Olen 26-vuotias aloitteleva yksityinen perhepäivähoitaja Mustamännistöstä. Perheeseemme kuuluu meidän vanhempien lisäksi 1,5-vuotias poika.
Lastenhoidossa minulle tärkeää on läheinen yhteistyö vanhempien kanssa, jotta sekä lapsilla että heidän vanhemmillaan on turvallinen ja luottavainen olo. Yhdessä voimme luoda lapsellesi rakastavan, kodinomaisen ympäristön jossa on otettu huomioon hänen yksilölliset tarpeensa.
Asumme omakotitalossa, josta löytyy kaikki tarvittava lapsien päivittäisiin tarpeisiin leikkihuoneineen ja nukkareineen. Meillä on myös koira, joskin hyvin lapsirakas, mutta koosta ja ovella tapahtuvasta alkuintoilusta johtuen olisi hyvä että koirat olisivat tuttuja jottei turhia säikähdyksiä tapahdu. Tosin meidän koiramme on toiminut monille todella hyvänä vieroituksena ja pelkojen poistajana kun hän on tullut tutuksi. Alkuintoilu kun siis kohdistuu muutenkin vain aikuisiin, ei lapsiin. Hän on osan päivästä "omalla paikallaan" jotta ei altistu jatkuvalle hälinälle vaikka silityksistä nauttiikin.
Otathan yhteyttä ja tule tutustumaan meihin jos vaikka olisimmekin se oikea paikka juuri sinun lapsellesi!
Sini Tynys 045-127 0005
[email protected]
Perhepäivähoitoa / HYVINKÄÄ
24
1884
Vastaukset
- kysymys.
Mikä koulutus sinulla on alalle?
- SiniTynys
Itse alalle minulla ei ole koulutusta. Ikäni olen turvallisuusalalla toiminut ja vasta nyt uskaltautunut tarttua "haasteeseen" mitä olen jo vuosia miettinyt. Selvittelen juuri mahdollisuuksia ja koulutusta olisi tarkoitus saada, tarkemmin en vielä uskalla mainostaa mihin suuntaan koulutukseni veisin. Olen kuitenkin koko ikäni hoitanut jatkuvasti monenkin ikäisiä lapsia..en siis vain hetkittäisiä pätkiä vaan päivittäin ja useita vuosia, sekä perheen että lähipiirin lapsia ja omastakin on nyt kokemusta. Olen aina ollut luontevasti lasten kanssa ja se on asia jossa tiedän olevani hyvä. Uskon käytännönkokemuksesta olevan usein enemmän hyötyä kuin itse koulutuksesta, mutta sillä tulen hakemaan lisätietoa itselleni jota ehkä minulla ei vielä olisi. Tosin jatkuvalla syötöllä, itseopiskelulla tutkin lapsien kehitysvaiheita ja muuta joka varmasti lisää tietotaitoani, mutta itse käytännönkokemus ja malttius on varmasti minulla se plussa.
- kurilos
SiniTynys kirjoitti:
Itse alalle minulla ei ole koulutusta. Ikäni olen turvallisuusalalla toiminut ja vasta nyt uskaltautunut tarttua "haasteeseen" mitä olen jo vuosia miettinyt. Selvittelen juuri mahdollisuuksia ja koulutusta olisi tarkoitus saada, tarkemmin en vielä uskalla mainostaa mihin suuntaan koulutukseni veisin. Olen kuitenkin koko ikäni hoitanut jatkuvasti monenkin ikäisiä lapsia..en siis vain hetkittäisiä pätkiä vaan päivittäin ja useita vuosia, sekä perheen että lähipiirin lapsia ja omastakin on nyt kokemusta. Olen aina ollut luontevasti lasten kanssa ja se on asia jossa tiedän olevani hyvä. Uskon käytännönkokemuksesta olevan usein enemmän hyötyä kuin itse koulutuksesta, mutta sillä tulen hakemaan lisätietoa itselleni jota ehkä minulla ei vielä olisi. Tosin jatkuvalla syötöllä, itseopiskelulla tutkin lapsien kehitysvaiheita ja muuta joka varmasti lisää tietotaitoani, mutta itse käytännönkokemus ja malttius on varmasti minulla se plussa.
perhepäivähoitajan tutkintovaatimukset ovat kovat ja varsinkin jos sen aikoo suorittaa työn ohessa "tostanoinvaanvasemmallakädellä" ei ihan ehkä onnistu....
