Efora Oy

sopuli6996

Taas tänään alkoi kyseisessä firmassa yt:t.
Sivusta seuranneena, ihmettelen, kuinka kyseinen firma pystyy tulevaisuudessa palvelemaan mitään yritystä.
Jokohan on kyseessä viimeiset yt:t, ennen konkurssia!

12

2513

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • temari,

Hyvä, että firmassa tehostetaan toimintaa, näin turvataan tulevaisuus.

• temari.,, se oikea

Toveri "temari," olet oikeassa.

Yhteistoimintamenettelyn tavoitteena on yhteisymmärryksessä kehittää yrityksen toimintaa ja työntekijöiden mahdollisuuksia vaikuttaa yrityksessä tehtäviin päätöksiin, jotka koskevat heidän työtään, työolojaan ja asemaansa yrityksessä."

Usein käsitetään Yt-menettelyn ainoaksi asiaksi irtisanomisneuvottelut.

• ekoholisti

Tuo on mennyt ohi,nämä Eforan yt:eet.
      Onko tuo totta?
      Jos on niin kertoo taas jotain mihin suuntaan paperiteollisuus on Suomessa menossa,eli muihin maihin.Tosin se on ollut jo pitkään ollut nähtävissä.

Tosin Stora Ensio hoitaa homman hieman pidemmällä viiveellä kuin Suomen Nokia.
      Nokiahan ulkoisti monet työntekijänsä Accenturelle jossa nyt myös on yt:eet käynnissä ja siellä ulostetaan ylimääräistä porukkaa pois.

Raha puhuu ja markkinat.

Stora Enson tapauksessa Ruotsi teki kyllä semmoiset ilmaveivit paperiteollisuus finaalissa Suomi vs Ruotsi.
      Hannu Hanhet....Sundiinit.....

Ja Kreikasta tämän verran:

http://www.youtube.com/watch?v=8z8i2qbIpbU

• ____________________

Jokainen tyylillään, mutta ihmettelen ettet palstalla ahkeraan kirjoittavana ole rekisteröinyt itsellesi tuota "temari" nimimerkkiä?

• temari.,, se oikea

Eipä täällä liiemmin näy muitakaan "rekisteröidyssä suhteessa" kirjoittelevia, kun Anssikin on harventanut vierailujaan.

En ole missään aiemmin törmännyt vastaavaan ongelmaan. Vajaan vuoden verran on joku ottanut tavakseen kirjoittaa samalla nimimerkillä, jota itse olen käyttänyt parisen vuotta. Ei se minua häiritse, muita tällä palstalla vierailevia korkeintaan ihmetyttää asia. Etenkin jos eivät ymmärrä sitä, että kysymyksessä on vähintäänkin kaksi eri henkilöä.

Uskon kuitenkin, että vakituiset lukijat erottavat kirjoitustyylistä "meidät".

Tietysti se vähän kiusaa, mutta olen ymmärtänyt, että hänen toiminnallaan on jokin tarkoitus. Toivottavasti hän saa jotain tyydytystä siitä.

Itse pyrin olemaan mahdollisimman asiallinen. Olen elämäni aikana saanut tehdä työtä ihmisten parissa ja tottua kaikenlaiseen kohteluun.

Tämä kommentointi täällä on eräänlainen henkireikä ja eläkepäivien ratto.

Hauskaahan tämä on, vai mitä muut "temarit" tuumaatte?

• Mielikuvitusta lisää

Efora on ABB:n tytäryhtiö, jonka kanssa Stora Ensolla on - tällä hetkellä -voimassaoleva hankintasopimus tehtaillaan tehtävistä kunnossapitotöistä. ABB:n toimialan jokainen voi vilkaista esimerkisi Googlesta.

Kunnossapitopalvelun toimittajia on olemassa muitakin, joten on oikeastaan ymmärrettävääkin, että yritys pyrkii pitämään toimintansa kilpailukykyisenä verrattuna kilpailijoihinsa.

