Yläkaapit kattoon asti vai ei

Ursis

Hei!
Useissa mallistoissa on kaappien ja katon välille jätetty reilusti tilaa. Kapea yläkaappi on "muodissa".

Itse ehdottomasti haluaisin ylimmät kaapit kattoon asti, niin että sokkeli tulee ylös katon ja kaapin väliin tai mikä lista lienee. Huone korkeus on 253 cm, joten kaapit olisivat n. 71 cm ja yläkaappi 35 cm. Toimisikohan...

Miten ratkaisuun olette omissa keittiöissänne päätyneet.
Kiitos vinkeistä.

18

5227

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • hhhhhhhhhhhhhhhhhhh

      Ei

    • zewqy hyugda

      Meillä lisättiin aikanaan olemassaolevien kaappien päälle vielä yhdet kaapit, niin että tuli lisää säilytystilaa kattoon saakka. Siellä oli tallessa astiat ja tarvikkeet joita harvemmin tarvittiin. Paremmin pölyltä suojassa kuin nosteltuna sinne kaapin katolle.

      Jos muoti nykypäivänä on toinen, niin ei se silti määrää mitä kukin tekee. Tuossa joku lapsellisuuttaan tööttäsi ilman perusteluja että "ei" mutta jokainen saa itse päättää minkälaisen keittiön tekee. Tuoliahan siinä tarvitaan kun kaapista jotain ottaa, mutta jos siellä ei tarvitse usein käydä...

      • Remontti tulossa

        Meillä on matalat yläkaapit vanhassa keittiössä, ja niin tulee uuteenkin. Raskaan näköinen jos kaapit on kattoon saakka.


      • heputtifu
        Remontti tulossa kirjoitti:

        Meillä on matalat yläkaapit vanhassa keittiössä, ja niin tulee uuteenkin. Raskaan näköinen jos kaapit on kattoon saakka.

        Saattaa tehdä vähän raskaan vaikutukseen, mutta käytettävyys ennen ulkonäköä. Ellei halua heittää perintöposliineja mäkeen...


    • kaulinkaisa

      meille tulossa myös keittiöremontti lähiaikoina. Olen illat miettinyt milaiset kaapit olisivat, ja tosiaan kun tuota säilytystilaa ei ole ikinä liikaa niin kahdet kaapit päällekkäin olisivat kyllä hyvät. Olen ajatellut mattavalkoisia vetimettömiä ovia, niin yläosa olisi mahdollisimman eleetön -ja siten ei niin raskas.

    • ...

      Kaappitila loppuu aina kesken.

      Nykyisessä köökissä tavalliset korkeat yläkaapit. Jos olisi remontin tekemisen tarvetta, laittaisin kaksiovisina. Olisi paremmin erotettuna kaappeihin muuten vaan varastoitu roju ja käyttötavarat sitten alempana.

      Ulkonäköjutut on tietenkin aina tärkeitä, mutta kaiken ohi kyllä menee käyttökelpoisuus ja tarpeet, ei muodit. Joopajoo, oishan se pieni urheiluauto kiva, mutta miten siihen mahtuu nelihhenkinen perhe kesälomamatkalla?

      Ehkä kehno vertaus, mutta näissä kalliissa remonttihommissa pitää ottaa järki käteen. Jos köökissä meinaa tehdä ruokaakin ja säilyttää elintarpeita jne, se on niinkuin yllättäen eri asia, kuin mitä sisustuslehdistä saapi katsella.

    • Elisaxx

      Käytännöllisyys ennen kaikkea. Meille tulee uuteen(kin) keittiöön kattoon asti ulottuvat kaapit. Yläosa peitetty peitelevyllä. Kaappitilaa ei ole koskaan liikaa.

      Kaikkein pahinta on se rasvapöly, joka kerääntyy kaappien päälle. Jos tykkää siivoamisesta, eikä omista paljon astioita, niin sitten voi harkita näitä matalia yläkaappeja. Itse en ottaisi missään tapauksessa. Minun silmääni hivelee enemmän korkeiden kaappien yhtenäinen linja.

    • Ursis

      ...........Olen ajatellut mattavalkoisia vetimettömiä ovia, niin yläosa olisi mahdollisimman eleetön -ja siten ei niin raskas....
      Tää on hyvä vinkki. Tuleeko oviin siis painamalla avautuva mekanismi vai ura oven alareunaan vai kuinka?

