Alkoholin ostoikärajaksi 16-v!

dgrth34

Mallia Keski-Euroopan maista..

Mielestäni myös Suomessa, kuten myös esim. Saksassa, Ranskassa ,Italiassa ja Tanskassa pitäisi olla alkoholin osto- ja juoma ikäraja 16-v. Tämä siis miedoille juomille.. Viinakset voisi olla 18-v, mutta niitä saisi 16-v. juoda baarissa.

Eipähän tästä alkoholista tulisi mitään kiellettyä pahetta! Nuoret kuitenkin juovat sitä, niin miksi se pitää hakea hakijoiden kautta? Itse olin viime Syksynä Saksassa, Berliinissä ja siellä hommat oli hanskassa! Kaljaa sai kellon ympäri ja yksi olut maksoi halvimmillaan jotain 0,20€ yksi puolen litran pullo!

Alkoholivero on liian korkea Suomessa.. yhden pullon veroprosentti on 65.
Lopetetaan tämä naurettava holhous kellonajoista, veroista ja ikärajoista! Miksiköhän Suomesta löytyy enemmän alkoholisteja kuin esim. Saksassa missä oluella ja ikärajalla on pitkät historiat? Kertokaa mielipiteenne! :)

83

5771

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Janne78.

      16v on lapsi, ei nuori.
      Ja turhaan hössötät,ei tule tapahtumaan. paa tutti suuhun ja mene petiin, murkkuikäinen penska.

      • samiiiiiiii

        Tiedät, että puhut paskaa joten ole hiljaa.


      • -Jaska.
        samiiiiiiii kirjoitti:

        Tiedät, että puhut paskaa joten ole hiljaa.

        turpa umpeen räkänokka


      • suomalainen1

        Miten -78 syntynyt voi olla nuin lapsellinen ja alkaa suorastaan haukkumaan. Katohan vähän ensin miten ketjun aloittaja muotoili viestin, pyysi saamaan mielipiteitä, ei mitään käskyjä sinulta idiootti.


      • Janne on paras trolli

        Janne mukava nähä sut mopopalstoilta!


      • AHAHAHHAHAHA
        -Jaska. kirjoitti:

        turpa umpeen räkänokka

        SINÄ olet räkänokka ;)


      • oh snäp
        AHAHAHHAHAHA kirjoitti:

        SINÄ olet räkänokka ;)

        ebin tarjoiltu :--DDD
        ei viddu mage


      • hävisit jo
        oh snäp kirjoitti:

        ebin tarjoiltu :--DDD
        ei viddu mage

        huono puolustus mage


      • Anonyymi

        Vitun janne


    • Liian nuori

      Vihdoinkin olen samaa mieltä jostakin jannen kanssa. 16v on liian nuori juomaan alkoholia, ei sitä lakia noin vaan säädetty 18v ihan vain kiusaksi. Ajattele jos tälläinen tapahtuu, kaikkialla olisi humalassa ajelevia mopoilijoita. Nää muilla mailla sitten meneekin huonosti, nuoresta tulee juoppo ja eikä saa helposti töitä. Nyt näillä mailla on velkaongelmia. Joten unohda kokohomma ja mene vaikka harrastamaan jotain.

      • huikka

        tyhmää paskaa nostakaa minun puolesta vaikka kahteenkymmeneen!


      • fuuga_katti
        huikka kirjoitti:

        tyhmää paskaa nostakaa minun puolesta vaikka kahteenkymmeneen!

        60 olisi hyvä ikäraja


      • -Jaska.

        Mistäköhän sinä sitten olet muka eri mieltä?


      • Liian nuori
        -Jaska. kirjoitti:

        Mistäköhän sinä sitten olet muka eri mieltä?

        Siitä en edes viitsi kinastella.


      • -jaska.
        Liian nuori kirjoitti:

        Siitä en edes viitsi kinastella.

        no pidä sitten turpas kiinni räkänokka ettei tule nenu kipeäksi jos joudut väitteleen silmä silmästä


      • ....
        huikka kirjoitti:

        tyhmää paskaa nostakaa minun puolesta vaikka kahteenkymmeneen!

        Ikäraja pitäisi olla 20 ja väkeville alkoholijuomille vielä korkeampi.
        Energiajuomista K-15!


      • PETUsssssi

        ns "kakkosolut" olisi hyvä vaihtoehto alaikäisille (17->) jossa olisi vähemmän rosentteja kuin kolmosölppösessä. Oluttahan 16 vuotias ostaa jopa itse kun jaksaa tarpeeksi monesta paikkaa yrittää ilman että myyjä ei kysy henkkareita ja hakijan hommaaminen on niin helppoa ettet uskokkaan.