http://www.oph.fi/download/111066_perhepaivahoitaja_ammattitutkinto.pdf - SiniTynys
kurilos kirjoitti:
perhepäivähoitajan tutkintovaatimukset ovat kovat ja varsinkin jos sen aikoo suorittaa työn ohessa "tostanoinvaanvasemmallakädellä" ei ihan ehkä onnistu....
http://www.oph.fi/download/111066_perhepaivahoitaja_ammattitutkinto.pdfEn oletakkaan asioiden olevan tostanoinvaan hoidettavissa, vaan olen tottunut tekemään töitä sen eteen mitä haluan. Parhaimpien asioiden eteen tehdään töitä. Enpä ehkä muuten olisikaan kiinnostunut alasta lasten parissa jos minulla ei olisi malttia, tahdonvoimaa, intoa ja rakkautta asiaa kohtaan. Kiitos linkistä, mutta olen noita kyllä Hyvin paljon lueskellutkin jo :) Ja en ole vielä varma onko tuo edes se suunta mihin haluan edetä, perhepäivähoitajana toimiminen Ei vaadi perhepäivähoitajan tutkintoa. Mutta silti olen kyllä kiinnostunut kouluttautumaan ja saamaan jatkuvaa lisäoppia itselleni.
Nyt kuitenkin eksymme pikkuhiljaa lähtökohdista :))
- JK
EN OTA YHTEYTT'Ä
- pph.na
Minä suoritin pph:n ammattitutkinnon työn ohella, iltaisin (ja viikonloppuisin tehden etätehtäviä). Oli rankka 2 vuotta, mutta vaikka minulla oli ennestään vakipaikka ja työkokemusta pph:na, niin silti koin, että koulutus oli hyvä ja opin paljon enenmmän kuin etukäteen ajattelin. Olin tuossa vaiheessa jo 10 vuotta toiminut pph:na ja kasvattanut omat lapseni teineiksi. Varhaiskasvatuksen parissa ei koskaan voi olla valmis, aina on uutta opittavaa. Eduksesi sanon maltin ja halun oppia.
- SiniTynys
Hienoa kuulla! Ehdottomasti olen tietoinen että rankka parivuotinen olisi tulossa jos esimerkiksi tuon koulutuksen haluaisin käydä. Tutkin edelleen vaihtoehtoja, että mihin suuntaan haluan itseäni vievän.. Ehdottomasti samaa mieltä varhaiskasvatuksesta, ei koskaan voi sanoa olevansa valmis, Mutta rakkaus alaa kohtaan ja halu oppia sekä tahdonvoima vievät pitkälle. Kuten aiemminkin tuolla mainitsin niin jos en olisi valmis tekemään töitä, olisin hakeutumassa väärälle alalle.
- sdgfsdgf
Useat kunnat vaativat perhepäivähoitajan suorittaneen tai suorittavan ammattitutkinnon ennen kuin palkkaavat kunnallisiksi, tai antavat suostumustaan yksityiseksi. En tiedä ap:n paikkakunnan tapoja ja käytäntöjä. Niistä ap:n kannattaisi ottaa selvää, ellei asiaa ole jo selvitelty.
- SiniTynys
On otettu selvää ja Minulla on jo lupa yksityiseksi pph:ksi. Kunnallinen on sitten asia erikseen. Yksityisenä PPH valvoja käy katsomassa tilat ja tutustumassa hoitajaan ja ympäristöön jossa lapsia kaitsetaan. Tarkistaa rikosrekisteriotteen ja käy läpi paperiasioita. Näin ainakin helsingissä, espoossa, hyvinkäällä ja monissa muissakin kunnissa. Valvoja vain tarkkailee että lapsilla on turvallinen ympäristö, hoitaja täysijärkinen jne. Kuka vain periaatteessa voi olla yksityinen pph jos tilat ja hoitaja on toimivia. Hoitosopimus tehdään täysin vanhempien ja hoitajan välisinä. Kun taas kunnallisena se menee eri tavoin. Mutta siis minulla valvoja jo kävi ja hyväksytti.
