Hei,
tarvitsisin kipeästi vastausta eli olen todella alkuvaiheessa raskautta, rv 9. Olen ajatellut ostaa kaiken valmiiksi ennen lapsen syntymää eli ns. tavaroita ei tässä laskelmassa lasketa. Tarvitsisin apua siihen, että kuinka paljon menee esim. 1-6kuukautta vanhaan kuukaudessa (soseet, vaipat, jne)? Jotta pystyisin vähän laskeskelemaan, kuinka paljon olisi ihan must säästää tässä puolen vuoden aikana, jotta äitiyslomalla pystyisi sitten elämään.. Aiempia lapsia ei ole, eikä suvussa tai tuttavapiirissä muutenkaan oikein..
Kiitos jo etukäteen!
APUA! Lapsi maksaa per kk?
19
1973
Vastaukset
- Jaa-a....
MItäköhän menisi meillä....
Poika oli täysimetyksellä 5kk, joten silloin meni rahaa vain vaippoihin, ehkä n40e.
Muita kuluja oli kosteuspyyhkeet, ehkä 10e/kk.
Vaatteita saatiin paljon, niitä ei muutenkaan kannata kauheasti hamstrata, vauva kasvaa yllättävän nopeasti.
Tuttejakaan ei olla ostettu, kun poika ei ole huolinut. Lahjaksi saatiin, mutta ne päätyi sitten kissojen leluiksi.....
Jos imetys ei onnistu menee tietysti rahaa korvikkeisiin, Nan1 maksaa esim 50c 2dl purkki, ja jos menis esim litran päivässä olisi 2,5e/pvä.
(Isommat pakkaukset tietty edullisemmat, samoin jauhe)
5kk iässä aloitettiin soseiden maistaminen, yksi porkkana riitti kahdeksi päiväksi (tai no, niillä määrillä riittääisi varmaan viikon mutta ei säily niin kauan =D )esim, peruna ei paljon maksa jne.
Nyt on poika 7kk, marja ja hedelmäsoseet ostamme, niihin menee ehkä 20-25e/kk.
Lihat (kala/kana/possu/) otan srjään palan kun teen meille ruokaa, keitän, soseutan ja pakastan pieninä annoksina, samoin porkkanaa, kukkakaalia, parsakaalia, bataattia.
Ruokiin ei siis mene paljon.
Jos söisi pelkkää Pilttiä menisi varmaan enemmän....
Sanoisin että meillä kattaa lapsilisä suht hyvin lapsen kulut, ainakin toistaiseksi.
Korviketta (jauhetta) käytän ruokiin ja puuroon, imetän vielä.
Vaippojakaan ei kulu enää samaan tahtiin kuin alkuun, varsinkaan nyt kun päikkäreitten jälkeen tulee jo usein pissat pottaan =D - 40e vappoihin?
Mielestäni 40e/kk on paljon vaippoihin. Tuolla rahalla vaihtaa vaipan joka pissan jälkeen, mikä ei ole tarpeen.
- hhhuhhhh
Hmm. Kerropa minulle, mistä saa niin halpoja vaippoja, että halvemmalla selviää? Kyllä se noin 10e paketti viikossa hupenee. Enkä todellakaan edes tunnin välein vaippaa vaihda. Yöllä ei vaihdeta ollenkaan, ja päivällä tarpeen mukaan. Päikkärin jälkeiset pissatkin osuu usein pönttöön.:)
- mammamia.-.-.-
Lapsilisä riittää suht hyvin kattamaan kulut.. tarkoitan sitä, että joku kuukausi menee 40 euroa ja joku toinen menee 160 euroa. Imettämällä säästää mukavasti kuukaudessa.. itse laskin, että noin 100 euroa säästää, jos vaan imetys onnistuu ja täysimettää. Samoin kiinteitä alottaessa riippuu siitä, että tekeekö itse vai ostaako kaupasta purkkiruokaa.
Vaatteita ei välttämättä kannata hamstrata hirveästi. Meillä ainakin vauva sai nimiäislahjaksi paljon vaatteita, joten eipä tarvinnut kaupoissa käydä ostamassa kuin sukkia ja jotain pientä kivaa. Kirppareilta löytyy halvalla vaatetta netin tori.fi:t ja huuto.netit kannattaa hyödyntää.
Kannattaa hyödyntää alennusmyyntejä. Minä ostin viime viikolla esim. tyttärelleni toppapuvun ensi talveksi 35 eurolla eli puoleen hintaan. Siiinä on tietysti pieni riski, ettei puku mahdukaan, mutta todennäköisesti saan kyseisen puvun myytyä samaan hintaan poiskin, ettei tappiota hutiostoksesta pitäisi tulla.
Tori.fi:tä olen käyttänyt tosi paljon ostamiseen. Sain mm. todella hienot matkarattaat 40 eurolla kun vain jaksoi odottaa kärsivällisesti.
