Minulla olisi paljon kysymyksiä ensimmäiseen koiraan liittyen. Olen halunnut koiraa siitä lähtien, kun ymmärsin mikä tämä eläin on eli ihan pienestä pitäen ja koirakiintymys ei ole laskenut tähänkään päivään mennessä. Olen myös valmis huolehtimaan koirasta sen koko pitkän eliniän, tarjoamalla runsasta liikuntaa, virikkeitä, seuraa ja koulutusta. Olen tänä vuonna 17-vuotta ja olen muuttamassa kesän (2012) lopussa kerrostaloon veljeni (19-vuotta) kämppäkaveriksi. Kerrostalo on kolmio ja naapurit ovat mukavaa porukkaa. Olen alkanut miettimään vakavasti koiran hankintaa ja siksi tarvitsisin apua kulujen laskennassa (itse koiran hinta, eläinlääkäri, sirutus, rokotukset yms.) Kokemusta koirista on vain kaverien koirien ja hoitokoirien (olen käynnyt asiakkaan talossa hoitamassa ja lenkittämässä koiria ilmaiseksi esim. muutaman päivän ajan ja minulla oli myös 3-vuotta jättikokoinen vakituinen lenkkikoira) verran.
Ensiksi olen harkinnut koiran roduksi Amerikancockerspanielia, sillä olen lukenut, että kyseinen rotu sopii ensimmäiseksi koiraksi ja on seurallinen, ei aggressiivinen, iloinen ja "ikuinen pentu", jollaista haenkin. Tietenkin on olemassa poikkeuksia. Kuitenkin tiedän, että tämä rotu tarvitsee trimmausta ja varaa trimmaajaan tuskin riittää muiden kulujen lisäksi, mutta olen valmis opettelemaan itse (en hae trimmaukselta näyttelytasoa vaan käytännöllisyyttä). Joten miten opin itse trimmaamaan kyseistä rotua ja paljon amatööri trimmaajatarvikkeet maksavat? Sekä myös paljonko kyseisen rodun pentu maksaa Suomessa?
Jos Cockeri ei sovellu budjettiini niin toinen vaihtoehto on Sekarotuinenkoiranpentu. Tiedän itse, että Seropit saattavat olla luonteeltaan minkälaisia hyvänsä, sillä niissä yhdistyy kahden tai useamman rodun luonteenpiirteitä ja olen kuullut/lukenut, että Seropit kannattavat usein pentutehtailua ja en haluaisi olla mukana sellaisessa. Joten siksi kysynkin onko Sekarotuinen sittenkään hyvä vaihtoehto ensimmäiseksi koiraksi, mitä sellainen maksaa ja onko kellään esimerkkinä hyviä rotuyhdistelmiä (koiran tulee olla keskikokoinen esim. Cockerin kokoinen, EI PIENI!)
Olen miettinyt myös kulujen määrää ja haluaisin vastauksen rokotusten hintaan. Kuinka paljon rokotteet maksavat yhteensä pentuajalta (mihin ikävuoteen penturokotteet päättyvät?) ja kuinka pitkään koiraa rokotetaan (montako kertaa vuodessa tuon kasvaessa)? Eikö myös eläinlääkärillä käydä kerran vuodessa ja paljon tämä käynti maksaa Helsinki-Vantaalla? Haluan taata koiralleni hyvän ja terveen elämän, joten haluan selkeyttä eläinlääkärikuluihin, koska kaikkialla tuntuu lukevan "koiraihmistenkielellä" tai muuten hyvin epäselvästi. Sitten paljon sirutus maksaa ja, jos koira on puhdasrotuinen - maksaako rekisteröinti? Sitten koirakoulun hintaa kysyisin ja missä sellaisia järjestetään ja miten niihin ilmoittaudutaan? Ja onko Vantaalla koiraveroa ja onko se 50e/kk? Myös kysyisin, että minkä ikäisenä koiraa saa alkaa viedä koirapuistoon?
