Sairasta!

Käsittämätöntä

Eksyn tänne aina sillointällöin selailemaan keskusteluja steinerkouluista ja silmääni pistävät steinerin vastaiset henkilöt. Heidän kirjoituksensa ja asenteensa vaikuttavat suorastaan sekopäisiltä, fanaattisilta ja sairailta.
"Steinerilaiset" yrittävät ystävälliseen sävyyn korjata heidän olettamuksia omien tietojensa ja kokemuksien avulla, mutta silti meininki on mikä on.

Kun luen teidän kokemuksia steineristä (en tiedä voivatko olla edes todellisia), väistämättä mietin että mistä Peräpohjolasta nämä henkilöt ovat kotoisin, ja minkäläinen heidän ajatusmaailmansa on.

Tunnen kymmeniä steinerkoulun käyneitä, enkä ole kuullut yhdeltäkään omituisesta uskonnon opetuksesta, ahdistavista opettajista tai siitä etteikö kiusaaminen olisi puututtu.

Haluaisin sanoa kaikille tämän palstan vakiosekopäille; Rauhoittukaa ihan oikeasti, teistä saa niin sairaan kuvan, että välillä tekee pahaa lukea näitä keskusteluja.

Terveisin, Steinerkoulun lukiolainen

31

1199

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Taidetta kouluihin!

      Ei tämän palstan paskanheittäjien kirjoitteluja kannata tosissaan ottaa. Olen aikanani, minäkin todellisesti koko 13 vuoden Hgin Rudolf Steiner -koulun käynyt aivan alusta loppuun asti. Keskustelua ei voi saada mielisairaiden ihmisten kanssa, se on nähty. "Steinerfaijan" sitkeyttä perustella ja yrittää keskustella asiallisesti hörhöjen kanssa täytyy vain ihailla. :-)

      Nämä tahattoman komiikan surulliset hahmot "käsittelevät" teksteissään eri aikakausien, eri kaupunkien, eri koulujen, eri opettajien opetusta yhtenä "Steinerkoulu kokemuksena", yhtenä faktisena kaiken Steinerkoulun kattavana kokemuksena. -Yritäpä siinä sitten keskustella... :-D

      Kenties tällä palstalla on myös terapeuttinen merkitys noille vakiosekopäähörhöille ja se on ihan ok. jos ehkä joskus, jotenkin heidän olonsa helpottuisi. On täällä nähty niitäkin, jotka soittavat poskeaan vain idioottimaisen poskensoiton ilosta, kuten erään 'harrastajan' helposti sain itsensä sen myöntämään.

      Hyvää lukuintoa ja koulumenestystä "Steinerkoulun lukiolainen".

      • Terapeuttinen merkitys tälläisilla palstoilla on itse kullekin ;o)
        -SF


    • leikkialeikkia

      ookooo

      okkonooloo
      hoojoopoo (vitsivitsi)
      ja kaannoos nooiin ja sit pupsos hei

      Et kylla usko, ite kirjoitin talkertta

    • Hieno vaihtoehto!

      Kaikista kommenteista huolimatta, olen päättänyt laittaa nuorimmaiseni steineriin. Jos vertaa ylisuuriin luokkakokoihin ja siihen, saako tavallisessa koulussa fiksummatkin lapset mennä omaa tahtia eteenpäin. Niin en edes mieti muita vaihtoehtoja. Minun lapseni ei lähde taantumaan tavalliseen kouluun.

    • 1+3

      Muista sitten, että steinerissa nimen omaan pyritään suuriin luokkiin, jotta kaikki temperamenttityypit olisivat edustettuina. Näin kaikille lapsille löytyy samankaltaista seuraa. Liian pienessä luokassa voi joku jäädä ilman kavereita, koska muut edustavat eri temperamentteja.
      Steinerissa ei myöskään ole sopivaa edetä eri tahtiin muiden kanssa, vaan lasten oppiminen edistyy juuri sen kyseisen ikäkauden mukaisesti.
      Peruskoulussa opetus voidaan eriyttää eli antaa vaativampia tehtäviä, jos esim. osaa jo lukea tai laskea.
      Näin valisti kolmen steinerilaisen äiti minua, kun ihmettelin lähes 30 oppilaan ekaluokkaa ja tiukkaa yhdenmukaisuutta. Heillä esikoinen oli aika kyllästynyt jatkuvaan hälyyn ja heikommin oppivien mukaan menemiseen.

