Nopea katastrofi!

Syöpis

Olen 68-vuotinen heppu.

Ennen kesäkuista peräsuolen syöpäleikkausta pullistelin joskus leikkimielisesti mieskunnollani että" taku,u työ ja uusinnat ilmaisia".
Nyt en enää pullistele.

Ensimmäiset oireet heikkenemisestä ilmenivät leikkausta edeltävän sädetysjakson puolivälissä.
Avannepussin kanssahan touhu oli mitä oli.

Avanteen sulkemisen aikoihin ei enää voinut puhua varsinaisesta siemensyöksystä mutta homma toimi kuitenkin himmentyneillä kierroksilla.

Odottelin hiljalleen paluuta entiseen mutta lamaava taantuminen on jatkunut.
Varsinkin tämän vuoden puolella, aloitettuani uudelleen varovasti punttti- & salitreenin on veto pois kuin siitä leikkiautosta.
Ei riitä kunnolla virtaa salille eikä kotiin.
Jos lopetan kuntoilun niin kyllä kotikäytön energiakin loppuu pian.

Johtuneeko lama pitkästä huilikaudesta, useita kuukausia?
Aiheuttiko sädetys jotain pysyvää vauriota?
Onko kyse vain vanhenemisen nopeutuneista oireista?
Onko kenelläkään peräsuolisyöpäkolleegalla kokemusta?

Olen käynyt labrakokeissa. Tuloksia en tiedä.
Leikkausta edeltävä testotasoni oli 24 jotain yksikköä. Minimi viitearvo 8.
Ensi tiistaina on urologin vastaanotto.
Aikaisemmassa keskustelussa nuorehko naislääkäri oli sitä mieltä ettei moinen "harrastus" ole enää minun ikäiselleni tärkeää?!?
Nuorehkon naisen ymmärtämättömyyttä!

Olotilani on turhauttava mutta tähänkin on kai pakko tottua.
Muutos on vaan ollut liian nopea!

19

214

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • elämän suola se on♥

      Hei, en osaa vastata muuten kysymyksiisi, koska olen rintasyövän sairastanut nainen.
      Mutta tuosta lääkärien ikärajoittuneisuudesta tuli mieleen venäläissyntyinen työterveyshuoltomme naislääkäri, joka kertoi minulle, etteivät yleensä yli 50-vuotiaat naiset enää tarvitse/halua seksiä...jokin prosenttilukukin hänellä oli tarjota, liekö ollut ihan joku 90 %:n luokkaa. Oudointa tässä onkin, että ko. lääkäri käsittääkseni itsekin on ainakin hyvin lähellä tuota ikää.

      En voi kuin toivottaa tsemppiä (kulunut fraasi), toivon, että joku kohtalotoverisi vastaa sinulle!

    • IkiMuori

      Minä en ole kohtalotoveri mutta täältä löytyy ainakin tietoa aiheesta ja näin naisnäkökulmasta oleellisena näkisin tuon viimeisen kappaleen.Toivottavasti löydät täältä myös näiden toisten miespuolisten palstalaisten kommentteja ja kokemuksia näinkin arasta aiheesta.

      Miesten tavallisimmat toiminnalliset ongelmat

      Miehillä seksin toiminnalliset ongelmat liittyvät yleensä erektioon. Sairauden aiheuttama stressi, pelot, solunsalpaajahoidot, sädehoidot, suuret leikkaukset ja muut toimenpiteet sekä seksuaalinen haluttomuus voivat aiheuttaa ohimenevän erektiokyvyttömyyden. Suuret urologiset tai lantion alueen leikkaukset voivat aiheuttaa hermovaurioita, joista voi seurata erektiokyvyttömyyttä, yhdyntään riittämätöntä erektiota tai eriasteisia tuntopuutoksia. Hormonihoito voi myös aiheuttaa erektiokyvyttömyyttä. Erektiohäiriöt ovat kuitenkin yksilöllisiä: syy joka toisella johtaa kyvyttömyyteen, voi toisella olla vaikuttamatta yhtään mitään.

      Erektiohäiriöt ovat miehillä erittäin yleinen ongelma, ja ikääntyessään jokainen mies joutuu ne jollakin tasolla kohtaamaan. Erektio koetaan jonkinlaisena miehisyyden mittarina ja miehelle todella tärkeänä asiana, joten on itsestään selvää, että häiriöt erektiossa ahdistavat miestä. Erektiohäiriöihin liittyvät pelot, tunteet ja suru ovat luonnollisia ja ymmärrettäviä asioita, ja olisikin tärkeää pystyä puhumaan näistä tunteista.

