Vestibuliitti yms. seksikivut

fffdfffdsffd

Noniin jakakaahan tarinoitanne kaikki vestibuliittikaimat. Oletteko päässeet oireistanne eroon? Mistä olette saaneet apua?

Minä aloitin seksielämän 18-vuotiaana. Aloitin samoihin aikoihin syömään e-pillereitä, joten kokemuksia seksistä ilman pillereitä ei ole. Ensimmäiset puoli vuotta seksi oli ihanaa ja koinkin olevani todella seksuaalinen ihminen. Puolen vuoden päästä (tai vuoden tai jotain sinne päin) vaihdoin e-pillerit minipillereihin monien syiden takia. En ole varma alkoivatko kivut silloin vai jo aiemmin, mutta tosiaan n. 0,5-1v seksin aloittamisen jälkeen alkoivat todella pahat seksikivut.

Kipu tuntuu vain emättimessä (ei ollenkaan ulkosynnyttimissiä) ja se on todella karmivaa. Kipua tuntuu koko yhdynnän ajan. Yhdynnän jälkeen taas kirvelee, jos ei ole käyttänyt kondomia. Liukuvoidetta olen käyttäynyt aina säästelemättä ja silti kipuja on paljon.

Kävin kunnallisella gynellä ja valittelin ainaisia kipujani. Sain lääkäriltä vain vastauksen, että joskus nuorilla on tällaisia vaivoja. No sitten sais papa-kokeesta tuloksen, että siitä löytyi epätyypillistä atypiaa (solumuutoksia). Tämäkin viesti tuli vain kirjelappusella. Minusta on todella asiatonta kertoa tällainen asia muutamalla rivillä epäselväsi nuorelle ihmiselle, joka tietenkin tällaisesta saa kauhean slaagin. No sitten varasin tästä puolen vuoden päähän yksityiselle gynelle ajan. Siellä lääkäri sanoi, että kivut eivät todellakaan ole normaaleja ja tekikin kaikki mahdolliset testit ja löysi minulta heti selkeät vestibuliitin oireet (kolme kipeää pistettä tietyssä paikkaa emtättimen limakalvolla). Tästä papakokeesta ei sitte enää atypiaa löytynyt vaan sen tilalta löytyi tulehdus. No en tahtonut asiaa tietenkään tuktija yksityisellä ja soitin omalle lääkärilleni joka neuvoi klamydia kokeeseen. No sitä ei tietenkään ollut ja asia jätettiin sikseen...

Seuraavassa kunnan papa-kokeessa ei sitten ollut enää mitään erikoista.

No seksikivut ovat yhä olemassa ja minipillereitä syön. Minipillereistä pidin aiemmin 3kk tauon, jotta näkisin aiheuttavatko ne kipuja, mutta eipä mitään eroja sinä aikana ollut. Olen kuitenkin päättänyt syödä noita pillereitä, koska kuukautiseni ovat yksinkertaisesti niin pahat, että olen vuoteen omana kerran kuussa 7päivää....

Onko siellä annettavissa vertaistukea? Tuntuu kun minulle oltaisiin annettu kaikki mahdolliset naisten vaivat :D Voinen mainita, että minulta löytyy myös uusiutuva haarovälipaise, joka on tyypillinen naisilla. Niin ja tietenkin halut ovat olleet nollassa jo vähintään 1,5 vuotta kipujen takia.

Vitsit alkaa loppua. Pääseekö tästä koskaan eroon? Osaatteko vinkata jotain hyvää gynekologia, joka hoitaa hommansa hyvin?