      • Anonyymi
        PETUsssssi kirjoitti:

        ns "kakkosolut" olisi hyvä vaihtoehto alaikäisille (17->) jossa olisi vähemmän rosentteja kuin kolmosölppösessä. Oluttahan 16 vuotias ostaa jopa itse kun jaksaa tarpeeksi monesta paikkaa yrittää ilman että myyjä ei kysy henkkareita ja hakijan hommaaminen on niin helppoa ettet uskokkaan.

        Tämä vittu


      • Anonyymi

        Olet ihan oikeassa. Mutta alkoholin myyntiikärajaa voisi muuttaa 16v siten, että saa ostaa vain tietyn verran alkoholia kaupasta. Mutta toisaalta kukapa tuotakaan valvoisi. Mutta huomioitavaa on kuitenkin että sitä alkoholia nuoret saavat jo helposti niin siksi juuri tämä pitäisi pikemminkin nostaa.


    • Alkoholia ei lapsill

      Ikärajat ja hinnat alas, niin saadaan varmasti viimeisetkin lapset ryyppäämään. Ihan sama onko alkoholi "kielletty pahe", nuoret juo sitä ihan muista syistä kuin uhon takia. Tutkimusten mukaan mitä nuorempana alkoholin käytön aloittaa, sitä suurempi todennäköisyys on sairastua alkoholismiin.

      Suunta pitäisi siis olla juuri päinvastainen. No hintoja en lähtisi enää nykyisestä nostamaan, mutta ikäraja voisi hyvin olla 20v. Poliisin suorittamaa valvontaa tulisi myös lisätä. Vaikka alaikäisillä on laitonta juoda alkoholia, niin aivan liian julkisesti ne tuntuvat juopottelevan koulujen päättäjäisinä, vappuna yms.

    • fdfgh

      Keski-Euroopassa alemmat ikärajat ja verot toimivat, koska siellä ei ole tällaista typerää kännikulttuuria kuten Suomessa. Suomessa alkoholi on jo nyt paha ongelma, ja nuo muutokset vain pahentaisivat sitä entisestään. En kuitenkaan kannata myöskään verojen tai ikärajojen nostoa entisestään, sen sijaan ihmisten asenteisiin pitäisi vaikuttaa.

    • mfyjn6vi85

      Ei sen 16v maksa oikeen siedä viä alkoholia... Ton ikäisillä ei tarttis limsasta vahvempaa olla tietookaa.

    • nuorethenkisesti-.-

      Siihen on syykin, miks ikäraja on tosiaan noin "korkea".

    • jeeeeeesus

      limpparipileet (Y)

    • hjtohjtopjho

      Delhissä ikäraja on 25 ja amerikassa 21. Täällä on vain 18. 16-vuotiaat ottavat kuitenkin liikaa ja saattaa, vaikka kuolla tai tulla juopoiksi ja näin on käynytkin.

      • no pity

        Mun puolesta be idiootit ansaitseeki kuolla.


    • dhhhh

      16Vuotta sen pitäs olla-.- niin ois hyvä

    • JNSPOIKA

      16 ja 18 ikäerolla ei ole mitään väliä sama kun panisi läskiä akkaa sämpylöitten väliin. ELI KANNATAN !

    • uglytruuth

      Saksassa ja muualla keskieuroopassa on täysin erillainen juomakulttuuri, kun suomessa. Siellä alkoholi ei ole sitä varten, että päästään illalla nukahtamaan lähiojaan. Myös mitä itse olen matkustellut, niin ulkomailla 16-vuotiaat vaikuttavat jo fyysisesti paljon kehittyneimmiltä, mitä suomessa, jossa on välillä vaikea sanoa onko nuori 12 vai 16-vuotias.

      • vähä totuutta

        Jännä toi urbaalilegenda, että suomalaiset nuoret kännää ja muualla Euroopassa "juomakulttuuri on erilainen". Mihin muuten säki perustat tämän oman näkemyksesi?

        Itse oon reissannu jonkin verran ja asunu Lontoossa, Berliinissä ja Lissabonissa. Ihan ympäri Eurooppaa nuoret pitää bileitä, juo viinaa, oksentaa ja sammuu... on oikeesti täysi harha luulla, että se olis vain suomalaisten nuorten keskuudessa oleva tapa juhlia.


      • Liian nuori
        vähä totuutta kirjoitti:

        Jännä toi urbaalilegenda, että suomalaiset nuoret kännää ja muualla Euroopassa "juomakulttuuri on erilainen". Mihin muuten säki perustat tämän oman näkemyksesi?