      Erektion hoitoon on saatavissa lääkitys. Vaihtoehtoja on jo monia, ja useimmille niistä löytyy myös apu. Tärkeää kuitenkin on, että mies itse päättää, koska hän haluaa lääkitystä käyttää tai mitä erektio-ongelma hänelle yleensä merkitsee. Kun tuntuu siltä, että on lääkityksen aika, tulee hakeutua lääkäriin hakemaan resepti ja ohjeet. Joskus sopivaa lääkettä joudutaan jonkun aikaa hakemaan ja kokeilemaan muutamia vaihtoehtoja. Parasta olisi, jos voisi hakeutua oman hoitavan lääkärinsä tai urologin vastaanotolle, mutta myös terveyskeskuslääkäri voi lääkkeen määrätä.

      Älä unohda hellyyttä

      Seksi, erotiikka ja läheisyys eivät välttämättä tarkoita yhdyntöjä. Rakastaa voi muutenkin. Hellyys ja läheisyys ovat tärkeitä asioita parisuhteissa (jos niihin on totuttu), ja niiden ylläpito syövän aiheuttamassa poikkeustilanteessa on tärkeää parisuhteen kestävyyden ja oman hyvinvoinnin kannalta. Vaikka halukkuutta tai mahdollisuutta varsinaiseen rakasteluun ei olisikaan, seksuaalista mielihyvää voi saada ja antaa hyväilemällä ja olemalla lähellä. Syöpä, sen sairastaminen tai hoidot eivät poista ihmisestä seksuaalisuutta, mutta ne saattavat muuttaa sen ilmentymistä ja merkitystä väliaikaisesti.


      Leena Rosenberg
      sairaanhoitaja, seksuaaliterapeutti
      Suomen Syöpäpotilaat ry

    • Syöpis

      Kiitos kattavasta vastauksestasi!

      Erektion heikkeneminen ei ole varsinainen ongelmani vaan pikemminkin sperman "poistuminen" ja varsinkin kiihoituskynnyksen nousu.
      42-vuotisen liittomme aikana on seksielmäämme löytynyt aina lisää virikkeitä joita ilman alun uhoamiseni "takkuutyöstä ja ilmaisista uusinnoista" olisi ollut perätöntä.

      Moniongelmaisuuteni kaipaisi poikkitieteellistä tarkastelua.
      Vuosi sitten olin ikäisekseni erinomaisessa kunnossa.
      Verenpaineet ihanteelliset 120 / 70, kolestrolitaso alle 5:n josta HDL yli kahden, paastosokeri -5.
      Lihaskunnosta leuanvetoja 10:n sarjoina, maastaveto ( ei kerro mitään asiaa harrastamattomalle miehellekään ) 180kg jne.
      Painoindeksini lukemasta 30 huolimatta ihannepainoni u-opiston mittauksen mukaan 3,5kg alempana.
      Lepokulutukseni saman mittauksen mukaan 2223kcal/vrk.

      Syövän myötä 6kg lihas-/nestemassaa on muuttunut vastaavaksi määräksi rasvaa.
      Verenpaine on 5mg ramipril-lääkitykselläkin tasossa 130 / - 80.
      Sokeri on ennallaan, kolestrolista en tiedä.
      Revitty vatsani on aiheuttanut elämäni ensimmäiset selkäkivut.

      Ilmeisesti kaikki vaikuttaa kaikkeen.
      Kysymys onkin siitä mikä olisi optimaalisin tie lähemmäksi "normaalia" vai ovatko havaitut muutokset vain hyväksyttävä?

      T-keskuksen yleislääkärit ovat menettäneet uskottavuutensa.
      Ennen olkaleikkaustani sai ohjeeksi käydä useammin kaupassa että kantamani kassi olisi kevyenpi. Maveni oli silloin kivutta 180kg.

      Spesialistit tuijottavat ymmärrettävästi vain omia erikoisalueitaan.

      Eniten olen luottanut urheilijataustan omaavaan yksityislääkäriin jolla on hieman laajempaa näkemystä mutta omat rajoituksensa on hänelläkin.

