, mutta soveltuu pikkukäyttöön eli tienvarsien niittämiseen.Siinä on vaan se ongelma, että kanatuksella ajaessa(ei siis terälaippa maassa) terä lämpiää voimakkaasti sieltä käyttöpäästä, joten tippakannu on hyvä varuste, kun pitkiä matkoja tienvarsia niittää.
- Niittokone
farmari kirjoitti:
Tuota Wärtsilän niittokonetta myytiin kahdella nimellä, putkirunkoinen oli ESA(Hankkija) ja levyrunkoinen Pomo(Kesko).Itse ostin vastikään tämän Pomo-merkkisen ja maksoin 50 Euroa ilman nivelakselia.Tässä laitteessa on tuo tikku rautaa eikä puuta.Jos terä menee jumiin, niin hihnat luistavat.Sinänsä saattaa käynti olla hieman vähemmän tärisevää, kun tikku on puusta, sillä osa on kevyempi ja elastisempi.On se varsinaisessa heinänkaadossa aika onneton kapistus, mutta soveltuu pikkukäyttöön eli tienvarsien niittämiseen.Siinä on vaan se ongelma, että kanatuksella ajaessa(ei siis terälaippa maassa) terä lämpiää voimakkaasti sieltä käyttöpäästä, joten tippakannu on hyvä varuste, kun pitkiä matkoja tienvarsia niittää.
Itsellä on tosiaan ollut ongelma,et tikkuja menee vähän väliä.Ilmeisesti on väljyyttä paikoissa.Kone pitää enemmän louskutusta,kuin ennen.
Juuri kans tarjottiin niittokonetta hyvällä terällä uusi varaterä nivelakseli.Hinta 100eur.
En tiedä onko halpa vaiko kallis.Mutta jos kunnossa,ei paljon kannata vanhaa rempata.
Merkki tai valmistaja joku Sok.Ei sano mitään,mut onkohan vastaava kuin wärtsilä? - mbe
Niittokone kirjoitti:
Itsellä on tosiaan ollut ongelma,et tikkuja menee vähän väliä.Ilmeisesti on väljyyttä paikoissa.Kone pitää enemmän louskutusta,kuin ennen.
Juuri kans tarjottiin niittokonetta hyvällä terällä uusi varaterä nivelakseli.Hinta 100eur.
En tiedä onko halpa vaiko kallis.Mutta jos kunnossa,ei paljon kannata vanhaa rempata.
Merkki tai valmistaja joku Sok.Ei sano mitään,mut onkohan vastaava kuin wärtsilä?SOK on kauppa joka myi noita,nykyinen S-ryhmä.
Kuinka noilla vehkeillä viittii ajaa? Kerran hain naapurilta lainaan koemielessä,ärräpäitä samantien vankassa ojanlaidan heinässä,vein takaisin samantien.
Pitäisikin jostakin saada pieni kone tienvarsien ja pellon pientareiden niittoon,vanhoillakin koneilla kova hinta kun nostolaitekoneet alkaa käymään harvinaisiksi. - Vortsonni
Niittokone kirjoitti:
Merkki tai valmistaja joku Sok.Ei sano mitään,mut onkohan vastaava kuin wärtsilä?Minulle kelpaisi kovasti tuollainen satasen niittokonepaketti. Onko sinulla antaa yhteystietoja? Niittokoneelle olisi pikaista tarvetta.
- Avosormi
...no kyllähän siinä niin käy, että jos remmit on tiukalla ja puuramppaa korvattu vaikkapa paksulla metalliputkella seuraavaksi hajoaa se terää edestakaisin liikuttava veivi. Siis se raskas metalliosa jossa on tasapaino toisella ja rampan varren kiinnitysosa toisella puolen. Nähty on ainakin yksi "Timantti" -sormikone jossa kyseinen osa oli lentänyt kappaleiksi ja hitsattu kolmena osana kokoon uudelleen. Ei niittokoneessasi muuten sattuisi olemaan mitään passausrikkoja, joita vähentämällä terää saisi tiukottua? Ainakin jossain koneissa olen sellaisia nähnyt. Tietysti tiukkomisvarakin loppuu joskus. Itselläni Hankkija Esa -avosormikone ja mielestäni pikkuniittoihin oikein hyvä. Tietysti eihän se lautaskoneen veroinen ole, kun joutuu aina katselemaan mihin suuntaan heinä on laossa jne.
- farmari
Kyllä tuo avosormikone tosiaan enemmän nykyään soveltuu tienvarsien ja joutomaiden niittoon, kyllä sillä vahvemmassa ja laossa olevassa kasvustossa tulee suru puseroon.Tuossa käyttämässäni Pomo:ssa kai remmit ovat hieman löysällä, koskapa eivät paikat hajonneet, kun jummin meni.Kyllä lieriö- tai lautaskone on parempi, mutta myös hinnaltaan pikkukäyttöön hieman arvokas, halvimpia ja ihan käyttökelpoisia ovat venäläiset ja virolaiset koneet.
- Niittokone
Mistäs uudemmassa mallissa pettää,jos kerran
tramppatikkukin on metallia?
Kun koneen joskus ostin,oli siinä ilmeisesti vielä alkuperäinen tikku,kun oli punainen väriltään.Kesti melko pitkään.Nyt viime aikoina on tosiaan mennyt aika usein tikku poikki.Viimeksi petti myöskin tämä "pallopää",millä terä tulee pikalukitukseen
kiinni.Myöskin tämä lukituskappale on kertaalleen
hitsattu.On sellainen kutina,et johonkin terän täytyy pökätä ja kunnolla.Ihan pieni multakokkare tai mitätön kivi ei tuota katkaise.
Paikallaan,kun konetta käyttää,ei mitään erityistä näy.
Kiilahihna on ollut samassa mallissa
vuosikaudet.Jos siitä pitäisi antaa peräksi,täytyis olla tosi löysällä.Kyllä kiilahihna puree melko hyvin löysänäkin.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1201757
Noniin rakas
Annetaanko pikkuhiljaa jo olla, niin ehkä säilyy vienot hymyt kohdatessa. En edelleenkään halua sulle tai kenellekään mi991578Lasten hyväksikäyttö netissä - Joka 3. nuori on saanut seksuaalisen yhteydenoton pedofiililtä
Järkyttävää! Lapsiin kohdistuva seksuaalinen hyväksikäyttö verkossa on yhä pahempi ongelma. Ulkolinja: Lasten hyväksikäy461094Kumpi vetoaa enemmän sinuun
Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?43964Multa sulle
Pyörit 24/7 mielessä, kuljet mun mukana, mielessä kyselen sun mielipiteitä, vitsailen sulle, olen sydän auki, aitona. M29929Nainen, olen tutkinut sinua paljon
Salaisuutesi ei ole minulle salaisuus. Ehkä teimme jonkinlaista vaihtokauppaa kun tutkisimme toisiamme. Meillä oli kumm50846Mies, eihän sulla ole vaimoa tai naisystävää?
Minusta tuntuu jotenkin, että olisit eronnut joskus, vaikka en edes tiedä onko se totta. Jos oletkin oikeasti edelleen s44802Olet myös vähän ärsyttävä
Tuntuu, että olet tahallaan nuin vaikeasti tavoiteltava. En tiedä kauanko jaksan tätä näin.37780Okei nyt mä ymmärrän
Olet siis noin rakastunut, se selittää. Onneksesi tunne on molemminpuolinen 😘56778Onko sulla empatiakykyä?
Etkö tajua yhtään miltä tämä tuntuu minusta? Minä ainakin yritän ymmärtää miltä sinusta voisi tuntua. En usko, että olet37760