    • alea iacta est

      Voi teitä hölmöjä

      Uskonnon ja koulun sekoittaminen keskenään on älytöntä. Miksi lapset pitää aivopestä johonkin oppiin ?? Aivopesua se on, turha edes muuta väittää. Tutkimukset ovat osoittaneet Steinerkoulut todella surkeiksi ja lapsilta viedään samalla pohja pois mahdollisuudesta tutustua muihin tieteisiin - ja uskontoihin neutraalisti . Steineriläisyys on uskonto. Uskonto ja koulutus eivät kuulu yhteen. OK...normaalikouluissakin on uskontoa ( luterilaisuus) sekoitettuna sekaan, mutta se on nykyisin enemmän uskontojen historiaa ja elämänkatsomus- ja siveysoppia.
      Kaikki yhden asian(aatteen) liikkeet ovat vaarallisia. Steineriläisyys on myös yhden ainoan asian oppi, joka pyrkii lisäämään kannatustaan ja sulkemaan pois mahdollisuutta ajatella "ihan ite".
      Ajatelkaa pitkään tulevaisuuteen ja erityisesti lapsenne parasta, ennenkuin laitatte lapsen Steinerkouluun. Haluatteko oikeasti lapsenne parasta, vai onko harkintanne sellaista "MUTU" tuntuman tietoa, kun se on nyt hienoa laittaa lapsi erikoiseen kouluun, vaikkei olekaan täsmällistä tietoa koulun opetusmetodeista.

      • Ohikulkija..

        En ole vakiokävijä vaan entinen steinerilainen. Viimeinen asia minkä tekisin on oman lapsen laittaminen Steineriin. Outoa jos et tunnista näitä juttuja? Kaverini oli siellä koulukiusattu, osin myös minä ja moni muu. Hörhöilyä, eurytmiaa, antroposofiaa. Heikkotasoista opetusta, arvosanojen puuttuminen. Mitä vielä?


      • staikkuuu

        Mä en tajuu ku meille on ainaki ain opetettu iha perus luterilaista uskontoa ( uskonnon historiaa jne perus meininkii) että missähän Steinerissä sä oot mahtanu olla? :D Ainaki jossai onnistunu toi aivopesu...
        Ja tää 14vee stainer lapsukainen: toi o nii perus :D silloi yläaste ikäsen kaikil o kauhee steiner vastasuus mut usko huvikses se menee ohi :D


    • Hyvillä mielin

      Kaikille "kaltoinkohdelluille" steinerikoululaisille, siis (entisille). KOULU TAI OPETTAJA ei kasvata ja ohjaa lapsia yksin, KAIKISTA ei tule ruudinkeksijöitä tai maistereita, ihan niinkuin ei tavallisessa peruskoulussakaan. Kyllä se kasvatusvastuu ja opettaminen asiassa, kuin asiassa kuuluu yhtälailla vanhemmille! Lapseni lähtee hyvillä mielin steineriin ja minä olen täysillä mukana "filosofiassa". Olen itsekin varhaiskasvattaja ja vanhemmuus ei todellakaan hukassa.

      Tulipa lapsestani isona mitä tahansa, se tuskin on steinerkoulun syytä. Eihän siellä opiskella ammattia.

    • steineroppilas 14vee

      Steiner-koulut ovat vankiloita! Opettajat vanhoja variksia ja koulu rutiköyhä, sillä kaikki rahat menevät viuluihin ja sohviin. Me steiner-oppilaat olemme AINA 3 vuotta opetuksessa jäljessä: biologia on alkeellista, matikassa jäljessä, kemia ja fysiiikka alkavat vasta 7luokalla, kiusaamiseen ei puututa ja EURYTMIA on lasta kiduttavaa humppaamista ja jumalten palvontaa, ja niveltennaksauttelua. Ei sitä kestä...

      • kerran Steiner aina Stei

        Steiner-koulut? Olet ilmeisesti käynyt koulua sitten Suomen jokaisessa Steiner-koulussa Suomen jokaisessa kaupungissa? Mee kotiin teini kasvamaan jookos-kookos ja ehkä kannattais kuitenkin käydä sielä Steiner-koulun tunneillakin missä opetetaan yksillöllistä ja vahvaa perustelutaitoista kriittistä ajattelukykyä jonka sinäkin osaisit jos oikeasti olisit Steiner kasvatti.


    • Ex- steinerilainen

      Osa kirjoittelusta pohjautuu omakohtaisiin kokemuksiin, joten ? Olen ex- steinerilainen aikuinen ja mielestäni on tärkeää, että meille, joiden silmät ovat avautuneet on olemassa edes jokin foorumi, jossa purkaa ahdistavia kokemuksiamme ko. lahkosta.