- Voi ei
Aika surullista...että yksityiseksi perhepäivähoitajaksi hyväksytään henkilö ilman alan koulutusta. Ei se ainakaan alan arvostusta nosta. Perhepäivähoitajan ammattitukinto tai lähihoitajan tutkinto mielestäni pitäisi olla. Varsinkin yksityisellä puolella, jossa kaupungin/kunnan pph:n ohjaaja käy säännöllisen epäsäännöllisesti valvomassa yksityistä pph:a. Toki vaativat vuosisuunnitelman ja kuukausittaiset lapsitilastot, mutta... Jos valvojalle riittää, että hoitaja on "täysjärkinen" ja ympäristö sopiva lasten "kaitsentaan", niin muutosta käytäntöön todellakin tarvitsisi tulla. Toki mainitsemasi käytännön mukanaan tuoma kokemus on hyväksi, mutta ammattitukinto tuo sellaista tietoa, syvyyttä ja ammatillisuutta työhön, mitä pelkällä kokemuksella kaitsemisesta ei voi saada.
- SiniTynys
Tuokin on kyllä totta.. vaikka ei se koulutuskaan aina takaa hoidon laatua, mutta varmaan karsisi osan huonommista pois. Tosin itselleni ei ole vastaan moista tullut, en ole vielä tavannut sellaista kouluttautumatonta joka hoitajana olisi yhtään vähäpätöisempi, mutta nuo on niin yksilökohtaisia asioita! siskonikin on toiminut yksityisenä pph:na ilman tuon alan koulutusta. hän on myös sen innoittamana käynyt nyt sijaisvanhemmuuskurssit jne. Lähihoitaja koulutus on nykyään jopa niin yleinen että itse en kyllä luottaisi ainakaan vain sen avulla lastani kenellekkään, sillä se ei kyllä takeita hoidon laadusta suo. Ja taas törmännyt itse usein niihin ei kovinkaan hyviin hoitajiin joilla kyllä oli koulutus. Mutta siis Koulutus omasta mielestäni on aina hyvä asia, hoitajan täytyy olla innostunut ja kiinnostunut jo ennen koulutuksia mutta koulutus kyllä Ehdottomasti tuo asiaan syvyyttä ja lisätietoa. Itselläni siis tieto ei pelkkiin hoitohetkiin perustu. Olen todella kiinnostunut lapsipsykologiasta ja yleisesti lapsen kehitykseen liittyvistä asioista ja eri asioita voi nykyään onneksi jo itseopiskellakkin. Mutta siis ehdottomasti Molempi parempi ja rakkaudesta koko hommaan ja lapsiin yleisesti.
- Lh päiväkodissa
SiniTynys kirjoitti:
Tuokin on kyllä totta.. vaikka ei se koulutuskaan aina takaa hoidon laatua, mutta varmaan karsisi osan huonommista pois. Tosin itselleni ei ole vastaan moista tullut, en ole vielä tavannut sellaista kouluttautumatonta joka hoitajana olisi yhtään vähäpätöisempi, mutta nuo on niin yksilökohtaisia asioita! siskonikin on toiminut yksityisenä pph:na ilman tuon alan koulutusta. hän on myös sen innoittamana käynyt nyt sijaisvanhemmuuskurssit jne. Lähihoitaja koulutus on nykyään jopa niin yleinen että itse en kyllä luottaisi ainakaan vain sen avulla lastani kenellekkään, sillä se ei kyllä takeita hoidon laadusta suo. Ja taas törmännyt itse usein niihin ei kovinkaan hyviin hoitajiin joilla kyllä oli koulutus. Mutta siis Koulutus omasta mielestäni on aina hyvä asia, hoitajan täytyy olla innostunut ja kiinnostunut jo ennen koulutuksia mutta koulutus kyllä Ehdottomasti tuo asiaan syvyyttä ja lisätietoa. Itselläni siis tieto ei pelkkiin hoitohetkiin perustu. Olen todella kiinnostunut lapsipsykologiasta ja yleisesti lapsen kehitykseen liittyvistä asioista ja eri asioita voi nykyään onneksi jo itseopiskellakkin. Mutta siis ehdottomasti Molempi parempi ja rakkaudesta koko hommaan ja lapsiin yleisesti.
Kirjoituksestasi tulee mieleen, että ehkä ymmärrät koulutuksen merkityksen vasta kouluttauduttuasi. Vaikkakin varmasti ihana ihminen oletkin ja lapsien kanssa hyvin toimiva. Meillä ainakin päiväkodissa hyvin pian huomaa kouluttamattomuuden, esim sijaisella. Vaikka olisikin hieno ja hyvä ihminen muuten. Esim.erityistä hoitoa ja kasvatusta tarvitsevat lapset ovat lisääntyneet entisestään......kuinka toimiminen heidän kanssaan sitten vaikkapa sujuu ym.
