Alkoholiongelma opiskelijalla!? :/

Drinking class

Käyn nyt toista vuotta amk:ta. Alusta asti juhliminen ja alkoholinkäyttö ovat kuuluneet tähän opiskelijaelämään, niin mun kuin kavereidenkin. Mua on nyt kuitenkin alkanut epäiylttää että juon oikeasti liikaa. Usein ainakin kerran myös viikolla käydään porukassa jossain ottamassa tai sitten on joku tapahtuma, bileet tms. jossa saa mukavasti juotua ilman, että se olis jotenkin kyseenalaista - siis keskellä viikkoa. Usein oon seuraavana päivänä enemmän tai vähemmän poissa pelistä, voin kyllä raahautua opintoihin mutta eipä siitä paljon tajua kun päätä särkee niin helkkaristi ja on sellanen olo et olis jääny jyrän alle.

Siis voishan sitä periaattees juoda vaan vähemmän mut en mä vaan pysty et kun alotan niin kyl sitä tulee sit otettua reippaasti. En kylläkään ole yksin. Kun juhlimista ja juomista pidetään asiaan kuuluvina niin eihän sitä yhtäkkiä voi täräyttää et mä en tällä kertaa lähekään mukaan tai et lähen mut en ota mitään! Kuka sellasta muka käytännössä tekee?? Kun meil on aina niin hyvä meininki kavereiden kanssa niin en haluais luopua siitäkään...
mut just se et opinnot selkeesti kärsii tästä on saanu mut miettimään ja joo mul taitaa olla kans vähän tavallista pahempi krapula yleensä :/ Jotkut kaverit väittää et niillä ei ole käytännössä ollenkaan, mut en tiedä onko se totta.

Miten tästä oikein pääsis eteenpäin? Välillä päätän et nyt ryhdistäydyn ja otan vaan maltilla mut en vaan pysty ja kun kaverit vetää siin vieres minkä kerkee niin... aika kohtuutonta olis sit sanoo et "mä otan kin COCA COLAA!" Siis ne ihmettelis kyl niin paljon...

Entä te jotka ette juo ollenkaan (tiedän kyllä että heitäkin on) niin onko teillä silti ns. opiskelijaelämää? Onko teiltä kyselty kauheesti et miks ette juo? tunnetteko itsenne ulkopuolisiksi?

Jos jollain on kokemusta juomisen lopettamisesta/vähentämisestä niin olis kiva jos kertoisitte :)

136

6807

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • raitis.opiskelu

Kannattaa miettiä onko se "juova seura" sen arvoista, että pilaa omat opinnot.
      Ja hakea apua jos ei yksin/itse selviä.
      Kokemuksesta, ei se juomattomuus häiritse kuin niitä jotka juovat liikaa!!

• nuoriso=ongelma

Opiskelijapenskat juovat aivan liian liikaa! Opiskelijoiden juomingit käyvät erittäin kalliiksi yhteiskunnalle aina syrjäytymisestä rikollisuuteen asti. Miksi veronmaksajan pitää elättää paskasakkia?

Miksei siis asialle haluta tehdä mitään? Sille ei sananmukaisesti haluta tehdä mitään, tästä on kysymys. Toinen on sitten kasvatus tietenkin.

Miettikääpä jos alkoholijuomien alaikärajaa nostetaisiin vaikkapa 28 vuoteen asti vähintään. Se näkyisi varmasti rajulla tavalla niin poliisin voimavaroissa kuin myös terveydenhuollossa. Ehkä jopa syrjäytymistä saattaisi tämä ehkäistä. Näin yhteiskunta säästäisi paljon hukkaan heitettyä rahaa ja voimavaroja näin pienellä ja yksinkertaisella asialla.

Jos ongelmaa jollain ratkotaan, niin alkoholijuomien ikärajojen nostamisella. Tuo "valistus" pelleily on lähinnä vitsi teinipenskoille.

Tämä olisi suuri askel edistystä päin, miettikääpä asiaa rehellisin mielin.

Onko enää edes tuon ikäistä teinikersaa, joka ei juopottelisi? Väitän että ei ole.
        Pistäkääpä vanhemmat siis kuriin nuo hikiset pullapetterit ja lissu-elinat, rakkaudella toivoen eläkeläinen mies. Niin, ja lakatkaapa leikkimästä jo aikuista pullapetterit siellä.

• Tohtori---

Totta. Ystävillä ei ole väliä. Ainoastaan sillä on merkitystä elämässä, kuinka monta tutkintotodistusta olohuoneen seinällä komeilee. Niitä voi ihailla yksinäisenäkin.

• mies44v
        nuoriso=ongelma kirjoitti:

Opiskelijapenskat juovat aivan liian liikaa! Opiskelijoiden juomingit käyvät erittäin kalliiksi yhteiskunnalle aina syrjäytymisestä rikollisuuteen asti. Miksi veronmaksajan pitää elättää paskasakkia?

Miksei siis asialle haluta tehdä mitään? Sille ei sananmukaisesti haluta tehdä mitään, tästä on kysymys. Toinen on sitten kasvatus tietenkin.

Miettikääpä jos alkoholijuomien alaikärajaa nostetaisiin vaikkapa 28 vuoteen asti vähintään. Se näkyisi varmasti rajulla tavalla niin poliisin voimavaroissa kuin myös terveydenhuollossa. Ehkä jopa syrjäytymistä saattaisi tämä ehkäistä. Näin yhteiskunta säästäisi paljon hukkaan heitettyä rahaa ja voimavaroja näin pienellä ja yksinkertaisella asialla.

Jos ongelmaa jollain ratkotaan, niin alkoholijuomien ikärajojen nostamisella. Tuo "valistus" pelleily on lähinnä vitsi teinipenskoille.

Onko enää edes tuon ikäistä teinikersaa, joka ei juopottelisi? Väitän että ei ole.
        Pistäkääpä vanhemmat siis kuriin nuo hikiset pullapetterit ja lissu-elinat, rakkaudella toivoen eläkeläinen mies. Niin, ja lakatkaapa leikkimästä jo aikuista pullapetterit siellä.

Ja kesäisin pissivät kaduille kuin koirat pitkin puistoja ja päiväkoteja, heittelevät kaljatölkkejä ja pulloja ympäriinsä, huutavat, örveltävät ja sekoilevat yötä myöten aina aamuun asti kuin elukat. Mistä tässä on oikein kysymys? Lepääkö tässä Suomen "tulevaisuus"? Nuorisomme on sananmukaisesti aivan perseestä!

• mitäsmitäs1344
        mies44v kirjoitti:

Ja kesäisin pissivät kaduille kuin koirat pitkin puistoja ja päiväkoteja, heittelevät kaljatölkkejä ja pulloja ympäriinsä, huutavat, örveltävät ja sekoilevat yötä myöten aina aamuun asti kuin elukat. Mistä tässä on oikein kysymys? Lepääkö tässä Suomen "tulevaisuus"? Nuorisomme on sananmukaisesti aivan perseestä!

Ja keltähän nämä tavat on opittu... Perinteet kunniaan, ettenkö sanoisi. Itse en juo paljoa, mutta täysin normaaliksi kasvanut isäni selittää yliopistoajoistaan 70-luvulla, kun silloin oltiin ihan yhtä kännissä kuin nykyään.

Ja mitä tulee tuohon kaduille pissimiseen, niin ihan yhtälailla sitä yli 30 -vuotiaat harrastavat. Jos on hätä, niin on hätä! Ei se kivaa kellekkään ole.

• punapää88

lol syrjäytyminen voi myös alkaa alkoholista kieltäytymisellä. lisäksi opiskelijat saavat vähemmän rahaa kuin työttömät, opintotuki ei riitä edes perustarpeisiin eli ei sillä paljoa alkoholia osteta.

omassa amkssani juodaan todella paljon, luokkalaiset usein ryyppäävät koko illan ja baariin meno tarkoittaa paikallispubiin hinautumista, koska siellä on halvempaa/voi juoda lisää/pääsee kätevästi kotiin. omassa kaveripiirissäni juodaan kohtuudella (pari drinkkiä koko illan aikana). minulle on ihan sama kuinka paljon muut juovat, mutta ärsytti tosi paljon, kun kerran päätin mennä luokkalaisteni mukaan, että koko ajan minullekin tuputettiin alkoholia, vaikka sanoin ei kiitos ja on huono viinapää jne. kokoajan oli joku vieressä sanomassa ota ota ota... ja niistä jotka ei juo puhutaan pahaa. eli kyllä sinäänsä ymmärrän miksi voi olla vaikea kieltäytyä.

loppujen lopuksi luokkalaisesi haluavat vain, että kaikilla on hauskaa. jos sinä olet edelleen huumorintajuinen ja iloinen ja sosiaalinen vaikket joisi, en usko, että kavereitasi vaivaa, vaikka tilaisit vain yhden drinkin. jos et kehtaa sanoa, ettet enää juo, aina voit väittää tilanneesi esim. karpalovodkan, vaikka tilaisitkin pelkkää mehua. voisit myös etsiä kavereita joiden elämä ei pyöri ryyppäyksen ympärillä ja alkaa harrastaa urheilua jne.

• nuori 17v

Itse kuulun tähän mainitsemaasi kamalaan nuorisoon. En kylläkään juo, enkä ole ainoa. Liiallinen yksinkertaistaminen ja yleistäminen pitäisi jo jäädä vähemmälle omaamallasi elämänkokemuksella (?).

Asiat eivät vain ikävä kyllä ole noin yksinkertaista. Esimerkiksi ikärajojen nostaminen saattaisi vaihdittaa hurjasti laitonta kauppaa yms. Asiaa voisi ajatella vaikkapa kieltolain voimaanastumisen kannalta. Eipä silloinkaan kaikki mennyt ihan suunnitelmien mukaan. Toki olen silti samaa mieltä siitä, että nuoriso käyttää liikaa alkoholia. Tosin mielestäni kaikki ihmiset iästä riippumatta kuluttavat sitä liikaa ja voisivat vähentää.

• lukioviisauksia.....
        nuori 17v kirjoitti:

Itse kuulun tähän mainitsemaasi kamalaan nuorisoon. En kylläkään juo, enkä ole ainoa. Liiallinen yksinkertaistaminen ja yleistäminen pitäisi jo jäädä vähemmälle omaamallasi elämänkokemuksella (?).

Asiat eivät vain ikävä kyllä ole noin yksinkertaista. Esimerkiksi ikärajojen nostaminen saattaisi vaihdittaa hurjasti laitonta kauppaa yms. Asiaa voisi ajatella vaikkapa kieltolain voimaanastumisen kannalta. Eipä silloinkaan kaikki mennyt ihan suunnitelmien mukaan. Toki olen silti samaa mieltä siitä, että nuoriso käyttää liikaa alkoholia. Tosin mielestäni kaikki ihmiset iästä riippumatta kuluttavat sitä liikaa ja voisivat vähentää.

Yleistää ja yleistää ja yleistää. Aina tuo sama lässytys lapsilta. Mitä laitonta kauppaa se "vauhdittaisi hurjasti"? Samalla tavalla laittomasta välittämisestä rankaistaan kun siitä nytkin rankaistaan, muistaakseni jopa parin vuoden vankeudella. Menes nyt lukiotyttö muualle kertomaan viisauksiasi taas...

• 4564 wstjh
        mies44v kirjoitti:

Niin, se kaduilla örveltävä ja pusikoihin kuseva nuoriso edustaakin kaikkia sen ikäluokan ihmisiä? Miten aikuinen voi ajatella noin mustavalkoisesti kuin pikkulapsi?

• O. Piskelija
        mitäsmitäs1344 kirjoitti:

Ja keltähän nämä tavat on opittu... Perinteet kunniaan, ettenkö sanoisi. Itse en juo paljoa, mutta täysin normaaliksi kasvanut isäni selittää yliopistoajoistaan 70-luvulla, kun silloin oltiin ihan yhtä kännissä kuin nykyään.

Ja mitä tulee tuohon kaduille pissimiseen, niin ihan yhtälailla sitä yli 30 -vuotiaat harrastavat. Jos on hätä, niin on hätä! Ei se kivaa kellekkään ole.

No tarkemmin ottaen oma isäni selitti että tällainen opiskelijaliikunta ja salilla käynti yms. oli paljon harvinaisempaa silloin 60-70-luvuilla. Ei kuulemma kukaan käynyt salilla ja istuttiin vaan kapakoissa/muissa luolissa juomassa kaljaa tai punkkua. Jaksaa aina ihmetellä miten tervehenkistä nykynuoriso on kun liikunta on pop. Vaikka kyllä nykyäänkin sitten vastapainoksi maistuu ihan hyvin. Ja saa maistuakin, kunhan sitten ei jää putki päälle opiskeluaikojen jälkeenkin..

• Nuori 17v
        lukioviisauksia..... kirjoitti:

Yleistää ja yleistää ja yleistää. Aina tuo sama lässytys lapsilta. Mitä laitonta kauppaa se "vauhdittaisi hurjasti"? Samalla tavalla laittomasta välittämisestä rankaistaan kun siitä nytkin rankaistaan, muistaakseni jopa parin vuoden vankeudella. Menes nyt lukiotyttö muualle kertomaan viisauksiasi taas...

Kiitos tästä rakentavasta kritiikista ja kannustamisesta raittiuteen :) Ja ennen kaikkea mukavaa päivänjatkoa, minä menen muualle kertomaan viisauksiani :)

• Rasmus00

haista paska

• ..............

Itsetunto auttaa.

• Drinking class

Joo mut nää mun kaverit on muuten niin hyviä tyyppejä, et pelkään jääväni yksin jos teen tollasen päätöksen... Tuntuu et pitäis tehdä joko-tai-päätös juomisen suhteen kun en vaan pysty ottamaan paria vaan menee aina överiks :( mut sitten varmaan menettäisin kaveripiirini mitä en halua. Tää tuntuu niin pattitilanteelta etten tiiä, sit välil tuntuu et täähän on ihan jees elämää mut toisaalta haluaisin et opiskelut sujuis.

Ja oon jääny kiinni siihen tunteeseen kun tiedän et sillon ja sillon pääsen taas pitämään hauskaa, et elämä tuntuu tosi tylsältä jos mietin et pitäis olla ilman sitä.

• ananasnananas

Pari ekaa vuotta kaikki juhlii. Sitte yleensä ne "raikuli"-tyypitkin rauhottuu, kun pari vuotta on menty opiskelijaelämää ja ei jaksa enää ihan joka juhlaan ees mennä. Toi bilettäminen nyt vaan on osa opiskeluu/kavereiden etsintää/verkostoitumista. Mut sitte kyllä kantsii alkaa jo miettiin, jos opiskelut tökkii ja pullo tuntuu mukavammalta. Eikö niiden kavereiden kanssa voi lähtä vaikka salille tai pelaan säbää?