        Itse oon reissannu jonkin verran ja asunu Lontoossa, Berliinissä ja Lissabonissa. Ihan ympäri Eurooppaa nuoret pitää bileitä, juo viinaa, oksentaa ja sammuu... on oikeesti täysi harha luulla, että se olis vain suomalaisten nuorten keskuudessa oleva tapa juhlia.

        Ehkä toi uglytruuth varmaan ei ollut käynyt niinkuin pintaa syvemmällä. Kaikkialla maissa aina ryypiskellään oli vielä pikkulapsi tai 150 vuotias.
        Ei se suomi ole ainoa joka ryyppää ja sammuu pisuaarin edessä.

        Jotkut voivat olla henkisesti tai fyysisesti kehittynyt, mutta 16 on aina 16. Ei keho siihen vaikuta miten ryypiskelee vaan onko viinapää tai ei. 16 ei osaa kontrolloida vielä täysin miten käyttää alkoholia, pää ei vaan yksinkertaisesti kestä eikä totu yhtä hyvin kuin aikuisemmat.


    • s

      Hmm.. ensinnäkin 16 on lapsi ja laimeat alkoholijuomat ovat K-18 jos ne olisivat 16 niin joka iikka olisi kännissä kun ei alkoholia oikein osata käyttää ja viinakset ovat K-21

      • Anonyymi

        16 v on lapsi vain koska se on niin määritelty ilman mitään perusteita joten turpa kii


    • Eiköhän teidän LASTEN ole tyytyminen siihen eeässän imeskelyyn.

      Ei teidän pää kestä mitään kovempaa tavaraa, muuten pärisee niin kovaa, että heräätte Jeesuksen polvelta.

      • oonsunfani

        Hehehe! Hyvä Tomegle!! =)


      • ....

        Alkoholihuomien ikärajaksi 20 ja väkevämpien alkoholijuomien ikärajaksi vielä "korkeampi".
        Energiajuomista K-18.


    • Niimpäniiiiii

      Olen samaa mieltä jaskan kanssa

    • asd

      Se on iha yks ****** hailee et mikä se ikäraja on jostain aina jonkun hakijan löytää! Eli perjaatteessa se voiski olla 16v. ongelmana voisi olla se, että sitten nuoremma ja nuoremmat aina haluaisivat kokeilla ja vetäisi kännejä, vaikka kyllä sitä nytkin jo näkee 12v. pikkulissuja päättäreinä bilettämässä oluet yms. kädessä...

    • minävain18

      Oon itse 18-vuotias, ja mun mielestä 18-21 olisi sopiva ostoikäraja. Toki riippuu ihmisestä, on niitä fiksujakin 16-vuotiaita jotka osaavat ottaa sopivasti eikä leiki niin aikuista, tai örvellä jossain pusikossa kesäisin. MUTTA nämä fiksut nuoret on niin perkuleen harvassa että ikärajaa saisi mun puolesta nostaa. Monet 18-vuotiaatkin ovat täys lapsia vielä. Suuri osa...

      • 16-vuotias

        En tajua, mikä nuoria oikein vaivaa. Mitä hienoa alkoholissa on? Entä tupakassa tai energiajuomissa?
        Ei mitään. Ongelmana on se, että jos ei ole yhtä typerä kuin monet muut nuoret ovat, ei ole yhtään kavereita (paitsi harvoilla poikkeuksilla). Mielummin ole kaveriton kuin yhtä typerä kuin suurin osa nuorista.


    • Pieni vihreä mies

      turhaaihe.com

    • viina paras

      Sen kun juotte viinaa kuinka paljon tahansa,mutta jos alkaa nappeja tai huumeita vetään niin sellanen tyyppi on pelle,hinttari,äitinsä pökkijä,avuton arska,älyvapaa läskikasa,tuleva runkkari linnaan ja muutenkin aivoton idiootti.

      • potari

        Vähemmän haittaa niistä on kun viinasta.

        Ps: Oliski varmaa vi*un hyvä ehdotus antaa teille jonneille/lissuille lupa juoda 16veenä...
        Ootte ihan tarpeeks kujalla muutenkin.


    • sklafjfoiwajfoihwfia

      suuri osa näin nuorista juo muutenkin vain humalahakuisesti, joten siinä ei olisi mitään järkeä.

      maissa, joissa alkoholin osto-ikäraja on 16, ihmiset juovat vähemmän tuon syyn takia, joten sen ostaminen nuorempana ei ole niin iso juttu.

    • 15+10

      Joskus nuorena tuli juotua, mutta kun meni se uutuuden tunne niin loppu melkeen kokonaan. Harmi vaan, että ei loppunu kaikilta. 2 nuoruuden ajan tuttua on jo sen verta alkoholisoituneita nyt parikymppisinä että huhhuh. Kannabiksen polttelu oli muutenkin paljon hauskempaa kun litra tolkulla kaljan kittaaminen.