- SiniTynys
Lh päiväkodissa kirjoitti:
Kirjoituksestasi tulee mieleen, että ehkä ymmärrät koulutuksen merkityksen vasta kouluttauduttuasi. Vaikkakin varmasti ihana ihminen oletkin ja lapsien kanssa hyvin toimiva. Meillä ainakin päiväkodissa hyvin pian huomaa kouluttamattomuuden, esim sijaisella. Vaikka olisikin hieno ja hyvä ihminen muuten. Esim.erityistä hoitoa ja kasvatusta tarvitsevat lapset ovat lisääntyneet entisestään......kuinka toimiminen heidän kanssaan sitten vaikkapa sujuu ym.
Tuo on aivan varmasti totta, koulutus lisää aina tietotaitoa ja todellinen arvo asioille tuleekin vasta kun on omakohtaista kokemusta.. ehdottomasti!
Siksi haluankin koulutusta jotta tietotaito kasvaisi, mutta siihen asti menen näillä eväin :) en nyt enempää tänne taustoistani, kokemuksistani ja muusta ala kertomaan. Koen olevani kuitenkin salassapitovelvollinen ja vaikka en olisi niin silti, ja olenhan täällä omalla nimelläni joten.
Kuitenkin nyt "hieman" eksytty aiheesta. Jos jollain on tarvetta hoitajalle ;) Niin ottaa yhteyttä ja keskustelemme lisää mielellään kasvotusten.
- salassapidosta.
Salassapitovelvollisuus koskee sitä, ettei hoitaja saa paljastaa asiakkaistaan arkaluontoisia tai henkilökohtaisia asioita. Asiakkaat ovat perheet ja lapsi, joka on tai on ollut hoitajalla hoidossa.
muutoin kyllä ymmärrän ettat halua omalla nimelläsi "väitellä" koulutuksen tarpeellisuudesta Haluathan toimeentulon itsellesi yrittäjänä ilman koulutusta.- SiniTynys
Tiedän hyvin mitä salassapitovelvollisuus koskee..sitä vain tuolla hain, että jos kokemuksistani ja muusta voisin kertoa enemmän niin se varmaan antaisi minusta myös lisää kuvaa että minkälainen tausta minulla hoitajana on. Kun siis esim. otetaan huomioon erikoistarpeita vaativat lapset jne. Ja Väittelystä liittyen koulutuksen tarpeellisuuteen..En Koe vain tarvetta väittelyyn jos väittelyn aihetta ei ole. Kannatan kouluttautumista, Aion kouluttautua ja jos joku sen käsitti väärin niin haluan sen vielä tässä sanoa. Mutta halusin vain tuoda ilmi sen että erilaisiakin puolia asioissa on. Ehdottomasti Into, Kiinnostus ehdistettynä koulutukseen on se mihin pyrin.
- Pph jo muutaman vuod
Korjaus: Salassapitovelvollisuus koskee kaikkia asiakkaiden asioita, ei vain arkaluontoisia ja henkilökohtaisia asioita.
- vilmaelina
Hei SiniTynys!
Usko vain itseesi ja asiaasi. Minulla on itsellä kuuden vuoden koulutus hoito-sekä varhaiskasvatuksen puolelta. Tapaan työssäni ns. koulutuksen omaavia perhepäivähoitajia, jotka ovat alalle vaan ajautuneet ja nyt hampaat irvessä ilman motivaatioita tekevät työtään. Ja toisaalta sijaisia ilman koulutusta esim. vain yo-tutkinnon suorittaneita, jotka puhkuvat intoa ja motivaatiota. Ja samoin jotkut perhepäivähoitajat ovat todella vuosikymmenien jälkeen kiinnostuneita työstään.
Nämä asiat eivät kulje aivan käsikädessä vaikka koulutus toki tärkeää onkin, muutenhan ei itsenikään olisi kannattanut opiskella ...
Pointtini on, että uskon sinun olevan aivan riittävän hyvä tässä kohtaa. Ja kuten sanoit, ajatuksissa onkin jatkaa myöhemmin opiskeluja! Tsemppiä valitsemallasi tiellä!- SiniTynys
Kiitos vilmaelina!
