Kassatyötä keikkana tekevät

aloittelija1

Olen juuri aloittanut henkilöstöpalveluita tarjoavassa yrityksessä kassakeikkaa tekevänä työntekijänä ja käynyt K-puolen kassakoulutuksen. Kiinnostaisi tietää miten muut vuorkafirmojen työntekijät ovat selvinneet työuransa alkutaipaleesta? Itseäni nimittäin hieman huolettaa ensimmäinen oikea työvuoroni, joka tulee olemaan eri liikkeessä kuin koulutukseni. Kun koulutus oli vain yksi 6h jakso, josta minulla oli opastaja vieressä ehkä vain noin 2h, miten minun pitäisi osata jo suoralta kädeltä kaikki ja vieläpä uudessa liikkeessä? Kyllä toki perusasiat hoituu, mutta en mielestäni kyllä saamallani opastuksella sisäistänyt vielä esim. magneettijuovakorttien kanssa maksua, plussapisteiden ja alennuskuponkien kanssa toimimista jne... Osaisiko joku muuten sanoa miten nuo hoituivatkaan? Mielestäni vuorkatyöntekijät jätetään kyllä liian yksin uransa alkutaipaleella ja itse jouduin jo koulutukseni aikana liian suurien haasteiden eteen, kun kassa oli kaiken kukkuraksi veikkauskassa enkä tietenkään vielä ollut veikkauskoulutusta käynyt ja jouduin sitten yksin pähkäilemään senkin kanssa, kun kouluttaja minulla tosiaan oli max puolet ajasta.. Minulle ei myöskään kerrottu miten voin soittaa apua, vaan pariin otteeseen juoksemaan ympäriinsä etsimässä apua. Muilla parempia kokemuksia/vinkkejä alun ongelmien ratkaisemiseen?

5

3627

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Mä olen ollut muutamallakin eri vuokratyöfirmalla K-puolella sekä S-puolella ruokakaupassa, ja kyllä se siitä lähtee sujumaan! Ekat vuorot oli toki hämmentäviä, mut nopeasti siihen tottuu ja kyllä itse ainakin sain aina apua kysyttäessä. Magneettijuovakorttejahan ei ole kuin ne muutamat hassut, joissa ei ole sirua eli sirukortteja EI vedetä missään nimessä siitä koneelta. :) Ja Plussa-kortin voi asiakas vetää jo ostosten laiton aikana, heti, kun eka tuote on otettu. Sä näät siinä koneella mun mielestä sitten jonkun pienen boksin, missä on se Plussa-kuva tms ainakin nyt näin muistaakseni.

      Me saatiin ainakin sellaset perehdytyslappuset, missä oli käyty kaikki kassan toiminnot jne läpi, ettekö saaneet sellasia? :S

      Ja apua voi soittaa yleensä jos on isompi paikka, niin suoraan vaan infoon! Jos pienempi niin siellä on varmaan joku kello tai nappi. Kysy sitä, kun meet ekaan vuoroon, kyllä ne sulle sen kertoo. :)

      • dollypolli

        Aika huonon koulutuksen olette saaneet,sirukortin voi vetää koneella,järjestelmä ohitetaan painamalla kaksi kertaa kortti näppäintä.
        Aina joskus näin pitää tehdä.
        Opiskelkaa kassa työ on vaikeaa ja huonosti palkattua.
        Alkuvaikeus on kaikilla viivakoodien löytäminen.............


    • kohta loppu

      Itse en saanut perehdytystä, vaan menin 30 minuuttia ennen työvuoron alkua seuraamaan toisen kassatyöntekijän taakse miten sitä kassaa käytetään (k-kauppaan). Minulla tosin oli kassakokemusta muilta kaupoilta ja kahviloilta muutamien vuosien ajalta. Muita myyjiä oli kyllä useampi paikalla (keskikokoinen kauppa), joten apua sai aina pyytämällä. Tein kassavuoroja niin satunnaisesti etten oikein ehtinyt edes kunnolla oppimaan kassan käyttöä (siis täysin itsenäisesti, perusjutut oppii yhdessä vuorossa, mutta erikoistilanteita tarkoitan, joita kuitenkin voi tulla vaikka kerta vuoroon) ja nyt en ole niitä vuoroja sitten enää tehnykään.

