Laajakulma Nikon D3100:iin

Helmi kaurapuuroon

Ostanko todella hienon? Meneekö se tuolla rungolla "hukkaan"? Katselin yhtä Zeissin superlaajakulmaa, joka maksaa nelinkertaisesti tuon rungon verran. Taidan olla tyhmeliini?

Jonain päivänä saan ostetuksi hienon rungonkin, ja silloin minulla olisi jo valmiina hieno lasi. Tiedän jatkavani tätä harrastusta loppuikäni. Kuvaan mielelläni maisemaa, yötaivasta, kaupunkia kirkkoineen ja museoineen, myös hämyisissä sisätiloissa (jos on sallittua). Olen piakkoin lähdössä matkalle, jolla olisi kuvattavaa. Ainut laajakulmani on se kaupanpäälle tullut.

Kuten huomasitte, olen aloittelija. Pohtikaa ja ehdottakaa jotain järjenhiventä tähän varustehimooni?

8

376

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • laajaakulmaa

      Entäs tämä: Nikkor AF-S 14-24mm f/2.8G ED? Totellinen superlaajakulma, kallis kun mikä mutta taatusti hintansa väärti. Valovoima riittää hämärissä kuvaamiseen, ja piirtää todella terävästi.Sittemmin käy nimenomaan myös FX- kennoiseenkin.

      • Helmi kaurapuuroon

        Kiitos. Onko Sinulla se? Saako sillä tyrmäävän tähtitaivaan ja revontulet? Vaellan myös Lapissa, valosaasteettomilla seuduilla. Silloin olen yritellyt ja epäonnistunut, johtuen sekä luokattomista varusteista että silkasta osaamattomuudesta.

        Mieliteko kasvoi taas. Pitää ryhtyä miettimään rahapuolta.


      • laajaakulmaa
        Helmi kaurapuuroon kirjoitti:

        Kiitos. Onko Sinulla se? Saako sillä tyrmäävän tähtitaivaan ja revontulet? Vaellan myös Lapissa, valosaasteettomilla seuduilla. Silloin olen yritellyt ja epäonnistunut, johtuen sekä luokattomista varusteista että silkasta osaamattomuudesta.

        Mieliteko kasvoi taas. Pitää ryhtyä miettimään rahapuolta.

        No jaa. Valokuvauksessa on niin monta muuttuvaa tekijää että parhaimmastakaan objektiivista ei saa kaikkea irti muuta kuin kuvaamalla ja taas kuvaamalla. Niin sitä ihminen oppii, ja sitten kun on tuotoksiinsa tyytyväinen on saavuttanut päämääränsä, tai ainakin osatavoitteen. Ei, minulla ei ole sitä, mutta minulla on Samyang AE 14 millinen laajakulma jota käyttelen D90 kamerassani. Siinä valomittaus toimii rungosta, mutta tarkentaminen täytyy tehdä käsin. Se on myös valovoimainen f/2.8 ja todella hyvin rakenettu.Laajakulmahan on helppo tarkentaa,varsinkin maisemakuvauksessa. Maisemakuvauksessa se on mielestäni todella hyvä, ja hinta on halpa. Revontulia tai tähtitaivasta en ole koskaan kuvannut, ja siinä lienee omat niksinsä, esimerkiksi jalustan käyttö lienee hyvästä. Siinä edellä mainitussa Nikkorin laajakulmazoomissa on vastaavasti se hyvä puoli, että siinä kaikki toiminnot ovat automaattisia, että muuta kuin tähtäät, mahdollisesti zoomaat, ja laukaiset. Kaikkien testien mukaan tekee myös erinomaista jälkeä. Itse ajattelin ostaa sen sitten kun olen kerännyt ensin rahat täyskennoiseen D700 kameraan, ja oikeastaan siinä rungossa tuosta objektiivista vasta saakin kaiken irti.


    • Liityn kysyjiin

      Liityn samaan kerhoon, eli itsekin tahtoisin tietoa Zeissin objektiiveista. Miksi niitä pitäis hommaa ja taas miksi ne pitäis jättää kaupan hyllyille?