Tavaroista sen verran, että kannattaa ostaa vain välttämättömimmät. Sitten kun vauva on syntynyt, niin voit ostaa sitten tavaroita, jotka huomaat puuttuvan.. silloin ei mene rahaa turhuuteen. Me hankittiin etukäteen vaunut, pinnasänky ja turvakaukalo ja pari tuttipulloa (saattoi olla jotain muutakin, mutta tosi vähällä tavaralla mentiin). Ainut minkä olisi voinut hankkia alussa oli tuttipullojen desinfiointi laite, minkä avulla pullot yms. pystyi desinfioimaan mikrossa. Itse keittelin pulloja, mikä oli tosi ärsyttävää hommaa.. onneksi alun takkuilun jälkeen kuuteen kuukauteen mentiin täysimetyksellä. - kirpparille
Kirppareilta saa aivan uudenveroisia (tai jopa käyttämättömiä) vaatteita muutamalla eurolla. Meidän lähikirpparilla turussa hyväkuntoinen body maksaa yleensä alle 2 e. Kannattaa satsata ihan perusbodyihin ja housuihin ja jättää kaikki monimutkaisempi kauppaan. Vaatteita ostaessasi katso, että ovat helposti pestävät - eli että ovat puuvillaa ja kestävät kunnon lämpötiloja. Suosi neutraaleita värejä ja kuoseja, sillä ultrassa näkyvä sukupuoli ei ole mikään satavarma ...
- edellinen
... ja se piti vielä sanomani, että ei kannata jättää shoppailua ihan viime hetkille ... monissa kaupoissa on tosi huono ilma (loppuraskaudessa mulla meinasi mennä taju citymarketissa) ja kävely voi olla hankalaa. Jos on hyvinvoiva keskiraskaus, mene silloin ja nauti!
Onnea odotukseen!
- kani
Onpa outoa jos tuttavapiirissäei ole lapsia sillä ainakin 80%ihmisistä on lapsia!!!monet kehuvat että yhtään omaa rahaa ei ole tarvinnut panna kaikki on vaintullut jostain!!!!
- mk
Itsellä lapsi jo 17v ja viimevuonna 5000€ meni ylimääräistä mitä tarvittiin.
- 3 lapsen isä
Missä isi ja sen tulot.... ja alle 100 kk selviit.. jää lisistä vielä :)
- MAKSA ITE
ÄLÄ SOTKE TÄHÄN ISIÄ. ITSE OVAT POTKINEET ISÄN PIHALLE JA OVAT MUKA YKSINHUOLTAJIA VAIKKA JOKAISELLA ON JOKU UKKO NURKISSA PYÖRIMÄSSÄ. ÄLÄKÄ ALA SELITTÄÄ MULLE MISTÄÄN VELVOITTEISTA. .
- 19029012901
kannattiko hommata se muksu?
syövät sun rahat ja sitten vittuilevat päälle
maailma ilman lapsia, parempi paikka
maailma ilman ihmisiä, paras paikka - vaippaikäiset
Lapsesta ei ole hirveästi kuluja alle kouluikäisenä, eikä varsinkaan 1-2 vuotiaaksi, vauvoista ei ole juuri mitään kuluja, syövät ja kuluttavat kuin pieni lintu. Imettävä äiti ainakin pääsee halvalla,eikä tarvii raahata mitään vastikkeita kaupasta.
Kulut sitten kasvavatkin kun päästään teini-ikään, vaatteet, harrastukset, ruokaa syövät kuin hevonen - kulut itsellä yhdestä 17v pojasta pyörii n. 350-500e hujakoilla, jos lasketaan vaatteet, harrastukset, ruoka!!!, vipit sinne ja tänne menoihin, matkakulut. Ja jos tähän päälle vielä tulee vapaa-ajan matkoja yhdessä, ja ei saa enää lapsialennusta. Voi niitä aikoja, kun lapsi oli pieni - rahaa ei juuri kulunut ,vaikka oli harrastuksia, pienet kun eivät syö ja kuluta vaatteita samalla tavalla. Ihanaa lukea näin pääpainoisesti asiallisia vastauksia! Itse olen "sairastunut" vauvakuumeeseen ja tässä oli paljon hyödyllistä tietoa.
- toukopoika11
mulla meni korvikkeisiin ekat puol vuotta noin satanen kuussa kun ei imetys onnistunu, siihen päälle vellit muu kiinteä kun alko niitä syömään, vaipat, vaatteet, yms käyttötavarat, joten ei todellakaan riittäny pelkät lapsilisät.. ja ei, ei kaikilla ole lapsiperheitä lähipiireissä, josta sais tavaraa.. tai sitten on, niinkun mullakin, mut sieltä ei tullu paria vaate kappaletta enempää kun oli kerenny antaa jo muualle ja toiset on vaan niin pihejä ettei voi muuten vaan antaa yhtään mitään..
suosittelen siis pistämään kaiken syrjään mikä vaan liikenee, ei siitä ainakaan mitään haittaa ole.. onneks poika ei oo ollu kertaakaan kipee, siinä on säästäny jo paljon.. - !!!
Enpäs oo laskenu, en oo varmaan ilenny! Mutta sanotaanko näin, että ä-rahaa jäi n. 1000€/kk lapsilisä 100€/kk ja joka kuukaus on kaikki suurinpiirtein mennyt!
