Skotlanninterrieri

koirat<33

Itse olen nyt tykästynyt tähän rotuun mutta minulle on jäänyt vähän epäselväksi tämän turkki. Onko se pitkä? Joissakin kuvissa se on pitkä ja toisissa se on sitten lyhyempi. Onko tämä lyhyempi turkki trimmauksen jäljiltä? :)
Olisi kiva jos voisitte muutenkin kertoa omia kokemuksia tästä rodusta.

19

7214

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • karvaparta

      Turkin pituus riippuu trimmauksesta. Karva kasvaa nopeasti.

    • Terrific!

      Skotilla ovat näyttelykunnossa pitkää parta, kulmakarvat ja helmat.
      Hyvinvoinnin kannalta kannatta Skottia trimmauttaa OSAAVALLA trimmaajalla muutaman kerran vuodessa.
      Hanki Skottisi kotimaiselta ja vastuuntuntoiselta kasvattajalta. Taas on kuulunut laittomasti maahan tuoduista ja sairaista koirista...
      Täältä löydät tietoa ja kasvattajien yhteystiedot :
      www.skotlanninterrieri.fi
      Ja sitten pääasia.
      Skotti on hieno koira. Se on älykäs, voimakas, omanarvontuntoinen, kiintyvä ja reipas. Kasvatusvaiheessa pitää olla napakka, mutta oikeudenmukainen.
      Kun on Skotteja omistanut, ei rotua vaihda.
      Skotti ei ole, kuten muut rodut, pelkkä koira, vaan suuri persoona.
      Onneksi olkoon, kun olet Skotin valinnut!

    • koirat<33

      Kiitos vastauksista. :) Sopivatko skotit ensimmäiseksi koiraksi? Ovatko ne lapsiystävällisiä? Kovia haukkumaan turhalle (ilman opettamista)? Lähtevätkö helposti karkuun?

    • koirat<33

      Kiitos vastauksista. :) Sopivatko skotit ensimmäiseksi koiraksi? Ovatko ne lapsiystävällisiä? Kovia haukkumaan turhalle (ilman opettamista)? Lähtevätkö helposti karkuun?

    • sarandon___

      Sopivat mainiosti ensimmäiseksi koiraksi, kunhan vain ottaa selvän koiran koulutukseen liittyvistä perusasioista ja muistaa olla reilu mutta jämpti. :) Itselläni on 8 kk skottipoika, supersosiaalinen ja rakastaa ihmisiä. Haukkuu äärimmäisen vähän, vain joskus kun vien sitä öisin ulos ja on pilkkopimeää, niin se saattaa haukahdella rapinoille ja yllättäen ilmestyville ihmisille. Sisätiloissa ei hauku ollenkaan. Eikä myöskään karkaile helposti, tosin nyt murroiässä on alkanut olemaan vähän omapäinen ja saattaa lähteä jo vähän pitemmälle, kun on irti hihnasta.... Mutta ei kyllä ole koskaan yrittänyt oikeasti karata.

    • ...?

      Mä olisin kiinnostunut myös tutustumaan paremmin skotteihin ja heidän omistajiinsa, misä skottiväki netissä käy juttelemassa? :)

      • Skotin mamma

        Skotit eivät ole nykyään Suomessa kovin yleinen koirarotu, vaikka kuulemma vielä 80-luvulla niitä oli paljonkin.

        Meillä on nyt vuoden verran ollut skottipoika ja aivan totta tuo mitä edellä sanottiin, on suuri persoonallisuus. Sillä on aivan uskomattoman monipuolinen valikoima erilaisia ääniä, kova juttelemaan ja kommentoimaan. Mutta ei mitenkään ylenmäärin hauku, mitä nyt parvekkeelta pitää muodon vuoksi kommentoida ohikulkijoita.

        Minulle ensimmäinen koira, miehellä lapsena ollut pysykorva/kettuterrieri-mix.

        Jämäkkä kasvatuksessa pitää olla, mutta kyllä tottelee kun rajat selvät. Meidänkin koira on tosi seurallinen, pentuna ihmetteli miksi kaikki eivät tule tekemään tuttavuutta hänen kanssaan, koska hän on aina valmis tutustumaan muihin.

        Hyvin rohkea on myös, ei pelkää haasteita, eikä muita koiria.
        Yhdistyksen kautta hankimme koiramme, kasvattaja oli tarkka siitä kelle myi ja niin pitää ollakin.

        En oikein tiedä missä muut skotinomistajat luuraavaat kun emme kuulu yhdistykseen, eikä käydä näyttelyissä. Tämän vuoden aikana ole vain kerran törmännyt täällä pääkaupunkiseudulla toiseen skottiin.

        Ja yksi ihmeellinen asia myös: Olin lapsena tosi allerginen elämillle ja siksi pitkään epäröin koiran hankintaa näin keski-ikäisenäkin, mutta en tosiaan ole saanut mitään allergisia reaktioita koirastamme.