• viina <3

Siis saatat vetää perseet kerran viikolla, jonka takia pelkäät olevasi alkoholisti? Itse olen ottanut kupposta keskimäärin varmasti n. 2x viikossa opiskelujen aikana. Fuksiaikana tuli muistaakseni vedettyä viikon ränni. Oli meinaan joka päivä kaikkea häppeninkiä.

En silti koe, että alkoholisi olisi oikeasti minkäänsortin ongelma minulle. voin ihan hyvin juomattakin jos niin päätän. Näin teen jos esimerkiksi seuravana päivänä on jotain oikeasti tärkeätä.

Mitä muita opiskelijoita tiedän, tuo käytöksesi vaikuttaa aivan normaalilta. Siinä kohtaa mikäli asioita jää ihan oikeasti viinan takia rästiin, tai joutuu aamulla turvautumaan krapularyyppyyn, jotta päivä lähtisi käyntiin, niin tällöin kannattaa pysähtyvä toviksi miettimään ainakin hetkellistä vähentämistä.

• Drinking class

Joo siis ainakin kerran viikolla, viikonloppumeininkien lisäksi. Mut sä sanot et pystyt hallitsemaan käyttöäsi eli päättämään ettet ota jos on jotain tärkeetä ja pysymään siinä. Mä taas en oikeen pysty, tai ainakin jos alotan juomaan niin sit en pysty hillitsemään sitä! Se siinä onkin et tuntuu et tää ei ole oikeen enää mun omissa käsissä :( Aluks ajattelin et ei juominen ole mulle(kaan) ongelma ja et pystyn lopettamaan jos haluan, mut sit jossain vaiheessa aloin tajuta että en pystykään! Kun pari kertaa olin päättänyt et nyt jätän väliin mut sit vaan... no ajaudun aina niihin tilanteisiin, ja sit kun se mahdollisuus vetää lärvit tulee niin käytännössä en millään pysty sanomaan et ei kiitos. Mulla ei vaan ole tahdonvoimaa tarpeeksi!! Se on kamala tunne kun oon päättäny etten juo tällä kertaa (ainakaan niin paljoa kuion ollu tapana) ja sit taas herään hemmetti krapulassa ja mietin et miks miks miks taas, et enkö mä oikeesti pystykään lopettamaa??

Aaarrhgg se tunne on siis ekä fyysisesti (no krapula tietty) et psyykkisesti hirveä. Se morkkis. Enkä voi sillon heittää kavereille et "voi hitto miks mä taas lähin teidän kanssa juomaan??" Eihän sellasta voi sanoa. Yhdessä sitä vaan sit hihitellään et voi vitsi kun taas on hangover ihan huippuluokkaa, olipa kivat bileet! Eikä ne tiedä mitä mä ajattelen ja tunnen, siis se syyllisyys..

• JuomattakinOnKivaa:)

Sun kandee varmaan jutella sun kavereille tästä joku kerta ku ootte selvinä. Et kerrot et sulla on tosi kivaa niitten kanssa ja juomassa, mut et pysty hallitsee oikein jos otat ees pari ja sun darrat on tosi pahoja. Kyl ne tajuu jos niillä on yhtään järkeä päässä. Kun just kerrot et kokeilet kokislinjaa tai jätät bileet väliin aina silloin tällöin, mut et se ei johdu teistä. Kyl sulla ihan selkeesti kuitenkin on ongelma, sillä ku puolet päivistä melkein menee darrassa ja illat ja yöt usein juhlimassa, ni koskahan sitä kouluhommatkin hoitaa? Veikkaan et sua kaduttaa paljon enemmän joskus viiden vuoden päästä se jos annat opintojen mennä ihan pelkin alle kuin se et jäi silloin joskus vuosia sitten uutamat bileet välistä... sitä kandee miettiä, et mihin suuntaan sen elämänsä haluu menevän noin niinku pidemmällä tähtäimellä myös.

Ja ite en juo juurikaan, en vaan tykkää, ja porukka suhtautuu vaihtelevasti. Aina välillä on niitä jotka yrittää väkisin tuputtaa tuoppia kouraan, mut suurin osa tajuaa ihan hyvin, hyvät tyypit nyt ainakin. Ei sitä kande niin hirveesti pelätä, toki ne saattaa aluks ihmetellä, ja varsinki jos yhtäkkiä jossain bileissä vaan ilmoitat asian, mut kyl ne tottuu ja tosiaan kandee selvin päin perustella et miks sun ei oo hyvä juoda ihan niin usein, ku selvin päin ihmiset tunnetusti on sensitiivisempiä ja sit ne ehtii tottua ajatukseen. Ja joo, kaikille ei tuu darraa tai sit ne on oikeasti kevyitä vaan, mut sun kohdalla näin ei oo.

Tosi hyvä et sä tunnistit ton jutun, alkoholisteja on tässä maassa ihan riittämiin ja harvemmin sellaisiksi ihan tieten tahtoen tullaan. Sitä pitää vaan pysäyttää toi lumipallo ajoissa, ni ei tuu suurempia hankaluuksia. Just vaikka pistää itelleen sen maksimin vaikka 2kr/vko, ja kertoo kavereille ja pyytää niitä tukemaan tossa päätöksessä, et ne tietää eikä yritä houkutella sua juomaan yhtään useammin ja myös huomauttaa jos meinaa mennä useammin juomiseks. Ne tekee sen kyl jos on tosikavereita. Tai sit nollatoleranssi viikkojuomiselle; ajattelee vaan, ettei siellä oo mitään niin tärkeetä et sä et vois jättää väliin ja herätä aamulla ilman darraa ja jaksaa opiskella. Kandee myös miettiä jotain muuta tilalle, esim. jos oot harrastanu jotain liikuntaa kersana tai haluisit aloittaa jotain vaikka sählyä tai korista tai uimista ni hakeudu jonnekin missä pääset niitä tekemään. Et koko elämä ei oo pelkkää opiskelua ja juomista, juomista ja opiskelua ja sit sitä syyllisyyttä.

• Viina<3

Itsellä on sama homma, että kun otan niin se on kaikki tai ei mitään. Yhdelle oluelle lähteminen on mielestäni niin tylsää, etten jaksa moista usein harrastaa. Kaveriporukka koostuu onneksi samankaltaisista kaljapeikoista.

Viina nyt vain oleellisesti kuuluu monilla opiskelijoilla vahvasti opiskelun oheen, ja se on mielestäni ihan normaalia. Tiedän pari opiskelija-absolutistia, jotka ovat mielestäni niin perseestä etten kestä heidän seuraansa ollenkaan. Tuntevat joitain suurta ylemmyyttä tyyliin "miksi joku idiootti haluaa tuhota elimistönsä viinalla, mä en ainaskaan koske ikinä alkoholiin".

Kyllä se vielä tässä iässä loppujen lopuksi on omissa käsissä. Uskon että sinullakin varmasti esimerkiksi kesätyöt hoituvat kunnialla ilman viinaa. Kun ei yksinkertaisesti pysty ottamaan, niin silloin ei oteta. Se rajoittaa automaattisesti. Silloin purraan hammasta ja odotetaan viikonloppuun jolloin voi taas bailata. Kun olet siirtymässä lopullisesti työ/perhe/aikuiselämään se viinanvetäminen tulee (toivottavasti) automaattisesti jäämään muiden asioiden takia vähemmälle.

Tiedän itsekkin, että morkkiksessa tulee myös podettua syyllisyyttä siitä, että taas tuli langettua. Omalla kohdalla tämä myös aiheuttaa joskus jonkinlaisen ryhdistäytymisliikkeen ainakin toviksi. Tällöin tulee harrastettua liikuntaa, ja koulukin voi edetä hieman ryhdikkäämmin. valitettavasti tämä unohtuu tosin varsin nopeasti, ja luultavasti jossain vaiheessa on taas kylmä Karhu-A nenän edessä.

Morkkiksestä vielä sen verran, että ellet tee kännissä jotain todella typerää kuten varasta, vedä kavereita turpaan tms, niin kukaan ei aamulla ihmeellisemmin muistele mitä apinointia olet harrastanut, tai korkeintaan niitä muistellaan hilpeydellä. Toisaalsta fyysisessä krapulassa, sekä henkisessä morkkiksessa on se hyvä puoli, että kumpikin edesauttavat ainakin joksikin aikaa pysymään alkoholista erossa.

• punapää88

no jaa... kasvoin itse kirkkopiireissä ja monilla helluntailaisilla on mielestäni kehittyneemmpi huumorintaju/sosiaaliset taidot ja itsetunto, koska he ovat oppineet pärjäämään elämässä ilman alkoholia. tietenkin tunnen myös tuollaisia "snobi" absolutisteja, mutta tunnen myös tosi mukavia ja rentoja absolutisteja. on sääli, että ryyppäys on usein se keino tutustua toisiin opiskelijoihin eikä siksi monilla ole realistista kuvaa absolutisteista.

• kohtalotoveripulloss

Allekirjoittaneella homma menee usein noin. Siis jos lähdetään bilettämään, niin sitten otetaan pohjanmaan kautta oikein reippahalla kädellä...

Minun oli yksinkertasesti pakko luikkia pois ainejärjestön kosteista juhlista, koska meni ihan överiksi yhdessä vaiheessa. Opinnot alkoivat kärsiä ja tuli mokailtua sosiaalisesti (okei en ollut tosiaan aino, jolla tuli morkkiksia mutta silti :)!!)

Suosittelen jättämään bileet vain pois kalenterista, jos ajattelee, että ne haittaa opintojen etenemistä. Näin minäkin olen tehnyt. En vaan kertakaikkiaan enää lähde bilettämään, jos tiedän, että se haittaa opintoja. Tenttilukujen tai semmatyön naputtelun vältteleminen bileissä tuntuu pelkältä kärvistelyltä pidemmän päälle eikä se oikeasti ole sen arvoista. Mielummin biletän, kun on oikeasti sellainen hetki, että sen voi tehdä sen ilman omantunnon tuskia. Tyylini ei ole muutenkaan mennä puolivaloilla. En ota koskaan vain sitä yhtä tai kahta. Mielestäni semmoinen on ihan helvetin tylsää ja tuntuu enemmän joltain edustustehtävältä kuin reilulta hauskanpidolta.

Bileiden asemasta voi myös harrastaa liikuntaa yhdessä. Ainejärjestöillä ja osakunnilla on paljon sellaistakin toimintaaa... Niissä käyminen jopa vauhdittaa opiskelujakin. Terve mieli terveessä ruumissa ja niin edelleen :)

• TJäh jäh

Ai maineesi perseesi jalanttusi siis levisi, ja myös opet ja muu koulu henkilökuntä alkoivat alkoivat "kärsiä" sinua.

• punapää88

miksi parin drinkin otto on ***** tylsää? etkö käy normaalisti kahvilla kavereidesi kanssa? ei silloinkaan yleensä juoda alkoholia ja silti on kivaa. jos on itse sosiaalinen ja on kivojen tyyppien kanssa, ei todellakaan tarvitse juoda, jotta olisi hauskaa.

• oppinut

Ihan selvästi alkoholistin oireita, jos ei pysty hallitsemaan juomista sen jälkeen kun on ottanut yhden tai kaksi
      Suosittelen että hakuedut hoitoon
      Ei ne työelämäsä montaa krapula-aamua kattele kun saat jo hakea muita hommia.
      Ryhdistöydy ja suorita opintosi kunnialla niin voit nauttia myös myähemmin elämän iloista

• lopeta koulu ja ala juomaa 24/7 :DD

• heinäkuun 24 päivä

Eihän se ole kuin yksi päivä vuodessa,24/7!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
        Lisää siihen toinen päivä,vaikkapa 27/4!!!!!!!!!1

• Tosi ystävät pysyy, vaikka parit bileet jättääkin väliin.

• Tarkennusta.

Oletko monellekkin reikääsi jakanut ?

• raitizamiz

Totta, kukin voi miettiä onko sellaset kaverit kavereita ollenkaan joille ei kelpaa muu kuin humalainen seura. Joten jos kaverisi ovat ihan oikeasti kavereitasi, kyllä he ymmärtävät jos et halua kännättä vaan keskittyä opintoihin.

• Opsikelijat.

Emme juo.

• Hörneillä notkunut

Drinking Class. Hyvä kun olet huomannut asian . Noin alkoi jutut minullakin . Seuraavaksi tulee luultavasti eka rokuli, et kykene menemään kouluun krappiksen takia ,sit tulee krappishuikat ja niiden johtaminen uuteen humalaan. Jos saat koulun loppuun ja pääset työhön niin sama peli jatkuu, tulee rokulit työssä ,asioiden vähättely ja kielto että asiat johtuisi viinasta. Sairaslomien haku teko sairauksilla (todellinen syy alkoholi). Lopputilin otto ennen kuin pomo ehtii antaa. Kaverille kerrotaan että otin loparit ku työ oli niin kurjaa ja sain paremman paikan jos sai. Sisällä kiroaa itsensä kun meni hyvä työ. Tieto lähtee kulkee ei huolita enää työhön. Mahdollinen perhe hajoaa jos on. Alkaa klassinen holistin kierre ,vankila .mielisairaala ymmärryksen menetys tai kuolema. Sun kannattais kokeilla huikatonta kautta, krappishuikkia älä ala ottaa ,se on menoo,jos ei onnistu niin hakeudu kerhoon. Minä pääsin kerhoon 1983 monien vaiheiden ja kurjuuden jälkeen, enkä ole sen jälkeen huikkaa ottanut. Sinun on helpompi aloittaa kun uskallat jo nyt myöntää rehellisesti asian itsellesi. Tsemppiä. Voi olla et nähdään, sulla tarttee vaan olla se halu raittiuteen itsesi takia muut asiat hoituu kyllä.

• hgfdfhhfdg

Ei bileissä tarvitse kiskoa viinaa kaksin käsin, vaikka joku muu tekisi niin. Kukaan ei huomaa vaikka sinulla olisi sama kaljatölkki kädessä koko illan. Jos et pysty olemaan juomatta, kannattaa jättää menemättä tapahtumiin.

• Yualle

Avainkysymys tässä on, että miten tuolla kaveripiirilläsi opinnot menee?