Juuri tuota keskusteluillani hain! Asioilla on niin monia puolia, ja ovat ihmiskohtaisia. Olen vain ilmeisesti sattunut törmäämään eri variaatioihin. Koulutusta suosittelen kaikille, on työ mikä on ja Etenkin kun kyse kasvatuksellisesta työstä. Nykyään onneksi myös näin kotona oleville äideillekin on mahdollisuus itseopiskeluun, tutkiskeluun ja jos kiinnostaa niin ihan mihin vain. Kirjastot on täynnä tietoa, niin myös internet, keskustelut ammattilaisten ja äitien kanssa avartavat paljon. Ei aina sekään sano että kokeista on päässyt läpi, että käytännössä osaisi oppejaan käyttää oikein. Mutta edelleen, KOULUTUS KANNATTAA ja mielellään koulutus alalle jota todella rakastaa!
- ighigu
Vaikutat hyvältä hoitajalta. Jos asuisimme paikkakunnallasi voisin tulla tutustumaan. Valitettavasti asumme liian kaukana. Osasit provosoitumatta vastailla näihinkin kysymyksiin. Sitä taitoa ihmisten parissa työskentelyssä tarvitaan.
- SiniTynys
Kiitos ighigu. Kiva kuulla! Mielestäni keskustelu eri asioista voi olla antoisaa, ja siinä voi jopa joskus oppiakkin jotain jos oikein höristäisi korviaan :) Elämä on mielestäni oppimista ja ehdottomuus tai tuomitseminen ei ole kasvattavaa. On kyllä mukava lukea erilaisia mielipiteitä mutta Ikävä kyllä palstoilla on Aina niitä jotka eivät jaksa mahdollisestutua toisen ai panesiaan oikeasti vaan hieman provosoiden käyvät keskusteluun. Sananvapaus kunniaan kuitenkin :)
- Lasta kunnioittava
SiniTynys kirjoitti:
Kiitos ighigu. Kiva kuulla! Mielestäni keskustelu eri asioista voi olla antoisaa, ja siinä voi jopa joskus oppiakkin jotain jos oikein höristäisi korviaan :) Elämä on mielestäni oppimista ja ehdottomuus tai tuomitseminen ei ole kasvattavaa. On kyllä mukava lukea erilaisia mielipiteitä mutta Ikävä kyllä palstoilla on Aina niitä jotka eivät jaksa mahdollisestutua toisen ai panesiaan oikeasti vaan hieman provosoiden käyvät keskusteluun. Sananvapaus kunniaan kuitenkin :)
Kylläpä täällä on sitkeitä jankkaajia; kuka on sopiva hoitamaan lapsia omassa kodissaan, Sini. Vilmaelina ja ighigu ovat oikeassa, olet sopiva perhepäivähoitajaksi.
Kai ihmisillä on jonkinlainen psykologinen tuntemus lukiessaan aloittajan kirjoituksia...varsinkin näillä erinomaisilla koulututeuilla tai muuta luulevilla.
Sini, Sinusta saa käsityksen että olet ajatellut olla kotona oman lapsesi kanssa ja samalla siinä menisi muutama muukin muksu. Olisit yksityinen perhepäivähoitaja jolle vanhemmat luottavat lapsensa esim. työssäoloajakseen.
-Onko se nyt niin kummallista, vaikka muutamat vänkäävät "loputtomiin" ettei se ihan niin käy.
Hoitopaikoista on pulaa. Moni äiti voi jäädä kotiin esim. kotihoidontuella lapsen 3-vuotissynttäriin asti. Toisaalta monelle perheelle kotihoidontuki on aivan liian pieni summa korvaamaan menetettyä työpalkkaa.
Sini ja muutamat samassa tilanteessa olevat ajattelevat aivan oikein. Omaa lasta ei tarvitse viedä mihinkään kotoa ja samalla jonkun muun perheen lapsi/lapset saavat paikan missä ovat aikuisen valvonnan ja vastuun alla.
Mikä tässä on niin vaikeaa joidenkin ymmärtää? Koulutusko takaa laadun? Perhepäivähoitajia muutenkin "aliarvioidaan" joten onko koulutuksella sittenkään niin suuri merkitys.