11

1765

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • vaivainen_akka

      Minulla on myös alkanut ilmaantunua kummia yhdyntäkipuja. Elämäni on ollut seksuaalisesti aktiivista noin 6 vuotta, joista 4 vuotta olen syönyt e-pillereitä. Kummalliset yhdyntäkivut alkoivat viime syksynä ja siitä asti olen juossut lääkäreissä. Kunnalliset lääkärit eivät oikeen osaa sanoa mitään, gynen mukaan kaikki olisi muka kunnossa fyysisesti, joten lääkärit ovat vaan arvailleet mikä minulla voisi olla. On testattu kaikki sukupuolitaudit, olen käyttänyt emätinkapseleita, saanut pissatulehduksen estolääkkeet, hiivatulehduksen lääkkeet yms, mutta mikään ei auta. Lääkärit inttävät että limakalvoni olisivat kuivat, vaikkei seksin aikana ole koskaan ollut märkyyden kanssa mitään ongelmia.

      Minua seksi sattuu aina "sisään työntyessä", tiedä sitten mikä alue se on anatomisesti. Kuitenkin tietyt muutama kipupisteet osaan sieltä paikantaa. Useaan otteeseen on myös tullut verta kovan kivun lisäksi.

      Olen aika toivoton tämän asian suhteen, pitää taas jatkaa lääkäreillä juoksemista. Kumpa olisi varaa yksityiseen gyneen, mutta köyhänä opiskelijana se jää vaan haaveeksi :/

      Olen alkanut epäillä kaiken tämän johtuvan e-pillereistä, sillä heti ne alotettuani kärsin toistuvista pissatulehduksista jne ja nyt tämä. Pitäisi kai seuraavaksi kokeilla ehkäisymenetelmän vaihtoa.

      Toivottavasti saat asiasi kuntoon, jos selviää mikä on niin pistä viestiä, haluan kuulla mielenkiinnosta !

    • Dodosorsa

      Mulla alkoi syksyllä 2009 olla todella kovia yhdyntäkipuja. Kävin YTHS:n gyneillä ja sieltä sain joka kerta jonkun uuden e-pillerireseptin, renkaan tms. ja selityksen "ne on niitä yleisiä kipuja". Kivut vain pahentuivat ja seksi poikaystävän kanssa meni siihen pisteeseen, että purskahdin vain itkemään kun sattui niin paljon. Tuntui kuin alapäätä olisi veitsellä viillelty. Gyne totesi sitten jossain vaiheessa, että e-pillerit olivat kuivattaneet koko kehoni, eikä nuo 'lievemmät' pillerit auttaneet palautumista. Lopetin pillerit kokonaan. Mihinpä niitä olisi tarvittukkaan.

      Keväällä 2011 päätin kokeilla yksityistä gyneä. Gynekologi tutki ja sanoi, ettei löytänyt mitään normaalista poikkeavaa ja kysyi, mitä oikestaan toivoin tältä käynniltä. Ei siinä oikein muuta kuin todeta, että 80 v. mummollakin on vilkkaampi seksielämä, enkä tiedä enää mitä tehdä. Sain lähetteen HYKS:n naistenklinikalle prof. Paavolalle, josta puhutaan paljon keskustelupalstoilla yms. Ajan sain alkusyksylle 2011. Kun sitten pääsin vastaanotolle, meni 5 minuuttia kun alapäätäni rönkittiin ja todettiin 2 luokan vestibuliitti ja limakalvojen kuivuudesta aiheutunut haava vulvassa. Hoidoksi sain lähetteen fysioterapiaan sähköhoitoon ja puolen vuoden hiivalääkityksen fulcanazol tjsp. Kun pääsin vastaanotolta pois, lukkiuduin naistenvessaan itkemään puoleksi tunniksi. Osaksi kai helpotuksesta.

      Kävin tammikuussa viimeistä kertaa fysioterapeutilla ja oli kova tsemppi päällä sillä tunsin voivani paremmin. Olimme jopa olleet yhdynnässä poikaystäväni kanssa ensimmäiseen kertaan vuoteen. Olin tosin ollut humalassa. No, menin sitten Paavolalle kontrollikäynnille, eikä tarvinnut alapäätä törkkiä kuin hetken ja olin taas itku kurkussa. Ei se kipu ollut mihinkään kadonnut.

      Nyt odotan lähetettä leikkaukseen, missä nuo kipualueet korvattaisiin ihonsiirrolla.