Jos päin hemettiä (eli lievemmin asia ilmaistuna: heilläkin päätä särkee oppitunnilla seuraavana päivänä), niin miksi ihmeessä sitten enää ylipäätään opiskelette!?! Pyhittäkää kaikki aika juomiselle !!!

Toisin sanoen, mikäli kaveripiirisi on oppitunneilla yhtä ulapalla kuin sinä (päänsäryn takia), niin kehoittaisin silläkin uhalla, että menetät heidät, rajoittamaan alkoilua esim. vain viikonloppuihin... elämä on valintoja ja joskus ne tekevät kipeää.

• Anonyymi

Vittu mikä snobi ketju :P
      Opetelkaa juomaan korkeakoulu pellet.

• .......

Olen tradenomiopiskelija, toinen opintovuosi loppuu nyt keväällä.

Kun aloitin opiskelut, tajusin heti, että luokkakaverini ovat kovia juhlimaan. Useat juhlivat keskiviikkona, kun oli opiskelijabileitä, ja sitten vielä uudestaan juhlimaan perjantaina ja lauantaina. Katselin sitä menoa tosi hämmentyneenä... Torstaisin koulusta lintsataan tai sitten tullaan kalpean krapulaisina selittämään siitä, mitä tuli taas eilen mokattua/tehtyä/ketä tuli iskettyä, jne.

Minä en koskaan lähtenyt tuohon juominkimenoon. En koskaan. Kävin ensimmäisen opiskeluvuoden aikana 2 kertaa opiskelijajuhlissa - toisella kerralla menin autolla eli en juonut mitään, ja toisella kerralla join kaksi siideriä. Ja miksi näin? Koska tahdon olla fiksumpi, tahdon säästää rahaa ja tahdon olla hyvä esimerkki nuorille ihmisille - en kännäävä, sekoileva (persaukinen) opiskelija.

Kaverini juovat siis 2-3 kertaa viikossa: pelkästään yhdessä juomakerralla rahaa menee "aloittelujuomiin", illan naposteluihin ja ruokiin, baarin drinkkeihin, mahdolliseen yöpalaan (hese, nakkikioski) sekä vielä yölliseen taxiin. Plus kun ostetaan vielä uutta mekkoa ja kenkää ja savukkeita yms juhlintaa varten.

Ja NUO ASIAT ^ kun kertoo esim. kolmella, niin aika kallis viikko tulee.. Sitten ihmetellään, miksi ei ole rahaa tilillä?! Ja kun miettii mitä se tekee kuukaudessa?! Sinne se KELAn tuki melkein sitten menikin.

Minä opiskelen, teen välillä töitä, käytän KELAn tukea järkevästi ja säästeliäästi.. Ja laitan AINA, joka kuukausi, myös vähän säästöön. Ostan edullista ruokaa (teen aina ruuan kotona), elän säästeliäästi. - Ja olen tyytyväinen siihen ja itseeni.

Ja minulla on koko opiskelujeni ajan, joka kuukausi, ollut tilillä rahaa aina yli 3000€. Nytkin. Ei ole pulaa rahasta, kun ei käytä sitä alkoholiin, roskaruokaan, taxeihin, tupakkaan, jne jne.

Ja pidänkö sitten koskaan hauskaa? KYLLÄ! Mutta minun hauskanpitoni on sitä, että kutsun koulukavereita asunnolleni, dippaamme porkkanaa ja katsomme vuokraelokuvan (3-4e/kpl) ja nauramme ja keskustelemme. Joskus käymme kävelyillä tai salilla, joskus käydään uimassa tai kahvilla. Ja musta se on tosi hauskaa. En tarvitse alkoholia, että viihtyisin kavereideni kanssa! Ja paljon terveellisempää elämää ja edullisempaa elämää tämä on, kuin niiden juhlijoiden.

• unbelievable_

Hei, en olekaan ainoa lajiani! :D Tarinasi on lähes sanasta sanaan kuin omani!

Olen ollut nyt 3 vuotta yliopistossa enkä ole käynyt vielä kertaakaan yksissäkään opiskelijabileissä. Miksi? Koska mieletön ryyppääminen ei kiinnosta minua. Minua säälittävät ne nuoret, jotka hakeutuvat opiskelemaan unelmoiden bileiden täyttämästä opiskelijaelämästä, ja ne opiskelijat, jotka kokevat ryyppäämisen ja biletyksen "kuuluvan" opiskeluun lähes pakollisena. Petyin myös ainakin oman yliopistoni ainejärjestöjen aktiviteettitarjontaan: periaatteessa kaikki toiminta liittyy ryyppäämiseen ja baareissa kiertämiseen, mitään "selviä" aktiviteetteja ei ole tarjolla. Peräänkuulutin niiden tarvetta opiskelijajärjestöjen edustajilta, mutta mitään ei ole tapahtunut. Ilmeisesti olen ainoa, jota tällaiset selvät kokoontumisillat kiinnostaisivat.

Olenko siis tylsä, snobi absolutisti? En. Juon kyllä joskus, mutta aina kohtuudella ja ainoastaan läheisten kaverien seurassa kotona - baareissa kiertäminen ei houkuta, ja meno on paljon hauskempaa kun saa itse päättää esim. musiikin ja seuransa :) Mieluiten vietän aikaani kavereiden kanssa kuitenkin selvin päin, esimerkiksi pelaillen, leffoja katsellen, jutellen tai ihan vaan hengaillen. Ei hauskanpitoon viinaa tarvita.

En ole koskaan voinut ymmärtää sitä, miten opiskelijat valittavat ettei opintotuella pärjää. Kyllä sillä pärjää oikein hyvin, jos ei ryyppää rahojaan / shoppaile vaatteita tms joka viikko / tarvitse käydä ulkomailla joka vuosi. Itse nostan ainoastaan opintotukea ja asuntolisää, opintolainaa (=velkaa) en periaatesyistä suostunut ottamaan. Saan jotain 480 euroa/kk, ja minultakin jää asuntomenojen ja ruuan jälkeen kyllä aina jotain säästöön. Nälkää ei tarvitse silti nähdä: koulun ruoka on halpaa, ja teen nälän iskiessä myös kotona itse ruokaa. Kesät teen tietenkin töitä, mutta opiskelun ohella en ole halunnut lähteä työtä tekemään, enkä pystyisikään jotta valmistun ajoissa. Rahasta ei silti ole ollut koskaan pulaa - tilillä taitaa nytkin olla sellainen 3000-4000 euroa, summa on kasvanut hitaasti opiskelujen ajan, kiitos kesätöiden ja säästäväisyyden :)

Opiskelu on mielestäni opiskelua varten, ei sitä että lusmutaan tukien varassa, kerätään velkaa ja biletetään vuosikaupalla.

• Anonyymi

Mahtaa olla hyvät tuoksut porkkanassa jos sitä samaa joka kerta dippaatte

• phumba

Kannattaa tunnista vaaran merkit. Opiskelin itse 80-luvulla eräässä teknillisessä korkeakoulussa ja koko opiskeluaika oli sellaista että vähintään lauantaisin koko ilta kapakissa, mutta usein myös perjantai ja keskiviikko. Ne ajat kun seurustelin jonkun neitosen kanssa oli tahti löysempi, mutta "poikamiesaikana" n 3 kerta viikossa. Ja vaikka keskiviikkoiltanakaanei ottaisi kuin 4 tuoppia niin selalinen meno vie yöunet ja opiskelusta ei tule mitään, joutuu uusimaan tentin toisensa jälkeen. Ja opiskelun loppuaikana meininki vielä paheni kun sain hyväpalkkaisen kesäduunin Ruotsista ja rahaa oli niin paljon että taskut pursui.

Lopulta piti ottaa itseään hihasta kiinni kun vaki duunipaikka löytyi ja tuli ostetua asunto ja vaki tyttökaverii. Silloin ei nimittäin enää ollut rahaa juhlimisseen enää seuraavat 10 vuotta.

• JRnen

HÖH! Hommaa vaki-p-muikki! Ei tartte olla wonkaamasa jatkuvasti maha selkänahassa kiinni kuin ajokoiralla ja ihan varmasti tietää, kumpaan koskee. onko kysessä maha vaiko selkä! Vaki-muikulta saanee ja vaki-muikki saanee ainaskin ainakin kerran illassa. "Kaveriporukassa" hörötetään kuin orihewoset ja puhutaan hävittömiä. Kehua retostetaan heinäpellon kaadosta, vaikke korttakaan ole tullut vielä kaadettua. Saadaan joka ilta kolmesti: Kytätä, oottaa ja olla iliman!

Rohkeesti vaan kysäset jokaiselta muikilta, olisko jotain viksumpaa tekemistä, kuin ainainen kapekisa röhveltäminen ja yökausien rällääminen. Rimaa älä laita turhan ylös. Kokemuksesta sanon, että joku "hyssynnäkönen" voi olla oikea WILLIKISSA, kun sen kaa kahestaan suhaa!

Ja jos alkaa olla liian tyköistuva, niin harkitse, otatko vaiko jätät. On ihan oma juttus, onko jokailtainen juopppoköörissä törääminen sitä, mitä ihan aikusten oikeesti itteltäs odotata. Ota vaan ittees niskast kii ja ryhdistäydy! On se vaan heleppoo, kun vaan rohkeesti tekee ittesä tykö ja kysäsee. Mitä sen jos yks jättää? Toinen ottaa kuiteskin....tai kolmas..tai neljäs.. ;-D

• Samalla vingutaan, että tarttis lisää (viina)rahaa valtiolta :D

• Jack Daniels

Ilo ilman viinaa .. Se on teeskentelyä .. ALKOHOLIVERO POIS !!

• kristitty

Olen aina ihmetellyt Suomen alkoholismi alttiutta. Ollessani espanjassa havaitsin että naapuri pöytään tulivat syömään ottivat kaksi lasillasta mieheen punaviiniä ja puol pulloa jäi pöytään kun lähtivät eteenpäin.

Alkoholin käyttömäärä ratkaisee. Itse en juo koska en tykkää alkoholin mausta. siiderin vois ottaa jos siis ois tarve toisaalta itsetuntoni ei tarvitse sitäkään.

Olet kuitenkin rohkea ihminen kun käsittelet asiaa etkä mene vain porukan perässä. Kannattaa kyllä miettiä onko koulu ammattia vai kaverisuhteita varten. Itsellä ei ole juurikaan kavereita opiskeluajoilta töissä on kavereita ja muutenkin.

Suurimmaksi osaksi kyseessä lienee itsetunto ja itsensä kunnioittaminen.

Toinen mitä en ole käsittänyt juomiseen liittyen on se että onko sellaiset örveltäjät sitten niin laatuseuraa? vai onko kyseessä sittenkin se ihmisten sisäinen pelko että en uskalla olla avoin ilman viinaa?

Valinta on sinun onko se ryyppäily juhlinta elämää vai joku muu? Kun malttaa etsiä saattaa löytää jotain mitä ei arvaakkaan

• totta se on

Monia askarruttaa ja ihmetyttää tämä sama juomiseen liittyvä asia. Olet miettinyt omaa krapulaksikin kutsuttua olotilaasi ja kommentoit "Jotkut kaverit väittää et niillä ei ole käytännössä ollenkaan, mut en tiedä onko se totta." niin kyllä voin sen kertoa omalta kohdaltani että se on hyvinkin totta. Täytyy lisätä myös se että poikkeuksiakin tapahtuu mutta lähes aina kuitenkin vältän tuon olotilan. Ja se mikä on erityisen mielenkiintoista omasta mielestäni on että toisinaan koen olevani tavallista virkeämpi sammumisen aiheuttaman unen jälkeen ja jokseenkin uudelleensyntyneen oloinen, ehkäpä jopa tunnen heränneeni hieman erillaiseen maailmaan. Toivottavasti tämä valotti asiaa vaikka täysin sitä ei voi selittääkkään, se täytyy vain kokea.

• .

lopeta opiskelu ja ala kokopäivätoimiseksi juopoksi
      toimeentulosi on silloin taattu

• feikkijuomari

Aloittajalle: itselläni on muutama niksi jota käytän kun en halua juoda.
      -tilaan kokista/batteryä yms. ja väitän juovani vodkakolaa/kossubatteryä/cobalibreä yms. Kokis ja battery piristävät sen verran, että jaksaa pilkkuun asti ilman alkoholia.
      -otan lasin viiniä ja vesituopin, kun huikkailee vettä väliin saa yhden viinilasillisen kestämään monta tuntia.
      -Otan vissyn sitruunalla ja jäillä ja väitän juovani gin tonicia tai kossuvissyä.
      -etenkin opiskelija voi hyvin vedota rahanpuutteeseen jos kaverit ihmettelevät miksi juoma ei maistu.

• kossutuplat

No ei hyvin mee sullakaan jos et uskalla sanoa mitä juot.

• ...

Miksi ihmeessä jotain juomia pitää feikata? Aika luuserimeininkiä..

• nähty on
        ... kirjoitti:

Miksi ihmeessä jotain juomia pitää feikata? Aika luuserimeininkiä..

koska känniset opiskelukaverit kauhistelevat miksi et juo eivätkä oikeasti lopeta alkoholin tyrkyttämistä, jos sanot, ettei tee mieli.

• ...
        nähty on kirjoitti:

koska känniset opiskelukaverit kauhistelevat miksi et juo eivätkä oikeasti lopeta alkoholin tyrkyttämistä, jos sanot, ettei tee mieli.

Aika luuserimeininkiä pyöriä tuollaisessa sakissa..

• feikkijuomari
        nähty on kirjoitti:

Nimenomaan juuri tästä syystä. Helpommalla pääsee kun väittää juovansa jotain kuin ruveta vänkäämään kännisten ihmisten kanssa jotka sössöttävät, että "ootsä joku lasiinsylkijä" ja "ota nyt, OTAOTAOTA!" Menee ila pilalle jos joutuu kuuntelemaan sitä jankutusta.

Ihmettelijät eivät vissiin ole koskaan olleet opiskelijabileissä tai sitten ovat itse näitä tyrkyttäjiä.

• ...
        feikkijuomari kirjoitti:

Nimenomaan juuri tästä syystä. Helpommalla pääsee kun väittää juovansa jotain kuin ruveta vänkäämään kännisten ihmisten kanssa jotka sössöttävät, että "ootsä joku lasiinsylkijä" ja "ota nyt, OTAOTAOTA!" Menee ila pilalle jos joutuu kuuntelemaan sitä jankutusta.

Ihmettelijät eivät vissiin ole koskaan olleet opiskelijabileissä tai sitten ovat itse näitä tyrkyttäjiä.