Sini ja monet kotiäidit pystyvät hoitamaan muutaman lapsen aivan siinä missä isossa päiväkotiryhmässä hoidetaan muutamalla läsnäolevalla hoitajalla pärikymmentä yli 3-vuotiasta lasta. Koulutus ei useinkaan kruunaa käytännön asioissa.
Nykyään hyvin moni lastenhoitajana oleva lähihoitaja on uudelleen koulutettu aivan jostain muusta ammatista kuin hoitoalalta. Opiskelija on saattanut olla jopa n.50-vuotias kun työttömänä pääsee työvoimapoliittisen tuen piiriin koulutukseen. Aina ei ehkä ole mitenkään kutsumusammatti tai toiveammatti, kunhan jotain saa tehtyä...toimeentulon.
Sen tähden en lähtisi Siniä ja hänen kaltaisiaan äitejä arvostelemaan ja tallaamaan suunnitelmia. Ei ne koulutukset tosiaan Sinin arjessa takaa yhtään parempaa laatua kuin mitä hän nyt pystyy antamaan.
Mitä perhepäivähoitaja tekee huonommin tai paremmin on hän kouluttautunut tai ei? Samaa aamupuuroa tarjoaa, vaipan vaihtaa ja ulos vie.
Ulkoa sisään tuo, käsien pesu, vessatus, lounas ja mahdollinen päiväuni.
Päikkärien jälkeen välipalaa, vessatus ja ulkoilua sään mukaan. Näin tekee koulutettukin pph.
Tiedän paljon perhepäivähoitajia, kurssinsa käyneitä, joilla on sama säännöllinen päivärytmi. Ollaan enimmäkseen ulkona heti aamupalasta lähtien:
Sisään syömään, lepohetki ja välipalan jälkeen ulos odottamaan kotiin menoa.
Sadepäivinä voi olla askartelua. Vapaata leikkiä on hetki ennen ruokailua, jolloin hoitaja laittaa ruuan syötävään kuntoon ja tarjolle.
Askartelut ja lauluhetket ovat usein vaikeasti järjestettäviä, koska lapset voivat olla eri ikäisiä. Taapero ei kauaa jaksa itsekseen leikkiä, hoitajan apua voi tarvita askartelussa jne.
Joissain päiväkodeissa on sellaisia lauluhetkiä, joihin perhepäivähoitajat voivat lapsineen osallistua. Myös avoin päiväkoti on apuna, mutta Sini tuskin ulkopuolisia apuaj tarvitsee.
Sinin omakotipiha on hyvä ja turvallinen ratkaisu ulkoiluun. Kenties lähistöllä on toinen tai kolmaskin äiti muutaman lapsen kanssa hoitajana jolloin yhteisiä pihaleikkejä voi olla.
Sini, laita vaikka ns. tolppailmoituksia tai lähikauppaan. Kunnallinen puolikin voi kertoa Sinusta paikkoja kyseltäessä. Ehkäpä Sinin reipas ja varma ote elämään ja tulevaisuuteen kiinnostaa vanhempia.
Puntarissa voi olla vastakkain valittavana esim. kurssin käynyt hoitaja kerrostalon kaksiossa tai Sini tavalinen äiti tilavassa omakotitalossa sekä omalla pihalla..
Jos kotihoidontuki lakkautetaan yli 2-vuotiailta, hoitopaikkojen kysyntä kasvaa.
Hyvää jatkoa Sini.
- tsemiä
Hei Sini! Älä lannistu niistä ymmärtämättömistä kommenteista, jotka painottavat vain koulutusta. Se on tietty plussaa, mutta ei se kaikkea merkitse. Asenne ja halu on se joka ratkaisee. Ja sinulla sitä näyttää olevan. Luottamus hoitopaikkaan on se tärkein asia tässä päivähoito kysymyksessä. On hyviä päiväkoteja, on huonoja päiväkoteja. On hyviä perhepäivähoitajia, on huonoja perhepäivähoitajia. Kyllä ne helmet sieltä joukosta erottuu.
Siirsimme lapsemme päiväkodista yksityiselle perhepäivähoitajalle ja päivääkään emme ole katuneet tätä ratkaisua. Tsemppiä! :) - mammuttimammeli
Hei Sini sekä kaikki muut keskusteluun osallistuneet!