      • Laita nyt sen koulun nimi, niin kaikki muutkin tietävät välttää sitä!

        Minkäänlainen "Lahkolaisuus" tai aivopesu tai yleensäkään "hengentieteen" opettaminen kun ei kuulu steinerkoulujen toimintaan.

        Jotenkin jo kuulostaa siltä, että kuvaamasi koulu pitää laittaa poliisitutkintaan, sen verran kauheita siellä tuntuu tapahtuvan!?!?


      • Law of Finland
        Steinerfaija kirjoitti:

        Laita nyt sen koulun nimi, niin kaikki muutkin tietävät välttää sitä!

        Minkäänlainen "Lahkolaisuus" tai aivopesu tai yleensäkään "hengentieteen" opettaminen kun ei kuulu steinerkoulujen toimintaan.

        Jotenkin jo kuulostaa siltä, että kuvaamasi koulu pitää laittaa poliisitutkintaan, sen verran kauheita siellä tuntuu tapahtuvan!?!?

        Niio. Se Suomen laki auttaa siinäkin.

        Tietäkää että se SUOMEN LAKI on kaikki kaikessa.


      • meidän fiksu lapsi
        Law of Finland kirjoitti:

        Niio. Se Suomen laki auttaa siinäkin.

        Tietäkää että se SUOMEN LAKI on kaikki kaikessa.

        Suomen Laki, Suomen laki, Suomen Laki, Suomen Laki, Suomen Laki, Suomen Laki,


        Steinerkoulun piha-aluelle ei pidä tulla sellaisten, jotka on rikkoneet Suomen Lakia.


      • suomenlakisuomen
        meidän fiksu lapsi kirjoitti:

        Suomen Laki, Suomen laki, Suomen Laki, Suomen Laki, Suomen Laki, Suomen Laki,


        Steinerkoulun piha-aluelle ei pidä tulla sellaisten, jotka on rikkoneet Suomen Lakia.

        Eikä sisdätiloihin!


      • suomenlakisuomen
        suomenlakisuomen kirjoitti:

        Eikä sisdätiloihin!

        Steinerfaija onkin paljastunut Steinermuijaksi. Ei voi erehtyä.

        Steinermuija!


      • Ex-steiner
        Steinerfaija kirjoitti:

        Laita nyt sen koulun nimi, niin kaikki muutkin tietävät välttää sitä!

        Minkäänlainen "Lahkolaisuus" tai aivopesu tai yleensäkään "hengentieteen" opettaminen kun ei kuulu steinerkoulujen toimintaan.

        Jotenkin jo kuulostaa siltä, että kuvaamasi koulu pitää laittaa poliisitutkintaan, sen verran kauheita siellä tuntuu tapahtuvan!?!?

        Minä en ole tuon viestin kirjoittaja, mutta voin sanoa, että minulla on hyvin negatiivisia kokemuksia Tampereen steinerkoulusta, jossa myös sinun lapsesi ilmeisesti ovat?


      • Ex-steiner kirjoitti:

        Minä en ole tuon viestin kirjoittaja, mutta voin sanoa, että minulla on hyvin negatiivisia kokemuksia Tampereen steinerkoulusta, jossa myös sinun lapsesi ilmeisesti ovat?

        Minullakin on sieltä negatiivisia kokemuksia. Kas kun maailma ei ole pelkkää ihanuutta. Mutta pääsääntöisesti menee positiivisen puolelle ;o)


    • Ex-Steiner

      Itse kävin kanssa aikoinaan Steinerin. Muistot ovat pelkästään positiivisia. Viime syksynä laitoin omankin lapsen Steineriin ja ekan vuoden jälkeen täytyy sanoa, että en ole kyllä tyytyväinen.

      Kaiken maailman toimikunnat, pedagogisesti oikeaoppiset luomuvanhemmat ja kaiken maailman asiaan kuulumaton paska sotkee koko ajan toimintaa.

      Aikoinani kun kävin koulua 80- ja 90-luvulla, olivat rahat tiukassa, mutta nyt tuntuu, että vanhempia lypsetään ihan koko ajan, vaikka valtionavut ja muut ovat kunnossa.

      Jatkuvasti on talkoota, myyjäistä, jotain vitun kannatusmaksun kannatusmaksua ja sen lisäksi vielä opettajan mielestä on niin vitun mukava, kun luokka lähettää yhdessä rahaa jollekin vitun mokkakorvalle johonkin namibiaan.

      Sähköpostia eri talkoista ja toiminnoista tulee niin paljon, että gmail heittää niitä roskapostiinkin jo.