    • ..........

      Alkoholin ostoikärajaksi 20 vuotta!

    • johan nyt oikeesti ette oo tosissanne. kyl nuoreen kuuluu testailla omii rajojaan, myös juomisessa. kyl 16v jo sais juoda alkoholii. ite ollu 15 ku ekan kerran maistanu alkoholii, ja 16v ekat kunnon kännit, ja hengissä ja järjissäni oon siltiki. ja ku jos ees alkoholii nauttimal ei vois tutustuu uusiin kavereihi, ni sillohan syrjäytyy, ku se juominen on niiku parasta yhdessäoloa, siin tutustuu uusiin ihmisiin, saa mahtavia muistoja joita muistella kavereiden kanssa ja ylipäätään juomalla pidetään vain hauskaa. JOTEN TE KUKKAHATTUTÄDIT JOIDEN MIELESTÄ 16V ON LIIAN NUORI JUOMAA, NI PAINUKAA VITTUUN. ei teil oo varaa sanoo ku kuitenki ite ollu iha samallaisii. ja et se et juo nuoreen ni ei tarkota et tulis alkoholisti tai jonkun muun aineen käyttäjä.

    • 123123

      Minun mielestä 16-vuotiaat ja nuoremmat saavat juoda alkoholia maistelumielessä, mutta itse en kummiskaan laskisi ikärajaa kovinkaan alas niiden tiettyjen takia jotka olisivat every day lähimmästä kioskista hakemassa olutta

    • nakkeli

      En oikeen tiiä että onko osa porukasta täällä ihan trollaamassa vaan vai miten voi olla noin tyhmiä ja huonosti perusteltuja mielipiteitä...

      Ensinnäkin nuoren määritelmä ei ole mikään absoluuttinen, mutta ottaisin suuntaa amerikan sanasta 'teen' jolla siis kirjaimellisesti viitataan 13-19 -vuotiaisiin (thir_teen_ to nine_teen_). Ja jos joku muistelee 'omaa kultaista lapsuuttaan' jolloin oli 17-vuotias, niin on otettava huomioon viime vuosikymmenien kehitys sekä kasvatuksen, elintapojen ja elintason suhteen että sekä fyysinen että henkinen 'aikuistuminen' on varhaistunut. Siis lapset saavat aikaisemmin vaikutteita mediasta ym mutta toisaalta myös fyysinen kehitys on nopeutunut esim. sukukypsyyden kannalta. Oma mielipiteeni on siis se että 16-vuotiaasta puhuttaessa on enemmänkin loukkaavaa kutsua häntä lapseksi eikä nuoreksi. Nuoreksi kutsumalla hänelle annetaan kunnioitus eikä kuitata mielipiteitä vain "lapsen puheiksi."

      Itse ikärajoihin sanoisin että 16-vuotiaat saisivat ostaa mietoja alkoholijuomia. Toki mietojen alkoholijuomien prosentteja voisi laskea hieman, jolloin ei tulisi niin paljon alkoholia juotua. Perusteena tosiaan se, että nuoret hankkivat alkoholia n. 15-vuotiaasta asti sisaruksien tai vanhempien kautta, joten ikärajan laskeminen vähentäisi väkevien kulutusta nuorten parissa. Toisaalta täällä Suomessa, varsinkaan talvella, ei ole mahdollisuutta juhlia ulkona ja johtuen välimatkoista ym. "kotibileetkin" on melko harvinaisia ja varmaankin myös naapureita ärsyttäviä. Siksi olisi ihan kohtuullista että jo 16-vuotiaat päästettäisiin baariin pitämään hauskaa valvotussa ympäristössä joka on juuri sitä varten tehty.

      Ja kun sanotaan että 16- tai 18-vuotiaat eivät osaa juoda, niin tottahan se on. Alkoholi on hermomyrkky ja ensimmäisiä kertoja sitä nautittaessa asiaa ei ymmärrä eikä tunne. Tämä johtaa luonnollisesti siihen oksentamiseen ja sammumiseen, mutta tämä vaihe onkin edessä lähes jokaisella joka ensimmäisiä kertoja juo - iästä riippumatta. Toki vodaan sanoa vielä että näin nuorilla ei elimistö alkoholia kestä, mutta nuorilla käyttö onkin satunnaista, lähinnä viikonlopuille sijoittuvaa. Harvempi alle 18-vuotias nautiskelee kirkkaita paperipussin piiloista lähikaupan seinästä tukea ottaen.

