omaisen viimeinen tahto

äitin tyttö<3

Äitini kuoli äskettäin, olin hoitanut äitiäni yli kymmenen vuotta, ainoa hänen lapsensa joka osallistui hänen hoitoonsa, vaikka sisaria on neljä lisäkseni.

Nyt kun hän nukkui pois, muistin hänen sanelleen minulle hänen viimeisen tahtonsa, minä kirjoitin vihkoon sen...
löysin sen...

Sisaremme olivat suunnitelleet äidin hautajaisia omanlaisekseen ja kun kuulin tästä tyrmäsin täysin heidän suunnitelmat ja vetosin äidin antamaan viimeiseentahtoon, en antanut periksi, meinasi tulla riita....
äiti oli tahdissaan sanellut siunaamispaikan ja henkilön yms. mitä sisaremme eivät millään olisi halunneet ja tyrmäsivät sanomalla että eivät voi tulla paikkaan.
ilmoitin, että voin kyllä ihan itsekkin järjestää äidin hautauksen, jos äidin tahtoa ette noudata ja piste.

Pitkin hampain kuitenkin nyt ollaan hautaamassa äitiä hänen toivomallaan tavalla, jännittää miten tuo päivä onnistuu...

Onko kellään muilla käynyt näin?
Eikö ihmisillä ole omaatuntoa ollenkaan?
Jos olisin suostunut heidän vaatimuksiinsa minähän olisin siitä tuntenut syyllisyyttä, tuskin sisaret, minä olin luvannut äidille että hänen viimeinen tahtonsa täytetään ja kunnioitan sitä tahtoa, viis kukaan muu välitti siitä, kunhan vaan äiti saadaan hautaan.

Näin on, minä joka hoivasin vanhaa äitiäni tunsin äidin ja hänen vakaumuksensa, olimme tosi läheisiä aina, nyt on napanuora katkennut ja suuri ikävä on ja tyhjä olo...toisaalta helpotuskin, olihan äiti jo väsynyt ja iäkäs, hän itse rukoili että pääsisi pois...minäkin kun näin kaiken ihan vierestä....
Hänen on nyt hyvä siellä jossakin, tiedän, vaikka ikävä onkin...

Monikohan on tehnyt viimeisen tahdon, mutta omaiset eivät ole sitä noudattaneet?

Saitko piston sydämmeen?

Kaikella rakkaudella!

41

403

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • eppäilevätuomas

      Mistäs sen tietää vaikka olisit omiasi kirjoitellut. ihan kiusataksesi?
      Olisit tallettanut vanhuksen toiveen , nykyaikana se onnistuu vaikka puhelimella.
      Taidat kostaa sisaruksillesi kun eivät käyneet vanhusta katsomassa tai muuten vain päteä.

      Kaikella rakkaudella.

      • äitin tyttö<3

        En ole kostavaa tyyppiä, eikä ole tarve päteäkkään, miksi olisin?
        Sielläkin taisi tuntua pistos jossain.

        Koen saaneeni niin paljon äidin hoitamisesta, olen tosi kiitollinen tästä ajasta ja koen että olen ollut etuoikeutettu kun olen saanut hoitaa häntä, vaikka on ollut tosi vaikeaakin ja raskasta välillä ja olisi ollut tosi tarpeen sisarienkin tuki, mutta kun sitä en saanut, niin sain ehkä enempi....jotain mikä ei ole rahassa korvattavissa, mikä on muistoissa niistä hetkistä mitä äitini kanssa vietin, se on minussa ja sitä ei kukaan voi viedä pois...

        Eipä olisi tullut mieleenikään, että olisin väärentänyt äidin toiveita ja jokainen oma sisareni tietää sen sisimmässään kuitenkin.
        Jaksamisia vain sinullekkin, rakkaudella!


      • voikuiku

        Mistä näitä ilkeilijöitä oiken rittää.. ? Kuten eppäilevätuomas on..
        Kyllä on huvinsa kullakin, ei mitään kunnioitusta toisia kohtaan..


    • Dementikon poika

      Olet hyvä ihminen. Kunpa sinunlaisiasi olisi enemmän. Kaikkea hyvää sinulle jatkossa.