      On "kiva" kuulla et muitakin kohtalotovereita on. Viimeiset pari vuotta on tuntunut jatkuvalta pinnalla pysymiseltä. Välillä on vajottu alas. Jotenkin tuntuu todella kaukaiselta ajatukselta, että mulla voisi olla normaali(seksi)elämä.

      • tiedonjanoinen

        Onko teillä joku tietty asia "laukaissut" kivut? Pillerit? Lopetus/aloitus? Hiiva/st?

        Mä olen aika pihalla näistä jutuista. Sain gyneltä lähetteen seksuaaliterapiaan ja fysioterapeutille. Molemmissa olen käynyt nyt kerran ja toinen aika on muutaman viikon sisään. Seksuaaliterapia tuntui niin turhalta jaarittelulta.. Fysioterapiassa testattiin lantionpohjan lihasten toiminta ja tulokset oli ihan normaaleja.

        Mulla kipu on emättimessä sisällä. Ei ulkopuolella, vaikka gyne niitäkin sörkki. Sisätutkimukset on aina olleet mulle vaikeita, mutta olen luullut että ne on kaikille.

        Seksi on..no..aika kamalaa. Polttaa ja viiltää liukasteesta huolimatta.


      • Dodosorsa_1
        tiedonjanoinen kirjoitti:

        Onko teillä joku tietty asia "laukaissut" kivut? Pillerit? Lopetus/aloitus? Hiiva/st?

        Mä olen aika pihalla näistä jutuista. Sain gyneltä lähetteen seksuaaliterapiaan ja fysioterapeutille. Molemmissa olen käynyt nyt kerran ja toinen aika on muutaman viikon sisään. Seksuaaliterapia tuntui niin turhalta jaarittelulta.. Fysioterapiassa testattiin lantionpohjan lihasten toiminta ja tulokset oli ihan normaaleja.

        Mulla kipu on emättimessä sisällä. Ei ulkopuolella, vaikka gyne niitäkin sörkki. Sisätutkimukset on aina olleet mulle vaikeita, mutta olen luullut että ne on kaikille.

        Seksi on..no..aika kamalaa. Polttaa ja viiltää liukasteesta huolimatta.

        En osaa sanoa tarkkaa ajankohtaa, jolloi kivut alkoivat. Pikkuhiljaa.

        Mulla kivut on pääasiassa ulkopuolella, mutta sisälläkin tuntuu epämielyttävältä. Oletko kokeillut kosteuttavaa ceridal-öljyä sisäpuolelle? Mulla se helpotti jonkin verran.

        Vähän jänskättää kun sain leikkausajan lokakuun lopulle. Enemmän ehkä, että mitä tapahtuu kun paikat ovat reilassa (jos ovat). On mennyt nimittäin toooodella pitkä aika siitä kun on ollut kiinnostunut sänkyhommista, alkaako kiinnostamaan vai jatkanko mummoutumista... Tällä hetkellä vaikka Jude Law tulisi ehdottelemaan niin tuskinpa innostuisin.


    • aloittaja.....

      Oho, olin aloittanut tämän keskustelun, enkä koskaan nähnyt näitä vastauksia!

      Jatkoa tarinaani:

      Kevään ja kesän aikana kävin jorvissa naistentautien poliklinikalla ja sain sieltä lähetteen fysioterapiaan kätilöopistolle... Liityin myös vd-tukiryhmään, josta oli paljon apua :) (http://health.groups.yahoo.com/group/vd-ryhma/). Tuolla jaetaan ihan konkreettisia hoitovinkkejä, mitä ei kyllä lääkäreiltä saa..

      Tuolla jorvissa lääkäri ehdotteli, että kipu olisi vain pääni sisällä (vaikka melkein jouduin kipusokkiin siinä papa-kokeen aikana) ja kerroin, että minulle on ihan tehty vestibuliittidiagnoosi. No tosiaan tuolta en saanut minkään sortin apua ja siinä vaiheessa kun tuo fysio nyt syksyllä alkoi, niin kipuni olivat jo poissa!!