      Alkoholiverosta ja hinnoittelusta oma kantani on se, että veroa lisää vaan lisää. Saapahan yhteiskunta edes vähän rahaa millä hoitaa näitä alkoholista koituvia haittoja. Puhumattakaan siitä että teinien rahat loppuu pian kesken kun halvimmasta likööripullostakin saa sen parikymppiä maksaa :)

      Sanottakoon nyt vielä että itse olen muutaman viikon päästä siinä iässä, että ensimmäiset ostokset Alkosta voi tehdä. Alkoholia käytän satunnaisesti seurassa standardien mukaan suurissa määrin, mutta aina olen ollut se joka ottaa porukasta vastuun, siivoaa muiden jäljet ja pitää itsensä kunnossa.

    • nipatin

      Tämä on vähän kakspiippuinen juttu. Mielestäni mietojen ikärajaa pitäisi tosiaan laskea 16-vuoteen. Se vaan on karu tosiasia, että jokatapauksessa nuoret juovat alkoholia. Ja kun sitä ei luvalla saa, helposti aletaan kaveeraamaan väärien tyyppien kanssa, joilta saadaan juotavaa. Ja näillä hakijoilla voi toisinaan olla vähän muuta mielessä, ainakin itse nuorempana tuli eksyttyä noissa juomiskuvioissa ihan vääriin porukoihin.

      Baariin voisi myös päästää 16-vuotiaat, sitä nuoremmatkin juovat kuitenkin ja valvotussa sisätilassa olisi ainakin turvallisempaa. Voisihan olla myös k-18 ja k-20 baareja niinkuin nykyäänkin, ettei vanhempien tarvitsisi katsoa nuorempien touhua jos he eivät halua.

      Siitä en tiedä vähentäisikö vai kasvattaisiko alkoholin juomista, mutta omassa kaveripiirissä varastettiin vanhempien virontuomisia jo 12-vuotiaana ja siitä eteenpäin on tullut alkoholin kanssa läträttyä. Aivan naurettavaa omastakin mielestä, mutta uskon että jos juominen olisi luvallista 16v, olisi monet välttyneet nuoruuden tyhmiltä jutuilta joita on tapahtunut siksi että juominen on kielletty. Jätetään menemättä kotiin yöksi koska on juotu ja valitaan humalapäissä se ei-järkevämpi vaihtoehto. Juodaan vaan siellä missä ei ole aikuisia katsomassa (estämässä) ettei lähde lapasesta. Aika turvatonta touhua. Ei ne ikärajat kuitenkaan pysty nuorempia estämään juomasta, ja tuosta k-16 ikärajasta voisi oikeasti olla nuorten turvallisuudelle hyötyä.

      Täysin samaa mieltä nakkelin kanssa alkoholiverosta, ei ainakaan pidä laskea.

    • dgrth34

      Kiitos moninaisista mielipiteistä.. paitsi Janne ja Jaska, jotka huutelevat koko ajan nuorten palstalla. Onkohan Janne 34v. huomannut, että kyseessä on nuortenpalsta ja seuraavaksi iso mies voisi ottaa sanakirjan käteen ja etsiä käsitteen "nuori" sieltä.

      Komppaan monien mielipiteitä asiasta, että Suomessa tämä ei toimi, koska täällä on älytön, vedetään pää täyteen kulttuuri. Joka tapauksessa nuoret saavat edelleen haettua helposti alkoholia, K-16 vähentäisi vain kielletyn hedelmän statusta. Jos ette tiedä (muista) saihan Suomessakin muutama vuosi sitten 16-vuotiaat polttaa tupakkaa, mitä nyt en hirveästi pitäisi sen terveellisempänä kuin alkoholi..

    • moikka

      Viina on myrkky, siinä missä on tupakkakin. Itsellä ei mitään alkoholia vastaan ole, mutta ei sitä lapsille saa antaa.

    • N1m3n0m44n!

      Nimenomaan!

      • Niimpä!

        Alkoholille, tupakalle ja energiajuomille ikärajaksi 180 vuotta.
        :-D


      • tukari
        Niimpä! kirjoitti:

        Alkoholille, tupakalle ja energiajuomille ikärajaksi 180 vuotta.
        :-D

        kai te ikäloput tajuutte että kyllä nuorilla on enemmän tietoa kaikenlaisista päihteistä, toisin kuin teillä oli omassa nuoruudessanne. Vika ei koskaan oo aineessa vaan sen käyttäjässä, tukarit..


    • Jaska34.

      "Miten -78 syntynyt voi olla nuin lapsellinen ja alkaa suorastaan haukkumaan. Katohan vähän ensin miten ketjun aloittaja muotoili viestin, pyysi saamaan mielipiteitä, ei mitään käskyjä sinulta idioott"


      Miten noin pikkulapsi kuten sinä voit olla noin lapsellinen että alat aikuiselle komealle miehelle vastaan väittämään?

      eikös sun pitäis noudattaa sitä kieltoa ettet saa juoda ennen ku oot 18veeee ?

