heippa! oon 14 vuotias tyttö ja mun täytyy pitää esitelmä luokan edessä tiistaina.. Ensiksi pitää kertoa lukemastaan kirjasta ja sen jälkeen lukee kirjasta 4 sivua..
Ongelmä on tässä se, että pelkään iha jumalattomast sitä. :D Alan aina tärisemään, henki ei kulje, sydön hakkaa, ääntä ei tuu (tai jos tuleekin nii tärisee..) ja alan melkein itkemään..
Tämä saattaa johtua siitä, että ala-asteel luin tarinaa ja jostain syystä tuli samanlainen juttu ja kaikki nauroi mulle. :D Jouduin keskeyttää lukemisen sillon ja olin niiiin nolona ... Nyt en osaa lukee mitää luokan edessä ilman et purskahdan melkein itkuun.. = kaikki nauraa.
Tiedän et pitäis ottaa rennost ja ajatella mitä se muita liikuttaa jnejnejne mut eipä oo auttanu ennenkään. :D Nyt pyydän teiltä neuvoja mitä pitäisi tehdä .. Ja luokkamme on niin rauhallinen ja kaikki keskittyy esittäjään et he huomaavat pienenkin 'virheen' :S AUTTAKAA!
oon kans miettiny et kerron opettajalle, ja sanon etten aijo esittää.. Mut koska näitä tilanteita tulee jatkuvasti mm. lukiossa, enkä haluis nyt mennä sieltä mistä aita on matalin.. Enkä halua että 9 numeroni laskee. Olen juuri päässyt tavoitteeseen..
Mutta tän seurauksena olen myös miettinyt lintsaavani äikän tunnit tai jäävän vaan kotiin aina.. mut jokatapaukses mun pitää se joskus esittää D:: joten neuvot olisivat tarpeeseen NYT !!!
Ja siis tunnen oman luokkani lähes kokonaan ja opettajakin on rento. Uskallan myös ryhmässä esittää/lukea ja samoin uskallan näytellä luokan edessä.. mut sitten et ite täytyy keksii teksti ja lukea se YKSIN siinä tuottaa ongelmia.... neuvoja?
esitelmäpelko
14
1953
Vastaukset
- ithinkicanfly
Mene sieltä missä ei ole aitaa ollenkaan ;D! No ei vaiskaan, mulla oli just samanlainen tilanne yläasteella, mutta kun niitä esitelmiä pitää niin se helpottaa.
Et ikinä usko miten ite sain esiintymispelon kokonaan pois; tekemällä aloitteita tytöille näin lukiossa... :D eeei en meinaa että sun pitäs tehä näin mutta kyllä ne pelot sitte lähtee pois ajankuluessa ja ku oot tottunu siihen että pidät esitelmiä.
Eikä täällä lukiossa niin paljon esitelmiä pidetä. Normaalisti vain äidinkielessä 1 esitelmä koko kurssin aikana. Itse oon pitäny tänä vuonna varmaan 3 esitelmää tänä vuonna, ja oon lukion kakkosella :P - help me please!
hahha ;D ja aina oon muute mennykki sielt helpointa reittii pitki mut nyt tuntuu et ois pakko pitää toi esitelmä ..
ja no hyvä kuulla!:) - help me please!
mut lisäää neuvoja !!!! auttakaa D:
- ....................
Tässä vinkkejä:
- Tärinä ja hengitys: yritä rentoutua (esim. rentouta hartiat, hengitä syvään ja rauhallisesti), ota tukea pöydästä kädellä tai istu jos saat, lue pieniltä papereilta (ei näy jos kädet tärisevät).
- Ajattelu: mieti, että tämä kerta menee paremmin kuin viimeksi. Ja muista, etteivät muut näe kuinka paljon jännität. Se ei myöskään haittaa, että jännität, koska kaikki jännittävät. Esitelmä ei myöskään kestä kovin kauan. Valmistaudu esitykseen hyvin!