      Just se rasvapöly on hirveetä. Meillä myös on tungettu välillä sinne katon ja kaapin väliin tavaraa....

      • kaulinkaisa

        Avaamismekanismia en ole vielä loppuun asti päättänyt. todennköisesti ura oven alareunassa ja/tai sitten rako kaapinoven ja alimmaisen hyllyn välillä, jolloin oven voi avata helposti. Pomppusalpa saattaa olla ok, mutta kun kävin yhdessä liikkeessä sellaista ovea kokeilemassa, niin kiinnilaitettaessa ei pomppusalvallinen ovi sitten pysynytkän heti kiinni. piti uudelleen oikein keskittyä ja painaa ovea kiinni -joten ainakaan kaikki painamalla avautuvat ovet eivät ole hyviä.


    • 1+6

      - yläosa avoimeksi, eli vain normaali yläkaappi, ei muuta
      - säilytystila jos loppuu, on aika käydä roinaläjänsä läpi ja viedä vaikka kirpputorille
      - ja jos perintöastioita haluaa säilyttää, niin suosittelen pakkaamaan varastoon. Kuulostaa aika pöljältä sen takia pilata keittiön ulkonäkö.
      - ja jos haluaa vielä lisää tilantuntua, niin nostaa niitä yläkaappeja vakiokorkeutta vähän ylemmäksi. Välitila kasvaa.

    • Elisaxx

      Minäkin ajattelin ensin laittaa yläkaapit vetimettömiksi. Suurin osa firmoista tarjosi ratkaisuksi pomppusalpoja. Vain puustellissa olisi kaapin ovi ulottunut niin alas, että sen alaosasta voi vetää oven auki. Tästä ratkaisusta tykkäsin eniten. Ulkonäöllisestikin oli parhaan näköinen. Ei tarvittu erikseen valolistoja. Puustellin keittiötä emme kuitenkaan valinneet, koska en löytänyt mieleistäni ovimallia sopivassa hintaluokassa.

      Lopulta tulin pohdinnoissani siihen tulokseen, että otan yläkaappeihinkin vetimet. Pomppuja voi olla ärsyttävää painella pidemmän päälle. Lisäksi se painelukohta alkaa varmasti erottumaan oven pinnassa ikävällä tavalla jossakin vaiheessa. Harmi, ettei valitsemallamme firmalla ollut pompulle muuta vaihtoehtoa.

      1 6: Alle 170 cm ihmisten (= naisten) ei kannata nostaa yläkaappien korkeutta yhtään tai käyttö menee todella hankalaksi. Keittiö on käyttöä varten, eikä esittelytila.

    • Ikeamies

      Minä laittaisin yksiosaiset n. 90cm korkeat yläkaapit tavallisilla teräskahvoilla. Mattavalkoiset kahvat ovat pian mattamustat ellei keittönomistaja ole siivousfriikki. Harva muistaa missä mikin tavara on jolloin korkean yläkaapin ylähyllyjen sisällön voi tarkistaa ilman että tarvitsee nousta tikkaille. Hankintahinta on myös edullisempi kun yläkaappien runkoja, ovia, kahvoja ja saranoita tarvitaan puolet vähemmän (toki isommat kaapit maksaa hieman enemmän kuin pienet).

    • makuasioistaei kiis

      Vetimet on helppo vaihtaa. Jos kaapin päällysten siivoaminen tuntuu liian työläältä, mikset laittaisi sinne yläkaapin päälle vaikka jotakin remonttimuovia, jonka voi vaan heittää pois joulusiivousta tehdessä ja uusi muovi tilalle. Muovin vaan pitää olla vähän ryhdikästä, ettei kurttuile, jos sinne laittaa jotakin kaapin päälle. Muuten kaappien korkeus on sekä ulkonäkö- että säilytystilakysymys. Eli makuasia ja käytännöllisyys verrattava.

      • Tavarat kaappeihin!

        No voihan sinne kaapin päälle jonkun muovin laittaa, mutta se ei poista mitenkään sitä ongelmaa, että sinne kaapin päälle laitetaan kuitenkin myös ne isot salaattikulhot ja boolimalja ja se vanha yleiskone, ja kun se tila on avoin, niin töhkäähän niihin esineisiin kertyy, ja sen töhkän pois peseminen on se ongelma. Siksi kaapit ylös asti.


