Asunnon saaminen opiskelija?

Luottotiedot!

Jos tilanne on sellainen että luottotiedot on menneet vippien takia ja hakee kaupungilta vuokra asuntoa toiselta paikkakunnalta (opiskelujen takia, eli henkilö on päässyt ammattikouluun opiskelemaan) niin onko päätös ehdottomasti kielteinen, että asuntoa ei heru koska luottotiedot menneet?

Vielä mulla ei oo menny mutta voi olla että menee. Tarkoituksena hakea opiskelemaan toiselle paikkakunnalle ja jos pääsen, haen asuntoa mutta pelkään että eivät millään ota tälläistä henkilöä asumaan jos siis noi luottotiedot menee alta.

Ja jos ne menevät, tietääkö kukaan faktatietoa siitä, että saako toimeentulotukea opintolainan sijasta? Vai saako sos toimistot itse päättää miten tekevät (paikkakunnasta riippuen)?

Asuntolaan en mene enkä edes pystyisi koska omistan koiran. Ja tietääkseni asuntoloihin ei koiria saa ottaa. Enkä kyllä muuttaisi mielelläni sellaiseen muutenkaan.

33

3986

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • aasssssii

Kaupungille, vvo:lle ja satolle pääsee luottotiedottomatkin. Vvo ja Sato vain ottavat suuremman vuokravakuuden verrattuna luottotiedollisiin.

Jos et saa opintolainatakausta luottotietojen takia, voit saada sosiaalista luottoa (=laina sossun kautta) sossusta. Jos velkaa on muistaakseni yli 20 000, niin sosiaalista luottoakaan ei heru.

• iehfioehfiew

"Jos et saa opintolainatakausta luottotietojen takia, voit saada sosiaalista luottoa (=laina sossun kautta) sossusta. Jos velkaa on muistaakseni yli 20 000, niin sosiaalista luottoakaan ei heru. "

tähän ei voida pakottaa eikä sos.luottoa saa jos ei ole selkeästi maksuvaraa.ja sitä ei tt-tukiasiakkaalla/opiskelijalla taatusti ole! sos.luotto on ihan hyvä' keksintö, mutt sellaiselle vaan joka on töissä ja tulot on kohtuulliset MUTTA EI SAA MUUALTA LAINAA.

• opiskelija_

"Ja jos ne menevät, tietääkö kukaan faktatietoa siitä, että saako toimeentulotukea opintolainan sijasta? Vai saako sos toimistot itse päättää miten tekevät (paikkakunnasta riippuen)?"

Saat lainan sijasta toimeentulotukea. Itsellä näin ja paikkakuntana Jyväskylä. Luottotiedoissa merkintöjä, ulosotossa n. kaksi tuhatta. Kohtuullisiksi katsottavat asumiskulut täällä yksinasuvalla 490€ /kk (nousi vuodenvaihteessa 20€/kk).

• skcfhshfklas

minne menitkään niin aina on etusijalla puhdaspaperiset. SATO,VVO ja HOAS on tämän myöntänyt.

ja harvoin tulee tilannetta eteen että olet ainut hakija ja ts.edellä ei ole puhtain tiedoin hakevaa ihmistä!

käytännössä SATOlle ja VVOlle on turha kuvitella pääsevänsä ja kaupungin asunnoissa on yleensä hirvittävät jonot.

• 435326362

HOASIN ON PAKKO ANTAA OPISKELIJALLE ASUNTO VAIK EI OIS LUOTTOTIETOJA. EDUSKUNNAN OIKEUSASIAMIES SÄÄTI TÄMÄN RATKAISUN, JOTA HOASIN ON NOUDATETTAVA. jOS HE EI SUOSTU, TEE KANTELU, JA LUE HEILLE SE LAKIPYKÄLÄ,

• 19+16

En väitä etteikö näin voisi periaatteessa olla, mutta kiinnostaa kovin mikä lakipykälä määrää yksityisen tahon luovuttamaan omaisuuttaan kenenkään käyttöön? HOAS ei ole viranomainen.

• valitan mielelläni

"HOASIN ON PAKKO ANTAA OPISKELIJALLE ASUNTO VAIK EI OIS LUOTTOTIETOJA. EDUSKUNNAN OIKEUSASIAMIES SÄÄTI TÄMÄN RATKAISUN, JOTA HOASIN ON NOUDATETTAVA. jOS HE EI SUOSTU, TEE KANTELU, JA LUE HEILLE SE LAKIPYKÄLÄ, "

ANNATKO LISÄTIETOA?ITSELLE HOAS KIELTÄYTYI JUURI ANTAMASTA ASUNTOA EM.SYYSTÄ.