      Mutta monilla työpaikoilla on semmonen vika, että esimerkiksi tarjouksia ei ole näkyvillä kassoilla, mikä on järjetöntä. Sitten kun se asiakas tulee siihen lataamaan tavaroita kassalle ja samalla kyselee kaupan tarjouksista, niin myyjä ei osaa vastata vaikka pitäisi ja alkaa se säätäminen kun soitellaan tai juostaan ympäri kauppaa tarkistamassa hintoja.
      VAADI NE tarjoukset ja anna työpaikoille palautetta asiasta mikäli kohde vaihtuu usein. Ja kysy aina ennen työvuoron alkua, että mitä nappia pitää painaa tai mihin pitää soittaa, jos tarvitsee apua. Yleensä kassalla kannattaa myös kysyä heti, että missä on tulitikut ja postimerkit sekä mikä on energiajuomien suositusikäraja siinä kaupassa (joissakin kaupoissa kun niitä myydään vaikka 5-vuotiaalle ja toisissa ei alle 15-vuotiaille). Ja mikäli on pieni kauppa, niin missä on hälynappi ja pelikoneiden etäsulkija. Ja sitten kirjoita vaikka omat ohjelappuset ylös, jota pidät kassan lähellä. Siitä se sitten alkaa sujumaan ja jossain vaiheessa huomaat ettei niitä juuri tarvitse enää vilkaista.

    • Kaupan täti

      Tässä yleisiä vinkkejä keikkailijalle (en tiedä, kuinka hyvin sopii K-ketjuun, voitte tarkentaa):
      -tsekkaa paistopisteen tuotteet tullessasi, jos on sinulle tuntemattomia tuotteita niin tiedät, mitä kassalla myyt ja milläkin koodilla
      -kysy tosiaan missä on postimerkit ja tarjoukset
      -eri paikoissa kuitit saatetaan pinota eri lailla, kysy siitäkin mikä menee mihinkin pinoon
      -...ja soittokello
      -laita rahaa aikaviiveeseen sen mukaan mitä on ohjeistettu

    • Nettaliisa

      Jokaisessa kaupassa perehdytetään ennen vuoron alkua kuinka juuri kyseisessä kaupassa toimitaan, siis jos olet sielä ensimmäistä kertaa.. Kaikkea ei varmasti muisteta kertoa ja siksi sinun on hyvä kysyä tärkeimmät jutut jos niistä ei mainita..

      Pullonpalautuskuitit, plussasetelit, pikakoodit (esim. muovipussille), tupakkajutut, saako kyseisessä kaupassa lukea magnettijuovan jos siru herjaa.. (yleensä saa, mutta vähän aikaa sitten olin kaupassa, jossa ei saanut missään tapauksessa), niin, ne hälytysjutut, mistä saat tarvittaessa apua, ainiin ja tärkeä, jos tulee alennustuotteita, kuinka ne lyödään koneeseen. Olen tähän mennessä nähnyt kolmea eri tyyliä ja kaikki ne olivat samankokoisissa k-kaupoissa. Kassan sisään ja uloskirjautuminen.

      Mutta, näihin kaikkiin saat apua kaupan henkilökunnalta! He eivät oletakkaan sinun olevan osa porukkaansa ja osaavan kaikkea. OIkeastaan teet hyvän työn, jos pystyt melko itsenäisesti ottamaan asiakkaita koko päivän ja sitten aina kun tulee suurempi ongelma (toki alussa myös pienempi) niin kysyt reilusti kaupan omalta henkilökunnalta, he kyllä ymmärtävät ja opastavat.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 131
      3787
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      97
      3439
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      17
      2478
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      28
      1861
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      23
      1714
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      15
      1589
    7. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      19
      1565
    8. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      29
      1496
    9. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      18
      1471
    10. Hermo mennyt sotealueeseen?

      Nyt hammaslääkäriaika peruttiin neljännen kerran. Perumiset alkoi tammikuussa. Nyt uusi aika elokuulle!????
      70 plus
      86
      1436
    Aihe