      Minulla kun kävi niinkin "ihanasti", että erottuani puolistostani (juuri näiden kipujen takia) lopetin nuo minipillerit ja kappas, kivut katosivat kuin seinään!!! Aiemmin en muista (kuten täällä kirjoitinkin), että kivut olisivat hellittäneet pillerituaon aikana, mutta nyt ne lähtivät jo ihan viikossa kokonaan pois... Siis ihan kokonaan... Yhtä tuntuu todella oudolta olla yhdynnässä ilman kipuja... Sitä ihan tuppaa ihmettelemään, että mitä minä tässä nyt teen :D kaksi vuotta kun kerkesin harrastamaan seksiä tasan pakosta ja se oli aina yhtä epämiellyttävää..

      En voi kun olla todella onnellinen, että omat kipuni johtuivat vain pillereistä! monilla kun mikään ei tunnu vievän kipuja pois... SUOSITTELEN jokaista kokeilemaan pilleritaukoa, vaikka olisi aiemminkin kokeillut... Toivon, että olisin itsekin kokeillut jo aiemmin tosissani taukoa... Ehkä suhteenikin ei olisi silloin loppunut.

      No sainpahan ainakin jotakin takaisin tässä erossa :)

      Sääli että kuukautiseni ovat yhä ihan helvetilliset... Nyt olen kuitenkin päättänyt kärsiä niistä ennemmin, kuin seksikivuista... Moni mies kun ei selibaatissa tahdo elää, enkä kyllä liioin minäkään..

      Nuo e-pillerit/minipillerit kun vievät halutkin! Lisäksi ne voivat myös masentaa... Itse ainakin huomaan nyt kuinka "harmaata" elämäni oli tuon kaksi vuotta...

      Hyvinhän nuo kyllä toimivat ehkäisynä, kun kipujen ja haluttomuuden takia ei tule sekstattua :DDDDD

      Paljon voimia teille kaikille samaa sairastaville

      • onnekas9876

        Haluan jakaa teidän kaikkien kanssa mun uskomattoman tarinani. Olen nyt 18-vuotias nuori nainen. Seksikipuni alkoivat vuoden 2013 Syksyllä. Ajattelin niiden johtuvan silloisesta ehkäisymenetelmästäni eli ehkäisyrenkaasta. Hakeuduin lääkäriin(kunnallinen ehkäisyneuvola) ja lopetin renkaan käytön. Aloitin minipillerit ja sain neuvoksi käyttää liukkaria. Seksikivut eivät helpottaneet. Menin yksityiselle lääkärille, jolla kävin reilun puolen vuoden ajan. Kaikki sukuouolitautitestit ja papakokeet käytiin läpi. Minulla oli tuolloin pari bakteeritulehdusta, ja lääkäri epäili aluksi kipujen johtuvan niistä. Kuitenkaan kivut eivät hellittäneet vaikka kaikkea yritettiin. Loppujen lopuksi tajusin olevani niin pahassa tilanteessa, etten ollut harrastanut seksiä puoleen vuoteen. Parisuhteeni alkoi rakoilemaan pikkuhiljaa. Minusta tuntui etten enää ollut nainen. Etsin netistä tietoa seksikivuista, ja törmäsin vulvodyniaan. Sen kaikki oireet täsmäsivät siihen. En kuitenkaan uskaltanut ajatella kärsiväni siitä. Mennessäni lääkäriin vanhasta syystä tuhannetta kertaa ilman apua, hän sanoi minulle: "Epäilen että sinulla on vulvodynia. Tämä ei nyt ole varmaa, mutta lähetän sinut seksuaaliterapeutin kautta erikoissairaanhoitoon." Olin kuin tuhoon tuomittu. Itkin kaksi päivää putkeen. En voinut uskoa uutista todeksi. Keskustelin asiasta ystävieni kanssa. He kertoivat minulle eräästä todella hyvästä yksityisestä gynekologista, ja sanoivat että kannattaisi käydä hänen luonaan. Varasin ajan vaikka ajattelinkin ettei siinä ole mitään järkeä. Hän kuitenkin pelasti minut. Hän pyysi minua kertomaan seksikivuistani. Kerroin järkyttävästä viiltävästä ja polttavasta kivusta emättimen sisässä kun sinne työntyy jotain, tai oikeastaan estää koko työntymisen. Hän teki perusteellisen gynekologisen tutkimuksen. Etikalla tutkiessaan hän kertoi löytäneensä viruksen. Pelästyin ja olin ihmeissäni, minullehan oltiin tehty sukupuolitautitestit? Kyse ei kuulemma ollut sukupuolitaudista. Hän suoritti minulle penslauksen, joka toistettiin viikon päästä. Toisen kerran jälkeen hän sanoi tilanteeni olevan kuin eri maailmasta. En uskonut vielä tässä vaiheessa että kipuni johtuisi jostain ulkosynnyttimissä olevasta ongelmasta, sillä kipu tuntui sisällä. Sitäpaitsi en ollut ikinä tuollaisesta viruksesta kuullutkaan. Epäilykseni osoittautuivat vääriksi. Olen kahden viikon aikana harrastanut neljä kertaa yhdyntää. Olen NAUTTINUT yhdynnästä. Vuoden piina on ohi kahden hoitokerran jälkeen. Ensimmäisen onnistuneen yhdyntäkerran jälkeen itkin onnesta. En voi uskoa todeksi, että kaksi lääkäriä ei osannut todeta tätä. Minua oltiin lähettämässä ERIKOISSAIRAANHOITOON vulvodyniaepäilyn kanssa. Minäkin jo uskoin että minulla on vulvodynia. Onneksi tämä kokenut lääkäri pelasti minut.


