USA:aan muuttaneiden kokemuksia?

ei fifidfdf

Tietäisikö joku kertoa usaan muuttaneiden kokemuksia, eli miten elämä lähti sujumaan uudessa kotimaassa ja miksi muutti sinne?

12

490

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • usa

      mäkin haluaisin kuulla (:

    • Ensin tohtoriopintojen ja sitten työn takia muutin 20 vuotta sitten. Hyvin on mennyt, mutta uskon etta niin olisi mennyt muuallakin. Tänne oli vain syntynyt opintojen aikana suhdeverkosto jonka avulla on sittemmin kehittynyt erinomainen työura. Mitä muuta halusit tietää?

    • rundqvist

      En usko etta kukaan oikeasti hyvin menestynyt tulee Suomi24 aan selostamaan kuinka hyvin menee :)

      Maahanmuuttoon vaaditaan joko yliopistokoulutus, avioliitto alkuasukkaan kanssa tai 'voitto' viisumiarvonnassa. Tama rajoittaa muuttajia paljon. On myos erikoistapauksia kuten urheilijat, valokuvamallit jne.

      Useimmat, kuten itse, ovat vaan lahteneet katsomaan maailmaa kun on tullut tyotarjous ja juuttuneet tanne, ikaa tulee lisaa ja kaytannon asiat sitovat. Kaytannon elamaan tottuneena yli 10 vuoden jalkeen viihtyy hyvin. Uskoisin etta useimmat muuttajat jotka viihtyvat ja voivat olla yli 3 vuotta (nk H1B viisumi), aikovat jaada.

      • Jsskbsijjisj

        "avioliitto alkuasukkaan kanssa" :D


    • p

      Itse muutin yli 10 vuotta sitten, H1B, nykyisin kansalainen. USA on paaltapain samanlainen mutta sisalta taysin erilainen kuin Suomi. Jos on ylipoistokoulutus taalla elaa tosi mukavasti. Muuten ei. Suuri osa suomalaisista muuttaa takaisin muutaman vuoden sisalla, tama yhteiskunta on kuitenkin niin erilainen.

    • uusi kotimaa

      Usalainen tyonantaja kavi palkkaamassa Suomesta jonkin aikaa sitten. Tulin hyvaksytyksi satojen hakijoiden (ottivat 20) joukosta. Paivaaakaan en vaihtaisi! Tama kotimaa on ollut parempi minulle kuin olisin koskaan voinut uskoa, on avannut mahdollisuudet toimimaan kansainvalisesti ympari maailman, Suomi mukaan lukien.

      Tanne oli jo heti aluksi aarettoman helppo kotiutua. Ihmiset joiden kansa vietin vapaa-aikaa ja tyoskentelin olivat ja ovat yhakin alykkaita, ystavallisia ja auttavaisia ja ahkerimpia kuin mita olen missaan muualla tavannut. Tyota pusketaan tarvittaessa ympari vuorokauden, eika siita teha isoa numeroa - se on elamantapa! (Siita kylla korvataaan tosi hyvin :) ! )

      Tiedan etta toisenlaisiakin ihmisia taalla on, en vain itse ole heidan seuraansa etsinyt, eika ole ollut tilaisuuttakaan.

      Kehottaisin jokaista jolla on tarpeeksi mielenkiintoa/tilaisuutta kokeilemaan asumista Suomen ulkopuolella.Oli se sitten USA tai mika tahaansa valtio.

      Loppujen lopuksi oma asenne on se joka vaikuttaa kaikista eniten, lahes joka asiassa ja kaikkialla.

    • Turisti

      Olen vasta ollut noin 6 kuukautta USA ssa, ja on jo iso koti ikävä... Mutta minä taas vain turistina, tulin tapamaan minun nykyistä miestäni tänne. Olen nähnyt noin 11 states jo, eikä mikään niistä on niin hyvä kuin suomi. Aurinko laskee 7.30pm eikä sadetta oo tullut yli kuukauteen. Kaipaan suomalaista ruokaa, maisemaa ja kulttuuria. Kuitenkin niin suomalainen etten ikinä vois täällä asua.

    • hellohellogoodbye

      Halusin aina USA:han. Ehkä se oli jonkinlaista uudisraivaajahenkeä, Good Old USA:n ja American Dreamin kaipausta. Kadehdin kauan sitten maahan muuttaneita sukulaisia, jotka kävivät Suomessa lapsuudessani ja olivat niin "ameriiccalaisia". Mielikuvat USA:sta olivat taivaita hipovia.

      Lopulta sain green cardin lotteryn kautta. Kauan siihen meni, mutta odotus palkittiin. Monia muita maita oli jo takana, kun muutin unelmien maahan USA:han. Olin käynyt täällä turistina lukemattomat kerrat, joten ihan uutena se ei tullut.