    • ..,,..,

      Hyvä kun noudatit äitisi toivomusta.
      Ainahan se joka tekee jotain eikä vain puhu, joutuu tuleen, vasta perinnönjaossa ilmaantuu muu suku moittimaan ja epäilemään.
      Sinä et edes ole itsellesi mitään toivomassa, haluat vain kunnioittaa äitisi muistoa hänen haluamallaan tavalla.
      Jaksamista sinulle:)

    • tätäkintapahtuu

      pääsitkö "viilaamaan" testamenttiakin, vai lypsitkö kuiviin jo ennen?

      • äidin tyttö<3

        Pitihän sen arvat että ilkeillään täälläkin, taisipa tuntua pisto jossain...
        Sanompa vaan että mitään testamenttia ei ole olemassa, äiti ymmärsi jakaa jo eläissään ja tolkuissaan omaisuutensa, mitään en ole pyytänyt hänen hoitamisestaan, enkä ole saanut...
        se vaan on kumma että joillakin on vaikea ymmärtää, että aitoa hoitamista ja rakkautta voi antaa ihan aidosta sydämmestä, ilman mitään vaateita.

        Puhdas on omatunto, mieluummin olen antanut kuin ottanut, tämä on minun periaate.
        Kirjanpito koko hoitoajalta tuloista ja menoista on kaikkien sisaruksien nähtävillä, ei voi tulla siitä mitään sanottavaa.
        Kaikella rakkaudella!


      • mmhkkss

        tätäkintapahtuu, mikä sua oikein vaivaa..??

        Aloittelijalle, yritä jaksaa ja älä välitä häiriköistä, jollakin on niin pienet ympyrät, että saa sisältöä elämäänsä muiden kiusaamisella..


    • hoitaja+ mummo

      se vaan on kumma että joillakin on vaikea ymmärtää, että aitoa hoitamista ja rakkautta voi antaa ihan aidosta sydämmestä, ilman mitään vaateita.

      • vilpitönkö

        Olet vilpittömästi täyttänyt Äitisi viimeisen toivomuksen, siitä kiitos Sinulle.

        Näistä ammattihäiriköistä ei kannata välittää, niillä ei ole kaikki hyvin.


    • minä*

      Otsikko sai miettimään, mikä on minun viimeinen tahtoni.
      Eipä taida olla mikään.
      Kaksi lasta on ollut, toinen on kuollut lapsettomana,
      joten kaikki jää tälle ainoalle. Minut voi polttaa tai haudata, ihan sama.
      Hautapaikan ostin lapsemme vierestä, puolisolle ja minulle.
      Pappia tai lukkaria en välittäisi haudalleni vaikka kirkkoon kuulunkin.

      • suhmuuri

        minä*

        ei huono ajatus, että ei itse mieti millaiset hautajaiset tahtoo.. omaiset voi sitten omien voimien mukaan järjestää sellaiset kuin voimat riittää..


    • Kallis kuolema

      Kyllä se oma tahto olisi hyvä kirjata hyvissä ajoin tiettyyn paikkaan, että saa omanäköisensä hautajaiset. Siitä on paljon apuakin läheisille, tiedän omasta kokemuksesta neljän vuoden takaa.

      Kuoleminen on kallista, tosikallista - uskokaa tai älkää! Kaikki kuolemaan liittyvä hinnoitellaan erityiskertoimella. Kuolemahan on niin ainutlaatuinen ja arka paikka, että harvapa viitsii kilpailuttaa kuljetuksia tai kinata esimerkiksi arkun tai arkun päälle tulevan kukkalaitteen hinnasta.

      Halvin arkku maksaa 400-500 euroa, pieni kuolinilmoitus lehdessä saman verran, arkun päälle tuleva kukkalaite 100-200 euroa, kirkon vuokra papin kanttorin suntion palkka 200-300 euroa ja lisäksi haudan peittäminen ja hautapaikan hinta. Plus tietysti hautakivi alkaen n. 1800 euroa jne jne. Pakollinen perunkirjoitus noin 450 euroa. Polttohautaus on hiukan halvempi kuin perinteinen maahautaus, mutta maksaa sekin vähintään 300 euroa.

      Minimikulut olivat tuossa, siis minimikulut jotka perustuivat n. 4 vuoden takaisiin omiin kokemuksiin. Siitä hinnat ovat varmasti nousseet. Lisäksi tulevat tietysti kulut muistotilaisuuden järjestämisestä tarjoiluineen, joissa niissäkin on k-kerroin.

      Ei siis ole yhdentekevää, miten maallisen vaelluksensa päättäneen osalta viimeiseen matkaan liittyvät asiat hoidetaan.

      Jos joku on koko ikänsä itse säästänyt ja haluaa isot ja komeat hautajaiset, niin sen kertokoon.