      Siis, mitkä ovat minun kannaltani parhaat menetelmät ja altistaako yksisilmäinen mieskunnon lääkitys mahdollisesti syöpään liittyville jatkoriskeille?
      En usko kahta samansuuntaista näkemystä löytyvän.

    • ikiMuori

      Pitäiskös sinun käydä miesklinikassa ?

      • Syöpis

        En tiedä miesklinikasta.

        Menen ilahduttamaan urologia 06.03.
        Koetulokset ovat siellä.


      • IkiMuori
        Syöpis kirjoitti:

        En tiedä miesklinikasta.

        Menen ilahduttamaan urologia 06.03.
        Koetulokset ovat siellä.

        Täällä jotain infoa. Vähän niin kuin naisten gynekologi, mutta keskittynyt miesten asioihin ja miesnäkökulmasta.


      • IkiMuori
        IkiMuori kirjoitti:

        Täällä jotain infoa. Vähän niin kuin naisten gynekologi, mutta keskittynyt miesten asioihin ja miesnäkökulmasta.

        .......siis täältä :):

        http://www.miesklinikka.com/


    • syöpää sairastava

      ikiMuori minkä syövän olet sairastanut?

      "Syöpä, sen sairastaminen tai hoidot eivät poista ihmisestä seksuaalisuutta, mutta ne saattavat muuttaa sen ilmentymistä ja merkitystä väliaikaisesti"

      • IkiMuori

        Sorry mut tämä ketju on nimimerkin syöpis aloittama, pysttäiskös aiheessa?


      • ex-syöppis.

        ..siis syövän sairastaneen seksuaalisuus voi muuttua tai vaihtaa merkitystä väliaikaisesti?
        Kerro tarkemmin,mitä lauseesi tarkoittaa,ikimuori?Oletko sinä itse sen kokenut?


      • rtored

        Lähes oikea on tuo nimimerkkisi. Pitäisi olla Pelle pelletti.
        Jos aivot ovat pellettiä niin ei muuta voi kuin olla pelle.
        Olet henkisesti sairas pelle tuolla mielettömällä vainoamisellasi, et yhtään enempää.
        Mene hyvä ihminen terapiaan.


      • IkiMuori
        ex-syöppis. kirjoitti:

        ..siis syövän sairastaneen seksuaalisuus voi muuttua tai vaihtaa merkitystä väliaikaisesti?
        Kerro tarkemmin,mitä lauseesi tarkoittaa,ikimuori?Oletko sinä itse sen kokenut?

        Ex-syöppis, tuo lause ei ollut minun vaan tämän Suomen syöpäpotilaat ry:n sairaanhoitajan ja seksuaaliterapeutti Leena Rosenbergin. Anteeksi, olisi pitänyt laittaa selvemmin että teksti on lainattua.

        Omassa viittauksessani "viimeiseen kappaleeseen" tarkoitin lähinnä tätä sitä että oleellista minun mielestäni ei ole "sperman poistuminen" tai "kiihotuskynnyksen nousu" kuten aloittaja mielstäni omalla persoonallisella tavallaan asioita ilmaisee :). Kuulostaa lähinnä tekniikan arvioinnilta niin kuin puhuttaisiin enemmänkin autosta mutta kai se on sitä "miesnäkökulmaa :). Siis selvennän: ei tekniikka vaan lämpö ja läheisyys on oleellista vaikeankin sairauden aikana.


      • IkiMuori
        rtored kirjoitti:

        Lähes oikea on tuo nimimerkkisi. Pitäisi olla Pelle pelletti.
        Jos aivot ovat pellettiä niin ei muuta voi kuin olla pelle.
        Olet henkisesti sairas pelle tuolla mielettömällä vainoamisellasi, et yhtään enempää.
        Mene hyvä ihminen terapiaan.

        rtored, antaa kirjoitella kun ei kerran pyynnöstä poisteta hänen juttujaan. Eikö kuitenkin ole positiivista että hän nauraa :). Kun on lusikalla annettu ei voi kapustalla vaatia sanoo vanha sananlasku ja tällöin ei kannata ehkä enrgiaa tuhlata ja vaivautua kommentoimaan tyhjänpäiväisiä juttujaan. Tietenkin voisi toivoa että hänelläkin olisi kommentoitavaa itse aiheesta mutta kun ei panokset riitä niin sitten ei ;).