On oltu, mutta ei meillä ole ketään kiinnostanut, mitä muut juo. Yhden tapauksen muistan, kun kaveri tuli kysymään, että saako hörpätä lasistani. Sanoin, että se on pelkkä battery, johon jannu totesi vain, että "ai jaa".

• feikkijuomari
        kossutuplat kirjoitti:

No ei hyvin mee sullakaan jos et uskalla sanoa mitä juot.

Itseasiassa osa noista nikseistä on lähteneet tilanteesta jossa ollaan oltu työkavereiden kans baarissa raskauden alkuvaiheessa mut ei olla haluttu paljastaa raskautta vielä, kuten nyt ei yleensä ekaan kolmeen kuukauteen olekaan tapana asiasta ihmisille kuulutella.

Tietyn ikäisillä, tietyssä elämäntilanteessa olevilla naisilla juomattomuus usein tulkitaan automaattisesti raskaudeksi. Etenkin jos ennen ei ole lasiin syljetty.

• feikkijuomari
        ... kirjoitti:

On oltu, mutta ei meillä ole ketään kiinnostanut, mitä muut juo. Yhden tapauksen muistan, kun kaveri tuli kysymään, että saako hörpätä lasistani. Sanoin, että se on pelkkä battery, johon jannu totesi vain, että "ai jaa".

Jep, no itsellä vastaavassa tilanteessa taas ai jaan jälkeen on tullut "mikset sä juo mitään? Kai sä nyt ees yhen voit ottaa? Ottasit nyt vaan... edes seuraksi jne. jne.

Rankempi juominen koetaan hyväksyttävämmäksi jos porukassa kaikki juovat paljon. Jos joku ei juo, se saatetaan siinä kontekstissa kokea moralisoinniksi ja kukkahattuiluksi ja sellaista ihmistä ei välttämättä enää toiste haluta bileisiin jossa on tapana juoda rankemmin.

Runsaasti juova seura oikeuttaa ja normalisoi runsaan juomisen kulttuurin. Jos joukossa on enemmänkin lasiinsylkijöitä, alkavat runsaasti juovat tuntea itsensä alkoholisteiksi ja sitä tunnetta alkoholin suurkuluttaja ei mielellään kohtaa.

• aregserg

Ymmärrän kyllä ongelmasi, sillä oma poikaystäväni on ollut yliopistossa kaksi vuotta ja biletys on samantapaista kuin sinullakin. Hän on viimeaikoina kuitenkin alkanut vähentää alkoholinkäyttöä. Toisin kuin muut, en nyt sanoisi että sun kannattaisi hylätä kaverisi. Voit keskustella heidän kanssaan asiasta ja sanoa, että yrität vähentää juomista opintojen takia. Kyllä he varmasti ymmärtävät ja voit bilettää samaan tahtiin kuin ennenkin, mutta vähemmällä alkoholimäärällä.

• Imukalu

Ongelma sinulla on köyhyys, eikä alkoholi.
      Toisaalta köyhän ongelma on että alkoholia verotetaan liikaa.
      Astu siis vastarintaan ja käräytä verottajat.

• daipadaida

Mieheni on amk:n ensimmäisen luokan opiskelija, mutta viihtyy usein mieluummin perheen parissa kuin bileissä (meillä on kolme lasta, joten krapula lauantaiaamuna lasten vieressä kiljuessa ei aina lempparijuttu :DD), vaikka on niissäkin käynyt. Kukaan ei kuulemma kysele, koulussa kohdellaan samallailla kuin muitakin ja halutessa sitten menee mukaan juhlimaan. Jokainen tyylillään, eikä siellä bileissäkään tarvii ottaa niin et on pää aivan jäässä. Itse käyn hyvin harvoin viihteellä, silti silloinkin juon vain muutaman, niin et on hyvä fiilis muttei sekoilua tai oksentelua - eikä krapulaa :) Sit kun on mun vuoroni painua yliopistoon, niin samalla linjalla: mieluummin oon kotona tai fiksulla tuulella bilettämässä.

• vihaan kännipäitä

Tyypillinen alkoholistiluuseri, hohhoijaa. AMK:ista on tarkoitus valmistua alansa osaavaksi asiantuntijaksi, ei aivottomaksi kännibileidiootiksi. Jos nyt edes koskaan tulet valmistumaan, ihme jos aivot toimii enää neljäntenä vuonna.

• Juo kun jaksat vielä

Emmä suotta rajoittais juomista paljoa parikymppisenä. Kolmikymppisenä et enää todellakaan pysty juomaan niinkuin parikymppisenä, tai rapulasi kestävät vuorokausia. Älä usko niitä jotka sanovat, että ei tule rapulaa, ne käyttävät yleensä jotain muuta alkoholin lisäksi mikä vähentää käytettävän alkoholin määrää ja näin pienentää rapulaa. Älä myöskään sorru käyttämään mitään muuta kuin alkoa, koska siitä seuraa paha riippuvuus joka joko seuraa sinua loppuelämän tai sitten joudut käymään läpi vieroitushelvetin joka todellakin on helvetti.

Mä suosittelisin, että panostaisit ryyppäämiseen viikonloppuna vaan. Itse join aikonaan kunno opiskelijaelämää viettäessäni 3-5 päivänä viikossa ja ei tarvinnu hirveesti ihmetellä miksi tyypit ei hirveesti kunnioittanu mua. Sit lopetin viikolla juomisen ku seinään ja elämä maistui paremmin, kyllä se toi likööri on vaan aikomista depressanttia niinsanotusti.

Mulla on sama juttu, että jos juo niin juo sit kunnolla. Alkoholista en oo vielä kokonaan luopunu, ja toivottavasti ei tarttekaan. Korkeakoulututkinto taskussa. Ryyppään nykyäänkin pään niin sekasi kuin sen vaan voi ikinä saada, mutta se tapahtuu kukkauden tai parinkuukauden välein, rapula kestää 3-5 päivää, niin ajatuskin rapulasta vie juomahalut pois useammin kuin tämä kuvio.

• totta se on

En tiedä luitko kommenttini muutama viesti ylempää mutta kun kirjoitit " Älä usko niitä jotka sanovat, että ei tule rapulaa, ne käyttävät yleensä jotain muuta alkoholin lisäksi mikä vähentää käytettävän alkoholin määrää ja näin pienentää rapulaa ". En käytä mitään tuollaista ja silti minä ja moni muukin kokee noita samoja elämyksiä eikä niistä ole mitään syytä valehdella. Miten voit yleistää tuon oman tilasi noin suoraan kaikkien muidenkin tilaksi? Oma näkemykseni koko "krapulasta" on se että sen fysiologinen puoli saattaa olla sivuseikka ja sen todellinen kivun aiheuttaja on henkilön oma "itsensä moraalinen ruoskiminen" alitajuntaisesti ja tietoisesti. Ei minulla ole aikomusta saavuttaa koskaan yhtään mitään sen enempää kuin olisi aikomusta päätyä täyskyvyttömäksi juopoksikaan, ja kun tuohon aatteeseen lisätään liikaa moraalia voi aiheutua "krapulaa".

• kuukuukuuu

Minä jouduin parikymppisenä opiskelijana opettelemaan juomaan niin ettei tullut otettua "pohjanmaan kautta". Oli siinä hommaa mutta kannatti! Syy tähän oli se että lähdin ulkomaille opiskelemaan eikä siellä kukaan vetänytkään perseitä olalle. Otettiin ja bailattiin muttei se juominen ollut pääasia vaan juhlinta. Aika äkkiä opin että ne jotka joivat liikaa jätettiin usein ulkopuolelle sillä kukaan ei halunnut kanniskella oksentelevaa känniääliötä kotiin. Muutenkin se oli tosi noloa juoda liikaa.

Suomikin kansainvälistyy etkä voi tietää tuleivasuudessa lähdetkö ulkomaille tai saatko työn firmasta missä on kansainvälisempi meininki. Silloin viimeistään joudut hillitsemään juomistasi jos siis haluat ettei sinua pidetä ihan urpona.

Kysymyshän on siitä mihin itsesi totutat. Jos olet opetellut juomaan humalahakuisesti niin nyt täytyy opetella toinen tyyli. Palasin suomeen n. 10 vuotta sitten enkä ole vieläkään alkanut vetää viinaa suomalaiseen tyyliin. Yleensä etkoilla juon muutaman ja baarissa muutaman. Baarissa voi myös juoda muutakin kuin viinaa välillä. Tulee halvemmaksikin.

• ...

Opiskeluaikoina ei tullut hirveästi juotua vaikka opiskelijabileissä kuljinkin. Nykyään käyn kaikissa firman juhlissa, joissa firma tarjoaa juomat, mutta silti pidän juomisen kurissa. Heti kun alkaa päässä pyöriä, siirryn joksikin aikaa limuihin. Ei hauskanpito ja hyvä meininki ole ikinä juomisesta ollut kiinni ja miksi sitä ketään kiinnostaisi, mitä joku juo? Opiskelut ja työt evät ole ikinä myöskään hauskanpidosta kärsineet.

Sellaisen vastakysymyksen haluaisin kuitenkin, että miten ihmeessä opiskelijalla voi riittää rahaa ryyppäjäisiin monta kertaa viikossa, kun itselläni se fyffe oli todella tiukassa, eikä opiskelijan ostovoima opiskeluaikojeni jälkeen ole voinut ainakaan parantua. Ihmettelin samaa myös silloin.

• entinen trokari

kotiviiniä/olutta tekemällä alkoholia saa 90% alennuksella jos vertaa kaupan hintoihin. Eli 300€ opintotuki tarkoittaa 3000€/kuukausiansioita.

• Scarlet--

Opiskelijaelämää ja -aikoja ihannoidaan aika paljon. Ymmärrä ongelmasi ihan hyvin, koska nykyään opiskelijoilta itseasiassa odotetaan jonkinsorttista opiskelijaelämää bilettämisineen. Itse olen sitä mieltä, että jää paljosta paitsi, jos ei koskaan kokeile kunnon opiskelijanelämää ja opiskelijabileitä. Ei se minusta ole suoraltaan fiksua olla juomatta. Ainakaan jos ei muuta ole edes kokeillut. Fiksuus kostuu aikamonesta muustakin asiasta, ja on vähemmän fiksua vetää yhtäläisyysmerkit juomattomuuden ja fiksuuden välille. Totta kai siihen opiskelijaelämään uppoaa, mutta kyllä sitä tasaista taloutta ehtii sitten pitää seuraavat 80 vuotta. Vähän kliseiseltähän se kuulostaa, mutta kaikki ovat nuoria vain kerran :)

Mitä tuohon ongelmaasi tulee, voisi auttaa jo paljon, jos esimerkiksi rajaisit bilettämiseen yhteen kertaan viikossa tai kahdessa viikossa. Monet tapahtumat ovat sinänsä kaksiosaisia, esim. erilaiset laskiasriehat, jäänveistokilpailut yms joissa ei iltapäivällä vielä tarvi juoda. Voit joskus käydä vain piipahtamassa ja sanoa olevasi liian väsyny/kipeä bileisiin.
      Ei kieltäytyminen ole niin vaikeaa. Sanot vaan että sulle tulee aina helv. krapula eikä sua huvita saada sitä montaa kertaa viikossa. Toinen hyvä on toi raha. Siitä ei kuule voi kukaan valittaa, koska se on ihan oikea syy monen kohdalla :) mä en lähtis valehtemaan siitä mitä juon. Ja koska kuitenkin näet niitä koulukavereita muutenkin (jos et näe kuin bileissä, niin siihen kannattaa vähän panostaa), niin ei ne sua unohda. Käythän kuitenkin kerran parissa viikossa, joten tiedät suurinpiirtein millanen meininki niissä on..

• 3 iloista pukkia

Löytyykö kiimaista opiskelijatypyä kolmen miehen panopuuksi. Ei mitään maksullisia juttuja, ollaan itekin opiskelijoita. Ollaan kaikki ok näkösiä ja vartaloisia, toi yks on mallikin. Helsingissä ollaan:

laittakaa mailia jos kiinnostaa:

[email protected]

• aika trolli:DDDDDDD

tuun nussihan teidän pillut vituiks, terv. nahkafetissitransu

• en juo

Itse en juo, vaikken suoranaisesti ole mikään absolutistikaan. En vain pidä alkoholin mausta eikä hauskanpitoon mielestäni kuulu mm. itsensä päälle oksentaminen ja ojaan sammuminen. Vietän mielummin iltaa vaikka nuotion ääressä juoden raikasta lähdevettä kuin tunkkaisessa baarissa juoden kaljaa.

Opiskelija elämää vietän mielummin omalla tavallani enkä pahemmin jaksa bileissä käydä koska alkuillasta kaikki ovat aivan tylsiä, kukaan ei uskalla lähteä mukaan edes laulamaan/tanssimaan saati sitten hullutuksiin. Se hyvä, rento fiilis mikä illan aikana tulee kun muutkin alkaa rentoutumaan (vasta alkoholin vaikutuksesta) ei ikävä kyllä yleensä kovin kauaa kestä kun joku jo alkaa haastamaan riitää, itkemään ja purkamaan elämän tarinaansa tai yrjöömään pitkin sohvia. Paljon parempia iltoja (ja päiviä) tulee vietettyä oman kaveriporukan kanssa selvinpäin ;)

Ulkopuoliseksi en todellakaan tunne oloani. Minulle tullaan keskellä yötä hokemaan (kännissä) kuinka rakas ja tärkeä olen. Minä olen se, jolle jutellaan rennosti selvinänä olleessaan pitkin päivää (mitä 'juomiskaverit' eivät näy keskenään tekevän). Minä olen se, jonka lattialle tullaan potemaan morkkistaan tai vain purkamaan murheitaan. Miten sitä voisi tuntea itsensä ulkopuoliseksi kun ei saa edes läksyjään tehdä rauhassa kun jo joku kaipaa?

• Antijurristi-

Olen oikeustieteilijä, enkä juo. Tapaan opiskelukavereita kahviloissa ja käymme liikuntatapahtumissa. En tunne oloani millään tavalla ulkopuoliseksi, vaan säälin niitä joiden aika ja rahat menevät kurkusta alas. Onneksi yliopistoissa on monenlaisia ihmisiä ja kaikille löytyy sopivaa seuraa :)

• fdsfsdffsdsdfsdfsfd

On siinäkin kaverit, jos eivät hyväksy ettet juo.