• POLIISILLE VAAN HETI
        19+16 kirjoitti:

En väitä etteikö näin voisi periaatteessa olla, mutta kiinnostaa kovin mikä lakipykälä määrää yksityisen tahon luovuttamaan omaisuuttaan kenenkään käyttöön? HOAS ei ole viranomainen.

EDUSKUNTA. POLIISI. JA RIKOSOIKEUS.PISTE!

• Petu...

Lain mukaan tosiaan on niin, että julkista rahoitusta saanut vuokranantaja ei saa antaa painoa hakijan luottotiedoille.

Sosiaalista luottoa ei niin ikään lain mukaan saa myöntää sellaiselle henkilölle jolla on oikeus saada toimeentulotukea.

http://www.toimeentulotuki.net

• kjsbcfkjscbf

"Lain mukaan tosiaan on niin, että julkista rahoitusta saanut vuokranantaja ei saa antaa painoa hakijan luottotiedoille"

mitä tälläisiä asuntoja vuokraavia yrityksiä on?ONKO VIRALLISTA tekstiä tästä

• Kyssäri?
        kjsbcfkjscbf kirjoitti:

"Lain mukaan tosiaan on niin, että julkista rahoitusta saanut vuokranantaja ei saa antaa painoa hakijan luottotiedoille"

mitä tälläisiä asuntoja vuokraavia yrityksiä on?ONKO VIRALLISTA tekstiä tästä

On virallista:

Opiskelijoiden osalta:
        http://www.eduskunta.fi/triphome/bin/thw.cgi/trip/?${APPL}=ereoapaa&${BASE}=ereoapaa&${THWIDS}=0.53/1331659013_209045&${TRIPPIFE}=PDF.pdf

Ja muiden osalta:
        http://www.eduskunta.fi/triphome/bin/thw.cgi/trip/?${APPL}=ereoapaa&${BASE}=ereoapaa&${THWIDS}=0.34/1331659054_446269&${TRIPPIFE}=PDF.pdf

ja lisää varmaan petun sivuilta, tai ainakin kysymällä?

• 11+4
        Kyssäri? kirjoitti:

On virallista:

Opiskelijoiden osalta:
        http://www.eduskunta.fi/triphome/bin/thw.cgi/trip/?${APPL}=ereoapaa&${BASE}=ereoapaa&${THWIDS}=0.53/1331659013_209045&${TRIPPIFE}=PDF.pdf

Ja muiden osalta:
        http://www.eduskunta.fi/triphome/bin/thw.cgi/trip/?${APPL}=ereoapaa&${BASE}=ereoapaa&${THWIDS}=0.34/1331659054_446269&${TRIPPIFE}=PDF.pdf

ja lisää varmaan petun sivuilta, tai ainakin kysymällä?

Linkit eivät toimi. Voitko kertoa millä nimellä noita pdf:iä pitäisi etsiä tai mikä on diaarinumero.

• tympääntynyt opiskel

Moikka itse kävin juuri tapaamassa talous ja velkaneuvonnan tätiä sosiaalisen luoton merkeissä , itse olen perheellinen opiskelen AMK toimeentulo tukea sai vaan 2kk , jonka jälkeen " pakottavat " ottamaan opintososiaalisen luoton koska ei luottotietoja ja on opiskelija. voit toki kieltäytyä siitä , mutta he laskevat sen 300 e/ kk
      kuuluvan tulevan. Otat sen sitten tai ei , näin täällä eletään . Kuulemma johtuu siitä että aikoinaan ihmiset otti maksuhäiriömerkinnän tahalteen jotta ei tarvitsisi lainaa ottaa ja saisivat toimeentulotukea. Eli toisin sanoen kiitos näille jotka omaa ahneuttaan pilasivat perheellisten opiskelija ihmisten toimeentulotuen.

• ads

ja tosiaan " Opintososiaalista luottoa " joka meinaa sossujen antamaa opintolainaa.

• Petu...

Joko olet - tai et - mutta valita väärästä päätöksestä. Jos sinulla on laskelman mukaan oikeus saada toimeentulotukea, ja sinulla on maksuhäiriöitä etkä siksi saa opintolainaa, niin älä hitto vie suostu ottamaan sosiaalista luottoa koska sen antaminen sinulle on lainvastaista.

Miksi jopa yliopistoihin pääsee tyhmät opiskelemaan?

Siis valitusta kehiin kun päätös on lainvastainen!

http://www.toimeentulotuki.net

• ...

Siis niin se on, että jos julkista rahoitusta saanut taho kieltäytyy vuokraamasta asuntoa maksuhäiriöiden perusteella tai kunta vaatii ottamaan sosiaalista luottoa toimeentulotuen sijaan niin asian vaan on ja pysyy niin kunnes riittävän moni vie asian oikeudenkäynnin kautta tarpeeksi pitkälle.