!!! Haluan selkeitä ja hyviä vastauksia koirien omistajilta! En halua tästä keskustelusta mitään väittelykerhoa, joka vaihtuu riitelyksi. Kyse on nyt minusta ja ensimmäisestä koirastani, eikä esim. sekarotuisen ja puhdasrotuisen vastakkain asettelusta!
Ensimmäinen koira (oikea versio)
12
269
Vastaukset
- kikkelitonttu
Haluaisin auttaa, en osaa.
- Kannattaako vielä..
Kasvattaja hoitaa pennun rekisteröinnin, sirutuksen yms, jotka kuuluvat koiran hintaan. Rotukoiran normaali hintahaarukka on 800-1200e. Yleensä nämä noin 800e pennut ovat "viallisia", eli värivirheellisiä/hammasvikaisia/kivesvikaisia jotka eivät sovellu näyttelykoiriksi ja näin ei ollen ei myöskään jalostukseen. Kotiin tullessa pentu tarvitsee 12 viikkoisena rokotuksen, 16 viikkoisena tehosterokotuksen ja jälleen vuoden ikäisenä rokotukset. Sen jälkeen vuoden-kahden välein lisärokotuksia. Jos otat nelosrokoitteen (sis. kennelyskän mikä lisää hintaa vain pari euroa komoisrokotukseen verrattuna) ja rabieksen samaan aikaan niin hinta on noin 50-65e/kpl, mutta erikseen otettuna hinta tuplaantuu. Tosin koira voi saada pahan reaktion, jos ne otetaan samaan aikaan. Maalaisjärkeä tarvitaan ja paljon eri mielipiteiden kyselyjä, jotta koira pysyy terveenä ja onnellisena. Koira tarvitsee myös ruokaa, puruluita, lisäravinteita (esim. piimää yms), leluja, herkkuja ja näistä kertyy monta kymppiä kuussa. En nyt jaksaisi romaania tähän kirjoittaa, mutta eläinlääkärikulut ensimmäisen vuoden ajalta on 200-300e vähintään. Joka kuukausi menee koiran normaalitarvikeisiin ja ruokiin noin 100e. Sitten tietysti alkuhankinnat, eli kipot, hihnat, kaulapannat, harjat/kammat, pyyhkeet, peti...... Halvalla et mitenkään pääse ja kaikenlaiset kurssit maksavat yleensä vähintään 150e. Jotkut kunnolliset kasvattajat tosin tarjoavat ilmaisen trimmauksen esim. vuoden ajaksi, järjestävät tapaamisia sekä tarjoavat 24/7 puhelintuen. Suosittelen tietysti ottamaan oikeasti kunnolliselta ja osaavalta ihmiseltä koiran, jotta asiat sujuisi helpommin ja saisit aina apua.
Rodusta sen verran, että jos haluat todella aktiivisen koiran niin aamuisin ei riitä vain vartin pissa-kakkaulkoilu vaan vähintään 45min. kunnon leikkimistä/juoksemista ulkona. Heti kun tulet kotiin on saattanut mennä jo tavarat remonttiin etkä kerkeä siivoaamaan kun pitää jo lähteä 1½-2tunnin lenkille, että koira rauhoittuisi. Sitten saat olla muutaman tunnin rauhassa kun pitää jo taas lähteä kuluttamaan energiaa pois. Mieti tarkkaan kuinka hermosi kestävät ja voimasi riittävät vielä opiskelujen/duunin ohella. Eli lisäkustannuksiakin tulee vielä kaikesta mitä pentu tuhoaa syömällä tai sotkemalla. - kasvattajat tietää
cockerin keskisään mitta - 40cm. Koira saa viedä puistoon kun kaikki rokotukset saanut , 15vk, jos vaadit saada ihan pennun. Tarviikos koiraa koirakouluu viedä jos itse opetat sitä; ei
- Joobax
Koirakoulussa koulutetaan ensisijaisesti omistajia, ei koiria. Koiralle kasvatuskoulutus tunti/viikko on kuin pieru saharassa, ei merkitystä. Kotona se oppi tapahtuu ja taitamattoman koiranomistajan on syytä mennä sinne pentukouluun hakemaan edes ne välttämättömät välineet koiran kasvatukseen. Kurssi tosin maksaa yleensä n. 50e :)
AP:lle...