Tässä tietoa esiintymisjännityksestä:
http://www.yths.fi/terveystieto_ja_tutkimus/terveystietopankki/133/esiintymisjannitys
http://kielikompassi.jyu.fi/puheviestinta/tietomajakka/maja_esiintyminen_jannitys.shtml - Apua tulossa
Ajattele rentointa ja mukavinta paikkaa missä oot ikinä ollu. Älä välitä muista. Oo niinku niitä ei edes ole olemassa. Jos ei auta nii sitte en tiiä mikä muu auttaa
- tyttoesiintymassa
Mä rupean tärisemään ja hikoamaan joka esitelmässä. Oikeasti, käteni hikoavat ja tärisevät, niin, että paperi kahisee. Ala-asteella mullekki naurettiin tuosta syystä.
Yläasteella otin itteäni niskasta kiinni. Jos käytän paperia (jota en enään edes tarvitse, vedän lonkalta), teen sen paksusta kartongista ja mielellään monta sellaista, kuten juontajilla.
Ja kun rupee liikaa tärisemään, sanon "anteeksi, hetkinen", ravistelen käsiäni, käännyn ympäri, virnistän ja hyppelen vähän ilmaan. Yritän ravistella koko kehosta jännityksen pois. Myös käsien nyrkkiin puristaminen auttaa.
Kuulostaa tosi hullulta, muttei ees oo. Opettajat aina naurahtaa vähän, ja yleensä ennen esitystä saatan mainita, että mua jännittää ihan hirveästi, niin kaikki ymmärtää, että miks mä tärisen siel ees.
Nää toimii minul, itelleen nauraminen ja hymyileminen, rennolla asenteella mennään, jos sitä mokaa, so what? Parempi vähän naurahtaa, kuin ruveta panikoimaan. Kaikki mokaa ja kaikki jännittää. Tarkkaile luokkalaisiasi, eikö ne tärise yhtään? Hipelöi takin reunaa, punastele, hikoa, vaihtele jatkuvasti asentoa?
Tärkeintä on olla rento ja oppia virheistä. :) Myöhässä olen esitelmääsi ajatelen mutta etsi käsiisi kirja Arthur C Wassmer Ihmissuhteet.
- jooooooooo
heippa! ota rennosti, ja kerro pelostasi kavereillesi, opettajille! jos esität, itsetuntosi kohoaa todella paljon esityksen jälkeen ja et enäään pelkää niin paljoa, myös betasalpaajista on apua, kysy äidiltäsi niistä!
- girlllll
älä esitä yksin, jos joudut niin missaa koko juttu, sorry näin useimmat vaa tekee:(
mä olen kyllä tasan sitä mieltä ettei kukaan ole velvollinen nolaamaan itseään. jos esiintyminen ei oo Sun juttus niin sitten ei ole. Sun ei ole pakko tehdä sitä jos et halua piste
ps esittäminen ei ratkaise numeroa jos olet kuitenkin tehnyt sen ja näyttänyt sen opelle ja tehnyt selväksi opelle ettet esitä.
- Opex
Opettaja ei voi pakottaa oppilasta tekemään mitään sellaista, jonka oppilas kokee nöyryyttävänä ja ahdistavana. Esimerkiksi: laulaminen ja esitelmien pito luokan edessä, suihkussa käyminen muiden nähden (Oppilailla on lain suoma oikeus yksityisyyteen, jonka piiriin alastomuus kuuluu). Näille kaikille on annettava vaihtoehtoinen suoritusmahdollisuus.
Pakottaminen nöyryyttäviin tilanteisiin voi aiheuttaa elinikäisen trauman. Kaikenlainen nöyryyttäminen on lain mukaan kielletty! - luento.
Narsismin seitsemän syntiä
Posted on 8.5.2007
Sandy Hotchkiss:n mukaan nämä ovat:
1. Häpeämättömyys
-Narsistille häpeä on niin sietämätön tunne, että hän on kehittänyt keinot olla kokematta sitä lainkaan. Psykologit kutsuvat tätä häpeän ohittamiseksi. Ulospäin se vaikuttaa häpeämättömyydeltä tai omantunnon puuttumiselta ja käytkeytyy kieltämisen, kylmyyden, syyttelyn tai raivon suojamuurin taakse.