Niin makaa tuleva sukupolvi kuin mitä nykyinen hölmöyttään petaa!

• vuh vuh

Koiratarhaan vaan kaikki!

• kysyvä ei...
    • näin on

USKO JO SÄ JOLLA EI OO LUOTTOTIETOJA ETTÄ EDUSKUNNAN OIKEUSASIAMIEHEN VELVOITUS SITOO HOASIN JOKA SAA TUKEA VALTIOLTA. SUN ON SOITETTAVA EDUSKUNNAN OIKEUSASIAMIEHELLE JA KERROTTAVA TÄMÄ ASIA. SOITA EDUSKUNNAN. VAIHDE, PYYDÄ YHDISTÄMÄÄN OIKEUSASIAMIEHELLE. J A KANTELE HETI ASIASTA, TÄSTÄ ON ENNENKIN KANNELTU JA HOAS ON HÄVINNY JUTUN JA JOUTUU TAKUUVVARMANA ANTAMAAN SULLE ASUNNON KUNHAN VAAN PAINOSTAT OIKEUSAVUSTAJILLA JA KANTELUILLA JA TEET MYÖS SEN.
      kÄYN ITSE SOTAA HOASIA VASTAAN KOSKA EIVÄT ANNA MULLE IKÄRASISMIN VUOKSI ASUNTOA HELSINGISTÄ, JA OLEN JO OLLUT YHTEYDESSÄ OIKEUSASIAMIEHEEN EDUSKUNTAAN JOKA KIINNOSTUI ASIASTA.HOAS ON HÄRSKI VOITTOA TAVOITTELEVA HYÖTYÄ TEKEVÄ varas jolla on työssä pikkurikollisia jotka kusettaa 100-0 mm. ulkomaalaisia opiskelijoita tekastuilla laskuilla jne.

• loiwwa

Kaupungin asunnon kyllä saa luottotietonsa menettänyt.
      Oman kokemuksen omaan tästä.

• mää en!

Vitun paskoja ootte kaikki, persettä nuolette, jotta saisitte markan.

• luottotiedottomalle

vvo ja sato ei anna mitään

• 2+3

Kun HOASilta joka kymmenes ( enintään ) hakija saa asunnon, miksi niiden pitäisi antaa niitä luottotietonsa menettäneille? Säälistä vai? Sama kaupungilla. Ja VVO:lla. Ja varsinkin yksityisillä.
      Juu, soittakaa vaan ja lukekaa nille lakipykäliä. Antaisitteko itse asuntonne vuokralle sille luuserille, jolta on mennyt luottotiedot. Varsinkin kun maksukykyisiä hakijoita olisi 5 - 10 kappaletta.
      Herätkää ja ottakaa pää takapuolestanne ulos ajattelua varten.

• sdbfhibdsi

ota sä 2 3 aamulääkkeet

• iefhyeoeiw

minne pitää tehdä valitus kun hoas ei anna asuntoa?

• 6+19

Hoasille.

Mistä tiedät, että niillä on kämppä vapaana? Se, että sä et saa asuntoa ei tarkoita sitä että sua syrjittäisiin. Isompien kaupunkien opiskelija-asuntosäätiöihin on aina enemmän tulijoita kuin vapautuvia asuntoja.

• eiasuntoakoasilta
        6+19 kirjoitti:

Hoasille.

Mistä tiedät, että niillä on kämppä vapaana? Se, että sä et saa asuntoa ei tarkoita sitä että sua syrjittäisiin. Isompien kaupunkien opiskelija-asuntosäätiöihin on aina enemmän tulijoita kuin vapautuvia asuntoja.

Ainakin Jyväskylässä (KOAS) kieltäytyi antamasta luukkua, kun luottotiedot ei kunnossa (ei vuokrarästejä). Kysyivät asiasta ja vastasin rehellisesti. Siihen tyssäsi ja muuten olisin saanut solukämpän samantien..

• ajatelkaaitse

Kun HOASissa asuntoja on enintään joka 10. opiskelijalle, ei sen saamattomuudesta paljon valitukset auta. Miten jakaa esim. sata asuntoa tuhannelle hakijalle? Ei mitenkään.

• ap

Mistähän tätä asiaa pitäs kysyä että sais oikeesti faktatietoa? Kaupungin asuntotoimelta? Asuntosihteeri mikä lie onkaan, laitanko vaikka sähköpostia ja kysyn tuosta asiasta?

Jos pääsen opiskelemaan ja en saa asuntoa luottotietojen takia kaupungilta niin enhän mä voi sitten opiskella. Missäpä sitä sitten asuu.