        Turkki vaatii kyllä hoitoa ja osaavan trimmaajan (ei aina helppo löytää). Väiaikoina turkkia pitää kammata ja harjata useamman kerran viikossa ettei takut vallan villiinny. Päällysturkkki paksu ja karkea ja aluskarva hienompaa. Mahanaluskarvat vähän sottaantuvat kurakelillä, mutta muutenhan mustassa karvassa ei lika niin näykään.


    • Tuore omistaja

      Meille tuli kesällä pikkuinen skottipoika, on varsin mainio tapaus! Ja myöskin ensimmäinen koira. Mieheni oli allerginen koirille, mutta tästä ei ole saanut minkäänlaisia oireita. Pentu on todella älykäs ja oppivainen, tosin itsepäisyys, mikä skotista aina ainitaan, puskee esiin jatkuvasti! :D Luonteeltaan on avoin ja varaukseton, suhtautuu muihin ihmisiin ja koiriin ystävällisesti, tosin koirien kohdalla haukkuu ensin kamalasti, kunnes pääsee haistamaan ja leikkimään. Ihmiset se rakastaa kuoliaaksi :)
      Pentu on nyt vähän yli nelikuinen, ja viedään marraskuun alussa ekaa kertaa trimmattavaksi. Tällä hetkellä on hyvin pehmeä ja pörröinen, mutta tämä muuttuu.
      Millaisia kokemuksia täällä on yksin jätetystä skotista? Olen kysellyt naapureilta, ja ilmeisesti koira on aivan hiljaa kotona, eikä turhia stressaile. Kuinka suurella todennäköisyydellä sille kehittyy eroahdistusta myöhemmin, jos nyt kaikki menee hyvin?

    • Skotin omistaja

      Viiden skotin elämää seuraanneena yhdellä koiralla oli eroahdistusta pentuvaiheessa, mutta ei myöhemmin. Tämä on ollut se ainoa, jolla on ylipäätään ollut eroahdistusta. Skotit taitavat nukkua suurimman osan yksin vietetystä ajasta. Pentuvaiheessa ja vähän myöhemmin voivat vähän itsekseen leikkiäkin. Oma tän hetkinen koira oli hieman ylpeän oloinen pentunakin siitä, että sai olla yksinkin kotona.

    • dogofinlandino

      Itse en suosittelisi skottia ihan ensimmäiseksi, vaikka se on jokaisen oma valinta. Skotit ovat niin ihania, mutta ne ovat itsepäisiä, ja terriereitä. Meidän toinen skotti saattaa kesken lenkin istua alas, ja se on silloin päätöksensä tehnyt. Jotenkin kykenen usuttaa sen takaisin matkaan. Täytyy myös sanoa, että jos kahakkaa syntyy niin raajoja ei kannata laittaa väliin. Siitä minua muistuttaa kaksi painaumaa nilkassa. Mutta olen ihastunut skotteihin ihan kokonaan. Jokainen meidän kolmesta skotista menevät ihan ragdolleiksi kun ne ottaa syliin, ja ne ovat vaan niin viehättäviä luonteeltaan.

    • Vielä pentu

      Midän skotti on nyt vähän yli 8 kk vanha. Kirjoittelin tuossa aiemmin jo ja kyselin eroahdistusasioista sun muista. Ja edellisen kirjoittajan kanssa olen osittain täysin samaa mieltä siitä, ettei skotti välttämättä ole se kaikkein paras ensimmäinen koira, mutta toisaalta tämän kanssa on oppinut niin paljon koiran kanssa elämisestä että huhu huh. Tämä teki aiemmin paljon enemmän lenkeillä stoppailua, nyt on alkanut jo totella, vaikka murkkuikä tuntuu olevan pahimmillaan ja hormonit hyrräävät naapurin narttujen juoksujen takia. Luonteeltaan se on edelleen lempeä ja ystävällinen toisille koirille, remmissä ohitukset vaan ovat hankalia, kun jätkä innostuu ihan pikkasen ja alkaa toki haukkua. Periaatteessa joka päivä tämän kanssa on aina helpompaa ja kivempaa, kun suhde kehittyy.
      Nyt kun on noita juoksuja nartuilla ollut, niin naapurit ovat kysyttäessä kertoneet, että päiväsaikaan saattaa kuulua haukkuja tai ulvontaa. Mutta ilmeisesti ei kuitenkaan aina. Menestystä on ollut kun on jättänyt niitä ns. "älyleluja" sille kun olen itse lähtenyt pois kotoa.

    • Smedi

      SKOTISTA KIINNOSTUNUT

      Yllä olevista tiedoista sain jonkinlaista viitettä rodun luonteenpiirteistä, kuitenkin askarruttaa, millainen koirasosiaalisuus skoteilla on noin yleensä ottaen? Hyväksyvätkö esim. ystävien koirat, jos pennusta tutustuvat ja voiko kaveriksi ottaa samaa sukupuolta olevan pennun vai olisiko vastakkainen sukupuoli parempi? Entä irtipito esim. metsässä ja kumpi olisi tasaisempi luonteeltaan narttu vai uros? Itselläni on ollut koiria kohta 40 vuotta, joukossa yksi terrieri (vehnä) joka ilm. terrierien "lauhkeimmasta" päästä ja koirien koulutus ja kaikenlainen harrastustoiminta tullut kyllä tutuksi.