Alkuhankinnat:
Itse koira 1000e
Kuppi x2 14e
Pentupanta 10e Aikuisen panta 20e = 30e
Hihna 20e
Lelut 30e
Matolääkkeet 20e
Rokotteet 200e
Yllätykset 300e
=1614e
Jatkossa:
Ruuat, luut, koulutusnamit yms syötävät max 60e/kk.
Madotus 20e/vuosi
Punkkisuoja 50e/kesä (liuos niskaan)
Rokotteet 100e/kerta, parin vuoden välein
Vakuutus (vapaaehtoinen) 250e/vuosi
Tässä mun paras arvaus. Kukin saa täydentää listaa parhaaksi näkemällään tavalla. Lääkäreitä yms en jaksanut googletella, vaan hatusta suoraan. Leluja esim on helppo tehdä itsekin pahvilaatikoista, muovipulloista, vaaterievuista jne... Yllätyksiin on parasta varautua jo ennakolta. Pentu voi sairastua tai tölväillä, jonka takia tarvii mennä lääkäriin. Oma pentu sai hoita vaativia vatsavaivoja ja siihen upposi lääkäreihin äkkiä 300e lääkkeet ja erikoisruuat 200e. Sitten se telosi maitohampaansa niin että se piti poistaa, jottei tulehdu = 150e. Tälläisiin on varauduttava. - MK
Joobax kirjoitti:
Koirakoulussa koulutetaan ensisijaisesti omistajia, ei koiria. Koiralle kasvatuskoulutus tunti/viikko on kuin pieru saharassa, ei merkitystä. Kotona se oppi tapahtuu ja taitamattoman koiranomistajan on syytä mennä sinne pentukouluun hakemaan edes ne välttämättömät välineet koiran kasvatukseen. Kurssi tosin maksaa yleensä n. 50e :)
AP:lle...
Alkuhankinnat:
Itse koira 1000e
Kuppi x2 14e
Pentupanta 10e Aikuisen panta 20e = 30e
Hihna 20e
Lelut 30e
Matolääkkeet 20e
Rokotteet 200e
Yllätykset 300e
=1614e
Jatkossa:
Ruuat, luut, koulutusnamit yms syötävät max 60e/kk.
Madotus 20e/vuosi
Punkkisuoja 50e/kesä (liuos niskaan)
Rokotteet 100e/kerta, parin vuoden välein
Vakuutus (vapaaehtoinen) 250e/vuosi
Tässä mun paras arvaus. Kukin saa täydentää listaa parhaaksi näkemällään tavalla. Lääkäreitä yms en jaksanut googletella, vaan hatusta suoraan. Leluja esim on helppo tehdä itsekin pahvilaatikoista, muovipulloista, vaaterievuista jne... Yllätyksiin on parasta varautua jo ennakolta. Pentu voi sairastua tai tölväillä, jonka takia tarvii mennä lääkäriin. Oma pentu sai hoita vaativia vatsavaivoja ja siihen upposi lääkäreihin äkkiä 300e lääkkeet ja erikoisruuat 200e. Sitten se telosi maitohampaansa niin että se piti poistaa, jottei tulehdu = 150e. Tälläisiin on varauduttava.Aika hyvä arvio mun mielestä..
Itse maksettiin koirasta 1200€, joka on varmaan aika keskiarvo rotukoirasta. Sekarotuista jos harkitsee niin paras vaihtoehto terveydellisistä ja luonnesyistä ns. pitkän linjan sekarotuinen (eli kummatkin vanhemmat sekarotuisia, mahd jo useammassa sukupolvessa). Mitään tarkoituksella tehtyä kahden/useamman rodun mixiä en lähtisi ottamaan. Max hinta mitä sekarotuisesta maksaisin on 100€.