• njhyugfdtyghihiuh

Entä jos kokeilisit tätä: seuraavan kerran kun lähdet bilettämään, otat mukaan vain tietyn rahasumman käteisenä, ei pankkikorttia. Illan aikana saat käyttää vain tuon rahamäärän juomaan, jolloin ei tule vedettyä ns. pohjanmaan kautta. Jokainen opiskelija ymmärtää vähäisen juomisen syyksi "rahapulan", kukaan ei kysele, miks et ota enempää, kun sinulla ei yksinkertaisesti muka ole enempää rahaa. Sinulla vain ei ole enempää rahaa juoda. Ei sitä tarvitse kertoa, että tilillä kyllä rahaa on (jos on). Varaa siis seuraavaa bileiltaa varten tietty summa, tulee halvemmaksi, ja pakko lopettaa juominen ennen övereitä :)

• määmy

Mitä parempi todistus, sitä suurempi todennäköisyys saada työpaikka. Kun toisella hakijalla on korkeampi arvosana, hän saa hakemasi työn.

Suosittelen bileet niinä iltoina, jolloin seuraavana päivänä ei ole opiskelua.

Kyllä sinä voit sanoa, ettet sillä kertaa lähde mukaan tai voit tyytyä pelkkään cocikseen. Se on tahdostasi kiinni.

• Jurristi2011

Hah, se jolla on hyvät suhteet saa kyllä sen työn paljon todennäköisemmin. Suhteet luodaan monella alalla pitkälti opiskelijatoiminnassa tutustumalla. Sama se juoko vai ei, kunhan on rento tyyppi, joka ei niuhota. Ihmehorinaa täällä: "säälin niitä joiden rahat menevät kurkusta alas". No se nyt vaan yksinkertaisesti on joidenkin mielestä hauskaa, samoin kuin joidenkin mielestä pesäpallo ja toisten mielestä valokuvaus. Itse palkkaisin paljon mieluummin sosiaalisen ja avoimen henkilön, kuin ylimielisen hikipingon. Joutuisinhan sen kanssa itsekin töitä tekemään.

• tyypillinen_jurristi
        Jurristi2011 kirjoitti:

Hah, se jolla on hyvät suhteet saa kyllä sen työn paljon todennäköisemmin. Suhteet luodaan monella alalla pitkälti opiskelijatoiminnassa tutustumalla. Sama se juoko vai ei, kunhan on rento tyyppi, joka ei niuhota. Ihmehorinaa täällä: "säälin niitä joiden rahat menevät kurkusta alas". No se nyt vaan yksinkertaisesti on joidenkin mielestä hauskaa, samoin kuin joidenkin mielestä pesäpallo ja toisten mielestä valokuvaus. Itse palkkaisin paljon mieluummin sosiaalisen ja avoimen henkilön, kuin ylimielisen hikipingon. Joutuisinhan sen kanssa itsekin töitä tekemään.

No ei ihme että työmaailmassa syntyy niin hyvää tulosta, kun töihin otetaan suhteilla sellaisia ihmisiä joilla on huonompi koulutus ja jotka todennäköisesti ryyppäävät itsensä työkyvyttömiksi, kuin niitä, joilla olisi pätevyyttä ja joilla olisi motivaatiota tehdä työtä ilman ryyppäämistä D: Ei hyvä koulutus, työmotivaatio ja/tai se ettei ryyppää välttämättä tarkoita, ettei henkilö olisi avoin tai että hän olisi "ylimielinen hikipinko". Jos et siedä motivoituneiden ihmisten läsnäoloa töissä, niin onnea vaan sulle.

• haastattelija

Hanki iltaduuni. Tilin saldo kiittää tuplana, menot vähenee ja tulot lisääntyy.

Maksakin tykkää ja työnteko käy syyksi kosteille kavereillekin.
      Voi olla että saat jopa pari uutta fiksua (?) kaveria duunin myötä densojengin läsnäolon puuttumista korvaamaan.
      Kaiken kukkuraksi taidot työelämässä karttuu, ja olet vahvoilla työnhaussa valmistumisen jälkeen kun pystyt esittämään muutakin kuin valmistumispaperit työhaastattelussa...

• asdasdadsa

Tässä meillä on taas Suomen urhot uljaat, tulevat veronmaksajat. Alkoholisteja 20v.
      "Kun kaveritkin lähtee, ja kaveritkin vetää, enhän mä voi jäädä pois, kun kaverit."

• toinen opiskelija

Jos isä ja äitisi maksavat ryyppäämisesi, niin siitä vaan keskellä viikkoakin juhlimaan. Normaali opiskelijan rahat ja lainat menevät elämiseen. Kerran kuussa tulee käytyä viihteellä kun yksinkertaisesti ei ole varaa käydä useemmin missään.

• Mrs Bartender

Hyppäätkö myös kaivoon, jos kaveritki hyppää??

"Siis voishan sitä periaattees juoda vaan vähemmän mut en mä vaan pysty et kun alotan niin kyl sitä tulee sit otettua reippaasti. En kylläkään ole yksin. Kun juhlimista ja juomista pidetään asiaan kuuluvina niin eihän sitä yhtäkkiä voi täräyttää et mä en tällä kertaa lähekään mukaan tai et lähen mut en ota mitään! Kuka sellasta muka käytännössä tekee?? Kun meil on aina niin hyvä meininki kavereiden kanssa niin en haluais luopua siitäkään...
      mut just se et opinnot selkeesti kärsii tästä on saanu mut miettimään ja joo mul taitaa olla kans vähän tavallista pahempi krapula yleensä :/ Jotkut kaverit väittää et niillä ei ole käytännössä ollenkaan, mut en tiedä onko se totta. "

Tää on just tää kappale, jota mä aina nauran suomalaisessa alkoholinkäytössä. Hauskaa ei voi muka olla ilman viinaa. Meikäläinen on ainakin hyvin pärjännyt kuppi-iltoina sekä vesilinjalla että kaks drinksuu viiteen tuntiin, eikä kukaan oo sitä pahasti kattonu. Hauskaa on ollu silti kaikilla. Eikä raskausaikaan ole pubissa istumista estänyt. Vettä tulee joka hanasta, ainaki melkeen ;)

• Aulikki

Alkoholisteja tai potenttiaalisia alkoholisteja kiinnostaa muiden juominen tai siis heitä häiritsee muiden juomattomuus.
      Onneksi ei tarvitse asua juoppo Suomessa tai Venäjällä. Missään maailmalla ei juoda niin kuin niissä maissa.
      Sinun elämästäsi on kysymys. Tee ratkaisu.

• opiskeluintoinen

on aika heikkoja tämmöset ihmiset ketkä pilaavat elämänsä kavereiden takia, tai "jos joisi niin vähän ettei siitä olisi haittaa" mitä haittaa siitäkään olisi jos ei joisi ollenkaan, tunnistaisi ainakin ketkä ovat aitoja ja välittäviä kavereita.

• joooopajoo

jumankauta miten munaton aloittaja! jos ei oo pokkaa kieltäytyä viinasta niin aika pentu taidat olla.

• Voi wäy wäy

Taitaa muiden sanomiset aloittajan alkokäyttäytymistä ohjaava tekijä. Kun oma pää ei sano mikä olisi kohtuukäyttöä nii silloin on vaarana, että se krapula iskee muiden saneleman aikataulun mukaan.

Turha siitä omasta viinankäytöstä on opiskelijatovereita syyttää. Taitaa kuitenkin olla ihan omin käsin sinne kurkkuun lorautettua isoin osa viinaksista? Katse peiliin vaan tytön tyllerö. Se henkilö joka sitä juomista ohjaa löytyy sieltä.

Niinikään on turha syyttää opiskelijaelämää ja sitä, että viina siihen kuuluu. Käsitykseni mukaan yhteenkään opintosuunnitelmaan ja oppimäärään ei edellytettä näyttöjä alkoholin käytöstä.

Ei sinulla,,, vielä,,, ole alkoholismin oireet sillä tasolla ettekö ehtisi korkkia kiinni pyöräyttämään ja opiskelemaan selvin päin vailla krapula-aamuja. Vaikutat lapselliselle ja pinnalliselle. "Kovat nassukat" meinaan sanoo baarissakin hymyssä suin ottavansa ison lasi kolaa kun muut pläträävät keskioluen kanssa. Jos kolan juominen erkaannuttaa sinut ns. opiskelija"ystävistäsi" niin seura ei ole sen arvoista. Vastuu omasta juomisesta on yksin sinun, ei opiskelijatovereiden eikä yhteiskunnan. Ota hieman ryhtiä.

• Siis kuinka??

Tekstin sisällöstä luulis alottajan olevan tarhaikänen ja vertailevan kulman takana kellä on isoin pippeli. Mutta tämä lieneekin karvaperä naisenalku, toisellla luokalla AMK:ssa:))). Lastentarhaan tuo pitäis pillimehua pistää juomaan kun ei kokistakaan uskalla ilman muiden mielipidettä tilata.

• Tmp88

"Entä te jotka ette juo ollenkaan (tiedän kyllä että heitäkin on) niin onko teillä silti ns. opiskelijaelämää? Onko teiltä kyselty kauheesti et miks ette juo? tunnetteko itsenne ulkopuolisiksi? "

Minulla on ikää 23 vuotta. Olen nyt ollut pari kuukautta taas koulussa kahden vuoden töiden jälkeen ja onhan noita juhlia ollut jo aika monta. Itse en juo alkoholia, en ole koskaan juonut eikä ole ollut tarvetta juoda.

Voin sanoa, että minulla ainakin on opiskelijaelämää. Osaan pitää hauskaa selvinpäin (siihen tarvitaan jonkinlainen taito, koska olen huomannut, että kaikki eivät sitä osaa.) Monesti kysytään miksi en juo ja jotkin baarimikot yrittävät väkisin tarjota alkoholillisia juomia kun menen tiskille ja aina sama "Makea alkoholiton kiitos."

Välillä ehkä tunnen itseni ulkopuoliseksi ja tuntuu, että seurassani ei haluta olla, koska en juo. Haistatan heille mielessäni pitkät! Jos alkoholittomuus on syy kaverittomuuteen tai mihin tahansa niin en välitä. Uskallan olla erilainen ja siitähän tässä on kyse. Ei aina tarvitse tehdä niin kuin muut tekevät tai käskevät!

Kun en juo niin voin hyvin olla keskiviikkona bileissä valomerkkiin (yleensä lähden jo viimeistään yhdeltä) asti ja mennä parin tunnin yöunilla kouluun ja jopa oppiakin jotain.

• Siirry kannabikseen. Eipähä tuu hedaria seuraavan päivän.

• Nyt se sekos

Ei kukaan nyt kannabismyrkkyä halua käyttää, oletko sä hullu?

• gfdgs
        Nyt se sekos kirjoitti:

Ei kukaan nyt kannabismyrkkyä halua käyttää, oletko sä hullu?

Vanha juoppo avasi viisauden arkkunsa :-)

• helppo valinta
        gfdgs kirjoitti:

Vanha juoppo avasi viisauden arkkunsa :-)

Alkoholin puolesta voisi silti sanoa että jos verrataan ryhmää jossa on vain alkoholista päihtyneitä ja ryhmää jossa vain pilviveikkoja niin kyllä känni porukka on paljon aktiivisempaa ja sosiaalisempaa kuin pilviveikot jotka vaikuttavat usein ulkoapäin varsin etäisiltä, kikattamassa asioille joista normaalitilassa olevan henkilön on mahdotonta päästä kärryille. Kuka mistäkin tykkää.

• Helppo todellakin
        helppo valinta kirjoitti:

Alkoholin puolesta voisi silti sanoa että jos verrataan ryhmää jossa on vain alkoholista päihtyneitä ja ryhmää jossa vain pilviveikkoja niin kyllä känni porukka on paljon aktiivisempaa ja sosiaalisempaa kuin pilviveikot jotka vaikuttavat usein ulkoapäin varsin etäisiltä, kikattamassa asioille joista normaalitilassa olevan henkilön on mahdotonta päästä kärryille. Kuka mistäkin tykkää.

Silmät punaisena sekavia puhuvia ihmisiä ei voi millään pitää sosiaalisina. Korkeintaan haetaan kaupasta karkkia ja linnoittaudutaan sitten taas jonkun kotiin pienellä porukalla murjottamaan kun maailma syrjii.

• stude m

Millä hel...n rahalla te dokaatte? Itellä ei riitä kun vuokraan,ruokaan ja bussimatkoihin nipanappa ???

• Tmp88

Töissä kun käy niin on rahaa. Monella opiskelijalla olis varmasti rahaa jos jättäis sen ryyppäämisen pois. Ootteko koskaan miettineet kuinka paljon teillä menee rahaa kun käytte opiskelijabileissä tai sitten muuten vaan viihteellä viikonloppuisin? Itselläni menee rahaa vain lippuun ja mahdollisesti narikkaan ja ehkä yhteen juomaan. Selviän alle 10e:llä

• Tuleva spuge

Minä lopetin opiskelun kesken. Nyt saan juoda työttömänä kaikessa rauhassa joka päivä yhteiskunnan piikkiin. Suosittelen.

• Suosittelen myös lämpimästi. Eipähä turhaa odoteta että tekisin jotain hyödyllistä.

• teqq.
        lethaldose kirjoitti:

Suosittelen myös lämpimästi. Eipähä turhaa odoteta että tekisin jotain hyödyllistä.

Suosittelen myös. Rahaa tulee ja viina virtaa ;)

• Kuka sinulta
        lethaldose kirjoitti:

Suosittelen myös lämpimästi. Eipähä turhaa odoteta että tekisin jotain hyödyllistä.

odottaa mitään? Ne odotukset ovat vaan oman pääsi luomuksia joita et kestä:)). Ja sen takia ryvet itsesäälissäsi lieminesi.
        Sinun juomisesi ei ole kuin itseltäsi pois. Muutaman vuoden kun tykität kunnolla olet halpa ylläpidettävä, juovut jo maitolasillisesta kotiviiniä kun maksasi suodatuskyky romahtaa eikä sen perästä hautuumaan vuosihoitosopparikaan mahdottoman tyyris ole. Suosittelen myös lämpimästi.

• 255day

Hei. Itsellä oli kanssa vähän samalaista amk aikana. jotenkin vain kuului asiaan jne. nyt myöhemmin, sattui olemaan juhannus töitä. eli ei menoja. siitä asti ollut nyt korkki kiinni. salitreenaus auttoi myös asiaa, ei sinne voinut krapulassa mennä. kaduttaa, kun en opiskeluaikana treenannut, varmaan olisi saanut alennustakin. mitään huonoja puolia en ole juomattomuudessa vielä huomannut. muutaman kerran ollut tilaisuus, jossa muut juoneet, esim. uusivuosi. silloin join taas vain kivennäisvettä. ostin sodasteam koneen. ollut hyvä ostos. ei se kokis pitemmän päälle maistu. ainoana paheena enää karkit. liikunnasta tullut hyvä ajanviete. etsi ystäviä, jotka myös liikkuvat. Alkoholissa turhia kaloreita, maksa, aivot ja painokin kokevat kovia.