Tolla rahalla oon maksanut laskuni (autovakuutus, känny, yhtiövastike, autolaina, ellos, visa ja joitain pieniä satunnaisia, bensat...), ostanut monipuolisesti ruokaa kahdelle aikuiselle ja jokatoinen vkl kahdelle isommalle lapselle, vaatteitakin ja humputtelujani :) Varmaan nelisen kertaa olen joutunut pyytämään rahaa mieheltä, mut vain muutaman kymmenen euroa per kerta! Ja viimeks tosiaan syyskuussa... Ja tosiaan en pystyny imettämään ja olen joutunut ostamaan korviketta alusta asti! Kaikki muut ruuat teen itse, paitsi hedelmä/marjasoseet. Olenpa käynyt pariin otteeseen laivallakin :)
Nyt loppu ä-raha ja alko kht. Ans kattoo kuinka nyt tullaan toimeen, ei varmaan mitenkään! Mut onneks on mies ja miehen tulot :)
Olin alkuun ihan paniikissa, että miten hitossa rahat riittää, kun olin juuri ennen raskauttani tottunut erinomaisiin tuloihin. Kummasti sitä sit vaan tuli toimeen! Enkä tosiaan oo mikään tarkan markan nainen... En tosiaan!- erinomainen...
No eipä sulla nyt kovin erinomaiset tulot ole voineet olla, jos tonni vaan jää käteeä äitiyspäivärahasta. Mulla jää n. 2000e/kk ja olen ihan keskituloinen.
Mutta kysymykseen vastaukseksi: pieni lapsi ei kuluta juuri mitään! Halvalla pääsette monta vuotta :)
- aloittaja25
Hei,
kiitos hyvistä neuvoista. Isä on kuvioissa ja yhdessä ollaan lasta odottamassa, harmittavasti vaan isällä vielä päälle kaks vuotta opintoja jäljellä. Aika vähän hän siis sillä tavalla pystyy meitä "elättämään", vaikka keikkatöissä onkin. Minä juuri valmistunut ja töissä olen, siksi mietinkin että keräisin pientä pesäomaa menoihin valmiiksi :)
Aika vähällä tuntuisi selviävän, kiva kuulla! Helpottaa kovasti stressiä rahasta:) Kiitos hyvistä neuvoista! - !!!
Lähihoitaja olen! Ja vuodesta 2008 toiminut ammatissani ja aina tehnyt töitä täyspäiväisesti... Joten enköhän liene yksi MONISTA jotka saa ton verran kuukaudessa käteen! Mutta... Eihän ne hoitsujen palkat häävejä ole! Monella kuitenkin vieläkin huonompi palkka. Sillä oon tullu toimeen ja reissannu maailmaa ristiin rastiin ja saanut itselleni nätin oman kodin sisustettua :)
- huuuuu
No, itselläni on kaksi lasta. Vanhempi jo kohta 4v ja nuorempi 11kk. Vauva-aikana menot vähän vaihtelee, mutta jos mietitään 5-12kk menoja keskimäärin (eli kun jo syö soseita), niin tässä tulee.
Jos et imetä syystä tai toisesta (itselläni imetys onnistui vain 3kk ikään asti), niin korvikkeeseen menee noin 2e päivässä, eli 60e. Jos ei yhtään menee maitoa hukkaan, niin ehkä aavistus vähemmän. Mutta siis imetys kannattaa taloudelluisesti!
Sitten vaippoja menee noin 40 eurolla. Se on varmaan hyvin keskimääräinen summa.
Soseita kannattaa tehdä itse! Kun tekee kerralla paljon pakkaseen, niin pääsee helpolla.
Hedelmäsoseet maksaa vähemmän. Niihin menee noin 15e /kk.
Liharuokiin menee 2e päivässä, jos ostaa kaiken kaipasta, eli 60e. Mutta jos tekee ne itse, niin saattaa saada 20 eurolla kuussa kaikki vauvan liharuuat.:)
Puurot kannattaa alusta asti tehdä ihan tavallisesta puurohiutalepaketista, ja sitten alussa vaan sauvasekoittimella soseeksi. Iso säästö! Tällöin rahaa menee vain muutama euto kuussa. Jos ostaa niitä vauvojen puuroja, niin saa tuhlattua jopa 50e kuussa...
Eli riippuen siitä teetkö ruokie itse vai et, ja imetätkö vai et, niin vaihtelee kovasti. Imetettävä, kotiruualla oleva lapsi, ja jos vielä vaikka kestovaipoilla, niin lapsilisä riittää hyvin!:)
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 692733
- 632674
- 681792
- 241627
- 201550
Tykkään susta
Elämäni loppuun asti. Olet niin suuresti siihen vaikuttanut. Tykkäsit tai et siitä91490- 151392
- 481247
- 381233
Onko meillä
Molemmilla nyt hyvät fiilikset😢ei ainakaan mulla mutta eteenpäin on mentävä😏ikävä on, kait se helpottaa ajan myötä. Ko81207