Kenenkään ei ole pakko rekisteröidä keskusteluissa käyttämäänsä nimimerkkiä. Toisaalta on aivan täyttä hapen hukkaa antaa itsensä provosoitua provokaatioiksi tarkoitetuista, luvattomista käyttöönotoistakaan. Luvattomat lainathan tarkoittavat vain sitä, että lainaaja kaipaa nopeasti lainattunsa kommenttia: jokin lainatun ajatuksissa on siis koskettanut ja puhutellut lainaajaa!

Temari-nimimerkin lainaaja(t) peilaavat siis itseasiassa sitä tosiasiaa, että temari.,, on saavuttanut tällä palstalla korkeamman aseman meihin muihin kuolevaisiin verrattuna. Onnitteluni! ;-)

• ekoholisti

Kyllä,googlettaa saa vaikka kuinka paljon.

Mutta.

Stora Enso ulkoisti kunnossapidon aikoinaan Eforalle ja välttyi näin tästä sopasta,paperiliiton lakoista ja työnseisauksista koska nyt ABB:een tytäryhtiö,joka ei ole pörssiin listautunut hoitaa homman.Itse odotin että tämä asia tapahtuu nopeammin.
        Tosin tuollainen saneeraus yleensä nostaa kurssia,ainakin hetkellisesti,mutta SE on saneerannut jo viime vuosina sen verran paljon että yhtiön julkisuuden kannalta oli parempi toimia näin.

Sinulta löytyy varmasti mielikuvitusta lisää siihen miten kilpailutetaan sitten kun täällä,Imatralla,ei ole mistä kilpailuttaa.Ja ylipäätään Suomessa.
        Pienellä asioiden seuraamisella moni asia selkiää.

Itselleni on tosin aivan sama tehdään paperia sitten vaikka siellä minne ei aurinko paista,pääasia että kurssi koiliseen.Näinhän Nysessäkin ajatellaan,raha puhuu.

Mikäs muuten tähän paperiteollisuuteen sopisi kuin tämä:

http://www.youtube.com/watch?v=ivnxAIQrLsw

• temari.,, se oikea

Kiitos!

Nyt pyörryttää, mutta onneksi ehdin ottaa iltalääkkeen.

Hyvää yötä.

• Mielikuvitusta lisää

ekoholisti, olet tarkka havainnoitsija ja seuraat selvästi aikaasi. Mutta.

Kysyt usein helppoja ja mukanokkelia kysymyksiä, joihin et tunnu edes itse odottavan saavasi vastauksia. Pelkät retoriset kysymykset eivät kuitenkaan ole tae keskustelutaidosta jos -halustakaan. Tietoisenakin tyylivalintana ne kääntyvät helposti käyttäjäänsä vastaan: keskustelu ei kanna ja se rampautuu alkumetreillä pelkäksi inttämiseksi. Hyvä keskustelija kyseenalaistaa myös itsensä.

Useiden väittämiesikin yllä, alla, takana, edessä ja sivuilla on puhdasta ilmaa. Ei Stora Enso ole historian ensimmäinen yritys, joka on päättänyt ulkoistaa osan toiminnoistaan, eikä teollinen tuotanto lopu Suomesta tai Imatraltakaan ainoastaan siitä syystä, että jokin osa jonkin yksittäisen yrityksen toimintaa ulkoistetaan.

Esimerkiksi terästehdas ulkoisti mm. kunnossapitonsa jo useita vuosikymmeniä sitten. Ja jos olen markkinatalouden lainalaisuudet oikein ymmärtänyt, se todennäköisesti kilpailuttaa palveluntarjoajat edelleen säännöllisin väliajoin ihan vain omaa toimintaansa tehostaakseen. SE on siis monessa mielessä todellinen perässähiihtäjä!

