Minulla on yksi lempikirjoistani hajonnut alkutekijöihinsä, eli melkein jokainen sivu on erikseen irronnut liimauksista. En haluaisi hyvää kirjaa heittää menemään, joten ajattelin, että josko sen saisi jollain konstilla liimattua kasaan. Löysin ainakin yhden ohjeenkin netistä, mutta siinä ei kerrottu, millä liimalla sivuja voisi liimata. Käykö eri-keeper, vai pitääkö olla jotain tiettyä liimamerkkiä?
Kirjan korjaus
5
3782
Vastaukset
- sitroen.
Asiasta en mitään tiedä, mutta minusta Eri-Keeper ja vastaavat ovat liian kovaa kuivuttuaan. Minä kokeilisin tavallisella vanhanajan tapettiliisterillä. Ja sitä sitten reilusti, että imeytyy paperiin kunnolla.
- paperisydän
Kirjansitomossa käytetään enimmäkseen vedellä ohennettua PVA-liimaa, joka ei ole ihan samanlaista kuin Eri-Keeper, vaan hiukan pehmeämpää ja pehmenee kostutettaessa. Jos lähistöllä on kirjansitomo, voisit käydä kysymässä, myisivätkö he sinulle liimaa. Toinen vaihtoehto on keittää itse vehnätärkkelysliimaa (ohje esim. kirjassa Moilanen, Tuula: Kirjansidonnan opas) ja sekoittaa sitä Eri-Keeperin kanssa.
Tapettiliisteri on joissakin työvaiheissa hyvä vaihtoehto, mutta tuskin kestää liimasidoksen selässä.- husovarnatar
Kirjansidontakurssilla käytettiin Eri Keeperiä laimennettuna vedellä.
Jos joudut ompelemaan, niin valkea puuvillalanka, ei merseroitu, on hyvä.
- ´liima
Ihan 'oikea' liima on ns. tärkkelysliima ( 2000v sitten ei ollut Erikeeperiä). Ohje löytynee netistä....
Mutta pelkkä liima ei auta, vaan sivut on 'nidottava' (ommeltava)...- huoh.
Et ole liimasidoksesta kuullut..?
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1603008
Teemu Keskisarja (ps) loisti- ja hurmasi MTV:n tentissä.
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/kommentti-keskisarja-sekoitti-pakan-suomiareenan-puheenjohtajatentissa/9180380 Kuten5012595Sinun ja kaipaamasi törmääminen
Missä sinä haluaisit sen satunnaisen kohtaamisen mieluiten tapahtuvan?981300Kamalaa! Ketä tappoi vanhempansa Huittisissa? Ketkä tapettiin?
Kamalaa! Ketä tappoi vanhempansa Huittisissa? Ketkä tapettiin? Shokki!331289Ammuskelua Eliaksenkadulla
Mikä homma? Hirven metsästykseen vielä lähemäs 3kk. Oliko lie puuman metsästystä..?191165- 451039
Martina on käynyt puhumassa viisauksia
Iltalehden artikkelissa Martinan viisaudet.288952Ymmärrätköhän nainen
Etten halua että ottaisit sitä suuhusi. Minusta se on ällöttävää, vaikka kivalta se kai tuntuisi, mutta vain minusta. Mi109916Luvattiin työpaikka, mutta mitään ei kuulukaan
Kuinka yleistä tällainen on? Ehdin jo iloita työpaikasta, turhaan, kun mitään ei kuulukaan työnantajasta, joka ilmoitti42910Olen pahoillani jos kärsit.
Mutta meidän välejä ei voi korjata. Rakastin sua tiedoksi. Älä tee itelles mitään vaan hae apua.34870