Kirjan korjaus

irtosivut

Minulla on yksi lempikirjoistani hajonnut alkutekijöihinsä, eli melkein jokainen sivu on erikseen irronnut liimauksista. En haluaisi hyvää kirjaa heittää menemään, joten ajattelin, että josko sen saisi jollain konstilla liimattua kasaan. Löysin ainakin yhden ohjeenkin netistä, mutta siinä ei kerrottu, millä liimalla sivuja voisi liimata. Käykö eri-keeper, vai pitääkö olla jotain tiettyä liimamerkkiä?

5

3604

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • sitroen.

Asiasta en mitään tiedä, mutta minusta Eri-Keeper ja vastaavat ovat liian kovaa kuivuttuaan. Minä kokeilisin tavallisella vanhanajan tapettiliisterillä. Ja sitä sitten reilusti, että imeytyy paperiin kunnolla.

• paperisydän

Kirjansitomossa käytetään enimmäkseen vedellä ohennettua PVA-liimaa, joka ei ole ihan samanlaista kuin Eri-Keeper, vaan hiukan pehmeämpää ja pehmenee kostutettaessa. Jos lähistöllä on kirjansitomo, voisit käydä kysymässä, myisivätkö he sinulle liimaa. Toinen vaihtoehto on keittää itse vehnätärkkelysliimaa (ohje esim. kirjassa Moilanen, Tuula: Kirjansidonnan opas) ja sekoittaa sitä Eri-Keeperin kanssa.

Tapettiliisteri on joissakin työvaiheissa hyvä vaihtoehto, mutta tuskin kestää liimasidoksen selässä.

• husovarnatar

Kirjansidontakurssilla käytettiin Eri Keeperiä laimennettuna vedellä.
        Jos joudut ompelemaan, niin valkea puuvillalanka, ei merseroitu, on hyvä.

• ´liima

Ihan 'oikea' liima on ns. tärkkelysliima ( 2000v sitten ei ollut Erikeeperiä). Ohje löytynee netistä....

Mutta pelkkä liima ei auta, vaan sivut on 'nidottava' (ommeltava)...

• huoh.

Et ole liimasidoksesta kuullut..?

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Riitta-Liisa ja Toni Roponen: Ero! Riitta-Liisa Roponen kertoo asiasta Instagramissa.

Riitta-Liisa ja Toni Roponen eroavat. Riitta-Liisa Roponen kertoo asiasta Instagramissa. – Talvi on ollut elämäni synk
      Maailman menoa
      70
      2372
    2. Sinä vain tulit elämääni

Ja joku tarkoitus sillä on ollut. Näyttämään mitä olen ja kuinka arvokas voisin olla. Se muutti ja käänsi elämäni suunna
      Ikävä
      92
      1558
    3. Millaisia ajatuksia on kaivatusta ja tilanteestanne tänään?

Kerro omista mietteistäsi tai lähetä terveisiä. Ehkä hän lukee ja lähettää sinulle takaisin omia mietteitään.
      Ikävä
      64
      1335
    4. Tiesitkö mies

Kuinka paljon mulla oli tunteita sua kohtaan? Jos et tiennyt,olisiko tietäminen vaikuttanut tapahtumiin? Ihmettelen kyll
      Ikävä
      71
      1329
    5. Nuorempi mies

Olen tänään ajatellut sua paljon, miten toimittaisiin makuuhuoneessa jne! 😏🔥
      Ikävä
      128
      1217
    6. Toivottavasti et mussukka elättele toiveita meikäläisen suhteen

Tiedän mitä olet touhunnut joten aivan turha haaveilla mistään enää 👍
      Ikävä
      140
      1072
    7. Jos siis saamme

Sen keskusteluyhteyden niin olisitko jo sinäkin rehellinen ❤️🙏 ne jää meidän välisiksi kaikki. Tarvitsemme toisiamme, j
      Ikävä
      90
      1031
    8. Onko sinulla

Joku nyt huonosti? :(
      Ikävä
      70
      1018
    9. Miksi teillä meni...

...välit poikki kaivattusi kanssa?
      Ikävä
      120
      978
    10. Mies, mitä minun pitäisi tehdä

Niin, mitä naisen siis pitäisi tehdä, että lähestyisit ja tekisit aloitteen? Mikä on riittävä kiinnostuksen osoitus juur
      Ikävä
      73
      969
    Aihe