Ja kyllä. Minulla on mielikuvitukseni ja olen ylpeä siitä. Mielestäni itseasiassa koko Suomi tarvitsee mielikuvitusta lisää: innovaatioista ja yritteliäisyydestä saattaisimme jopa saada leipämme tulevaisuudessa. Ennenkaikkea kaipaamme kansakuntana itsekritiikkiä, ryhtiliikettä ja yhteisöllisyyttä. Kaikkea ei tarvitse saada valmiina! Minä en voi vaikuuttaa siihen, mitä muut tekevät, mutta päätän siitä, minkälaisia askeleita itse otan.

p.s. Suomi putos puusta soi joitakin vuosia sitten eräässä ajankohtaisohjelmassa, joka käsitteli Suomen metsäteollisuuden tilaa. ;-) Hyvä valinta siis.

• ekoholisti

Mitäs jos noiden helppojen ja muka nokkelien retoristen kysymyksien taustalla on että keskustelua saadaan aikaa.Inttimistä en halua mutta kaikilla on omat mielipiteensä.

Itse asiassa kun näitä kaks nelosen palstoja lukee olet ainut joka osaa vastata asiallisesti,peukku siitä sinulle.

Myönnän,menen itsekin asiallisissa asioissa asiottomille linjoille.

Mutta.

En väitä mitään vaan sanon sen miten maailman omasta mielessä näen.

Firma jossa olen töissä on ulkoistanut muutamia aloja yksityisille firmoille.
        Ei toimi,olet ymmärtänyt markkinataloudenlainalaisuudet aivan oikein,kilpailuttaja firmalle oikein hyvä asia.Halvalla hoidetaan.Eli unohdetaan työtä tekevät ihmiset.
        Kaikki omasta puljusta ulkoistetut ovat uudessa yrityksessä saaneet potkut.Sen ikäisiä ovat että tuskin enää töitä mistään saavat.
        Mutta tulosta tulee kun väki vähenee.
        Ovako ei ole,vai mikä se nykyään onkaan,listautunut pörssiin niin kuin SE tai noksu.Noilla kahdella on aivan omat lainalaisuudet kun Ovakolla.En tosin seuraa metallialanyrityksiä joten en tiedä mihin puljuun Ovako kuuluu vai onko itsenäinen.Mutta pelkkää Ovakoa ei noteerata missään.

Helppo ja muka nokkela retorinen kysymys.
        Mitkä ovat mielestäsi todelliset hyödyt nyt tänä päivänä tuossa ulkoistamisessa Suomen kannalta?
        Nokia ulkoistaa,Salossa irtisanotaan.
        Nokian osuus taisi olla aika huikeaa luokkaa Suomen BKT:stä.
        Omasta mielestä ollaan nyt hieman jälki junassa.
        Paperiteollisuus ajoi minun mielestäni itsensä Jouko Ahosen ajamana puuhun josta se putosi ja korkealta.
        Kyllä teollisuus Suomessa osittain pysyy,toivottavasti.

Tuo biisi on kyllä(mielestäni) totta,Suomi on pudonnut puusta kun katsoo umppia,rellua ja se:tä.SE on perässähiihtäjä mutta sekin joutui antamaan periksi.

Ennen kaikkea kaipaamme kansakuntana itsekritiikkiä,ryhtiliikettä ja yhteilöllisyyttä.
        Olen niin täysin tuosta samaa mieltä kanssasi mutta me kaksi ei aivan riitä.

Minkälaisia askeleita itse otan...