• hgfhfgh

Suurin ihme tosiaan on se, ettet uskalla olla oma itsesi ja "poiketa" joukosta, vaikka sanomalla, että juot vaan viikonloppusin, sillä haluat keskittyä arkisin kouluun.

Oma historiani on tämä:
      Yläasteella aloiteltiin ryypiskely, määrällisesti vähän mutta sekä pe ja la.
      Lukiossa oli aina mahtavat bileet ja nautin todella niistä, la ja/tai pe, määrä tottakai lisääntyi.
      Inttivuosi oli myös ryyppäämisen aikaa...
      Opiskeluita takana nyt useampi vuosi, joista ekat pari oli kosteimpia. Tuli ryypättyä viikonpäivästä riippumatta.
      Viimeisimmät pari vuotta koulunkekkereissä ei ole tullut käytyä paljoa, mutta liukuvasti erilaiset yritystilaisuudet/yms ilmaisen viinanbileet ovat tulleet koulubileiden tilalle. Koska ryyppäämistä on kohta jo 10 vuotta takana, niin tiedän toki että kaikki ilmainen viina ei ole juotavaksi, sillä ilmaisia juomia saa nykyään melkein mistä vaan...

Arkiviikon olen yrittänyt pitää raittiina ja viikonloppuina tulee käytyä 0-2 kertaa yleensä viihteellä. Joku joka ei tunne minua/minun elämääni, niin voisi sanoa, että ompas elämäsi säälittävää, mutta se ei ole näin. Hyviä kavereita minulla on paljonkin(joskin yhtä juoppoja kuin minä), ja meillä on erittäinkin hauskaa yhdessä. Tottakai näen kavereita välillä myös selvinpäin urheilun/muun tapahtuman merkeissä.

Huolehdi siitä että pidät elämänarvosi kohdallaan, äläkä tee asioita jotka ei tunnu sinusta hyvältä. Itse olen vetänyt opiskelut melkein tavoitetahtiin, vaikka olen aika pomminvarma että ryyppään todella paljon enemmän kuin suurin osa täältä..

• eeppo 0050

Eikö tässäkin asiassa kannata käyttää omaa harkintaa, jos jokin asia esim: juhlinta rupeaa häiritsemään muuta elämää vaikkapa opintoja, voi hyvällä syyllä todeta itselleen että tulee juhlittua liikaa. ELI KOHTUUS KAIKESSA MYÖS JUHLIMISESSA.

• weissss

Jos et tosiaan pysty kohtuudella juomaan, niin suosittelen että jätät alkoholin kokonaan pois. Alkoholi ei sovi kaikille. Ja jos haluat menestyä opinnoissasi, jätä juoppokaverisi.

• E

Huomasin opiskelut aloitettuani sen minkä moni muukin, eli bileitä yliopistossa opiskellessa piisaa jos niihin tahtoo mennä. Olen osallistunut näiden kahden opiskeluvuoteni aikana joihinkin rientoihin, mutta kovasti ei ole tullut juhlissa käytyä. Joka tapauksessa niissä vierailemissani pirskeissä olen juonut joko jonkin verran niin, että tulee rento ja hyväntuulinen olo, mutta en änkyräkänniin, tai sitten en ole juonut muuta kuin alkoholittomia jos en ole ollut sillä tuulella että alkoholia tekisi mieli. Samaa linjaa olen noudattanut myös koulun ulkopuolisissa bileissä joihin olen osallistunut. Kukaan ei ole koskaan ihmetellyt miksi teen niin tai yrittänyt väkisin tuputtaa juomia.

Jos joku onkin ihan mielenkiinnosta kysynyt, että miksi en juo kuin harvoin ja silloinkin melko vähän, niin olen vain vastannut pilke silmäkulmassa kuten asia on: käytän alkoholiin menevät rahat mieluummin esim. vaatteisiin, en vain yksinkertaisesti ole niin kiinnostunut juomisesta kuin jotkut muut ja alkoholi sisältää turhia kaloreita. Eipä oo koskaan kukaan tuosta mulle valittanut tai antanut törkeää palautetta, varmaankin siksi kun en kuitenkaan tuomitse niitä joiden juttu tuo biletys on enemmän kuin meikäläisen. Bilettää saa kukin sen verran kuin tahtoo, eikä muilla siihen pitäisi olla sanomista... sama pätee aika moneen muuhunkin asiaan: saa tehdä mitä lystää, kunhan siitä ei koidu minkäänlaista vahinkoa muille.

Jos kuitenkin olet huolissasi omasta juomisestasi, niin sitten ehkä kannattaisi harkita sitä juomisen vähentämistä. Ei kukaan järkevä ja fiksu tyyppi tule pilkkaamaan jos et kisko kaksin käsin viinaa kaikissa juhlissa, vaan tilaat välillä kokista drinkkien sijaan. Etenkään kaverien ei luulisi tuosta pilkkaavan, jos ne ovat oikeita kavereita. Monet kaverini tykkäävät juhlia rankastikin, polttavat tupakkaa jne. mutta hyväksyvät kyllä sen että oon itse tuossa suhteessa erilainen kuin he. Mikäli joku taas alkaa repimään naamaansa siitä, että et juo hullun lailla useampana kertana viikossa, niin kannattaa miettiä ovatko tyypin mielipiteet ja seura minkään arvoisia.

Tottakai juhliminen kuuluu opiskeluaikoihin ja ei kaverien kanssa bilettämisessä pahaa ole, mutta liika on tietty aina liikaa asiasta riippumatta. Jos tuntuu että juominen ei ole hallinnassa, että ei oikeasti edes haluaisi juoda niin paljon kuin juo ja opiskelut kärsivät, niin sitten kannattaa tehdä asialle jotain. Jos vaikka alkuun päättäisit osallistua juhliin vain viikonloppuisin, niin pystyisit keskittymään viikolla kouluun? Kuten joku jo tuolla sanoi, niin pitkässä juoksussa varmaan mieluummin jättää muutamat bileet väliin kuin tärvää mahdollisuutensa valmistua koulusta.

• zxz.

Se on sitä, kun kerran pääsee lepokotiin jota kutsutaan yliopistoksi.. Kaikki ilmaista. Jos joku ehdotta niitä maksullisiksi, niin nousee kauhea vastustus.

Ei monessa muussa maassa ole tällaista lepokotia.. Suomalaisilla on varaa maksaa joidenkin loisiminen ja juhlinta.

• W kevät

Mitä helv3ttiä?? Mulle opiskelijaelämä oli sitä että opiskelin. Sä olet tainnut käsittää jotain väärin. Alkon ottajat kyllä löytää aina käsitteen jonka varjolla voi "ottaa".

Opiskelu on ohi jossain vaiheessa mutta ryyppäämisen oppiminen jää melkoisella varmuudella parhaiten muistiin loppuelämäksi opiskeluajoilta. Monilla jopa se "opiskeltu" työpaikka menee alta kun tämä tärkein oppi alkaa hallita elämää.

• Ihan ihme touhua

Opiskelijat on lapsia vielä. Mikä siinä on, että vapaa-aika tulee suoranaisesti tuhlata tuon tyyppiseen hölmöilyyn? Mitä hienoa on humaltua? Eikö mitään muuta tekemistä koko maailmasta löydy kuin jonninjoutava biletys ja juomingit? Paskasakkia sanon minä.

• "paskat" valinnat

Sen sijaan että olisit "Paskasakkia" voisit olla niitä jotka haukkuu "Paskasakiksi" ?

• 5+7

Itse en ole ikinä viettänyt niin sanottua opiskelijaelämää (ellei nyt satunnaisia lautapeli-iltoja yms. pidetä sellaisena). En tykkää juoda, mutta perussyy eristäytyneisyyteeni lienee yksinkertaisesti epäsosiaalisuus. Tämä on vaikuttanut opintoihinkin siten, etten ole niihin pystynyt täysillä panostamaan. Motivaatio ei aina riitä, sillä mitä merkitystä niillä arvosanoilla on, kun en sosiaalisen kyvyttömyyteni takia kuitenkaan saa kunnollista työpaikka. Kumpikaan ääripää ei taida olla hyväksi.

• lelluhefner

"Entä jos kokeilisit tätä: seuraavan kerran kun lähdet bilettämään, otat mukaan vain tietyn rahasumman käteisenä, ei pankkikorttia. Illan aikana saat käyttää vain tuon rahamäärän juomaan, jolloin ei tule vedettyä ns. pohjanmaan kautta. Jokainen opiskelija ymmärtää vähäisen juomisen syyksi "rahapulan", kukaan ei kysele, miks et ota enempää, kun sinulla ei yksinkertaisesti muka ole enempää rahaa. Sinulla vain ei ole enempää rahaa juoda. Ei sitä tarvitse kertoa, että tilillä kyllä rahaa on (jos on). Varaa siis seuraavaa bileiltaa varten tietty summa, tulee halvemmaksi, ja pakko lopettaa juominen ennen övereitä :) "

^^Toi on hyvä keino, itekkin käytän sitä -tosin ainoastaan siitä syystä että rahaa säästyisi :D
      Entä jos rajoittaisit juomises vain noihin viikolla järjestettäviin opiskelijabileisiin? Ite ainakin käyn ihan joka torstai niissä juhlissa -koulusta lähdetään ehkä parii tuntii aiemmin et kerkiää laittautuun ja alotteleen kunnolla ja perjantait joutuu kyllä skippaan (ei niinkään kapulan vaan väsymyksen vuoksi), mutta en mä nyt ainakaan koe että mun koulu siitä pahemmin on kärsinyt. Tosin jos sulla vaikuttaa toi ryyppäys nimenomaan kouluun ni ehk sit siin mieles kandeis keskittyy vaan vklp juomiseen mut mun mielestä vklppusin sitä menoo ei baareissa pahemmin oo -rahat menee vaan hukkaan. Tykkään enemmän opiskelijatapahtumista.

Itse siis juon kerran viikossa (harvemmin myös vklp, ehkä 1krt/3kk), mutta tunnen tyypin joka ei juo ollenkaan: on silti mukana useimmissa pippaloissa ja pitää ihan samalla tapaa hauskaa kuin me muutkin -tanssii, heittää läppää yms. On siis jätkä. En edes ekalla tapaamiskerralla tiennyt ettei tyyppi ollut humalassa!!! Vasta sitten kun hän kertoi ettei juo ollenkaan. Ja sillä kyllä on paljon kavereita, et ei näytä sitä haittaavan tuo selvinpäin oleminen yhtään! Sillä ehkä juur kaikkein kivointa kun ei tuu morkkiksia ja voi naureskella kavereitten toilailuille ja muistutella mitä ne on tehnyt yms.

Ja vielä tohon sun ujouteen ettet oo kavereille sanonu. Ymmärrän tilanteen tavallaan, sillä pari vuotta sitten lukioiässä vaikka ei maistunut lähtee kavereitten kans baariin tuli joskus "pakosta" mentyä, en kyllä juonut niillä kerroilla ns. perseitä, koska ei vaan huvittanut. Tein niin muutamia kertoja, kunnes ihan suoraan totesin etten kuulkaa nyt tällä kertaa lähde mukaan -ei maistu toi viina juur nyt! Toki niiltä vähän ihmettelyä tuli ja koitti puhua ympäri niillä kerroilla kun kieltäydyin reissusta mut ku pidin pääni nii eipä ne sit aina jankata jaksanutkaan. Ja kavereita ollaan edelleen!

Voit myös vaikka ehottaa et lähdet kuskiksi -kaverit on tyytyväisii kun ei takseja tarvi maksaa, saatte silti olla yhdessä ja itelläs on todellien ja HYVÄ syy olla juomatta!!! :)

• mk

Itse ainakin vietin kunnon opiskelu elämää vaikka seurustelin mutta en käynyt vieraissa ja sen aikainen naiseni kerran katteli lompakkoni ja löysi pankkikorttikuitit ja huomautti niitä niin sanoin että oli viimeinen kerta ja opiskelun jälkeen suhde loppun kun oltiin liikaa eri aaltopituusella erilaiset elämänarvot- Nyt jo yli 50v mies ja silloin -80 koppupuolella se oli kivaa ja kesäisin olin reissuhommissa että oli rahaa millä mällätä. Pääsin läpi ja hyvät duunipaikat ole saanut ja niillä tosidtuksilla ei ole kuin siihen ensimmäiseen paikkan merkitystä ja sen jälkeen vaikuttaa vain työkokemus. Ota silleen etttei opiskelu kärsi. Kun menette baaariin niin vain se 5-10 annosta eikä 30 kymmentä.

• ossaamkijottaa

Mitähän olet aikanasi opiskellut? Ei akateemisuus ainakaan tekstistäsi paista.

• opiskelijaaaaaa

Vaan ei mulla ole rahaa juhlimiseen... Muutenkin toimeentulo on tiukkaa koska en töissä käy.. En omista autoa enkä oikein mitään muutakaan turhaa. Lainaa en opiskelijaelämän takia ota!

• kamalaa
    • Drinking class

Oho, onpas aihe kerännyt paljon keskustelijoita! Kiitos että olette vaivautuneet ottamaan kantaa :) En ehtinyt lukea kaikkia viestejä, mutta näköjään en ole asian kanssa mitenkään yksin.

Oonkin miettinyt et miksi tästä ei keskustella, vaan juominen on oletus josta harva opiskelija poikkea... mutta näköjään keskustelun puute (siis tosielämässä, kasvokkain) ei johdu ainakaan mielipiteiden puuteesta!

• kerrankin kiintoisaa

Tämä on aiheiden aihe. Tästä ja muista päihteistä voisi keskustella loputtomiin.