    • Skotti <3

      Meillä on nyt reilun vuoden vanha skottipoikakin ja on sosiaalinen. Kavereiden koirat hyväksyy helposti, tosin urosten kanssa se kyllä selvittää välejään aina jonkin verran. Mutta sen jälkeen kaikki sujuu hyvin. Hihnassa kyllä suurimman osan koirista haukkuu pystyyn mutta tutuille ei sitten sano mitään. Irti en hirveästi sitä pidä, kun en luota siihen että tulee takaisin. Ja kasvattajalta sain neuvon, että ei ole välttämättä se varmin irtipidettävä koira muutenkaan. Veden lähellä olen tosi tarkkana koska nää ei ole hyviä uimareita. Tasaisuudesta en osaa mitään sanoa, kun on vaan tää poitsu meillä. Näitten kanssa harrastetaan nykyään vaikka mitä, tosin tää kaveri on niin itsepäinen että ei esim agikentille olla lähdetty lainkaan. Mejä on vissiin näillä suositumpaa koko ajan. Meillä ei paljon ollut kokemusta koirista kun otettiin tää, mutta ollaan pärjätty, eli koulutus ei sulle varmaan tule olemaan ongelma :) varoitan kuitenkin, että skotin jos otat niin voi olla vaikeaa ikinä vaihtaa rotua, nämä vie mennessään :)

    • laku2018

      skotteja on 2 erillaista on näyttely skotti joka on sirompi ja pitkä karvaisempi ja pienempi ja sitten on metsästykseen jalostettu isompi ja vankka rakenteisempi ja sillä on lyhyempi karva...
      minulla itselläni on 3.v skotti joten olen ottanut asiasta selvää

    • laku2017

      mun skotti on leikattu uros ja tullut tosi epäsosiaaliseksi toisia koiria kohtaan

      • JOULUTÄHTI67

        Hei

        Minulla on kanss skotlanninterjeri tosi nuori narttu , ainoo mikä koirassani on tosi erikoista niin on se että hän ei suostu kävelee niin kuin koiran kuuluu kävellä ja itseltäni menee hermot ja kärsivällisyys kun on viellä 3 westiä jotka taas kävelee rivakasta vauhtia yks ei taas kävele menee kyll hermot siin vaiheessa kun saan vetää koiraa väkisin perässä ja sekään ei oo taas hyvä , koirassa ei ole mitään vikaa sill tavalla mut kävely on tosi vaikeeta ja raskasta , olen ihan neuvoton skotin suhteen :-( , skotti on syntynyt 13.4.2017

        Carina


      • eisesiitä
        JOULUTÄHTI67 kirjoitti:

        Hei

        Minulla on kanss skotlanninterjeri tosi nuori narttu , ainoo mikä koirassani on tosi erikoista niin on se että hän ei suostu kävelee niin kuin koiran kuuluu kävellä ja itseltäni menee hermot ja kärsivällisyys kun on viellä 3 westiä jotka taas kävelee rivakasta vauhtia yks ei taas kävele menee kyll hermot siin vaiheessa kun saan vetää koiraa väkisin perässä ja sekään ei oo taas hyvä , koirassa ei ole mitään vikaa sill tavalla mut kävely on tosi vaikeeta ja raskasta , olen ihan neuvoton skotin suhteen :-( , skotti on syntynyt 13.4.2017

        Carina

        Hyvin tyypilliseltä skotin käytökseltä kuulostaa. Mun 6v. skottipoika ei ole ikinä kokeillut rajojaan näykkimällä tai hyppimällä, mutta tuolla jumittamisella se on testannut kumpi meistä määrää. Tulee helpottumaan johdonmukaisella työskentelyllä ja koulutuksella, mutta ei tämä munkaan skottini mikään vaihdikas ole. Unohtuu haistelemaan ja välillä jumii ihan itsepäisyyttäänkin. Mutta on niistäkin skoteista kuulutu, jotka kävelee hienosti! Eli on se ihan mahdollista kouluttaa. :)


    • Anonyymi

      Hei

      tiedustelisin westielle todella ammattitaitoista trimmaajaa Espoon alueella , tietääkö kukaan joka osaa trimmata hyvin westien ?

      • Anonyymi

        Voiko Skotille syöttää muutakin kuin Hangosta.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      27
      1898
    2. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      134
      1883
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      23
      1838
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      85
      1630
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      60
      1442
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      20
      1256
    7. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      37
      1153
    8. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      38
      1150
    9. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      11
      1148
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      10
      1127
    Aihe