http://www.youtube.com/watch?v=HCt1BwWE2gA

• Sivusta seurannut

Mutta terästehdas on osin palannut vanhaan systeemiin, eli osa kunnossapidosta on tehtaan kirjoissa. Kunnossapito ei voi toimia kunnolla "ostetulla" väellä.
      Stora Ensokin palaa varmasti samaan ratkaisuun. Eli ottaa esim. huoltomiehet ja muutaman telanvaihtajan/asentajan tms. kirjoilleen.
      Ennustan että Eforan taru päättyy vuonna 2013 kun viisivuotissopimus päättyy. Niin perseelleen on ABB malli saanut tehtaitten kunnossapidon.
      Vielä tuo joulukuinen kimppa ABB servicen kanssa oli viimeinen niitti, että tähän YT-neuvotteluun on jouduttu.
      Toimintamalli on täysin perseestä, laitteet pitää pitää kunnossa, mutta se ei saa maksaa mitään, ja aiemmin tehdyt sopimukset kunnossapito rajoista on tehty ammattitaidottomasti, henkseleitä paukuttaen.
      Kun kunnossapito yhtiöitettiin Saimaan Servicen avulla Helkala sanoi että mitään ei muutu.
      No 11/2 vuoden päästä "myytiin" ukot ABB:lle ja perustettiin Efora.
      Siitä n. kuukausi, Eforan pääliköt totesi, että ei kanata, pannaan pystyyn YT-neuvottelut.
      Tehtiin etninen puhdistus kuten Ovakon Vuotepissä aikoinaan (se ajettiin konkurssiin, että saatiin laiskurit ja sairaat mäkeen) Efora hoiti sen YT:n avulla.
      Kun laiskurit ja rammat oli poistettu, kehuttiin nyt menee hyvin.
      No, nyt ollaan taas tässä tilanteessa. Työnjohto joutaa mäkeen ja asentajat tekee ne tehtävät otona. Jos joutavat ja osaavat.
      Päälikkötason ukkoa on palkattu joka vuosi kymmeniä ja ne on pääsääntöisesti ABB:n "koulukunnan" ukkoja. niiden palkka pitää maksaa duunarin tekemästä työstä. on kehitys-, turvallisuus-, osasto-, ym. päälikköä pilvin pimein.
      Kunhan muistat pitää kypärää ja suojalaseja, niin muu on toisarvoista.

ABB:n mallin mukainen kunnossapito on tuhoisaa, niin tehtaille, kuin työntekijöillekin.
      Laitteet vanhenee, kuluu, mutta kuvitellaan että ennakkohuolto korjaa ikääntymisen. Kyllä niitä pitää korjatakin.
      Työnjohto on poltettu loppuun, nuoremmat on jo nostaneet kytkintä ja lähteneet muihin hommiin. Ikärakenne on sellainen, että keski -kä on vähän pienempi kuin Kukkurilassa. Ylityöt ei enää pahemmin nappaa velatonta eläkelläistä.
      Toisaalta ei ne pidä enää isyyslomiakaan.

• Mielikuvitusta lisää

Kuten sanoin, ulkoistaminen ei sinällään lopeta teollista tuotantoa Suomessa, päinvastoin. Ulkoistaminen voisi olla jopa yksi keino hoitaa työn tekeminen, jako ja tehokkuus terveemmälle pohjalle esimerkiksi juuri teollisuudessa. Miksi näin ei tehdä?

Tapa tehdä työtä ja työllistyä on muuttunut muutamassa vuosikymmenessä paikallisesta isältä pojalle kulttuurista vaihdokkikulttuuriksi, jossa usein myös työnjohtajat, mutta varsinkin keskijohto vaihtuvat vähintään viiden vuoden välein: paikallistuntemus ja sidonnaisuus leivän antavaan paikkakuntaan ovat kadonneet. Valtionyhtiöistä on tullut pörssiyhtiöitä, joiden olemassaolon tarkoitus on tahkota rahaa omistajilleen. Tiimiajattelun ja itseohjautuvuusvaatimusten avulla vastuu työn kehittämisestä on hivutettu vaivihkaa työn suorittajille, eikä kenelläkään ole lopulta kattavaa kuvaa siitä, kuinka monta turhaa askelta organisaatio todellisuudessa ottaa. Lisäksi epävarmat ajat ovat epävarmoja myös keskijohdolle. Oman penkkinsä puolesta pelkäävä keskijohto keskittyy kumartamaan ylempiään ja unohtaa, että samalla se kääntää peräpeilinsä kohti jotakuta toista. Sama pelko ja toimintatapa peilautuu koko organisaatioon, jossa kaverin kannustamisen asemasta keskitytään esimiesten mallin mukaan varmistamaan ainoastaan oma selusta.