      • mikähän se oli?
        onnekas9876 kirjoitti:

        Haluan jakaa teidän kaikkien kanssa mun uskomattoman tarinani. Olen nyt 18-vuotias nuori nainen. Seksikipuni alkoivat vuoden 2013 Syksyllä. Ajattelin niiden johtuvan silloisesta ehkäisymenetelmästäni eli ehkäisyrenkaasta. Hakeuduin lääkäriin(kunnallinen ehkäisyneuvola) ja lopetin renkaan käytön. Aloitin minipillerit ja sain neuvoksi käyttää liukkaria. Seksikivut eivät helpottaneet. Menin yksityiselle lääkärille, jolla kävin reilun puolen vuoden ajan. Kaikki sukuouolitautitestit ja papakokeet käytiin läpi. Minulla oli tuolloin pari bakteeritulehdusta, ja lääkäri epäili aluksi kipujen johtuvan niistä. Kuitenkaan kivut eivät hellittäneet vaikka kaikkea yritettiin. Loppujen lopuksi tajusin olevani niin pahassa tilanteessa, etten ollut harrastanut seksiä puoleen vuoteen. Parisuhteeni alkoi rakoilemaan pikkuhiljaa. Minusta tuntui etten enää ollut nainen. Etsin netistä tietoa seksikivuista, ja törmäsin vulvodyniaan. Sen kaikki oireet täsmäsivät siihen. En kuitenkaan uskaltanut ajatella kärsiväni siitä. Mennessäni lääkäriin vanhasta syystä tuhannetta kertaa ilman apua, hän sanoi minulle: "Epäilen että sinulla on vulvodynia. Tämä ei nyt ole varmaa, mutta lähetän sinut seksuaaliterapeutin kautta erikoissairaanhoitoon." Olin kuin tuhoon tuomittu. Itkin kaksi päivää putkeen. En voinut uskoa uutista todeksi. Keskustelin asiasta ystävieni kanssa. He kertoivat minulle eräästä todella hyvästä yksityisestä gynekologista, ja sanoivat että kannattaisi käydä hänen luonaan. Varasin ajan vaikka ajattelinkin ettei siinä ole mitään järkeä. Hän kuitenkin pelasti minut. Hän pyysi minua kertomaan seksikivuistani. Kerroin järkyttävästä viiltävästä ja polttavasta kivusta emättimen sisässä kun sinne työntyy jotain, tai oikeastaan estää koko työntymisen. Hän teki perusteellisen gynekologisen tutkimuksen. Etikalla tutkiessaan hän kertoi löytäneensä viruksen. Pelästyin ja olin ihmeissäni, minullehan oltiin tehty sukupuolitautitestit? Kyse ei kuulemma ollut sukupuolitaudista. Hän suoritti minulle penslauksen, joka toistettiin viikon päästä. Toisen kerran jälkeen hän sanoi tilanteeni olevan kuin eri maailmasta. En uskonut vielä tässä vaiheessa että kipuni johtuisi jostain ulkosynnyttimissä olevasta ongelmasta, sillä kipu tuntui sisällä. Sitäpaitsi en ollut ikinä tuollaisesta viruksesta kuullutkaan. Epäilykseni osoittautuivat vääriksi. Olen kahden viikon aikana harrastanut neljä kertaa yhdyntää. Olen NAUTTINUT yhdynnästä. Vuoden piina on ohi kahden hoitokerran jälkeen. Ensimmäisen onnistuneen yhdyntäkerran jälkeen itkin onnesta. En voi uskoa todeksi, että kaksi lääkäriä ei osannut todeta tätä. Minua oltiin lähettämässä ERIKOISSAIRAANHOITOON vulvodyniaepäilyn kanssa. Minäkin jo uskoin että minulla on vulvodynia. Onneksi tämä kokenut lääkäri pelasti minut.