      Sitten vanhempainillat. Istuin viime lukukauden aikana varmaan kymmenessä vanhempainillassa, joista yhdessäkään ei oikeastaan käsitelty mitään oleellista. Puhe keskittyi lähinnä talkoisiin.

      Olen päättänyt, että katson vielä syyspuolen tätä vuotta, jos homma kehittyisi johonkin suuntaan. Jos ei, meidän lapsi lähtee ihan normi kouluun. Itsellä ja vaimolla on kuitenkin työ, joka vie aikaa niin paljon, ettei ehdi leipoa joka viikonloppu ja tulot eivät ole niin hyvät että pystyisi taipumaan koko ajan uusiin Steinerin hankkeisiin.

      • 15+14=29

        Sitä voikin vaan ihmetellä, että mikä tekee steinerkoulusta niin paljon paremman, että kaikki nuo talkoot ja "vapaaehtoiset" kannatusmaksut (jopa 100€/kk) kannattaa kärsiä. Jos ilmaisena vaihtoehtona on suomalainen peruskoulu ammattitaitoisine opettajineen, ja maailmanlaajuisesti arvostettuine tuloksineen.

        Steinerkoulussa opettajien koulutustaso ja oppilaiden tulokset (ylioppilaskokeet) ovat järjestään huonompia kuin peruskoulussa. Asia, joka erottaa steinerkoulun peruskoulusta, on se, että steinerkoulu käyttää hyväkseen lahkojohtaja Steinerin (joka ei ollut kasvatustieteilijä) omaleimaisia kasvatusmetodeita...


      • Epätietoinen, jysky
        15+14=29 kirjoitti:

        Sitä voikin vaan ihmetellä, että mikä tekee steinerkoulusta niin paljon paremman, että kaikki nuo talkoot ja "vapaaehtoiset" kannatusmaksut (jopa 100€/kk) kannattaa kärsiä. Jos ilmaisena vaihtoehtona on suomalainen peruskoulu ammattitaitoisine opettajineen, ja maailmanlaajuisesti arvostettuine tuloksineen.

        Steinerkoulussa opettajien koulutustaso ja oppilaiden tulokset (ylioppilaskokeet) ovat järjestään huonompia kuin peruskoulussa. Asia, joka erottaa steinerkoulun peruskoulusta, on se, että steinerkoulu käyttää hyväkseen lahkojohtaja Steinerin (joka ei ollut kasvatustieteilijä) omaleimaisia kasvatusmetodeita...

        Sun ei sit varmaan kannata laittaa omia lapsias sinne? Miksei muut saa mielestäs laittaa?


      • Näin on jämpti
        Epätietoinen, jysky kirjoitti:

        Sun ei sit varmaan kannata laittaa omia lapsias sinne? Miksei muut saa mielestäs laittaa?

        Valtionapu pois tuollaiselta lahkoliikkeen koululta!


      • 4+2=6
        15+14=29 kirjoitti:

        Sitä voikin vaan ihmetellä, että mikä tekee steinerkoulusta niin paljon paremman, että kaikki nuo talkoot ja "vapaaehtoiset" kannatusmaksut (jopa 100€/kk) kannattaa kärsiä. Jos ilmaisena vaihtoehtona on suomalainen peruskoulu ammattitaitoisine opettajineen, ja maailmanlaajuisesti arvostettuine tuloksineen.

        Steinerkoulussa opettajien koulutustaso ja oppilaiden tulokset (ylioppilaskokeet) ovat järjestään huonompia kuin peruskoulussa. Asia, joka erottaa steinerkoulun peruskoulusta, on se, että steinerkoulu käyttää hyväkseen lahkojohtaja Steinerin (joka ei ollut kasvatustieteilijä) omaleimaisia kasvatusmetodeita...

        "Sitä voikin vaan ihmetellä, että mikä tekee steinerkoulusta niin paljon paremman..."

        En sanoisi, että steinerkoulu on niin erityisesti parempi kuin suomalainen peruskoulu. Steinerkoulu tosin on joillekin peruskoulua sopivampi vaihtoehto.

        "Jos ilmaisena vaihtoehtona on suomalainen peruskoulu ammattitaitoisine opettajineen, ja maailmanlaajuisesti arvostettuine tuloksineen."

        Olen saanut viesteistäsi (vaikka yleensä kirjoitatkin nimimerkillä ex-steiner ym.) sen vaikutelman, että koulujen hyvyyttä mittaavat ainoastaan arvosanat. Tämän ajattelutavan huomioon ottaen ymmärrän hyvin pettymyksesi steinerkouluun. Steinerkoulun ajattelumaailmaan kuuluu, että lasta kasvatetaan myös tuntemaan itsensä esimerkiksi taideaineita apuna käyttäen. Koska lapsi viettää arkipäivistään merkittävän osan koulusta, täytyy sen olla paljon muutakin kuin vain pänttäämistä.