      • kalle seis

        En ole ostanut kyseisiä Carl Zeiss objektiiveja, mutta mielipide minulta löytyy asiaan kuin asiaan. Miksi pitäisi ostaa? Koska ne ovat huippulaadukkaita, valmistettu metallista vastavalosuojia myöten joka tietää kestävyyttä ja pitkää ikää. Miksi pitäisi jättää kaupan hyllylle? Koska ovat ainakin Canonin ja Nikonin mounteilla manuaalitarkenteisia. Tosin ominaisuus josta ei ole haittaa kun opettelee säätelemään ihan itse.


    • Ostin tuohon tarkoitukseen itselleni Sigman 17 - 50mm F2.8 OS optiikan johon ainakin vielä muutaman kuvauksen jälkeen olen tyytyväinen. Se on kroppiin (DX) tarkoitettu eikä anna täyttä kuvaa FX kennolle. Hintakaan ei ollut kovin paha, luokkaa 700€ muistaakseni, tosin nyt saisi satkun halvemmalla.

    • Helmi kaurapuuroon

      No niin, kauhean vatvomisen jälkeen tulin tänään Sigma 10-20/3.5EX DC HSM:n omistajaksi. Hinta oli 600. Olen kovin tohkeissani, odottelen tähtikirkkaita öitä ja reissulle lähtöä, ja otan koekuvia pimeässä kylppärissä. Sillä saa toki muotokuviakin, jos hyväksyy sen että mallille tulee iso nenä.
      Valintaani saa vapaasti arvioida ja arvostella, varsinkin, jos omistatte samanlaisen? Kiitos vastauksistanne!

      • kuvvaa

        En omista, mutta onnittelut uuden obiskan johdosta. Johonkin sitä on lopulta päädyttävä, kun laajiksen haluaa. Sanoisin kumminkin että ei pöllömpi ostos. Sitten kun olet kyllästynyt kuvailemaan niitä epäselviä pisteitä taivahalla, voitkin ryhtyä odottelemaan seuraavaa aurinkomyrskyä revontulineen. Siinä välissä on mahdollista opetella maisemakuvauksen salat jalustalta. HDR- kuvia aukolla f/8 - 10.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      77
      1776
    2. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      18
      1679
    3. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      15
      1480
    4. En voi sille mitään

      Tulen niin pahalle tuulelle tästä paikasta nykyisin. Nähnyt ja lukenut jo kaiken ja teidän juttu on samaa illasta toisee
      Ikävä
      12
      1164
    5. 50+ naiset kyl

      Lemottaa sillille mut myös niitte kaka lemottaa pahlle ku kävin naiste veskis nuuhiin
      Ikävä
      19
      1163
    6. Välitän sinusta mies

      Kaikki mitä yritin kertoa tänään ei mennyt ihan putkeen..Joka jäi jälkeenpäin ajateltuna suoraan sanottuna harmittaa aiv
      Työpaikkaromanssit
      5
      1151
    7. hieman diabetes...

      Kävin eilen kaverin kanssa keskusapteekissa kun on muutama kuukausi sitten tullut suomesta ja oli diabetes insuliinit lo
      Pattaya
      12
      1116
    8. Annetaanko olla vaan

      Siinä se, tavallaan kysymys ja toteamuskin. Niin turhaa, niin rikkovaa. On niin äärettömän tärkeä, ja rakas olo.. N
      Ikävä
      29
      1111
    9. Miten joku voi käyttää koko elämänsä

      siihen että nostelee täällä vanhoja ketjuja ja troIIaa niihin jotain linkkiä mitä kukaan ei avaa? Ihmisellä ei ole mitää
      Tunteet
      6
      1099
    10. Pakkoruotsi on leikkikieli, jota ei ole tarkoituskaan osata

      Pakkoruotsi on leikkikieli. Ennen leikkikieltä sanottiin siansaksaksi, sitten keksittiin tilalle pakkoruotsi. Pakkoruot
      Kielipolitiikka
      7
      1084
    Aihe