Jotkut metsästysrodut ovat ns. "kaiken riistan koiria", jotkut vain "tietyn riistan koiria". Esimerkiksi saksanseisojilla ja laikoilla metsästetään lähes kaikessa muodossa ja kaikkea riistaa. Kuinka monipuolisia metsästyskoiria noutajat ovat ?
Metsästyksessä monipuolisuus ?
4
86
Vastaukset
- noutaa ja nostaa
Noutajia käytetään hyvin yleisesti kanalinnustuksessa ns. ylösajavina koirina ja jos osuu niin hakevat saaliinkin:) Eli hyvin monipuolinen. Paljolti on kiinni opmasta viitseliäisyydestä kouluttaa koira.
- noutohanakoitsija
Käykö ajokoiriksi, suurriistanmetsästykseen tai kanalitujen haukkujiksi, jos on viitseliäisyyttä opettaa ? Kiitos jo tuosta vastauksestasi :-)
- hipuli
noutajat oman kokemukseni mukaan eivät aja riistaa. saattavat pöläyttää, ja jotkut saattavat päästää ehkä jopa vähän ääntä sen parin sadan metrin matkan ajan, mutta melko harvinaista. Suurriistasta en osaa sanoa, mutta en usko, että ainakaan kovin helposti syttyy. haukku on ainakin kovassa, ettei irtoa millään.
Mutta ainahan sitä voi kokeilla.- cockeri-isäntä
Minun cockerspanieliuros lähtee ajamaan jäniksiä ja muita villieläimiä heti ne nähdessään ja on liikkeellä jo ne vainuttuaankin. Ja se ajaa nimenomaan haukkuen. Hirviä se jää haukkumaan sitkeästi ja rohkeasti. Koirallani on todella voimakas metsästysvietti aivan luonnostaan. Siitä saisi metsästyskoiran riistalle kuin riistalle, mutta valitettavasti en harrasta metsästystä.
Voimakas metsästysvietti on myös tuttuni kultaisellanoutajalla. Se on myös haukkuherkkä, eli ilmoittaa vieraista ja ajaa haukkuen.
Yksilöllistä tämä metsästysvietti ja metsästysominaisuudet FCI 8-roduilla on, mutta omani on ainakin täydellinen metsästyskoira. En itse pidä harvinaisena haukkumalla metsästävää noutajaa, vaikkakin koulutusta se saattaa useimmissa tapauksissa vaatia. Toki se riippuu siitäkin, millaisesta suvusta koira on peräisin, kuten millaisessa käytössä sen vanhemmat ovat olleet. Jotkut noutajaharrastajat käyttävät koiriaan pelkkinä seurakoirina, jotkut lähinnä noutajina ja jotkut melkein kaikissa metsästysmuodoissa. Minusta noutajat ovat monipuolisia metsästyskoiria, joita aliarvioidaan käytännön metsästyksessä.
Mutta käsityksensä ja kokemuksensa kullakin :-)
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kalle Palander kertoi fantasioivansa siitä, kuinka Kiira Korpi naisi häntä sträppärillä ahteriin
Sai potkut Yleltä. https://yle.fi/a/74-201400005308418Aamuseuraa/rehevää naista
uhkean rehevät m-xxxl naiset/rouvat/pari 18-80v kutsu luokses 31.1 aamusta päiväpanoille 32v hetero mies.oon innokas nuo4363224h Kirppis
Olen muuttamassa paikkakunnalle ja mietin olisiko tälläiselle liikkeelle tarvetta alueella?61975Suomessa eletään liian pitkään
"Ihmisten on kuoltava" Asiantuntija varoittaa: Suomi ei ole valmis siihen, että niin moni elää pitkään: ”Kaiken täytyy1571123Kerotakaa joensuun kontiolahden paiholan laitoksesta jotain
Mun kaveri joutuu paiholan laitokseen nyt lähi aikoina niin voisko ihmiset kertoa minkälaista siellä on tarinoita jne ja17756Olen niin haaveillut
Sinusta. Ollut hullun rakastunut. Ajatellut kaikkea mitä yhdessä voisimme tehdä. Mutta ei ei yhtään mitään. Usko vaan lo57702Sun ulkonäkö on
Kyllä viehättävä. Kauniit piirteet. Todella sievät. Ja olemus on ihana. Olet tehnyt vaikutuksen.28653Oletko koskaan
Tavannut/tuntenut ihmistä, jonka kanssa vuosisadan rakkaustarina olisi ollut mahdollinen, mutta joku este tuli väliin?60650En voi ottaa
Jos ikinä aiot ottaa yhteyttä, niin tee se nyt. On aika, kun todella todella tarvitsisin sinua. Naiselle.36617- 34588