      Itse haluan aikanaan polttohautauksen ja yksinkertaisen vaneriarkun, joka siunaustilaisuudessa peitetään kauniilla vaatteella. Ei erillisiä kukkalaitteita, vaan pieni kukkalaite arkun koristeeksi. Muistotilaisuus ruokatarjoiluineen perhepiirissä.

      Toivomukseni on tulostettuna samassa paikassa kuin hoitotestamenttikin ja kummastakin tieto lähimmillä.

      • Ällikkä

        Tiesin aikoinaan Äitini toiveen päästä Isäni vierelle haudan lepoon. Matkaa oli nelisen sataa kilometriä sivu.
        Kilpailutin kuljetuksen, koska perintörahoja ei ollut käytössä. Kyllä paljon on ilmaa niiden hinnoissa, koska sain kuljetuksen puolella hinnalla, ja sekin oli suuri summa. Kyllä ihmisen kuolemalla rahastetaan ihan sikamaisesti.


      • teodori

        joo kyllä käy kallikksi lipun nostokin maksaa maltaita (OMAINEN)


    • Vieläkin harmittaa

      > Kyllä ihmisen kuolemalla rahastetaan ihan sikamaisesti. <

      Näin on. Hautaustoimistot käyttävät törkeästi hyväkseen ihmisten surua. Rahat pois mutta palvelusta ei ole väliä.

      Omakohtainen kokemukseni tästä on seuraassa.

      Mieheni halusi tulla siunatuksi, tuhkatuksi ja haudatuksi kotipaikkakunnalleen yli 200 km päähän.

      Tilasin ko pikkukaupungin arvostetuimmasta hautaustoimistosta pelkästään arkun päälle siunaustilaisuutta varten tulevan kukkalaitteen ja sen lisäksi 12 kpl yksittäisiä pitkävartisia ruusuja omissa vesituppeloissaan.

      Siunaus tapahtui perhepiirissä ja jo siinä vaiheessa tiesimme, että mieheni joutuu siunauksen jälkeen odottamaan tuhkausta vielä viikon ajan. Siksi emme halunneet erillisiä kukkalaitteita.

      Kuinkas kävikään. Hautaustoimisto "unohti" toimittaa kukkalaitteen ja irtoruusut siunaustilaisuuteen. Pappi oli ymmärtäväinen ja kävi soittamassa hautaustoimistoon. Siunaustilaisuuteen saapunut väki odotti, kunnes hautaustoimisto toi jonkinlaisen kukkalaitteen ja irtoruusut, jotka eivät suinkaan olleet pitkävartisiä I-laadun ns. ylioppilasruusuja vaan ihan tavallisia leikkoruusuja keskipitkässä varressa.

      Lasku oli kuitenkin huimat 200 euroa ja käsitti häthätää kyhätyn arkun päälle tulevan koristeen ja

      Murheen murtamana en jaksanut valittaa asiasta, vaan maksoin kiltisti laskun, vaikka toimitus ei missään tapauksessa vastannut tilausta.

      Olin nimenomaan halunnut näyttävän kukkalaitteen arkun päälle Se oli kaikkea muuta kuin näyttävä, ilmeisesti kyhättiin häthätää, miten kuten ja oli kaukana näyttävästä.

      Lasku ei kuitenkaan ollut miten kuten. Minusta 200 euroa on ehdottomasti ylihinta häthätää kyhätystä kukkalaitteesta ja 12 normaalista leikkoruususta.

      Elämä on raadollista, bisnes aivan erityisesti.

    • ällikällä lyöty

      Ei ainoastaan hautaustoimisto, mutta kun seurakunnatkin kiskovat älyttömiä summia kaikesta, enää ei saa vastinetta vaikka on maksanut ikänsä kirkollisveroa.

      Kirkosta vuokra, papista, suntiosta, kanttorista ja joka virrestä maksetaan erikseen 4-5e virsi, pelkkä haudan kaivuu ja havut haudalle 400e.

      En ihmettele yhtään että kirkosta erotaan nykyisin, viimeistään jos / kun omainen haudataan ymmärretään erota.

      • hirrreli

        Niin.. häät ja hautajaiset maksaa.. häät vielä enemmän kuin hautajaiset..
        Häiden hinnasta taidetaan vähemmän valittaa..onkohan sillä sitten joku ero..?


    • näinkin.