• Drinking class

Vielä sen verran, että mulla oli jo lukiossa taipumusta ottaa liikaa, mutta join silti tosi harvoin nykyiseen verrattuna. Opiskelujen alettua juomiseen tavallaan annettiin lupa, ja kun mahdollisuus tarjoitui, niin minä siihen sitten - muiden lailla - tartuin. En vieläkään tahtoin uskoa että "mahtava meininki" ei voi loputtomiin jatkua, osa minusta haluaa jatkaa entiseen malliin. Ongelman myöntäminen on siis edelleen vaikeeta, ja koska ei ole oikein ketään jolle siitä haluaisin puhua, niin kirjotin tänne. En halua että mua aletaan pitää alkoholistina, se on jotenkin niin kova paikka... Siis sanoa ääneen, että mulla on joku riippuvuus, ja että tää asia on oikeesti muodostunut ongelmaksi, jota ne enää hallitse itse. Voi ei, sen pelkkä kirjottaminenkin tuntui oudolta, sellaselta, että en halua ajatella noin, vaikka se ehkä onkin totuus.

Olette antaneet todella hyviä vinkkejä ja esittäneet näkökulmia, joita mulla ei ole tullut mieleen. Etenkin toi et ottaa vaan tietyn rahasumman mukaan on yksinkertainen mutta hyvä konsti. Oon kans tota miettinyt mitä olette ehdottaneet et yksinkertaisesti sanoo et oon päättänyt ottaa vain viikonloppuisin tai jopa tekee (mun näkökulmasta) radikaalin liikkeen ja ryhtyy kokonaan juomattomaksi,
      niin vaikka ne vaikuttaa yksinkertaisilta (ja kieltämättä järkeviltä) ratkaisuilta niin sitten kun miettii käytännössä niin kynnys on yllättävän korkea!
      Tai sitten en vain ole siihen todellisuudessa valmis, vaikka miten väittäisin haluavani vähentää juomista :/ Oon niin mukavuudenhaluinen, et se muutos tuntuu vaikeelta.

Joku kirjotti että me juovat opiskelijat olemme "paskasakkia". Ymmärrän hyvin ton näkökulman, mutta silti se satuttaa. En mä päättänyt ikinä kuulua mihinkään ryyppyporukkaan, tai ehkä päätin, mut en päättänyt etten sit pääse siitä pois tai... No voi ei, en mä edes osaa enää ilmaista tätä tilannetta kunnolla. Mutta varmaankin te, joilla on ollut/on sama ongelma, ymmärrätte edes jotenkin.

• sggsgsf

• en juo ollenkaan

Käytkö töissä? Meinaan sitä että kuka sun juhlimiset maksaa? Opintotuella ei nimittäin paljo juhlita. Lopeta kertaheitolla. Päätä, että et ota enää tippaakaan. Aluksi kirpasee, mutta pian huomaat kuinka hyvältä tuntuu.
        Ja nyt itteäs niskasta kiinni, et ajattele "kavereittes" reaktioita. Ne on oikeesti kateellisia jos näin päätät tehdä.

Itse en ole juonut koskaan, tippaakaan, edes maistanut. Ja elämä hymyilee:) opinnot sujuu loistavasti, rahaa jää jopa säästöön, on oma kämppä... ja ystäviä on vaikken baarissa hyppää!!!

• 3+13

Kuuntele itseäsi. Kaverien ja ympäristön odotukset aihettavat kyllä kovan ulkoisen paineen, ja tämä tekee itseänsä kuuntelun vaikeaksi. Vaikeus syntyy siitä, että sinulla on mielessäsi jo ajatus tai ajatuksia, jotka ovat "yhtä mieltä" kaveriesi väittämän kanssa. Voisi sanoa, että sinulla on mielessäsi valmis "oikea" kuva opiskelijaelämästä, ja kaverisi vetoavat siihen kuvaan. Niin kauan kun sinulla on tuo kuva, se vaikuttaa valintoihisi, ja siksi ympäristösi pystyy vaikuttamaan sinuun. Me olemme oppineet samoja mielikuvia vähän joka asiassa, ja niiden kokonaisvaikutus elämäämme on valtava, eikä lainkaan positiivinen.

Hanki hyvä kirja, jonka avulla voit selkeyttää mielesi noista mielikuvista ja ajatuksista. Se kasvattaa itsesi ymmärtämistä, itsenäisyyttä ja kykyäsi pärjätä tilanteessa kun tilanteessa. Kirja on Alkuajatus - Elämän pieni käsikirja, ja se todella toimii. Törmäsin siihen sivulla www.alkuajatus.org

• totta se on

Minun neuvoni tuohon "ongelmaan" missä kerroit että mahtava meininki ei voi loputtomiin jatkua on yksinkertaisesti juomis meininkiesi muuttamista. Eihän siinä mitään mahtavaa ole muutenkaan jos teet samoin vuodesta toiseen samojen henkilöiden kanssa. Tee mitä teet, mutta juomista älä jätä.

• solsken19

Porukat juo ihan liikaa, heistä ja heidän lapsistaan tulee alkoholisteja.

• näin.

Juhli ja juo vielä kun voi; olet nuori, vanhempana se ei ole enää mahdollista, perhe, työ, lapset yms....

• tekosyy

Juo heidän kanssaan. Vai mitä alkeislapsia sinulla oikein on? Toiset leikkii leekoilla, toiset miksaa drinkkejä.

• zxz.

Nii-in. Juhli ja juo. Valtio ja veron maksajat maksaa ja myös ne köyhimmät maksavat, tulevaisuudentoivojen juhlimisen ja hillumisen...Ne tulevaisuudentoivot jotka myöhemmin rikastuvat köyhien kustannuksella.

• noh, keskustelun alussa mainittu ikärajakin voitaisiin sitten suoraan nostaa vaikka esim 90v tai yli. mitä se auttaa? aina jostakin nuoriso saisi kuitenkin jotain juotavaa, ja sen jälkeen jälki alkaisikin vasta pahaa olla, jos yhdistetään sekin vielä poliisien määrärahojen vähentämiseen: oltaisiin taas kieltolakiajassa. pirtua ja pontikkaa virtaisi, pontikassakin on omat vaaransa, näkö tai henki saattaa mennä hyvinkin äkkiä, jollei oikein ole valmistettu. ja monen teinibmw:n kontissa alkaisi kesäisin kiljupönttö sihistä. huumeisiinkin olisi suurempi mahdollisuus ehkä sotkeutua. että loppuunsamietittynä onkohan järkeä ikien nostamisella vai ei, alkoholi kuitenkin ainakin omasta mielestäni on nyt hieman miedommasta päästä kuin huumeet, vaiko miten sanovat arvon viisaat ja kaikki täydellisesti opiskelleet henkilöt täällä? ja tätä on turha ottaa v*ttuiluna. sanon vain suhteellisen suoraan oman mielipiteeni.

• Jos.

On heikko itsetunto,silloin alkoholin käyttöön löytyy syy vaikka opiskelijaelämästä. Jokaisella alkoholia käyttävällä pitäisi herätä kysymys,miksi minun pitää huumata itseäni,että voisin pitää hauskaa? Mielenterveydessä pitää olla joku pielessä,jos selvinpäin ei pysty pitämään hauskaa,tai olla rento ystävien parissa. On nurinkurista ajatella,miten joku voi olla selvinpäin,kun pitäisi ajatella,miksi joku ryyppää itsensä kaatokänniin ja kantaa huolta sellaisesta tavasta ja ohjata alkoholisoitunut opiskelija/kaveri hoitoon. Nyt moni ajattelee,enhän minä ole alkoholisti,kun vain max 2-3 kertaa viikossa otan kännit,mutta tällaiselle ajattelijalle on hyvä heittää kysymys,kokeilepa olla kuukausi tai kaksi,ettet käytä alkohlolia tippaakaan,siis jos pystyt siihen?

• 100%raitis

Olen 100% raitis, en ole juonut KOSKAAN. Ja hyvin menee:
      on paljon OIKEITA ystäviä, opiskelut etenee loistavasti, on poikaystävä, rahaa säästyy, muistan mitä olen milloinkin tehnyt.

Ulkopuoliseksi en ole itseäni koskaan tuntenut. Olet selvästi väärässä seurassa. Myöskin sun itsetuntos ei ole hyvä, jos et porukan takia pysty juomisesta kieltäytymään.

• Sal4mand3r

Kyllä, opiskelijat juo liikaa.
      Joka viikko tässäki koulussa porukat kertoilee toisilee että: "No viddu ryyppäsin koko viikonlopun" ja sillain.

Varsinki ala-ikäsiltä opiskelijoilta pitäs ottaa pullot vielä pois.
      Siellä äidin pikku puuha-petet ku tulee ammattikouluu nii se on heti
      olevinaa avoin portti kännäämiseen ja ryyppäämiseen.

• itseki 'liian nuori'

Mä en yleensä lue ja vielä harvemmin vastaan näihin topiceihin, mutta hei, jos susta itestä tuntuu pahalle, niin sillon on turha enää kysyä kenenkään muun mielipidettä. Alkoholismista ihmisillä on niin helvetin vähän faktatietoa, mutta sitä enempi mielipiteitä. Ensinnäkään, alkholismille ei oo olemassa mitään x kertaa per viikko - rajaa, jonka ylittäessä on alkoholisti. toisekseen, alkoholismilla ei ole minkäänlaista ikärajaa, mitä valitettavasti suurin osa ihmisistä ei tiedä tai ymmärrä. Alkoholisti ei ole aina se kuuskymppinen mieshenkilö joka hakkaa vaimon ja lapset, tai asu kadulla siinä bussipysäkin alla. Mitä luulitte sen tehneen sitä ennen? tuskinpa hän eli ihan normaalia elämää siihen asti että täytti 60 ja yhtäkkiä alkoholismi vei.
      Mä olen itse valitettavasti joutunut perhehtymään hirveästi alkoholismiin, sekä sairautena että syy- ja seuraussuhteena.
      Jos susta itsestä tuntuu että juot liikaa, jos se tuntuu enemmän pahalta kun hyvältä, jos se rajoittaa sun opintoja ja muita elämän osa-alueita, niin kenenkään muun mielipiteellä tai alkoholistin määritelmällä ei ole mitään merkitystä, sä tiedät kyllä itse jo mitä sun täytyy tehdä.
      Itse join muutama vuosi sitten vielä runsaasti, en oikein osaa sanoa sitä alkoholismiksi, vaikka kontrolli ei enää ollutkaan mulla, mutta huomasin todella sen ettei se aine sovi mulle. en vaan pysty siihen.
      Mun 26-vutoias aviomies on käynyt nyt AA-kokouksissa jo vuoden, söi alkuraittiudessa antabuksia säännöllisesti ja elää elämäänsä päivä kerrallaan raittiina, koska muuta vaihtoehtoa ei ole. Hän sanoo ymmärtävänsä nyt, että oli jo alle parikymppisenä sairastunut alkoholismiin. miehellä kesti kauan hyväksyä se, koska tää yleinen oletushan on, ettei nuori voi olla alkoholisti.

en siis sano että sinä olet, sitä mä en voi tietää. enkä vertaa sua mun mieheeni, mutta halusin vaan antaa kuvan siitä että ikä ei kerro mitään. Alkoholismi ja alkoholin suurkulutus, tai liikakäyttö, on eri asioita, mutta missä se raja menee? sitä on hankala määrittää. Eikä sitä tarvitse, koska kuten sanoin, jos sulla itsellä on aihetta kyseenalaistaa sun alkoholinkäytön kohtuullisuus, niin se riittää.
      Ymmärrän tuon 'pattitilanteen' kaveripiirin kanssa, ja aina on helpompi sanoa kuin tehdä asiat mutta toivon sulle voimaa sanoa suoraan kavereillesi että haluaisit nyt 'ottaa vähä iisimmin', ehkä sieltä löytyy sitten ratkaisu. Vaikka teillä olis kuinka kivaa, vaikka ne olis miten mahtavaa porukkaa, niin jos ne ei sitä ymmärrä tai pitää sitä pahana tia sulkee ulkopuolelle niin se ei ole sun häpeä. on olemassa parempiakin kavereita, jotka ymmärtää, ja löydät niitä varmasti.
      Toivon sulle voimaa olla oma itsesi asiassa kun asiassa, ett voisit tehä sun päätöksen sen pohjalta miltä susta itestä tuntuu, rohkeesti, ja ottaa vastaan sitten mitä tulee, välittämättä siitä mitä muut sanoo.

:-)

• tympääntynyt

En jaksanut lukea koko topikkia läpi mutta iste ihmettelen miten opiskelijoilla on varaa tähän juhlimiseen? Monesti ollaan huudeltu että opiskelijoille lisää rahaa jne. Varmaan osallla opiskelijoista on ihan todellinen tarve lisä rahalle mutta nämä jotka juovat kaiken kurkusta alas, niin näiltä sais otta kaikki tuet pois.Ei niitä tukia oo mihinkään ryyppäämiseen takoitettukkaan.Joskus saa tietenkin juhlia mutta kun noita haalareita kun näkee melkeen joka arkipäivä kaupungilla.Parempi olisi jos esim ammatikorkean opiskelijoille annettaisiin 3 vuotta aikaa suorittaa opinnot loppuun ja jos vaikka alkaa näyttää mahdottomalta niin potkitaan koulusta pihalle.Näin säästettäisiin veronmaksajien rahoja . Muutenkin amk opiskelijoita on liikaa. oman alansa työllisyys näkymiä nähden pois lukien muutamat ammattiryhmät.

• glg

Opintolaina opintotuki = mahdollisimman paljon pystyy juomaan. Siinä on tympääntyneelle vastaus mistä saavat fyrkkaa juomiseen.

• jovalmistunut

Hei, muutama vuosi sitten oli tällainen nimenomaan opiskelijoille suunnattu alkoholikampanja "Mäyräkoirasta sikspäkkiin". Näköjään kampanjan omat sivut eivät ole enää pystyssä, mutta löysin googlaamalla materiaaleja vielä täältä:

http://www.elamantapaliitto.fi/content/view/136/51/

Luepa se pdf-opas, siellä on paljon asiaa! Et todellakaan ole yksin. Kannattaa silti tehdä jotain, ei ole ihan yksi eikä kaksi opiskelijaa, joilta juominen on karannut käsistä nimenomaan opiskeluaikana ja vaikuttanut myöhempäänkin elämään.

Tsemppiä ja rohkeutta muutokseen! Ja luulen, että tähän pätee sama kuin laihduttamiseen, älä haukkaa liian isoa palaa kerralla, pienikin muutos auttaa. Vaikka se juomisen rajoittaminen vain viikonloppuihin. Nukutkin silloin paremmin, niin koulunkäynti alkaa taas maistua.

• Tavarits

Lopettelen itse terveysalan opintojani ja olen 26-vuotias. Kunhan pohdiskelen tilannettasi seuraavassa :).