        Kiva näin. Voisitko kertoa sen viruksen nimen, jos vaikka jollain muullakin olisi se?

        Monet vulvodyniaa yms. sairastavista ovat käyttäneet antibiootteja joko hiivan tai virtsatieinfektion takia. Antibiootit tappavat kehosta myös hyvät auttajabakteerit, jolloinka kaikki mahdollinen pääsee mellastamaan.


      • onnekas9876
        mikähän se oli? kirjoitti:

        Kiva näin. Voisitko kertoa sen viruksen nimen, jos vaikka jollain muullakin olisi se?

        Monet vulvodyniaa yms. sairastavista ovat käyttäneet antibiootteja joko hiivan tai virtsatieinfektion takia. Antibiootit tappavat kehosta myös hyvät auttajabakteerit, jolloinka kaikki mahdollinen pääsee mellastamaan.

        Valitettavasti ei sanonut nimeä enkä kysynytkään... Mietein että olikohan kondylooma, muttakun se ei näkynyt sukupuolitautitesteissä. Ja virus oli kuulemma ulkosynnyttimissä vain ja siksi ei näkynyt papassa.


    • bartholi...

      2013 vuoden alussa minulla oli bartholin rauhasen tulehdus. Tämän jälkeen tulin raskaaksi ja tilanteeni oli semmoinen ettei ollut muuta vaihtoehtoa kuin ab.. Ab:n jälkeen minulle tuli kaksi virtsatulehusta, kunnes tänään taas. Aikaisempina kertoina en käynyt lääkärissä kun tunnistin oireet ja sain antibiootit, minulla ei oo koskaan ennen ollu virtsatulehusta. Tänään siis virtsatessa alkoi kirvellä. Ajatteli jo et nytkö taas... Kunnes luin tarkemmin ja tutkin itseäni tarkemmin... Oireeni viittaisivat enemmän tähän kuin virtsatulehdukseen. Tajusin ettei minulla ole muina kertoina ollut välttämätä virtsatulehusta. En helpolla mene lääkäriin. Onneksi ei niin paha ole, että yhdynnästä saan nauttia täysillä. (harrastetaan melkein jokapv, joskus useammin päivässä, joskus ei ollenkaan mut noin) 3-4kk välein oireet alkaa ja kestää noin muutaman päivän ja kun on tulossa, yhdyntä koskee. Virtsatessa vähän kirvelee, kun koskettaa virtsaputken suuaukko koskee ja paljo. Ei yhdynnästä tietoakaan kun on pääll.
      Ab:n jälkeen lääkärini kehoitti minua aloittamaan mini-e pilsut.. Niitä olen syönyt n.1,8v. Samoja koko aikana.
      Pitäisi varmaan käydä lääkärissä, mutta ku ei niin helpolla tuu lähettyä.. Kun tän kaa vielä voi elää.
      Bartholin rauhasen tulehduksen aikanakaan en helpolla menny lääkäriin. Vasta loppupuolella ku kipu oli jo niin sietämätön ettei enää voinut maatakaan ja häpyhuuli oli jo luumun kokoinen.. Tällöinkään en meinannut mennä jos poikaystäväni ei olisi minua sinne raahannut..