    • Puhallettavakurpa

      Mun puolesta viinoille sais olla ikäraja vaikka 2v miedommille 2kk

    • voi viddu näitä

      Vaikka itse olen alaikäinen ja käytän alkoholia niin olen sitä mieltä että ikärajaa ei TODELLAKAAN saa laskea. suurin osa 16 ihmisistä on vielä niin kehittymättömiä että eivät osaa nytkään hallia alkoholin käyttöä ja jos sen ikärajaa vielä alettaisiin laskemaan niin mitä sitten kävisi?

    • katiana123

      Sehän ois ihan hirveetä jos 16pikkuteinit pääsis baareihin ja clubeille!!! Kuolemahan siitä tulis ku muutenki joutuu niin paljon katsomaan rasittavia teinejä kaduilla...ja tiedän oon itekin vasta 18 mutta kyllä sitä järkee on tullu 2vuoden aikana aika rutkasti

    • safaaagh

      pah saksas jne voi ehk olla 16v ikäraja mut siel nuoret osaa käyttäytyy, toisinku suomes, kaikki ovat vitumoisii retui. 18 vaa nii säästytää ongelmista!

      15v minä

    • kylkylkylkylkylkyl

      Alkoholin ikäraja 30v ja tupakka 90v!!!!!!!!!!

    • alajoa

      mun mielest alkoholin ostolla pitäis olla joku karvaraja tms

      • barbibou5959

        sit kanttii alkaa ettii hakijaa.:D


    • niinn

      16 vuotiaat eivät käy baarissa.

    • 13 v.

      Jos näin olisi, niin lapsia kuolisi enemmän ja enemmän juoputtelun takia! Ja vasta 24 vuotiaana aivot ovat kokonaan kehittyneet, jolloin olisi se oikea aika juoda jos huvittaa.!

    • gedrrey5y

      ^ ehkä olis parempi että ne tyhmät kuolis niin ei syntyis lisää sellaasia urpoja

      • Just asking

        Ap on hyvä ja kertoo minullekkin miksi miksi ei saisi ostaa viinaa kun 18-vuotias mutta baareissa saa juoda viinaa 16-vitunsiiderivalasvuotiaat?

        Jos virheitä ma en khinost koska Hitler


    • 12121

      Minun puolestani alkoholimyynti voitaisiin kieltää kokonaan.

    • dhaze

      Jee kieltolaki, sehän onkin aina auttanut vallan mainiosti!

      Mutta joo, asun kultaisessa Keski-Euroopassa. Ikäraja niin mietoihin kuin vahvoihin on 16v. ja samanikäisenä pääsee myös baareihin ja klubeihin (ei tosin kaikkiin). Halvin viinipullo on sen 2€ ja (pahaa) vodkaa saa vitosella. Oon ollut tosi tyytyväinen (ylläri!), mutta niin ovat mun vanhemmatkin.

      Luulen, että tärkein syy on se, että me päästään myös baareihin ja klubeihin (ei tietenkään joka paikkaan). Ulkona ei ole varaa ostaa niin paljon alkoholia, että menee taju, baarihenkilökunnankin uskoisin puuttuvan asiaan, jos joku alkaisi ihan holtittamasti ryyppäämään. Pitää myös olla tarpeeksi skarppina, että pääsee kulbeihin sisään, osaa ottaa bussin kotiin, ei hukkaa tavaroitaan, pysyy korkkareilla pystyssä jne. jne. Ulkona on myös kivaa, vaikkei joisikaan. Tunnelma on rennompi kuin päivällä, ja tuntemattomille juttelu ym. joviaali käytös hyväksyttävää, seikkailutkin onnistuu paremmin jos on vähän suuntavaistoa ja tilannetajua jäljellä!

      Perusilta vois mennä vaikka näin: kokoonutaan meille juomaan pohjat, siivotaan ja lähdetään kaupungille (n. klo 23:00). Hengataan baarissa ja sosialisoidaan tunti tai puoltoista. Mennään tanssimaan, kotiin kun alkaa väsyttää (01:00-3:00). Juomista tapahtuu siis vaan meillä, ehkä yks bisse baarissa ja joku drinkki klubilla, riippuu fiiliksestä ja rahatilanteesta!

    • 12211

      21 vuotta voisi olla ihan passeli ikäraja meille Suomeenkin.

      • Aatteleppa ite

        http://www.youtube.com/watch?v=y9oRu-ZP3oM&list=FLG0gSMYaEOMU0BG9bSOl9gg

        Siinäpä sulle ihan amerikkalaisen lausunto tuosta 21 ikärajasta. 'Muricassa alaikäiset hommaavat vääriä henkkareita 15 vuotiaana ja menevät baariin ja jos he jäävät siitä kiinni, niin siitä jää sitten kyseisen henkilön tietoihin merkintä, joka vaikuttaa henkilön loppuelämään aika ikävällä tavalla.