      • IkiMuori

        Aiheeseen liittyen: onko sinulla joku seksuaalinen ongelma kun huorittelet toistuvasti. Onko kaikki naiset esim ehkä mielestäsi huoria, koetko seksin jotenkin epämiellyttävänä, koetko seksuaalisuuden jotenkin likaisena. Avautuisit hieman jotta pääsisimme tarkemmin sisälle ajatusmaailmaasi, jookosta?


    • Elämä jatkuu

      Syöpis-aloittajalle! Miksi sinä suret tämmöisiä asioita? Rintasyöpään sairastuneet joutuvat paljon enemmän pohtimaan omaa seksuaalisuuttaan. Muutamalle rintasyöpään sairastuneelle tuli avioero, kun puoliso ei kestänyt katsella vajavaista. Vaikka tiedettiin, että se syövänhoito oli väliaikainen. Toisaalta avioliitto lujittui muutaman syöpäpotilaan kohdalla.
      Usko pois, että sinulla on hyvä puoliso!

      • IkiMuori

        Mistä tiedät että "paljon enemmän "? Ei kahden erilaisen syöpäpotilaan pohdintoja omasta seksuaalisuudestaan voi verrata keskenään .Tärkeintähän on se miltä kustakin tuntuu eikä se että kahden erilaista syöpää sairastavan ongelmat laitettaisiin rinnakkain vertailtavaksi. Aloittaja suree heikentynyttä miehisyyttään, joskin tuo asioita esille aika teknisesti ja hauskastikin :). Aika rohkea veto sanoisin, joten ei vähätellä kenenkään vaivoja.


      • Syöpis

        Lienen fatalisti?
        On asioita joihin ei voi vaikuttaa mutta viime vuoden aikana ilmenneet muutokset kuuluvat ryhmään jonka vaikutusmahdollisuuteni haluan selvittää.

        Mieskunnon hiipuminen on vain selvimmin osoitettavissa oleva osa terveyteni ja kuntoni kokonaismuutosta.
        Viime kevääseen saakka totuin elämään jota säätelin itse ja minulla oli tunne ettei minua pysäytä mikään.

        Esittämäni asian lisäksi minua on ajatteluttanut fyysisen kuntoni romahdus joka on täysin ymmärrettävää eikä täysin entiseen ole enää paluuta.
        Siihen liittyy laardin lisääntyminen 6kg:lla ja hemoglobeiinin ja verenpaineiden nousu. Paineet 120 / 70 -> 130 / -80 ja HB 147 -> 159.
        Tasot eivät huolestuta mutta lyhyellä ajalla tapahtuneet muutokset!
        Viimeeksi mainittujen yhteyttä leikkausten jälkimaininkeihin en ymmärrä enkä ole saanut lekureilta tajauttavaa selvitystä.

        Yhteenvetona sanoisin, että minua kiinnostaa elämäni loppuajan elämän laatu.
        Elostelusta, uusista kokemuksista (matkustelusta), kohtuullisesta tissuttelusta ja oraalisista tuntemuksista nauttimista!

        Viimeinen lauseesi osuu kohdalleen.
        Tilanteeni huolestuttaa vaimoani ainoastaan oman mielentilani vuoksi eikä sekään vakavammin.


    • Syöpis

      Selvyyttä ja sitten ei.

      Urologin tiedot osoittautuivat suppeiksi, kuten olin ajatellutkin.

      Testoaso on leikkauksia edeltävällä tasolla, 24.
      PSA tasossa 0,8, ikäryhmäni maksimi 5,5, joten erinomainen lukema.

      Ejakuloinnin häiriintyminen johtuu hermoratojen vaurioista sädetyksessä ja leikkauksessa mutta eivät vaikuta varsinaiseen "fiilikseen". Ei vaan mälli lennä entiseen malliin vaikka tuntemukset ovatkin samat.

      Hb:n nousuun ei osannut ottaa kantaa. Epäilee tehokuntoilun olevan ainakin osatekijänä.
      Huilikuukausien rappeuttava vaikutus on inhottavan rankka mutta panen usvaa putkeen, revityn vatsan puitteissa.

      Uutta tietoa ei tullut mutta rauhoituinpahan hieman.

    • Romanntiikkaa???

      Mälli lennä, yäk.............................................

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      116
      9343
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      46
      2760
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      154
      2513
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      22
      2029
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      14
      1776
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      11
      1570
    7. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      15
      1527
    8. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      11
      1464
    9. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      8
      1356
    10. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      14
      1326
    Aihe