2. Maaginen ajattelu
-Tarve välttää häpeää hinnalla millä hyvänsä tuottaa jatkuvia ongelmia narsistille, koska elämässä tulee tämän tästä eteen nöyryyttäviä kokemuksia, joita ei voi kohdata tyynesti. Aina joku on parempi, älykkäämpi, kauniimpi, menestyvämpi, mitä milloinkin. Narsistia ei kuitenkaan lohduta se, ettei kukaan ole täydellinen, koska hän näkee itsensä poikkeuksena tästä luonnonlaista. Hänen täytyy löytää keino pönkittää itsetuntoaan pitääkseen karut tosiasiat loitolla. Tähän tarvitaan usein aimo annos vääristelyä ja ja harhakuvitelmia, ts. maagista ajattelua.
3.Ylimielisyys
-Ylimielisyyden naamion taakse kätkeytyy kuitenkin hauras itsetunto, joka ei koskaan tyydy olemaan hyvä tai edes erittäin hyvä – jos narsisti ei ole parempi kuin, hän on arvoton. Jos jonkun toisen osakkeet nousevat, narsistille se merkitsee aina sitä, että hänen osakkeensa laskevat. Ja kääntäen, jos hänen itsetuntonsa horjuu, hän voi vahvistaa sitä vähättelemällä, halventamalla tai nöyryyttämällä jotakuta toista.
4. Kateus
-Narsistin tarve säilyttää ylemmyydentunteensa joutuu koville aina kun jollakulla toisella näyttää olevan jotain sellaista, mitä häneltä itseltään puuttuu. …Hän valitsee halveksunnan. "Mikä tuokin muka luulee olevansa?" Halveksivan kommentin jälkeen seuraa pitkä ja usein hyvinkin ilkeä luettelo toisen virheistä. Narsisti pyrkii yleensä täysin tiedostamattaan mustamaalaamaan toista niin, että hän itse vie jälleen voiton vertailussa. Narsisti saattaa olla tietoinen halveksunnan tunteesta, mutta kateutta hän ei missään nimessä myönnä tuntevansa. Sen myöntäminen olisi huonommuuden tunnustamista, ja siihen yksikään kunnon narsisti ei ikinä sorru.
5. Vaativuus
- Narsistit elättelevät kohtuuttomia odotuksia erityisen suopeasta kohtelusta ja toisten automaattisesta mukautumisesta heidän toiveisiinsa, koska he katsovat olevansa täysin ainutlaatuisia. Sosiaalisissa tilanteissa on puhuttava heistä tai heidän kiinnostuksen kohteistaan, koska he ovat tärkeämpiä, tietävämpiä tai kiehtovampia kuin kukaan muu. Ihmissuhteissa heidän vaativuutensa tarkoittaa, että heidän tarpeensa on otettava huomioon, mutta heillä ei ole minkäänlaista velvollisuutta kuunnella tai ymmärtää toista.
6. Hyväksikäyttö
-Häpeän ajamalle, raivoon ja aggressioon taipuvaiselle narsistille ei missään vaiheessa kehity kykyä eläytyä toisten tunteisiin ja tarpeisiin tai edes tunnistaa niitä. Narsisti on emotionaalisessa kehityksessään juuttunut yksi-kaksivuotiaan tasolle. Yhdessä alikehittyneen omantunnon kanssa tämä tekee narsisteista helposti toisten hyväksikäyttäjiä. Hyväksikäyttö voi saada monia muotoja, mutta siihen kuuluu aina toisten käyttäminen heidän tunteistaan tai eduistaan piittaamatta. Toinen on usein alisteisessa asemassa, jossa vastaan paneminen olisi vaikeaa tai jopa mahdotonta.
7. Rajattomuus
- Narsisti kärsii syvällekäyvästä vauriosta minätunteen kehittymisessä. Tämä vika estää häntä tajuamasta, että hänellä on rajansa ja että toiset ovat erillisiä eivätkä hänen itsensä jatkeita. Joko toiset ovat olemassa täyttääkseen hänen tarpeensa tai heitä ei ole olemassa ensinkään. Jos ihminen tarjoaa narsistille tilaisuuden jonkin tarpeen tyydytykseen, narsisti kohtelee tätä oman itsensä osana ja olettaa toisen ilman muuta täyttävän hänen odotuksensa. Narsistin mielessä hänen itsensä ja toisen välillä ei ole rajaa. …Narsisti on usein aivan tietämätön siitä, milloin hän rikkoo toisten henkilökohtaisia rajoja. Hän lukee muiden postia ja päiväkirjoja, ei kunnioita suljettuja kylpyhuoneen tai makuuhuoneen ovea, penkoo käsilaukkuja ja lompakoita, "lainaa" toisten vaatteita, hygieniavälineitä ja muita tavaroita, kuuntelee salaa keskusteluja, tekee tunkeilevia kysymyksiä, kertoo mielipiteensä pyytämättä, varastaa ideoita, paljastaa salaisuuksia tai halaa, suukottelee ja muilla tavoin koskettelee toista tämän vastustelusta piittamaatta. Kun narsistia syytetään näistä loukkauksista, hän usein ärtyy tai menee täysin ymmälleen- Teisto
Jos oppilas kokee esiintymisen nöyryyttävänä ja ahdistavana, pitäisi opettajan antaa muita vaihtoehtoja suorittaa esitelmä. Esim. esitelmöidä vain opettajalle ilman muiden läsnäoloa tai jättää esitelmä kirjallisena opettajalle. Luokan edessä laulattamisestakin on jo luovuttu aikoja sitten.