    • Ihmiset herätkää

      Nyt ihmiset herätkää. Syy miksi nuoret ylipäätänsä juovat niin paljon ja vetävät hyvinkin usein överiksi johtuu siitä, että se alkoholi on "Kielletty hedelmä" ja onhan se kiva tehdä kaikkia kiellettyjä juttuja, koska "fuck the police!".

      Jos alkoholi-ikärajaa laskettaisiin 16 ikävuoteen, niin nuorten juominen olisi huomattavasti turvallisempaa. Jos esim. Baarissa se homma "menee yli", niin siellä on kuitenkin baarin henkilökunta vahtimassa/heittämässä ulos ja tarvittaessa tilaamassa taksin/poliisin tai ambulanssin (Toisin kuin sillon, jos teinit ovat perseilemässä josasain metsässä piilossa poliisilta, ympärikännissä)

    • alkoholijeesustelija

      "Minun puolestani alkoholimyynti voitaisiin kieltää kokonaan."

      Minun mielestäni sinun olemassaolosi pitäisi kieltää.

    • AlkaaOstakoViinaa

      Laittomaks tollaset tappavat myrkyt.
      Polttakaa pilveä!

    • exxon2

      30v ois hyvä minimi-ikä alkoholille ja tupakalle.
      Koska aiheuttaa protesteja se ois vietävä asteittain läpi, ensin 21v, 3 vuoden sisällä 24, sitten 27 ja lopulta 30v.

      Täten se melkein 18v uskoo saavansa kohta juoda alkoholia, eikä suutu ku kerralla nostettiin 30v, vaan tämä paljastuu vasta vuosien kuluessa ettei hänelle luultavasti koskaan sallita alkoholin käyttö

    • cannabis sativa

      kannabis lailliseksi, alkoholi ja tupakka laittomiksi (tai sit k-30 just tai jotai) olisko mitää?

    • asialla

      alkoholi 16v ! siinä vaiheessa alkaa vetelemään niitä perseitä kunnolla ja ei siitä laista ole hyötyä aina löytyy hakija , kauppa jossa ei kysytä ,vanhempien kaappi tai tekee omat esim minä teen omat juomat ja 1.5l n.10-15% maksaa 80snt !
      mutta tietty 5-20 kasvia sativaa maksaa 30e niiin että alkaa alkoholi tulla turhaksi jos ihmiset vain menettäisivät ahdas mielisyyden kannabiksen suhteen tai ei tarvitse sillä tienaa tarpeeksi hyvin nyttenkin kyllä se 10 000 e voitot 100e kamoista kelpaa ei siinä mitään :)

    • Miksi ihmeessä alkoholin käytön ikärajaksi on asetettu 18 vuotta? Moni on kuullut puhuttavan siitä, että nuoren elimistö on vielä kehittymätön ja huomattavasti herkempi päihteiden haitallisille vaikutuksille kuin aikuisen elimistö. Alkoholin aiheuttamat haitat ovat nuorelle moninkertaiset aikuiseen verrattuna. Mutta mitä se käytännössä tarkoittaa? Tässä muutama esimerkki:
      -Alle 14-vuotiaana alkoholinkäytön aloittaneista 40 %:lla on ongelmia alkoholin kanssa aikuisiällä. Yli 21-vuotiaana aloittaneista ongelmia on 10 %:lla.
      -Nuorelle voi syntyä riippuvuus alkoholiin jo muutamassa kuukaudessa, kun aikuiselle alkoholiriippuvuus syntyy vuosien kuluessa.
      -Nuoren alkoholinkäyttö saattaa aiheuttaa muutamassa kuukaudessa samat maksa- ja aivovauriot kuin aikuisen 1–3 vuoden alkoholinkäyttö.
      -Määrä, joka aiheuttaa yhden promillen veren alkoholipitoisuuden täysi-ikäiselle, 70 kg painavalle henkilölle, aiheuttaa 35–40 kg painavalle henkilölle kahden promillen humalan.
      Alkoholi ei ole vaaratonta aikuisillekaan, mutta haitat ovat nuorelle moninkertaiset. Lait on säädetty nuoren terveyttä suojeleviksi. Oluen ja mietojen viinien osto- ja hallussapitoikäraja on 18 vuotta. Väkevien juomien ikäraja on 20 vuotta. Alkoholia nuorelle välittävä kaveri, sisarus tai vanhempi ei välttämättä tule ajatelleeksi, että näillä laeilla pyritään turvaamaan esimerkiksi sitä, ettei nuori tulisi riippuvaiseksi alkoholista. Usein ei myöskään muisteta, että ostamalla alkoholia alle 18-vuotiaalle rikkoo lakia. Lain rikkomuksesta voi seurata sakkoja tai vankeutta.
      Lain mukaan:
      -Tupakkatuotteita ei saa myydä alle 18-vuotiaille
      -Alle 18-vuotias ei saa pitää hallussaan mitään alkoholijuomia, ei myöskään keskiolutta
      -Alle 20-vuotias ei saa pitää hallussaan väkeviä alkoholijuomia
      -Alkoholin välittäminen korvauksetta tai korvausta vastaan alle 18-vuotiaalle on rangaistava teko
      -Kaikki huumausaineisiin liittyvä toiminta on rangaistavaa