Reviiriajattelu näkyy kaikkialla organisaatiossa mukaanlukien työnantajat, työntekijät, toimihenkilöt sekä ammatti- ja työnantajaliitot ja valitettavan usein ongelmia, vaikka ne tiedostettaisiinkin, ei yritetäkään ratkaista, ennen kuin nopeaa muutosta vaaditaan organisaation korkeammalta portaalta. Koska ongelmiin ei ole tartuttu oma-aloitteisesti aikanaan, organisaation keventäminen on usein pikaratkaisu kaikkiin vaivoihin. Onko puuhun tosiaankin mahdollista nykyään kiivetä latvan kautta?

Yhteistoimintamenettelynhän pitäisi ainakin juhlapuheiden mukaan olla yrityksen ja sen työntekijöiden yhteinen projekti yrityksen toiminnan sekä työntekijöiden työolojen, työn ja aseman kehittämiseksi. Yleensä kehittämisen vuoro tulee kuitenkin vasta siinä vaiheessa, kun entistä kevyempi organisaatio yrittää hoitaa leikkauksia edeltävän työmäärän leikkauksia edeltävillä menetelmillä, mutta pienemmällä määrällä suorittavia käsipareja.

Työn tehokkuus ei kasva loputtomiin pelon ilmapiirissä riutuvaa organisaatiota keventämällä. Työelämän ja sitä ylläpitävien instituutioiden on muututtava. Markkinavoimat eivät saa olla ainut työelämää ylläpitävä voima.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Israel aloitti 3. maailmansodan

https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000011297979.html Israel se sitten aloitti näköjään kolmannen maailmansodan.
      Maailman menoa
      462
      2848
    2. Kaksi vuotta

Sitten mä ihastuin suhun päätä pahkaa, kun meillä klikkasi heti ekasta päivästä lähtien. Et varmasti tunne samoin ja tek
      Ikävä
      15
      2675
    3. Nainen, meidän talossa on säännöt

1. Mies on aina oikeassa. 2. Ei vastaväitteitä. 3. Mäkättäminen kielletty. 4. Suhde on tärkein. 5. Ei salaisuuksia. 6. E
      Ikävä
      272
      1618
    4. Miksi me ei mies voida edes viestitellä irl?

En odota enkä vaadi mitään, voitaisiin vain olla yhteyksissä jollain tapaa ihan oikeasti.
      Ikävä
      84
      1204
    5. Raamatun kiroukset ja uhkaukset osoittavat sen ihmisperäisyyden

"Se sanotaan galatalaiskirjeessä, että jos joku levittää väärää evankeliumia: "...jos joku julistaa teille evankeliumia
      Hindulaisuus
      441
      1145
    6. Oliko Farmi-finaalitehtävät mielestäsi tasaveroisia Lloydin ja Johannan välillä?

Onnea Farmi-voitosta, Lloyd. Et tainnut olla ihan kaikkien suosikki, mutta puskit voittoon! Oliko finaalitehtävät miel
      Tv-sarjat
      63
      1098
    7. Tekisin mitä vaan että

Pääsisin eroon susta.
      Ikävä
      156
      980
    8. Rakennetaanko yhdessä?

Haluaisin rakentaa sun kanssa yhteistä tulevaisuutta❤️ Onko meistä siihen? Huomaan että sulta puuttuu se joku tärkeä elä
      Ikävä
      41
      938
    9. Onko hän elämäsi rakkaus?

Itse olen sitä mieltä että kyllä se näin taitaa nyt olla
      Ikävä
      56
      909
    10. Mies haluaisin sinun kanssa

Rakkauslapsen. Hänestä tulisi tosi söpö ja fiksu.
      Ikävä
      79
      895
    Aihe