PAKKORUOTSI täysin turhaa, paljastaa HS

Vihdoinkin tietoa

Sekä HS että Iltasanomat paljastavat tänään, että PAKKORUOTSIn pakottaminen lapsille on täysin turhaa:

http://www.iltasanomat.fi/kotimaa/tama-myytti-ruotsin-opiskelusta-ei-pida-paikkaansa/art-1288452488015.html

Tämän uuden tiedon mukaan ne 4.000 ruotsinkielistä, jotka eivät katso tarvitsevansa suomenkielen osaamista, saisivat täydet ruotsinkieliset palvelut koko Suomessa iiman, että yli 5.000.000 suomenkielistä pakotetaan pakkoruotsin opiskeluun.

Tällaista paljastavaa uutisointia tarvittaisiin vain lisää ja useammin, jotta koko pakkoruotsin karmeus ymmärrettäisiin paremmin myös päättäjien keskuudessa.

.

11

328

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Joo, MUTTA...

      Tuossa Ilta-Sanomien rkp-tutkimuksen uutisoinnissa oli todella kiero kysymys.
      Koko "tutkimus" on tehty tietoisen harhaanjohtavasti.

      Ensin kysytään, että "vihaako ruotsia". Jos vastaus on ei, niin se muka tarkoittaa PAKKOruotsin kannatusta!

      Miksi ei kysytä oikein " Pitäisikö ruotsin olla vapaaehtoista?" tai " Kannatatko pakkoruotsista luopumista?"

      Ota kantaa-kysely oli tehty ruotsiksi!? Lisäksi kysymys oli outo plugga-sanoineen.

      Toimituksen tarkoitus oli ilmiselvä. Suurin osa suomenkielisistä ei edes ymmärrä koko kysymystä. Eli juuri ne suurimmat pakkoruotsin vastustajat!

      Näin IS pyrkii saamaan mahdollisimman suuren äänisaaliin pakkoruotsin kannattajille.

    • Anti Viha

      Tuo tutkimus on pakkoa kannattavien tapa kääntää keskustelu vihapuheeksi. Ihmisiä ei saa päästää keskustelemaan ruotsin kielen asemasta järkiargumentein.

      Argumentteina esim. todellinen tarve, ihmisten muut tarpeet, erilaiset oppijat, Suomen kilpailukyky ja kulttuurisen monimuotoisuuden kehittyminen.

      Keskustelu on PAKKO pitää tunnekeskusteluna, jossa "tykkää ruotsista" on sivistyskelposen suomenmaalaisen tunnus ja kaikki kritiikki pakkoruotsia kohtaan on muka vain pienen epäsosiaalisen ryhmän suvaitsemattomuutta ja jopa suorastaan ruotsalaisvihaa.

      Logiikan opetus olisi tosiaan tarpeen!

    • Ekaluokkalaisen äiti

      Vihassa on kyllä perää. Minusta ne, jotka pakottavat suomalaislapset lukemaan pakkoruotsia, vihaavat suomalaisia ja haluvat alistaa heidät ylemmän sosiaaliluokan palvelijoiksi.

    • Jättebra

      Voi hyvänen aika, mikä logiikka. Olen hyvilläni siitä, että olen saanut opiskella vieraita kieliä, sekä toista kotimaista kieltä.

      En näe sitä minään alistamisena, vaan kulttuurillisesti mielenkiintoisena.

      Koittakaa suomalaiset ymmärtää, että on etuoikeus saada opiskella eri asioita, toisin kuin joissain kehitysmaissa. Ja se ruotsin opiskelu ei kyllä kenellekään tee kipeää.

    • Etuoikeuspakkoruotsi

      Pakkoruotsi on maan johdon ja ylimpien viranomaisten mukaan pakollista sen vuoksi, jotta ruotsinkieliset saavat palvelua omalla kielellään suomenkielisiltä ympäri suomea.

      Kysymys on todella suomenkielisten velvollisuudesta palvella "ylempää sosiaaliluokkaa", kuten yllä "Ekaluokkalaisen äiti" kertoi.


      Tällainen velvollisuus ei ole enää 2000-luvun tasa-arvon mukaista. Eikö 800 vuotta suomenkielisten palvelusvelvollisuutta ole ollut jo tarpeeksi?

    • aatu ab

      Artikkelissa kerrotaan, että ns pakkoruotsin opetukseen suhtautuu kielteisesti VAIN noin 20 prosenttia peruskoulun oppilaista.
      Muuten oppilaat pitävät ruotsin kielen opiskelusta.

      • 5U55

        Mutta yleensä parin vuoden kuluessa huomaavat tehneensä työtä niska limassa ja huijattuna siihen. Siinä teille oikeutta...


    • Suomessa olen minä s

      Itse en ole koskaan lukenut ruotsia pätkääkään koulussa, ja hyvin oon pärjänny, ruosissakin on käyty monet kerrat, ja hyvin on menny. Jos ruottalaiset ei osaa suomea niin voi voi... en minäkään osaa rutsia.-

      • Ossi

        Ethän sinä osaa suomeakaan.


      • Ossi.ap

        siksi hurreillle pitää olla oma kieli..


      • Opiskelenespanjaa

        Ruotsissa pärjää hyvin englannin kielellä ,koska siellä melkeen kaikki osaa enkkua. Työkielenä Ruotsissa on englanti.
        Englannin kielellä pärjää koko maailmassa ja toinen tärkeä kieli on Ranska tai espanja.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tapio Suominen on kuollut

      Urheilutoimittaja Tapio Suominen on kuollut. Suominen oli kuollessaan 60-vuotias. Selostajalegendan kuolemasta kertoo Y
      Maailman menoa
      251
      18429
    2. Tapio Suominen oli sairauden uhri

      Urheiluselostaja Tapio Suominen kuoli eilen keskiviikkona aamulla tapaturmaisesti Hattulassa. Toisen uutisen mukaan van
      83
      3135
    3. Tapio suominen

      Liian aikaisin lähdit sinua oli kiva kuunnella.
      Ikävä
      123
      2161
    4. Mitä toivot

      Tämän hetkiseen tilanteeseen?
      Ikävä
      191
      1850
    5. Sydämeni on

      varattu sinulle. Et ole minun, en ole sinun. Me on mahdottomuus. Mutta olet se joka on mielessäni ensimmäisenä kun herää
      Ikävä
      134
      1725
    6. Rannalle! Uimaan!! Rinnat paljaiksi!!!

      Järki kadonnut sekä niiltä feministeiltä, jotka vaativat saada esiintyä rinnat paljaina julkisilla uimarannoilla, kuten
      Maailman menoa
      269
      1403
    7. Minä itkin kotona kun tajusin että

      Pelkuruuteni takia kun en lähestynyt vaikka järjestit otollisen hetken ja myöhemmin huomasin lasittuneen katseesi miten
      Ikävä
      10
      1272
    8. Kok-edustaja: Yle aivopesee työntekijöitä

      "– Yle ei vain sensuroi Kyllä isä osaa-sarjaa, vaan haluaa jaksojen määrää manipuloimalla HÄVITTÄÄ ”ongelman” todellisuu
      Maailman menoa
      82
      1083
    9. Elämääni tulee pian uusi uros

      Se on sinisilmäinen, blondi. 😍 Toivottavasti tämä ok?
      Ikävä
      118
      960
    10. Ylen jälkiviisaat estotonta Kamala Harris suitsutusta

      Kolme samanmielistä naikkosta hehkutti Kamala Harrisia ja haukkui Trumpia estottomasti. Nyt oli tarkoituksella valittu
      Maailman menoa
      232
      959
    Aihe