    • viisas aikuinen

      Itse olen sitä mieltä, että mietojen alkoholijuomien oston ikäraja pitäisi olla 21 vuotta ja väkevien juomien ostoikäraja pitäisi olla 25 vuotta. Alkoholi ei yksinkertaisesti ole nuorille sopiva juoma! Esimerkiksi 16-vuotias on kuitenkin vielä ainakin osittain fyysisesti lapsi, jonka fyysistä kehitystä alkoholijuomat haittaavat ja jos alkoholin oston ikäraja olisi 16 vuotta, niin kohta jotkut rupeaisivat vaatimaan, että sen ikärajan pitäisi olla 14 vuotta! Eli oli se ikäraja mikä tajansa, niin aina on niitä jotka valittavat, että se ikäraja on liian korkea.

      • nyt oikeesti

        Ei vittu varmankaan 16-vuotias ole lapsi vaan tavallinen nuori joka voi myös olla aikuismainen


    • Vittunäitäketjuja

      Joojoo, todellakin. Noissa 18 - 20 vuotiaissakin on tarpeeks kestämistä.

    • Anonyymi

      Aika monessa maassa on vakiintunut käytäntö, että 18 vuotta on alkoholin ostamisen ikäraja. Tietty monissa maissa valvonta on lähes olematonta, ja siksi tuo raja taitaa olla hieman veteen piirretty viiva. Mikäli Suomessa olisi erilainen alkoholinkäyttökulttuuri, eli juominen ei olisi niin humalahakuista, kuin se yleensä on, niin ehkä asiat voisivat olla toisin. Amerikassa joissain osavaltioissa alkoholin- tai ainakin väkevän alkoholin ostoikäraja on 21 vuotta.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä hittoa tapahtuu nuorille miehillemme?

      Mikä on saanut heidän päänsä sekaisin ja kadottamaan järjellisyytensä normaalista elämästä ja ryhtymään hörhöiksi? https
      Maailman menoa
      374
      4764
    2. En sitten aio sinua odotella

      Olen ollut omasta halustani yksin, mutta jossain vaiheessa aion etsiä seuraa. Tämä on aivan naurettavaa pelleilyä. Jos e
      Ikävä
      86
      1914
    3. Martina jättää triathlonin: "Aika kääntää sivua"

      Martina kirjoittaa vapaasti natiivienkusta suomeen käännetyssä tunteikkaassa tekstissä Instassaan. Martina kertoo olevan
      Kotimaiset julkkisjuorut
      67
      1641
    4. Muistatko kun kerroin...

      että palelen..? Myös nyt on kylmä. Tahtoisin peittosi alle.
      Ikävä
      44
      1566
    5. Persut vajosivat pinnan alle

      Sosiaali- ja terveysministeri Kaisa Juuson (ps) tietämättömyys hallinnonalansa leikkauksista on pöyristyttänyt Suomen ka
      Maailman menoa
      241
      1486
    6. En vain ole riittävä

      Muutenhan haluaisit minut oikeasti ja tekisit jotain sen eteen. Joo, ja kun et varmaan halua edes leikisti. Kaikki on o
      Ikävä
      29
      1420
    7. Oon pahoillani että

      Tapasit näin hyödyttömän, arvottoman, ruman ja tylsän ihmisen niinku minä :(
      Ikävä
      60
      1396
    8. Kuka sinä oikeen olet

      Joka kirjoittelet usein minun kanssa täällä? Olen tunnistanut samaksi kirjoittajaksi sinut. Miksi et anna mitään vinkkej
      Ikävä
      54
      1377
    9. KUPSinpelaaja vangittu törkeästä rikoksesta

      Tänään tuli uutinen että Kupsin sopimuspelaajs vangittu törkeästä rikoksesta epäiltynä. Kuka pelaaja kysressä ja mikä ri
      Kuopio
      11
      1254
    10. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      28
      1245
    Aihe