Voi hyvinkin olla, että juot liikaa, koska sellaista vaihtoehtoa pohdit. Viralliset suositukset juomiselle ovat kohtuu matalat, AUDIT -testistä paukkuu pisteitä jo kohtuu normaalillakin opiskelijaelämään kuuluvalla juomisella. Mielestäni tässä ei ole mitään pahaa, jos se ei mene yli ja on tilapäistä. Pitäähän sitä sopivasti päästellä :). Toisaalta taas, saatat juoda enemmän kuin haluaisit juoda. Kirjoititkin, että kun alat ottamaan, otat niin että nuppi tutisee. Sain sen kuvan, että ehkä tämä ei ole niin kuin haluaisit asian olevan.

Olen itse monesti lähtenyt kavereiden mukaan selvänä (harvemmin) tai otan oikeasti sen 1-3 olutta (useimmiten näin). Toisille tulee harvemmin krapulaa, varsinkin jos on harjoitellut enempi.

Sun varmaan kannattais miettiä kuinka hauskaa sulla on kavereides kanssa, ja onko se sen arvoista, että opintos kärsii. Oletko varma, että kaveris ihmettelis, jos sä juot vähemmän? Mun mielestä on ihan ymmärrettävää jos sanoo "en mä nyt tänään viitsi juoda niin paljoa kun tarvii jaksaa huomenna opiskella". Minkä takia sä et pysty ottamaan maltilla jos sun kaveris vetää kaksin käsin? Vietättekö iltoja alkoholin juomisen vuoksi vai juotetteko alkoholia, että teillä vois olla kivaa?

Nyt viimeaikoina en ole hirveästi käynyt baareissa, enemmänkin istutaan porukalla iltaa. Multa ei enää syitä kysellä, mutta usein tarjotaan tyyliin "ota ny vähän, soot hauska hönös". En tunne itseäni ulkopuoliseksi tai mitään, oon selvänäkin hyvin sosiaalinen tapaus ja sopivassa seurassa hihna irtoo ilman viinaakin. Jos juon, juon lähinnä muutaman siksi, että lähtis juttu luistaan vielä paremmin. Toisinaan en koe tarvitsevani tätä vaikutusta, enkä silloin juo.

• tallinna20ltk kesäks

1-3 olutta on melkein kuin selvä.. Jos miettii juot koko illan aikana vaikka 0,5 tuoppeja 2 kpl ei oo yhtään mitään.

Se on varmasti monen ongelma tai ottaa päähän et haluis olla just siinä sopivassa olotilassa ja se paukkuu aina yli eikä sitten enää muista/hallitse juomista jota tosin ei ole siihenkään asti hallinnut...

Meillä oli kavereitten kanssa se aloitus 0,5l viina pullosta puolet pohjiksi sitten n.10 kaljaa kapakassa (kaljalla sai kontrolloloitua ehkä paremmin sitä omaa menoa jos otti viinaa ei ollut enää asiaa päästä uuden tuttavuuden seurassa kotiin) ja sitä 3 kertaa viikossa.

Nykyinen kaveripiirini tosin on niin kovaa juomaa, että pakko jättää joka toinen väliin eli kaikki salmarit ja viskipaukut silti olen aivan pierussa vietetyn illan jälkeen ei muistikuvia.

• hassuu hauskaa

Ekana .. Toisille ei tule krapulaa oikein ollenkaan..
      Itselle tuli aina ns. nuorena.Nyt ei tuu enää 40-v oikein koskaan krappee.
      Kannattaa yrittää muistaa juoda samaa eli joko votkaa (paras) tai sit olutta ei sekaisin kaikkea...
      Ennen nukkumaan menoa paljon vettä ja 800 burana poskeen jos muistaa tai on tolkuissaan. Auttaa !!

Itse ehkä mokasin kun olin melkein juomaton tonne 22-v asti sitten rupesin tapailemaan sellaisia tyttöjä/tyttöporukoita joissa juotiin paljon ja monta päivää putkeen. Aikaisemmin olin seurustellut tytön kanssa jonka kanssa juotiin kerta kuukauteen korkeintaan.
      Omassa poika kaveri piirissä ei oikein juotu urheiltiin vaan ja sit kotiin kiltisti.

Varmaan siksi "kärsin" vetelen nyt nuoruuden vähäistä juomistani tosin perheestäni johtuen paljon kalsari kännejä ei paljon kapakoissa tule oltua tosin hieman vanhemmat työkaverini aika paljon kapakoissa pyörivät eli ei kait se ryyppääminen koskaan vähene eläessä, mut parempi niin ei jää vanhukseksi ja huolehdittavaksi kun pääsee täältä ajoissa pois..
      Ja nyt sen huomaa nuorena kandee tehä mikä kiinnostaa ja haluttaa nyt tuntuu o elämän olevan ohi tai ei ole enää sellaista:: jihuu kyllä lähtee riemua mitä 20-v sitten enkä muuta tehnyt kuin pelasin jalkapalloo ja koulun lisäksi vain töitä ja kotona nysväsin.. kyllä kannatti nyt polvet sökönä eikä enää kiinnostusta oikein mihinkään .. eläkettä tässä odotellaan ei kiinnosta enää työt yhtään.

ELÄ !! On neuvoni tosin yritä tärkeitten päivien aatoiksi rauhoittaa lähde jonnekkin sukulaisiin yms. kauemmas välillä että saat hieman rauhoituttua ja luettua kunnolla.

Tosta ottamis määrästä pakko sanoo itsekkään en osaa edelleenkään ottaa "sievästi" .. 90% kerroista juon liikaa. Se rupeaa aina maistumaan ja ottaa pikkasen lisää.
      Joillain on se "taito" olla vetämättä övereitä.

• Ei opiskelijat

vielä ole oppineet ryyppäämisen jaloa taitoa. Eli eivät he osaa vielä juoda liikaa.
      Tietysti voidaan puhua liiallisuudesta jos jollain on paha olo ja itkee krapulaansa, mutta krapula on vain kokemuksen puutetta. Kaikki rantojen miehet tietää pommin varmoja keinoja miten ennaltaehkäistään kankkunen. Jos tuo ehkäisy unohtuu niin on hyvä olla nappeja(esim diapam särkylääkkeet) kaapissa. Tai sitten vaan korkki auki heti aamusta, tukka taakse ja kohti uusia seikkailuja(sikailuja!)

• zxcvbnm<a

Opiskelin 4 vuotta amk:ssa, sen ajan kuin pitikin. Kävin ulkona viikolla opiskelupaikkakunnalla ja viikonloppuna kotipaikkakunnalla, 2-4 kertaa viikossa parin vuoden ajan. Olin suoritusten puolesta ryhmän häntäpäässä. En IKINÄ menny darrassa luennoille.

Kolmantena ja neljäntenä vuotena jatkoin samaa rataa, menin hallitukseen ja aloin järjestämään bileitä. Samalla otin itseäni niskasta kiinni opiskelun suhteen. En vieläkään mennyt darrassa luennoille. Tein enemmän hommia kotona.

Valmistuin ennen muita nöösejä, jotka eivät käyneet ulkona, eivät saaneet uusia kavereita tai kokenut huippubileitä vaihtareiden kanssa. Nyt olen töissä, suoritan toista tutkintoa ja käyn opiskelijabileissä. Tähänkin näköjään pystyy!

Bileet kuuluu opiskelijaelämään. AMK:n viikkotuntimäärät on niin pieniä, että hommat voi hoitaa kotonakin, jos jaksaa panostaa.

• mr.Todd

KYLLÄ, on mahdollista. Oon kans opiskelija ja enkä juo käytännössä ollenkaan. Toisaalta susta en tie, mutta ite oon koko elämäni ollu sellanen oman polun kulkia enkä mikään ns. jonne. Ihmiset kunnioittaa mun mielipidettä ja sit jos en haluu tehdä jotain niin siitä ei synny mitään dissaamista missään määrin. Se kyllä riippuu sun kaveriporukan "tunnelmasta" jos juominen on coolia ja jonkinlainen hyväksymisen kriteeri niin sit tietenkin saattaa tulla ongelmia kun sanoo ei, mutta jos ihmisen yksilöllisyyttä kunnioitetaan edes vähän niin kaikkien pitäis tajuta ett se on okei jättää jotkut bileet väliin.

KYLLÄ on mahdollista pitää hauskaa ilman alkoholia!!!! Todistettua! must kuulostaa vähän siltä et toi on teillä tollasta yläastemeininkiä eli jos et juo ja polta niin oot nörtti ja dissattu ulos ns. coolien suosittujen porukasta. Hei camoon kasvakaas ja käyttäkää OMIA aivoja, älä mene massan mukana.

• Drinking class

Onpas taas tullut kommentteja :) Niin ja anteeksi edellisessä viesissäni olevat lukuisat kirjoitusvirheet.

Sulle, joka kirjoitit "Mielenterveydessä pitää olla joku pielessä,jos selvinpäin ei pysty pitämään hauskaa,tai olla rento ystävien parissa."
      Tiedostan että mun pitäis osata pitää hauskaa ilman juomistakin, mutta se ei paljoa auta asiaa, kun en yksinkertaisesti PYSTY tekemään päätöstä. Joku mun sisällä estää sen. Tai voin kyllä tehdä päätöksen, mutten kylläkään tällöin pysy siinä. Useita kertoja olen joutunut pettymään itteeni, kun olen ajatellut jättää juomisen vähemmälle ja sit se meneekin ihan överiksi jälleen.
      Tuntuu jopa, että mitä hanakammin päätän olla ilman/juoda kohtuudella (mitä se kohtuus sitten tarkoittaakaan) niin sitä enemmän se juominen houkuttelee ja sitä ahdistavammalta tuntuu ajatus, ettei koskaan enää alkoholia. Lopulta keksin jonkun typerän tekosyyn, miksi mun ei tälläkään kerralla tarvi noudattaa päätöstäni.

Eli kiteytettynä: mulle tulee kurja olo jos juon, mutta myös, jos en juo. Oon jo tottunut siihen ja kaikkeen mitä siihen kuuluu, ja ilman oleminen ahdistaa.

Oon kans alkanut pelätä "sitovien" juomista koskevien päätösten tekemistä, koska silloin joudun taas pettymään itseeni. Tavallaan siis huijaan itseäni koko ajan, venytän ja vanutan päätösten tekoa ja muutosta - ja olen ainakin jollain tasolla koko ajan tiedostanut että teen VIRHEEN! Mut se on just siinä, et pelkkä tiedostaminen ei auta. Varmaan tätä on todella vaikea tajuta ellei ole ollut samassa tilanteessa, täähän kuulostaa ihan mielipuoliselta, joten en yhtään ihmettele et moni teistä kommentoijista on vaan todennut et "lopeta se juominen".

Tää alkaa nyt näyttää siltä että mulla ihan oikeasti on jonkin tasoinen alkoholiongelma. Eli se on ihan sama - tai no, ainakin lähes sama - toi kommentti johon viittasin kuin jos esim. masentuneelle sanois että "piristy!". Parantaisiko tuollainen neuvo hänet? No ei varmaankaan.

• guuggelos

Tyttöystävä laittoi valitsemaan: "Hän tai alkoholi".. Ei tarvinnut kauaa pohtia. Ja päätöstä en ole katunut hetkeäkään...

Meni siis tyttöystävä vaihtoon. :)

Kun tarkemmin pohtii mitä vaakakuppeihin todellisuudessa heitettiin niin toisessa kupissa oli:
      A)Niuhottava tyttöystävä joka keksii ongelmia olemattomista asioista
      B)Kaverit, hauskanpito, elämä ja ura.

Uran perustelen sillä, että on turha pyrkiä ylimpiin johtotehtäviin appelsiinimehulla. (Ilmankos Matti Vanhanenkaan ei saanut mitään aikaan...) Yrityselämässä ja bisnesneuvotteluissa ulkomaalaisten johtajien kanssa ei vain tule kauppoja ilman alkoholia. Se on koko Suomen etu!
      Voi muuten johtua juuri tästä syystä, miksi naisia ei kannata ottaa yritysten johtoon?

• Need for change

Jos ihmisellä on ilmiselvä ongelma jonkin asian kanssa, niin miksi häntä tulisi kannustaa (kuten tässäkin ketjussa monessa viestissä tehdään) vaan jatkamaan samaa rataa? Miten niin alkoholi on hyvä asia?

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ensitreffit Jenni laukoo viinilasin ääressä suorat sanat Jyrkin aikeista: "Mä sanoin, että älä"

Voi ei… Mitä luulet: kestääkö Jennin ja Jyrkin avioliitto vai päättyykö eroon? Lue lisää: https://www.suomi24.fi/viihde
      Ensitreffit alttarilla
      21
      2606
    2. 148
      2244
    3. Ymmärrän paremmin kuin koskaan

Roikut kädessäni ja vedät puoleesi. Näen kuitenkin tämän kaiken lävitse ja kaikkien takia minun on tehtävä tämä. Päästän
      Tunteet
      29
      2242
    4. Hullu liikenteessä?

Mikä hullu pyörii kylillä jos jahti päällä? Näitä tosin kyllä riittää tällä kylällä.
      Kiuruvesi
      52
      2139
    5. Niina Lahtinen uudessa elämäntilanteessa - Kotiolot ovat muuttuneet merkittävästi: "Nyt on...!"

Niina, tanssejasi on riemukasta seurata, iso kiitos! Lue Niinan haastattelu: https://www.suomi24.fi/viihde/niina-lahti
      Suomalaiset julkkikset
      21
      1742
    6. Kun Venäjä on tasannut tilit Ukrainan kanssa, onko Suomi seuraava?

Mitä mieltä olette, onko Suomi seuraava, jonka kanssa Venäjä tasaa tilit? Ja voisiko sitä mitenkään estää? Esimerkiks
      NATO
      388
      1617
    7. Ano Turtiainen saa syytteet kansankiihoituksesta

Syytteitä on kolme ja niissä on kyse kirjoituksista, jotka hän on kansanedustaja-aikanaan julkaissut Twitter-tilillään
      Maailman menoa
      96
      1556
    8. Pyhäinpäivän aamua

Oikein hyvää huomenta ja rauhallista päivää. ❄️😊🥱☕❤️
      Ikävä
      288
      1436
    9. Varokaa! Lunta voi sataa kohta!

Vakava säävaroitus Lumisadevaroitus Satakunta, Uusimaa, Etelä-Karjala, Keski-Suomi, Etelä-Savo, Etelä-Pohjanmaa, Pohjanm
      Maailman menoa
      13
      1389
    10. Kunta ostaa kivitipun

Kunnanjohtajan tuleva uusi ostokohde
      Lappajärvi
      132
      1389
    Aihe