Kannattaa koiraa ottaessa tutkia tarkkaan kasvattajan koirien tietoja KoiraNetistä. Sieltä näkee terveystietoa, sukusiitosprosentteja, pentueiden määriä (ja vanhempien iät pennutettaessa). Paljon hyödyllistä tietoa. Ota pentu mahdollisimman terveistä ja hyvistä vanhemmista, kasvattajalta joka vaikuttaa valmiilta yhteistyöhön ja on kiinnostunut myös sinusta ja siitä millaisiin oloihin koira on tulossa, vastaa kysymyksiin, haluaa tavata sinut ennen kuin myy sinulle pentua (ja pääset tapaamaan myös pennut ja ainakin niiden emän, ehkä jopa isän, ennen ostopäätöstä). Mieti etukäteen mitä haluat koiran kanssa tehdä (agi, näyttelyt vai kotikoiraksi), kasvattaja osaa silloin varata sinulle sopivan pennun. Valitsemalla mahdollisimman terveestä suvusta koiran ja hyvältä kasvattajalta parantaa mahdollisuuttaan saada terve koira, jonka ei eläinlääkärissä tarvi käydä kuin rokotuksilla. Toki aina voi olla myös huono tuuri, joten rahaa kannattaa olla varalla yllätyksiä, onnettomuuksia jne varten.
Koiralle saa ruokia halvemmalla jos pystyy ostamaan isompia määriä kerralla. Kannattaa myös miettiä miten haluaa koiransa ruokkia, pelkkää nappulaa, barffia vai sekaruokinta, vaiko jotain muuta. Helppoja nameja saa esim. lihapullista, juustosta jne. pilkkomalla pieniksi ja kuivattamalla. Leluja voi tehdä vanhoista sukista, tennispalloista, ostaa kirpparilta pehmoleluja jne. Pannat ja hihnat kannattaa hommata laadukkaat ja monikäyttöiset, jolloin ne kestävät pitkään käytössä. Pedin voi tehdä itse pahvilaatikosta ja peitosta. Mahd vaatteet kannattaa ostaa vasta aikuiselle koiralle (aikuisen kokoiselle), pennulle saa tehtyä itsekin sen mitä se tarvii. Myös näissä kannattaa suosia laatua ja monikäyttöisyyttä.
- vilin muisto
et tue pentutehtailua, jos seropin hinta on 0-100 e. Siitäkin hintaluokasta lytyy ja koka voi arvioda emän perusteella, noin suunnilleen, kymmenen kilon tarkkuudella. Lääkärikuluihin kannattaa varata 500 e jatkuva varmuusrahasto. Ruoka on noin 2-5 e päivässä, koirasta ja ruuan laadusta riippuen. Siis tupakka-askin verran. Hihnaksi käuy vaikka pyykkinarun pätkä, mutta pannasta ei kannata säästää. Leluiksi kirpparilta kenkiä ja vanhija farkkua. Puhelinnumerokannattaa kaiverruttaa pantaa.
- amiskoira
Kiitos vastauksista, jotka valaisivat etenkin kuluja. =) Olisi kuitenkin vielä kysyttävää pantaan ja koiran hankintaan liittyen: myydäänkö joka eläinkaupassa "veromerkkejä", joihin saisi kaiverrettua koiran-, sekä oman nimeni ja puhelinnumeroni? Ja tulin tässä miettineeksi omaa ikääni koiran hankinnassa. Onko koiran omistajan oltava 18-vuotias vai voiko koiran ottaja olla 17-vuotias, joka asuu omillaan 19-vuotiaan veljensä kanssa, joka osallistuu myös koiran hyvinvointiin?
- kikkelitonttu
Ole hyvä!
- Joobax
Hyvä, että lasket niin rahan kuin ajankäytön puolesta mahdollisuudet pitää koiraa. Lisäksi on tosiaan otettava huomioon, että koira saattaa tuhota tavaroita. Voit joutua hankkimaan koiraportteja huoneisiin (á 50e), joilla rajaat pennun vapaata liikkumatilaa yksinollessa.