      Pari vuotta sitten sukulsistyttö meni naimisiin, häät oli isot ja tosi kalliit. Sukulaiseni sanoi että rahaa paloi enemmän kuin uskaltaa ajatellakaan. Nyt ovat eronneet:(

    • halvat häät

      Niin, mutta naimisiin pääsee kyllä halvallakin, jos ei mitään prinsessahäitä halua!

    • uudet tuulet

      Hautaankin pääsee halvalla,ei oo pakko pitää suuret kinkerit,eikä pakko kyhätä se suurin ilmoitus,koittaa miettiä asioita eri suunnasta.Tuttava poltthaudattiin,jälkeenpäin vain ruokailu muutamalle ystävälle,perhe laski uurnan.Ei kukkapuskia ja karseita ilmoituksia,hellät muistelot oli,upeat jäähyväiset
      .Hyvä mieli jäi.
      Eikä rahaa mennyt papille eikä kirkolle.

    • Ei onnistu kaikilta

      No joo. Lienee mahdollista jos on kirkosta eronnut ja sattuu asumaan paikkakunnalla, jossa on krematorio ja mahdollisuus haudata tuhkauurna omalle maalle. Silloin tosiaankin välttyy sekä vainajan siirtokuluilta että kaikilta siunaustilaisuuteen ja tuhkauurnan hautaukseen liittyviltä kuluilta.

    • ....

      Kun on maksanut ikänsä kirkollisveroa ja muita veroja, olisi enemmän kuin kohtuullista että hautapaikka ja hautajaiset olisivat ilmaiset. Tarkoitan peruspalvelua, luxusta voi jokainen ostaa varojensa mukaan.

    • xl.

      Ketään ei ole jätetty hautaamatta rahan puutteen takia, en ainakaa ole kuullut?

    • 11 + 9

      En minäkään. Jos vainaja on iäkäs ja täysin varaton, niin kotikunnan sosiaalitoimisto eli yhteiskunta hoitaa asian.

      Varattomat voivat hakea hautausavustusta kotikunnan sosiaalitoimistosta, joka maksaa arkun sekä siunaus- ja hautaamiskulut. Jos vainajalla on vakuutus, voi hautausavustusta saada vakuutusyhtiöltä joko omasta tai työnantajan maksamasta vakuutuksesta.

      Entisaikoina köyhät siunattiin ja haudattiin nimettöminä joukkohautaan, nykyään kai sentään yksittäistapauksina.

      • juuiu

        Niinpä, kenellä on varallisuutta, sillä maksetaan hautakulut.

        Vai harmittaako perillisiä se, että se osa on perinnöistä pois??

        Kannattaa aina muistaa, että jos vainajalla on rahaa, niin se on hänen rahaa hänen hautajaisiinsa...

        Kyllä kodittomat laitapuolenkin kulkijat on haudattu, ei ole kai kukaan maan päälle jäänyt:)


    • äidintyttö<3

      Meillä äiti oli säästänyt hautajais rahat eläkkeestään, sen mukaan on nyt hautajaiset, aika tarkkaan menee kaikki siihen ja näin hyvä!

    • 14 + 4

      >
      Vai harmittaako perillisiä se, että se osa on perinnöistä pois??<

      En käsitä, et jollain on tarve ilkeillä hienotunteisuutta ja voimakkaita tunteita herättävissä asioissa.

      Onko sinulla tosiaan niin paha olla, että purat pahaa oloasi omaishoitajiin? Me lääkäriin tai vähintäänkin tarkista lääkitykses!

      • ffrrttyy

        Kyllä niitä perintöriitoja on jo ennen hautajaisiakin..
        Parhaat kestää vuosikausia ja osasta menee välitikin lopullisesti, osaa tarvitaan lakimies niitä ratkomaan ja sinne lakimiehen pussiin meneekin sitten se perintö...


    • millamagia.

      Jollakin on tosi paha olla.
      Kyllä kannattaisi tarkistaa onko enää omaisihoitajksi, en voi ymmärtää että kuolemaa tekee ahneeksi. Vaikuttaa että tämä henkilö joka toisista niin väittää on itse pahimmasta päästä.
      Ainakin minä maksaisin omasta pussistani omaiseni hautauksen, mikäli hän olisi varaton. Äärimmäisen typeriä tokaisuja.