• 5+19

Kysy sieltä kaupungilta. Sanoisin kuitenkin, että ainakin kaikissa suuremmissa kaupungeissa se kämppä jää saamatta ensisijaisesti sen takia, että hakijoita on jonossa liikaa. Johonkin Helsinkiin on aika turha yrittää muuttaa muualta sillä periaatteella, että kyllä kaupunki sitten hoitaa vuokrakämpän. Luottotietoja tai ei: not gonna happen.

• akagröokkg

"Jos pääsen opiskelemaan ja en saa asuntoa luottotietojen takia kaupungilta niin enhän mä voi sitten opiskella. Missäpä sitä sitten asuu. "
      Ja jos sä pääset töihin etkä saa asuntoa kaupungilta, et sitten voi mennä töihin. Ja jos pääset eläkkeelle etkä saa vanhainkotipaikkaa, niin et voi elää. Hyviä vetoomuksia.
      Eli kyllä sun pitää ihan itse se asunto hankkia, olit opiskelija tai et. 90 % väestöstä joutuu niin tekemään. Vuokraavat yksityisiltä tai ottavat lainaa. No opiskelijat eivät ota lainaa, mutta ne muut ottavat.
      Kun niitä kaupungin kämppiä, opiskelija-asuntoja ynnä muita ei vain riitä kaikille. Suurin osa ihmisistä silti asuu jossain.

Ja jos mä en saa, niin mä en ala. Siitäs saatte. Tää on teiän syy, ei mun oma.

• TEE RIKOSILMOTUS

SUORAAN VAAN RIKOSILMOTUS POLIISILLE HOASISTA JOS KIELTÄYTYY ANTASMASTA ASUNTOA OPISKELIJALLE. TÄMÄ ON NÄIN.. KÄYN ITSE SAMAA TAISTELUA HOASIN KANSSA. POLIISILLE TUTKINTAPYYNTÖ, SYYTTÄJÄ TEKEE SYYTTEEN, JA HOAS ANTAA SULLE ASUNNON. MUT NE TAHALLAAN OOTTAA POLIISIN TOIMIA KOSKA HALUAAVAT KUSETTAA OPISKELIJOITA! OLEN NÄHNYT MITÄ NE KUSETTAJAT TOIMII HOASILLA. VALHETTA VALHEEN PERÄÄN! TEE RIKOSILMOTUS HETI, AINOA TIE, USKOKAA JO!!!!

• fsgrgrgdgdgd

Aamu lääke jäänny välii?

Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Epäily: Oppilas puukotti kolmea Pirkkalan koululla

Tämänhetkisen tiedon mukaan ainakin kolme oppilasta on loukkaantunut puukotuksessa Pirkkalan Vähäjärven koululla. Myös e
      Pirkanmaa
      263
      6346
    2. Jos yhdistät nimikirjaimet

Jos yhdistät sinun ja kaivattusi ensimmäisten nimien alkukirjaimet mitkä nimikirjaimet tulee? Sinun ensin ja sitten häne
      Ikävä
      56
      2912
    3. Jos olisit täällä

Tosin en tiiä miks oisit. (Ja hävettää muutenkin kun ei muka muulla tavoin osaa kertoa tätäkään) Jos jollain pienellä
      Ihastuminen
      55
      2766
    4. Tämän hetken

Terveiset kaivatullesi ⬇️
      Ikävä
      156
      2272
    5. Kesän odotuksia hyrynsalmella

Kyllä kesällä hyrynsalmellakin on mahdollisuus osallistua kylän menoon monella tavalla . On kaunislehdon talomuseolla
      Hyrynsalmi
      16
      1789
    6. Pirkkalan koulussa puukotus, oppilas puukotti kolmea

Ilmeisesti tyttöjä ollut kohteena.
      Maailman menoa
      165
      1455
    7. Vieläkö sä toivot

Meidän välille jotain?
      Ikävä
      82
      1444
    8. Voi Rakas siellä

Olet ollut mun ajatuksissa taas koko päivän. Olet ihmeellinen kertakaikkiaan ja arvostan sinua niin paljon❤️Minulla ei o
      Tunteet
      26
      1366
    9. Ohhoh! KAJ laukoi suorat sanat somessa - V-sana mainittu!

Ohhoh! Mitäs mieltä olet tästä huumoriryhmä KAJ:sta? Bara bada bastu on kyllä aikamoinen korvamato... Lue lisää: https
      Euroviisut
      35
      1311
    10. Erika selvisi hienosti ennakkosuosikin paineista

Hienostihan se meni. Erika jätettiin yksin, eikä häntä tuettu, oli euroviisukiusattu, silti suoriutui ensiluokkaisesti.
      Maailman menoa
      109
      1027
    Aihe