      • Veden hengetär
        4+2=6 kirjoitti:

        "Sitä voikin vaan ihmetellä, että mikä tekee steinerkoulusta niin paljon paremman..."

        En sanoisi, että steinerkoulu on niin erityisesti parempi kuin suomalainen peruskoulu. Steinerkoulu tosin on joillekin peruskoulua sopivampi vaihtoehto.

        "Jos ilmaisena vaihtoehtona on suomalainen peruskoulu ammattitaitoisine opettajineen, ja maailmanlaajuisesti arvostettuine tuloksineen."

        Olen saanut viesteistäsi (vaikka yleensä kirjoitatkin nimimerkillä ex-steiner ym.) sen vaikutelman, että koulujen hyvyyttä mittaavat ainoastaan arvosanat. Tämän ajattelutavan huomioon ottaen ymmärrän hyvin pettymyksesi steinerkouluun. Steinerkoulun ajattelumaailmaan kuuluu, että lasta kasvatetaan myös tuntemaan itsensä esimerkiksi taideaineita apuna käyttäen. Koska lapsi viettää arkipäivistään merkittävän osan koulusta, täytyy sen olla paljon muutakin kuin vain pänttäämistä.

        En voisi olla kanssasi enemmän samaa mieltä!


      • 4+2=6 kirjoitti:

        "Sitä voikin vaan ihmetellä, että mikä tekee steinerkoulusta niin paljon paremman..."

        En sanoisi, että steinerkoulu on niin erityisesti parempi kuin suomalainen peruskoulu. Steinerkoulu tosin on joillekin peruskoulua sopivampi vaihtoehto.

        "Jos ilmaisena vaihtoehtona on suomalainen peruskoulu ammattitaitoisine opettajineen, ja maailmanlaajuisesti arvostettuine tuloksineen."

        Olen saanut viesteistäsi (vaikka yleensä kirjoitatkin nimimerkillä ex-steiner ym.) sen vaikutelman, että koulujen hyvyyttä mittaavat ainoastaan arvosanat. Tämän ajattelutavan huomioon ottaen ymmärrän hyvin pettymyksesi steinerkouluun. Steinerkoulun ajattelumaailmaan kuuluu, että lasta kasvatetaan myös tuntemaan itsensä esimerkiksi taideaineita apuna käyttäen. Koska lapsi viettää arkipäivistään merkittävän osan koulusta, täytyy sen olla paljon muutakin kuin vain pänttäämistä.

        Hyvin sanottu :o)


      • Huvinsa kullakin
        Steinerfaija kirjoitti:

        Hyvin sanottu :o)

        Jaahans, nähtävästi Steinerfaija on trolli, joka on numerohemmo, steinerfaija, Veden hengetär jne. Hän haluaa vaan ylläpitää keskustelua tällä palstalla, että pääsisi pätemään. Viime aikoina hän on keksinyt syyttää muita multinikkeilystä, vaikka on itse asialla.


      • 9+13=22
        Huvinsa kullakin kirjoitti:

        Jaahans, nähtävästi Steinerfaija on trolli, joka on numerohemmo, steinerfaija, Veden hengetär jne. Hän haluaa vaan ylläpitää keskustelua tällä palstalla, että pääsisi pätemään. Viime aikoina hän on keksinyt syyttää muita multinikkeilystä, vaikka on itse asialla.

        Onko "Huvinsa kullakin" faija? :O


      • Huvinsa kullakin
        9+13=22 kirjoitti:

        Onko "Huvinsa kullakin" faija? :O

        Olen ;o)


      • Huvinsa kullakin
        Veden hengetär kirjoitti:

        En voisi olla kanssasi enemmän samaa mieltä!

        Olen tämäkin


    • nurmilauhaa

      Kaikkialla ihmisten kesken voi tulla ongelmia. Ne ratkaistaan, kun tullaan vastaan toista avoimeen keskusteluun kasvoista kasvoihin. Arvostan steinerpedagogiikkaa ja vastavuoroisuutta ihminen ihmiselle.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 121
      2753
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      67
      2520
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      16
      2111
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      19
      1747
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      21
      1658
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      15
      1479
    7. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      17
      1439
    8. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      27
      1403
    9. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      16
      1377
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      6
      1302
    Aihe