    • bartholi...

      Vestibuliittia monesti luullaan virtsatulehdukseksi, oireet kun on aikalailla samat. Monesti lääkäri ei tiedä.

      Kun minulla oli bartholi, menin päivystyksee ja siellä ilmottautumisessa kerroin oireista et ouumun kokone häpyhuuli ym.tämä oli suu auki ja mietti mikä voi olla mä et bartholin rauhase tulehus, pisti lääkärille et tutkii ku ei oo ennen kuullu, eikä lääkärikää ollu.. Tutki netistä mikä se on ja anto resepti lähetti apteekkii lasku: 28e.. juu..

      Monesti ite pitää tietää mikä ihtejää vaivaa...

    • Anonyymi

      Mulla ei yhdyntö kipuja ole, mutta yhdynnän jälkeen useampia kuukausia tulee yhtäkkiä vaan todella voimakas terävä kipu, joka kestää noin 5sec-15min. En ole ainakaan vielä eroon näistä päässyt mutta heti jos lääkäri kertoo löytäneensä jonkun avun niin aijon ottaa sen vastaan, en ole paras vastaamaan kysymykseen

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kyllä suoraan

      Sanottua vi.tu.taa. Miksi en toiminut silloin. Sama kun olisi heittänyt smagardin menemään.
      Ikävä
      75
      2270
    2. Voisitko nainen kertoa mulle

      Tykkäätkö sä musta, vai unohdanko koko jutun? Mä en viitti tulla sinne enää, ettei mua pidetä jonain vainoajana, ku sun
      Suhteet
      175
      1771
    3. Perustele miksi hän ei

      Ole sopiva sinulle
      Ikävä
      162
      1629
    4. Miehelle naiselta

      Ajattelen sinua aina, en jaksa enää. Ja luulin, että pidit minusta, mutta silloin olisit tehnyt jotain. Mutta sinä et te
      Ikävä
      50
      1392
    5. Oisko jii-miehelle jollakin asiaa

      Jos vaikka on jäänyt joku asia sydämen päälle.
      Ikävä
      90
      1388
    6. Iäkkäät asiakkaat ärsyttävät kaupoissa

      Miksei Kela järjestä palvelua, jolla toimittaisivat ostokset suoraan ikäihmisille? https://www.is.fi/taloussanomat/art-
      Maailman menoa
      296
      1251
    7. Olen syvästi masentunut

      En oikein voi puhua tästä kenenkään kanssa. Sillä tavalla että toinen ymmärtäisi sen, miten huonosti voin. Ja se että mi
      Tunteet
      135
      1119
    8. Miksi sinulla, nainen

      On niin negatiivinen asenne minuun ja yleensäkin negatiivinen käsitys?
      Ikävä
      113
      1063
    9. Mikä oli nainen

      Paras yhteinen hetkemme niistä pienistä ja vähäisistä.
      Ikävä
      75
      1062
    10. Nainen, millainen tilanne oli

      kun huomasit ihastuneesi häneen oikein kunnolla. Missä tapahtui ja milloin
      Ikävä
      55
      948
    Aihe