      Mutta tuli kuitenkin. Tämä kakku on päältä kaunis, mutta sisältä mätä. Sen näkee vasta kun pääsee sisälle. Vertailua auttaa myös se, että on kokenut muita maita. Tämä maa on eräänlainen irvikuva: moderni kehitysmaa. Täällä on joitain mukavia asioita, mutta Good Old USA:ta ei enää ole. Täällä on lähinnä enää henkisesti ja materiaalisesti rapistuva yhteiskunta lieveilmiöineen.

      Nyt on taas matkalaukut kasassa ja lentolippu kädessä. Tavarat on lähetetty edeltä. Uusi maa odottaa, mutta se ei ole edelleenkään Suomi. Aika näyttää jäänkö kaipaamaan jotain USA:ssa. Tällä hetkellä en usko siihen, mutta koskaan ei tiedä. Takaisin ei ole kuitenkaan tulemista, sillä aion palauttaa Green Cardini. Se on iso, mutta helpottava päätös. Tämä on nyt nähty.

      • 6

        Mika meni pieleen?


      • Ollut siellä.

        Etpäs pääse noin vain Green Cardistasi eroon, varsinkin jos sulla on ollut se yli 8 vuotta. Pelkkä luovutus ei riitä, olet edelleen täysin verovelvolloinen USAssa, ja sikäläinen veroviranomainen, IRS, tulee seuraamaan sinua, mihin tahansa lähdetkin. Jos vielä satut olemaan rikas, IRS haluaa, että maksat ns. "exit taxin", joka määräytyy sun maailmanlaajuisen verallisuuden perusteella, ikään kuin olisit myynyt kaiken mitä omistat sinä päivänä kuin luovutit Green Cardin. Näin toimii sivistynyt suurvalta!


      • Tiedän paremmin
        Ollut siellä. kirjoitti:

        Etpäs pääse noin vain Green Cardistasi eroon, varsinkin jos sulla on ollut se yli 8 vuotta. Pelkkä luovutus ei riitä, olet edelleen täysin verovelvolloinen USAssa, ja sikäläinen veroviranomainen, IRS, tulee seuraamaan sinua, mihin tahansa lähdetkin. Jos vielä satut olemaan rikas, IRS haluaa, että maksat ns. "exit taxin", joka määräytyy sun maailmanlaajuisen verallisuuden perusteella, ikään kuin olisit myynyt kaiken mitä omistat sinä päivänä kuin luovutit Green Cardin. Näin toimii sivistynyt suurvalta!

        Olet väärässä. USAn oleskeluluvan ja jopa kansalaisuuden voi jopa maassa syntynyt "irtisanoa", jolloin verovelvollisuus päättyy siihen paikkaan. Se vaatii tietysti virallisen prosessin ja paperityön asiallista hoitoa esim uuden asuinmaan konsulaatin avulla. Pelkkä vapaamuotoinen kirje Obamalle ei riitä.


      • I'm the 1%

        Hellohellogoodbye kirjoitti: "Tämä maa on eräänlainen irvikuva: moderni kehitysmaa. Täällä on joitain mukavia asioita, mutta Good Old USA:ta ei enää ole. Täällä on lähinnä enää henkisesti ja materiaalisesti rapistuva yhteiskunta lieveilmiöineen."

        Kaikki on suhteellista. Sellaista maata ei olekaan jossa ei monet asiat ole pielessä. Henkilökohtainen arvomaailma kaiketi ratkaisee millaiset ongelmat muodostuvat niin suuriksi ettei edes kyseisessä maassa asumista ja työntekoa voi enää sietää. Minuakin vaivaa moni USAn ongelma, mutta kun sitä jossain kuitenkin pitää asua ja tehdä töitä elääkseen, niin USA on minulle ollut se toistaiseksi paras vaihtoento jo parikymmentä vuotta. Suomen ongelmatkin minua vaivaavat siinä määrin etten sinne todennäköisesti tule enää takaisin muuttamaan. Niin ja oletko muuten huomannut että Wanhaa Hywää Suomeakaan ei enää ole ollut vuosikausiin, eivätkä monet asiat sielläkään kehity parempaan suuntaan?

        Itse olen mietiskellyt että minnekähän sitä seuraavaksi muuttaisi kun pääsen siihen pisteeseen ettei töitä tarvitse enää hengen pitimeksi tehdä. Monet mielenkiintoisimmat kohteet "yllättäen" ovat jopa USAa ja Suomeakin ongelmaisempia ja rapistuneita kaikkine lieveilmiöineen. Esimerkkeinä vaikkapa Etelä-Afrikka, Equador, Peru ja Filippiinit.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      34
      2594
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      8
      1942
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      17
      1413
    4. Tähdet, tähdet -tippuja Kake Randelin tilittää avoimena: "Tämä on viihdyttämistä, eikä sitä..."

      ISO kiitos Kake lauluistasi!Nyt ei vaan studioyleisö lämmennyt. Olet legenda! Lue Kake Randelinin mietteet: https://w
      Tv-sarjat
      21
      1285
    5. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      8
      1280
    6. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      17
      1201
    7. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1121
    8. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      7
      1065
    9. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      6
      1034
    10. 17
      1025
    Aihe