    • dsfsölkfölk

      Käytännöllisyys on minun ohjenuorani. Kaapit kattoon asti. Ovet joko yksiosaiset ja niihin vedin tai sitten jos tulee kahdet ovet (=kaapit) niin molempiin vetimet. Mulla on hyvä ja tukeva A-tikas keittiössä, joten ylähyllyn käyttö ei ole ongelma.

      Astioita on ihan normaali määrä, mutta keittiöni (oikekastaan keittokomero) on pieni, joten tilaa ei ole tuhlattavasksi, jos kaapeissa säilyttää jotain muutakin kuin espressonappeja.

    • gfgfd

      Jos tila ei ole ongelma, niin ehdottomasti matalammat yläkaapit ja niiden päälle ei mitään hiton kattiloita tosiaankaan. Päälle sopii hyvin epäsuora valaistus keittiön yleisvaloksi.

    • Päädyin keittiöremontissa valkoiseen (tylsään) mdf oveen, valkoisin rungoin. Kyseessä on oikeastaan keittokomero, jonka halusin pysyvän vaaleana ja valoisana. Yläkaapit ovat korkeat ja ilman sokkelia. Katonrajaan jää n 25cm tyhjä tila, jonne sain järjestettyä vanhojen kahvipurkkien kokoelmani =).
      Harkitsin hieman vaakasuuntaisia kaappeja katonrajaan, mutta ne olisivat varmaan näyttäneet oudoilta erilaisen leveytensä vuoksi noin pienessä tilassa/lyhyellä matkalla.

    • Anonyymi

      Jos katossa on heti lämpöeristys, niin tuleeko kaapin sisälle kylmä ja kastepiste?

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kuvat! Dannyyn liitetty Helmi Loukasmäki, 22, on puhjennut naisena kukkaan - Some sekoaa: "Sä..."

      Ooo, kaunis aikuinen nainen Helmistä on kasvanut siinä yli 80-vuotiaan Dannyn rinnalla! Katso uudet kuvat: https://ww
      Suomalaiset julkkikset
      47
      3045
    2. Henkirikos Alakylässä

      Nainen löydetty elottomana, mies otettu kiinni. Mitä on tapahtunut?
      Seinäjoki
      47
      2291
    3. Suodatinpussin kastelemalla saa parempaa kahvia

      Kokeilin niksiä ja kyllä tämä kahvi on parempaa nyt. Ei lainkaan maistu paperiselta. Huljuttelee hanan alla suppiloa pap
      Maailman menoa
      122
      1680
    4. Tidätkö nainen

      että suoraan sanottuna v.tut.aa että pääsit näin lähelle minua. Ei olisi oikeasti aikaa tähän mutta silti aina välillä o
      Ikävä
      100
      1533
    5. Onkohan sinulla kaikki hyvin?

      Nyt vähän sellainen outo tunne tuli. Sinun asiasi niin ei minulle toki tarvitse kertoa. Kunhan mietin...
      Ikävä
      38
      1067
    6. Viimeinen reissu tälle kesälle

      Pian se syksy on. Hyvää huomenta ja aurinkoista päivää. ☕🌞🍁🌻🐺❤️
      Ikävä
      169
      934
    7. Mikä on kaivattusi etunimi?

      Otsikossa siis on kysymys eriteltynä. Vain oikeat vastaukset hyväksytään.
      Ikävä
      44
      891
    8. Huikeeta, mahtavaa, ihan mielettömän upeeta

      Me ostettiin talo Espanjasta. Tosin saadaan käyttää sitä vain muutama viikko vuodessa kun on monta muutakin ostajaa! M
      Kotimaiset julkkisjuorut
      175
      846
    9. En kestä katsoa

      Sitä miten sinusta on muut kiinnostuneita. Olen kateellinen. Siksi pitäisi lähteä pois
      Ikävä
      71
      791
    10. Oho! Arja Koriseva paljastaa TTK:n ekasta suorasta lähetyksestä: "On vähän ärsyttävä yhtälö!"

      Upea Arja Koriseva! Tsemppiä haasteelliseen tilanteeseen! Lue lisää: https://www.suomi24.fi/viihde/oho-arja-koriseva-
      Suomalaiset julkkikset
      14
      754
    Aihe