On tajuttava se, että kaikki eivät ole eivätkä koskaan tule esiintyjiksi. Joillekin jo pelkkä viittaaminen oppitunnilla on ahdistavaa. Tällöin on sanomattakin selvää, ettei luokan edessä pysty mitenkään esiintymään.
Hyvän opettajan tulisi ymmärtää oppilaita, joilla on esiintymispelkoa. Pieni ramppikuume ei yleensä pahenna tilannetta, vaan voi olla jopa hyväksi. Pelkotila (fobia) on sitten asia erikseen. Tässä tilassa ei itse voi tehdä paljoakaan, paitsi päästä äkkiä pois tilanteesta.
Opetussuunnitelmissakin korostetaan oppilaslähtöisiä vaihtoehtoja, jos tavanomainen suoritus ei onnistu/sovellu.
Valitettavasti asiaa vähätellään edelleen. Vähättelijöiden pitäisi itse kokea voimakas ahdistus/paniikkikohtaus, niin muuttuisi asenne kärsiviä kohtaan.
Pelkotilojen hoito kuuluu ammatti-ihmisille, eikä opettajan painostuksella ole muuta kuin tilannetta pahentava vaikutus.
Sosiaalisesta pelkotilasta ja/tai paniikkihäiriöstä kärsivien pakottaminen luokan eteen on verrattavissa uimataidottoman heittämiseen veteen. Joskus on tehty näinkin karaistuksen nimissä, jolloin lopputuloksena on ollut lopunikäinen uintikammo.
NARSISTISTA LUONTEENPIIRRETTÄ EI PIDÄ SEKOITTAA TÄHÄN!
- näi o.
Narsisti on usein aivan tietämätön siitä, milloin hän rikkoo toisten henkilökohtaisia rajoja.
- 17v jäbä
Joo. Et uskokaan, mutta kyllä se esitelmäpelko vaivaa vielä lukiossakin 4/5 oppilaista.. Mutta kun saat sen ensimmäisen esitelmän pidettyä, niin huomaat, ettei se lopulta niin kamalaa ole.
Itsekin meinasin revetä pitäessäni esitelmää ja samalla mulkoilin muita jotka hikisenä hypistelivät papereita ja sydän takoi paitojen läpi xD Ajattelin tuolloin, että olempa typerä, kun luulin, ettei muita jännittäisi.
Kun oot sen ekan esitelmäs saanu kunnialla päätökseen niin usko pois, seuraava jännittää 50 kertaa vähemmän..
Onnea elämään kuitenki x)
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Jos yhdistät nimikirjaimet
Jos yhdistät sinun ja kaivattusi ensimmäisten nimien alkukirjaimet mitkä nimikirjaimet tulee? Sinun ensin ja sitten häne1076904- 954431
Mies vinkkinä sulle
Jos pyytäisit kahville tai ihan mihin vaan, niin lähtisin varmasti välittämättä muista483806Kyllä se taitaa olla nyt näin
Minusta tuntuu et joku lyö nyt kapuloita rattaisiin että meidän välit menisi lopullisesti. Sinä halusit että tämä menee483502- 513498
- 1883445
Odotan että sanot
Sitten siinä että haluaisit vielä jutella kahdestaan kanssani ja sitten kerrot hellästi että sinulla on ollut vaikea san242949- 672654
- 462491
- 131854