      • hiiiiiirriii

        "Kun on maksanut ikänsä kirkollisveroa ja muita veroja, olisi enemmän kuin kohtuullista että hautapaikka ja hautajaiset olisivat ilmaiset. Tarkoitan peruspalvelua, luxusta voi jokainen ostaa varojensa mukaan"

        Eikös tässä viestiketjussa lue, että pitäisi olla ilmaiset hautajaiset.. joten kai sitä saa kommentoida..????

        Minä ainakin ihmettelen, miten joku voi ajatella, etttä yhteiskunnan kuuluisi ilmaiset hautaiset järjestää..


      • caritaaako
        hiiiiiirriii kirjoitti:

        "Kun on maksanut ikänsä kirkollisveroa ja muita veroja, olisi enemmän kuin kohtuullista että hautapaikka ja hautajaiset olisivat ilmaiset. Tarkoitan peruspalvelua, luxusta voi jokainen ostaa varojensa mukaan"

        Eikös tässä viestiketjussa lue, että pitäisi olla ilmaiset hautajaiset.. joten kai sitä saa kommentoida..????

        Minä ainakin ihmettelen, miten joku voi ajatella, etttä yhteiskunnan kuuluisi ilmaiset hautaiset järjestää..

        Jokainen kuka on lukenut oikeusoppia, pankkitaloutta, perintöoikeutta, niin niillä luennoilla on kyllä tullut melko selväksi, kuinka raadollisia ihmiset onkaan..

        Mullakin oli oikeusopissa luennoitsijana vanha herrasmies, niin selväksi tuli, että suurin osa perinnöistä menee tavalla tai toisella riidaksi, ja hautajaisista riiteleminen on myös normaalia, yksi tahtoo yhtä ja toinen toista.. lisäksi riidellaan jo siinä vaiheessa kun omaisuuden omistaja on vielä maan päällä.. ei ole tavantonta, etteivät osapuolet pääse sopuun ja tarvitaan ulkopuolinen pesänjakaja.

        Eihän sitä tarvitse kun aukaista joku aikakausilehti, niin siellä on juicet, karitapiot..

        Puhumattakaan siitä, mitä pankit, sosiaalitoimistot, kirkko, hautausliikkeet jne joutuvat järjestelmään ja sovittelemaan..


      • 18 + 14
        hiiiiiirriii kirjoitti:

        "Kun on maksanut ikänsä kirkollisveroa ja muita veroja, olisi enemmän kuin kohtuullista että hautapaikka ja hautajaiset olisivat ilmaiset. Tarkoitan peruspalvelua, luxusta voi jokainen ostaa varojensa mukaan"

        Eikös tässä viestiketjussa lue, että pitäisi olla ilmaiset hautajaiset.. joten kai sitä saa kommentoida..????

        Minä ainakin ihmettelen, miten joku voi ajatella, etttä yhteiskunnan kuuluisi ilmaiset hautaiset järjestää..

        > Minä ainakin ihmettelen, miten joku voi ajatella, etttä yhteiskunnan kuuluisi ilmaiset hautaiset järjestää.. <

        Tuskin siitä oli kyse. Itse ainakin ymmärsin että kyse oli siitä, että kun on ikänsä maksanut kirkollisveroa, niin pitäisi vastineeksi saada ilmainen hautapaikka ja hautaan siunaaminen.

        Olen vähän samaa mieltä. Olen maksanut kirkollisveroa 55 vuotta ja maksan edelleen, En käytä seurakunnan palveluja, kirkossakin käyn vain pakollisissa perhetilaisuuksissa. Virkatodistuksista olen aina joutunut maksamaan erikseen.

        Kieltämättä vähän myrkyttää ajatella, että kuoltuani joudun silti maksamaan hautapaikasta, hautaan siunaamisesta, haudan kaivamisesta ja peittämisestä ja lisäksi vielä suntion ja kanttorin palvelutkin. Se on minusta väärin.

        Kokonaan toinen juttu on, että täysin varattomat siunataan ja haudataan yhteiskunnan varoin. Eihän ketään voi hautaamatta jättää.


        Sen ymmärrän hyvin, että kirkkoon kuulumaton tai ulkokuntalainen joutuu maksamaan näistä palveluista, jos haluaa tulla haudatuksi vaikka syntymäseurakuntansa multiin.


    • liikaa minulle

      Läheisen kuolema laukaisee suuria tunteita meissä, luulisi, että silloin pitäisi saada surra sitä läheistään, kuitenkin kun on useita sisaria siinä, on monenlaista mielipidettä ja väistämättä tulee yhteentörmäyksiä, helposti erimielisyydet kärjistyy riidoiksi, herkkänä hetkenä.