Haluaisin "heittää" ilmoilleni oman mielipiteeni.... Ja aloitan sen näin; koulutus ja siitä saatu paperi ei hoitoalalla todista välttämättä mitään. Hoitaja tekee työtä aina käyttäen tärkeintä työvälinettään, eli omaa persoonaansa. Olen itse työskennellyt hoitajan urani alussa yksityisenä perhepäivähoitajana, ja todellakin arvostan ko.ammattia.
Mutta haluan tuoda ilmi sen että alussa ei välttämättä osaa ajatella asioita kokonaisvaltaisesti, koulutuksen jälkeen hoitajalle on syntynyt eräänlainen hoitaja-minäkuva, joka muodostuu monesta eri palasesta.
Nykyään lapsilla on paljon esimerkiksi. erilaisia allergioita, perheissä monenlaisia tilanteita, paljon tukea vaativia perheitä....eli tärkeää olisi että taustalla olisi jonkinlaista kongreettista osaamista myös vaativista tilanteista. Ns."perusperheen" kanssa pärjää aloittelevakin hoitaja, mutta vastassa saattaa olla yksi kaksi sosiaalipediatrinen perhe, jonka kanssa joudut olemaan yhteistyössä esim.erikoissairaanhoidon kanssa....saatat joutua hoitamaan astmaatikko lasta, epileptikkoa tai muuta neurologista sairautta sairastavaa lasta, tukemaan puheen kehitystä, tai muuten vain tukemaan monialaisesti.
Mahdollisesti vastaan voi tulla tilanteita, joissa on toimittava nopesti...niihin on oltava valmis. Ensiaputaidot täytyy olla todellakin hanskassa. Niitä tilanteita ei toki osaa ajatella ennemmin kuin on ne itse kokenut...
Ja tuosta psykologiasta, ei se lasten kasvattaminen nyt mitään psykologin taitoja kuitenkaan tarvitse, psykologia on asia taas erikseen, voidaan siis lapsen kehityksen kohdalla puhua kehityspsykologiasta. Sinun on osattava suhteuttaa lapsen fyysiset sekä psyykkiset tiedot ja taidot käytäntöön ja tuettava häntä niissä ikätasonsa mukaisesti. ja huolen puheeksi ottamisen tilanne? Sanoisin että tuo kasvattajan kenttä on kuitenkin niin laaja, että kyllä siinä olisi hyvä olla muutakin kokemusta kuin vain ja ainoastaan tuttujen lastenhoitoa.
Olet aloittamassa kuitenkin erittäin vaativaa työtä, liittoudu ihmeessä kollegojen kanssa, jaa mielipiteitä, ja työskentele tiiviisti kunnan kanssa, niin varmasti tuolla asenteella pärjäät.
Nämä vinkiksi, tsemppiä sinulle urallasi! - iputsplanko
ok kirjoitus joo...pikku kirotusvire vaan po. konkreettista...ei kongreettista
niin ja yleensä ei vaikeiasti sairaita lapsia laiteta perhepvähoitoon juuri siksi että siellä ei riitä koulutus käsitellä erityisen tuen tarpeessa olevaa lasta
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 931682
Kolme miestä joukkoraiskasi nuoren naisen metsässä Helsingissä.
https://www.hs.fi/helsinki/art-2000011193871.html?utm_medium=promobox&utm_campaign=hs_tf&utm_source=is.fi&utm_content=pr2031322- 771283
Sunnuntai terveiset kaivatulle
Maa on vielä valkoinen vaikka vappu lähestyy, otetaan pitkästä aikaa pyhä terveiset kaivatullesi tähän ketjuun !!55962Aika usein mietin sitä
Että miksi juuri minä olen se jonka kanssa haluaisit vakavampaa? Mikä minusta voi tehdä sellaisen että koet niin syviä t46911- 47898
Miksei voitaisi vaan puhua asiat selväksi?
Minulla on ollut niin kova ikävä sinua, etten oikein edes löydä sanoja kuvaamaan sitä. Tuntuu kuin jokainen hetki ilman38888Eräästä kalastuksenvalvojasta leviää video !
Ennemmin tai myöhemmin tänne palstalle tulee videonpätkä, jossa kerrotaan paikallisesta "kalastuksen valvojasta". Ei si9844- 46832
IS Viikonloppu 26.-27.4.2025
Koviksen ovat laatineet Eki Vuokila ja piirrospuolista vastaa Lavonius, jolloin 2,5 vaikeusasteen ristikko on saatu aika35799