Eläinkaupoissa on usein myynnissä pantaan kiinnitettäviä killuttimia, joihin voi kaiverruttaa erilaisia tietoja. Tärkein on sinun puhelinnumero!
Kasvattajat arvioivat eri tavoin kenelle he pentunsa myyvät. 17-vuotias on iältään käypä ostaja, tosin kaikille se ei riitä. Kasvattaja voi siis ihan mielivaltaisesti määrätä itse kenelle pentunsa haluaa myydä.
Miten opinnot ja työt sopivat yhteen koiranpennun kanssa? Vapaa-aikasi kuluu aikalailla pennun kanssa. Suostuuko veljesi huolehtimaan myös koirasta? Suostuuko hän olemaan varahoitaja, jos sinulle tulee menoja? Entä kun sairaistut itse?
Rotuvalintaa tehdessä kannattaa ensisijaisesti miettiä, mitä koiran kanssa tahtoo tehdä. Koskee myös sekarotuisia! Hinnasta viis. Ei kannata ostaa jotakin pentua sen takia, että se sopii hyvin budjettiin.. Tuleeko koira pelkästään lenkkikaveriksi vai onko tarkoitus harrastaa jotakin?
- seropilainen123jj
etkö voi odottaa ku sulla on rahaa, olet työ elämässä?! tai sit otat aikuisen, mä otin aikuisen ja selvisin hyvin vähällä summalla 2v seropi. kaikki oli tehty madotukset rokotukset...kaikki! maksoin seropista 200e. sain kaiken entiseltä omistajalta lelut ja ruuat ja kaikki. koira on aivan ihana, tottelee, sisäsiisti, todella viisas. ja jos koirasi sirutettu, tunnistemerkitty niin et tee mitään ns veromerkillä.
- amiskoira
Siksi kysyinkin varmuuksia koiran kuluista ja kyllä minun laskelmieni mukaan kykenen huoltamaan pennun ja sen kaikki kustannukset vielä varakassan kanssa. Työt tuovat toki bonusta ja teen luultavasti oppisopimuksen kouluni kanssa, jolloin käyn töissä ja välillä koulussa. Halusin vain varmistaa kuinka paljon koira suunnilleen tulee kustantamaan, ei sen ihmeempiä. Ja toki minä voisin ottaa aikuisenkin koiran, mutta pelaan varman päälle, koska en voi tietää tarkalleen miten entinen omistaja on kohdellut koiraa ja millaisia sääntöjä se on tottunut noudattamaan. Toki sitä voi aina kysellä, mutta tahtoisin itse luoda ekat säännöt koiralleni ja haluaisin olla pennusta alkaen koiran elämässä. =)
- kikkelitonttu
Sillä lailla!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 833278
Nainen olet minun
Olen ominut sinut itselleni, täysin itsekkäistä syistä. Haluan rakastella sinua nainen, toivottavasti sinäkin minua. Oli342615- 612248
Sille ei voi enää mitään
Miten kaikki meni aiemmin. Oon aivan lukossa 🔒 Tuskin uskallat enää mitää tehdä. Ehkä pitää luovuttaa vaan.702209Harmi jos ei enään nähdä
Ehkä se on parempi näin kuitenkin. Ehkä jotain uutta löytyy. Uskon ja toivon että olet onnellinen. Sinussa on kaikki512161Miten suhtauisitte jos kaivattunne sanoisi, ettei hänestä ole seurusteluun
mutta seksi, hellyys ja yhdessäolo kelpaa kyllä??1102143Vau miten upea nainen!
Näytit todella tyrmäävältä. 🤩😍 En meinannut saada katsettani irti sinusta.191917- 611884
Kunpa minä tietäisin
Olisipa minulla tietoa, siitä oletko sinä nainen kiinnostunut minusta, miehestä joka tätäkirjoittaa, vai olenko minä aiv191763- 861622