      Tätä on meillä nyt, tuntuu niin pahalta muutenkin ja tuntuu, että kaikki kaatuu päälle, yritän ottaa etäisyyttä sisariin, että saatais tilanne rauhoitettua.
      Kyse ei ole mistään perinnöstä, eikä rahasta, vaan ihan muusta, mistä ei pitäis nyt ja tässä ollenkaan ruveta penkomaan.

      Onko meillä vaan näin, vai onko muillakin?
      Olisi ollut niin hyvä kun olisimme saaneet omaisemme hautaan kaikki sovussa ja rauhassa, tämä lisää tuskaa ja kyyneleitä!

      • miskakissa

        Hei,
        minun serkulla oli vähän samanlainen tilanne kuin sinulla -liikaa minulle-

        Osa asioita tulehtui lopullisesti mutta kyllä he nykyisin jotenkin toimeen tulevat, heillä ne pahan olon tunteet tulivat myös muusta kuin rahasta.He asuvat niin kaukana toisistaan, että vuosien saatossa tilanne on tasaantunut.. aikaa siinä meni..

        Voimia sinulle


    • Epäilys

      Soitin ja keskustelin äitin hoidon tuplaantuneista lääkkeenjako maksuista kyseisellä viikolla vaihtuneen uuden hoitajian kanssa.
      Äiti "nukkui" pos aamu yöllä välittömästi soittoni jälkeen, kun soitin ja ihmettelin suuria tuplattuja hoitomaksuja lääkkeen jako ja hoitomaksuja kolmeksi vuodeksi eteen päin?...
      Hoidin äitiä sydämmelläni ilman mitään palkkaa tms., enkä hallunnut häntä missään nimessä elämästämme.......................- - - .pois.
      Outo epävarma epäileväkin tunne jäi siitä puhelinsoitostani, teinkö väärin koska soitin tuplatuista hoitomaksuista uudelle hoitajalle ja äiti kuoli välittömästi kyseisen hoitajan ollessa hoitamassa äitiämme illalla viimeisenä ennen hänen kuolemaansa!
      Iäti kaivaten ja ikävöiden.................................................................................

    • sama tunne

      Turhaan syyttelet itseäsi, kuolema tuli kun oli sen aika....
      Olet tehnyt arvokasta "työtä" huolehtimalla rakkaasta äidistäsi, tiedän tunteen ja miten sitä aina jokin jää painamaan, kuitenkaan mitään ja mikään ei varmaan olisi estänyt hänen lähtöään, et ole tehnyt mitään väärää.
      Lohtuna sinullekkin varmaan, että SAIT hoitaa ja pitää huolta äidistäsi, ne hyvät muisto!
      Vointeja ja jaksamisia sinulle suuressa surussasi!

    • 12 + 11

      Et tehnyt väärin, oli ihan asiallista kysyä perusteluja tuplaantuneille maksuille.

      Aivan varmasti oli yhteensattumaa, että äitisi kuoli juuri puhelinsoittosi jälkeisenä yönäjälkeisenä yönä.

      Äitisi oli pitkän iän elänyt ja jo kovin sairas. Sinun asemessasi kiittäisin kädet ristissä Taivaan Isää siitä, että äiti sai nukkua pois turvallisesti omassa vuoteessaan. Nyt hänellä on kaikki hyvin.

      Itse pyydän joka ilta iltarukouksessani, että oma vanha ja hyvin, hyvin sairas äitini saisi nukkua pois sinun äitisi lailla omassa, tutussa vuoteessaan.

      Osanottoni sinulle - sinulle jäi kauniit muistot.

    • 23+56
    • Sahtivaari

      Epäilykselle osanotto syvään suruun. Älä kanna syyllisyyttä toisarvoisista asioista. Olet tehnyt parhaasi. Ei ihminen voi enempää.

    • .

      Kuolinvuoteella et ajattele, mitä muut ajattelevat sinusta. Kun sinulla on vielä mahdollisuus hymyillä ja vapautua kaikesta turhasta, tartu siihen. Tämä on sinun elämäsi, ja elämä on valinta. Valitse tarkkaan, valitse viisaasti, valitse rehellisesti. Valitse onnellisuus.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      94
      2545
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      101
      2213
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      84
      1907
    4. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      44
      1651
    5. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      11
      1635
    6. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1606
    7. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      34
      1568
    8. 75
      1479
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      111
      1396
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1264
    Aihe